ΣΕΜΙΝΑΡΙΑ
ΙΣΤΟΡΙΚΟΦΙΛΟΣΟΦΙΚΟΥ ΛΟΓΟΥ
ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ Λ. ΠΙΕΡΡΗΣ
Περίοδος
2018-2019
ΣΥΝΑΝΤΗΣΕΙΣ
ΠΑΤΡΩΝ
ΛB΄ ΚΥΚΛΟΣ
Συνάντηση
15η
Πέμπτη, 14 Μαρτίου
και προαναγγελία
Συμποσίου, Τετάρτη 20 Μαρτίου
Ι
Είναι, Χρόνος και Κάλλος
Το
«Τέλος» της Ιστορίας
Μέρος
ΙII
Η
Ιστορία ως Χρόνος Τελείωσης του Ανθρώπου:
Ο
Ελληνισμός και ο Κόσμος
από
την Κατάρρευση του Μεταλλικού Συστήματος στον Χρυσούν Αιώνα
(~
1200 - 400 π.Χ.)
Τα
νοηματοφόρα γεγονότα της ιστορίας προετοιμάζονται επί μακρόν. Η κύηση στο γίγνεσθαι του χρόνου συνίσταται
σε διαδικασίες (υπο)χθόνιες, αφανείς, φοβερές, στα φρικτά μυστήρια όπου
βυσσοδομείται η Έλευση του Φωτός, το Άνοιγμα του Είναι στο Φαίνεσθαι, η εαρινή
απο-κάλυψη του κοσμικού Ανθού, το Δήλιο Θαύμα της ύπαρξης. Στην μεγαλειώδη
Δελφική Μητέρα, την χθόνια κοσμική μήτρα, συλλαμβάνεται ο Παις της Αιωνιότητας,
στην Δήλο όμως «θόρνυται» στο φως
γεννώμενος ο Αιγλήτης θεός. Και
επιστρέφει ο Άναξ του Κάλλους στην μητέρα που τον γέννησε για να τις δώσει το
νόημα της ουσίας της, Κύριος εξ Αιωνιότητας της Μήτρας του Χρόνου, υποκαθιστών
τον Χθόνιο Πατέρα, τον Άρχοντα του Κόσμου τούτου, τον Διόνυσο-Άδη-Πύθωνα.
***
Την
προηγούμενη φορά διηγήθηκα την κύηση του
κλασσικού θαύματος στις εξελίξεις του Κυκλαδικού, Μινωικού και Μυκηναϊκού (Αχαϊκού)
πολιτισμού. Ο Ελλαδικός χώρος ορίζεται έτσι πολιτισμικά κατά την γέννα του
με τους δύο πόλους του, τον Αιγαιοπελαγίτικο (Κυκλάδες, Κρήτη στο νότιο μέρος
του αρχιπελάγους) και τον Ηπειρωτικό κορμό (την χερσόνησο της χερσονήσου
Πελοπόννησο και την Στερεοελλαδική ρίζα της).
Αυτήν την Πέμπτη θα αναλύσω το
κοσμοϊστορικό γεγονός που άλλαξε τον ρου της ιστορίας, ανεβάζοντας τον άνθρωπο
στο ύψιστο επίπεδο ολοκλήρωσης, στο «τέλος» της ουσίας του. Σε αυτό το
επίτευγμα του τέλους συνίσταται το κλασσικό «Θαύμα». Θα διαπραγματευθώ την αρχή
του θαύματος, την περιλάλητη Δωρική Κάθοδο.
Ποιοι
και Πόθεν ήσαν οι Δωριείς, ποιος ο ρόλος των Ηρακλειδών και των Αιγειδών στην
Κάθοδο και στις επόμενες εξελίξεις, πότε αυτό το περιβόητο συμβάν συνέβη και
γιατί, ποια η σχέση των Δωριέων προς τους λοιπούς πληθυσμούς του Ελλαδικού
χώρου και των γύρο συνηρτημένων περιοχών του οικείου γεωπολιτικού πεδίου, γιατί
«κατήλθαν», που πήγαν, τι υπαρξιακό βίωμα «κουβαλούσαν», τι έκαναν όπου
εγκαταστάθηκαν, πως αντέδρασαν οι πληθυσμοί εκεί που πήγαν οι Δωριείς και εκεί
που δεν πήγαν.
Θεματικός
τίτλος της ομιλίας μου έχει προγραμματισθεί:
Οι Δωριείς και η
Κάθοδος:
Ποιοι Ήσαν και Τί
Συνέβη;
(~ 1104
π.Χ.)
***
Η ομιλία θα γίνει την Πέμπτη 14
Μαρτίου, 8.30 το βράδυ, στην Αίθουσα Διαλέξεων του Μεγάρου Λόγου και Τέχνης (2ος
όροφος, Πλατεία Γεωργίου Α’).
Η
είσοδος είναι ελεύθερη.
Μετά
την ομιλία θα υπάρξει χρόνος για συζήτηση.
***
ΙΙ
Την επόμενη εβδομάδα, μεταξύ
της Εαρινής Ισημερίας και του Ευαγγελισμού θεοτοκίας, θα επιταχύνουμε την
κίνηση των δραστηριοτήτων μας, και έτσι θα επιβραδύνουμε τον χρόνο, μέχρι
παύσεως της ροής του γίγνεσθαι, όπως κάνουμε στις Εορτές – στα χορικά Στάσιμα
του δράματος της ζωής, του Σταυρού της ύπαρξης στον χρόνο. Σκοπός βέβαια και
Σωτήριον σταθερά ίσταται ο Ησυχασμός από των κινημάτων του χρόνου εις Αιώνα.
Σχετικό πρόγραμμα θα σταλεί
εγκαίρως, προαναγγέλλω όμως ότι θα γιορτάσουμε συμποσιακά στην Πάτρα την Άνοιξη
της Ύπαρξης στον Ανθό του Κάλλους το βράδυ της Τετάρτης (20 Μαρτίου) προς
Πέμπτη. Τότε συμβαίνει η Εαρινή Ισημερία και με διαφορά λίγων ωρών έχουμε
Πανσέληνο.
Όποιος ενδιαφέρεται να συμμετάσχει
να επικοινωνήσει μαζί μου.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου