Διαβάστε τις δηλώσεις του υπουργού Οικονομικών Ευκλείδη Τσακαλώτου και
του Επιτρόπου Οικονομικών και Δημοσιονομικών Υποθέσεων, Φορολογίας και
Τελωνείων Pierre Moscovici μετά τη συνάντησή τους χθες το μεσημέρι στις Βρυξέλλες (σε ανεπίσημη
μετάφραση), αλλά ακριβώς όπως έγιναν.
Pierre Moscovici
«Ήταν χαρά για μένα
να υποδεχτώ τον φίλο μου. Είχαμε μια
πολύ καλή και ειλικρινή ανταλλαγή απόψεων τόσο επί της ουσίας όσο και επί της
διαδικασίας. Η άποψη της Επιτροπής είναι ότι έχουν γίνει πολλά την προηγούμενη
περίοδο προκειμένου να υπάρξει επιτυχία και το πρόγραμμα αυτό να πετύχει
αληθινά. Όπως γνωρίζετε, έχουμε ολοκληρώσει έγκαιρα την πρώτη αξιολόγηση που
οδήγησε σε μια πολύ σημαντική εκταμίευση. Προχωρούμε προς την σωστή κατεύθυνση
προκειμένου να ολοκληρώσουμε την δεύτερη αξιολόγηση, κάτι που είναι ο κοινός στόχος μας.
Σε πολλά
θέματα έχουμε συμφωνήσει, πολύ λίγα θέματα είναι ακόμα στο τραπέζι, τα
συζητήσαμε και ελπίζω ότι μπορούμε να συμφωνήσουμε και για τις μεταρρυθμίσεις ώστε να μπορέσουμε να
ολοκληρώσουμε τη δεύτερη αξιολόγηση σύντομα.
Συζητήσαμε ακόμα για τα μέτρα για το χρέος και τον τρόπο που θα
ενδυναμώσουμε την συμφωνία που υπήρξε στο Eurogroup της 5ης
Δεκεμβρίου.
Είχαμε λοιπόν μια πολύ
ουσιαστική και πολύ θετική ανταλλαγή απόψεων
προκειμένου να βρούμε μια λύση το συντομότερο δυνατό και με τα βέλτιστα
δυνατά αποτελέσματα για τα θέματα που παραμένουν εκκρεμή. Είμαστε σίγουροι ότι
το πρόγραμμα αυτό θα στεφθεί με επιτυχία, επειδή αυτό που θέλει η σημερινή
Επιτροπή υπό τον Juncker είναι να έχουμε μια ισχυρή Ελλάδα εντός μιας
ισχυρής ευρωζώνης.
Αυτό που ελπίζουμε είναι ότι θα έχουμε μια κατάσταση όπου
όλοι θα είναι ωφελημένοι, με τις μεγάλες μεταρρυθμίσεις που είναι απαραίτητες
προκειμένου να επιστρέψει η βεβαιότητα, οι επενδύσεις, η ανάπτυξη και οι θέσεις
εργασίας στην Ελλάδα και η σταθερότητα στην χώρα και ολόκληρη την ευρωζώνη.
Βρισκόμαστε στο σωστό δρόμο, συνεχίζουμε τις προσπάθειές μας και θα συνεχίσουμε
την εντατική μας συνεργασία με την ελληνική κυβέρνηση στα πλαίσια του Eurogroup
και από κοινού με τους υπόλοιπους θεσμούς γιατί βεβαίως η Επιτροπή θέλει
πάντοτε να εργάζεται μαζί με τους υπόλοιπους θεσμούς που εμπλέκονται».
Ευκλείδης
Τσακαλώτος
«Είχαμε μια πολύ
εποικοδομητική συζήτηση τόσο σε ό,τι αφορά την διαδικασία όσο και σε ό,τι αφορά
την ουσία της δεύτερης αξιολόγησης. Και οι δύο συμμεριζόμαστε την άποψη ότι η
Ελλάδα βρίσκεται εν τέλει στην οδό της ανάκαμψης. Επιστρέψαμε σε ρυθμούς
ανάπτυξης, καθώς είχαμε τρία συνεχή τρίμηνα όπου καταγράφηκε θετική ανάπτυξη.
Κανείς μας δεν θέλει να δει την ανάπτυξη αυτή να μπαίνει σε ρίσκο από τυχόν
αύξηση της αβεβαιότητας. Για τον λόγο αυτό συμφωνήσαμε να εργαστούμε στενά μαζί
και με τα υπόλοιπα κράτη μέλη και τους θεσμούς
ώστε να επιτευχθεί μια συμφωνία επί όλων των πτυχών της δεύτερης
αξιολόγησης: Δηλαδή όχι μόνο για τις διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις που έχουν ήδη
υλοποιηθεί και πολλές εκ των οποίων έχουν ήδη νομοθετηθεί, αλλά και για την
περίοδο μετά το 2018 και για τα μεσοπρόθεσμα μέτρα για το χρέος.
Έχω την αίσθηση ότι
όλες οι εμπλεκόμενες πλευρές φτάνουν όλο και πιο κοντά στην εξεύρεση μιας
λύσης. Είναι γεγονός ότι όταν εμπλέκονται πολλοί κάτι τέτοιο είναι δύσκολο
γιατί υπάρχουν πολλά θέματα που πρέπει να συζητηθούν και όπως όλοι γνωρίζετε,
πλησιάζουν εκλογικές αναμετρήσεις που περιπλέκουν τα πράγματα, Πιστεύω όμως ότι
με καλή θέληση όλα αυτά τα θέματα, τα προβλήματα δηλαδή που παραμένουν, μπορούν να ξεπεραστούν. Και οι δύο
προσβλέπουμε σε κάτι τέτοιο προκειμένου να διασφαλίσουμε ότι η ελληνική
οικονομία, ύστερα από μια μακρά περίοδο καχεξίας, θα στραφεί προς ένα περισσότερο ενάρετο
κύκλο».
Ακολούθησαν ερωτήσεις δημοσιογράφων.
-Σε ερώτηση για το κατά πόσο θεωρεί εφικτή
την ολοκλήρωση της δεύτερης αξιολόγησης μέσα στον Ιανουάριο ή το Φεβρουάριο, ο Ευκλείδης
Τσακαλώτος απάντησε:
«Όπως
είπα, όταν εμπλέκονται τόσες πολλές πλευρές, υπάρχουν πάντα πολλά ζητήματα να
συζητηθούν και συμφωνίες να γίνουν. Αυτό που μπορώ να πω αυτήν τη στιγμή είναι
ότι πιστεύω ότι υπάρχει θετική δυναμική. Η δυναμική βρίσκεται στη σωστή
κατεύθυνση, νομίζω ότι όλα τα μέρη επιζητούν μία λύση και δεν είναι πολλοί
αυτοί που επιθυμούν να προκαλέσουν πρόβλημα ως προς αυτή τη δυναμική. Δε
γνωρίζω λοιπόν σε αυτή τη φάση αν θα ολοκληρωθεί τον Ιανουάριο ή αργότερα, αλλά
νομίζω ότι έχουμε συμφωνήσει, ιδίως με τον Pierre,
ότι όσο συντομότερα τόσο καλύτερα».
Ο Επίτροπος
Moscovici
σημείωσε:
«Όπου
υπάρχει θέληση υπάρχει τρόπος και πιστεύουμε ότι η ολοκλήρωση της δεύτερης
αξιολόγησης είναι ακόμα εφικτή και
ευκταία και μπορώ όντως να επιβεβαιώσω ότι όσο συντομότερα τόσο καλύτερα.
Πρέπει να καταβάλλουμε κάθε προσπάθεια, ώστε να επιτευχθεί το συντομότερο
δυνατό».
-Σε
επόμενη ερώτηση σε σχέση με τα
βήματα που θα πρέπει να γίνουν για να επιστρέψουν οι θεσμοί στην Αθήνα και με
το πότε αναμένεται η επιστροφή τους, ο Pierre Moscovici σχολίασε:
«Το
πρόβλημα δεν είναι τόσο η επιστροφή των θεσμών στην Αθήνα. Αν οι θεσμοί
επιστρέψουν, θα είναι για να προετοιμάσουν τα τελευταία στοιχεία της συμφωνίας
σε τεχνικό επίπεδο (staff level agreement), η οποία πιστεύουμε ότι θα
πρέπει να προηγηθεί της ολοκλήρωσης της διαδικασίας, πριν την αξιολόγηση από το
Eurogroup. Στην
πραγματικότητα, από τα 80 σημεία, πολύ λίγα παραμένουν ακόμα στο τραπέζι, όπως
η μεταρρύθμιση της ενέργειας, η συζήτηση για τις συλλογικές διαπραγματεύσεις
και η διορθωτική εκτίμηση του δημοσιονομικού κενού, σημείο στο οποίο η Επιτροπή
εμμένει στα στοιχεία που αναφέρθηκαν τους προηγούμενους μήνες. Υπάρχουν,
επομένως, κάποιες προσπάθειες που πρέπει ακόμα να γίνουν και κάποιες
μεταρρυθμίσεις που θα πρέπει να υιοθετηθούν, αλλά θεωρώ και πάλι ότι αυτό είναι
σε μεγάλο βαθμό μέσα στις δυνατότητές μας».
Ό Έλληνας
Υπουργός Οικονομικών επεσήμανε:
«Συμφωνώ.
Δε νομίζω ότι το κύριο ζήτημα είναι το κατά πόσο και πότε θα επιστρέψουν οι
επικεφαλής της αποστολής στην Αθήνα. Έχουμε τρεις σειρές ζητημάτων να
συζητήσουμε. Η πρώτη αφορά τις μεταρρυθμίσεις μέσα στη χρονική περίοδο
του προγράμματος, η δεύτερη το δημοσιονομικό μονοπάτι μετά το τέλος του
προγράμματος και η τρίτη τα μεσοπρόθεσμα μέτρα για το χρέος. Αυτό που
έχει δυσκολέψει τις διαπραγματεύσεις και θα μπορούσε να καταστεί ευκολότερο
είναι η διαδικασία αλληλουχίας, το πότε συζητιέται τι και με ποια σειρά. Αυτός
είναι ένας από τους λόγους, θεωρώ, για τους οποίους έχουν προκύψει
καθυστερήσεις και νομίζω ότι τώρα είμαστε σε ένα στάδιο όπου μπορούμε όλοι μαζί
να συζητήσουμε αυτά τα θέματα και αυτό θα βοηθούσε στην επίσπευση της
διαδικασίας».
-Σε ερώτηση για το κατά πόσο η κυβέρνηση
προτίθεται να προχωρήσει χωρίς το ΔΝΤ, δεδομένου ότι είναι χρονιά εκλογών σε χώρες
της Ευρώπης, ο χρόνος εξαντλείται και στην Ελλάδα θα υπάρξει πρόβλημα χρημάτων,
ο Ευκλείδης Τσακαλώτος απάντησε:
«Το ΔΝΤ
πρέπει να λάβει τις αποφάσεις του. Πρέπει να ζυγίσει τις απόψεις του για το
πρόγραμμα και το επίπεδο συμμετοχής του, αφού γνωρίζετε ότι για το ΔΝΤ τα
πράγματα δεν είναι πάντα άσπρο ή μαύρο. Έχω ακούσει πολλές φορές – τον ενάμισι
χρόνο που βρίσκομαι στη θέση αυτή, αλλά και πιο πριν που συμμετείχα στις
διαπραγματεύσεις – ότι εξαντλείται ο χρόνος. Δε νομίζω, όμως, - όσο κι αν
καταλαβαίνω τη σημασία του χρόνου και για τους Έλληνες πολίτες που επιθυμούν διακαώς
μια λύση και για τους επενδυτές που θέλουν ένα ξεκάθαρο διάδρομο – ότι είναι
μια δίκαιη περιγραφή [το ότι εξαντλείται ο χρόνος], τόσο από την οπτική γωνία
των επενδυτών όσο και των πολιτικών. Νομίζω ότι ο χρόνος είναι σημαντικός, ο
κόσμος χρειάζεται να δει ότι υπάρχει μία δυναμική – αυτό είναι πολύ σημαντικό -
αλλά πιστεύω ότι, αν διατηρήσουμε αυτή τη δυναμική, αυτό θα είναι καθησυχαστικό
τόσο για τους επενδυτές, εντός και εκτός της χώρας, όσο και για τον ίδιο τον
ελληνικό λαό, ο οποίος αξίζει να έχει μπροστά του μία ξεκάθαρη προοπτική, ώστε
να μπορέσει να νιώσει ότι η Ελλάδα έχει αλλάξει πορεία».
O Pierre Moscovici
ανέφερε σχετικά:
«Είμαι
στο Eurogroup εδώ
και σχεδόν 5 χρόνια πλέον και μπορώ να επιβεβαιώσω το συλλογισμό σας σε σχέση
με το χρόνο, αν και δεν υπάρχει λόγος να σπαταλάται ο χρόνος. Ας προχωρήσουμε
γρήγορα και το γοργόν και χάριν έχει. Αναφορικά με το ΔΝΤ, η Επιτροπή πάντοτε
ενεργεί σε ένα πλαίσιο μιας ομάδας θεσμών, όπως ο ΕΜΣ και η ΕΚΤ από την
ευρωπαϊκή πλευρά, συν το ΔΝΤ. Πάντα προσπαθούμε να επιτύχουμε μία συλλογική
θέση που να εμπλέκει το ΔΝΤ. Γνωρίζω επίσης, από την εμπειρία μου, ότι η
παρουσία του ΔΝΤ αποτελεί μια καθησυχαστική αναγκαιότητα για ορισμένα κράτη
μέλη, χωρίς τα οποία δεν μπορεί να υπάρξει συμφωνία. Όσο η κατάσταση παραμένει
αυτή, πρέπει να προχωρήσουμε όπως ήδη κάνουμε».

Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου