Μας προσφέρει σημαντικά οικονομικά και περιβαλλοντικά οφέλη
και είναι απολύτως βιώσιμη επένδυση, ανέφερε στο 3ο Forum το Σάββατο 15-3-2014
«Η έλευση του φυσικού αερίου που ανυποχώρητα θα επιδιώξουμε
για την Δυτική Ελλάδα και την πόλη μας προσφέρει σημαντικά οικονομικά και περιβαλλοντικά οφέλη
και είναι απολύτως βιώσιμη… Για τη ΡΑΠ-Πάτρα ανθρώπινη πόλη προέχει το συνολικό οικονομικό όφελος που
προκύπτει για την κοινωνία και τους πολίτες από μια τέτοια βασική υποδομή».
Τα παραπάνω τόνισε ο πρώην Πρόεδρος ΤΕΕ Δυτ. Ελλάδας Νίκος
Κοντοές, παρουσιάζοντας, στο πλαίσιο του 3 Forum Ενέργειας, τις θέσεις
της «ΡΑΠ – Πάτρα Ανθρώπινη Πόλη» για το φυσικό αέριο.
Αναλυτικότερα,
ο Νίκος Κοντοές ανέφερε:
Ø Η
σημερινή αναφορά στην ανάγκη έλευσης του
ΦΑ δεν αποτελεί τεχνοκρατική προσέγγιση,
καθώς δεν είμαι ειδικός. Γίνεται κυρίως με πολιτικούς όρους που στηρίζεται όμως
σε στοιχεία επιστημονικών μελετών και
κυρίως μιας επιστημονικής μελέτης που συνέταξε ομάδα εργασίας του ΤΕΕ το 2011.
Ø Η
απαίτηση μας για την εγκατάσταση δικτύου ΦΑ στην δυτική Ελλάδα και στη Πάτρα έχει
πολιτικά, κοινωνικά και οικονομικά χαρακτηριστικά. Και ως τέτοια εξετάζεται. Ως
βασική δηλαδή υποδομή που αποτελεί υποχρέωση της πολιτείας.
Όπως όμως, στη συνέχεια, θα φανεί και με
καθαρά οικονομικούς όρους η επένδυση είναι Βιώσιμη.
Ø Πολιτικά επιχειρήματα:
·
Η Δυτική Ελλάδα με στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ του
Ιανουαρίου του 2014 για το 2011 είναι
τέταρτη φτωχότερη περιφέρεια της χώρας, με κατά κεφαλή ακαθάριστο εγχώριο
προϊόν 13.900 ευρώ, έναντι 18.750 του Εθνικού μέσου όρου (75% και 55% της Αττικής) αναφορά για μέσους όρους. Δημοσιεύματα
σε έγκυρα οικονομικά περιοδικά
δείχνουν ότι τα στοιχεία
παρουσιάζουν περαιτέρω επιδείνωση. Χθεσινά (σ.σ.: 14-3-2014) μόλις επίσημα
στοιχεία αναφέρουν αύξηση της ανεργίας
στη Δυτική Ελλάδα στο εφιαλτικό ποσοστό 28,9% που μόνο σε πολεμικές περιόδους
συναντάται.
·
Επίσημη διακηρυγμένη και αποτυπωμένη σε
οδηγίες πολιτική της Ευρωπαϊκής ένωσης είναι
η διασφάλιση της κοινωνικής συνοχής και η άρση των διαπεριφερειακών
ανισοτήτων. Αυτό δεν γίνεται με ευχολόγια. Γίνεται με κατάλληλες πολιτικές.
Πρωτεύοντα λόγο σε τέτοιες πολιτικές έχει οι δημιουργία των αναγκαίων υποδομών
και δικτύων. (Άξονες δικτύων- άξονες ανάπτυξης-ερωτηματικό η ποιότητα και ο χαρακτήρας της ανάπτυξης)
· Η Δυτική Ελλάδα και η Πάτρα από το 2006 με
την 1364/2006/ΕΚ απόφαση του Ευρωπαϊκού κοινοβουλίου εντάσσεται, ως κόμβος, στα
Διευρωπαϊκά δίκτυα μεταφοράς φυσικού
αερίου. Οι κυβερνήσεις του σήμερα και του χθες αρνήθηκαν και εξακολουθούν να
αρνούνται να εντάξουν στον Εθνικό σχεδιασμό την απόφαση αυτή με το αιτιολογικό
του δήθεν ασύμφορου και μη βιώσιμου της
επένδυσης.
Ø Βασικά Πλεονεκτήματα του Φυσικού Αερίου
1)
Σχετικά
φθηνή και σχετικά καθαρή μορφή ενέργειας.
·
Σχετικά
Καθαρή:
·
Συμμετέχει στην κατανάλωση καυσίμων κατά
22,5% και ευθύνεται για το 16% των εκπομπών του CO2 παγκοσμίως. ( Με 21 δις τον co2/ετος επιβαρύνεται το περιβάλλον ,8,8
πετρ, 8,8 ανθρακας 3,4 το ΦΑ). Το co2 είναι ο υπ αρ 1
ρύπος υπεύθυνος για το φαινόμενο του θερμοκηπίου.
·
Δεν αφήνει υπολείμματα και δεν μολύνει το
έδαφος και τα νερά.
·
Με δύο λόγια είναι το φιλικότερο στο
περιβάλλον ορυκτό καύσιμο.
·
Σχετικά
φθηνή:
·
Είναι 35% φθηνότερο από το πετρέλαιο
θέρμανσης για οικιακούς καταναλωτές (χωρίς επίδομα) και 20% για όσους
δικαιούνται επιδόματος σύμφωνα με πρόσφατη μελέτη του ΕΜΠ. (Τα ποσοστά έχουν
ένα περιθώριο διακύμανσης ανάλογα με την τεχνολογία των λεβήτων). Είναι 60% οικονομικότερο από το
ηλεκτρικό ρεύμα για οικιακή χρήση. Είναι τέλος 35% πιο
οικονομικό από το πετρέλαιο κίνησης και το υγραέριο για τους εμπορικούς
καταναλωτές.
Σε αυτά εάν προστεθούν δύο ακόμη παράγοντες
κάνουν την χρήση του ακόμη πιο ελκυστική.
·
Έχει μειωμένο λειτουργικό κόστος διαχείρισης
καυσίμου και συντήρησης, εξ αιτίας της απουσίας προσμίξεων επιβαρυντικών για
τις οικιακές συσκευές και εγκαταστάσεις (Καυστήρες, θάλαμοι καύσης, απαγωγοί
καυσαερίων κλπ.)
·
Δίνει τη δυνατότητα εύκολης αξιοποίησης της λανθάνουσας θερμότητας των
καυσαερίων (υδρατμών στη ουσία), ιδίως στις βιομηχανικές επιχειρήσεις, με αποτέλεσμα την αύξηση πάνω από 20% της
ωφέλιμης θερμότητας.
2)
Συμβολή
στη επανεκκίνηση της οικονομίας.
Θα
έχει ,πρωτογενώς, καθοριστική συμβολή στην προσπάθεια επανεκκίνησης της τοπικής
οικονομίας και της παραγωγικής ανασυγκρότησης λόγω της μείωσης του κόστους της
ενέργειας στην παραγωγή. Ιδιαίτερη και απολύτως αναγκαία είναι η χρήση του
επίσης, για ποιοτικά και ανταγωνιστικά αγροτικά προϊόντα, σε κάθε προσπάθεια
αναδιάρθρωσης καλλιεργειών προς την κατεύθυνση αυτή, στην υψηλής παραγωγικότητας γεωργική γή της
περιφέρειας Δυτ. Ελλάδας.
Παράλληλα
θα τροφοδοτήσει μια σειρά εγχώριες παραγωγικές δραστηριότητες που εκτείνονται από τον τομέα των κατασκευών
και της βιομηχανίας (τεχνολογικός εξοπλισμός, υλικά κατασκευών) μέχρι τον τομέα των μελετών και των έργων
που εμπλέκει και το τοπικό επιστημονικό
και εργατοτεχνικό δυναμικό που δοκιμάζεται σκληρά από την οικονομική κρίση και
την ανεργία.
Ø Οικονομικοί παράμετροι της επένδυσης:
Το
κόστος εγκατάστασης των απαιτούμενων υποδομών, του κεντρικού δηλαδή δικτύου
μεταφοράς καθώς και των δικτύων υποδομής δεν κρίνεται ως απαγορευτικό. Η βασική
αυτή υποδομή κρινόμενη μάλιστα ως γενικού οικονομικού συμφέροντος είναι
απολύτως βιώσιμη. Ειδικότερα ,εάν συνδυαστεί με μονάδα ηλεκτροπαραγωγής στη
βιομηχανική ζώνη αποδεικνύεται συμφέρουσα και με ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια.
Ειδικότερα:
Α) Κόστος κεντρικού δικτύου μεταφοράς.
Ο
κεντρικός αγωγός μεταφοράς ΦΑ,
υψηλής πίεσης προβλέπεται μέγιστης διαμέτρου 70 εκ. Από την Κόρινθο από την
διακλάδωση προς Μεγαλόπολη που έχει αποφασισθεί, μέχρι την Πάτρα, την ΒΙΠΕ
Πατρών την επέκταση μέχρι Πύργο και με διακλάδωση μέχρι Αγρίνιο με διέλευση στο
εύρος των απαλλοτριώσεων της Ολυμπίας Οδού
και της Ιόνιας οδού για τη μείωση του κόστους εκτιμάται ότι θα κοστίσει περίπου 220 εκατομμύρια ευρώ.
Β) Κόστος δικτύων διανομής.
Τα
δίκτυα διανομής ΦΑ για την τροφοδότηση των Δήμων Πατρέων, Αιγίου, της ΒΙΠΕ
Πατρών, των Δήμων Πύργου και Αμαλιάδας, των Δήμων Μεσολογγίου και Αγρινίου αλλά
και όσων οικιστικών συνόλων και παραγωγικών μονάδων βρίσκονται πλησίον
της όδευσης διέλευσης του κεντρικού Αγωγού στους τρείς νομούς της Δυτ. Ελλάδας
και της Κορινθίας εκτιμάται σε 45
εκατομμύρια ευρώ.
Γ) Το κόστος μιας μονάδας
Ηλεκτροπαραγωγής στη ΒΙΠΕ, που θα άλλαζε ριζικά την εικόνα και της παραγωγικές
δυνατότητες της βιομηχανικής μας ζώνης και θα επιτάχυνε συγχρόνως το χρόνο
απόσβεσης της επένδυσης, εκτιμάται σε 200 εκατ. ευρώ.
Ø Το Συνολικό δηλαδή κόστος της όλης επένδυσης ειναι περίπου 265 εκατ. ευρώ χωρίς τη μονάδα
ηλεκτροπαραγωγής και σε 465 εκατ ευρώ με την μονάδα ηλεκτροπαραγωγής.
Ø Με
ρεαλιστικές παραδοχές, όπως ποσοστό διείσδυσης 60% για τους οικιακούς
καταναλωτές και 80% για τους Βιομηχανικούς
και Δημόσιου χαρακτήρα (εκπαιδευτικά ιδρύματα, νοσοκομεία κλπ)
καταναλωτές, υπολογίζονται ότι οι
ετήσιες ποσότητες Φ Α είναι 235 εκατ μ3 . Η μονάδα Ηλεκτροπαραγωγής
υπολογίζεται να καταναλώνει περίπου
480-500 εκατ μ3.
Ø Με
τις παραπάνω παραδοχές, η οικονομική ανάλυση δείχνει ότι η επένδυση αποσβένυται σε 8-10 χρόνια εάν
υποστηρίζεται από την μονάδα ηλεκτροπαραγωγής και είναι οριακά ισως βιώσιμη με απόσβεση στα 12-14 χρόνια,
κρινόμενη, βεβαίως, με καθαρά
ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια. Σε κάθε περίπτωση μετά την απόσβεση του αρχικού
κεφαλαίου μπορεί να διασφαλίζει πλήρως την λειτουργία της ως μια κερδοφόρα
βασική υποδομή.
Ø ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ:
Η έλευση του φυσικού αερίου που
ανυποχώρητα θα επιδιώξουμε για την Δυτική Ελλάδα και την πόλη μας προσφέρει σημαντικά οικονομικά και περιβαλλοντικά οφέλη
και είναι απολύτως βιώσιμη.
Για
εμάς άλλωστε, η αξιολόγηση της οικονομικής βιωσιμότητας των υποδομών δε
στηρίζεται σε μια περιορισμένη θεώρηση λογιστικής αποτίμησης κόστους-οφέλους,
αποκλειστικά και μόνο του μεμονωμένου έργου, όπως αποτυπώνεται στα λογιστικά
βιβλία των εταιρειών ιδιωτικών συμφερόντων των επιχειρηματικών φίλων της
κυβέρνησης. Αυτοί είναι που πιέζουν και η κυβέρνηση πιστή στο νεοφιλελεύθερο
δόγμα της ιδιωτικοποίησης κάθε κοινωνικού αγαθού, πόρου και εργαλείου, υλοποιεί
τη διοχέτευση των Ευρωπαϊκών κονδυλίων σε υποδομές, αμφιβόλου και περιορισμένης
κοινωνικής χρησιμότητας, άμεσης όμως ανταπόδοσης και εύκολου κέρδους για τους
επιχειρηματίες. Κατασπαταλούν έτσι
πολύτιμους πόρους, όπως καλή ώρα στην Ολυμπία οδό, και υπονομεύουν κάθε
δυνατότητα βιώσιμης ανάπτυξης και κοινωνικής προόδου.
Για τη ΡΑΠ-Πάτρα ανθρώπινη πόλη προέχει το συνολικό οικονομικό όφελος που
προκύπτει για την κοινωνία και τους πολίτες από μια τέτοια βασική υποδομή. Η
επένδυση εξετάζεται με όρους Δημόσιου συμφέροντος, εκτιμάται η συμβολή της
γενικότερα στην οικονομική ανάπτυξη μιας περιοχής και συνυπολογίζονται τα
πολλαπλασιαστικά παράλληλα οφέλη, από άλλες οικονομικές δραστηριότητες που
προκύπτουν η αναπτύσσονται από αυτήν. Συνεκτιμώνται επίσης οι επιπτώσεις στο
περιβάλλον και στην άρση των διαπεριφερειακών ανισοτήτων.
Με τέτοια κριτήρια εξετάζοντας την
έλευση του φυσικού αερίου στην Δυτική Ελλάδα, την Πάτρα και τη βιομηχανική της
περιοχή, θεωρούμε την επένδυση απολύτως βιώσιμη και αναγκαία. Σημαντικό
εργαλείο για την οικονομική και κοινωνική ανασυγκρότηση που προτείνουμε και θα επιχειρήσουμε για την περιοχή και το
Δήμο μας. Κατέχει, γι αυτό το λόγο, υψηλή προτεραιότητα και αποτελεί ισχυρή
διεκδίκηση εκ μέρους μας η υλοποίηση της.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου