Το Τμήμα Υγείας ΣΥΡΙΖΑ πραγματοποιεί
Πανελλαδική Σύσκεψη την Κυριακή
3 Φεβρουαρίου 2019 στον Πολυχώρο
Πολιτισμού “Ελληνικό Μολύβι”, Ιερά οδός
154 & Νάξου, στο Αιγάλεω (Σταθμός Μετρό Ελαιώνας).
Στην Ημερήσια Διάταξη της Πανελλαδικής
Σύσκεψης θα γίνει απολογισμός της
Γραμματείας και προγραμματισμός δράσης.
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΣΥΣΚΕΨΗΣ
10:00 - Προσέλευση
11:00 - Εισήγηση της
Γραμματείας του Τμήματος Υγείας από το συντονιστή σ. Παναγιώτη Καλαρά.
11:30 - Χαιρετισμός Υπουργού και Αναπληρωτή Υπουργού
Υγείας.
12:30 - Ερωτήσεις –
Διευκρινήσεις επί των εισηγήσεων των Ομάδων Εργασίας με θεματικούς άξονες:
α. Νοσοκομειακή
Περίθαλψη
β. Μετανοσοκομειακή
Φροντίδα – Αποκατάσταση
γ. Ψυχική Υγεία
δ. Πρωτοβάθμια
Φροντίδα Υγείας
ε. Δημόσια Υγεία
στ. Φάρμακο
ζ. Οδοντιατρική
Φροντίδα
Οι εισηγήσεις θα
προωθηθούν στο ηλεκτρονικό σας ταχυδρομείο.
13:00 - Ομιλίες συμμετεχόντων
18:00 - Συναινετική Ανάδειξη Νέας Γραμματείας
19:00 - Λήξη των εργασιών της Πανελλαδικής Σύσκεψης
Υγείας.
Η
Εισήγηση του Τμήματος Υγείας
Στην Εισήγηση
της Γραμματείας του Τμήματος Υγείας ΣΥΡΙΖΑ,
αναμένεται να αναφερθούν τα παρακάτω:
«Συντρόφισσες
και σύντροφοι,
Η φετινή μας
σύσκεψη γίνεται σε συνθήκες διαφορετικές από την προηγούμενη. Η χώρα,
έχοντας βγει με καθαρό τρόπο από τα μνημόνια, έχει τη δυνατότητα να χειρίζεται
τα δημοσιονομικά της με τον τρόπο που η ίδια προκρίνει. Αυτό βέβαια δε σημαίνει
ότι οι δυσκολίες τελείωσαν. Το αντίθετο μάλιστα. Έχουμε ακόμη βουνό μπροστά μας
να ανέβουμε. Δεν μπορεί όμως να παραβλέψουμε ότι η έλλειψη σκληρής επιτροπείας,
κάνει τα πράγματα σχετικά πιο εύκολα για εμάς.
Στα σχεδόν τέσσερα χρόνια της κυβέρνησης μας,
κάτω από συνθήκες σκληρής επιτήρησης πετύχαμε αρκετά.
Δώσαμε πρόσβαση στο δημόσιο σύστημα υγείας σε
πάνω από 2 εκ. ανασφάλιστους συμπολίτες μας.
Καταφέραμε να σταθεροποιήσουμε τη δημόσια
υγεία, η οποία βρισκόταν στο χείλος του
γκρεμού εξ' αιτίας των πολιτικών που είχαν ακολουθηθεί την πενταετία 2010-14.
Ψηφίστηκε ο νόμος για την Πρωτοβάθμια
Φροντίδα Υγείας, ο οποίος παρά τα προβλήματα και τις δυσκολίες που συναντάμε,
ανοίγει το δρόμο για ένα σύγχρονο, με σαφή φιλολαϊκό προσανατολισμό, σύστημα
ΠΦΥ ανοιχτό σε όλους.
Ουσιαστικά εκείνο που χαρακτήρισε τα δικά μας
μνημονιακά χρόνια, ήταν η προσπάθεια να αναστρέψουμε την καταστροφική πορεία
που είχαν επιβάλλει για την υγεία οι προηγούμενες μνημονιακές κυβερνήσεις. Σε
αρκετά σημεία τα καταφέραμε, σε άλλα όχι. Παρά τα λάθη και τις αδυναμίες μας
όμως, η εικόνα αυτής της τετραετίας έχει θετικό πρόσημο.
Στο ερώτημα πως θα προχωρήσουμε στη συνέχεια
καλούμαστε να δώσουμε σήμερα σαφή απάντηση. Ο οραματικός μας στόχος για
καθολική δημόσια δωρεάν και ποιοτική
υγεία παραμένει επίκαιρος. Όπως επίκαιρη
παραμένει η στόχευσή μας για ολιστική παρέμβαση στην κοινότητα, μέσα από το
σύστημα ΠΦΥ. Με πυξίδα αυτούς τους οραματικούς στόχους μας πρέπει να προγραμματίσουμε
τις πολιτικές που θα προωθήσουμε στους μήνες που απομένουν μέχρι τις επόμενες εθνικές εκλογές.
Οι κεντρικές νομοθετικές πρωτοβουλίες τις οποίες πρέπει να προωθήσουμε
είναι ήδη έτοιμες, καθυστερούμε όμως να τις εντάξουμε στον κοινοβουλευτικό προγραμματισμό
της κυβέρνησης.
Οι δύο
εμβληματικές πρωτοβουλίες είναι:
Το Ν/Σ για την μεταρρύθμιση του ΕΣΥ. Με αυτό
λύνονται προβλήματα των οργανισμών (νοσοκομείων, ΥΠΕ, ΠΦΥ, κλπ) και χρονίζοντα
προβλήματα όπως για παράδειγμα της νοσηλευτικής υπηρεσίας.
Το Ν/Σ για τον εκδημοκρατισμό του ΚΕΕΛΠΝΟ το
οποίο, μετά όσα αποκαλύφθηκαν πρόσφατα, αποκτά επίσης άμεσο χαρακτήρα. Μαζί με
το Ν/Σ για το ΚΕΕΛΠΝΟ θα μπει για συζήτηση στη βουλή και το Ν/Σ για τις
ιδιωτικές κλινικές. Αυτό πιθανά θα έχει ψηφιστεί όταν θα συζητιέται η
εισήγηση.
Μαζί με τα παραπάνω Ν/Σ είναι έτοιμα και
πρέπει με κάθε τρόπο να μπουν για συζήτηση το Ν/Σ για τη διαρκή εκπαίδευση των
γιατρών και τις ιατρικές εταιρίες.
Αναγκαία συνθήκη για όλα αυτά, αλλά και για
όσα αναφέρονται στη συνέχεια είναι η αύξηση των πόρων για την υγεία. Το ότι το
4,6% που παραλάβαμε έγινε 5,2% είναι θετικό αλλά δεν φτάνει. Η προσέγγιση των
μέσων όρων της Ευρώπης πρέπει να είναι ο ορατός στόχος μας.
Κατά τομέα εκείνα που πρέπει να εξετάσουμε
είναι τα εξής:
Στην ΠΦΥ, βασική προτεραιότητα μας παραμένει
η εξασφάλιση της σταθερότητας και επάρκειας των δομών. Όπως είναι γνωστό από το σύστημα της ΠΦΥ
αποχώρησαν περίπου 300-350 γιατροί, οι
οποίοι προτίμησαν να διατηρήσουν το ιατρείο τους. Γίνεται επομένως επιτακτική η
ανάγκη κάλυψης των κενών που δημιουργήθηκαν με επικουρικούς γιατρούς, έτσι ώστε
να μη δημιουργηθεί στους χρήστες των υπηρεσιών υγείας η εντύπωση αποδυνάμωσης
των δομών. Και γίνεται ακόμη πιο επιτακτική λόγω της απελπιστικής καθυστέρησης
στην προκήρυξη των 457 θέσεων γιατρών ΕΣΥ για τη στελέχωση των Κ.Υ. Αυτό μαζί
με την καθυστέρηση στη δημιουργία των ΤΟΜΥ ( 100 αντί για 240 ) και την
υστέρηση στον αριθμό συμβάσεων οικογενειακών γιατρών, δημιουργούν μια κατάσταση
δύσκολη για τις αρχές του 2019. Χρειάζονται επομένως και δραστικά μέτρα και
διορθωτικές κινήσεις.
Μαζί με αυτό όμως, πρέπει επιτέλους να
ξεκινήσει η προκήρυξη των θέσεων γιατρών ΕΣΥ για τα Κ.Υ. Να επιμείνουμε για τις
συμβάσεις οικογενειακών γιατρών εξετάζοντας και την πιθανότητα για επιπλέον
κίνητρα. Να τελειώσουμε με τον προγραμματισμό των συμβάσεων με γιατρούς
ειδικοτήτων ο οποίος, αν και κινείται σε σωστή κατεύθυνση, προχωράει με
εξαιρετικά αργούς ρυθμούς. Τέλος, το σύστημα παραπομπών πρέπει να ανασταλεί,
έστω και σιωπηρά, για όταν το σύστημα θα είναι πληρέστερα στελεχωμένο.
Παράλληλα με αυτά, πρέπει να λυθεί το
πρόβλημα της αξιόπιστης λειτουργίας των εργαστηρίων, κυρίως με τη διασφάλιση
της επαρκούς και συνεχούς τροφοδοσίας τους με αντιδραστήρια και αναλώσιμα.
Είναι η βασική προϋπόθεση για να αναστρέψουμε τη ροή των εξετάσεων οι οποίες
σήμερα κατευθύνονται μαζικά προς τις μεγάλες αλυσίδες διαγνωστικών κέντρων.
Σε ότι αφορά στα νοσοκομεία κύριο μέλημα μας
στους επόμενους μήνες πρέπει να είναι η βελτίωση των δεικτών εξυπηρέτησης του
πολίτη, με αιχμή:
Τους χρόνους αναμονής στα ΤΕΠ, οι οποίοι
σήμερα στα περισσότερα νοσοκομεία είναι απαράδεκτα μεγάλοι. Αναγκαία προϋπόθεση
για τη βελτίωση της εικόνας στα ΤΕΠ είναι η ολοκλήρωση των προσλήψεων για αυτά.
Την πρόσβαση στα χειρουργεία και στις ειδικές
θεραπείες, που παραμένουν σε μια γκρίζα
ζώνη και οδηγούν το χρήστη των υπηρεσιών υγείας στο ιδιωτικό τομέα ο οποίος, σε
αυτές τις περιπτώσεις είναι δαπανηρός. Το ίδιο ισχύει και στα ραντεβού για τα
Πρωινά Εξωτερικά Ιατρεία. Εδώ πρέπει να ξαναδούμε τον τρόπο διαχείρισης και των
Απογευματινών Εξωτερικών Ιατρείων έτσι που να διασφαλίζεται μια πιο αξιόπιστη
και φιλικότερη προς τον πολίτη λειτουργία.
Και στις δύο αυτές κατηγορίες υπηρεσιών η
επιμονή στις λίστες είναι η λύση. Μόνο που πρέπει να τονιστεί στις διοικήσεις
των νοσοκομείων η αναγκαιότητα καθημερινού ελέγχου. Επίσης, είναι ανάγκη, με
βάση την εμπειρία μας, να δούμε τι αναμορφώσεις χρειάζεται η λίστα
χειρουργείου. Διαφορετικά κινδυνεύουν,
ήδη, να γίνουν σύντομο ανέκδοτο.
Τέλος κάποια στιγμή πρέπει να δούμε την
ηλεκτρονική κάρτα ασθενούς. Τη μορφή της, τι θα περιέχει, το αν και πως θα
συμβάλλει στον περιορισμό της υπερσυνταγογράφησης.
Και εδώ είναι αναγκαία η επιτάχυνση των νέων
προσλήψεων μόνιμων γιατρών ειδικά στα ΤΕΠ και σε τμήματα τα οποία είναι σε
αστάθεια λόγω των πολλών ελλείψεων σε μόνιμους γιατρούς.
Οι στοχευμένες προσλήψεις επικουρικών σε
γιατρούς, νοσηλευτικό και λοιπό προσωπικό.
Ειδικά οι εργολάβοι, μετά και την απόφαση του
Ευρωπαϊκού δικαστηρίου πρέπει να φύγουν από τα νοσοκομεία, ει δυνατόν, πριν την
Άνοιξη. Απαραίτητη προϋπόθεση για αυτό είναι να επισπευτεί η τελική απόφαση του
ΣτΕ.
Η βελτίωση της αποδοτικότητας των διοικητικών
υπηρεσιών και η βέλτιστη αξιοποίηση των διαθέσιμων πόρων επίσης, είναι άμεσος
στόχος. Στους αμέσως επόμενους μήνες θα πρέπει να ελαχιστοποιηθούν οι
εξωσυμβατικές παραγγελίες, να μηδενιστούν οι παρακαταθήκες και τα ατιμολόγητα,
να ελεγθούν τα κριτήρια με τα οποία γίνονται οι παραγγελίες στα χειρουργεία και
τα δαπανηρά εργαστήρια. Για να μη μείνει αυτό κενό γράμμα οι διοικήσεις των νοσοκομείων
άμεσα να φτιάξουν πλάνο παρέμβασης, αν δεν το έχουν ήδη. Θα πρέπει πάντα δε να
θυμόμαστε ότι η εξοικονόμηση πόρων σημαίνει περισσότερο προσωπικό, έστω και
επικουρικό, αλλά και άνοιγμα νέων, αναγκαίων, δραστηριοτήτων για να γίνει ο
δημόσιος τομέας άμεσα ανταγωνιστικός προς τον μεγάλο ιδιωτικό.
Στην ψυχική υγεία εξακολουθούμε να
επικεντρωνόμαστε στα :
·
Τομεοποίησης υπηρεσιών ψυχικής υγείας στο
Λεκανοπέδιο Αττικής.
·
Σύνδεση της ΠΦΥ με Κοινοτικά Κέντρα Ψυχικής
Υγείας.
·
Προτάσεις για το σύστημα εφημέρευσης
ψυχιατρικών τμημάτων γενικών νοσοκομείων και ειδικών ψυχιατρείων στο
Λεκανοπέδιο.
·
Προτάσεις για δομές και υπηρεσίες
ψυχοκοινωνικής αποκατάστασης.
·
Νομικά και δεοντολογικά θέματα ψυχιατρικής
νοσηλείας εφήβων.
·
Θέματα που αφορούν:
i
Την πρόληψη αγωγής ψυχικής υγείας στην κοινότητα.
ii
Σχέδιο πρόληψης για τις αυτοκτονίες και τον
κοινωνικό κανιβαλισμό.
iii
Ομάδες και δίκτυα ¨παρέμβασης στην κρίση¨
στην κοινότητα.
Από αυτά τα τρία
πρώτα πρέπει να θεωρηθούν στόχοι άμεσης υλοποίησης με απόλυτη προτεραιότητα στο
σύστημα της εφημέρευσης, παρά τις επιμέρους αντιδράσεις που συναντά.
Στον ιδιωτικό τομέα, κυρίως της
εξωνοσοκαμειακής περίθαλψης το τοπίο παραμένει «κινούμενη άμμος». Η διαρκής
επέκταση των μεγάλων ομίλων δημιουργεί συνθήκες αύξησης της προκλητής ζήτησης
αλλά και της αφαίμαξης δημόσιων πόρων και, μαζί, ασκεί αφόρητες πιέσεις στους
μικρομεσαίους γιατρούς και εργαστήρια. Εννοείται δε ότι ακόμη δεν έχουν σπάσει
οι δεσμοί ανάμεσα σε νοσοκομεία ή τμήματα νοσοκομείων και σε ιδιωτικά κέντρα με
ότι αυτό σημαίνει τόσο για τον ΕΟΠΥΥ όσο και για την τσέπη των πολιτών. Αυτή
την κατάσταση , δυστυχώς, δεν την έχουμε ακόμη αναστρέψει.
Κάποια μέτρα, όπως οι περισσότεροι κωδικοί
και τα πληθυσμιακά κριτήρια, έχουν παρθεί. Αυτά, παρ όλο που δεν είναι αρκετά,
χρειάζονται μεγαλύτερο βάθος. Κάποια άλλα, όπως το plafond
σε ακριβές εξετάσεις έχουν αρχίσει να συζητιούνται τώρα παρ' όλο που αποτελούν
πρόταση του τμήματος από την τελευταία του συνδιάσκεψη. Σε αυτά τα μέτρα το
κριτήριο πρέπει να είναι η αποτροπή της διασπάθισης δημόσιου χρήματος και η
προστασία των μικρομεσαίων εργαστηρίων.
Η πρόταση του τμήματος είναι πως το θέμα του plafond
πρέπει να συζητηθεί, άμεσα, με το υπουργείο και να καταλήξουμε και στην έκταση
και στο ύψος του. Παράλληλα να εξετάσουμε την τροποποίηση του Ν.3919 ώστε να
μπουν φίλτρα στην επέκταση κυρίως των μεγάλων ομίλων.
Στο
φάρμακο, παρά την προσπάθεια για μείωση του κόστους που πληρώνει ο
ασφαλισμένος, με πραγματικά εύστοχες παρεμβάσεις του Υπουργείου, η αντανάκλαση
των μέτρων στο πορτοφόλι του ασφαλισμένου, κάπου χάνεται στη συνέχεια. Ενώ η
συνταγογράφιση γενοσήμων έχει αγγίξει το 50 %, από τον πάγκο του φαρμακείου
φεύγει μόλις το 25%. Αυτό φαίνεται να
γίνεται ακόμη και τώρα που τα γενόσημα έχουν μηδενική συμμετοχή. Ίσως εδώ
πρέπει να δούμε μια καμπάνια από το υπουργείο.
Η απόφαση για διάθεση ενός, έστω και μικρού
ποσού για την οδοντιατρική περίθαλψη είναι ένα πρώτο βήμα. Αν συμπληρωθεί και
με την υπογραφή συμβάσεων με τους οδοντοτεχνίτες τότε μπορούμε να έχουμε μια
διακριτή θετική εικόνα.
Στην αποκατάσταση κύριο μέλημα θα είναι η
λειτουργία των ΚΕΦΙΑΠ τα οποία είτε υπολειτουργούν είτε βρίσκονται σε σχεδόν
πλήρη αδράνεια. Η ολοκλήρωση σχεδιασμού προσλήψεων και δαπανών πρέπει και εδώ
να ξεπεράσει τις καθυστερήσεις οι οποίες συνήθως διακρίνουν τις υπηρεσίες μας.
Κλείνοντας, είναι προφανές ότι η εισήγηση,
χωρίς να παρεκκλίνει από τους οραματικούς μας στόχους για την υγεία,
επικεντρώνεται κυρίως σε αυτά που πρέπει
να γίνουν στο επόμενο, κρίσιμο πεντάμηνο. Γιατί, δεν πρέπει να ξεχνάμε, ότι
ουσιαστικά είμαστε πλήρως σε προεκλογική περίοδο.
Επιδίωξη του τμήματος πρέπει να είναι μια
πλατειά καμπάνια σε όλους τους χώρους υγείας ανά τη χώρα. Αξιοποιώντας τους
βουλευτές και τα στελέχη μας, αλλά και τους υπουργούς όπου γίνεται, να
εξορμήσουμε σε όλα τα νοσοκομεία, σε Κέντρα Υγείας, να κάνουμε ανοιχτές
συγκεντρώσεις όπου μπορούμε. Η αναστροφή του κλίματος, η οποία είναι ήδη ορατή,
θα ολοκληρωθεί μόνο αν κινητοποιηθεί το σύνολο των κομματικών μελών και όχι
μόνο.
ΓΙΑ ΤΟΝ ΑΠΟΛΟΓΙΣΜΟ ΤΗΣ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑΣ
Η γραμματεία του τμήματος είχε μπροστά της
ένα εξαιρετικά δύσκολο έργο. Η επεξεργασία θέσεων και προτάσεων σε προβλήματα
άμεσης πολιτικής. Η συγκρότηση του δικτύου των περιφερειακών τμημάτων. Η συνεργασία
με το υπουργείο και η λειτουργία της και σαν οδός διασύνδεσης κόμματος-
υπουργείου.
Αυτά έπρεπε να τα αντιμετωπίσει παρά τις
αδυναμίες που αφορούσαν κυρίως τη στελέχωσή της μια και πολλά στελέχη είτε αποχώρησαν μετά το 2015 είτε
μεταπήδησαν σε κυβερνητικές θέσεις.
Παρ' όλα αυτά όμως ανταποκρίθηκε γενικά
θετικά, παρά τις αδυναμίες και τις ελλείψεις της. Μένουν όμως πολλά να γίνουν
ακόμη, κυρίως στις επεξεργασίες θέσεων, στη λειτουργία του δικτύου και στην πιο
ουσιαστική συνεργασία με το υπουργείο σε πολλαπλά επίπεδα.
Αναγκαίο για να παίξει η γραμματεία το ρόλο
της είναι και αλλαγές που πρέπει να γίνουν τόσο στον τρόπο συγκρότησής της όσο
και σε πλευρές της λειτουργίας της.
Οι προτάσεις που υποβάλλονται καθορίζουν ένα
τέτοιο πλαίσιο και η υιοθέτησή τους από τη σύσκεψη ελπίζουμε ότι θα ανοίξει
νέους δρόμους για το τμήμα».
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου