Δεκάλογος ενστάσεων για την ανάπλαση του παραλιακού προσώπου της Πάτρας από τον Ιστιοπλοϊκό Όμιλο Πατρών, που παραδόξως και αυτός εξαφανίστηκε!
«Παρότι τα σχέδια φθάνουν στο νέο λιμάνι, σε καμία απεικόνιση δεν υπάρχει το λιμάνι της Πάτρας, παρότι έχουμε λιμάνι (το εξαφανίσαμε...). Στις μακέτες η πόλη γύρω από το μέτωπο, όπως και ο Αγ. Ανδρέας απεικονίζεται άλλα όχι το λιμάνι της πόλης».
Αυτό απεικονίζει ως μια παρωδία της ιταλικής ταινίας που εμφανίζει τον κωμικό να βλέπει το λιμάνι φευγάτο και έμεινε στα χρονικά με την ατάκα: «Τσίτσιο, το λιμάνι φεύγει»!
«Ο επισκέπτης βλέπει ένα παράκτιο μέτωπο που δεν λαμβάνει υπ’ όψιν την ιστορία της πόλης. Δεν έχουμε εντοπίσει εκείνα τα στοιχεία τα οποία παραπέμπουν συμβολικά ή άμεσα στην ιστορία της πόλης μας και στο ναυτικό και εμπορικό παρελθόν της».
Τα παραπάνω αποτελούν μέρος του δεκάλογου ενστάσεων, έναντι των πέντε μελετών που παρουσιάζονται για την ανάπλαση του παραλιακού μετώπου της πόλης από την δημοτική Αρχή Πελετίδη του δήμου Πατρέων, εκ μέρους του Ιστιοπλοϊκού Ομίλου Πατρών.
Στην ανακοίνωση του Ομίλου, αναλυτικά παρουσιάζονται οι παρακάτω ενστάσεις:
Η ανακοίνωση του Ιστιοπλοϊκού ομίλου Πατρών
Ο Ιστιοπλοϊκός Όμιλος Πατρών ευχαριστεί τους μελετητές για την προσπάθεια που έκαναν και να προκαταβάλουμε ότι ο διάλογος που πρέπει να ακολουθήσει, είτε από τα θετικά είτε τα αρνητικά σχόλια, πάνω στο έργο τους σε καμία περίπτωση δεν υποτιμά την προσπάθεια που κατέβαλαν.
Όμως η εξέλιξη δεν βασίζεται σε ευχολόγια ή κολακείες. Και από τη στιγμή που η μελέτη τους αφορά την πόλη που ζούμε και θα ζήσουμε τα επόμενα χρόνια οφείλουμε να είμαστε διεκδικητικοί και στα δικά μας όνειρα, πολλώ μάλλον όταν αυτά δεν απεικονίζονται.
Χαιρετίζουμε, λοιπόν, το γεγονός ότι, έστω και με αυτό τον τρόπο, θα ανοίξει μια συζήτηση του τι θέλουμε στο παραλιακό μέτωπο, συζήτηση η οποία θα έπρεπε να είχε απασχολήσει τις δημοτικές προεκλογικές συζητήσεις, τα τελευταία χρόνια, αλλά δεν μπήκε ποτέ ως θέμα συζήτησης. Από μεριάς μας, τουλάχιστον, οι άνθρωποι των ΜΜΕ γνωρίζουν ότι εμείς, εδώ και 20 χρόνια, συζητάμε και ονειρευόμαστε (και χωρίς μελέτες).
Θα ήταν πολύ χρήσιμο, βέβαια, να γνωρίζουμε τις κατευθυντήριες οδηγίες και τους περιορισμούς που δόθηκαν στους μελετητές για να αναπτύξουν τις προτάσεις τους. Είναι σημαντικό, διότι πολλές από τις παρατηρήσεις μας μάλλον αφορούν αυτές και όχι τους μελετητές.
Όμως, μετά το πρώτο αισθητικό εντυπωσιασμό των σχεδίων, διαπιστώνουμε τα εξής:
1. Παρότι όλες οι μακέτες και οι εικόνες βρίθουν από ιστιοπλοϊκά τα οποία γεμίζουν το ντεκόρ και θα έλεγε κανείς ότι κυριαρχούν στη σκέψη των μελετητών, δεν υπάρχουν εγκαταστάσεις για ελλιμενισμό ή χερσαίες. Να θυμίσουμε ότι παντού στο κόσμο ο ελλιμενισμός των ιστιοφόρων, ακόμη και στις μεγάλες σύγχρονες πόλεις, τοποθετούνται στο κέντρο της πόλης (για λόγους που μπορούμε να αναπτύξουμε) με τους ανθρώπους της θάλασσας σε άμεση σύνδεση με τον ιστό της πόλης.
2. Από τις 5 εκθέσεις, μόνο στη μία υπάρχει ο Ιστιοπλοϊκός Όμιλος Πατρών και σε μία δεύτερη υπάρχουν ιστιοπλοϊκές εγκαταστάσεις μετατοπισμένες από τη θέση του Μείλιχου προς την Αγυιά. Το παραλιακό μέτωπο οφείλει να είναι χώρος έκφρασης και δραστηριότητας του πολίτη, άλλωστε αυτό σημαίνει, αποδίδεται στον πολίτη για να κάνει δράσεις, με χαρακτηριστική δράση για παραλιακό μέτωπο εκείνη του ναυταθλητισμού.
3. Υπάρχουν στις μακέτες τεχνητοί κολπίσκοι και λιμενίσκοι, οι οποίοι ομορφαίνουν και αλλάζουν τη μονοτονία μιας συνεχούς ακτογραμμής, αλλά έχουν σχεδιαστεί ανάποδα στον καιρό και στον κυματισμό, δηλαδή ακάλυπτοι στους επικρατούντες ανέμους.
4. Η απουσία στα σχέδια προστατευτικού κυματοθραύστη (πέραν εκείνου του λιμανιού) καθιστά τις προτάσεις απλά αίολες. Ακόμη και σήμερα, παρά την παρουσία του κυματοθραύστη, στο παλιό λιμάνι, συχνά, βλέπουμε να μην στέκεται μικρό σκάφος πολλώ μάλλον οι επιπλέουσες νησίδες!!!
5. Παρότι τα σχέδια φθάνουν στο νέο λιμάνι, σε καμία
απεικόνιση δεν υπάρχει το λιμάνι της Πάτρας, παρότι έχουμε λιμάνι (το
εξαφανίσαμε...). Στις μακέτες η πόλη γύρω από το μέτωπο, όπως και ο Αγ. Ανδρέας
απεικονίζεται άλλα όχι το λιμάνι της πόλης. Για να είμαστε ακριβείς σε μια
μακέτα απεικονίζεται αχνά στο βάθος μόλις να διακρίνεται, γιατί;
Το λιμάνι είναι βασικό στοιχείο της ιστορίας και της ζωής της πόλης.
6. Ο επισκέπτης βλέπει ένα παράκτιο μέτωπο που δεν λαμβάνει υπ’ όψιν την ιστορία της πόλης. Δεν έχουμε εντοπίσει εκείνα τα στοιχεία τα οποία παραπέμπουν συμβολικά ή άμεσα στην ιστορία της πόλης μας και στο ναυτικό και εμπορικό παρελθόν της. Η σταφίδα, το μεταναστευτικό ρεύμα, το εμπόριο ούτε συμβολικά δεν αναδύονται σε μακέτες που εμφανίζουν περισσότερο μια πόλη απέραντης ηρεμίας κατά τα πρότυπα των πόλεων του βορρά, παρά μιας ζωντανής μεσογειακής πόλης.
7. Και σε συνέχεια αυτού, τα σχέδια, όντως, παραπέμπουν σε ένα εξαιρετικά ήρεμο περιβάλλον στο οποίο επικρατεί ο ρεμβασμός και η ξεκούραση, στοιχεία τα οποία θα ταίριαζαν σε ανάπλαση χώρου ίσως στις ορεινές παρυφές της πόλης και όχι σε ένα παράκτιο μέτωπο το οποίο συνδέεται άμεσα με την καρδιά της πόλης που έχει ζωή. Και η ζωή χρειάζεται κίνηση και δραστηριότητες.
8. Δεν υπάρχει μαγαζί εστίασης, ή επιχείρηση εστίασης πουθενά, σε ένα μέτωπο αρκετών χιλιομέτρων, μόνο πεζόδρομοι και πάρκα...
9. Και τέλος δεν υπάρχει καμία πρόταση ή ιδέα αναπτυξιακού χαρακτήρα. Γιατί;
10. Ολοκληρώνοντας τη συνομιλία μας, που πιστεύουμε ότι ανοίγουμε για το καλό της πόλης, οφείλουμε να επισημάνουμε και τον παράγοντα κόστους συντήρησης αυτών των έργων. Ζούμε σε μια πόλη η οποία αδυνατεί να συντηρήσει αρκετά κτήρια και χώρους μέσα στο σημερινό φτωχό παραλιακό μέτωπο. Θα μπορεί να συντηρεί αυτά που θα κατασκευαστούν;».
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου