Τουλάχιστον από το 2015 και μετά, η θεωρητική και η ιδεολογική συζήτηση στο εσωτερικό του κόμματος έχει υποχωρήσει χαρακτηριστικά προς όφελος της αμιγώς πολιτικής συζήτησης. Ποια λειτουργία πιστεύετε ότι πρέπει να έχει η θεωρία σε ένα αριστερό κυβερνητικό κόμμα του 21ου αιώνα; Τι σχέση πρέπει να έχουν με αυτήν η ηγεσία, τα μέλη και πώς σκέφτεστε ότι οφείλει να αναπτυχθεί αυτή η σχέση;
Τα τρία, μεταξύ άλλων, μεγάλα ελλείμματα του ΣΥΡΙΖΑ-Π.Σ. είναι:
* Η αποϊδεολογικοποίηση, που σχετίζεται και με τη μετατόπιση του ΣΥΡΙΖΑ-Π.Σ. από ένα κόμμα της κοινωνίας σε κόμμα του κράτους και της Δημόσιας Διοίκησης. Η πολιτική υποχώρηση ήταν έντονη λόγω και της αδυναμίας της ηγετικής ομάδας να προσδιορίσει τα αίτια και τις συνέπειες των αποτυχημένων αποφάσεων στο πολιτικό πεδίο, καθώς και των αντιφάσεων που προέκυπταν εξ αυτών. Δεν είχαμε ωστόσο μόνο υποχώρηση ιδεολογική, αλλά και πολιτική.
* Η αποπολιτικοποίησή του ως μαζικού κόμματος, ως μία από τις συνέπειες αποτυχημένων αναλύσεων και πολιτικών, όπως η νέα ταυτότητα του πολιτικού συνδικαλισμού αντί της πολιτικής.
* Η μετατροπή του από πολιτικό κόμμα σε μηχανισμό διεκπεραίωσης τρεχουσών υποθέσεων.
Η υποχώρηση -από την άποψη των προτεραιοτήτων και των αναγκών- του Συνασπισμού και στη συνέχεια του ΣΥΡΙΖΑ-Π.Σ. όσον αφορά την ιδεολογική και θεωρητική του βάση μετά την κρίση του 2010 και την ένταξη της χώρας στο πρώτο Μνημόνιο, αλλά και στη συνέχεια, και μετά την ανάληψη της διακυβέρνησης της χώρας, ήταν ένα από τα πολλά αποτελέσματα της αλλαγής πλεύσης στην οικονομία τόσο της ηγεσίας όσο και των στελεχών που είχαν παράδοση στις ιδεολογικές αναζητήσεις ενός αριστερού κόμματος, καθώς και στην παραγωγή πολιτικών που να υπερβαίνουν το όριο της προπαγάνδας και να αποτελούν πεδίο εφαρμοσμένων σχεδίων.
Στο πλαίσιο αυτό, ο ΣΥΡΙΖΑ-Π.Σ. χρειάζεται: α) Διανόηση: Μια σωστή λειτουργία προϋποθέτει και μια ανανεούμενη διανόηση από προσωπικότητες σε μια διαλεκτική σχέση όχι μόνο με θεωρητικές αλλά και βιωματικές αναφορές στο διεθνές γίγνεσθαι, που και από την άγνοια θα προστατεύει και θα προτρέπει σε αναλύσεις και προσεγγίσεις ολιστικού προσανατολισμού. β) Επαρκή πολιτική ηγετική ομάδα. γ) Πολιτικό κόμμα κοινωνίας -και όχι μόνο των μελών- αντί για μηχανισμό. Η προπαγάνδα αποτυχημένων πολιτικών της ηγετικής ομάδας προς τα μέλη οδηγεί σε αναξιοπιστία και σε αδράνεια, χωρίς πρωτοβουλίες και δημιουργία γεγονότων πολιτικού και κοινωνικού χαρακτήρα.
Παραμένει για την Αριστερά του 21ου αιώνα ο στόχος του σοσιαλισμού με δημοκρατία και ελευθερία ως διακριτού συστήματος -παραγωγικά και πολιτειακά- από τον καπιταλισμό και τις μορφές αυταρχικότητας που προσιδιάζουν σε αυτόν; Ή ο καπιταλισμός έχει κερδίσει το στοίχημα με την Ιστορία και μας υποχρεώνει να περιοριστούμε στο να επιδιώκουμε συνεχώς την κατά το δυνατόν μεγαλύτερη μείωση των ανισοτήτων;
Η μετάβαση από μια μορφή κοινωνικής οργάνωσης -και όχι μόνο παραγωγής και θεσμικής Πολιτείας- σε μια άλλη αποτελεί εξέλιξη βαθιάς και μακρόχρονης κοινωνικής και πολιτικής διεργασίας, αλλά βεβαίως σχετίζεται άμεσα και με την ανάπτυξη των παραγωγικών δυνάμεων.
Αυτά μας διδάσκουν οι δύο προηγούμενες μεγάλες μεταβάσεις, από τη δουλοκτησία στη δουλοπαροικία/φεουδαρχία και από την τελευταία στον καπιταλισμό.
Τις ανατροπές τις οργάνωσαν ανώτερες κοινωνικές τάξεις, όπως οι φεουδάρχες και η αστική τάξη. Η ανθρωπότητα θα δει στο μέλλον ποια νέα ανώτερη τάξη θα οδηγήσει στο επόμενο κοινωνικοοικονομικό και πολιτικό σύστημα μετά τις αλλεπάλληλες εξελίξεις στον κόσμο των νέων τεχνολογιών.
Τι είναι ο σοσιαλισμός; Ο Μαρξ δεν το ορίζει. Αναλύει τον καπιταλισμό και μιλάει για την «υποχρεωτική» για τον άνθρωπο μετάβαση σε ένα ανώτερο σύστημα κοινωνικής οργάνωσης. Ο Λένιν τον όρισε πολιτικά ως «εξηλεκτρισμό και σοβιέτ». Και ακολούθησαν επινοήσεις για το «παλλαϊκό κράτος» και την αξέχαστη «θεωρία των σταδίων», μέχρι το 1990 και την επιστροφή στον κρατικό καπιταλισμό. Πολλοί θεωρητικοί μαρξιστές, λόγω και της κρατικιστικής οργάνωσης της κοινωνίας και της παραγωγής, όρισαν την ΕΣΣΔ ως ζώνη με «κρατικό-μονοπωλιακό» καπιταλισμό και «ασιατικό τρόπο παραγωγής».
Στην Κίνα ο Μάο και οι μεταγενέστεροί του μιλάνε για «πορεία προς τον σοσιαλισμό» και ονόμασαν την Κίνα «Λαϊκή Δημοκρατία» και όχι «Σοσιαλιστική», ενώ το σύστημα ονομάστηκε από το 1949 «Νέα Δημοκρατία». Δηλαδή, εβδομήντα και πλέον χρόνια μετά, με εξουσία του ΚΚΚ, δεν μιλάνε για επίτευξη, αλλά για πορεία, με κύριο στόχο την εξάλειψη της φτώχειας. Κι αυτό πετυχαίνουν μέσω της ανάπτυξης των παραγωγικών δυνάμεων. Η Λαϊκή Εθνοσυνέλευση της Κίνας σε επίπεδο χώρας και οι περιφερειακές συνελεύσεις παίρνουν τις αποφάσεις και χαράσσουν πολιτικές κάτω από τον πολιτικό έλεγχο του Κομμουνιστικού Κόμματος Κίνας και όχι κάτω απ’ αυτόν της αστικής τάξης, όπως έγινε στη Δύση, με αποικιοκρατία και ιμπεριαλισμό. Βέβαια, η Κίνα διαθέτει ισχυρή αγορά παράλληλα με το κράτος, ενώ παράγει ανισότητες. Καπιταλισμός και κυριαρχία της αγοράς. Άλλα αριστερά κόμματα θεωρούν το κινεζικό κόμμα «αναθεωρητικό», την Κίνα «ιμπεριαλιστική» και το καθεστώς «αυταρχικό», «ανελεύθερο» και «καταπιεστικό».
Ο σοσιαλισμός αποτελεί όραμα των προοδευτικών δυνάμεων, βασισμένο στη δικαιοσύνη, στη δημοκρατία και στην ελευθερία, και όχι απλώς μια έφοδο για την κατάληψη της εξουσίας. Για να αποτελεί όμως στόχο, αυτό συνεπάγεται σχέδιο και δράσεις για την επίτευξή του. Και ένα σχέδιο θέτει συγκεκριμένα βήματα και χρονοδιαγράμματα. Το ερώτημα χρειάζεται αναδιατύπωση έξω και πέρα από τη λογική του στόχου, αλλά και του γεγονότος ότι θα αποτελεί εξέλιξη μιας πολιτικής διεργασίας συνδεδεμένης με την ανάπτυξη των παραγωγικών δυνάμεων.
Η «εξάλειψη της φτώχειας» και η «μείωση των ανισοτήτων» είναι δύο διαφορετικά πράγματα. Στην αναπτυγμένη Δύση τίθεται το ζήτημα της αναδιανομής και της εξάλειψης της ακραίας φτώχειας μέσω της φορολογίας και της αύξησης των μισθών.
Πώς μειώνουμε τις ανισότητες με χαμηλό επίπεδο παραγωγικών δυνάμεων; Είναι «νόμος» του καπιταλισμού, αφού προϋποθέτει μεγάλη ανάπτυξη των παραγωγικών δυνάμεων, ένα ζήτημα που θέτει ως παράλληλο πολιτικό στόχο τη δίκαιη διανομή. Έχουμε δρόμο. Είναι στις αρχές μας ο δημοκρατικός δρόμος για τον σοσιαλισμό.
Σε κάθε συνέδριο του κόμματος διαπιστώνεται ότι πρέπει να αλλάξει η λειτουργία των Οργανώσεων Μελών, ώστε να είναι πιο μαζικές και πιο αποτελεσματικές, να αποτελούν το κόμμα στον κοινωνικό τους χώρο, τα μέλη να νιώθουν ότι αυτά που κάνουν είναι χρήσιμα και ότι αυτά που λένε φτάνουν στην ηγεσία του κόμματος και επηρεάζουν την πολιτική του και να χαίρονται που συνευρίσκονται. Μιλάμε για το περίφημο «κόμμα των μελών», που σχεδόν πάντα διαπιστώνεται ότι δεν επετεύχθη. Εσείς πώς σκοπεύετε να συμβάλετε ώστε η συμμετοχή των μελών στην κομματική ζωή να αποκτήσει νόημα και να γίνει δημιουργική και -γιατί όχι;- απολαυστική;
Ο ΣΥΡΙΖΑ-Π.Σ. χρειάζεται:
1. Πολιτική ενότητα και όχι μόνο οργανωτική ενότητα.
2. Όχι υποκατάσταση της πολιτικής από οργανωτικά σχήματα ελέγχου. Ο οργανωτικός έλεγχος αποτελεί παλιά συντηρητική μέθοδο για την παρεμπόδιση των δημοκρατικών συζητήσεων πάνω σε θέματα ιδεολογικά, προγραμματικά και θέματα στρατηγικής. Αποτελεί καθήλωση σε πρωτοβουλίες για τη δημιουργία πολιτικών και κοινωνικών δραστηριοτήτων, σε κάθε περιοχή, σε κάθε κλάδο εργασίας. Έτσι οδηγείται σε μειοψηφικές πολιτικές μηχανισμών.
Από κοινού οφείλουμε όλοι να συμβάλουμε ώστε να διαμορφώσουμε στο κόμμα πλειοψηφική κουλτούρα και χειραφέτηση, για να είναι κόμμα της κοινωνίας. Η ευθύνη ανήκει στη Κεντρική Επιτροπή.
Πώς θα λειτουργήσει η νέα ηγεσία σε ένα κόμμα όπου το «τασικό κριτήριο» συχνά υπερτερεί της ουσιαστικής συλλογικής λειτουργίας; Με διαρκή διαπραγμάτευση με τις τάσεις και ουσιαστικά ερήμην των μελών, όπως συνέβαινε εν πολλοίς μέχρι σήμερα, ή με τη δημιουργία μιας πραγματικά λειτουργούσας συλλογικότητας; Πώς θα συμβάλετε να αντιμετωπιστούν η έμπρακτη απουσία δεσμευτικότητας αρκετών μελών του ΣΥΡΙΖΑ-Π.Σ. και η συχνή ολιγωρία ως προς την υλοποίηση των συλλογικών αποφάσεων;
Χρειάζεται ο ΣΥΡΙΖΑ-Π.Σ. να μετεξελιχθεί σε πολιτικό κόμμα, με πολιτική και ιδεολογική ενότητα στα βασικά, και να μην καθορίζεται η φυσιογνωμία του από μειοψηφικές συσπειρώσεις. Χρειάζεται να μετεξελιχθεί σε λαϊκό κόμμα, με αναφορά στην κοινωνία, με ανοιχτές πόρτες για φίλους και πολίτες.
Τα μέχρι σήμερα αρνητικά φαινόμενα που αναφέρονται και παραπάνω κρατούν μακριά την κοινωνία από τον ΣΥΡΙΖΑ-Π.Σ., αλλά και τη δυνατότητα αυτή να μπορεί να αλλάξει κάθε αρνητική πρακτική μέσα από θετικούς προσανατολισμούς.
(Από συνέντευξη στο avgi.gr)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου