ΑΛΛΑΓΗ EMAIL

Οι φίλοι αναγνώστες μπορεί να στέλνουν τα μηνύματά τους στο εμέηλ gmosxos1@hotmail.com στο οποίο θα προτιμούσε ο διαχειριστής να τα λαμβάνει. Παράλληλα άνοιξε και ισχύει πάλι το εμέηλ gmosxos23.6.1946@gmail.com το οποίο μπορείτε να χρησιμοποιείτε σε περίπτωση που αδυνατείτε να κάνετε χρήση του hotmail.com
ΤΗΛ. ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ 6938.315.657 & 2610.273.901

Παρασκευή 27 Αυγούστου 2021

Ο τελευταίος εν ζωή πιλότος της θρυλικής RAF μιλά για την δράση του!

 

«Έχω φάει πολλούς ναζήδες, Το σκάφος μου ήταν χιλιοτρυπημένο από τα πυρά τους,  ο πισινός μου όμως είναι κατατρυπημένος», λέει ο 100ετής Βαγγέλης Μαργέτης, σμήναρχος του Β'ΠΠ


Μία  συνάντηση με βετεράνο της Πολεμικής Αεροπορίας πάντα έχει ένα ενδιαφέρον, αφού πολλά μπορεί να ακούσει κανείς από το πολεμικό μέτωπο των αιθέρων.

Πολύ περισσότερο δε, είναι το ενδιαφέρον, όταν απέναντί σου  έχεις τον τελευταίο επιζώντα Έλληνα πιλότο της  RAF, της βρετανικής πολεμικής αεροπορίας, που επέζησε περνώντας από τα καυδιανά δίκρανα της ναζιστικής αντιαεροπορικής μηχανής.

Πρόκειται για τον Βαγγέλη Μαργέτη, από την Καλλιθέα Αττικής, που σε λίγο ολοκληρώνει επί γης έναν αιώνα! Αυτές τις μέρες απολαμβάνει τις καλοκαιρινές διακοπές του στην Ικαρία, το νησί της απόλυτης ησυχίας, που γι αυτό και το προτιμά, χρόνια τώρα !

Η ακοή του είναι οξύτατη, χαρακτηριστικό της ότι συζήτηση σχετική για την ηλικία του, από παρέα που καθόταν σε κοντινό τραπέζι του καφενείου της κας Τούλας, των Θέρμων, οι... κεραίες του την έπιασαν και πλησίασε για να δει εάν πρόκειται για συνάδελφους.

-Υπηρέτησε κανείς σας στην Μέση Ανατολή; Ρώτησε με ενδιαφέρον!

-Αληθεύει ότι είστε 99 χρόνων, τον ρώτησα. Και η απάντησή του ήρθε άμεσα:

-Είμαι εκατόν παρά τρεις μήνες!

Το έλεγε και στο μάτι του, ένα ξεκάθαρο βλέμμα έδειχνε να ερευνά την ηλικία μας.

Με τις αισθήσεις του σε πλήρη ζωντάνια και με ύφος που δεν σήκωνε αντίρρηση, με πλησίασε την επόμενη ημέρα και μίλησε μαζί μου. Ευγενέστατος ζήτησε να καθίσει στο τραπεζάκι μου, λόγω αρχών του δεν δέχθηκε κέρασμα , αλλά ήταν ποταμός στην συζήτηση που επακολούθησε για την θητεία του στο Σώμα της Πολεμικής Αεροπορίας.

Κι όχι μόνον, όλα τα παιδιά του υπηρετούν τον Πολεμική Αεροπορία, πιλότοι. Ακολούθησαν την πορεία του ίδιου.

-Προέρχομαι από την Ελληνική Αεροπορία,  (πρόγονος της ΠΑ του 1938) λέει. Σε ηλικία 18 χρόνων κατατάσσομαι στο Σώμα. Ενώ έχω ολοκληρώσει την εκπαίδευσή μου, ξεσπάει ο δεύτερος πόλεμος και η εισβολή των κατακτητών στη χώρα μας.

Με την συνθηκολόγηση «με αρπάζουν οι δικοί μας και με πλοίο με μεταφέρουν από νησί σε νησί του Αιγαίου, ώσπου  καταλήγω στην Μέση Ανατολή!

Καθήκον μου ήταν να υπερίπταμαι των θαλασσών και να βομβαρδίζω με τορπίλες τα εχθρικά πλοία στη Μεσόγειο και αργότερα στην νότιο Αφρική. Είχαμε πολλές επιτυχίες και από την μοίρα μας ούτε μία απώλεια. Όμως ήταν βαρετό για μένα αυτό το καθήκον. Ήθελα δράση, γι αυτό όταν ήρθε στη βάση μας ο Βασιλιάς Γεώργιος τον παρεκάλεσα να μετατεθώ στα ευρωπαϊκά σμήνη. Ήταν η εποχή που στο μέτωπο της Ευρώπης οι ναζί προσπαθούσαν να κρατήσουν τις θέσεις τους.

Ο Βασιλιάς μεσολάβησε στην Βρετανική κυβέρνηση και με δέχθηκαν στην RAF. Ανέβηκα σε πολλά διαφορετικά βρετανικά σκάφη, αλλά όταν ανέλαβα κυβερνήτης οκταθέσιου σκάφους, ήταν η χαρά μου.

-Τι ακριβώς συνέβη τον ρώτησα και απάντησε:

-Είχε στην κάθε πλευρά θέσεις για 26 βόμβες. Δηλαδή 52 στο σύνολο. Κάθε 4 εκρηκτικές βόμβες είχε και μία εμπρηστική. Φαντάζεται κανείς τι συνέβαινε μετά από κάθε επιχείρηση; Γάζωνα την περιοχή με τις βόμβες μου. Κοιτούσα κάτω και έβλεπα απέραντη φωτιά και καπνούς!

-Και στα αντιαεροπορικά πως αντιδρούσατε;

Με κοίταξε και σαν να συνερχόταν από τον δρόμο των μακρινών αναμνήσεών του, μου έδειξε τα σημάδια από τα τραύματα, που πήρε ως ανάμνηση από την πολεμική δράση του, στα χέρια του, στο κεφάλι του ξώφαλτσα, αλλά και στο υπόλοιπο σώμα του και απάντησε αργά και με καμάρι:

-Έχω φάει πολλούς ναζήδες, Το σκάφος μου ήταν χιλιοτρυπημένο από τα πυρά τους, αλλά ελισσόμουν και γλύτωσα. Ο πισινός μου όμως είναι κατατρυπημένος. Ήταν και φορές που πετούσα με πάνινο αεροπλάνο, αλλά ευτυχώς δεν είχα ατύχημα, δεν καταρρίφθηκα, όπως  και όλοι από την μοίρα μου...

-Δηλαδή σήμερα οι νεοναζί  θα σας έχουν βάρος στο στομάχι τους με τόσες επιτυχές!

-Ουουου, ήταν η απάντησή του.

Για την επιτυχημένη δράση του το βρετανικό υπουργείο τον αντάμειψε με το αξίωμα του σμήναρχου, ενώ με εισήγηση του Βασιλιά Γεωργίου του απενεμήθη η βρετανική υπηκοότητα!   

-Η εκπαίδευση των πιλότων της ΕΑ της σειράς μου στην Ελλάδα, ήταν ιδιαίτερη, αφού γινόταν ανάμεσα σε βουνά και απαιτούνταν ιδιαίτεροι χειρισμοί.   Γι αυτό και με επέλεξαν οι Βρετανοί, λέει.

Στην Ελλάδα το υπουργείο του απένειμε τον βαθμό του επισμηναγού, με την ανάλογη σύνταξη κατά την αποστρατεία του. Επίσης στην RAF έμεινε μέχρι την ολοκλήρωση της θητείας του  και την απονομή της δεύτερη συντάξεώς του από το βρετανικό δημόσιο.

Σήμερα ζει με την σύζυγό του στην Καλλιθέα, ενώ δεν αποχωρίζεται την φορεσιά με τα χρώματα της Αεροπορίας με την χαρακτηριστική ζωστήρα και την γνωστή εγγράφα της.

 

Δεν υπάρχουν σχόλια: