Τα παιδιά
που ζουν σε σπίτια όπου οι γονείς διαθέτουν πολλά βιβλία, έχουν συνήθως
στη συνέχεια αυξημένο μορφωτικό επίπεδο, ενώ αντίθετα τα παιδιά που
μεγαλώνουν σε ένα περιβάλλον χωρίς βιβλία γύρω τους, εμφανίζουν αργότερα
χαμηλότερο επίπεδο εκπαίδευσης (αν και πάντα υπάρχουν οι εξαιρέσεις),
σύμφωνα με μια νέα αμερικανική έρευνα.
Τα παιδιά που ζουν σε σπίτια όπου οι γονείς διαθέτουν πολλά βιβλία, έχουν συνήθως στη συνέχεια αυξημένο μορφωτικό επίπεδο, ενώ αντίθετα τα παιδιά που μεγαλώνουν σε ένα περιβάλλον χωρίς βιβλία γύρω τους, εμφανίζουν αργότερα χαμηλότερο επίπεδο εκπαίδευσης (αν και πάντα υπάρχουν οι εξαιρέσεις), σύμφωνα με μια νέα αμερικανική έρευνα.
Όσο πιο πολλά βιβλία υπάρχουν σε ένα σπίτι τόσο πιο πολύ ανεβαίνει το μορφωτικό επίπεδο των παιδιών αργότερα.
Η
μελέτη, που διήρκεσε 20 χρόνια, υπό την καθηγήτρια κοινωνιολογίας
Μαράια Έβανς του πανεπιστημίου της Νεβάδα, κατέληξε στο συμπέρασμα ότι
είτε οι γονείς είναι πλούσιοι ή φτωχοί, είτε περισσότερο ή λιγότερο
μορφωμένοι οι ίδιοι, αν διαθέτουν μια βιβλιοθήκη στο σπίτι τους, ακόμα
και αν δεν είναι μεγάλη, συμβάλλουν καθοριστικά στο να αποκτήσουν τα
παιδιά τους ένα καλύτερο επίπεδο εκπαίδευσης.
Η
επίδραση της οικογενειακής βιβλιοθήκης στο μορφωτικό επίπεδο των
παιδιών διαφέρει από χώρα σε χώρα. Στην Κίνα, για παράδειγμα, εκτιμάται
ότι 500 ή περισσότερα βιβλία σε ένα σπίτι «προσθέτουν» κατά μέσο όρο 6,6
περισσότερα χρόνια εκπαίδευσης, στις ΗΠΑ 2,4 χρόνια, ενώ ο μέσος
παγκόσμιος όρος (με βάση στοιχεία της έρευνας σε 27 χώρες) είναι 3,2
χρόνια περισσότερης μόρφωσης.
Εδώ
και χρόνια, οι επιστήμονες πίστευαν ότι ο σημαντικότερος παράγων για το
μορφωτικό επίπεδο ενός παιδιού στη ζωή του (δηλαδή πόσα χρόνια συνολικά
θα σπουδάσει) είναι το μορφωτικό επίπεδο των γονιών του. Όμως η νέα
έρευνα δείχνει ότι η ωφέλεια που προέρχεται από την ανατροφή ενός
παιδιού σε ένα σπίτι με εκατοντάδες βιβλία (σε σχέση με την ανατροφή
ενός παιδιού σε ένα περιβάλλον με ολοσχερή ή σχεδόν πλήρη έλλειψη
βιβλιοθήκης), είναι ουσιαστικά ίδια με την ωφέλεια που έχει ένα παιδί,
το οποίο ανατρέφεται από γονείς με πανεπιστημιακή εκπαίδευση (σε σχέση
με ένα παιδί που μεγαλώνει σε μια οικογένεια με αμόρφωτους γονείς).
Η
μελέτη εκτιμά ότι και οι δύο παράγοντες (τόσο η ύπαρξη μιας βιβλιοθήκης
με τουλάχιστον 500 βιβλία, όσο και η ύπαρξη γονέων με ανώτατη
εκπαίδευση) προσδίδουν στο παιδί, κατά μέσο όρο, 3,2 χρόνια πρόσθετης
εκπαίδευσης στη ζωή του, γεγονός που έχει συνήθως ευεργετικά
αποτελέσματα αργότερα (περισσότερες κοινωνικές επιλογές και δυνατότητες
εύρεσης εργασίας, υψηλότερες αμοιβές κ.α.). Σύμφωνα με την Έβανς, τα
παιδιά εκείνα που αναλογικά ωφελούνται περισσότερο από τα βιβλία, είναι
όσα προέρχονται από γονείς με χαμηλότερη μόρφωση, οι οποίοι όμως
φροντίζουν να έχουν βιβλιοθήκη στο σπίτι τους.
Η
αγορά βιβλίων, σύμφωνα με τη μελέτη, αποτελεί μια καλή και όχι ακριβή
επένδυση, που μπορεί να βοηθήσει στην ανάπτυξη των παιδιών και
γενικότερα της κοινότητας όπου ζουν. Όπως διαπίστωσε, ακόμα και μόνο 20
βιβλία σε ένα σπίτι μπορούν να «σπρώξουν» ένα παιδί να αποκτήσει
αργότερα καλύτερη μόρφωση, ενώ όσο αυξάνεται ο αριθμός των βιβλίων τόσο
μεγαλώνει και το όφελος για τα παιδιά.
Αν
και η αγορά εργασίας γίνεται διεθνώς όλο και πιο ανταγωνιστική,
δυσκολεύοντας την εύρεση εργασίας και συμπιέζοντας τους μισθούς, οι
στατιστικές δείχνουν ότι γενικά οι πιο μορφωμένοι παίρνουν πάντα
περισσότερα χρήματα από τη δουλειά τους, σε σχέση με τους λιγότερο
μορφωμένους, συνεπώς η μόρφωση δεν παύει να είναι μια «επένδυση που
αποδίδει».
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου