![]() |
| Φωτογραφία αρχείου. |
ΟΛΟΗΜΕΡΑ
Τι ίσχυε:
Για να βγάλει ένα
σχολείο Ολοήμερο Πρόγραμμα έπρεπε πάντα (και συνεχίζει) να δηλωθεί ενδιαφέρον
15 παιδιών.
Τι κάνουμε:
Μειώνουμε τον αριθμό
των μαθητών στα 14.
Τι ίσχυε:
Ως Ολοήμερο μπορούσε
να λειτουργήσει μόνο το 1/3 των δημοτικών σχολείων.
Τι κάνουμε:
Όλα τα Δημοτικά
σχολεία της χώρας θα μπορούν να λειτουργούν ως Ολοήμερα. Άρα, όχι απλώς δεν
καταργείται κανένα Ολοήμερο, αλλά αντιθέτως καθολικοποιούνται
Τι ίσχυε:
Δεν υπήρχε ένας ενιαίος
τύπος Ολοήμερου προγράμματος. Είχαν διαφορετικό αριθμό ωρών μαθημάτων και
διαφορετικά μαθήματα. Αυτό έφερνε κοινωνικές και εκπαιδευτικές ανισότητες.
Τι κάνουμε:
Φτιάχνουμε ένα ενιαίο
Ολοήμερο πρόγραμμα. Παντού ίδιος αριθμός ωρών και ίδια μαθήματα. Αυτό συνιστά
αναβάθμιση, αφού πχ ως τώρα σε πολλά σχολεία δεν διδάσκονταν αγγλικά, ενώ τώρα
θα γίνεται σε όλα. Με την ανάγκη να υπάρχει ενιαίος τύπος Ολοήμερου Σχολείου
συμφωνεί και η ΔΟΕ
[Ερώτηση:
Μειώνουμε τις ώρες από επτά σε έξι για να προσλάβουμε λιγότερους αναπληρωτές;
Απάντηση: Όχι, το ότι
δεν πρέπει τα παιδιά αυτής της ηλικίας να κάνουν μάθημα πάνω από έξι ώρες είναι
παιδαγωγική επιστημονική αντίληψη
Ερώτηση: Παρ’όλα
αυτά, θα μειωθούν οι αναπληρωτές;
Απάντηση:
Ενδεχομένως, αλλά το κρίσιμο κριτήριο για τον προσδιορισμό του αριθμού των
διδασκόντων είναι το να καλύπτονται οι ανάγκες των μαθητών, όπως και θα γίνει].
Τι ίσχυε: Σε κάθε
σχολείο που λειτουργούσε Ολοήμερο πρόγραμμα υπήρχε αυτομάτως και η πρωινή ζώνη
(7-8) όπου δεν γινόταν μάθημα, αλλά φύλαξη των παιδιών που οι γονείς τους
δούλευαν από πολύ νωρίς. Σε πολλές περιπτώσεις, όμως, αυτό λειτουργούσε κατά
βάση ως ευκαιρία για τους διευθυντές των σχολείων για να δηλώνουν τον εαυτό
τους σε αυτή την ώρα και να μειώνουν τις ώρες διδασκαλίας που ήταν υποχρεωμένοι
να κάνουν.
Τι κάνουμε: Δεν θα
λειτουργεί σε όλα τα Ολοήμερα Προγράμματα η πρωινή ζώνη, αλλά εκεί που θα
υπάρχει πράγματι ανάγκη και θα τεκμηριωθεί, θα λειτουργήσει.
Τι ίσχυε: Μέχρι
πρόσφατα για να εγγραφεί ένα παιδί σε Ολοήμερο Σχολείο έπρεπε να εργάζονται οι
γονείς του. Η προηγούμενη κυβέρνηση αυτό το άλλαξε και διεύρυνε τους όρους.
Τι κάνουμε: Σήμερα, με
δεδομένη την στενότητα των πόρων του ΕΣΠΑ, αλλά και του τακτικού προϋπολογισμού
με τους οποίους το υπουργείο κάνει τις προσλήψεις των αναπληρωτών, αυτό δεν
μπορεί να επαναληφθεί. Οπότε, επιλέγεται να στέλνεται ένα παιδί σε Ολοήμερο
πρόγραμμα μόνο αν δουλεύουν και οι δύο γονείς του, γεγονός που του δημιουργεί
την αντικειμενική ανάγκη να μείνει παραπάνω ώρες στο σχολείο. Την ίδια
δυνατότητα θα έχουν και τα παιδιά μονογονεϊκών οικογενειών. Για το πρόβλημα της
αδήλωτης εργασίας, το υπουργείο ψάχνει τρόπο να το αντιμετωπίσει.
ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΑ
Τι ίσχυε:
Για να
ιδρυθεί ένα νηπιαγωγείο έπρεπε να υπάρχουν 7 νήπια. Έτσι, συνήθως τα
νηπιαγωγεία δεν κάλυπταν τα προνήπια, δίνοντας προτεραιότητα στα νήπια.
Τι κάνουμε:
Αυξάνουμε το
ελάχιστο όριο για τα νήπια στα 14, με εξαίρεση τις περιοχές στην περιφέρεια που
αυτό δεν είναι εφικτό. Έτσι, πλέον καλύπτονται και τα προνήπια
Ερώτηση: Θα κλείσουν
νηπιαγωγεία;
Απάντηση: Όχι, θα
μείνουν όλα ανοιχτά, εκτός από τις περιπτώσεις που υπάρχει μόνο ένα παιδί
Ερώτηση: Αυτό γίνεται
για να μειωθούν οι αναπληρωτές νηπιαγωγοί;
Απάντηση: Όχι. Το να
μην είναι τόσο λίγα νήπια σε μια τάξη είναι παιδαγωγική επιστημονική επιλογή,
είναι το ομαδοσυνεργατικό σύστημα μάθησης-κοινωνικοποίησης των παιδιών.
Ενδεχομένως οι αναπληρωτές νηπιαγωγοί να μειωθούν, αλλά αφενός -όπως ήδη
είπαμε- το κρίσιμο κριτήριο για τον αριθμό των διδασκόντων είναι το να
καλύπτονται οι ανάγκες των μαθητών, όπως και θα γίνει, αφετέρου υπάρχουν
φαινόμενα όπως πέρσι που ζήσαμε το να έχουν μειωθεί τα νήπια που φοιτούσαν στη
χώρα και ταυτόχρονα να αυξηθούν οι προσλήψεις αναπληρωτών νηπιαγωγών]
ΓΕΝΙΚΩΣ, όλα
που κάνουμε δεν μπορεί παρά να γίνονται με δεδομένη την οικονομική
στενότητα. Στην πορεία όλα θα
βελτιώνονται, όσο αυξάνονται οι δυνατότητες από την βελτίωση της χώρας στην
ανάπτυξη και στα δημόσια οικονομικά.
Οι διορισμοί
είναι απαραίτητοι, αλλά την αδιοριστία δεν την προκαλέσαμε εμείς. Την
παραλάβαμε και καλούμαστε να τη διαχειριστούμε, μέχρι να αλλάξουμε τα πράγματα.
Για αυτό και είναι δεδομένη η δέσμευση της κυβέρνησης πως πρώτες προσλήψεις θα
είναι σε Παιδεία, Υγεία, Κοινωνική Αλληλεγγύη.
ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗ:
Τι ίσχυε:
Στην Ειδική
Αγωγή δημιουργούνταν Ειδικά Τμήματα Ένταξης για τα παιδιά που χρειάζονταν
τέτοια εκπαίδευση. Εκεί τα παιδιά αυτά κατά την εκπαιδευτική διαδικασία δεν
έρχονταν σε επαφή με τα υπόλοιπα, δεν ήταν δηλαδή ποτέ στην ίδια τάξη. Κάποια
λίγα από αυτά έμπαιναν και σε κανονικές τάξεις, με τον δάσκαλο της Ειδικής
Αγωγής να κάθεται δίπλα τους και να τα βοηθάει.
Τι κάνουμε:
Η σύγχρονη
παιδαγωγική μέθοδος για την Ειδική Αγωγή είναι να ευνοείται η όσο μεγαλύτερη
ενσωμάτωση των παιδιών που χρήζουν Ειδικής Αγωγής με τα υπόλοιπα, για λόγους
αποασυλοποίησης των παιδιών. Επομένως, η τάση μας είναι όσα παιδιά δεν έχουν
τόσο σοβαρά προβλήματα να μπαίνουν στα κανονικά τμήματα, με τον δάσκαλο Ειδικής
Αγωγής από δίπλα τους. Ταυτόχρονα όμως, επειδή πάντα υπάρχουν περιπτώσεις όπου
χρειάζονταν Τμήματα Ένταξης, το διαφορετικό που κάνουμε φέτος είναι πως έχουμε
ήδη ζητήσει από τα σχολεία να μας δηλώσουν τις ανάγκες τους για να τις εξετάσει
το υπουργείο και να δημιουργήσει Τμήματα Ένταξης όπου χρειάζεται. Τμήματα
Ένταξης θα λειτουργήσουν, απλώς όχι με απόλυτο προσανατολισμό των παιδιών σε
αυτά. Η ευαισθησία της κυβέρνησης για το θέμα είναι δεδομένη, φαίνεται άλλωστε
από το ότι για αυτή τη χρονιά προσελήφθησαν περισσότεροι αναπληρωτές στην
Ειδική Αγωγή από ποτέ, 50% πάνω από πέρσι,
ΕΠΙΠΛΕΟΝ ΑΛΛΑΓΕΣ
Με τις έξτρα
διατάξεις που μπήκαν στον νόμο για τη Έρευνα, το υπουργείο παιδείας ορίζει:
-
Δίνονται δωρεάν συγγράμματα και σε όσους
κάνουν δεύτερο πτυχίο, πάγιο αίτημα του φοιτητικού κινήματος για δικαίωμα που
είχε καταργηθεί από την Διαμαντοπούλου
-
Η εξέλιξη των καθηγητών γίνεται πιο δημοκρατική,
διαφανής και αντικειμενική, με 15μελή επιτροπή αντί για 7μελή, η οποία
συνεδριάζει σε ανοιχτή συνεδρίαση αντί για κλειστή και με υποχρεωτική συγγραφή
εισηγητικής έκθεσης από σχετική επιτροπή.
-
Ρυθμίσεις με τις οποίες μειώνουν τα
Πανεπιστήμια αισθητά τα έξοδά τους για ενέργεια
-
Στα ΕΠΑΛ (Επαγγελματικά Λύκεια) ο πρώτος
χρόνος γίνεται γενικής παιδείας, ενάντια στην πρόωρη εξειδίκευση των παιδιών
και για να έχουν χρόνο να ανιχνεύσουν τις κλίσεις και τα ενδιαφέροντά τους
-
Διευκολύνεται η πρόσβαση των αποφοίτων των
ΕΠΑΛ στα ΤΕΙ, αφού πια δεν θα δίνουν εξετάσεις μαζί με όλους, αλλά σε ειδική
κατηγορία
-
Επιτρέπεται ξανά η πρόσβαση των αποφοίτων των
ΕΠΑΛ στα Πανεπιστήμια (που είχε καταργηθεί από τη ΝΔ και τον Αρβανιτόπουλο) με
ειδική κατηγορία 1%.
-
Διασφαλίζεται πως στο έτος μαθητείας
(εργασιακή εμπειρία) των μαθητών των ΕΠΑΛ θα είναι πλήρως εγγυημένα τα
εργασιακά και άλλα δικαιώματά τους και δεν θα πέφτουν, όπως κατά κόρον γινόταν,
θύματα εκμετάλλευσης.

Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου