ΑΛΛΑΓΗ EMAIL

Οι φίλοι αναγνώστες μπορεί να στέλνουν τα μηνύματά τους στο εμέηλ gmosxos1@hotmail.com στο οποίο θα προτιμούσε ο διαχειριστής να τα λαμβάνει. Παράλληλα άνοιξε και ισχύει πάλι το εμέηλ gmosxos23.6.1946@gmail.com το οποίο μπορείτε να χρησιμοποιείτε σε περίπτωση που αδυνατείτε να κάνετε χρήση του hotmail.com
ΤΗΛ. ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ 6938.315.657 & 2610.273.901

Πέμπτη 19 Σεπτεμβρίου 2024

Είκοσι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ ερωτούν τους υπουργούς


Όντως οδηγούμαστε σε μία Ελλάδα με ισχυρή ανάπτυξη από την εφαρμογή του ν.4887/2022 της Ν.Δ;

ΕΡΩΤΗΣΗ

Προς τους κ.κ. Υπουργούς

Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών

Ανάπτυξης

Τουρισμού

Θέμα: «Όντως οδηγούμαστε σε μία Ελλάδα με ισχυρή ανάπτυξη από την εφαρμογή του ν.4887/2022 της Ν.Δ;»

Η κυβέρνηση της ΝΔ με το ν.4887 «Αναπτυξιακός Νόμος – Ελλάδα Ισχυρή Ανάπτυξη» (A’ 16/04.02.2022) αντικατέστησε τον αναπτυξιακό νόμο που είχε σχεδιάσει ο ΣΥ.ΡΙ.Ζ.Α. χωρίς να αιτιολογήσει επαρκώς τη σχετική αναγκαιότητα. Ο ΣΥ.ΡΙΖ.Α.-Π.Σ. αντιλαμβανόμενος τις αλλαγές που θα επέφερε ο νέος αναπτυξιακός αλλά και τη δυσχέρεια, αν όχι τον αποκλεισμό, από τις ενισχύσεις των πολύ μικρών και μικρομεσαίων επιχειρήσεων, άσκησε σκληρή κριτική αλλά και κατέθεσε προτάσεις προς αποφυγή της δυσμενούς θέσης στην οποία θα επέρχονταν η πλειοψηφία των ελληνικών επιχειρήσεων χωρίς ωστόσο να εισακουστεί. Μετά την πάροδο σχεδόν 2,5 ετών από την έναρξη εφαρμογής του νόμου είναι καιρός να αποτιμηθεί η υλοποίηση του σχεδιασμού της Ν.Δ. αλλά και να διαπιστωθεί η ειλικρίνεια των επιχειρημάτων που προέβαλαν τα κυβερνητικά στελέχη προκειμένου για τη νομοθετική αυτή πρωτοβουλία.

Πιο συγκεκριμένα, με το ν.4887/2022 θεσπίστηκαν 13 καθεστώτα ενίσχυσης με θεματική στόχευση με τους κυβερνόντες να υποστηρίζουν ότι εισάγεται μία καινοτομία. Ο ΣΥ.ΡΙΖ.Α.-Π.Σ. από την άλλη αντιλήφθηκε ότι με το σχεδιασμό αυτό της Ν.Δ. θα ήταν αδύνατον να προκηρύσσονται σε ετήσιο κύκλο όλα τα καθεστώτα και βεβαίως ότι υποκρύπτονταν η διοχέτευση των ενισχύσεων στις μεγάλες επιχειρήσεις ειδικά αν ληφθεί υπόψη ότι

μόνο σε ένα από τα 13 καθεστώτα αυτό του «Νέο Επιχειρείν» δικαιούχοι είναι αποκλειστικά οι πολύ μικρές και μικρές επιχειρήσεις. Βεβαίως, ο τότε Υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων κ. Άδωνις Γεωργιάδης ανέφερε στην από 19 Ιανουαρίου 2022 συνεδρίαση της Διαρκούς Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου κατά την επεξεργασία του νομοσχεδίου: «Θα κριθούμε εμείς τώρα, εάν θα μπορέσουμε μέχρι τέλος του χρόνου, να ενεργοποιήσουμε τα 13 καθεστώτα. Εγώ, σας λέω, ότι δεσμεύομαι στη Βουλή των Ελλήνων, ότι μέχρι το τέλος αυτού του χρόνου, θα έχουν ενεργοποιηθεί και τα 13 καθεστώτα. Σας διαβεβαιώ, όμως και κλείνω, θα έχουμε την ευκαιρία να μιλήσουμε και στην Ολομέλεια, το παρόν σχέδιο νόμου, θα κάνει τη ζωή πάρα πολλών συμπολιτών μας καλύτερη. Γιατί θα την κάνει καλύτερη; Γιατί θα επιταχύνει τις διαδικασίες εντάξεως των έργων στον νέο αναπτυξιακό νόμο, θα είναι πιο γρήγορο και άρα, περισσότεροι θα επενδύσουν τα χρήματά τους. Άρα, περισσότεροι θα βρουν δουλειά από τις επενδύσεις των πρώτων και άρα, περισσότερο θα κινηθεί η ελληνική οικονομία».

Ο αντιπολιτευτικός λόγος του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ δε στηρίζονταν στην κινδυνολογία αλλά στην αξιοποίηση ιστορικών πραγματικών στοιχείων και δεδομένων. Δυστυχώς, τα όσα εκφράστηκαν από την αξιωματική αντιπολίτευση επιβεβαιώνονται με χαρακτηριστικό παράδειγμα να αποτελεί αυτό του καθεστώτος «Ενίσχυση Τουριστικών Επενδύσεων». Για το εν λόγω καθεστώς εκδόθηκαν οι υπ’ αριθ. 79187/5-8-2022 και 46001/17-5-2023 υπουργικές αποφάσεις, όπως τροποποιήθηκαν και ισχύουν, που αφορούν την 1η και 2η προκήρυξη του εν λόγω καθεστώτος ενισχύσεων του αναπτυξιακού ν. 4887/2022. Ο συνολικός προϋπολογισμός ενίσχυσης, σύμφωνα με το άρθρο 1 των ως άνω Υ.Α ανέρχεται σε 150 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων 75 εκατ. ευρώ αφορούν το είδος ενίσχυσης της φορολογικής απαλλαγής και τα υπόλοιπα 75 εκατ. ευρώ αφορούν τα είδη ενίσχυσης της επιχορήγησης, της επιδότησης χρηματοδοτικής μίσθωσης και της επιδότησης του κόστους της δημιουργούμενης απασχόλησης και προέρχονται από τον Προϋπολογισμό Δημοσίων Επενδύσεων του Υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων. Το ποσό αυτό αφορά συνολικά και τις 13 περιφέρειες της χώρας. Διατίθενται δηλαδή 150 εκ. ευρώ ανά έτος, δηλ. για 4 έτη συνολικά 600 εκατ. ευρώ που είναι το ποσό που προβλέπει ο Γενικός Απαλλακτικός Κανονισμός (ΓΑΚ). Ποσό εξαιρετικά χαμηλό με την υπάρχουσα ζήτηση για επενδύσεις στο συγκεκριμένο κλάδο.

Ως προθεσμίες λήξης υποβολής αιτήσεων ορίστηκαν η 5η Δεκεμβρίου 2022 και η 29η Δεκεμβρίου 2023 για τον Α’ και Β’ κύκλο αντίστοιχα. Σύμφωνα δε με τις ανακοινώσεις του Υπουργείου Ανάπτυξης στον πρώτο κύκλο κατατέθηκαν συνολικά 562 αιτήσεις επενδυτικών σχεδίωνπρος υπαγωγή, με συνολική αιτούμενη δημόσια δαπάνη 750 εκατ. €. Αντίστοιχα, στο Β’ κύκλο κατατέθηκαν συνολικά 291 επενδυτικά σχέδια προς υπαγωγή, με συνολική αιτούμενη δημόσια δαπάνη 430 εκατ. €. Εικάζεται ότι πάνω από το 80% των αιτημάτων υπαγωγής στον Ά κύκλο και 65% στον Β’ κύκλο δε δύναται να ενισχυθούν καθώς δεν επαρκούν τα προβλεπόμενα κονδύλια. Ενδεικτικά αναφέρεται ότι στην Περιφέρεια Κρήτης έχουν υποβληθεί 200 αιτήματα και στους δύο κύκλους και τα υφιστάμενα κονδύλια επαρκούν μόλις για 10.

Παράλληλα, σημειώνεται ότι σήμερα, μετά την πάροδο σχεδόν δύο ετών από την πρώτη προκήρυξη του καθεστώτος, πληροφορούμαστε ότι δεν έχει εκδοθεί ακόμα καμία απόφαση υπαγωγής για τουριστική επένδυση. Ο τέως Αναπληρωτής Υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων και νυν Αναπληρωτής Υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών κ. Ν. Παπαθανάσης ανέφερε ωστόσο κατά τη συζήτηση του νομοσχεδίου: «Ξέρετε τι είναι να περιμένει κάποιος 2 χρόνια για να δει αν το επενδυτικό του σχέδιο έχει υπαχθεί; Να έχει ξεκινήσει το επενδυτικό σχέδιο, γιατί μπορεί να ξεκινήσει το επενδυτικό σχέδιο μόλις υποβάλει την αίτηση και μετά να ειδοποιηθεί ότι δεν έχει υπαχθεί το επενδυτικό του σχέδιο; Είναι μεγάλη καταστροφή. Αυτό θέλουμε, λοιπόν, να αποφύγουμε. Δημιουργούμε τις συνθήκες ενός σύγχρονου, ευέλικτου, αποτελεσματικού και κυρίως διαυγούς συστήματος, όπου μπορεί ο κάθε επενδυτής να βλέπει την εξέλιξη.» «Τι θέλουμε λοιπόν και τι φέρνουμε; Την απλοποίηση της γραφειοκρατίας, την επίσπευση έτσι ώστε ο πολύ μικρός, διότι αυτός είναι που υποφέρει περισσότερο, αυτός είναι που έχει το μικρότερο δυναμικό για να μπορέσει να ανταπεξέλθει, να αισθάνεται, να βλέπει το κράτος δικαίου απέναντί του και να ξέρει ότι έχει συγκεκριμένες ημερομηνίες. Σε 45 μέρες θα κλείνει την υπόθεσή του. Εδώ κρατήσαμε τις χαμηλότερες επενδύσεις, αυτές που αφορούν τις πολύ μικρές επιχειρήσεις….ενώ σε επενδυτικά σχέδια άνω των τριών εκατομμυρίων τώρα σε 100 μέρες θα βγαίνουν οι προσωρινοί πίνακες…..»

Με δεδομένα τα ανωτέρω και σε συνδυασμό με το ότι τα επενδυτικά κίνητρα θα πρέπει να αντιμετωπίζονται ως ανταμοιβή, θέτοντας ως μακροχρόνιο στόχο μία ανάπτυξη συμπεριληπτική, που δε θα αφορά συγκεκριμένους ομίλους, που θα μειώνει τις κοινωνικές ανισότητες και που θα οδηγεί σε κοινωνική ευημερία,

Ερωτώνται οι αρμόδιοι κ.κ. Υπουργοί:

  1. Πόσα και ποια από τα 13 καθεστώτα προκηρύχθηκαν ετησίως από την έναρξη εφαρμογής του ν.4887/2022 μέχρι και σήμερα;
  2. Πόσες αιτήσεις υποβλήθηκαν συνολικά ανά προκηρυσσόμενο καθεστώς, πόσες αποφάσεις υπαγωγής εκδόθηκαν και δημοσιεύτηκαν ανά προκηρυσσόμενο καθεστώς και ποιο το μέγεθος των υπαγόμενων επιχειρήσεων;
  3. Σε πόσες περιπτώσεις τηρήθηκαν οι προθεσμίες αξιολόγησης, υπαγωγής αλλά και ελέγχου που τίθενται με το ν.4887/2022;
  4. Τι ποσοστό καταλαμβάνουν οι αποφάσεις υπαγωγής πολύ μικρών, μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων αντίστοιχα στο σύνολο των αποφάσεων υπαγωγής; Τι ποσοστό καταλαμβάνουν αντίστοιχα αυτές των μεγάλων επιχειρήσεων;
  5. Πότε θα δημοσιευτούν οι οριστικοί πίνακες και οι αποφάσεις υπαγωγής για το καθεστώς «Ενίσχυση Τουριστικών Επενδύσεων»;
  6. Προβλέπεται να αυξηθούν τα προβλεπόμενα κονδύλια ώστε να καλυφθούν οι αιτήσεις που πληρούν τους όρους νομιμότητας;
  7. Έχει εξετάσει και αιτηθεί η ηγεσία του Υπουργείου τη χρηματοδότηση των εν λόγω καθεστώτων μέσω πόρων του Ταμείου Ανάκαμψης;
  8. Έχουν γίνει οι απαραίτητες ενέργειες για τη λήψη έγκρισης από την ΕΕ σχετικά με την εναρμόνιση των συγκεκριμένων καθεστώτων με τους κανονισμούς περί κρατικών ενισχύσεων;
  9. Πόσες θέσεις εργασίας θα χαθούν αν δεν υλοποιηθούν τα εν λόγω επενδυτικά σχέδια ενίσχυσης τουριστικών επενδύσεων;
  10. Πόσα από τα επενδυτικά σχέδια που υποβλήθηκαν για υπαγωγή στο καθεστώς «Ενίσχυση Τουριστικών Επενδύσεων» είναι πολύ μικρών, μικρών, μεσαίων και μεγάλων επιχειρήσεων;

Οι Ερωτώντες Βουλευτές

Μαμουλάκης Χάρης

Αυλωνίτης Αλέξανδρος-Χρήστος

Αποστολάκης Ευάγγελος

Βέττα Καλλιόπη

Γαβρήλος Γιώργος

Γιαννούλης Χρήστος

Θρασκιά Ουρανία (Ράνια)

Καλαματιανός Διονύσης

Καραμέρος Γιώργος

Κασιμάτη Νίνα

Μάλαμα Κυριακή

Μεϊκόπουλος Αλέξανδρος

Μπάρκας Κώστας

Νοτοπούλου Κατερίνα

Παπαηλιού Γιώργος

Παναγιωτόπουλος Ανδρέας

Παππάς Πέτρος

Πούλου Παναγιού (Γιώτα)

Τσαπανίδου Πόπη

Φάμελλος Σωκράτης

Δεν υπάρχουν σχόλια: