ΑΛΛΑΓΗ EMAIL

Οι φίλοι αναγνώστες μπορεί να στέλνουν τα μηνύματά τους στο εμέηλ στο οποίο θα προτιμούσε ο διαχειριστής να τα λαμβάνει. Παράλληλα επειδή η Maicrosoft μας λογόκρινε και μπλόκαρε το μαιηλ gmosxos1@hotmaihl. com άνοιξε και ισχύει πλέον το εμέηλ gmosxos23.6.1946@gmail.com το οποίο μπορείτε να χρησιμοποιείτε .ΤΗΛ. ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ 6938.315.657 & 2610.273.901

Δευτέρα 22 Ιουνίου 2026

«Κρύο - ζέστη» στα σύνθετα παζάρια μεταξύ ΗΠΑ και Ιράν»

Πηγή: Associated Press

«Στο έδαφος της όξυνσης των ανταγωνισμών που συσσωρεύουν κι άλλο μπαρούτι

Με τις αμερικανικές απειλές για νέες «πιο σκληρές» επιθέσεις κατά του Ιράν να εναλλάσσονται συνεχώς ή και να συνυπάρχουν με τις δηλώσεις περί «μεγάλη προόδου» στα παζάρια, με τις αναφορές ότι η «εκεχειρία» στον Λίβανο «κρατάει» σε γενικές γραμμές από την Κυριακή να συνοδεύονται ταυτόχρονα από τις απειλές του μακελάρη Ισραηλινού πρωθυπουργού Μπ. Νετανιάχου ότι ο στρατός του κράτους - δολοφόνου διατηρεί «πλήρη ελευθερία κινήσεων», συνεχίζονται τα παζάρια για τον προσωρινό και εύθραυστο συμβιβασμό μεταξύ Ουάσινγκτον και Τεχεράνης.

Στην ουσία των εξελίξεων, πίσω από τις «αντιφατικές» αναφορές, τα «μπρος-πίσω» στα παζάρια και στις απειλές, βρίσκεται η ανεπίστρεπτη τεράστια όξυνση των ιμπεριαλιστικών ανταγωνισμών, με επίκεντρο τον ανταγωνισμό ΗΠΑ - Κίνας, για τις πλουτοπαραγωγικές πηγές και τις αγορές, τους δρόμους μεταφοράς ενέργειας και εμπορευμάτων, τα κρίσιμα σχετικά περάσματα, τα γεωπολιτικά «στηρίγματα», με τον ιμπεριαλιστικό πόλεμο να αποτελεί αναπόσπαστο στοιχείο αυτής της πορείας.

Οι ανταγωνισμοί αυτοί, όπως και οι δυσκολίες που αντιμετώπισε η ιμπεριαλιστική επίθεση των ΗΠΑ - Ισραήλ εναντίον του Ιράν, αποτυπώνονται και στους όρους του προσωρινού συμβιβασμού μεταξύ Ουάσινγκτον και Τεχεράνης, όπως και στα παζάρια που εντείνονται γύρω από αυτούς.

Αδεια 60 ημερών για πωλήσεις ιρανικού πετρελαίου εξέδωσαν οι ΗΠΑ

Σε αυτό το πλαίσιο, το υπουργείο Οικονομικών των ΗΠΑ εξέδωσε «προσωρινή γενική άδεια 60 ημερών που επιτρέπει την παραγωγή, παράδοση και πώληση ιρανικού πετρελαίου και πετροχημικών προϊόντων», ως τις 21 Αυγούστου 2026.

Στη σχετική ανακοίνωσή του, ο υπουργός Οικονομικών των ΗΠΑ Σκοτ Μπέσεντ συνδέει αυτή την κίνηση των ΗΠΑ με τις «συνεχιζόμενες παραγωγικές συνομιλίες στην Ελβετία» και το ότι «το Ιράν έχει δεσμευτεί για ελεύθερη και ανοιχτή διέλευση στα Στενά του Ορμούζ και να επιτρέψει στους επιθεωρητές της Διεθνούς Υπηρεσίας Ατομικής Ενέργειας (ΙΑΕΑ) να εισέλθουν στη χώρα τους».

Το Ιράν βέβαια, ακόμα και μετά την ανακοίνωση και την υπογραφή του «μνημονίου κατανόησης» με τις ΗΠΑ, συνέχισε το ανοιγοκλείσιμο των Στενών του Ορμούζ, αποτυπώνοντας τη «νέα πραγματικότητα» που διαμορφώθηκε στο πεδίο και εκμεταλλευόμενο τη βαρύτητα αυτού του στρατηγικής σημασίας θαλάσσιου περάσματος για να αποσπάσει τα μεγαλύτερα δυνατά οφέλη στα παζάρια με τις ΗΠΑ - την ίδια ώρα που το Ισραήλ συνέχιζε τις εγκληματικές επιθέσεις στον Λίβανο και ο Αμερικανός πρόεδρος εξαπέλυε νέες απειλές κατά του Ιράν αλλά και επανέφερε την αναφορά ότι οι ΗΠΑ μπορεί να επιβάλουν δικά τους «διόδια» στα Στενά του Ορμούζ.

Τα παζάρια στην Ελβετία

Πηγή: Associated Press

Χαρακτηριστικές είναι εξάλλου οι δηλώσεις του Αμερικανού προέδρου Τζέι Ντι Βανς μετά τον πρώτο γύρο των παζαριών ΗΠΑ - Ιράν στην Ελβετία, στη βάση του «μνημονίου κατανόησης».

«Οπως έχει πει ο ίδιος ο Πρόεδρος των Ηνωμένων Πολιτειών, μερικές φορές αυτές οι εκεχειρίες σημαίνουν απλώς ότι πυροβολείς λίγο λιγότερο», δήλωσε. «Αλλά θέλαμε να βεβαιωθούμε ότι είχαμε τον κατάλληλο συντονισμό, έτσι ώστε εάν υπάρξουν πυροβολισμοί, εάν η Χεζμπολάχ πυροβολήσει το Ισραήλ ή εάν το Ισραήλ απαντήσει, εάν προκύψουν άλλες συγκρούσεις στην περιοχή, να μιλάμε μεταξύ μας και να βρίσκουμε πώς να σταματήσουμε τους πυροβολισμούς».

Ο Βανς δήλωσε ότι στα παζάρια στην Ελβετία συμφωνήθηκαν η δημιουργία «ενός μηχανισμού για τη διατήρηση ανοιχτού του Στενού του Ορμούζ» και «ενός παρόμοιου μηχανισμού για την αποσυμφόρηση για την περιφερειακή κατάπαυση του πυρός» - κυρίως για τον πόλεμο στον Λίβανο. Επανέλαβε βέβαια τα περί «δικαιώματος στην αυτοάμυνα» του κράτους - τρομοκράτη, ισχυριζόμενος ταυτόχρονα ότι μπορεί να υπάρχει μηχανισμός ώστε «οι συγκρούσεις να μην ξεφεύγουν από τον έλεγχο». Αντίστοιχα, απαντώντας σε ερώτημα για τις «ζώνες ασφαλείας» με τα εδάφη που έχει καταλάβει το Ισραήλ στον Λίβανο, αρνήθηκε να μιλήσει για απόσυρση των ισραηλινών κατοχικών δυνάμεων και επανέλαβε τον ισχυρισμό ότι το Ισραήλ «δεν έχει εδαφικές προθέσεις στον Λίβανο»...

Πρόσθεσε ότι συμφωνήθηκε η επιστροφή των επιθεωρητών της ΙΑΕΑ στο Ιράν, αλλά δεν υπάρχει ακόμα επίσημη συνεννόηση με τον ΟΗΕ, κάτι που διέψευσε στη συνέχεια η Τεχεράνη. Εκπρόσωπος του ιρανικού υπουργού Εξωτερικών δήλωσε ότι η Τεχεράνη «δεν διαπραγματεύτηκε το πυρηνικό ζήτημα στη συνάντηση της Κυριακής στην Ελβετία» και «δεν αποδέχτηκε καμία νέα δέσμευση». Ο ίδιος δήλωσε ότι οι επαφές με την ΙΑΕΑ θα συνεχιστούν με βάση τις ήδη υπάρχουσες διαδικασίες.

Σύμφωνα με τον Βανς πάντως, υπήρξε «μεγάλη πρόοδος» και οι συνομιλίες με το Ιράν δημιούργησαν «καλές βάσεις για μια επιτυχημένη τελική συμφωνία» για τον τερματισμό του πολέμου.

Αναφορικά με επόμενους συμβιβασμούς που προβλέπει το «μνημόνιο κατανόησης», όπως για το «ξεπάγωμα» δεσμευμένων ιρανικών κεφαλαίων, σημείωσε ότι «θέλαμε να διασφαλίσουμε ότι θα θεσπίσουμε μια διαδικασία όπου, αν ποτέ ξεπαγώσουμε ιρανικά περιουσιακά στοιχεία, θα μπορούμε να διασφαλίσουμε ότι αυτά τα ιρανικά χρήματα θα διατεθούν για να βοηθήσουν τον λαό του Ιράν και όχι για τη χρηματοδότηση της τρομοκρατίας».

Εκανε λόγο για «ενδιαφέρουσα λύση» που προωθούν ο σύμβουλος και γαμπρός του Τραμπ Τζάρεντ Κούσνερ μαζί με το Κατάρ.

Συγκεκριμένα, ως «λύση» προτάσσεται από τις ΗΠΑ η κατεύθυνση των ιρανικών κεφαλαίων σε αμερικανικές αγορές. Σύμφωνα με τον Βανς, «εάν υπάρχουν παγωμένα ιρανικά περιουσιακά στοιχεία που αποπαγώνονται», οι ΗΠΑ και το Κατάρ θα έχουν και οι δύο την έγκριση της διαδικασίας και τα χρήματα θα χρησιμοποιηθούν για την αγορά «αμερικανικής σόγιας, αμερικανικού καλαμποκιού και αμερικανικού σιταριού».

Ο αντιπρόεδρος των ΗΠΑ, είπε ότι η ιρανική αντιπροσωπεία «απείλησε να αποχωρήσει» κατά τη διάρκεια των συνομιλιών ή «τουλάχιστον υπήρξαν απειλές στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης ότι θα αποχωρούσαν». Ωστόσο, πρόσθεσε, οι συνομιλίες πραγματοποιήθηκαν και θα συνεχιστούν όλη την εβδομάδα από τις τεχνικές ομάδες που παρέμειναν στην Ελβετία.

Νωρίτερα βέβαια, πριν την εκκίνηση των συνομιλιών, ο Αμερικάνος πρόεδρος, Ντ. Τραμπ, εξαπέλυσε με κυνισμό απειλές, προειδοποιώντας ότι αν οι αντιπροσωπείες δεν καταλήξουν σε μια συμφωνία θα επιβάλλει αμερικάνικα διόδια στα Στενά του Ορμούζ και θα προχωρήσει σε νέες «πιο σκληρές» πολεμικές επιχειρήσεις κατά του Ιράν.

Κινητικότητα από «διαμεσολαβητές» και «ενδιαφερόμενους»

Την ίδια ώρα, μεγάλη κινητικότητα καταγράφεται από τους διάφορους «διαμεσολαβητές», όπως το Κατάρ και το Πακιστάν, και όλα τα ιμπεριαλιστικά κέντρα που επιδιώκουν να λάβουν μεγαλύτερο μερτικό από τη «λεία» στη Μέση Ανατολή.

Στο περιθώριο των παζαριών στο Μπούργκενστοκ της Ελβετίας, ο πρωθυπουργός και υπουργός Εξωτερικών του Κατάρ, σεΐχης Μοχάμεντ μπιν Αμπντουλραχμάν Αλ Θάνι συναντήθηκε με τον Γάλλο υπουργό Εξωτερικών Ζαν-Νοέλ Μπαρό. Οι δύο πλευρές συζήτησαν τις τελευταίες εξελίξεις στη Μέση Ανατολή, για την «εδραίωση της ασφάλειας και της σταθερότητας», με φόντο τους επικίνδυνους σχεδιασμούς για αποστολή ναυτικής δύναμης στα Στενά του Ορμούζ, υπό την ηγεσία της Γαλλίας και της Βρετναίας, για την «ελευθερία της ναυσιπλοΐας».

Ο αναπληρωτής πρωθυπουργός του Πακιστάν, Ισάκ Νταρ, χαιρέτισε την «ουσιαστική πρόοδο» που σημειώθηκε κατά τη διάρκεια των τεχνικών διαπραγματεύσεων στην Ελβετία. Σε δήλωσή του, ο Νταρ εξέφρασε επίσης την εκτίμησή του για την «εποικοδομητική δέσμευση» των ΗΠΑ και του Ιράν για την εφαρμογή του «Μνημονίου Κατανόησης του Ισλαμαμπάντ».

Ο δε Αμερικανός ΥΠΕΞ Μάρκο Ρούμπιο προγραμματίζεται να επισκεφθεί αύριο το Μπαχρέιν, το Κουβέιτ και τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα.

Την ίδια ώρα, ιρανική αντιπροσωπεία με τον υπουργό Εξωτερικών Α. Αραγτσί και τον πρόεδρο του κοινοβουλίου και επικεφαλής διαπραγματευτή Μ. Γαλιμπάφ επισκέπεται το Ομάν, για να συζητήσουν τη διαχείριση του Στενού του Ορμούζ. Η Τεχεράνη επαναλαμβάνει σταθερά ότι η διαχείριση των Στενών θα πρέπει να είναι υπόθεση των δύο κρατών, ενώ και το Ομάν φαίνεται να παζαρεύει μια τέτοια προοπτική, παρά τις πολεμικές απειλές του Ντ. Τραμπ απέναντί του αν προσχωρήσει σε μια τέτοια συμφωνία με το Ιράν.

Από την πλευρά της, η Κίνα δηλώνει πως ελπίζει ότι το Ιράν και οι ΗΠΑ θα «εργαστούν για θετική πρόοδο». Ο εκπρόσωπος του υπουργείου Εξωτερικών, Γκουό Τζιακούν, εξέφρασε επίσης την υποστήριξη του Πεκίνου στις προσπάθειες διαμεσολάβησης από το Πακιστάν, το Κατάρ και άλλα μέρη.

Νέες απειλές Νετανιάχου για τον Λίβανο και... παρέμβαση του «προέδρου» των τζιχαντιστών της Συρίας

Ο «πρόεδρος» του καθεστώτος των τζιχαντιστών της Συρίας με τον Αμερικανό απεσταλμένο
Ο «πρόεδρος» του καθεστώτος των τζιχαντιστών της Συρίας με τον Αμερικανό απεσταλμένο
Πηγή: Associated Press

Στο μεταξύ, ενώ στον Λίβανο καταγράφεται μια ύφεση των εγκληματικών ισραηλινών επιθέσεων, η κυβέρνηση του κράτους - δολοφόνου ξεκαθαρίζει ότι θα διατηρήσει την κατοχή «για όσο χρειαστεί» στη λεγόμενη «ζώνη ασφαλείας».

«Οι μαχητές μας στον νότιο Λίβανο έχουν πλήρη ελευθερία δράσης για να αποτρέψουν οποιαδήποτε άμεση ή αναπτυσσόμενη απειλή για αυτούς ή για τους κατοίκους του Ισραήλ», δήλωσε ο Ισραηλινός πρωθυπουργός Μπ. Νετανιάχου, προσθέτοντας ότι «η στάση μου είναι σταθερή στο να παραμείνουμε στη ζώνη ασφαλείας στο νότιο Λίβανο για όσο διάστημα απαιτείται».

Σε μια παράλληλη εξέλιξη, μερικές μέρες μετά τις δηλώσεις του Ντ. Τραμπ για την «ιδέα» του οι δυνάμεις του καθεστώτος των τζιχαντιστών στη Συρία... να «συμβάλλουν» στον Λίβανο και να αντιμετωπίσουν τη Χεζμπολάχ, συνέχεια έδωσε ο «πρόεδρος» των τζιχαντιστών, Αλ - Σάραα, σχολιάζοντας την ομιλία του Αμερικάνου προέδρου.

Ο Σάραα ισχυρίστηκε ότι τα σχόλια του Τραμπ σχετικά με έναν πιθανό ρόλο της Δαμασκού είχαν... παρερμηνευτεί και ότι η κυβέρνησή του δεν είχε καμία πρόθεση να εμπλακεί πέρα από την υποστήριξη των λιβανέζικων κρατικών θεσμών και το άνοιγμα διαύλων επικοινωνίας, συμπεριλαμβανομένης, εάν χρειαστεί, και της Χεζμπολάχ.

Περιέγραψε τον Τραμπ ως άτομο που «αναζητούσε άλλες λύσεις», προσθέτοντας ότι ο ρόλος της Συρίας θα ήταν «καθαρά θετικός, καθορισμένος από τα συμφέροντα του Λιβάνου και της Συρίας».

Αναφερόμενος στους δρόμους στρατηγικής σημασίας που χαράσσονται με το αίμα των λαών, σημείωσε: «Οι ακτές της Μεσογείου έχουν καταστεί εξαιρετικά σημαντικές για το εμπόριο, τις αλυσίδες εφοδιασμού και την εφοδιαστική, και ο Λίβανος θα πρέπει να επωφεληθεί από αυτήν την πραγματικότητα. Εχουμε ήδη δοκιμάσει τη στρατιωτική οδό και έχουμε γίνει μάρτυρες των καταστροφών και των τραγωδιών της. Ας δοκιμάσουμε την οικονομική οδό».

«Θέλουμε να λύσουμε το πρόβλημα, διατηρώντας παράλληλα τον Λίβανο ζωντανό», πρόσθεσε, λέγοντας ότι «ακόμα και μεταξύ των αντίπαλων μερών, ο διάλογος θα πρέπει να παραμείνει ανοιχτός και να συνεχιστεί ακόμη και κατά τη διάρκεια πολέμου, σύγκρουσης και αντιπαράθεσης, επειδή η εναλλακτική λύση είναι ο πόλεμος».

Εντείνονται οι ενδοαστικές αντιθέσεις στις ΗΠΑ

Την ίδια ώρα, η όξυνση της αντιπαράθεσης με την Κίνα για τη διεθνή ιμπεριαλιστική πρωτοκαθεδρία, όπως και οι δυσκολίες που συναντά η αμερικανική επέμβαση εναντίον του Ιράν, εντείνονται τις ενδοαστικές αντιθέσεις μέσα στις ίδιες τις ΗΠΑ.

Σε αυτό το πλαίσιο, απαντώντας στην κριτική που του ασκείται από αντίπαλα αστικά επιτελεία, ο Τραμπ έστρεψε για άλλη μια φορά τα «πυρά» του στους New York Times, επιδιώκοντας να δικαιολογήσει τα αποτελέσματα του πολέμου εναντίον του Ιράν.

Απαντώντας σε τίτλο των NYT που ανέφερε: «Τι άλλαξε μετά από σχεδόν 4 μήνες πολέμου; Οι αναλυτές λένε όχι πολλά», ο Τραμπ επανέφερε τους ισχυρισμούς ότι «τελείωσε» τις ένοπλες δυνάμεις του Ιράν και τις δυνατότητές τους - κάτι που δεν επαληθεύεται από την εξέλιξη του πολέμου - προσθέτοντας ότι η ιρανική οικονομία έχει καταρρεύσει ενώ η αμερικανική ανθεί...

Δεν υπάρχουν σχόλια: