ΑΛΛΑΓΗ EMAIL

Οι φίλοι αναγνώστες μπορεί να στέλνουν τα μηνύματά τους στο εμέηλ gmosxos1@hotmail.com στο οποίο θα προτιμούσε ο διαχειριστής να τα λαμβάνει. Παράλληλα άνοιξε και ισχύει πάλι το εμέηλ gmosxos23.6.1946@gmail.com το οποίο μπορείτε να χρησιμοποιείτε σε περίπτωση που αδυνατείτε να κάνετε χρήση του hotmail.com
ΤΗΛ. ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ 6938.315.657 & 2610.273.901

Πέμπτη, 14 Ιουνίου 2018

Πόσο κόστισε συνολικά το Γ΄ Μνημόνιο του 2015;





1.   Κόστος διαπραγμάτευσης πρώτου εξαμήνου 2015

Στελέχη της αντιπολίτευσης και ευρωπαίοι αξιωματούχοι κάνουν λόγο για κόστος που κυμαίνεται από τα 86 μέχρι τα 200 δις. ευρώ. Όσοι μιλούν για κόστος 86 δισ. ευρώ, εννοούν το συνολικό ποσό του δανείου, που υπεγράφη τον Αύγουστο του 2015. Υιοθετούν, δηλαδή, την άποψη ότι ολόκληρο το ποσό της δανειακής σύμβασης αποτελεί νέο χρέος.

Είναι τα 86 δισ. ευρώ  του 3ου προγράμματος νέο χρέος;

·       Τα 86 δισ. ευρώ του νέου δανείου κατανέμονται ως εξής:

·       54 δισ. ευρώ θα πάνε στην αναχρηματοδότηση του παλαιού χρέους.

·        25 δισ. ευρώ είχαν υπολογιστεί για την ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών. Εξ αυτών μόνο τα 5 δισ. ευρώ χρειάστηκαν.

·       7 δισ. ευρώ θα πάνε στις ληξιπρόθεσμες οφειλές του ελληνικού δημοσίου. Σε ένα, δηλαδή, προϋπάρχον διαφορετικό χρέος.

Μια άλλη προσέγγιση αναφέρει ότι εκτός από το δάνειο πρέπει να συνυπολογιστούν και τα διαφυγόντα κέρδη της Ελλάδας από την μη επιστροφή στην ανάπτυξη!

·       Το πιο σημαντικό σφάλμα όσων ακολουθούν αυτή τη μέθοδο είναι ότι συγκρίνουν την πραγματικότητα με τις προβλέψεις για να δείξουν πόσο έξω έπεσε η πραγματικότητα.

·       Θυμίζουμε ότι οι προβλέψεις των θεσμών για την ανάπτυξη την περίοδο 2010 – 2014 έπεφταν κατά πολύ και συστηματικά έξω.

·       Με την ίδια λογική και ακριβώς την ίδια μεθοδολογία, τα έτη 2011, 2012 και 2013 χάσαμε ακόμη περισσότερα.


2.   Υπερπλεονάσματα

Η υπεραπόδοση των στόχων προέρχεται από 3 παράγοντες :
o   Από τη μεγαλύτερη του αναμενόμενου μείωση της Ανεργίας
Από την μεγαλύτερη από την αναμενόμενη απόδοση των παρεμβάσεων που έχουν ήδη συμφωνηθεί με τους θεσμούς
Από τη μείωση της φοροδιαφυγής και της αδήλωτης εργασίας
·        Τα πλεονάσματα αυτά λοιπόν δεν επετεύχθησαν με την επιβολή περεταίρω μέτρων από τα συμφωνημένα αλλά από την υπεραπόδοση των συμφωνημένων. Μεγάλο μέρος της υπεραπόδοσης επέστρεψε στην κοινωνία και την οικονομία. 
Μέχρι τώρα επιστρέφαμε την υπεραπόδοση με το κοινωνικό μέρισμα στο τέλος του χρόνου, τώρα οι θετικές παρεμβάσεις αποκτούν μόνιμη μορφή.

·        Για αυτό το μεσοπρόθεσμο που καταθέσαμε είναι ένα μεσοπρόθεσμο μείωσης της λιτότητας.

·        Τώρα που έχουμε φτάσει τον δημοσιονομικό μας στόχο του 3,5% όλες οι θετικές παρεμβάσεις που κάνουμε μειώνουν την λιτότητα. Και θα την μειώνουν κάθε χρόνο όλο και περισσότερο.

·        Από τώρα μέχρι και το 2022 θα έχουμε κάθε χρόνο ένα μόνιμο «πακέτο θετικών παρεμβάσεων»

·        Όπως φαίνεται και από το διάγραμμα οι θετικές παρεμβάσεις υπερβαίνουν κάθε χρόνο τις αρνητικές.

·        Και κάτι τελευταίο. Αυτός ο πίνακας φτάνει μέχρι το 2022 γιατί μέχρι τότε είναι το μεσοπρόθεσμο. Από το 2023 και μετά όμως η μείωση της λιτότητας θα είναι ακόμα μεγαλύτερη, αφού θα έχουμε μείωση των στόχων για το πλεόνασμα κάτι που θα σημαίνει άλλα 3,5 δις θετικές παρεμβάσεις.

·       
3.   Εργασιακά

·       Σύμφωνα με τα πιο πρόσφατα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ η ανεργία τον Μάρτιο του 2018 ήταν στο 20,1%, μειωμένη κατά δύο μονάδες  σε σχέση με τον Μάρτιο του 2017. Πρόκειται για το χαμηλότερο ποσοστό της τελευταίας επταετίας. Μείωση παρουσίασε και σε σχέση με τον προηγούμενο μήνα.

·       Επιπλέον, σύμφωνα με την Εργάνη, ο Απρίλιος και ο Μάιος ήταν οι καλύτεροι μήνες στη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας από τότε που έχουμε στοιχεία, με θετικό ισοζύγιο 100.000 και 109.000 νέες θέσεις αντίστοιχα.

·       Από την αρχή του έτους έχουμε το καλύτερο 5μηνο από τότε που υπάρχουν στοιχεία με 265.000 νέες θέσεις εργασίας

·       Και αυτό έρχεται ως συνέχεια στις 293.000 θέσεις που δημιουργήθηκαν τα έτη 2015-2017, από τις οποίες το 69% είναι πλήρους απασχόλησης.

·       Για εμάς η κοινωνία  πρέπει να είναι συμμέτοχη στην ανάπτυξη και τα οφέλη της να διαχέονται σε όλους τους πολίτες. Για αυτό  και όπως φαίνεται από το growth strategy, σχεδιάζουμε την επαναφορά των συλλογικών διαπραγματεύσεων και την σταδιακή αύξηση του κατώτατου μισθού.

·       Γιατί μια ανάπτυξη που δεν περιλαμβάνει τους εργαζόμενους δεν είναι ούτε δίκαιη ούτε επιθυμητή αλλά ούτε και βιώσιμη.

·       Παράλληλα έχουμε ενισχύσει τους ελεγκτικούς μηχανισμούς για την καταπολέμηση της αδήλωτης και υποδηλωμένης εργασίας και τώρα φέρνουμε 2 νομοσχέδια που το καθένα με τον τρόπο του δίνει κίνητρα στις επιχειρήσεις να προσλαμβάνουν νέους εργαζομένους.
o   Νομοσχέδιο μείωσης προστίμου σε περίπτωση πρόσληψης εργαζομένου
o   Νομοσχέδιο με φοροελαφρύνσεις για νέες προσλήψεις.

4.   Επενδύσεις –εξαγωγές

Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδος,
·         Οι καθαρές εισροές Ξένων Άμεσων Επενδύσεων για το 2017 ανήλθαν σε  3.6 δις ευρώ.

·         παρουσιάζοντας αύξηση της τάξης του 27,6%. σε σχέση με το 2016. Το υψηλότερο ποσό της τελευταίας δεκαετίας.

·         Το άθροισμα των  ΑΞΕ τα τελευταία 2 χρόνια (2016 &2017) είναι όσες ήταν οι ΑΞΕ συνολικά στα 5 έτη   2010 – 2014.

·         Το πρώτο δίμηνο του 2018 συνέχισαν να αυξάνονται με ποσοστό 16.4% σε ετήσια βάση.

·         Οι εγχώριες επενδύσεις αυξήθηκαν το 2017 κατά 9,6% ξεπερνώντας κατά πολύ τις προβλέψεις.

·         Οι εξαγωγές αγαθών  αυξήθηκαν κατά 7,6% το πρώτο τρίμηνο του 2018 σε σχέση με το αντίστοιχο του 2017.

·         Συνολικά οι εξαγωγές έφτασαν το 33% του ΑΕΠ  το 2017 από 19% το 2009 και στοχεύουμε να φτάσουν το 50% μέχρι το 2025.


5.   Αύξηση ιδιωτικού χρέους

·         Η αύξηση του ιδιωτικού χρέους είναι αποτέλεσμα της πολυετούς και βαθιάς ύφεσης που γνώρισε  η ελληνική οικονομία το προηγούμενο διάστημα.

·         Όμως το νούμερο των 100 δισ. ευρώ που ακούγεται είναι παραπλανητικό.

·         Σύμφωνα με στοιχεία δημοσιευμένα στο site της ΑΑΔΕ (IAPR) :

o   Μισό εκατομμύριο άνθρωποι χρωστάνε έως 10 ευρώ ( mainly  due to accounting disparities)
o   Το 54% των οφειλετών χρωστάνε έως 500 ευρώ
o   73 ΑΦΜ χρωστάνε τα 32 από τα 100 δις
o   17.000 ΑΦΜ (including the 73) χρωστάνε τα 85  δις

·         Επιπλέον, η κυβέρνηση έχει προχωρήσει σε μία σειρά νομοθετικές πρωτοβουλίες για την μείωση των κόκκινων δανείων με όρους προστασίας των πιο αδύναμων κοινωνικών ομάδων αλλά και αντιμετώπισης των strategic defaulters.

·         Ακόμη, εφαρμόζει μέτρα  όπως ο Εξωδικαστικός Μηχανισμός ρύθμισης οφειλών (OCW) και οι 120 δόσεις για τη μείωση του ιδιωτικού χρέους και τη διευκόλυνση των οφειλετών, που τώρα επεκτείνεται η εφαρμογή τους. 

6.   Υπερφορολόγηση

·        Η Ελλάδα βρίσκεται λίγο πάνω από τον μέσο όρο της Ευρωπαϊκής Ένωσης στη συνολική φορολογική επιβάρυνση και κάτω από αρκετές χώρες όπως η Ιταλία και η Γαλλία.

·        Ωστόσο κάποιες κοινωνικές κατηγορίες γνώρισαν σημαντική αύξηση των φόρων τους τα τελευταία χρόνια γι αυτό και στο Μεσπρόθεσμο Πρόγραμμα προβλέπονται μόνιμες φοροελαφρύνσεις άνω του 1% του ΑΕΠ (περίπου 2,5 δις ευρώ) μέχρι το 2022.


·        Να σημειώσουμε εδώ ότι δεν υποστηρίζουμε την πολιτική της κούρσας προς τα κάτω στη φορολογία, τη συνεχή δηλαδή ανταγωνιστική μείωση των φορολογικών συντελεστών που αποστερεί από τα κράτη πολύτιμους πόρους για να ασκήσουν κοινωνική και αναπτυξιακή πολιτική.

·        Το κρίσιμο είναι οι φόροι να είναι ανταποδοτικοί και να κατευθύνονται σε ποιοτικές κοινωνικές υπηρεσίες προς όλους τους πολίτες και σε σημαντικές αναπτυξιακές επενδύσεις.



7.   Ληξιπρόθεσμες οφειλές του δημοσίου


·        Η εκταμίευση της δόσης για τις ληξιπρόθεσμες οφειλές θα γίνει κανονικά στις 15 του τρέχοντος μηνός.

·        Άλλωστε είναι γνωστό ότι η καθυστέρηση της δόσης οφείλεται σε τεχνικά ζητήματα.

8.   Χρέος 

·        Τα βραχυπρόθεσμα μέτρα για το χρέος έχουν ήδη ληφθεί, έχουν εφαρμοστεί και το αποτέλεσμά τους εκτιμάται από τους Θεσμούς ότι θα επιφέρει στον μακροπρόθεσμο ορίζοντα μια μείωση του λόγου Χρέους/ΑΕΠ κατά 25%. Άρα, δεν είναι αλήθεια ότι δεν υπάρχει τίποτα χειροπιαστό για το χρέος.

·        Στην απόφαση του Εurogroup του Ιουνίου του 2017 αποτυπώνεται  το γενικό πλαίσιο για την ελάφρυνση του χρέους σε μεσοπρόθεσμη και μακροπρόθεσμη βάση.

·        Στην απόφαση αυτή αναφέρεται ρητά ότι πρέπει η Ελλάδα να μπορεί να έχει πρόσβαση στις αγορές. 

·        Τώρα θα προσδιοριστούν τα μέτρα ώστε οι gross financing needs της χώρας να βρίσκονται κάτω από το 15% του ΑΕΠ μεσοπρόθεσμα (μέχρι το 2030) και κάτω από το 20% μακροπρόθεσμα. 


·        Επιπλέον, η κυβέρνηση προχωρά στη δημιουργία ενός cash buffer το οποίο είναι όχι απλώς υποκατάστατο της πιστοληπτικής γραμμής αλλά και προτιμητέο.

9.   Προληπτική Γραμμή

·       Η προληπτική γραμμή στήριξης προς μια χώρα είναι μια προσωρινή βραχύβια κατάσταση (12+6 το πολύ μήνες) που δεν εγγυάται στους επενδυτές έναν επενδυτικό ορίζοντα (πχ 3-5 χρόνια).

·       Το ύψος της σύμφωνα με τους κανόνες του ESM δεν μπορεί να υπερβαίνει τις χρηματοδοτικές ανάγκες ενός χρόνου.

·       Ο λόγος ύπαρξης προληπτικής γραμμής είναι η αδυναμία του κράτους να βγει στις αγορές και να αντιμετωπίσει τις χρηματοδοτικές ανάγκες του για τον επόμενο χρόνο. Με άλλα λόγια αν δεν υπάρχει cash buffer.

·       Εάν το κράτος έχει καταφέρει να συγκεντρώσει τα χρήματα που χρειάζεται  τότε δεν χρειάζεται πιστοληπτική γραμμή η οποία συνοδεύεται από νέο πρόγραμμα και παρατείνει την εξάρτηση της οικονομίας από τον επίσημο δανεισμό.
 ·       Επιπλέον, καμία από τις χώρες που βγήκαν από το πρόγραμμα δεν ζήτησε πιστοληπτική γραμμή διότι είχαν ήδη συγκεντρώσει ένα -ακριβότατο- cash buffer από τις αγορές που υπερκάλυπτε τις ανάγκες τους για τον επόμενο χρόνο.
·       Οι χώρες αυτές δανείστηκαν ψηλότερα από όσο εμείς τώρα.

10.                Αναιμική Ανάπτυξη

·        Όλες οι άλλες χώρες όταν έβγαιναν από τα προγράμματα είχαν χαμηλότερους ρυθμούς ανάπτυξης από τους αναμενόμενους.

·        Παρόλα αυτά η ανάπτυξη στη χώρα σταθεροποιείται και ενισχύεται διαρκώς (από 1,4% το 2017 στο 2,3% το πρώτο τρίμηνο του 2018).

·        Πριν λίγες μέρες βγήκαν τα αποτελέσματα της ανάπτυξης για το πρώτο τρίμηνο στο 2.3%.

·        Πρόκειται για την καλύτερη επίδοση της τελευταίας δεκαετίας και πολλοί αναλυτές σημειώνουν ότι δημιουργούνται οι προϋποθέσεις για να επιτευχθεί ρυθμός ανάπτυξης φέτος 2,7% του ΑΕΠ, κάτι που θα συνιστά υπέρβαση των επίσημων προβλέψεων. 

·        Αλλά αν δούμε και τα ποιοτικά στοιχεία είναι και αυτά ενθαρρυντικά.

o   Οι εξαγωγές αυξήθηκαν κατά 7,6% το πρώτο τρίμηνο του 2018

o    Οι επενδύσεις παρουσίασαν αύξηση σχεδόν σε όλους τους σημαντικούς τομείς  όπως για παράδειγμα στον βιομηχανικό εξοπλισμό και στις τεχνολογίες πληροφορικής και επικοινωνίας.

o   Το αρνητικό πρόσημο στις επενδύσεις προέρχεται αποκλειστικά  από τη δυσμενή σύγκριση με το 1ο τρίμηνο του 2017 οπού υπήρχε μια απότομη  αύξηση των επενδύσεων σε μεταφορικό εξοπλισμό (κατά βάση εμπορικά πλοία)

o    Παρατηρείται αύξηση των φορολογικών εσόδων η οποία προέρχεται αποκλειστικά από μείωση της φοροδιαφυγής και αύξηση της εισπραξιμότητας.

11.               Υπερταμειο εγγυητής στο δάνειο

Στον ιδρυτικό νόμο της ΕΕΣΥΠ (Υπερταμείο)  προβλέπεται ότι τα κέρδη της Εταιρείας διανέμονται ως εξής:
·        ποσοστό 50% διατίθεται για την αποπληρωμή του χρέους
·        από το υπόλοιπο 50%, το 25% καταβάλλεται στο Δημόσιο για επενδύσεις και το 25% το χρησιμοποιεί η ίδια η Εταιρεία για επενδύσεις.
 ·     Δεν συστήνεται ενέχυρο επί των περιουσιακών στοιχείων της ΕΕΣΥΠ,
·     Δεν εγγράφεται υποθήκη ή άλλου είδους εμπράγματη ασφάλεια επί των οποιωνδήποτε ακινήτων που έχουν περιέλθει στην Εταιρεία ή τις θυγατρικές της ή άλλης μορφής εξασφάλιση υπέρ του ESM.
·     Επομένως, κάθε ισχυρισμός ότι για την εξόφληση του δανείου μπαίνει ενέχυρο η δημόσια περιουσία είναι ανυπόστατος και παραπλανητικός. 
·     Με την συγκεκριμένη εγγύηση δημιουργείται ένας μηχανισμός προστασίας του ESM σε σχέση με τα μερίσματα που θα λαμβάνει το Δημόσιο από την ΕΕΣΥΠ και μέρος των οποίων θα χρησιμοποιείται για την αποπληρωμή της δανειακής σύμβασης.
·     Για το λόγο αυτό η εγγύηση δεν είναι απεριόριστη, δεν αφορά δηλαδή το σύνολο των οικονομικών υποχρεώσεων του Ελληνικού Δημοσίου που απορρέουν από τη δανειακή σύμβαση, αλλά περιορίζεται σε ένα ποσό (25 δις).
 ·     Υπενθυμίζεται, τέλος, ότι έχει ξαναδοθεί εγγύηση το 2012. Συγκεκριμένα: Με τη δανειακή σύμβαση του 2012, σχέδιο της οποίας κυρώθηκε με το ν. 4060/2012  το Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας συμβλήθηκε με τον EFSF (προκάτοχο του ESM) ως εγγυητής και δεσμεύθηκε για την εκπλήρωση εκ μέρους της Ελλάδος των υποχρεώσεων που απορρέουν από τη σύμβαση.
 12.               Αναβολή έκδοσης ομολόγου

Σχετικά με δημοσιεύματα σύμφωνα με τα οποία αναβάλλεται η έκδοση νέου δεκαετούς ομολόγου, επισημαίνονται τα εξής:
·        Για να υπάρξει απόφαση αναβολής πρέπει να έχει υπάρξει απόφαση έκδοσης.
 ·        Τέτοια απόφαση δεν υπήρξε ποτέ.

·        Ο ΟΔΔΗΧ έχει τη γενική εντολή από την κυβέρνηση ήδη από πέρυσι το καλοκαίρι να κάνει-όπως  έχει ήδη κάνειδοκιμαστικές εξόδους στις αγορές.
 ·        Οι εκδόσεις ομολόγων αποφασίζονται με τεχνοκρατικά κριτήρια από τον ΟΔΔΗΧ, ο οποίος  διαθέτει  την απαραίτητη εμπειρία και τεχνογνωσία για την επιλογή του κατάλληλου χρόνου.

·        Η κυβέρνηση δεν κάνει πολιτική εντυπωσιασμού με εκδόσεις ομολόγων, όπως συνήθιζαν οι προηγούμενες κυβερνήσεις.
Δημοσίευση σχολίου