Ν. Χουντής: Η Ελλάδα θάβει το 82% των αποβλήτων και λέει ότι ανακυκλώνει το 17% και το 2% το κάνει λίπασμα. Δήμος Πατρέων: Η μεταφορά 250 τόνων απορριμμάτων ημερησίως, εκτός Ξερόλακκας, με ιδιωτική εταιρεία, θα επιβάρυνε τους δημότες με τέλη κατά 45%
Λίγο πριν την ημερίδα, αριστερά ο γραμμ. του ΣΥΝ Κ. Σπαρτινός |
Ο ευρωβουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ Νίκος Χουντής, μιλώντας σήμερα Παρασκευή 27-1-12 σε Ημερίδα της Νομαρχιακής Επιτροπής Αχαΐας του Συνασπισμού στην Πάτρα με θέμα την διαχείριση των απορριμμάτων, στην κατάμεστη κόσμου αίθουσα του ΕΕΣ Πατρών, είπε μεταξύ άλλων:
Η Ελλάδα είναι πάρα πολύ πίσω στην ανακύκλωση… και όχι τυχαία. Σύμφωνα με τα πρόσφατα στοιχεία της EUROSTAT η Ελλάδα θάβει το 82% των αποβλήτων και λέει ότι ανακυκλώνει το 17% (φοβάμαι ότι και αυτό είναι greek statistics) και το 2% το κάνει λίπασμα.
Τα εργοστάσια βιοξήρανσης και ΕΜΑΚ (Εργοστάσιο Μηχανικής Ανακύκλωσης) δίπλα στους ΧΥΤΑ, που επιλέγουν οι ιδιώτες θα χρησιμοποιούν σύμμεικτα απορρίμματα (μεγαλύτεροι όγκοι, μεγαλύτερος τζίρος, μεγαλύτερα κέρδη). Όμως το υποπροϊόν δεν θα είναι κατάλληλο για παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας, θα παράγει επικίνδυνους ρύπους κατά την επεξεργασία του και επίσης είναι εξαιρετικά επικίνδυνο για παραγωγή μεθανίου στη βέβαιη περίπτωση ταφής του.
Η Ελλάδα είναι πάρα πολύ πίσω στην ανακύκλωση… και όχι τυχαία. Σύμφωνα με τα πρόσφατα στοιχεία της EUROSTAT η Ελλάδα θάβει το 82% των αποβλήτων και λέει ότι ανακυκλώνει το 17% (φοβάμαι ότι και αυτό είναι greek statistics) και το 2% το κάνει λίπασμα.
Τα εργοστάσια βιοξήρανσης και ΕΜΑΚ (Εργοστάσιο Μηχανικής Ανακύκλωσης) δίπλα στους ΧΥΤΑ, που επιλέγουν οι ιδιώτες θα χρησιμοποιούν σύμμεικτα απορρίμματα (μεγαλύτεροι όγκοι, μεγαλύτερος τζίρος, μεγαλύτερα κέρδη). Όμως το υποπροϊόν δεν θα είναι κατάλληλο για παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας, θα παράγει επικίνδυνους ρύπους κατά την επεξεργασία του και επίσης είναι εξαιρετικά επικίνδυνο για παραγωγή μεθανίου στη βέβαιη περίπτωση ταφής του.
Ανάπαυση λίγο πριν την έναρξη της ημερίδας. |
Δηλαδή, εφόσον δεν “μπορούμε” να ανακυκλώσουμε μόνοι μας στην πηγή, αναθέτουμε την κατασκευή και τη λειτουργία εργοστασίων σε ιδιώτες που οδηγεί σε μονοπωλιακές εκμεταλλεύσεις και αυθαίρετες αυξήσεις του κόστους της διαχείρισης των απορριμμάτων. Εκτός του κόστους κατασκευής, θα υπάρχει μόνιμη επιβάρυνση ανά τόνο απορριμμάτων, η οποία θα αυξήσει το κόστος σημαντικά. Θα υπάρξουν τεράστιες επιπτώσεις στο περιβάλλον και κατασπατάληση πόρων.
Τα μεγάλα προβλήματα που έχετε εδώ στην Πάτρα με τον ΧΥΤΑ τα έχουν σε όλη την Ελλάδα. Στην Κατερίνη, στον Λαγανά στη Ζάκυνθο, στη Σάμο, σε τόσα άλλα μέρη. Ρύπανση των υδάτων και της θάλασσας, λάθος χωροθετήσεις πάνω σε ρήγματα, αέρια που κανείς δεν μετράει… Θέλουμε να ματαιώσουμε τις λύσεις που επιβάλλουν, οι οποίες για οικολογικούς και οικονομικούς λόγους εγκαταλείπονται σε όλη την υπόλοιπη Ευρώπη.
Από την πλευρά του ο Γραμμ. του ΣΥΝ Αχαΐας Κ. Σπαρτινός υποστήριξε: Ακόμα και σήμερα υπάρχει διέξοδος που επιτρέπει το κλείσιμο του παράνομου και υπερκορεσμένου ΧΥΤΑ. Αυτή - η διέξοδος - βρίσκεται στην άμεση χωροθέτηση, προκήρυξη και κατασκευή Σταθμού Μεταφόρτωσης Απορριμμάτων, στη δημιουργία Σταθμού Διαλογής και στο άνοιγμα νέου κυττάρου στο ΧΥΤΑ Φλόκα, που θα καλύψει τις ανάγκες της Πάτρας μέχρι τη λειτουργία του πολυσυζητημένου εργοστασίου.
Ο Μπάμπης Μπιλίνης από το Τμήμα Οικολογίας – Περιβάλλοντος ΚΠΕ ΣΥΝ υποστήριξε πως πρέπει πριν την χωροθέτηση να εξετάζουμε τις κοινωνικές συνθήκες, την τοπογραφία των περιοχών, την μορφολογία των εδαφών και το μέγεθος της εγκατάστασης.
Ο Θωμάς Μπιζάς, μέλος Γ.Σ. της ΠΟΕ – ΟΤΑ, τόνισε: Εμείς πιστεύουμε πως το πρόβλημα της διαχείρισης των απορριμμάτων είναι κυρίως πολιτικό πρόβλημα και απαιτεί πολιτικές λύσεις. Για αυτό και η πρόταση μας παρά το ότι έχει και τεχνοκρατικό χαρακτήρα και είναι επιστημονικά τεκμηριωμένη είναι κυρίως μια πολιτική πρόταση. Μιλάει για πολιτικές διαχείρισης των απορριμμάτων.
Ο Κ. Μπουρδούλης, αναπληρωτής του δημάρχου Πατρέων Γ. Δημαρά υπενθύμισε: Έξι χρόνια μετά την έγκριση του Περιφερειακού Σχεδιασμού Διαχείρισης Απορριμμάτων της Δυτικής Ελλάδας (Δεκέμβριος 2005) ελάχιστα πράγματα έχουν γίνει και κανένας από τους στόχους που έθετε δεν προσεγγίστηκε. Εάν αυτοί είχαν πραγματοποιηθεί, στους ΧΥΤΑ θα έπρεπε να είχε καταλήξει φέτος το 58% των βιοαποδομήσιμων, να ανακυκλώνεται το 55% και να αξιοποιείται το 60%.
Όσον αφορά στο Σταθμό Μεταφόρτωσης Απορριμμάτων (ΣΜΑ), η προοπτική της δημιουργίας του Εργοστασίου Επεξεργασίας στην θέση Φλόκα καθιστά αναγκαία την προμήθεια και λειτουργία του.
Η συνέχιση της λειτουργίας της Ξερόλακκας με τις σημερινές συνθήκες, είναι επιβεβλημένη, αφού η μεταφορά 250 τόνων απορριμμάτων ημερησίως με ιδιωτική εταιρεία, όπως γίνεται στο Αίγιο, θα επιβάρυνε τους δημότες με τέλη κατά 45%.
Με τις παρούσες οικονομικές συνθήκες η Δημοτική αρχή θέτει ως στόχο: Η κατασκευή της μονάδας επεξεργασίας στερεών αποβλήτων να είναι ανοιχτή σε όλες τις τεχνολογίες, με σκοπό την μείωση του συνολικού κόστους, και κυρίαρχο κριτήριο στην τελική επιλογή να είναι το μικρότερο τέλος εισόδου, προς όφελος των πολιτών.
Παρών έδωσαν μεταξύ άλλων ο Πρόεδρος του ΤΕΕ Δυτ. Ελλάδος, ο πρόεδρος του Συλλόγου Αμπελοκήπων, ο πρόεδρος της ΔΕΥΑΠ, ο εκπρόσωπος της ΟΙΚΙΠΑ Γ. Βασιλακόπουλος, ο εκπρόσωπος των περιοίκων της Ξερόλακκας Γ. Βασιλόπουλος, ο νομαρχιακός σύμβουλος Β. Χατζηλάμπρου και ο δημοτικός σύμβουλος Χρ. Πατούχας.
Τα μεγάλα προβλήματα που έχετε εδώ στην Πάτρα με τον ΧΥΤΑ τα έχουν σε όλη την Ελλάδα. Στην Κατερίνη, στον Λαγανά στη Ζάκυνθο, στη Σάμο, σε τόσα άλλα μέρη. Ρύπανση των υδάτων και της θάλασσας, λάθος χωροθετήσεις πάνω σε ρήγματα, αέρια που κανείς δεν μετράει… Θέλουμε να ματαιώσουμε τις λύσεις που επιβάλλουν, οι οποίες για οικολογικούς και οικονομικούς λόγους εγκαταλείπονται σε όλη την υπόλοιπη Ευρώπη.
Από την πλευρά του ο Γραμμ. του ΣΥΝ Αχαΐας Κ. Σπαρτινός υποστήριξε: Ακόμα και σήμερα υπάρχει διέξοδος που επιτρέπει το κλείσιμο του παράνομου και υπερκορεσμένου ΧΥΤΑ. Αυτή - η διέξοδος - βρίσκεται στην άμεση χωροθέτηση, προκήρυξη και κατασκευή Σταθμού Μεταφόρτωσης Απορριμμάτων, στη δημιουργία Σταθμού Διαλογής και στο άνοιγμα νέου κυττάρου στο ΧΥΤΑ Φλόκα, που θα καλύψει τις ανάγκες της Πάτρας μέχρι τη λειτουργία του πολυσυζητημένου εργοστασίου.
Ο Μπάμπης Μπιλίνης από το Τμήμα Οικολογίας – Περιβάλλοντος ΚΠΕ ΣΥΝ υποστήριξε πως πρέπει πριν την χωροθέτηση να εξετάζουμε τις κοινωνικές συνθήκες, την τοπογραφία των περιοχών, την μορφολογία των εδαφών και το μέγεθος της εγκατάστασης.
Ο Θωμάς Μπιζάς, μέλος Γ.Σ. της ΠΟΕ – ΟΤΑ, τόνισε: Εμείς πιστεύουμε πως το πρόβλημα της διαχείρισης των απορριμμάτων είναι κυρίως πολιτικό πρόβλημα και απαιτεί πολιτικές λύσεις. Για αυτό και η πρόταση μας παρά το ότι έχει και τεχνοκρατικό χαρακτήρα και είναι επιστημονικά τεκμηριωμένη είναι κυρίως μια πολιτική πρόταση. Μιλάει για πολιτικές διαχείρισης των απορριμμάτων.
Ο Κ. Μπουρδούλης, αναπληρωτής του δημάρχου Πατρέων Γ. Δημαρά υπενθύμισε: Έξι χρόνια μετά την έγκριση του Περιφερειακού Σχεδιασμού Διαχείρισης Απορριμμάτων της Δυτικής Ελλάδας (Δεκέμβριος 2005) ελάχιστα πράγματα έχουν γίνει και κανένας από τους στόχους που έθετε δεν προσεγγίστηκε. Εάν αυτοί είχαν πραγματοποιηθεί, στους ΧΥΤΑ θα έπρεπε να είχε καταλήξει φέτος το 58% των βιοαποδομήσιμων, να ανακυκλώνεται το 55% και να αξιοποιείται το 60%.
Όσον αφορά στο Σταθμό Μεταφόρτωσης Απορριμμάτων (ΣΜΑ), η προοπτική της δημιουργίας του Εργοστασίου Επεξεργασίας στην θέση Φλόκα καθιστά αναγκαία την προμήθεια και λειτουργία του.
Η συνέχιση της λειτουργίας της Ξερόλακκας με τις σημερινές συνθήκες, είναι επιβεβλημένη, αφού η μεταφορά 250 τόνων απορριμμάτων ημερησίως με ιδιωτική εταιρεία, όπως γίνεται στο Αίγιο, θα επιβάρυνε τους δημότες με τέλη κατά 45%.
Με τις παρούσες οικονομικές συνθήκες η Δημοτική αρχή θέτει ως στόχο: Η κατασκευή της μονάδας επεξεργασίας στερεών αποβλήτων να είναι ανοιχτή σε όλες τις τεχνολογίες, με σκοπό την μείωση του συνολικού κόστους, και κυρίαρχο κριτήριο στην τελική επιλογή να είναι το μικρότερο τέλος εισόδου, προς όφελος των πολιτών.
Παρών έδωσαν μεταξύ άλλων ο Πρόεδρος του ΤΕΕ Δυτ. Ελλάδος, ο πρόεδρος του Συλλόγου Αμπελοκήπων, ο πρόεδρος της ΔΕΥΑΠ, ο εκπρόσωπος της ΟΙΚΙΠΑ Γ. Βασιλακόπουλος, ο εκπρόσωπος των περιοίκων της Ξερόλακκας Γ. Βασιλόπουλος, ο νομαρχιακός σύμβουλος Β. Χατζηλάμπρου και ο δημοτικός σύμβουλος Χρ. Πατούχας.
ΓΙΩΡΓΟΣ ΔΗΜ. ΜΟΣΧΟΣ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου