ΑΛΛΑΓΗ EMAIL

Οι φίλοι αναγνώστες μπορεί να στέλνουν τα μηνύματά τους στο εμέηλ στο οποίο θα προτιμούσε ο διαχειριστής να τα λαμβάνει. Παράλληλα επειδή η Maicrosoft μας λογόκρινε και μπλόκαρε το μαιηλ gmosxos1@hotmaihl. com άνοιξε και ισχύει πλέον το εμέηλ gmosxos23.6.1946@gmail.com το οποίο μπορείτε να χρησιμοποιείτε .ΤΗΛ. ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ 6938.315.657 & 2610.273.901

Τρίτη 23 Ιουνίου 2026

ΗΠΑ - Ιράν: Μπαράζ επαφών σε Μέση Ανατολή και Πακιστάν

Πηγή: Associated Press

Με φόντο τη «νέα πραγματικότητα» που διαμόρφωσε ο πόλεμος  και ο αβέβαιος συμβιβασμός μεταξύ Ουάσινγκτον και Τεχεράνης, στο έδαφος του σφοδρού ιμπεριαλιστικού ανταγωνισμού

Με μπαράζ επαφών τόσο των ΗΠΑ όσο και του Ιράν με χώρες της περιοχής συνεχίστηκαν σήμερα τα παζάρια γύρω από τον προσωρινό και αβέβαιο συμβιβασμό μεταξύ Ουάσινγκτον και Τεχεράνης, στο έδαφος του σφοδρού ιμπεριαλιστικού ανταγωνισμού για τον έλεγχο ενεργειακών πηγών, πρώτων υλών, αγορών, δρόμων μεταφοράς ενέργειας και εμπορευμάτων, με φόντο τη «νέα πραγματικότητα» που διαμόρφωσε η αποτυχία των ΗΠΑ και του Ισραήλ να επιβάλλουν τις επιδιώξεις τους μέσα από την ιμπεριαλιστική επίθεση κατά του Ιράν.

Την ίδια ώρα, το ισραηλινό κράτος - δολοφόνος εξαπέλυσε νέες επιθέσεις στον Λίβανο, ενώ οι ΗΠΑ συνεχίζουν την προσπάθειά τους να «ξεχωρίσουν» το μέτωπο του Λιβάνου από τα παζάρια με την Τεχεράνη, αξιοποιώντας τη λιβανέζικη κυβέρνηση που έχει τη στήριξη των ευρωατλαντικών, παρότι ακριβώς η «νέα πραγματικότητα» υποχρέωσε την Ουάσινγκτον να αποδεχτεί την απαίτηση της Τεχεράνης για συμπερίληψη της κατάπαυσης του πυρός στον Λίβανο στο «μνημόνιο κατανόησης» ΗΠΑ - Ιράν.

Περιοδεία Ρούμπιο σε «συμμάχους» στον Περσικό

Πηγή: Associated Press

Ανάμεσα στα «ανοιχτά ζητήματα» μεταξύ ΗΠΑ και Ιράν βρίσκονται ο έλεγχος των Στενών του Ορμούζ, το ιρανικό πυρηνικό πρόγραμμα, οι όροι αποδέσμευσης «παγωμένων» ιρανικών κεφαλαίων και το ποια μονοπώλια θα ωφεληθούν περισσότερο κ.ά. - ζητήματα που συνδέονται με πολλούς τρόπους με τον σφοδρό ιμπεριαλιστικό ανταγωνισμό μεταξύ του ευρωατλαντικού στρατοπέδου και του υπό διαμόρφωση ευρασιατικού στη Μέση Ανατολή και ευρύτερα.

Σε ένα τέτοιο φόντο ο Αμερικανός ΥΠΕΞ Μάρκο Ρούμπιο ξεκίνησε μια μίνι περιοδεία σε Μπαχρέιν, Κουβέιτ και τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα - χώρες «συμμάχους» των ΗΠΑ στον Περσικό.

Σε δηλώσεις του, ο Ρούμπιο επανέλαβε ότι τα Στενά του Ορμούζ είναι «μια διεθνής πλωτή οδός. Καμία χώρα δεν επιτρέπεται να χρεώνει διόδια ή τέλη σε διεθνή πλωτή οδό».

Για τον Λίβανο, εκφράζοντας την - μέχρι στιγμής ανεπιτυχή - επιδίωξη των ΗΠΑ για «διαχωρισμό» του από το παζάρι με την Τεχεράνη, είπε ότι «το ζήτημα του Λιβάνου είναι ξεχωριστό από το Ιράν επειδή ο Λίβανος είναι μια κυρίαρχη χώρα με τη δική του κυβέρνηση. Θα διαπραγματευτούμε και θα συνεννοηθούμε με την κυβέρνηση του Λιβάνου».

Επαναφέροντας τα προσχήματα περί «πληρεξουσίων του Ιράν» και περί «τρομοκρατίας», ο Αμερικανός ΥΠΕΞ, «σύμμαχος» του ισραηλινού κράτους - τρομοκράτη με το οποίο αιματοκυλούν όλη τη Μέση Ανατολή και «χορηγός» του καθεστώτος των τζιχαντιστών στη Συρία, δήλωσε ότι «δεν μπορείτε να υπάρξει τερματισμός στις εχθροπραξίες και τις συγκρούσεις στην περιοχή όσο οι πληρεξούσιοι του Ιράν εκτοξεύουν πυραύλους και μη επανδρωμένα αεροσκάφη από το Ιράκ και συμμετέχουν στην τρομοκρατία όπως έκαναν η Χαμάς και η Χεζμπολάχ»...

Με «τυράκι» την υπόσχεση για μπίζνες με το Ιράν - το οποίο έχει μεταξύ άλλων συμφωνία πολυετούς και πολύμορφης στρατηγικής συνεργασίας με την Κίνα - ο Ρούμπιο δήλωσε ότι «εάν η ιρανική ηγεσία αποφασίσει ότι θέλει να είναι μια χώρα αντί για ένα επαναστατικό κίνημα που εξάγει τον τρόμο, θα έχει την ευκαιρία να κάνει απίστευτα πράγματα στο Ιράν».

«Αυτές οι ευκαιρίες θα μπορούσαν να περιλαμβάνουν επενδύσεις και άμεσες ξένες επενδύσεις», ανέφερε, επαναλαμβάνοντας ότι «δεν θα είναι τα χρήματα της κυβέρνησής μας».

Από την πλευρά του, ο Αμερικανός πρόεδρος Ντ. Τραμπ επανέλαβε τον ισχυρισμό των ΗΠΑ ότι η Τεχεράνη έχει συμφωνήσει ότι οι επιθεωρητές της Διεθνούς Υπηρεσίας Ατομικής Ενέργειας (ΙΑΕΑ) θα επιστρέψουν στο Ιράν - παρότι τα θέματα που σχετίζονται με το ιρανικό πυρηνικό πρόγραμμα έχουν μετατεθεί στην επόμενη φάση των παζαριών και η Τεχεράνη διαψεύδει ότι έχει συμφωνήσει σε κάτι τέτοιο.

Ο Τραμπ επέμεινε την Τρίτη ότι οι επιθεωρητές θα πάνε στο Ιράν αλλά «δεν υπάρχει βιασύνη» και είπε ότι οι Ιρανοί «μας το έχουν πει μέσα» (σσ. στις διαπραγματεύσεις). Σε διαφορετική περίπτωση, απείλησε, «θα ακύρωνα τις συναντήσεις αμέσως».

Ο ίδιος ισχυρίστηκε αντίστοιχα ότι το Ιράν έχει «συμφωνήσει πλήρως και ανεπιφύλακτα για πυρηνικές επιθεωρήσεις στο υψηλότερο επίπεδο».

Σε ό,τι αφορά στα Στενά του Ορμούζ, ο Τραμπ δήλωσε ότι η στρατηγικής σημασίας πλωτή οδός θα παραμείνει ανοιχτή «χωρίς περαιτέρω ναυτικό αποκλεισμό» από τις ΗΠΑ. «Προειδοποίησε» όμως ότι όλα τα πλοία «παραμένουν στη θέση τους σε περίπτωση που καταστεί απαραίτητο» να επαναφερθεί ο αποκλεισμός των ιρανικών λιμανιών.

Σε άλλη ανάρτησή του υποστήριξε ότι «19 εκατομμύρια βαρέλια πετρελαίου έρεαν χθες από το Στενό του Ορμούζ, ένα ρεκόρ όλων των εποχών», ενώ ισχυρίστηκε ότι «οι τιμές του πετρελαίου πέφτουν και ο κόσμος είναι ένα πολύ ασφαλέστερο μέρος»...

Οσον αφορά τα «παγωμένα» κεφάλαια του Ιράν και την ελάφρυνση των κυρώσεων, είπε ότι τα αποδεσμευμένα κεφάλαια από το υπουργείο Οικονομικών των ΗΠΑ θα «κατατίθενται σε έναν εμπιστευτικό λογαριασμό, υπό τον έλεγχο των ΗΠΑ» και θα χρησιμοποιούνται αποκλειστικά για την «αγορά τροφίμων και ιατρικών προμηθειών» από τις ίδιες τις ΗΠΑ, συμπεριλαμβανομένων «καλαμποκιού, σιταριού και σόγιας από τους σπουδαίους Αμερικανούς αγρότες μας».

Η Τεχεράνη διαψεύδει ότι έχει αποδεχθεί κάτι τέτοιο, με Ιρανούς αξιωματούχους να δηλώνουν ωστόσο ότι το Ιράν θα μπορούσε να αγοράσει προϊόντα από τις ΗΠΑ αν αυτό γινόταν με συμφέροντες όρους.

Στο μεταξύ, προσπαθώντας να αντιπαρέλθει στην πίεση που δέχεται η αμερικανική κυβέρνηση και εντός των ΗΠΑ για τις δυσκολίες της σε στρατιωτικό και διπλωματικό επίπεδο, ο Τραμπ μίλησε για «Fake News» που παρουσιάζουν την «νίκη των ΗΠΑ όσο το δυνατόν πιο μικρή και ασήμαντη».

«Ομάδα Εργασίας» από Ιράν και Ομάν για τα Στενά του Ορμούζ

Την ίδια ώρα το Ιράν πραγματοποιεί τις δικές του κινήσεις στην περιοχή, επιχειρώντας να κατοχυρώσει τη «νέα πραγματικότητα» που πέτυχε στο πεδίο κατά τη διάρκεια της σύγκρουσης με τις ΗΠΑ και το Ισραήλ.

Σε αυτό το πλαίσιο, ιρανική αντιπροσωπεία με επικεφαλής τον Μ. Γαλιμπάφ, πρόεδρο του ιρανικού κοινοβουλίου και επικεφαλής διαπραγματευτή, και τον ΥΠΕΞ του Ιράν Αμπάς Αραγτσί, επισκέφτηκε το Ομάν, με σκοπό να επεξεργαστούν μελλοντικές ρυθμίσεις για τη διαχείριση των Στενών του Ορμούζ.

Σε κοινό ανακοινωθέν που εξέδωσαν Ιράν και Ομάν αναφέρεται ότι οι δύο χώρες συμφώνησαν να συστήσουν «μια κοινή ομάδα εργασίας» για να διαπραγματευτούν τη μελλοντική διαχείριση της ναυσιπλοΐας στα Στενά του Ορμούζ.

Οι δύο χώρες επιβεβαίωσαν τη δέσμευσή τους να εγγυηθούν την «ασφαλή διέλευση» μέσω των Στενών, «σύμφωνα με το διεθνές δίκαιο», ενώ τόνισαν την κυριαρχία και τα κυριαρχικά τους δικαιώματα στα χωρικά τους ύδατα στο κρίσιμο θαλάσσιο πέρασμα.

Αναφέρεται μάλιστα ότι η «ομάδα εργασίας» των δύο χωρών θα επιδιώξει να καταλήξει σε συμφωνία και για τις υπηρεσίες που θα παρέχονται εκεί και το σχετικό κόστος - καθώς το Ιράν αποφεύγει να χρησιμοποιήσει τον όρο διόδια και μιλά για «πληρωμή υπηρεσιών».

Οι δύο χώρες συμφώνησαν ακόμα να πραγματοποιήσουν συζητήσεις για το θέμα με άλλα παράκτια κράτη και οποιαδήποτε άλλα ενδιαφερόμενα μέρη, όπως αναφέρει και το «μνημόνιο κατανόησης» μεταξύ ΗΠΑ και Ιράν.

Πακιστάν: «Εκτός ημερήσιας διάταξης» οι βαλλιστικοί πύραυλοι του Ιράν

Οι επαφές της Τεχεράνης συνεχίστηκαν επίσης την Τρίτη με την επίσημη επίσκεψη του Ιρανού προέδρου Μ. Πεζεσκιάν στο Πακιστάν, το οποίο έχει αναλάβει ρόλο «διαμεσολαβητή» με τις ΗΠΑ.

Παρότι τις «διαρροές» που έφεραν τον Πακιστανό πρωθυπουργό Σ. Σαρίφ να αναφέρει ότι το Ιράν έχει συμφωνήσει να διαπραγματευτεί με τις ΗΠΑ για το βαλλιστικό του πρόγραμμα, ο ίδιος στις δημόσιες δηλώσεις του ξεκαθάρισε ότι το «μνημόνιο κατανόησης» δεν αναφέρει τίποτα για βαλλιστικούς πυραύλους, ότι το θέμα δεν τέθηκε ποτέ στην ημερήσια διάταξη.

Προχωρώντας παραπέρα μάλιστα, ο Σαρίφ είπε ότι δεν μπορεί να υπάρχουν δύο μέτρα και δύο σταθμά και ενώ πολλές χώρες έχουν βαλλιστικούς πυραύλους το Ιράν να μην έχει - κάτι που έχει σημειώσει πάντως σε δηλώσεις του και ο Ντ. Τραμπ.

Ο Πακιστανός πρωθυπουργός ανακοίνωσε ακόμα ότι θα επισκεφτεί την Τεχεράνη την επόμενη βδομάδα, «για να αποτίσω τα σέβη μας στον εκλιπόντα Ανώτατο Ηγέτη, Αγιατολάχ Αλί Χαμενεΐ, και να επιβεβαιώσω και να διαβεβαιώσω την αλληλεγγύη του Πακιστάν προς τον αδελφό μας λαό του Ιράν».

Ο δε Ιρανός πρόεδρος Μ. Πεζεσκιάν, δήλωσε ότι «αν δεν είχαμε τους πυραύλους μας, οι οποίοι είναι για την αυτοάμυνά μας, το Ισραήλ και η Αμερική θα είχαν οργώσει το Ιράν με τον τρόπο που οργώθηκε η Γάζα».

«Ως εκ τούτου» υπογράμμισε, «ποτέ, σε καμία περίπτωση, δεν θα διαπραγματευτούμε με κανέναν για τις αμυντικές μας δυνατότητες».

Πρόσθεσε δε ότι το Ιράν τείνει «χείρα φιλίας» σε ισλαμικές χώρες -συμπεριλαμβανομένου του Πακιστάν, του Κατάρ, της Σαουδικής Αραβίας, της Αιγύπτου και της Τουρκίας- με στόχο την προώθηση της αμοιβαίας κατανόησης και τη δημιουργία των θεμελίων για μια «νέα περιφερειακή αρχιτεκτονική ασφάλειας».

Νέα ισραηλινή επίθεση στον Λίβανο

Στο μεταξύ, μια νέα ισραηλινή επίθεση στόχευσε σήμερα τον νότιο Λίβανο, στην περιοχή Ναμπατίγια αλ - Φάουκα, με αποτέλεσμα 2 άνθρωποι να χάσουν τη ζωή τους.

Η Χεζμπολάχ καταδίκασε την επίθεση, δηλώνοντας ότι οι ισραηλινές δυνάμεις στοχεύουν αμάχους, ενώ ο στρατός του ισραηλινού κράτους - δολοφόνου υποστήριξε ως συνήθως ότι στόχευε «οπλισμένους τρομοκράτες»...

Παρά τους όρους της συμφωνίας ΗΠΑ - Ιράν, ο ισραηλινός στρατός δήλωσε ότι θα «συνεχίσει να επιχειρεί για την εξάλειψη των άμεσων απειλών».

Νωρίτερα, ο εκπρόσωπος του ιρανικού ΥΠΕΞ, Εσμ. Μπαγκαέϊ επανέλαβε ότι οι ΗΠΑ έχουν την υποχρέωση να αναγκάσουν το Ισραήλ να σταματήσει τις επιθέσεις του εναντίον του νότιου Λιβάνου, εφόσον «δεν υπάρχει καμία απολύτως δικαιολογία» για το Ισραήλ να επιτίθεται στο Λίβανο.

Από την πλευρά του, ο Ιρανός πρέσβης στον ΟΗΕ, Αλί Μπαχρεϊνί προειδοποίησε πως το Ιράν «θα αντιδράσει» αν το Ισραήλ συνεχίσει τις επιθέσεις εναντίον του Λιβάνου.

Από τον 902.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια: