ΑΛΛΑΓΗ EMAIL

Οι φίλοι αναγνώστες μπορεί να στέλνουν τα μηνύματά τους στο εμέηλ στο οποίο θα προτιμούσε ο διαχειριστής να τα λαμβάνει. Παράλληλα επειδή η Maicrosoft μας λογόκρινε και μπλόκαρε το μαιηλ gmosxos1@hotmaihl. com άνοιξε και ισχύει πλέον το εμέηλ gmosxos23.6.1946@gmail.com το οποίο μπορείτε να χρησιμοποιείτε .ΤΗΛ. ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ 6938.315.657 & 2610.273.901

Τετάρτη 6 Δεκεμβρίου 2023

Σ. Φάμελλος: Το φορολογικό νομοσχέδιο της ΝΔ συντηρεί και ωθεί στη φοροδιαφυγή



Ομιλία του Προέδρου της Κ.Ο. του ΣΥΡΙΖΑ Προοδευτική Συμμαχία στην Ολομέλεια της Βουλής για το φορολογικό νομοσχέδιο

Κυρίες και κύριοι Βουλευτές,

κύριοι Υπουργοί,

υποθέτω ότι την ώρα που χειροκροτούσαμε όλοι προηγουμένως, χειροκροτούσαμε τους μαθητές από την Κάλυμνο και από την Κέρκυρα και όχι τον κ. Μητσοτάκη που το έβαλε πάλι στα πόδια, για να μην ακούσει την κριτική της Αντιπολίτευσης. Αυτό είναι το πολιτικό μέγεθος δυστυχώς της Κυβέρνησης.

Εμείς τη νέα γενιά πάντοτε την καλωσορίζουμε και ευχόμαστε χρόνια πολλά σε όλους όσοι γιορτάζουν σήμερα. Όμως σήμερα δυστυχώς είναι η 15η μαύρη επέτειος της εν ψυχρώ δολοφονίας του δεκαπεντάχρονου Αλέξανδρου Γρηγορόπουλου. Η 6η Δεκέμβρη θα είναι πάντα η μέρα του Αλέξη, που σήμερα θα ήταν 30 χρονών, θα είναι η μέρα της γενιάς του, αλλά και γενικότερα της νέας γενιάς που εξεγείρεται και διεκδικεί, μιας γενιάς που ενηλικιώθηκε βίαια το 2008 και που στη συνέχεια είδε τα όνειρά της να συνθλίβονται από μια δεκαετία χρεοκοπίας και οικονομικής κρίσης όπου μας οδήγησε ο τότε δικομματισμός. Μιας γενιάς που αναγκάστηκε να φύγει στο εξωτερικό να ζητήσει καλύτερο μέλλον, μιας γενιάς, όπως και η σημερινή νεολαία, που εξακολουθεί να ζει στην ανασφάλεια, σε ανισότητες που μεγαλώνουν, με περιορισμένα δικαιώματα, με δουλειές δεκατριών ωρών, με υπερωρίες πληρωμένες σε ρεπό. Σε όλη αυτή τη νεολαία οφείλουμε να υποσχεθούμε και να εγγυηθούμε ότι κάθε αύριο θα είναι καλύτερο από το χθες.

Και προφανώς το αύριο δεν μπορεί να περιλαμβάνει μια αναχρονιστική συζήτηση για ιδιωτικά πανεπιστήμια, δεν μπορεί να περιλαμβάνει μια δημοκρατία υποβαθμισμένη, μία Ελλάδα με παρακολουθήσεις, με ανεξάρτητες αρχές υποβαθμισμένες, την επιστημονική γνώση και την έρευνα υποβαθμισμένες και αυτές. Αυτή όμως είναι η κυβερνητική πραγματικότητα.

Οφείλω, όμως, να πω και μια κουβέντα για την τραγική εξέλιξη της γυναικοκτονίας της 43χρονης στη Σαλαμίνα. Δεν θέλω να υποτιμήσω ούτε το θέμα του νομοσχεδίου ούτε το θέμα της γυναικοκτονίας. Θεωρώ όμως και πρέπει να το πούμε από τώρα ότι ως ένα βασικό θέμα συζήτησης στο επόμενο νομοσχέδιο του Υπουργείου Δικαιοσύνης οφείλει η Κυβέρνηση να θέσει τη νομική κατοχύρωση του όρου της «γυναικοκτονίας». Το οφείλουμε και νομίζω ότι καταλαβαίνετε γιατί.

Σ. Φάμελλος: Το φορολογικό νομοσχέδιο της ΝΔ συντηρεί και ωθεί στη φοροδιαφυγή

Κυρίες και κύριοι Βουλευτές, θα αναφερθώ για πολύ λίγο και στο επικείμενο Ανώτατο Συμβούλιο Συνεργασίας με την Τουρκία. Όπως έχουμε τονίσει, εμείς στηρίζουμε σταθερά τον διάλογο με την Τουρκία στη βάση του διεθνούς δικαίου, για τη μείωση της έντασης και για την οικοδόμηση εμπιστοσύνης και συνεργασίας. Υπογραμμίζουμε όμως ότι ο διάλογος αυτός προκειμένου να εξυπηρετεί και τα συμφέροντα της χώρας μας αλλά και την ειρήνη πρέπει να έχει βάση μία συγκεκριμένη στρατηγική, πρέπει να έχει αρχή, μέση και τέλος.

Πρώτον, πρέπει να έχει ξεκάθαρες κόκκινες γραμμές για τη μη αποστρατικοποίηση και την προάσπιση της κυριαρχίας μας.

Δεύτερον, πρέπει να έχει μια σαφή προοπτική: την οριοθέτηση μόνο της διαφοράς για υφαλοκρηπίδα και ΑΟΖ στο Διεθνές Δικαστήριο. Και εδώ απαντώντας και στη σημερινή συνέντευξη του κ. Ερντογάν θέλω να υπενθυμίσω τη διαχρονική και σταθερή θέση της χώρας μας ότι η υφαλοκρηπίδα και η ΑΟΖ είναι το μόνο νομικό θέμα που θέλουμε να παραπεμφθεί στο Διεθνές Δικαστήριο της Χάγης.

Τρίτον, ο διάλογος αυτός οφείλει να έχει με σαφήνεια και τους όρους από τους οποίους θα ξεκινήσουν και θα προχωρήσουν οι διερευνητικές συνομιλίες, που δεν έχουν καθοριστεί μέχρι σήμερα.

Και τέταρτον, να αξιοποιήσει τις συμμαχίες μας για να πειστεί και η Τουρκία και να δεσμευτεί μακροπρόθεσμα στον διάλογο τον ελληνοτουρκικό και τον ευρωτουρκικό, να μην μπορεί δηλαδή να επανέλθει στην ένταση χρησιμοποιώντας το συγχωροχάρτι του διαλόγου -για να είμαστε ξεκάθαροι-.

Και να δοθεί σαφώς το μήνυμα προς τον κύριο Ερντογάν και όλες τις κατευθύνσεις, της σημασίας επανεκκίνησης των συνομιλιών για μια δίκαιη και βιώσιμη λύση του Κυπριακού εκεί όπου διακόπηκαν, στο Κραν Μοντανά, αυτού του διεθνούς ζητήματος εισβολής και κατοχής, όπως το είχε χαρακτηρίσει τότε και ο Αλέξης Τσίπρας. Αυτό σημαίνει υπεύθυνη στάση στα εθνικά θέματα.

Δεν ακολουθούμε τον δρόμο του κ. Μητσοτάκη που εκμεταλλεύεται εδώ και χρόνια τα θέματα εξωτερικής πολιτικής για να επιτεθεί στον ΣΥΡΙΖΑ ως εθνική εξαίρεση -τα θυμάστε- για το ότι ο πατριωτισμός αποτελεί «ξένη λέξη». Ξέρετε ποιο είναι το αποτέλεσμα αυτής της πατριδοκαπηλίας; Σήμερα να υπάρχει πρόσφορο έδαφος και στην κοινή γνώμη για θέσεις όπως αυτές του κ. Σαμαρά, που τίθεται κατά του διαλόγου. Αυτά είναι τα αποτελέσματα της Νέας Δημοκρατίας και των πολιτικών τους. Εμείς δεν θα ακολουθήσουμε τη Νέα Δημοκρατία σε αυτόν τον ολισθηρό δρόμο, αλλά και θα αντιταχθούμε σε οποιαδήποτε θέση κινείται εις βάρος των εθνικών συμφερόντων.

Κυρίες και κύριοι Βουλευτές, οφείλω να μπω στα θέματα του νομοσχεδίου.

Κακώς -πρέπει να το ομολογήσω- την προηγούμενη βδομάδα υποθέσαμε ότι όλη τη δημιουργικότητα της υποκρισίας και της αδικίας την είχε αξιοποιήσει ο κ. Χατζηδάκης στο προηγούμενο νομοσχέδιο, τότε -ξέρετε- που ξεπέρασε τον εαυτό του, που έλεγε ότι θα προστατεύσει τους δανειολήπτες και επί της ουσίας ευνοούσε τους servicers και τους διαχειριστές και έδινε και ασυλία στα στελέχη του ΤΑΙΠΕΔ. Σήμερα, λοιπόν, μας αποδεικνύει ο κ. Χατζηδάκης ότι μπορεί ακόμη και καλύτερα. Τώρα, για να είμαστε ακριβείς, μπορεί ακόμη και χειρότερα είναι το σωστό.

Φέρνει, λοιπόν, ένα νομοσχέδιο το οποίο έχει τίτλο καταπολέμηση της φοροδιαφυγής, «Μέτρα για τον περιορισμό της φοροδιαφυγής», αλλά στην ουσία δεν την καταπολεμά. Οφείλω να πω -και αυτό είναι πολύ ανησυχητικό- ότι και τη συντηρεί και ωθεί στη φοροδιαφυγή.

Ξανά με διαδικασίες εξπρές, δηλαδή με υποβάθμιση της Βουλής και του κοινοβουλευτισμού. Το νομοσχέδιο αυτό συζητήθηκε στη Βουλή μέσα σε έξι μέρες. Η διαβούλευσή του τελείωσε και την επόμενη μέρα, σε ένα εικοσιτετράωρο, μπήκε σε συζήτηση. Για να καταλάβετε πόση σημασία δίνει ο κ. Χατζηδάκης στη διαβούλευση, στο open gov, στα εργαλεία της κοινωνικής συμμετοχής. Στα παλιά τους τα παπούτσια τα έχουν γραμμένα! Το επιβεβαιώσαμε σε μια σειρά νομοσχεδίων.

Έγινε ουσιαστική συζήτηση; Προφανώς και όχι. Δεν την ενδιαφέρει την κυβέρνηση ούτε με τους φορείς να κάνει συζήτηση. Τι την ενδιαφέρει; Η προπαγάνδα και τα μέσα ενημέρωσης. Εκεί βέβαια έχει προνομιακή σχέση. Προσπαθεί πάλι να σπείρει κοινωνικό αυτοματισμό, όπως έκανε και την περίοδο –θυμάμαι- 2010–2014, τότε που έστρεψε τους επαγγελματίες εναντίον των μισθωτών. «Παλιά μου τέχνη κόσκινο» για τον κ. Χατζηδάκη και τον κ. Μητσοτάκη. Τώρα στο στόχαστρο μπαίνουν οι επαγγελματίες, οι ατομικές επιχειρήσεις και οι επιστήμονες.

Αν διαβάσει κάποιος τον τίτλο, θα πει: Προφανώς και πρέπει να καταπολεμηθεί η φοροδιαφυγή, προφανώς και πρέπει να πληρώνουν φόρους και οι επαγγελματίες όπως πληρώνουν και οι εργαζόμενοι και προφανώς πρέπει να υπάρχουν πόροι για την Παιδεία και την Υγεία.

Κάνει όμως κάτι τέτοιο ο κ. Χατζηδάκης; Όχι. Κάνει ακριβώς το αντίθετο. Δηλαδή βαφτίζει περιορισμό της φοροδιαφυγής ένα οριζόντιο χαράτσι, το οποίο μπαίνει σε όλους τους επαγγελματίες, τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις, τις ατομικές επιχειρήσεις και επιστήμονες, το οποίο αναπαράγει την αναχρονιστική λογική των τεκμηρίων -δηλαδή πάμε προς τα πίσω αντί να πηγαίνουμε προς τα μπροστά- και πέφτει επί δικαίων και αδίκων, όχι για να ενισχυθούν οι κοινωνικές δαπάνες, αλλά για να ενισχυθούν οι απευθείας αναθέσεις, στις οποίες πράγματι πήραμε χρυσό βραβείο κατά την προηγούμενη περίοδο. Επικαλέστηκαν ακόμα και την πανδημία για να κάνουν αναθέσεις δισεκατομμυρίων σε «ημέτερους». Αυτό κάνει, δηλαδή βάζει ένα χαράτσι ιδιαίτερα σε ευάλωτες κοινωνικές ομάδες για να τακτοποιήσει συμφέροντα, με αδιαφάνεια.

Και έχει και ένα άλλο «χτύπημα», για να είμαστε λίγο ξεκάθαροι. Δεν είναι μόνο φοροεισπρακτικό. Ο σκοπός είναι να χτυπήσει τη μικρομεσαία επιχειρηματικότητα, δηλαδή την αναδιάρθρωση της οικονομίας. Αυτός είναι ο στόχος τους. Πρακτικά να υποτιμήσει το εθνικό παραγωγικό δυναμικό, να υποτιμήσει τους επιστήμονες και τις μικρές και ατομικές επιχειρήσεις, για να ενισχύσει πολυεθνικές και επιχειρήσεις που λειτουργούν ολιγοπωλιακά, άρα να συγκεντρώσει την αγορά. Και θα το περιγράψουμε αυτό.

Τώρα ένα ερώτημα είναι: γιατί η Νέα Δημοκρατία η οποία περηφανεύεται ότι ψηφιοποίησε το ελληνικό κράτος δεν μπορεί να ελέγξει τη φοροδιαφυγή; Υπάρχει η δικαιολογία μάλλον ότι δεν πρόλαβε, το τελευταίο τετράμηνο -πεντάμηνο που είναι ο κ. Χατζηδάκης στο Υπουργείο. Αλλά το ερώτημα είναι: Είναι κυβέρνηση πέντε μηνών ή είναι κυβέρνηση σχεδόν πέντε ετών; Γιατί γι’ αυτό πρέπει να απολογηθεί η Κυβέρνηση.

Μπορεί ένας τάχατες εκσυγχρονιστής και άριστος πρωθυπουργός να επικαλείται ότι δεν πρόλαβε πέντε χρόνια να δημιουργήσει ελεγκτικές αρχές και ψηφιακά εργαλεία για την καταπολέμηση της φοροδιαφυγής; Γιατί, από ό,τι βλέπω εδώ, ο κ. Στουρνάρας σε πρόσφατο δημοσίευμα λέει ότι χάνουμε 18 δισεκατομμύρια από τη φοροδιαφυγή. Συγκρίνετε λιγάκι τα λεφτά που έχουν βάλει να διαχειριστούν ή εν πάση περιπτώσει να κερδίσουν από τους μικρομεσαίους με τα 18 δισεκατομμύρια του κ. Στουρνάρα, ενώ ψάχνουν να βρουν πού είναι και τα υπόλοιπα 60 δισεκατομμύρια που λείπουν από τη αγορά, μεταξύ κατανάλωσης και φορολογικης δήλωσης.

Έρχεται όμως με έναν πολύ υποκριτικό τρόπο και: Πρώτον, κατηγορεί τον ΣΥΡΙΖΑ προεκλογικά ότι ετοιμάζει φορολογικά εργαλεία προς τους ελεύθερους επαγγελματίες. Το θυμάστε αυτό. Και δεύτερον, στο πρόγραμμα της Νέας Δημοκρατίας -δεν το είπε αυτό ο κ. Μητσοτάκης που μίλησε πριν από λίγο-, σελίδα 6, για όποιον ενδιαφέρεται, μιλάει για εξορθολογισμό και αναπροσαρμογή των τεκμηρίων. Και έρχεται και βάζει και επιπλέον φορολόγηση και αναχρονιστικά τεκμήρια επιπλέον. Αντί δηλαδή να μειώσει φόρους, όπως υποσχέθηκε, και να μειώσει ή να αφαιρέσει τεκμήρια, προσθέτει φόρους και εισάγει νέα τεκμήρια. Είναι αυτό συνέπεια;

Νομίζω ότι σήμερα συζητάμε για ένα νομοσχέδιο το οποίο είναι η απόδειξη της συνέπειας: στην υποκρισία, στην αδικία, στην ανεπάρκεια και τέταρτον στον αναχρονισμό. Σε αυτά είναι συνεπής ο κ. Μητσοτάκης.

Μία βέβαια από τις πιο εντυπωσιακές διαστάσεις του νομοσχεδίου είναι αυτή η εκσυγχρονιστική διάταξη ότι εφαρμόζεται αναδρομικά. Αυτό και αν είναι εκσυγχρονισμός! Δηλαδή το σταθερό φορολογικό σύστημα, το οποίο θα προσελκύσει και επενδύσεις, είναι να αλλάζεις το φορολογικό πλαίσιο τον τελευταίο μήνα, τις τελευταίες μέρες του χρόνου για τον χρόνο που πέρασε! Αυτό είναι πράγματι πολύ εκσυγχρονιστικό!

Και βέβαια πρέπει να ξεκαθαρίσουμε ότι όλα αυτά δεν συζητούνται σε μια περίοδο που η χώρα έχει ανάγκη από φορολογικά έσοδα, είναι σε μνημόνιο, είναι σε επιτήρηση, σε υποχρεωτική λιτότητα. Όχι. Είναι από μία Κυβέρνηση που παρέλαβε γεμάτα ταμεία, προγραμματισμό της οικονομίας, χαμηλά επιτόκια από την κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ, και καταντάει τώρα να φέρνει μόνο φορολογικές πολιτικές και νέα μέτρα.

Και έχει βέβαια και έναν μεγάλο βαθμό υποκρισίας, γιατί –προσέξτε- ποιοι είναι οι «άριστοι» οι οποίοι θέλουν να περάσουμε σε ενάρετο κύκλο οικονομίας; Είναι αυτοί που το κόμμα τους χρωστάει πάνω από 400 εκατομμύρια ευρώ δανεικά και αγύριστα. Αυτοί είναι οι «άριστοι» και σε αυτόν τον ενάρετο κύκλο μάς οδηγούν και μας καλούν!

Περιληπτικά λοιπόν, κύριε Χατζηδάκη, γιατί εγώ θέλω να σας τα θέσω για να τα απαντήσετε, το νομοσχέδιο κάνει τα εξής:

Πρώτον, παραδέχεται ότι απέτυχε στην καταπολέμηση της φοροδιαφυγής τεσσεράμισι χρόνια ο κ. Μητσοτάκης. Ένα το κρατούμενο.

Δεύτερον, απαξιώνει όλα τα βήματα ψηφιακού εκσυγχρονισμού. Μας έλεγε προηγουμένως για το «myDATA». Μα, εδώ έρχεται και κάνει ένα τεκμαρτό εργαλείο εισοδήματος που δεν αναγνωρίζει τα έσοδα-έξοδα ούτε την καταγραφή, η οποία έχει ξεκινήσει, και την ψηφιοποίηση.

Τρίτον, εισάγει ένα αναχρονιστικό χαράτσι -γιατί προφανώς είναι αναχρονιστικό να γυρίζεις προς τα πίσω και να βάζεις τεκμήρια- στο εισόδημα.

Τέταρτον, ωθεί σε περαιτέρω φοροδιαφυγή. Διότι τα μεγάλα εισοδήματα δεν είναι ανάγκη να πηγαίνουν πλέον σε αναλυτική καταγραφή εσόδων-εξόδων διότι μπορούν να κατέβουν στο «ταβάνι» των 50.000 ευρώ τεκμαρτών και να φορολογηθούν για λιγότερα.

Πέμπτον, συντρίβει άδικα τα μικρά εισοδήματα και μάλιστα πολλούς κλάδους και θα συζητήσουμε γι’ αυτούς -να πούμε ας πούμε για τα ταξί και τις λαϊκές αγορές ή για τα περίπτερα; Θα συζητήσουμε γι’ αυτούς-, αλλά

Έκτον αποφεύγει την φορολόγηση των υπερκερδών και των μεγάλων επιχειρήσεων. Διότι πρέπει να μας απαντήσει τι έχει κάνει για το ρεύμα, τι έχει κάνει για τα πετρέλαια, τι έχει κάνει για τις τράπεζες, τι έχει κάνει για τις τηλεπικοινωνίες και για τις αλυσίδες σούπερ μάρκετ. Για αυτά πρέπει να απαντήσει, και θα μιλήσουμε εμείς συγκεκριμένα.

Και έβδομον πάνω απ’ όλα ωθεί σε αναδιάρθρωση την αγορά, εις βάρος της μικρομεσαίας επιχειρηματικότητας.

Είναι δεδομένο ότι υπάρχει θέμα αντισυνταγματικότητας. Εμείς το βάλαμε, παρότι ήταν σε πολύ μεγάλη πίεση χρόνου η συζήτηση. Το αναγνωρίζουμε αυτό, μας το επισήμανε και η Επιστημονική Υπηρεσία της Βουλής.

Αλλά, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, είναι ξεκάθαρο ότι για να συζητάμε τέτοια σοβαρά θέματα, χρειάζεται να περνά και λίγος χρόνος μεταξύ των επιτροπών. Δεν μπορεί η δεύτερη ανάγνωση να γίνεται την επόμενη μέρα της συζήτηση κατ’ άρθρον και να περιμένετε να κάνουμε σοβαρή κοινοβουλευτική συζήτηση. Το θέμα της αντισυνταγματικότητας το έφερε και η Επιστημονική Υπηρεσία της Βουλής και ο δικηγορικός σύλλογος Αθηνών και υποθέτω ότι θα επανέλθει στη δημόσια ατζέντα.

Το άρθρο 15 είναι ξεκάθαρο ότι αντίκειται στο Σύνταγμα και στην αρχή της ισότητας. Διότι εδώ τελικά δεν καταφέρνει η Κυβέρνηση να δώσει αυτό που λέμε ίση συμμετοχή στα δημόσια βάρη. Εισάγει διακρίσεις. Το λέει βέβαια και η Επιστημονική Υπηρεσία της Βουλής σε πολλά ζητήματα και στον νομοθετημένο κατώτατο και σε όλα τα υπόλοιπα που δεν έχει, ας πούμε, ίδιες δυνατότητες για τους επαγγελματίες και τους μισθωτούς, δηλαδή εκπτώσεις από εισόδημα.

Έχει κι άλλα ζητήματα θέσει η Επιστημονική Υπηρεσία της Βουλής. Στο άρθρο 6, για την κύρωση επιβολής προστίμου, δεν τηρείται η αρχή της αναλογικότητας.

Στο άρθρο 8, επίσης, δεν τηρείται η αρχή της αναλογικότητας.

Στο άρθρο 14 δεν ισχύει η αρχή της ασφάλειας δικαίου. Δεν θέλω να μπλέξω με νομικές περιγραφές, αλλά όλα αυτά υπάρχουν ξεκάθαρα.

Να το πούμε απλά. Ο ΣΥΡΙΖΑ ΠΣ ζητά όλα τα άρθρα τα οποία αφορούν τους ελεύθερους επαγγελματίες, μικρομεσαίες επιχειρήσεις και επιστήμονες να αποσυρθούν και να γίνει νέος διάλογος εξαρχής για ένα σύστημα το οποίο θα είναι δίκαιο, θα είναι σταθερό, θα έχει διαφάνεια και θα αξιοποιεί την καινοτομία και τη σύγχρονη τεχνολογία.

Οι κεφαλικοί φόροι είναι ξεκάθαρο ότι δεν αντιστοιχούν σε μια ευρωπαϊκή χώρα και είναι ακριβώς το αντίθετο με το ψευδοεκσυγχρονιστικό προφίλ του κ. Μητσοτάκη. Όλοι εμείς που έχουμε συμμετάσχει σε αυτόν τον δημόσιο διάλογο συναινούμε στην καταπολέμηση της φοροδιαφυγής και πρέπει να γίνει όχι με λύσεις του ποδαριού βέβαια, αλλά με κάποια επιστημονικά εργαλεία και όχι με λύσεις που αντιστοιχούν σε «Μπανανία». Και χρησιμοποιώ αυτόν τον όρο, διότι είναι αγαπημένος του κ. Μητσοτάκη που λέει ότι δεν θα γίνουμε «Μπανανία». Προς τα πίσω πάει την Ελλάδα με το νομοσχέδιο αυτό.

Δεν μπορεί δηλαδή αιφνιδιαστικά τετρακόσιες εβδομήντα χιλιάδες και μπορεί να είναι και παραπάνω αυτοαπασχολούμενοι να πληρώσουν επιπλέον τουλάχιστον 1.100 ευρώ και αν βάλετε και το τέλος επιτηδεύματος, 1.500 ευρώ και με όλες τις προσαυξήσεις όλο και παραπάνω, γιατί ο μέσος όρος δεν θα είναι 1.400 ευρώ, θα είναι πολύ παραπάνω, και ίσως να πληρώσουν και πρόστιμα, γιατί δεν θα έχουν ηλεκτρονικές δαπάνες στο 30% του τεκμαρτού, αφού μπαίνει τέλος του χρόνου αυτή η ρύθμιση.

Ακόμα καλύτερος είναι ο εμπαιγμός για το δήθεν μαχητό. Το είπε και ο κ. Μητσοτάκης. Δηλαδή μας λέει ότι αν γίνουν πρόσφυγες, θα πάει η ΑΑΔΕ να ελέγξει, ενώ ο κ. Πιτσιλής μας είπε ότι δεν μπορεί να πάει να ελέγξει, γιατί δεν έχει στελέχη. Άρα δηλαδή δεν θα κάνει ούτε τον έλεγχο στις μεγάλες επιχειρήσεις ούτε τον έλεγχο του μαχητού τεκμηρίου. Αυτό έχουν παραδεχθεί μέσα στη Βουλή.

Και τι λέει ουσιαστικά; Πληρώστε ένα ποσό να τελειώνουμε. Αυτόν τον εκβιασμό κάνει, τσουβαλιάζοντας τους ΚΑΔ. Και ήρθε ο Ιατρικός Σύλλογος, ο κ. Πατούλης, και λέει «Μα, είναι δυνατόν να πηγαίνω και να βάζω στα έσοδα μαζί τον παθολόγο με τον χειρουργό ή τον μικροβιολόγο με τον αναισθησιολόγο που δεν έχει ιατρείο;». Αυτά ακριβώς έχουν μπει. Και προσαυξάνει βέβαια και το τεκμήριο με τις τριετίες.

Εδώ ειλικρινά θέλω να μου απαντήσει ο κ. Χατζηδάκης, αν έχει την εμπειρία του ταξί. Όταν βγαίνει στην πιάτσα για να σταματήσει ένα ταξί, παίρνεις αυτόν που έχει περισσότερες τριετίες και του βγάζει μεγαλύτερο τεκμαρτό εισόδημα ή όποιον έχει σειρά στην πιάτσα;

Διότι εδώ οι άνθρωποι είναι αστοιχείωτοι. Βάζουν τεκμήριο χρόνων και τριετία στα τεκμήρια εισοδήματος του ταξί. Στη λαϊκή αγορά δηλαδή πηγαίνεις και με βάση τα χρόνια εμπειρίας του πωλητή ή του ιδιοκτήτη του πάγκου στις λαϊκές αγορές οδηγείσαι σε περισσότερες αγορές, άρα εισοδήματα, άρα τεκμαρτή φορολόγηση;

Αυτά είναι μέσα στο νομοσχέδιο από τους εκσυγχρονιστές -τρομάρα τους!-, οι οποίοι δεν έχουν ιδέα τι γίνεται στην πραγματική αγορά.

Ξέρετε όμως πού έχουν ιδέα; Στο πώς θα μεταφέρουν αυτήν την αγορά στα μεγάλα συμφέροντα. Σε αυτό έχουν πάρα πολύ καλή ιδέα, γιατί αυτό είναι που κάνει ο κ. Χατζηδάκης σταθερά εδώ και χρόνια και με τις ιδιωτικοποιήσεις πολλών δημόσιων κλάδων, αλλά και με την αγορά και τους μικρομεσαίους.

Το ότι έχουν βάλει στο μάτι κάποιους κλάδους το ξέρουμε. Για τον κλάδο των ταξί, οφείλω να πω κάτι πάρα πολύ απλό. Για ποιον λόγο άραγε η Κυβέρνηση Μητσοτάκη δεν εφαρμόζει τις πολύ σωστές διατάξεις που άφησε η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ, ώστε να προστατέψει τον κλάδο και από τον αθέμιτο ανταγωνισμό από τις εταιρείες; Ξέρετε γιατί; Γιατί θέλει να τους οδηγήσει όλους προς τα εκεί, να τους χρεοκοπήσει, να μην μπορούν να πληρώσουν τις δόσεις και τη ρύθμιση και να οδηγηθούν τελικά στο να υπάρχουν μόνο εταιρείες διαχείρισης των ταξί και όχι οι Έλληνες επαγγελματίες.

Εδώ βέβαια πρέπει να προσθέσω ότι έχει και άλλα αντικίνητρα για τον εκσυγχρονισμό της οικονομίας το νομοσχέδιο. Για παράδειγμα, το άνω όριο των 50.000 στο τεκμαρτό εισόδημα. Βάζει τις μεγάλες επιχειρήσεις να δηλώνουν λιγότερα για να πηγαίνουν στο τεκμαρτό. Ξέρετε τι είναι αυτό; Αυτοπεραίωση. Τους κάνει και χατίρια σε όσους βγάζουν πολλά. Πετάει τα δεδομένα του «myDATA» απολύτως στο καλάθι και έχει και αντικίνητρο εργασίας.

Αντί δηλαδή να λέμε στον επιχειρηματία και στην ατομική επιχείρηση ότι θα έχεις κίνητρα για τους εργαζόμενους, τους λες ότι θα πληρώνεις περισσότερο φόρο αν έχεις εργαζόμενους και θα πληρώνεις και περισσότερο φόρο όσο περισσότερο μισθό παίρνουν οι εργαζόμενοί σου.

Αυτό πρακτικά τι λέει; «Κατέβασε τους μισθούς και απόλυσε τους εργαζόμενους». Αυτή είναι η εντολή που δίνει ο κ. Χατζηδάκης αυτήν τη στιγμή στους επιχειρηματίες, για να βάλω επιπλέον και την εντολή και την πρόταση του κ. Τσακλόγλου -μην την ξεχνάτε-, που είναι η στρατηγική της Κυβέρνησης, οι επιστήμονες της χώρας και οι δικηγόροι να γίνουν τελικά ντελιβεράδες. Το είπε. Δεν το είπε; Δημόσια το είπε. Δεν του ξέφυγε. Το έχουν συζητήσει. Να είστε σίγουροι ότι το έχουν συζητήσει. Αυτή είναι η δική τους στρατηγική.

Η πραγματική όμως συζήτηση του νομοσχεδίου δεν είναι να μαζευτούν ούτε καν τα 716 εκατομμύρια, ο στόχος που έχουν βάλει για φορολογικά έσοδα. Είναι φοροεισπρακτικό φυσικά το νομοσχέδιο. Αν θέλανε πάντως να κάνουν κάτι για τη φοροδιαφυγή, θα στόχευαν στα 18 δισεκατομμύρια φοροδιαφυγή που έχει ήδη ανακοινώσει ο κ. Στουρνάρας. Εξάλλου δεν το λέει μόνο ο ΣΥΡΙΖΑ αυτό. Το λέει ο κ. Μασούτης, ο Πρόεδρος της Ένωσης Επιμελητηρίων.

Αλλά, κύριε Χατζηδάκη, πείτε μας εσείς. Τελικά έχει δίκιο ο πρόεδρος των επιμελητηρίων; Δεν είναι βέβαια ο πρόεδρος των επιμελητηρίων μόνο, είναι και οι πρόεδροι όλων των επαγγελματικών ενώσεων και όλων των μικρομεσαίων και της ΓΣΕΒΕΕ και των επιμελητηρίων που τους βρήκαμε και χθες στη διαδήλωση. Δεν καταπολεμείται η φοροδιαφυγή με τα ψευτοεργαλεία του κ. Χατζηδάκη. Άλλοι την πληρώνουν.

Η ουσία λοιπόν είναι ότι η Κυβέρνηση θέλει να τιμωρήσει τους ελεύθερους επαγγελματίες, όπως τιμωρεί τους επιστήμονες -θα δούμε στο νομοσχέδιο αύριο- και πρακτικά να οδηγήσει τη μισθωτή εργασία στις μεγάλες επιχειρήσεις. Αυτό κάνει και το κάνει είτε με εταιρείες ταξί, όπως αναφέρθηκα, είτε με εταιρείες δικηγόρων είτε με εταιρείες μηχανικών είτε με εταιρείες συμβολαιογράφων. Αυτό ακριβώς κάνει. Και ωθεί και το μικροεμπόριο στις εμπορικές αλυσίδες.

Και προσέξτε, εκτός από αυτήν την αναδιάρθρωση, κάνει και κάτι ακόμα. Τους οδηγεί όλους στα χέρια –για να πω την αλήθεια, στα νύχια- των τραπεζών και των εισπρακτικών εταιρειών και των servicers. Διότι μπαίνουν όλοι στην υποχρέωση πρώτον, των προμηθειών λόγω των καρτών και δεν ελέγχει τα επιτόκια και τις προμήθειες στις κάρτες και στις υποχρεώσεις του δανεισμού και των «κόκκινων» δανείων και κατ’ επέκταση, στη μεταφορά των επιχειρήσεων όλο και περισσότερο σε συγκέντρωση και σε ολιγοπώλια. Αυτήν την αναδιάρθρωση κάνει.

Για πολλοστή φορά ο κ. Μητσοτάκης αγνοεί συστάσεις για τις ηλεκτρονικές πληρωμές και άλλα μέτρα που αναφέρει ο Διοικητής της Τράπεζας της Ελλάδος, γιατί τώρα μας είπε ότι θα πάρουμε ένα φοβερό μέτρο, αυτό της σύνδεσης, λέει, των ταμειακών με POS. Και μου κάνει ιδιαίτερη εντύπωση αυτό. Θεωρούν ότι είμαστε τόσο αδιάβαστοι όσο είναι οι ίδιοι;

Καταθέτω λοιπόν ξανά στα Πρακτικά, όπως είχα κάνει τον Ιούλιο, την ανακοίνωση ότι η Κυβέρνηση αναβάλλει εκ νέου τη σύνδεση ταμειακών με POS, γιατί αυτό είναι ένα σενάριο πάνω από έναν χρόνο.

Οι άριστοι που τάχατες εκσυγχρόνισαν και ψηφιοποίησαν την οικονομία έχουν ακυρώσει την πρωτοβουλία αυτή εδώ και έναν χρόνο και την πάνε όλο και προς τα πίσω. Είναι ανίκανοι να κάνουν ακόμα και αυτό που είναι ένα πολύ σωστό μέτρο, αν μειώσεις δε και τα επιτόκια και τις προμήθειες των τραπεζών. Δεν το κάνουν όμως.

Καταλαβαίνετε ακριβώς τι κάνουν; Μην μας παρουσιάζουν ότι κάνουν κάτι καινούργιο. Από αναβολή σε αναβολή. Το δημοσίευμα αυτό είναι Ιουνίου και είναι άλλη μια αναβολή. Το καταθέτω στα Πρακτικά.

Αυτό λοιπόν είναι το νομοσχέδιο. Και κάτι ακόμα. Έχει και κάτι δωράκια μέσα. 43 εκατομμύρια ευρώ μείωση φόρου ξέρετε πού; Στη συγκέντρωση κεφαλαίου και στις πωλήσεις μετοχών. Ενώ βάζουν φοροεισπρακτικό χαράτσι, να το πω έτσι, στους μικρούς και μικρομεσαίους, έρχονται και ελαφρύνουν τον φόρο από τη συγκέντρωση κεφαλαίου και από τις πωλήσεις μετοχών.

Μόνο αυτό; Όχι. Έχουν στο άρθρο 7 και την αλλαγή του προστίμου που ενώ ήταν 500 ευρώ ανά παράβαση, το κάνουν 500 ανά φορολογικό έλεγχο. Λέει ότι είναι νομοτεχνική διόρθωση, για να καταλάβετε την ανεπάρκειά τους. Το συγκεκριμένο άρθρο το έχουν αλλάξει τρεις φορές. Δεν το είδαν μέχρι τώρα. Το ζήτημα είναι να έρθει ο κ. Χατζηδάκης να μας πει ποιον εξυπηρετεί αυτή η ρύθμιση. Τουλάχιστον τότε θα τους πιστέψουμε, γιατί σίγουρα κάπως έτσι είναι οι δουλίτσες.

Όμως υπάρχει πραγματικά δίκαιη κατανομή φορολογικών εσόδων; Λύνουν το θέμα της φορολόγησης; Εγώ θα πω ένα παράδειγμα. 716 εκατομμύρια συζητάμε ότι είναι ο στόχος τυπικά για το νομοσχέδιο αυτό. Μάλιστα. Ξέρετε ποια ήταν τα κέρδη των δύο διυλιστηρίων της χώρας το 2022, για να μιλήσουμε λίγο ξεκάθαρα; Τρία δισεκατομμύρια ευρώ.

Συζητάμε τώρα για ένα χαράτσι που θα συντρίψει τη μικρομεσαία αγορά, που δεν θα μπορέσουν να πληρώσουν τις δόσεις -άμα περάσει τα 2 με 3 χιλιάρικα επιπλέον φόρος για τους μικρομεσαίους δεν βγαίνει, είναι ξεκάθαρο- ένα χαράτσι που θα οδηγήσει σε μεταφορά ιδιοκτησίας για πολλές επιχειρήσεις και κλείσιμο πολλών γραφείων, ενώ υπήρχαν δύο επιχειρήσεις, που είχαν το τετραπλάσιο αυτού του ποσού κέρδη το 2022 και από αυτά, με βάση τον κώδικα της Ευρωπαϊκής Ένωσης, τα υπερκέρδη ήταν 2,6 δις, δηλαδή τα άδικα, τα επιπλέον της συνηθισμένης κερδοφορίας.

Τι έχει κάνει τώρα η Κυβέρνηση γι’ αυτό; Για να το πούμε λίγο απλά. Επέβαλε τον μικρότερο συντελεστή που έλεγε η Ευρωπαϊκή Ένωση, δεν τον επέβαλε για το 2023 αλλά μόνο για το 2022, πέρασε μια ρύθμιση –αν μπορείτε να το πιστέψετε- ώστε ο φόρος που θα πληρώσουν να περνάει στα έξοδα της επόμενης χρονιάς. Άρα δημιουργεί έκπτωση φόρου για το 2023. Δεν τους φορολογούν για το 2023, που έχουν πάλι υπερκέρδη, και τους κάνει τελικά και έκπτωση φόρου γύρω στα 185 εκατομμύρια.

Για να καταλάβετε όμως την αντιστοίχιση με το χαράτσι: 700 εκατομμύρια το χαράτσι, μόνο η έκπτωση φόρου άλλα 185 εκατομμύρια και η μη φορολόγηση της τάξης των 2 δις για τα δύο διυλιστήρια, για δύο μόνο επιχειρήσεις. Και το κόστος το πληρώνουν όλοι, και οι επαγγελματίες, και η οικονομία, και η κοινωνία. Αυτή είναι η πραγματικότητα Μητσοτάκη.

Αν θέλετε λοιπόν μια πρόταση -γιατί λέτε ότι δεν έχουμε προτάσεις- εμείς λέμε το απλό, φέρτε, κύριε Χατζηδάκη, μία ρύθμιση σήμερα, που να φορολογεί για το 2023 τα δύο διυλιστήρια, για τα υπερκέρδη που έχουν και το 2023 και να αφαιρεί τη συγκεκριμένη έκπτωση φόρου που έχετε κάνει με την εισαγωγή ως έξοδο της δαπάνης της έκτακτης φορολόγησης. Σας πληροφορώ ότι αυτό το έχουμε υπολογίσει και είναι ισόποσο με το χαράτσι που βάζει το σημερινό νομοσχέδιο. Διότι εμείς έχουμε προτάσεις με συγκεκριμένη στόχευση και ποσοτικοποιημένες.

Τώρα βέβαια θα μας πει ο κ. Χατζηδάκης ότι βάζει ρυθμίσεις για το λαθρεμπόριο των καυσίμων. Εφόσον του μιλάμε για καύσιμα θα μας πει γι’ αυτό. Μάλιστα. Συμφωνούμε ότι πρέπει να καταπολεμηθεί το λαθρεμπόριο. Όμως, κύριε Χατζηδάκη -δεν ξέρω αν πρέπει να κάνω την κριτική σε εσάς ή στον κ. Σταϊκούρα- η απάντησή μας είναι «Όποιος θέλει να ζυμώσει, δέκα μέρες κοσκινίζει».

Διαβάζουμε αυτές τις μέρες -και θα το καταθέσω, είναι της «Καθημερινής»- ένα δημοσίευμα, το οποίο για το συγκεκριμένο θέμα λέει το εξής: «Ατελείωτο πάρτι στο λαθρεμπόριο καυσίμων, διπλασιάστηκαν οι πειραγμένες αντλίες σε τέσσερα έτη.». Ξέρετε ποιος ήταν κυβέρνηση τα τελευταία τέσσερα έτη, που μιλάγαμε εμείς και οι πρατηριούχοι για λαθρεμπόριο; Ο κ. Μητσοτάκης με τον κ. Σταϊκούρα τότε στο Υπουργείο Οικονομικών. Το καταθέτω για τα Πρακτικά.

Άρα έρχεται η Κυβέρνηση, η οποία άφησε τέσσερα χρόνια το λαθρεμπόριο καυσίμων, να μιλήσει σήμερα για μέτρα κατά του λαθρεμπορίου, ενώ υπάρχουν εταιρείες βιτρίνας με εικονικά τιμολόγια, βυτιοφόρα που διοχετεύουν καύσιμα από άλλες χώρες που δεν ελέγχονται και δεν σταματάνε στα σύνορα, πετρέλαιο θέρμανσης το οποίο διακινείται ως κίνησης.

Μάλιστα η Κυβέρνηση αρνείται –αν δεν κάνω λάθος από το 2021- να εφαρμόσει τα μέτρα της «εργαλειοθήκης», που λέγαμε τότε, της Ευρωπαϊκής Ένωσης για μείωση του ειδικού φόρου κατανάλωσης, που αποτρέπει και το λαθρεμπόριο, γιατί δεν το κάνει πλέον ελεγκτικό, γιατί δεν υπάρχει φοροαποφυγή διά του λαθρεμπορίου. Γιατί κι αυτό ήταν μέτρο που πρότεινε η Κομισιόν και ο ΣΥΡΙΖΑ από την περίοδο που βγαίναμε από την πανδημία. Δεν τα άκουσαν όλα αυτά και μεθαύριο βέβαια θα έρθουν να μας πουν ότι δεν μπορούμε να το καταπολεμήσουμε, γιατί δεν έχουμε ελεγκτές.

Μας μιλάνε δε για μια μελέτη η οποία ολοκληρώθηκε, το μνημόνιο ΑΑΔΕ-ΣΕΕΠΕ, αποτελέσματα της οποία εισάγετε στο νομοσχέδιο. Να σας πω πότε έπρεπε να τελειώσει; Γιατί έχω εδώ το δημοσίευμα. Τον Ιανουάριο του 2022. Έρχονται δηλαδή οι άριστοι και μας λένε ότι κάνουν κάτι σημαντικό, όταν έχουν δύο χρόνια καθυστέρηση στη συγκεκριμένη μελέτη, για την οποία πρέπει να βγει υπουργική απόφαση για την καταπολέμηση του λαθρεμπορίου, και θέλουν να τους πούμε και μπράβο. Δυστυχώς έχετε αποτύχει και σε αυτό, μετεξεταστέοι και σε αυτό, κύριε Χατζηδάκη.

Υπάρχει κι ένα άλλο θέμα -και θα πρέπει να κλείνω σιγά-σιγά- με τη βραχυχρόνια μίσθωση. Μας είπε τώρα ο κ. Μητσοτάκης ότι προσπαθούν να παρέμβουν, έχουν κάποια μέτρα φορολογικά για το AIRBNΒ. Προσέξτε. Είναι πράγματι μια μερική φορολογική προσέγγιση, αλλά δεν έχει καμία στρατηγική.

Ο ΣΥΡΙΖΑ έχει ήδη, εδώ και καιρό –θυμάμαι μια εκδήλωση με τον Αλέξη Τσίπρα στο Περιστέρι- ανακοινώσει συγκεκριμένη στρατηγική που αντιμετωπίζει και το θέμα του αθέμιτου ανταγωνισμού με τον τουριστικό κλάδο και το θέμα της έλλειψης κατοικίας, άρα των τιμών ενοικίων και της στέγασης, που απασχολεί πάρα πολλούς πολίτες σε περιοχές όπου υπάρχει μεγάλη ανάπτυξη και πίεση από το AIRBNΒ.

Δεν παίρνει μέτρα σε αυτά, πόσα AIRBNΒ μπορεί να έχει ο καθένας, ποιες εταιρείες διαχειρίζονται εμμέσως τουριστικό αντικείμενο διά του AIRBNΒ. Όχι, σε αυτό δεν παίρνει καμία πρωτοβουλία, κανένα μέτρο, με αποτέλεσμα να αμφισβητείται και το κόστος στέγασης. Διότι είναι ένα σοβαρό πρόβλημα η στέγη. Το έχει πει ο κ. Χατζηδάκης, με την ευκαιρία άλλου καπέλου, σε άλλο υπουργείο. Έχει πει ότι υπάρχει θέμα στέγης στους νέους. Δεν το έχει λύσει βέβαια, αλλά το έχει αναγνωρίσει. Και τελικά η Κυβέρνηση τι κάνει; Μια τρύπα στο νερό και στο θέμα αυτό.

Υπάρχει σοβαρό πρόβλημα με τον ανταγωνισμό, όσον αφορά τα ζητήματα του τουρισμού, γιατί μπαίνει κι ένας νέος φόρος στον τουρισμό. Να κάνω ένα μικρό σχόλιο και γι’ αυτόν. Είναι τίμιος φόρος;

Πρώτα απ’ όλα θυμάστε ότι αυτό είχε ξεκινήσει τότε με τις πλημμύρες στη Θεσσαλία, αν δεν κάνω λάθος, που έψαχναν να βρουν πού θα βρουν πόρους για να χρηματοδοτήσουν το έλλειμμα που οι ίδιοι δημιούργησαν. Να το πούμε αυτό. Το δημοσιονομικό αποτύπωμα των πλημμυρών είναι τόσο μεγάλο, γιατί ο κ. Μητσοτάκης δεν πήρε τα μέτρα που του είχαμε εμείς παραδώσει, με αποτέλεσμα να είναι αθωράκιστη η κοινωνία. Μην το ξεχνάτε αυτό. Είναι δική τους ευθύνη και το μέγεθος του κόστους. Αλλά εμάς μας ενδιαφέρουν πρώτα απ’ όλα οι ζωές, το περιβάλλον και η περιουσία.

Έρχεται λοιπόν τώρα να συζητήσει για το ζήτημα του τέλους ανθεκτικότητας. Προσέξτε λοιπόν. Είναι ένα σωστά σχεδιασμένο μέτρο; Ψάξαμε να βρούμε λίγο κάποια στοιχεία. Πρώτον, συνδέεται ας πούμε με ένα άλλο εναλλακτικό εργαλείο τουρισμού ή με μεταφορά η επιμήκυνση της χρονικής περιόδου στον τουρισμό; Όχι. Συνδέεται τουλάχιστον με μια κατανομή της τουριστικής ζήτησης και των εσόδων; Όχι. Δηλαδή το ίδιο τέλος ισχύει για το ξενοδοχείο ίδιας κατηγορίας, όπου και αν βρίσκεται. Πρακτικά αυτό σημαίνει ότι οι τιμές ενός πεντάστερου ξενοδοχείου στην Τρίπολη είναι ίδιες με ένα πεντάστερο ξενοδοχείο στο κέντρο της Αθήνας.

Τόσα ξέρουμε ή τόσα κάνουμε ότι ξέρουμε. Διότι δεν μπορεί να μην ξέρουμε ότι μια πολυτελής βίλα στη Μύκονο εβδομήντα τετραγωνικών έχει διαφορετικά έσοδα από ένα κτίριο εβδομήντα τετραγωνικών στην Ανατολική Μακεδονία-Θράκη. Το ξέρουμε. Αλλά το χαράτσι πρέπει να πέσει στους ευάλωτους, να τους αδυνατίσει περισσότερο. Και αυτό κάνουνε.

Αυτό λοιπόν είναι ένα σοβαρό ζήτημα, για να μην πω ότι δεν έχει καμία στόχευση, παραδείγματος χάρη, στα πράσινα καταλύματα, που θα μπορούσε να δώσει ένα κίνητρο, όταν έχουμε δηλαδή μια πράσινη τουριστική επιχειρηματικότητα.

Υπάρχουν λοιπόν εισπρακτικές και άδικες λύσεις, κυρίες και κύριοι Βουλευτές, σε αυτό το νομοσχέδιο, που δεν προάγουν την φορολογική συνείδηση, και δεν δημιουργούν φορολογική συμμόρφωση, και δεν αξίζουν σε μια χώρα, η οποία με πολλές θυσίες του λαού και της οικονομίας βγήκε από μια κρίση, την οποία οφείλω να πω από τη μία μεριά ότι καμία άλλη χώρα της Ευρώπης δεν βίωσε, αλλά από την άλλη μεριά οφείλω να πω ότι κάποιοι από τους υπαίτιους της κρίσης κάθονται σήμερα στα υπουργικά έδρανα.

Δεν ξεχνάω τις πολιτικές που εφαρμόστηκαν και από τον κ. Χατζηδάκη και από τον κ. Μητσοτάκη τότε, που ήθελε να απολύσει τους εργαζόμενους στον δημόσιο τομέα και κατάφερε σε ορισμένους κλάδους να μειώσει την απασχόληση.

Εμείς επαναλαμβάνουμε πρέπει να αποσύρετε τις διατάξεις για τους ελεύθερους επαγγελματίες και να κάνουμε έναν διάλογο για ένα δίκαιο φορολογικό σύστημα, το οποίο πρακτικά να σωρεύει φορολογικά έσοδα συνολικά, όχι μόνο από τη βάση της πυραμίδας, δίκαια δηλαδή, και να μην αφήνετε την κορυφή, δηλαδή τις μεγάλες επιχειρήσεις, ανέπαφες, για παράδειγμα.

Εμείς θέλουμε ένα φορολογικό σύστημα το οποίο να έχει μια ξεκάθαρη, προοδευτική, κλιμακωτή φορολόγηση για όλους τους πολίτες, χωρίς καμία διάκριση. Και θέλουμε να έχει αφορολόγητο για όλους, το οποίο ήταν και προγραμματική μας δέσμευση, και πρέπει να έχει και ακατάσχετο για τους ελεύθερους επαγγελματίες και για τις μικρές επιχειρήσεις.

Εδώ λοιπόν θέλω να πω -και το λέω και προς τους συναδέλφους του ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ- ότι υπάρχει ρύθμιση για το προοδευτικό ακατάσχετο, το οποίο εμείς είχαμε νομοθετήσει το 2019 και το οποίο πάγωσε η Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας, επικαλούμενη και την πανδημία, αλλά δεν πάγωσε τις κατασχέσεις. Προσέξτε. Έχει παγώσει το ακατάσχετο των επιχειρηματιών, αλλά δεν έχει παγώσει τις κατασχέσεις. Και έτσι οδηγείται σε μια νέα κρίση η αγορά.

Και βέβαια εμείς είναι προφανές ότι θέλουμε να συζητήσουμε για τη δίκαιη φορολόγηση, κύριε Χατζηδάκη, αλλά θα σας πω ορισμένα παραδείγματα. Για τα καύσιμα και τα διυλιστήρια είπα. Με αυτές εταιρείες ρεύματος τι θα γίνει; Από τα 2,2 δισεκατομμύρια υπερκέρδη στην παραγωγή ρεύματος, όταν ανοίξατε εσείς το Χρηματιστήριο Ενέργειας, χωρίς ρύθμιση και έλεγχο, παρ’ ότι εμείς σας το λέγαμε ότι θέλει ρυθμιστικά εργαλεία και άλλο ρόλο της ΔΕΗ -δημόσιο έλεγχο στην ενέργεια χρειάζεται και δημόσιο χαρακτήρα στη ΔΕΗ χρειάζεται- εσείς αφήσατε τα golden boys να κάνουν παιχνίδι. Αλλά από εκείνα τα 2,2 δισεκατομμύρια κέρδη, μόνο 350 εκατομμύρια έχουν επιστρέψει στους καταναλωτές. Και πάλι δεν ξέρω αν πήγαν στους καταναλωτές. Επέστρεψαν, ας πούμε, στο δημόσιο.

Από τις εταιρείες προμήθειας το 1 δισεκατομμύριο, που έγινε παιχνίδι; 1 δισεκατομμύριο σε δύο μήνες έκαναν παιχνίδι, όταν άλλαξαν τότε την κατάργηση της ρήτρας, τάχατες, που την έβαλαν μέσα στα τιμολόγια. Μήπως θα μας πείτε κάτι για τα πολύχρωμα τιμολόγια, το ουράνιο τόξο που έχουν μπροστά τους τώρα οι καταναλωτές; Μπερδεύετε τους καταναλωτές, που δεν μπορούν να κατανοήσουν σίγουρα αυτό το οποίο έχετε εξαγγείλει.

Αλλά τι κάνουν, κυρίες και κύριοι Βουλευτές; Επαναφέρουν τη ρήτρα αναπροσαρμογής, την οποίαν την είχαν κρύψει για λίγο στα τιμολόγια, αλλά αφήνουν πάλι τα υπερκέρδη στην χονδρεμπορική αγορά, όπου πάλι θα παίζουν παιχνίδι τα golden boys και θα ανεβάζουν τις τιμές, ένα ολιγοπώλιο τεσσάρων-πέντε εταιριών, που θα πληρώνουν με διάφορα χρώματα, με όλα τα χρώματα του ουράνιου τόξου οι ίδιοι καταναλωτές, τα ίδια υποζύγια, οι ίδιοι οι οποίοι σήμερα βλάπτονται από τις ρυθμίσεις του κ. Χατζηδάκη.

Βλέπετε, λοιπόν, ότι είναι ίδιος ο στόχος πάντα για τον κ. Μητσοτάκη και τον κ. Χατζηδάκη; Και είναι πολύ αποτελεσματικός -αν θέλετε- ο κ. Χατζηδάκης στο να βάζει στο μάτι νοικοκυριά, μικρομεσαίους, ατομικές επιχειρήσεις, την παραγωγική βάση της χώρας.

Γιατί; Γιατί υπηρετεί άλλα συμφέροντα, μεγάλα πολυεθνικά, ολιγοπωλιακά συμφέροντα που δεν αποτελούν το συμφέρον της παραγωγικής Ελλάδας, της αναπτυξιακής Ελλάδας, της σύγχρονης Ελλάδας, της καινοτόμας Ελλάδας που δεν μπορεί να κρατήσει τα παιδιά της εδώ. Αυτός είναι ο κ. Χατζηδάκης. Τον ξέρουμε. Να πω την αλήθεια, δεν περίμενα κάτι καλύτερο.

Εσείς, λοιπόν, περιορίζεστε σε επικοινωνιακές εξαγγελίες κι αυτό που με λυπεί περισσότερο είναι ότι γυρίζετε τη χώρα προς τα πίσω, όταν φτάνετε σε σημείο, ακόμα και την όποια ψηφιοποίηση είχε προχωρήσει να την πετάτε στον κάλαθο των αχρήστων. Και δεν προχωράμε με τα ψηφιακά εργαλεία και τα πραγματικά κριτήρια που βλέπουμε ότι ζητάει και ο κ. Μασούτης. Το καταθέτω στα Πρακτικά.

Το μόνο που μπορώ να πω είναι ότι αυτή η Κυβέρνηση δεν είναι απλά ψευτοεκσυγχρονιστική. Είναι μια Κυβέρνηση άδικη και αναχρονιστική. Γι’ αυτό και πρέπει να δούμε εμείς από τη μεριά μας -και το λέω προς όλους τους χώρους και προς την κοινωνία- ότι σήμερα χρειάζεται μια άλλη συμμαχία, όχι μόνο που να κινείται, ας πούμε, στον προοδευτικό χώρο, αλλά να διευρύνει τη συζήτηση και στον δημοκρατικό χώρο εν γένει.

Πρέπει να συζητήσουμε για μια άλλη συμμαχία. Διότι σήμερα στην Ελλάδα πλήττεται και η δικαιοσύνη και η επιστήμη και η οικονομία και αμφισβητείται η επιβίωση. Και όταν αμφισβητείται η επιβίωση της κοινωνίας μας, τότε όλοι πρέπει να υπερβούμε κομματικά όρια, να κάνουμε συμμαχίες και να δώσουμε προοπτική. Και η προοπτική πρέπει να είναι ξεκάθαρα προοδευτική.

Σας ευχαριστώ πολύ.

Φωτογραφία: ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΟΝΤΑΡΙΝΗΣ / EUROKINISSI

Δεν υπάρχουν σχόλια: