Βουλευτές ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ: Αμοιβές εταιρειών παροχής συμβουλευτικών υπηρεσιών στην παραγωγή του έργου της κεντρικής κυβέρνησης
ΕΡΩΤΗΣΗ ΚΑΙ ΑΙΤΗΣΗ ΚΑΤΑΘΕΣΗΣ ΕΓΓΡΑΦΩΝ
Προς τον κ. Υπουργό Επικρατείας κ. Χ-Γ. Σκέρτσο
Θέμα: «Αμοιβές εταιρειών παροχής συμβουλευτικών υπηρεσιών στην παραγωγή του έργου της κεντρικής κυβέρνησης»
Πολυεθνικές εταιρείες συμβουλευτικών υπηρεσιών που δραστηριοποιούνται και στην Ελλάδα, έχουν αναλάβει από το 2019 και μετά κρίσιμα ζητήματα της παραγωγής του νομοθετικού έργου της κυβέρνησης αλλά ακόμα και παραγωγής πολιτικού σχεδίου όπως στην περίπτωση της συγγραφής του εθνικού σχεδίου για το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας. Αυτό έχει προφανείς συνέπειες στη Διαφάνεια, στο Κράτος Δικαίου αλλά και στους κανόνες του ανταγωνισμού στην αγορά δεδομένου ότι αυτές οι εταιρείες εκπροσωπούν παράλληλα και μεγάλα ιδιωτικά συμφέροντα.
Με την πρακτική
αυτή, υπονομεύεται επί της ουσίας η αρχή της καλής νομοθέτησης καθώς οι
εντεταλμένες υπηρεσίες των Υπουργείων παρακάμπτονται αλλά και η
νομοπαρασκευαστική διαδικασία μεταξύ κομμάτων, εμπλεκόμενων φορέων και
ενεργής κοινωνίας των πολιτών, από τη συμμετοχή στην ηλεκτρονική
πλατφόρμα της Ανοικτής Διακυβέρνησης (Opengov.gr) μέχρι τις αρμόδιες
Επιτροπές της Βουλής και τις αντίστοιχες ακροάσεις υποβαθμίζεται.
Η
τεκμηριωμένη συνδρομή ενός συμβούλου προς τους κρατικούς φορείς και τα
Υπουργεία που συχνά αμφισβητείται και στην οποία βασίζονται συστηματικά,
πλέον οι διαδικασίες επιτάχυνσης και ολοκλήρωσης κρίσιμων κυβερνητικών
πολιτικών, αποδεικνύεται μια πολυδάπανη πρακτική που έχει βρεθεί στο
επίκεντρο δημόσιων συζητήσεων, όχι μόνο στη χώρα μας.
ι εταιρείες αυτές έχουν αναλάβει ένα ευρύ φάσμα κρατικών λειτουργιών, από την απλή παρακολούθηση μελετών και τις ωριμάνσεις έργων, μέχρι το σχεδιασμό, τη σύνταξη νομοθετημάτων και την υλοποίηση εμβληματικών μεταρρυθμίσεων. Πρακτική που καταλήγει πρακτικά και ουσιαστικά σε «φασόν» νομοθέτηση.
Σημαντικά ποσά από τον εθνικό λογαριασμό του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας της χώρας αλλά και εθνικοί πόροι κατευθύνονται προς ικανοποίηση συμβάσεων εκατομμυρίων ευρώ σε συμβουλευτικές εταιρείες, οι οποίες γίνονται επί της ουσίας ελεγκτές και ελεγχόμενοι, κύριοι των έργων και ανάδοχοι!
Χαρακτηριστική περίπτωση αποτελεί η εταιρεία PwC, η οποία συμμετείχε στην εκπόνηση του Ελληνικού Σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας (ΣΑΑ) κι έπειτα υπέγραψε ως τρίτος, μεταξύ άλλων δύο, ανάδοχος ενός έργου-ορόσημου για το ψηφιακό μετασχηματισμό του κράτους μέσα σε καθεστώς πλήρους μυστικότητας. Πρόκειται για το Gov-ERP, το οποίο υποβλήθηκε ως υποψήφιο έργο από την ελληνική κυβέρνηση προς τις Βρυξέλλες τον Απρίλιο του 2021, αλλά και το πρώτο έργο Πληροφορικής που εντάχθηκε στο Ταμείο Ανάκαμψης με συνολικό ύψος σύμβασης 51.522.000 και επιχορήγηση 36,1 εκατ. ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας.
Υφίστανται σημαντικές ενδείξεις πως οι προτάσεις ψηφιακών έργων όπως αυτό, που αφορούν το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης, δεν συντάχθηκαν μόνον από δημόσιους υπαλλήλους, αλλά και από υψηλόβαθμα στελέχη και υπαλλήλους συμβουλευτικών εταιρειών εν προκειμένω της PwC Ελλάδος, οι οποίοι διαμόρφωσαν ως μέλη της συντακτικής ομάδας το ελληνικό σχέδιο.
Η εμπλοκή της PwC στη διαμόρφωση των προτάσεων που εντάχθηκαν στα εθνικά σχέδια ανάκαμψης επιβεβαιώνεται σιωπηρά από την Κομισιόν. Το Γραφείο Τύπου του τότε Αναπληρωτή Υπουργού Οικονομικών κ. Θ. Σκυλακάκη, ανέφερε ότι τουλάχιστον δύο συμβουλευτικές εταιρείες συμμετείχαν στα στάδια της προετοιμασίας των προτάσεων προς την Κομισιόν:
«Η συμβολή της Price Waterhouse Coopers και της Grant Thornton αφορούσε, αποκλειστικά, στην παροχή τεχνικής υποστήριξης» και συγκεκριμένα «η Price Waterhouse Coopers, από την πλευρά της, τεχνική υποστήριξη, στην πρώτη φάση του έργου για έλεγχο πληρότητας και συμπλήρωση των πληροφοριών για κάθε έργο, καθώς και προ-αξιολόγηση της συμβατότητας των έργων, σε σχέση με τον Ευρωπαϊκό Κανονισμό».
Ενώ, «Και στη δεύτερη φάση» -συνεχίζει το Γραφείο Τύπου του κ. Θ.Σκυλακάκη- «η PwC κλήθηκε, αφού έλαβε τα σχόλια και τον τελικό κατάλογο των έργων -ως δεδομένο, να συνδράμει στη συγγραφή του τελικού κειμένου του Εθνικού Σχεδίου και να υποστηρίξει την Ειδική Υπηρεσία σε ενέργειες προετοιμασίας και επικοινωνίας για το Ελλάδα 2.0».
Ενδιαφέρον παρουσιάζει σχετικά, η έκθεση του ΟΟΣΑ υπό τον τίτλο «Digital Transformation Project’s in Greece’s Public Sector» (20 December, 2022) μεταξύ άλλων αναφέρει πως συστήνεται στη χώρα μας μια πιο συνεκτική διαχείριση χρηματοδότησης ψηφιακών έργων ώστε να διασφαλιστεί ότι οι επενδυτικές αποφάσεις παραμένουν ανεξάρτητες από τους μηχανισμούς χρηματοδότησης.
Τεκμηριωμένες δημοσιογραφικές έρευνες που έχουν δει το φως της δημοσιότητας, ακόμα και πριν την πρόσφατη διπλή εθνική εκλογική αναμέτρηση στη χώρα μας, κατέγραψαν την έντονη κινητικότητα των Υπουργείων ως προς τη σύναψη συμβάσεων του δημοσίου με συμβουλευτικές εταιρείες, ενώ σε αρκετές περιπτώσεις δεν γίνεται πάντα ξεκάθαρο, το είδος του έργου που αναλαμβάνουν οι συγκεκριμένες εταιρείες.
Συνεργάτες μάλιστα αυτών των εταιρειών φορώντας ακόμα και διακοσμητικές καρφίτσες με το λογότυπο των εταιρειών σε εμφανές σημείο στο πέτο τους κινούνται ακόμα και μέσα τους χώρους του ελληνικού κοινοβουλίου καταδεικνύοντας τη διάσταση που έχει πάρει το φαινόμενο.
Δεδομένου ότι κάποιες από συμβουλευτικές εταιρείες αποδεδειγμένα λοιπόν είναι ταυτόχρονα σύμβουλοι και ανάδοχοι μεγάλων έργων στη χώρα μας, είναι κρίσιμο να υπογραμμιστούν όσα απορρέουν από δημοσιογραφικές πληροφορίες για έλεγχο αυτών των εταιρειών σε άλλες χώρες, για υποθέσεις κατάχρησης εμπιστευτικών σχεδίων κυβέρνησης για επικείμενες φορολογικές αλλαγές και άλλων κρατικών ευαίσθητων φορολογικών πληροφοριών, γεγονός που ενδεχόμενα να περιγράφει σοβαρούς κινδύνους και στην περίπτωση της χώρας μας.
Είναι λοιπόν κομβικής σημασίας να καταγραφεί πως οι εν λόγω εταιρείες αφήνουν το αποτύπωμά τους, πως αξιοποιούν όλο το φάσμα διασυνδέσεων που οικοδομούνται μέσα από την διαδικασία αυτή, με εμπλεκόμενους φορείς αλλά και επιχειρήσεις στην λογική της «περιστρεφόμενης πόρτας».
Επειδή από τη δραστηριότητα αυτή δημιουργούνται εύλογα ερωτήματα για ενδεχόμενη επιρροή των εταιρειών στο νομοθετικό έργο και τις διαγωνιστικές διαδικασίες,
Επειδή από τη διερεύνηση της πρακτικής αυτής του κρατικού μηχανισμού περιγράφονται συμβάσεις εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ,
Επειδή ολοένα και υποβαθμίζεται ο ρόλος του υπηρεσιακού αλλά κι του πολιτικού προσωπικού που απλά προσυπογράφουν τα παραδοτέα αυτού του ιδιότυπου outsourcing χωρίς να κατορθώνεται να προσφέρονται αποτελεσματικές προτάσεις και εποικοδομητικές λύσεις
Ερωτάται ο κ. Υπουργός:
1. Ποιες είναι οι εταιρείες παροχής συμβουλευτικών υπηρεσιών με τις οποίες έχει συνάψει συμβάσεις έργων το ελληνικό δημόσιο, τα τελευταία 5 χρόνια;
2. Ποιοι είναι οι λόγοι που ωθούν τα Υπουργεία της κυβέρνησης να υλοποιούν συμβόλαια με ιδιωτικές συμβουλευτικές εταιρείες για την υλοποίηση του κρίσιμου κυβερνητικού έργου;
3. Ποιες είναι οι τυπικές προϋποθέσεις που θέτει η κυβέρνηση και τα Υπουργεία της κατά τη σύναψη αυτών των συμβολαίων;
4. Έχει καταρτίσει η κυβέρνηση μετρήσιμα αποτελέσματα την τελευταία
5ετία από την ανάθεση έργων σε συμβουλευτικές εταιρείες και πως
αξιολογείται μέχρι σήμερα το παραγόμενο έργο των συναλλασσόμενων με το
ελληνικό δημόσιο εταιρειών αυτών;
Παρακαλούμε και αιτούμαστε να κατατεθούν προς ενημέρωση της Βουλής και των πολιτών τα εξής:
1. Οι συνολικές αμοιβές που έχουν διατεθεί στη συμβουλευτική εταιρεία
PwC Ελλάδος, αλλά και τις υπόλοιπες που απαρτίζουν το λεγόμενο «Big 4»,
δηλ. EY, Deloitte, KPMG, όπως και την Grant Thornton για την εκτέλεση
μέρους του κυβερνητικού έργου
2. Οι αμοιβές κάθε μίας εξ αυτών –μεμονωμένα- καθώς και το είδος του έργου που της ανατέθηκε για κάθε ποσό δαπάνης
3. Οι εκθέσεις αξιολόγησής τους και τα αποτελέσματα από την ανάθεση των έργων αυτών.
Οι Ερωτώντες και Αιτούντες Βουλευτές
Καραμέρος Γεώργιος
Ακρίτα Ελένη
Αυλωνίτης Αλέξανδρος
Γαβρήλος Γεώργιος
Γεροβασίλη Όλγα
Δούρου Ειρήνη (Ρένα)
Καλαματιανός Διονύσιος
Κασιμάτη Ειρήνη (Νίνα)
Κόκκαλης Βασίλειος
Μεϊκόπουλος Αλέξανδρος
Παπαηλιού Γεώργιος
Σαρακιώτης Ιωάννης
Χρηστίδου Ραλλία
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου