ΑΛΛΑΓΗ EMAIL

Οι φίλοι αναγνώστες μπορεί να στέλνουν τα μηνύματά τους στο εμέηλ gmosxos1@hotmail.com στο οποίο θα προτιμούσε ο διαχειριστής να τα λαμβάνει. Παράλληλα άνοιξε και ισχύει πάλι το εμέηλ gmosxos23.6.1946@gmail.com το οποίο μπορείτε να χρησιμοποιείτε σε περίπτωση που αδυνατείτε να κάνετε χρήση του hotmail.com
ΤΗΛ. ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ 6938.315.657 & 2610.273.901

Κυριακή 23 Οκτωβρίου 2016

Δεκαπέντε προτάσεις για την αγορά εργασίας


Φωτογραφία αρχείου.


Από το Τμήμα Εργατικής Πολιτικής του ΣΥΡΙΖΑ για καταπολέμηση της παραβατικότητας


1]  Προτάσεις για τροποποίηση ποινών για αδήλωτη – ανασφάλιστη εργασία:

Το θεσπισμένο πρόστιμο  (10.550 Ευρώ) για την ανασφάλιστη – αδήλωτη εργασία είναι εξουθενωτικό για πολλές περιπτώσεις μικρών ή μικρομεσαίων επιχειρήσεων, και ταυτόχρονα δεν είναι  ιδιαίτερα αποτελεσματικό όπως φαίνεται από τα μεγάλα ποσοστά “μαύρης” εργασίας. Συγχρόνως δίνει την αίσθηση στους εργαζόμενους ότι το κράτος  ενδιαφέρεται στην πραγματικότητα  μόνο για την είσπραξη εσόδων μέσω προστίμων και όχι  για την επίλυση του μεγάλου προβλήματος της ανασφάλιστης εργασίας και την στήριξη των εργασιακών και ασφαλιστικών δικαιωμάτων τους.  Στα πλαίσια αυτά προτείνεται αλλαγή της φύσης του προστίμου ώστε να ωφελείται από τον έλεγχο τόσο ο εργαζόμενος όσο και τα ασφαλιστικά ταμεία :

1.1. Για τις περιπτώσεις παραβίασης διατάξεων της εργατικής νομοθεσίας που αφορούν την αδήλωτη εργασία εάν ο εργοδότης αποδεχτεί το πρόστιμο, παραιτηθεί από την άσκηση των προβλεπόμενων ένδικων βοηθημάτων και το καταβάλει μέσα σε προθεσμία (15) δέκα πέντε  ημερών από την κοινοποίηση της απόφασης επιβολής του, τότε έχει έκπτωση εβδομήντα  τοις εκατό (70%) επί του προστίμου, με την προϋπόθεση να  προχωρήσει  στην πρόσληψη του αδήλωτου εργαζομένου άμεσα εντός 24 ωρών, με σύμβαση εργασίας ορισμένου χρόνου και πλήρη απασχόληση και για χρονικό διάστημα  δώδεκα (12) μηνών.

Για τις επιχειρήσεις εποχιακής λειτουργίας  θα πρέπει ο εργοδότης να  προχωρήσει  στην πρόσληψη του αδήλωτου εργαζομένου άμεσα εντός 24 ωρών, με σύμβαση εργασίας ορισμένου χρόνου και πλήρη απασχόληση και μέχρι την συμπλήρωση των δώδεκα (12)  μηνών σε δύο ή τρία συναπτά έτη.
Σε περίπτωση αποχώρησης ή καταγγελίας σύμβασης του μισθωτού για οποιοδήποτε λόγω  η θέση εργασίας θα πρέπει να αντικαθίσταται από άλλο εργαζόμενο μέχρι την συμπλήρωση των 12 μηνών.

Εναλλακτικά: Τροποποίηση της νομοθεσίας σε ότι αφορά το ύψος του προστίμου για την ανασφάλιστη εργασία  το οποίο θα πρέπει να είναι υψηλό και αποτρεπτικό αλλά όχι εξουθενωτικό όπως συμβαίνει σήμερα. Μετατροπή του σε πρόστιμο από 3000 έως 5000 και παράλληλα  υποχρεωτική (αυτεπάγγελτη)  ασφάλιση του εργαζομένου για 6 μήνες ως 1 χρόνο

Ταυτόχρονα ή και εναλλακτικά της μείωσης  για να ενισχυθεί  η εισπραξιμότητα των βεβαιωμένων προστίμων η έκπτωση που υπάρχει για άμεση καταβολή  μπορεί να αυξηθεί από 30% που είναι σήμερα να αυξηθεί σε 50% και η προθεσμία εξόφλησης να είναι 20ήμερη αντί 10ήμερη που ισχύει σήμερα .

1.2. Να μην υπάρχει διαφορά στο ποσό του προστίμου για υπαλλήλους, εργατοτεχνίτες και νέους εργαζόμενους – όπως γίνεται σήμερα - αλλά ένα ενιαίο ποσό 

Ποιο συγκεκριμένα, δεν κρίνεται σκόπιμη η διάκριση μεταξύ υπαλλήλων και εργατοτεχνιτών, καθώς δεν υπάρχει διάταξη νόμου που να εισάγει σαφή διαχωρισμό ανά ειδικότητα, ούτε είναι πολλές φορές δυνατή η εξακρίβωση της ειδικότητας του εργαζόμενου κατά τον επιτόπιο έλεγχο (ιδιαίτερα στις επιχειρήσεις που απασχολούν μικρό αριθμό εργαζομένων και υπάρχουν σύνθετες ειδικότητες).Για επιβαλλόμενη διαφορά προστίμου 1 - 4 ευρώ υπάρχει ο κίνδυνος τα πρόστιμα να εκπέσουν στα Δικαστήρια.

Επιπλέον ο καθορισμός του ύψους τους προστίμου ανάλογα με την ηλικία του εργαζόμενου (άνω ή κάτω των 25 ετών)και όχι αποκλειστικά με το είδος της παράβασης,   συμβάλλει στην παγίωση της αντίληψης περί άνισων αποδοχών με κριτήριο την ηλικία 

( Επίσης προτείνεται  αύξηση σε δεκαπέντε (15) ημέρες του χρονικού ορίου για την επίδοση της πράξης επιβολής προστίμου καθώς η υποχρεωτική επίδοση σε πέντε (5) ημέρες από το Δελτίο Ελέγχου ενέχει πρακτικές δυσκολίες. Είναι σύνηθες το φαινόμενο  η πράξη  ν’ αποστέλλεται με συστημένη επιστολή και οι εργοδότες να μην την παραλαμβάνουν σκόπιμα, υποψιαζόμενοι  το περιεχόμενό της από το Δελτίο Ελέγχου που έχει προηγηθεί ενώ σε άλλες περιπτώσεις παρατηρείται μεγάλη καθυστέρηση στην επίδοση από τα ΕΛΤΑ. Επομένως εκ των πραγμάτων η προβλεπόμενη προθεσμία δεν είναι δυνατόν να τηρείται σε πολλές περιπτώσεις. )

               2 ] Για πλημμελώς ασφαλισμένη εργασία:

Ένα μείζων θέμα παραβατικότητας σχετίζεται με την πλημμελώς ασφαλισμένη - δηλωμένη εργασία και  αφορά κυρίως εργαζόμενους που δηλώνονται και ασφαλίζονται με  μερική απασχόληση ή εκ περιτροπής εργασία ( πχ 4 ώρες την ημέρα ή 2 ημέρες την εβδομάδα) ενώ η πραγματική τους εργασία συχνά ξεπερνά και το 8ωρο ή το πενθήμερο. Το φαινόμενο αυξήθηκε ιδιαίτερα μετά την αύξηση του προστίμου για αδήλωτη-ανασφάλιστη εργασία καθώς  με αυτό τον τρόπο οι εργοδότες ξεπερνούν το σκόπελο  του μεγάλου προστίμου. Στις περιπτώσεις αυτές έχουμε εκτεταμένη εισφοροδιαφυγή με μεγάλη ζημιά για τα ασφαλιστικά ταμεία ενώ συγχρόνως οι εργαζόμενοι στερούνται θεμελιώδη εργασιακά τους δικαιώματα.  

Προτείνονται οι παρακάτω αλλαγές ώστε αφενός ο έλεγχος να επιφέρει οφέλη και στον εργαζόμενο  και τα ασφαλιστικά ταμεία  (2.1) και αφετέρου να υπάρχει καλύτερη συνεργασία και έλεγχος από τις αρμόδιες υπηρεσίες ΣΕΠΕ και ΙΚΑ και αποτελεσματικότεροι έλεγχοι (2.2).

2.1. Σε περίπτωση απασχόλησης εργαζομένων με μερική απασχόληση ή εκ περιτροπής εργασία οι οποίοι βρεθούν να  εργάζονται εκτός του ωραρίου ή των ημερών εργασίας που έχουν δηλωθεί - και χωρίς να έχει γίνει τροποποίηση  πριν την ανάληψη υπηρεσίας- εκτός των διοικητικών κυρώσεων, να επιβάλλεται από τον αρμόδιο ασφαλιστικό φορέα καταβολή  ασφαλιστικών εισφορών πλήρους απασχόλησης για το διάστημα της εργασίας τους από την ημερομηνία πρόσληψης μέχρι και την ημερομηνία διαπίστωσης της παράβασης και με ανώτατο όριο το χρονικό διάστημα των δώδεκα (12)  μηνών. (Για την περίπτωση της μερικής απασχόλησης μπορεί να ισχύσει για όσους βρεθούν να εργάζονται τουλάχιστον μία ώρα πριν ή μετά το δηλωμένο ωράριο μερικής απασχόλησης).

 Σε περίπτωση χρήσης εργοδοτικού δικαιώματος μονομερούς επιβολής εκ περιτροπής εργασίας (9μηνο) αυτή  παύει  αυτοδίκαια αυτή, και  επανέρχεται σε καθεστώς πλήρους απασχόλησης το σύνολο των εργαζομένων στην επιχείρηση.

2.2 Στο πλαίσιο της κατασταλτικής δράσης για την τήρηση της εργατικής και της ασφαλιστικής νομοθεσίας και  για την αποτροπή της αδήλωτης εργασίας, το Σ.ΕΠ.Ε. και οι υπηρεσίες των ασφαλιστικών φορέων  (ΙΚΑ_ΕΤΑΜ) έχουν την υποχρέωση :

α) Αν διαπιστωθούν παραβιάσεις  των διατάξεων της εργατικής νομοθεσίας και των συλλογικών συμβάσεων εργασίας, ο αρμόδιος ασφαλιστικός φορέας ενημερώνει άμεσα το ΣΕΠΕ.

Στην παραπάνω περίπτωση τα ελεγκτικά όργανα των ασφαλιστικών φορέων  (ΙΚΑ_ΕΤΑΜ) συντάσσουν πράξη με την οποία διαπιστώνεται η παράβαση σε ειδικό για το σκοπό αυτόν έντυπο, το οποίο και αποστέλλουν στην κατά τόπους αρμόδια Υπηρεσία του ΣΕΠΕ μέσα σε προθεσμία δεκαπέντε ημερών από την ημερομηνία ελέγχου, για τις περαιτέρω νόμιμες ενέργειες επιβολής της αντίστοιχης κύρωσης. Η διαπιστωτική αυτή πράξη είναι δεσμευτική για τα αρμόδια όργανα του ΣΕΠΕ, τα οποία υποχρεούνται μέσα σε προθεσμία πέντε ημερών από τη λήψη της πράξεως αυτής να επιβάλουν στον παραβάτη εργοδότη τις κυρώσεις που προβλέπονται και να κοινοποιούν την πράξη επιβολής προστίμου στο αρμόδιο ασφαλιστικό φορέα (ΙΚΑ_ΕΤΑΜ). 

β)Αν διαπιστωθούν παραβιάσεις της ασφαλιστικής νομοθεσίας, το ΣΕΠΕ ενημερώνει άμεσα τον αρμόδιο ασφαλιστικό φορέα (ΙΚΑ-ΕΤΑΜ)

Στην παραπάνω περίπτωση τα ελεγκτικά όργανα του ΣΕΠΕ συντάσσουν πράξη με την οποία διαπιστώνεται η παράβαση σε ειδικό για το σκοπό αυτόν έντυπο, το οποίο και αποστέλλουν στο αρμόδιο υποκατάστημα του ΙΚΑ – ΕΤΑΜ μέσα σε προθεσμία δεκαπέντε ημερών από την ημερομηνία ελέγχου, για τις περαιτέρω νόμιμες ενέργειες επιβολής της αντίστοιχης κύρωσης. Η διαπιστωτική αυτή πράξη είναι δεσμευτική για τα αρμόδια όργανα του ΙΚΑ – ΕΤΑΜ, τα οποία υποχρεούνται  μέσα σε προθεσμία πέντε ημερών από τη λήψη της πράξεως αυτής να επιβάλουν στον παραβάτη εργοδότη τις κυρώσεις που προβλέπονται και να κοινοποιούν την πράξη επιβολής προστίμου στο Σ.ΕΠ.Ε.

Οι ανωτέρω ανταλλαγή πληροφοριών μεταξύ του Σώματος Επιθεώρησης Εργασίας  (ΣΕΠΕ)  και του Ιδρύματος Κοινωνικών Ασφαλίσεων, θα πραγματοποιείται με την διασύνδεση των πληροφοριακών τους συστημάτων.

       3] Ειδική διεύθυνση στο ΣΕΠΕ  για το συντονισμό των δράσεων καταπολέμησης  της ανασφάλιστης   εργασίας μέσω χρήσης ΟΠΣ και ΕΡΓΑΝΗΣ. Στο συντονισμό θα περιλαμβάνονται οι εδικοί επιθεωρητές, η ΕΥΠΕΑ και όσοι επιθεωρητές το επιθυμούν.  Όσοι συμμετέχουν θα κάνουν ελέγχους σε όλη την Ελλάδα με κεντρικό προγραμματισμό που θα προκύπτει με risk analysis. Μπορεί να γίνει και  μέσω της  διεύθυνσης προγραμματισμού και συντονισμού  στα πλαίσια της αναδιοργάνωσης και μετατροπής της σε κεντρική μονάδα προγραμματισμού ελέγχων σε πανελλήνιο επίπεδο.

            4] Το 80% από τα πρόστιμα του ΣΕΠΕ για ανασφάλιστη εργασία  να πηγαίνουν στον ασφαλιστικό φορέα και όχι στη ΔΟΥ όπως γίνεται σήμερα (θα πρέπει να προβλεφθεί και να γίνει ειδικός κωδικός είσπραξης στον κρατικό προϋπολογισμό ο οποίος θα αποδίδεται στα ασφαλιστικά ταμεία) Αυτό προϋποθέτει την σύμφωνη γνώμη του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους  και το άνοιγμα ειδικού κωδικού στον κρατικό προϋπολογισμό, με σχετική Υπουργική Απόφαση του Υπουργείου Οικονομικών.

                5]  Υποχρεωτική καταβολή μισθοδοσίας και ασφαλιστικών εισφορών στην τράπεζα με αυτόματη παρακράτηση των ασφαλιστικών εισφορών. Έχει ήδη νομοθετηθεί με διάταξη του 3863/2010 (άρθρο 40) αλλά δεν έχει βγει μέχρι σήμερα η σχετική υπουργική απόφαση για την εφαρμογή του.

                   6] Υποχρεωτική χρήση καρτών εργασίας στις επιχειρήσεις με σύνδεση σε κεντρικό σύστημα στο ΣΕΠΕ. Το μέτρο θα αφορά  επιχειρήσεις που απασχολούν περισσότερους από 5 ή 10 εργαζόμενους και θα είναι προαιρετική για τους υπόλοιπους. Για τις μικρές ή μικρομεσαίες επιχειρήσεις  μπορούμε να δούμε μια έμμεση επιδότηση μέρους του κόστους με μείωση φορολογικών υποχρεώσεων μέχρι την κάλυψη μέρους του κόστους τοποθέτησης των μηχανημάτων.  Το  ηλεκτρονικό σύστημα που χρειάζεται για αυτό στο ΣΕΠΕ μπορεί να χρηματοδοτηθεί μέσω του νέου ΕΣΠΑ και δεν είναι μεγάλο λόγω των μηχανογραφικών συστημάτων που ήδη υπάρχουν.

 (Κάτι παρόμοιο αναφέρεται σε διάταξη του άρθρου 26 του Ν 3996/2011 η οποία ποτέ δεν εφαρμόστηκε καθώς υπήρξαν αντιδράσεις από εργοδότες)

Αρχικά το μέτρο μπορεί να εφαρμοστεί στις μεσαίες και μεγάλες επιχειρήσεις ( πχ άνω των 50 ατόμων) όπου και το κόστος είναι αμελητέο σε σχέση με το τζίρο της επιχείρησης. Αν και ο αριθμός των επιχειρήσεων αυτών είναι κάτω από το 2% του συνόλου, θα είναι μια σημαντική αρχή για την καθιέρωση σε όλες τις επιχειρήσεις και συγχρόνως θα σηματοδοτήσει την βούληση της κυβέρνησης να προχωρήσει σε σημαντικά μέτρα για την πάταξη της παραβατικότητας στην αγορά εργασίας και μάλιστα με ένα μέτρο που θα αφορά σε πρώτη φάση τις μεγάλες επιχειρήσεις ώστε να δοθεί και το μήνυμα ότι δεν φοβόμαστε να έρθουμε σε αντιπαράθεση με τα μεγάλα συμφέροντα.

          7] ¨Άμεση εφαρμογή του μητρώου παραβατικότητας εργολαβικών επιχειρήσεων και ενεργοποίηση των σχετικών διατάξεων, ώστε να καταπολεμηθεί η παραβατικότητα και η εισφοροδιαφυγή  σε κλάδους που είναι ιδιαίτερα υψηλή όπως τα συνεργεία καθαρισμού και φύλαξης.

             8] Κίνητρα για τήρηση της νομιμότητας από τις επιχειρήσεις που επιθυμούν να συμμετέχουν σε ΕΣΠΑ και  προγράμματα πρακτικής άσκησης και αυστηρός έλεγχος των προβλεπόμενων διαδικασιών.

Είναι αδιανόητο να δίνονται χρηματοδοτήσεις και ενισχύσεις  σε επιχειρήσεις που παραβιάζουν την εργατική και ασφαλιστική νομοθεσία ή χρησιμοποιούν την πρακτική άσκηση για να υποκαταστήσουν θέσεις εργασίας. Για το λόγο αυτό προτείνονται μια σειρά μέτρων με τα οποία θα δεσμεύονται στην τήρηση της νομιμότητας οι επιχειρήσεις που θέλουν να ενταχθούν σε προγράμματα     του ΕΣΠΑ και σε προγράμματα πρακτικής άσκησης :

8.1 Οι επιχειρήσεις που κάνουν αιτήσεις για συμμετοχή σε πρόγραμμα του ΕΣΠΑ ( ειδικά  πρόγραμμα επιδότησης θέσεων εργασίας) να καταθέτουν βεβαίωση ότι δεν τους έχουν υποβληθεί κυρώσεις για παραβίαση σημαντικών διατάξεων της εργατικής νομοθεσίας (πχ  πρόγραμμα εργασίας, καταβολή δεδουλευμένων) τους τελευταίους 12 μήνες . Στα πλαίσια αυτά θα βοηθήσει  η ύπαρξη μητρώου παραβατικότητας για το σύνολο των επιχειρήσεων μέσω του ΟΠΣ.

Ειδικά για επιχειρήσεις που διαπιστώθηκε μετά από έλεγχο ότι  απασχολούν ανασφάλιστους – αδήλωτους εργαζόμενους να μην μπορούν να συμμετέχουν σε πρόγραμμα του ΕΣΠΑ για μια 3ετία καθώς και να μη μπορούν να απασχολούν εργαζόμενους για πρακτική άσκηση για μία 3ετία .

(Να εξεταστεί και η δυνατότητα  να διακόπτεται αυτόματα η συμμετοχή  στο πρόγραμμα των  επιχειρήσεων που συμμετέχουν σε ΕΣΠΑ και βρεθούν να έχουν παραβιάσει την εργατική νομοθεσία  στα παραπάνω θέματα.)

8.2  Για συμμετοχή επιχείρησης σε πρακτική άσκηση (ΑΕΙ ,ΤΕΙ, ΚΕΚ, ΙΕΚ, ΟΑΕΔ κλπ) να γίνεται έλεγχος από τις αρμόδιες υπηρεσίες για την τήρηση της συμφωνίας της πρακτικής άσκησης ώστε οι εκπαιδευόμενοι να κάνουν πραγματική πρακτική άσκηση και να μην χρησιμοποιούνται για όλες τις εργασίες ως άμισθο προσωπικό όπως είναι η πάγια πρακτική. Σε περίπτωση μη τήρησης της συμφωνίας να χάνει το δικαίωμα απασχόλησης εκπαιδευομένων για  πρακτική άσκηση για 1 έτος.

Ειδικά για επιχειρήσεις που διαπιστώθηκε μετά από έλεγχο ότι  απασχολούν ανασφάλιστους – αδήλωτους εργαζόμενους να μη μπορούν να απασχολούν εκπαιδευόμενους  για πρακτική άσκηση για μία 3ετία. 

Για να μπορεί να γίνει αποτελεσματικός έλεγχος να προστεθεί  ειδικός πίνακας στην ΕΡΓΑΝΗ που θα αναγράφονται υποχρεωτικά οι σπουδαστές σε πρακτική άσκηση,  η ειδικότητα και οι ώρες εργασίας τους. 

Να δοθεί αρμοδιότητα στο ΣΕΠΕ να ελέγχει και την πρακτική άσκηση και φυσικά να ενημερώνει τις αρμόδιες υπηρεσίες.

8.3. Ειδικά για τις  ξενοδοχειακές επιχειρήσεις αυστηρή τήρηση στα όρια των ασκούμενων σπουδαστών  σύμφωνα με την Κ.Υ.Α 16802/667 -ΦΕΚ 1345/Β’/31-08-2010. (Το ποσοστό των ασκούμενων που τοποθετούνται σε κάθε ξενοδοχείο, δεν δύναται να υπερβαίνει το 17% του τακτικού προσωπικού του και σε κάθε περίπτωση τα 40 άτομα, αν ο αριθμός που προκύπτει από την ποσόστωση είναι μεγαλύτερος. ) Αυστηρή τήρηση της συμφωνίας για την πρακτική ώστε να μην απασχολούνται σε άσχετες εργασίες και πέραν του συμφωνηθέντος ωραρίου. Σε περίπτωση μη τήρησης της συμφωνίας για την πρακτική άσκηση η επιχείρηση θα στερείται το δικαίωμα απασχόλησης  ασκούμενων πρακτικής για 1 έτος.

Να πραγματοποιηθεί επέκταση της ως άνω υπουργικής απόφασης σε όλους του κλάδους δραστηριοτήτων και να  ξεκαθαριστεί  το πεδίο των ασκούμενων σπουδαστών-φοιτητών  ΙΕΚ, ΕΠΑΣ, ΑΕΙ, ΤΕΙ κλπ με την εξαρτημένη εργασία.


          9] Διαμόρφωση σειράς ασφαλιστικών δικλείδων για  όλες τις μορφές ελαστικής απασχόλησης:

α) Αυστηροποίηση της νομοθεσίας που ισχύει για τις ΕΠΑ καθώς και των εργολαβικών επιχειρήσεων.

β) Νομοθετική ρύθμιση και θέσπιση κανόνων για  θέματα που αφορούν την εθελοντική προσφορά εργασίας που σε πολλές περιπτώσεις υποκρύπτει ανασφάλιστη μισθωτή  εργασία (υπάρχει τεράστιο νομοθετικό κενό σε αυτόν τον τομέα) 

γ) Νομοθετική ρύθμιση που να αφορά την μειωμένη και την εκ περιτροπής εργασία (πχ ποσόστωση επί του συνολικού αριθμού των εργαζομένων των ατόμων που θα απασχολούνται με μειωμένη η εκ περιτροπής εργασία
δ) Αυστηρές διατάξεις για τους απασχολούμενους συνταξιούχους καθώς και τους επιδοτούμενους ανεργίας ΟΑΕΔ που διαπιστώνεται ότι απασχολούνται ανασφάλιστοι. 

ε) Τροποποίηση των διατάξεων με σκοπό την υπαγωγή όλων των συμβάσεων μίσθωσης έργου που υποκρύπτουν μισθωτή εργασία στην ασφάλιση του ΙΚΑ ( Μπλοκάκια)

στ) Αυστηρό έλεγχο και κανόνες βάσει των οποίων απαλλάσσονται καθ’ όλα η εν μέρει από την καταβολή εισφορών πολλές κατηγορίες εργοδοτών (πχ πρακτικά ασκούμενοι μαθητές σπουδαστές  κα)

      10] Ηλεκτρονική αναγγελία υπερωριακής απασχόλησης μέσω του πληροφοριακού συστήματος ΕΡΓΑΝΗ στα πρότυπα της  υφιστάμενης διαδικασίας  που ακολουθείται  για την αλλαγή προγράμματος εργασίας. Η χρήση του βιβλίου υπερωριών δημιουργεί πολλά προβλήματα ελέγχου και εγκυρότητας και δεν υπάρχει αντικειμενικά κανένας λόγος τήρησης χειρόγραφου βιβλίου όταν υπάρχουν τα πληροφοριακά συστήματα του ΣΕΠΕ. Ο μόνος πραγματικός λόγος που δεν έχει γίνει αλλαγή του συστήματος μέχρι σήμερα είναι οι αντιδράσεις των επιχειρήσεων (κυρίως μεγάλων, πχ τραπεζών) οι οποίες γνωρίζουν ότι με το σημερινό καθεστώς είναι εύκολο να διαφύγουν του ελέγχου και μάλιστα για μια παράβαση που είναι από τις πλέον συνήθεις στις μεγάλες επιχειρήσεις.

               11] Υποχρέωση κατάθεσης πίνακα προσωπικού μέσω του πληροφοριακού συστήματος ΕΡΓΑΝΗ στα μεγάλα τεχνικά έργα καθώς οι εργοδότες που απασχολούν εργαζομένους σε οικοδομοτεχνικά έργα δεν έχουν υποχρέωση κατάθεσης πίνακα προσωπικού, παρά μόνο τήρησης του Βιβλίου Ημερήσιων Δελτίων Απασχολούμενου Προσωπικού σε Οικοδομοτεχνικά Έργα, με αποτέλεσμα τυχόν ανασφάλιστη εργασία στους συγκεκριμένους κλάδους να μη  μπορεί ουσιαστικά να ελεγχθεί.

        12] Να  πραγματοποιηθεί  ο εξορθολογισμός, η αναθεώρηση και επικαιροποίηση της ΥΑ  2063/Δ1 /632/2011 που αφορά την κατηγοριοποίηση των παραβάσεων και τον καθορισμό του ύψους των προστίμων αυτό όμως  προϋποθέτει την αλλαγή του άρθρου 24 του Ν. 3996/11,  επίσης θα πρέπει να καθοριστεί  ο όρος της αδήλωτης και ανασφάλιστης εργασίας.  «Σύμφωνα με το άρθρο 32§7 Ν. 3996/2011 ως αδήλωτη εργασία «νοούνται όλες οι αμειβόμενες δραστηριότητες που είναι νόμιμες ως προς τη φύση τους αλλά δεν δηλώνονται στις δημόσιες αρχές, κατά παράβαση των ισχυουσών διατάξεων». Πρόκειται για ορισμό που αποδίδει εκείνον της Ευρωπαϊκής Επιτροπής (Ανακοίνωση της Επιτροπής για την αδήλωτη εργασία COM (1998) 219)».

                   13] Να κυρωθεί η 129 διεθνής σύμβαση εργασίας ώστε να μπορούν να γίνονται έλεγχοι από το ΣΕΠΕ  στις αγροτικές εργασίες. Οι έλεγχοι Θα εντατικοποιούνται σε ειδικές περιόδους. (Βασική  προϋπόθεση η   στελέχωση του ΣΕΠΕ και η παροχή των αναγκαίων μέσων στους επιθεωρητές).

              14] Ευνοϊκές ρυθμίσεις για τη χρήση εργόσημου. Είναι σημαντικό να δοθούν κάποια επιπλέον κίνητρα για χρήση του εργόσημου στις αγροτικές και στις οικιακές εργασίες ώστε να αντιμετωπιστεί ένα μεγάλο κομμάτι εισφοροδιαφυγής.

 Για παράδειγμα μπορεί να εξεταστεί  σε συνεργασία με το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και το Υπουργείο Οικονομικών το ενδεχόμενο το ποσό του εργόσημου στις αγροτικές εργασίες να αφαιρείται πλήρως από το φορολογητέο εισόδημα του εργοδότη  και σε κάποιο ποσοστό (25-30%) από το φορολογητέο εισόδημα του εργαζόμενου.

Όσον αφορά τις οικιακές εργασίες να αφαιρείται κατά ένα ποσοστό (κοντά στο 50%) από το φορολογητέο εισόδημα του εργοδότη ( με κάποιο ανώτατο όριο) και σε κάποιο ποσοστό (25-30%) από το φορολογητέο εισόδημα του εργαζόμενου.

Επίσης πρέπει να  περιοριστούν οι περιπτώσεις χρήσης εργόσημου με κατάργηση των διατάξεων που επέκτειναν το εργόσημο αλόγιστα σε πολλές κατηγορίες εργαζομένων. Το εργόσημο θα πρέπει να περιοριστεί στις οικιακές εργασίες και στις αγροτικές εργασίες. 

                     15]  Κατάργηση της μονομερούς επιβολής εκ περιτροπής απασχόλησης. Εάν δεν είναι άμεσα  εφικτό, τότε σε πρώτη φάση να μπει τουλάχιστον πλαφόν ημερών απασχόλησης (πχ  3 ημέρες ανά εβδομάδα) και  να γίνει αυστηροποίηση της νομοθεσίας, καθώς σε  σημαντικό αριθμό επιχειρήσεων γίνεται κατάχρηση του μέτρου και ουσιαστικά οδηγούνται οι εργαζόμενοι σε παραίτηση χάνοντας τα δικαιώματα απόλυσης.

Δεν υπάρχουν σχόλια: