Από δεξιά ο ποιητής, στη μέση ο Δημ. Κερασίδης και αριστερά η Άννα Φτερνιάτη. |
«Προσέξτε τα σκουπίδια που πετάτε γιατί από τους κάδους αυτούς τρώνε άνθρωποι», προτρέπει ο Πατρινός ποιητής!
Σε μια εξαιρετική στιγμή της συγκυρίας που βαδίζουμε ήρθε η ποιητική συλλογή υπό τον τίτλο «ΔΕΙΠΝΑ» του Πατρινού ποιητή και λογοτέχνη Βασίλη Λαδά να μας υπενθυμίσει ότι τα όσα υπονοεί ο τίτλος της συλλογής του δεν πρέπει να θεωρούνται αυτονόητα. Ότι τίποτε δεν εξυπακούεται στην εποχή που η ασιτία κάνει την εμφάνισή της δειλά-δειλά στην κοινωνία μας.
Συγκυρία πράγματι η σημερινή καθώς στον κυβερνοχώρο κάνει τον γύρω των αναγνωστών η είδηση ότι στην Ηλεία 47χρονη πέθανε λόγω ασιτίας.
Τα δικά της ΔΕΙΠΝΑ γι αυτήν δεν ήταν αυτονόητα, όπως επίσης για αρκετές οικογένειες στον Δήμο Πατρέων, αλλά και για τον Νουρεντίν, τον Αφγανό μετανάστη που διέσχισε παγωμένες πεδιάδες, χιονισμένα βουνά, κρύους ποταμούς της Ασίας και αιγαιοπελαγίτικα άγνωστα νερά σε αυτόν, για να φτάσει έως την «γη της επαγγελίας» του. Να βγει στην πατραϊκή ακρογιαλιά να ψαρέψει και…
«Με δύο κέφαλους που ψάρεψε με πετονιά
δε θα φάει όπως πάντα ψωμί με ρύζι
ο Νουρεντίν ο λαθρομετανάστης.
Την θάλασσα την φοβάται μα σήμερα του έδωσε την χαρά.
Και τραγουδώντας τηγανίζει σε γκαζάκι
προφυλαγμένο με πέτρες της βρόμικης παραλίας.
Ταξίδεψαν αιώνες λευκές μέσα από την ποταμιά.
Κι ήρθαν πριν κτισθεί πίσω τους η πόλη και βρομίσουν.
Κινδυνεύουν τώρα να μπαζωθούν με τσιμέντο.
Κι ο Νουρεντίν κινδυνεύει στο ταξίδι του
σε φορτηγό μέσα βρόμικος να πεθάνει από ασφυξία.
Σε θάλασσα με σαπιοκάικο ανώνυμος να πνιγεί».
Γεμάτο κόσμου το βιβλιοποπωλείο "Πρωτοπορία" |
Τα παραπάνω είναι στίχοι από το ποίημα του με τίτλο «Του Νουρεντίν», από τα πολλά που διάβασε ο ποιητής και άφησαν την πικρή γεύση του προβληματισμού των παρευρισκομένων, που σημειώνω, για την σημερινή εποχή, ήσαν τόσοι που κατέκλυσαν τον χώρο του βιβλιοπωλείου «Πρωτοπορία», επί της οδού Γεροκωστοπούλου, έως και έξω από αυτό.
Χαρακτηριστικό είναι ότι κατά την παρουσίαση, ο ίδιος ο ποιητής έκανε χρήση του σλόγκαν που έθεσε σε κυκλοφορία η Κίνηση Υπεράσπισης Προσφύγων και Μεταναστών Πάτρας, όπου αναφέρεται στην ανεξέλεγκτη απόρριψη σκουπιδιών στους κάδους με τα εξής: «Προσέξτε τα σκουπίδια που πετάτε γιατί από τους κάδους αυτούς τρώνε άνθρωποι»!
Τα δείπνα, είπε ο ποιητής ήταν το απογευματινό λιτό φαγητό της ελληνικής οικογένειας μετά τον κάματο της ημέρας, σε ίσες μερίδες για όλους, όπως:
«Τα αττικά δείπνα που τα χλεύαζαν ως λιτά.
Των φιλοσόφων, των σοφιστών, των παραφιλοσόφων.
Οι μερίδες ήταν ίσες, όπως άρμοζε σε άρχοντες.
Έτσι και στα κοινά τραπέζια των Λακώνων…
Ίσες μερίδες κατ’ αρχήν το φαγητό.
Αρκεί να υπάρχει. Γιατί κάθε δειλινό
δεν προϋποθέτει φαγητό, για όλους επί της γης.
Ούτε καν για τους μισούς».
Πρόκειται για μία συλλογή 38 ποιημάτων και ενός πεζού που αναφέρονται στην ανά τους αιώνας εξέλιξη των δείπνων, αρχής γενομένης από αυτά της Αρχαιότητας, με ακόλουθα εκείνα της Αλεξανδρινής εποχής και με ιδιαίτερη αναφορά στον πασίγνωστο Μυστικό Δείπνο, που απεικονίστηκε σε πίνακα της Αναγέννησης, «με τόσο ψεύτικο τρόπο» όπως είπε ο ποιητής, «που φαίνεται ξεκάθαρα, αφού στην Παλαιστίνη την εποχή του Δείπνου οι Εβραίοι είχαν το δικό τους Πάσχα, το περίφημο Πεσάχ», κατά το οποίο συνηθίζονταν η κατανάλωση σφαγίων, εν αντιθέσει με τον γνωστό αναγεννησιακό πίνακα, που πάνω στο τραπέζι του Δείπνου δεν βρίσκονται αυτά. Και εδώ ο ποιητής φανέρωσε και την δικηγορική του ιδιότητα, με τα συμπεράσματά του.
Όμως η ποιητική συλλογή του Β. Λαδά δεν στέκεται εκεί. Προχωρά στα ρωμαϊκά Δείπνα και τα γνωστά Λουκούλεια γεύματα αφού:
«Ο Λούκουλος, Ρωμαίος στρατηγός και ευπατρίδης,
Είναι διάσημος για τα οργιώδη δείπνα
Στη βίλα του Παυσίλυπον στη Νεάπολη.
Οι τσίκνες, τα θαλασσινά, οι αυλητρίδες
Του έδωσαν τη φήμη και όχι το γλυκό κεράσι
Του δένδρου κερασέα που έφερε στην Ευρώπη
Από την εκστρατεία του στον Πόντο.
Φτάνει έως τις μέρες μας, με το ποίημα «Του άστεγου κυνικού», όπου:
«Ο άστεγος κυνικός Άλεξις
Πριν κοιμηθεί στην ψαρόβαρκα
Δεν παραλείπει να προσευχηθεί:
“Κύριε επί του όρους
Πολλαπλασίασες τους άρτους.
Δώσε μου αύριο ένα καρβέλι φρέσκο.
Κι αν ένα κιλό νερό
Σε κρασί το μετατρέψεις
Και επί των υδάτων της θαλάσσης
Θα σε ιδώ να περιπατείς”».
Όμως επειδή ο ποιητής δεν είναι ο τύπος του συνηθισμένου «απολιτίκ», που δεν πιάνει τα πιο βαθιά νοήματα των καιρών του – το δήλωσε άλλωστε ότι «είναι γνωστός ο πολιτικός μου προσανατολισμός», χωρίς να αναφερθεί ευθαρσώς ότι πρόκειται για γέννημα της Αριστεράς, κι αυτό είναι που τον κατατάσσει στις πρωτοπορίες των ανθρώπων του Πνεύματος – δεν δίστασε να δώσει και την πολιτική διάσταση μέσα στο πόνημά του, όπου κατά την παρουσία του το επένδυσε με εικόνες σλάιτς, μία των οποίων και πιο χαρακτηριστική, ήταν αυτή του Μποντερό, που συνηθίζει να συνδυάζει την δύναμη της εικόνας με την αντίθεση της πραγματικότητας και εν προκειμένω τους εύσωμους Πάγκαλο και Βενιζέλο να ξεσκίζουν με τα δόντια τους μάζα τροφής που κρατούν στο χέρι τους, παραπέμποντας σε στιγμή αδηφαγίας.
Μέχρι την είσοδο του χώρου οι προσκεκλημένοι. |
Καταλήγοντας, μπορώ να ισχυριστώ, ότι η Πάτρα έχει την τιμή να βγάζει από τα σπλάχνα της ποιητές του διαμετρήματος Λαδά. Και φυσικά δεν είναι ο μόνος γόνος της, καθώς ως πύλη της Δύσης είχε την ευκαιρία να έρχεται σε επαφή πρώτη με τον δυτικό πολιτισμό τους περίπου δύο αιώνες ύπαρξης του κράτους μας και νωρίτερα τους πολλούς άλλους από την ύπαρξη του έθνους μας, και έτσι να γίνει φυτώριο αναπαραγωγής ανθρώπων των Γραμμάτων έως τις μέρες μας.
Γι αυτό τα ΔΕΙΠΝΑ του Βασίλη Λαδά είναι ένα απαραίτητο βιβλίο ποίησης, που η τοποθέτησή του θα κοσμήσει την βιβλιοθήκη, αυτού που θα το αποκτήσει.
Παρουσίαση του ποιητή έκανε ο Δημοσθένης Κερασίδης, ενώ ποιήματά του διάβασε ο ίδιος Βασίλης Λαδάς σε συνδυασμό με την Άννα Φτερνιάτη που εναλάσσονταν μαζί του στην ανάγνωση των ποιημάτων.
Ο Βασ. Λαδάς εμφανίστηκε στον χώρο των Γραμμάτων το 1972, από τις εκδόσεις «Στοχαστής» με το ποίημα ο «Γιάννης κι η Μαρία». Έκτοτε ακολούθησαν άλλες επτά συλλογές του μέχρι το 2004. Επίσης από το 2002 έως το 2008 έχει κυκλοφορήσει άλλα τέσσερα πεζά.
Την ποιητική συλλογή του «ΔΕΙΠΝΑ», έκδοση του 2011, θα την βρείτε στο βιβλιοπωλείο «Πρωτοπορία» στην οδό Γεροκωστοπούλου της Πάτρας ή στον εκδοτικό οίκο «Γαβριηλίδη» που την εξέδωσε. Σελίδες 60, ευρώ 6,30.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου