Βασικά σημεία
συνέντευξης Αλ. Τσίπρα στον ΑΝΤ1 (Ν. Χατζηνικολάου 8-4-2020)
- Έδωσε βάρος στην πριμοδότηση των κλειστών επιχειρήσεων, των εργαζομένων και των συνταξιούχων -
Πριμοδοτούμε την Εργασία, όχι την ανεργία, είπε
«Τα
[αξιοποιήσιμα] ταμειακά διαθέσιμα αυτή τη στιγμή μαζί με τις εγγυοδοτήσεις της
ΕΚΤ και τους άλλους ευρωπαϊκούς πόρους είναι περίπου 50 δις. Εμείς μιλάμε για
ένα πρόγραμμα 26 δισεκατομμυρίων. Μιλάμε για ζεστό χρήμα, για δημοσιονομική
επέκταση, 7% του ΑΕΠ περίπου, 14 δις διότι υπάρχει η δυνατότητα [χάρη στην
παρακαταθήκη του μαξιλαριού ρευστότητας 37,5 δις που διασφάλισε η κυβέρνηση
ΣΥΡΙΖΑ] και είναι το μεγάλο πλεονέκτημα της χώρας».
Από τα
37,5 δις τα 20 είναι δεσμευμένα για πληρωμή μελλοντικών υποχρεώσεων της χώρας,
ενώ τα υπόλοιπα μπορεί να διατεθούν για ένα πρόγραμμα ανόρθωσης της Οικονομίας
και στήριξη εργαζομένων και μισθωτών και συνταξιούχων!
Επίσης:
«Αν η πρώτη μεγάλη ανάγκη είναι μέσα προστασίας στους γιατρούς, η
δεύτερη προσλήψεις προσωπικού, η τρίτη είναι τεστ προκειμένου να έχουμε μια
εικόνα για το ποιοι συμπολίτες μας έχουν ανάγκη να παραμείνουν στην καραντίνα,
ιδίως εάν σιγά – σιγά αρχίζουμε να βγαίνουμε από αυτή την καταναγκαστική
παραμονή στα σπίτια μας. Και κυρίως τεστ για τα ύποπτα περιστατικά. Είχαμε δυο
ανθρώπους που πέθαναν αβοήθητοι στο σπίτι τους, επειδή δεν έγιναν εγκαίρως τα
τεστ αυτά και ο ΕΟΔΥ τους είπε να παραμείνουν στο σπίτι τους».
Αυτά τόνισε στον Νίκο Χατζηνικολάου (ΑΝΤ1) ο Αλέξης Τσίπρας χθες στο
πλαίσιο της συνέντευξής του για την πορεία των μέτρων και της Υγιεινής που
ακολουθείται για την αντιμετώπιση του
κορονοϊού.
Παρακάτω παραθέτουμε βασικά σημεία, εν είδη ευρείας περίληψης της συνέντευξης Τσίπρα, που συζητήθηκε και
σχολιάστηκε ευρέως θετικά, στους
πολιτικούς κύκλους, στα ΜΜΕ και στα κοινωνικά δίκτυα:
· Δημόσια υγεία
-- Η μεγάλη αδυναμία είναι το Εθνικό μας Σύστημα Υγείας, που για πάρα πολλά
χρόνια συρρικνώθηκε, ιδίως τα μνημονιακά χρόνια που είχαμε μια μεγάλη συρρίκνωση σε ιατρικό και νοσηλευτικό προσωπικό. Άρα
λοιπόν ξεκινάμε από μια θέση μειονεκτική και δεν είναι εύκολο κανείς να ζητήσει
μέσα σε ένα – ενάμιση μήνα να καλυφθούν
όλα τα κενά.
--Θα πρέπει εν τούτοις να πιστώσετε ως θετικό της κυβέρνησης που
ηγήθηκα για 4,5 χρόνια ότι παρά το ότι ήμασταν σε συνθήκες μνημονίων, εν
τούτοις, καταφέραμε να αντιστρέψουμε, να ισορροπήσουμε και δεν είχαμε μειώσεις
ιατρικού και νοσηλευτικού προσωπικού, αλλά 19.500 προσλήψεις.
-- Εύχομαι να πετύχει η κυβέρνηση σε αυτή τη μεγάλη μάχη διότι είναι
μια μάχη που αφορά την κοινωνία. Είναι
λίγο νωρίς να προεξοφλήσουμε ότι έχουμε πετύχει. Πρέπει να συνεχίσουμε στην
ίδια σκληρή προσπάθεια το επόμενο διάστημα. Όμως τούτη την ώρα έχουμε καταφέρει
να έχουμε, συγκριτικά με άλλες χώρες, χαμηλό αριθμό ανθρώπων που έχουν χάσει τη
ζωή τους.
-- Αλλά επιτρέψτε μου να σας πω ότι παραλείψεις, αδυναμίες και
καθυστερήσεις υπάρχουν. Τις οποίες τις επισημαίνουμε εδώ και πάρα πολύ καιρό με στόχο να
διορθωθούν. Για παράδειγμα, έχουν
περάσει 45-50 μέρες από το πρώτο κρούσμα. Θεωρώ αδιανόητο να υπάρχουν αυτές οι
τεράστιες ελλείψεις σε όλα σχεδόν τα δημόσια νοσοκομεία, σε υλικά ατομικής
προστασίας σε αυτούς τους ανθρώπους που δίνουν τη μάχη στην πρώτη γραμμή.
-- Η δική μου η άποψη είναι ότι δεν επαρκεί ο αριθμός των 2.000
προσλήψεων, που ακόμα δεν έχουν αναλάβει εργασία μετά από 45 μέρες στα δημόσια
νοσοκομεία.
-- Αν η πρώτη μεγάλη ανάγκη είναι μέσα προστασίας στους γιατρούς, η
δεύτερη προσλήψεις προσωπικού, η τρίτη είναι τεστ προκειμένου να έχουμε μια
εικόνα για το ποιοι συμπολίτες μας έχουν ανάγκη να παραμείνουν στην καραντίνα,
ιδίως εάν σιγά – σιγά αρχίζουμε να βγαίνουμε από αυτή την καταναγκαστική
παραμονή στα σπίτια μας. Και κυρίως τεστ για τα ύποπτα περιστατικά. Είχαμε δυο
ανθρώπους που πέθαναν αβοήθητοι στο σπίτι τους, επειδή δεν έγιναν εγκαίρως τα
τεστ αυτά και ο ΕΟΔΥ τους είπε να παραμείνουν στο σπίτι τους. Άρα λοιπόν πρέπει
έγκαιρα η κυβέρνηση να φροντίσει ώστε να προμηθευτεί το δημόσιο σύστημα υγείας
και με κεντρική διαχείριση να γίνουν
χιλιάδες τεστ όλο το επόμενο διάστημα. Ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας λέει ότι
εάν το 50% είναι η απομόνωση, ένα άλλο 50% είναι μαζικά τεστ ώστε να μπορέσουμε
να ξεφύγουμε με σχέδιο από αυτή την πανδημία.
· Οικονομία
--Είναι
πολύ κρίσιμες οι στιγμές που ζούμε και θεωρώ ότι αυτό το οποίο έχουμε μπροστά
μας, αν δεν λειτουργήσουμε στοχευμένα, προληπτικά, έγκαιρα και αποτελεσματικά
θα είναι μια νέα μεγάλη κρίση και μια νέα μεγάλη εθνική περιπέτεια. Ο
κόσμος ολόκληρος, η Ευρώπη που μας αφορά, μπαίνει στη μεγαλύτερη ύφεση από τον
πόλεμο και μετά. Αυτή είναι η εικόνα.
--Είναι
εθνικό μας καθήκον να μην επιτρέψουμε να πάνε χαμένες οι θυσίες που έκανε ο
ελληνικός λαός για να βγούμε τον Αύγουστο του ’18 από τα Μνημόνια και από τη
σκληρή λιτότητα. Γι' αυτό τον λόγο και καταθέσαμε μια ολοκληρωμένη πρόταση. Η
ολοκληρωμένη αυτή πρόταση έχει τη λογική ότι όπως και στην πανδημία έπρεπε να
δράσουμε έγκαιρα και προληπτικά, έτσι και τώρα και για την οικονομία, για να
αντιμετωπίσουμε τον ιό της ύφεσης και της κρίσης, πρέπει να δράσουμε έγκαιρα
και προληπτικά.
-- Τα
[αξιοποιήσιμα] ταμειακά διαθέσιμα αυτή τη στιγμή μαζί με τις εγγυοδοτήσεις της
ΕΚΤ και τους άλλους ευρωπαϊκούς πόρους είναι περίπου 50 δις. Εμείς μιλάμε για
ένα πρόγραμμα 26 δισεκατομμυρίων. Μιλάμε για ζεστό χρήμα, για δημοσιονομική
επέκταση, 7% του ΑΕΠ περίπου, 14 δις διότι υπάρχει η δυνατότητα [χάρη στην
παρακαταθήκη του μαξιλαριού ρευστότητας 37,5 δις που διασφάλισε η κυβέρνηση
ΣΥΡΙΖΑ] και είναι το μεγάλο πλεονέκτημα της χώρας έναντι της Ισπανίας και της
Ιταλίας που δεν έχουν αυτή τη δυνατότητα και για να την αποκτήσουν, πρέπει να
δανειστούν και να αυξήσουν το χρέος τους. Εμείς δεν χρειάζεται να δανειστούμε
ούτε ένα ευρώ για να προχωρήσουμε σε αυτό το εμπροσθοβαρές και γενναίο πρόγραμμα
για να κρατηθεί η οικονομία.
-- Εάν
δεν το κάνουμε αυτό και αν μείνουμε στη λογική να αφήσουμε αυτά τα χρήματα για
να τα δώσουμε μετά, [όταν έρθει το] «μετά» οι ανάγκες της ελληνικής οικονομίας
θα είναι πολλαπλάσιες. Θυμηθείτε τι έλεγαν το 2010, ότι η κρίση αυτή θα είναι
μικρή, ότι μετά θα μπορέσουμε γρήγορα να ξαναβγούμε στις αγορές. Δεν θα είναι
μικρή η κρίση, αν κυλήσουμε. Άρα η λογική του προγράμματός μας είναι να
ελαχιστοποιήσουμε όσο το δυνατό την ύφεση, να διατηρήσουμε την προσφορά και τη
ζήτηση κατά το δυνατόν στα επίπεδα του Φλεβάρη, ώστε σιγά - σιγά όταν θα
επανεκκινήσει η οικονομία, να έχουμε τις λιγότερες δυνατές ανάγκες.
--Μου
λέτε τώρα ότι η κρίση θα ξανάρθει τον Οκτώβρη. Αν ξανάρθει τον Οκτώβρη και πάλι
σας λέω ότι από τα 50 περίπου δισεκατομμύρια που υπάρχουν στο δημόσιο ταμείο,
εμείς ζητάμε να εκταμιευτούν τα 26 δις: 14 δις σε ζεστό χρήμα και 12 για τις
εγγυοδοτήσεις.
-- Σε
αυτές τις κρίσιμες ώρες θα περίμενε κανείς από την Κυβέρνηση να αντιμετωπίζει
με μεγαλύτερη σοβαρότητα και με λιγότερη αλαζονεία τις προτάσεις της
αντιπολίτευσης. Κυρίως όταν αυτές οι προτάσεις γίνονται από ανθρώπους που είχαν
στα χέρια τους την ευθύνη της ελληνικής οικονομίας σε πολύ δύσκολες στιγμές και
κατάφεραν αυτό που δεν κατάφερε το παλαιότερο πολιτικό σύστημα: να βγάλουν τη
χώρα από τα Μνημόνια και να ρυθμίσουν το χρέος.
-- Όσοι
προτείνουν στον Πρωθυπουργό, ενώ έχει τη δυνατότητα να δαπανήσει από αυτά τα
οποία εμείς δημιουργήσαμε, να μην το κάνει περιμένοντας κάποια στιγμή αργότερα,
έχουν δυο πράγματα στο μυαλό τους. Είτε κάτι το οποίο είναι ανήθικο, δηλαδή να
δαπανήσουν όταν θα έχουν εκπνεύσει ζωής οι μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις,
μόνο για τους ισχυρούς μόνο για τους δυνατούς. Αυτή είναι η λογική της ανοσίας
της αγέλης στην οικονομία! Είτε έχουν στο μυαλό τους μια τελείως λαθεμένη
αντίληψη για τις δυνατότητες και τις αντοχές της ελληνικής οικονομίας. Σε κάθε
περίπτωση πιστεύω ότι αυτή η συζήτηση πρέπει να γίνει έγκαιρα, δημόσια και
εξαντλητικά ώστε να μπορέσουμε να αποτρέψουμε εθνικούς κινδύνους και εθνικές
περιπέτειες.
· Πολιτική
-- Αυτή την ώρα
δίνουμε μια πολύ μεγάλη μάχη σε αντίξοες συνθήκες. Την ώρα της μάχης δεν έχει
νόημα τα κόμματα να ερίζουν και να αντιπαρατίθενται.
--
Νομίζω ότι το να θεωρεί κανείς ότι πρέπει να
περάσει αυτή η μπόρα για να ξαναξεκινήσει η πολιτική αντιπαράθεση κατ’ αρχήν
δεν είναι μια αρνητική στάση. Είναι μια θετική στάση. Σας θυμίζω ότι ο
[πολιτικός] λογαριασμός σε κρίσιμες εθνικές περιπέτειες για τη χώρα, όταν
αντιπολίτευση ήταν ο σημερινός Πρωθυπουργός, ήταν την ώρα της κρίσης. Δεν θα
ξεχάσει κανείς «τα Γερούν γερά» την ώρα εκείνη που βρισκόμασταν με την πλάτη
στον τοίχο και δίναμε μάχη για να επιβιώσουμε.... Τα λέω αυτά για να επισημάνω
ότι τώρα δεν είναι η ώρα να λογαριαστούμε. Τώρα είναι η ώρα να στηρίξουμε.
-- Είναι η πρώτη φορά από τη μεταπολίτευση και μετά που βλέπω ένα
τέτοιο κλίμα. Δεν ξέρω εάν εσείς το έχετε ξαναδεί. Εποικοδομητικό κλίμα, σχεδόν
πολιτικής συνεννόησης, ανάμεσα στις πολιτικές δυνάμεις και δεν αναφέρομαι μόνο
στο ΣΥΡΙΖΑ, αλλά και στα άλλα κόμματα. Κάποιοι ξύνουν τα νύχια τους και από τις
δυο πλευρές και ψάχνουν να βρούνε αφορμή.
-- Πρέπει να μας πιστώσετε ότι η στάση της
αντιπολίτευσης και των άλλων κομμάτων αυτή την κρίσιμη ώρα δεν έχει να κάνει
καθόλου με τη στάση που είδαμε άλλες φορές, όχι βεβαίως σε τόσο κρίσιμο ζήτημα
δημόσιας υγείας, αλλά σε άλλα κρίσιμα εθνικά θέματα.
-- Όποιος αυτές τις μέρες διεξάγει δημοσκοπήσεις ρωτώντας τους πολίτες
τι θα ψήφιζαν αν είχαμε εκλογές αύριο, όταν το βασικό ερώτημα στους πολίτες γι’
αυτό το αύριο είναι πόσοι θα βρίσκονται μαζί μας, νομίζω ότι διαπράττει ένα
απίστευτο κυνισμό σε ότι αφορά την ενασχόληση με τα κοινά και την πολιτική.
-- Δεν μπορώ να σκεφτώ ότι σε αυτές τις έκτακτες συνθήκες το μυαλό των
πολιτικών δυνάμεων είναι στο κόστος, στο όφελος, στην προσμέτρηση δημοτικότητας
ή ποσοστών. Πόσο δε μάλλον σε πολιτικές εξελίξεις εν μέσω της πανδημίας. Αν είναι
αυτός ο τρόπος με τον οποίο σκέφτεται ο Πρωθυπουργός και το επιτελείο του, να
ξέρετε ότι θα υποστεί τεράστια πολιτική ζημία. Δεν θα του το συγχωρήσει ο
ελληνικός λαός. Έχει μια νωπή λαϊκή εντολή. Πρέπει να μας πει με ποιο σχέδιο θα
βγάλει τη χώρα από την κρίση. Πρέπει να μας πει από πού αντλεί αυτή την
υπερβολική ψευδαίσθηση αυτάρκειας ότι μπορεί να τα καταφέρει μόνος του και δεν
θέλει τη συνεννόηση με τις πολιτικές δυνάμεις.
-- Εάν όμως αυτή η συζήτηση περί εσπευσμένων εκλογών έχει να κάνει με
το γεγονός ότι κάποιοι διαισθάνονται ότι ο τρόπος με τον οποίο χειρίζεται η
κυβέρνηση την οικονομική κρίση θα μας φέρει σε τις νέες περιπέτειες, σε νέα
μνημόνια και σπεύδουν να προτείνουν εκλογές για να μην ξέρει ο ελληνικός λαός
το λογαριασμό, να ξέρουν όλοι αυτοί που τα σκέφτονται αυτά ότι δεν κρύβονται οι
προθέσεις, ούτε οι εξελίξεις κρύβονται.
-- Επαναλαμβάνω τούτη την ώρα αυτό που προέχει είναι να δράσουμε
έγκαιρα για να προστατεύσουμε ανθρώπινες ζωές και να δράσουμε έγκαιρα ώστε να μη
μπούμε σε εθνικές περιπέτειες.
-- Η Ευρώπη βρίσκεται πλέον μπροστά σε υπαρξιακού χαρακτήρα διλήμματα.
Ακόμα και εάν αύριο [στο Eurogroup] ληφθούν αποφάσεις, το πλαίσιο των αποφάσεων, από ό,τι φαίνεται, δεν
είναι καθόλου επαρκές για να αντιμετωπίσει το μέγεθος αυτής της κρίσης. Όταν η
Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα αλλά και η Επιτροπή μιλάνε για την ανάγκη
χρηματοδότησης με 1,5 τρις ευρώ και το πακέτο που πάνε να συμφωνήσουν στο Eurogroup δεν ξεπερνάει τα 500 δις, και κυρίως όταν δεν υιοθετούν την
αμοιβαιοποίηση του χρέους και ταυτόχρονα αφήνουν ανοιχτό την όποια βοήθεια λάβουν
οι χώρες να τη λάβουν με μνημόνια, τότε αντιλαμβανόμαστε ότι το μήνυμα που
δίνουν στις αγορές είναι εξαιρετικά αρνητικό.
-- Δεν είμαι βέβαιος ότι η Ιταλία, μια χώρα και μια οικονομική δύναμη
των G7, και η Ισπανία ενδεχομένως αύριο δεν θα αναζητήσουν εναλλακτικές που
θα μας οδηγήσουν σε διχασμούς και σε διασπάσεις. Θεωρώ ότι είναι κοντόφθαλμη η
λογική των βορείων, κυρίως της Γερμανίας και της Ολλανδίας, και πιστεύω ότι
τούτες τις μέρες, αλλά πολύ περισσότερο τους επόμενους μήνες, διακυβεύεται η
ίδια η συνοχή της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Πώς κρίνετε την επέμβαση των αστυνομικών
δυνάμεων στη συγκέντρωση των γιατρών στο νοσοκομείο «Ευαγγελισμός»;
Το
σχόλιο του Αλ. Τσίπρα:
Χθες ήταν «οι ήρωες με τις λευκές και τις πράσινες
μπλούζες», που τους χειροκροτούμε στα μπαλκόνια. Σήμερα οι ήρωες δεν
δικαιούνται να έχουν φωνή, όταν αυτή ενοχλεί την κυβέρνηση.
Χθες πήγε ο ίδιος ο κ. Μητσοτάκης σε νοσοκομείο μαζί με
τις κάμερες για να «τιμήσει τους ήρωες».
Σήμερα, Παγκόσμια Ημέρα Υγείας, τους έστειλε τις
αστυνομικές δυνάμεις για να διαλύσουν τη συγκέντρωσή τους στον Ευαγγελισμό.
Τους ήρωες τους θέλουμε δηλαδή στην πρώτη γραμμή, να
διακινδυνεύουν τη ζωή τους, χωρίς πολλές φορές τον απαραίτητο εξοπλισμό, αλλά
όχι και να βγάζουν και γλώσσα. Να δουλεύουν τους θέλουμε. Όχι να
διαμαρτύρονται, να ζητάνε προστατευτικά υλικά, διαγνωστικά τεστ, διορισμούς
μόνιμων γιατρών και εν τέλει να μας χαλάνε το προφίλ.
Οι άνθρωποι που με αυταπάρνηση και αυτοθυσία έχουν
σηκώσει στην πλάτη τους όλη την Ελλάδα εν μέσω πανδημίας, αξίζουν καλύτερης
αντιμετώπισης.
Όσο και να προσπαθεί κανείς να τους φιμώσει με αποφάσεις
διοικητών νοσοκομείων που απαγορεύουν δηλώσεις τους στα ΜΜΕ ή με αστυνομικούς
που διαλύουν συγκεντρώσεις τους, η φωνή τους είναι τόσο δυνατή που θα φθάσει σε
κάθε σπίτι.
Γιατί αυτές τις μέρες κάθε σπίτι, κάθε οικογένεια, κάθε
Έλληνας και κάθε Ελληνίδα, είναι στο πλευρό τους.
Καταθέσατε ένα ολοκληρωμένο σχέδιο προτάσεων, υπό τον τίτλο
«Μένουμε Όρθιοι», για να αντιμετωπιστούν οι κοινωνικές και οικονομικές
επιπτώσεις της πανδημίας. Ποιες είναι συνοπτικά οι προτάσεις αυτές;
Οι προτάσεις του
σχεδίου μας «Μένουμε Όρθιοι» είναι οι ακόλουθες:
1. Στήριξη του Εθνικού
Συστήματος Υγείας με 1 δις επιπλέον χρηματοδότηση ώστε, μεταξύ άλλων, να γίνουν
4000 μόνιμες προσλήψεις υγειονομικού προσωπικού, να ληφθούν επαρκή μέτρα
προστασίας για τους ανθρώπους της πρώτης γραμμής, να γίνει κεντρικός έλεγχος
των εργαστηριακών ελέγχων και να υπάρξει ειδική μέριμνα για ευάλωτες κατηγορίες
του πληθυσμού.
2. Επέκταση της
προστασία της πρώτης κατοικίας μετά τον Απρίλιο του 2020 και απαγόρευση
πλειστηριασμών μέχρι το τέλος του έτους.
3. Άμεσα μέτρα για
την κοινωνική πρόνοια και αλληλεγγύη ύψους 300 εκ ευρώ με αύξηση κατά 50% των
αναπηρικών επιδομάτων και του ΚΕΑ.
4. Ειδικό επίδομα
κοινωνικής αλληλεγγύης με τη μορφή μερίσματος ύψους 1.5 δις ευρώ για να
καλυφθούν εργαζόμενοι σε επισφαλείς θέσεις εργασίας – τα γνωστά μπλοκάκια, εργόσημα
κλπ – αλλά και μη επιδοτούμενοι άνεργοι, συνολικό μέγεθος 1,7 εκ δικαιούχοι.
5. Πλήρης κάλυψη
μισθού, ασφαλιστικών εισφορών και δώρου Πάσχα των εργαζομένων του ιδιωτικού
τομέα μέχρι τέλη Μαΐου και επιδότηση των ελεύθερων επαγγελματιών και αυτοαπασχολούμενων
με ποσό ίσο με το 1/12 του περσινού τους εισοδήματος για κάθε μήνα μέχρι τα
τέλη τα Μαΐου. Ύψος παρέμβασης 8,5 δις ευρώ. Μια παρέμβαση που μπορεί να δώσει
τη δυνατότητα, όταν βγούμε από τα σπίτια μας, να ξαναξεκινήσουμε από εκεί που
αφήσαμε τη ζωή μας όταν ξεκίνησε αυτή η περιπέτεια.
6. Αναστολή καταβολής
του συνόλου των φορολογικών υποχρεώσεων για έξι μήνες.
7. Πάγωμα των
δανειακών οφειλών και άλλων τραπεζικών υποχρεώσεων για όσο διαρκεί η
υγειονομική κρίση.
8. Πρόγραμμα μη
επιστρεπτέας ενίσχυσης ύψους 3 δις ευρώ για μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις που
δεν έχουν πρόσβαση στον τραπεζικό δανεισμό με κριτήρια τον τζίρο και τους
απασχολούμενους σε αυτές.
9. Επιτάχυνση
εκταμίευσης των πληρωμών του προγράμματος δημοσίων επενδύσεων.
10. Ένα μεγαλόπνοο
σχέδιο Ηρακλής για τις επιχειρήσεις, αντίστοιχο δηλαδή αυτού που ετοιμαζόταν
για τις τράπεζες, με παροχή εγγυήσεων από το ελληνικό δημόσιο ύψους 12 δισ.
ευρώ, αντίστοιχο του προγράμματος της ΕΚΤ, ώστε να ενισχυθεί η ρευστότητα τους
στην περίοδο της κρίσης.
Ποιοι είναι οι κεντρικοί στόχοι των προτάσεων σας;
-- Διατήρηση θέσεων και σχέσεων εργασίας αλλά και
εισοδημάτων μισθωτών και αυτοαπασχολούμενων-ελευθέρων επαγγελματιών κατά τη διάρκεια της κρίσης, στο επίπεδο και την
ποιότητα που είχαν διαμορφωθεί πριν την έναρξή της.
-- Στήριξη των επιχειρήσεων με απευθείας ενισχύσεις και επιδοτήσεις, αλλά και με
διευκολύνσεις ρευστότητας και εξυπηρέτησης χρεών.
-- Διατήρηση της εγχώριας ζήτησης της ελληνικής οικονομίας κατά την διάρκεια της κρίσης,
μέσω στήριξης της ιδιωτικής και δημόσιας κατανάλωσης.
-- Χορήγηση ρευστότητας στις επιχειρήσεις μέσω δανείων με εγγύηση του δημοσίου
και άλλων χρηματοδοτικών εργαλείων κατά τη φάση αντιμετώπισης της υγειονομικής
κρίσης και μετά το τέλος αυτής.
-- Διασφάλιση της σταθερότητας του τραπεζικού
συστήματος.
Μήπως είναι κάπως πρόωρο να καταθέτετε ολοκληρωμένο σχέδιο για
να αντιμετωπιστούν οι κοινωνικές και οικονομικές επιπτώσεις της πανδημίας;
Όπως υπογράμμισε ο
Αλ. Τσίπρας κατά την παρουσίαση του προγράμματος «Μένουμε Όρθιοι», τις
τελευταίες εβδομάδες και μέρες η σκέψη μας είναι πρώτα και κύρια στους
ανθρώπους που δίνουν τη μάχη της ζωής. Η
σκέψη μας είναι στους ασθενείς που νοσηλεύονται απομονωμένοι από τους δικούς
τους ανθρώπους. Είναι στις οικογένειες όσων χάθηκαν που βιώνουν τον ανείπωτο
πόνο της απώλειας. Είναι στους ανθρώπους
της πρώτης γραμμής. Τους νοσηλευτές και τους γιατρούς του εθνικού συστήματος
υγείας που με κίνδυνο της ίδιας τους της ζωής και ενίοτε χωρίς τα απαραίτητα
μέσα προστασίας δίνουν την μάχη απέναντι στον ιό. Γιατί κανείς δεν πρέπει να
μείνει μόνος σε αυτό τον καθημερινό αγώνα για ζωή. Πρέπει να μείνουμε όλοι
μαζί. Ενωμένοι. Γιατί μόνο με οδηγό την
αλληλεγγύη και την ενότητα μπορούμε να βγούμε όρθιοι από αυτή την περιπέτεια.
Ωστόσο, με αλληλεγγύη
και ενότητα, πρέπει να είμαστε από τώρα έτοιμοι για να αντιμετωπίσουμε και όσα
μας περιμένουν. Τη δύσκολη μάχη για την ανόρθωση της ζωής, της οικονομίας, της
χώρας. Γιατί όταν με το καλό θα βγούμε από τα σπίτια μας, ο κόσμος μας θα είναι
πολύ διαφορετικός. Δεν θα είναι όπως τον αφήσαμε. Και το μεγάλο εθνικό στοίχημα
για την επόμενη μέρα είναι να μην επιτρέψουμε να πάνε χαμένες οι πρόσφατες
θυσίες του ελληνικού λαού. Και αυτή είναι μια μάχη που μπορεί να κερδηθεί αν
από τώρα γίνουν οι απαραίτητες κινήσεις. Με σχέδιο και προνοητικότητα.
Επειδή η κρίση του
κορωνοϊού δεν έχει προηγούμενο για τον σύγχρονο κόσμο. Επειδή είναι ένα σημείο
μη επιστροφής για τις ανθρώπινες σχέσεις, για τις σχέσεις κράτους και πολιτών,
για την οικονομία, τις δομές και τους θεσμούς της. Επειδή όλα όσα θεωρούσαμε
θέσφατα για την οικονομία, έχουν ήδη ανατραπεί. Από αυτή τη μάχη θα καταφέρουν
να επιβιώσουν με τις λιγότερες απώλειες μόνο όσοι σκεφτούν έξω από τα μέχρι
χθες δεδομένα πλαίσια. Μόνο όσοι δράσουν γρήγορα, στοχευμένα, με σχέδιο.
Ένα τέτοιο σχέδιο, με
αίσθηση ευθύνης, παρουσιάζουμε στον Ελληνικό λαό υπό τον τίτλο «Μένουμε Όρθιοι».
Ένα σχέδιο που θα υλοποιούσαμε χωρίς δεύτερη σκέψη, αν ήμασταν στη κυβέρνηση. Ένα
σχέδιο που δεν το καταθέτουμε για να κάνουμε αντιπολίτευση στη κυβέρνηση, αλλά
γιατί πιστεύουμε ότι πρέπει να το υλοποιήσει η κυβέρνηση.
Ποια είναι η κεντρική λογική που διέπει τις προτάσεις σας, το πρόγραμμα
«Μένουμε Όρθιοι»;
Εμείς πιστεύουμε ότι
παρά την πρωτοφανή συνθήκη που ζούμε, υπάρχει τρόπος να κρατήσουμε την κοινωνία
και την οικονομία, τις επιχειρήσεις, τους εργαζόμενους και όλους τους πολίτες
όρθιους. Αρκεί να δράσουμε έγκαιρα και προληπτικά. Με τον ίδιο τρόπο που
οφείλουμε να αντιμετωπίζουμε την πανδημία. Χωρίς ολιγωρίες, ανεπάρκειες και
ιδεοληψίες. Και αξιοποιώντας από την αρχή όλα τα όπλα που διαθέτουμε στη
φαρέτρα μας. Αυτή είναι η κεντρική λογική που διέπει το πρόγραμμα «Μένουμε
όρθιοι»: Να δράσουμε έγκαιρα, να δράσουμε ΤΩΡΑ, για να μην βρεθούμε μπροστά σε
ερείπια και οικονομικά χαλάσματα, όταν θα βγούμε από τα σπίτια μας. Διότι αν
αφήσουμε να συμβεί αυτό, τότε το κόστος της αποκατάστασης θα είναι πολύ
υψηλότερο από το κόστος της πρόληψης που προτείνουμε σήμερα.
Δηλαδή ασκείτε κριτική στην κυβέρνηση ότι είναι ανεπαρκή τα
μέτρα που λαμβάνει για να αντιμετωπίσει τις κοινωνικές και οικονομικές
επιπτώσεις της πανδημίας;
Ναι και αυτό διότι τούτες τις κρίσιμες ώρες
επιλέγουμε να μιλήσουμε με τη γλώσσα της αλήθειας στον ελληνικό λαό. Μας
περιμένουν μεγάλες περιπέτειες αν συνεχίσουμε να ακολουθούμε τις εξελίξεις
αμήχανα, άτολμα, αποσπασματικά. Αν δεν λάβουμε τις απαραίτητες πρωτοβουλίες
θωράκισης της ελληνικής οικονομίας. Αν
συνεχίσουμε στη στρατηγική «βλέποντας και κάνοντας» της κυβέρνησης ΝΔ. Και
κυρίως αν επιλέξουμε πολιτικές παρεμβάσεις, όπως αυτές που επιλέγει ο κ.
Μητσοτάκης, που επιδεινώνουν αντί να αμβλύνουν τη κρίση, ιδίως στον τομέα των
εργασιακών σχέσεων και των μισθών.
Αν οι όποιες παρεμβάσεις δεν είναι εμπροσθοβαρείς,
αλλά ακολουθήσουν τη λογική «του βλέποντας και κάνοντας» που επιλέγει σήμερα η
κυβέρνηση, οι συνέπειες θα είναι δραματικές: Μακροχρόνια παράταση της ύφεσης
λόγω κατάρρευσης της προσφοράς και της ζήτησης, αλλά και της οικονομικής
εμπιστοσύνης. Και θα χρειαστούν πολλαπλάσιες δαπάνες από αυτές που σήμερα
προτείνουμε, για να ανατραπούν αυτές οι εξελίξεις που γρήγορα θα λάβουν μορφή
χιονοστιβάδας. Αυτές τις πολλαπλάσιες δαπάνες που θα χρειαστούμε σε λίγους
μήνες από σήμερα, αν δε δράσουμε έγκαιρα, δεν θα μπορούμε τότε να τις καλύψουμε
από κανένα μαξιλάρι ρευστότητας. Γιατί τότε, θα υπερβαίνουν τα μεγέθη του
μαξιλαριού ρευστότητας που δημιούργησε η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ. Και θα πρέπει
αναγκαστικά να τις καλύψουμε από νέο δανεισμό. Και στις συνθήκες παγκόσμιας
οικονομικής κρίσης, αυτός ο δανεισμός θα είναι εξαιρετικά πιο δύσκολος απ’ ότι
είναι σήμερα. Και η επιστροφή στον εφιάλτη των μνημονίων θα ξαναζωντανέψει. Έχουμε λοιπόν ευθύνη σήμερα να μιλήσουμε τη
γλώσσα της αλήθειας όσο σκληρή και αν είναι αυτή.
Σε τι διαφέρουν τα μέτρα που προτείνετε με το πρόγραμμα «Μένουμε
όρθιοι» από τα μέτρα που έχει ήδη λάβει η κυβέρνηση της ΝΔ;
Το πρόγραμμα «Μένουμε
όρθιοι» έχει ως κεντρική ιδέα την άμεση αξιοποίηση του υπερόπλου που διαθέτει η
χώρα απέναντι στη κρίση, των ταμειακών διαθεσίμων που δημιούργησε η κυβέρνηση
ΣΥΡΙΖΑ Ώστε με εμπροσθοβαρείς παρεμβάσεις και οριζόντια μέτρα, όσο ακόμη
διαρκεί η πανδημία, να στηρίξουμε τόσο την προσφορά όσο και την ζήτηση, και να
δημιουργήσουμε τους όρους για την σταθεροποίηση και την ανάκαμψη, μένοντας όρθιοι.
Η πρόταση μας στηρίζεται σε τρεις αλληλένδετους άξονες.
Την ποσότητα των
παρεμβάσεων, την ποιότητα των παρεμβάσεων και τον χρόνο υλοποίησής τους. Και τα
τρία είναι κρίσιμα και διαφέρουν από τα μέτρα της κυβέρνησης Μητσοτάκη.
·
Σε
ό,τι αφορά τη ποσότητα:
Αυτή τη στιγμή
υπάρχουν άμεσα διαθέσιμοι πόροι περίπου 20 δισ. από το μαξιλάρι ρευστότητας. Το
μαξιλάρι είναι 37 δις, 16,5 είναι κλειδωμένα για τις αποπληρωμές του επόμενου
διαστήματος του χρέους, άρα είναι 20 δις ευρώ άμεσα διαθέσιμοι πόροι και άλλοι
τόσοι και παραπάνω είναι διαθέσιμοι πόροι από σειρά ευρωπαϊκών χρηματοδοτήσεων.
Σε αυτή λοιπόν τη
συνθήκη κρίνουμε σκόπιμο ένα γενναίο εμπροσθοβαρές πακέτο μέτρων στήριξης της
οικονομίας σε ορίζοντα έξι μηνών, ύψους 26 δις ευρώ. Εκ των οποίων τα 14 δις
πρέπει να αφορούν άμεσα δημοσιονομικά μέτρα στήριξης και τα 12 δις ενέσεις
ρευστότητας στην πραγματική οικονομία, όπως εγγυήσεις δανείων.
Στα μέτρα αυτά δεν
υπολογίζονται προφανώς οι αναστολές πληρωμών φορολογικών και ασφαλιστικών
υποχρεώσεων, ύψους περίπου 8-10 δις ευρώ για το επόμενο εξάμηνο, πράγμα που
κάνει η κυβέρνηση προκειμένου να αυξήσει πλασματικά το μέγεθος του πακέτου της.
Εμείς θεωρούμε αυτονόητο ότι όσο διαρκεί η κρίση και το πρόγραμμα που εμείς
προτείνουμε για έξι τουλάχιστον μήνες θα πρέπει να ανασταλούν οι φορολογικές
και ασφαλιστικές υποχρεώσεις των πληττόμενων επιχειρήσεων.
·
Σε
ό,τι αφορά την ποιότητα:
Η πρόταση μας έχει ως
κύριο στόχο, μεταξύ άλλων, την διατήρηση της απασχόλησης στα προ πανδημίας
επίπεδα. Τη διατήρηση δηλαδή αριθμού των εργαζομένων και του μισθού τους στα
επίπεδα του Φλεβάρη του 2020, καθώς και των σχέσεων εργασίας όπως ήταν
διαμορφωμένες πριν την έναρξη της κρίσης. Διότι είναι κρίσιμο μέγεθος η
διατήρηση της απασχόλησης σε μια χώρα που βρέθηκε με ανεργία το 2014 στο 28%
και τον Φλεβάρη του 2020 ήταν με ανεργία επίσης υψηλή, στο 17%. Και εδώ είναι η
πλήρης αντίθεση του δικού μας σχεδίου με όσα ήδη υλοποιεί η κυβέρνηση. Διότι η
κυβέρνηση λαμβάνει αποφάσεις που αποσκοπούν σε μια εκ βάθρων και εκ νέου
αναδιάρθρωση της αγοράς εργασίας εις βάρος των εργαζομένων. Με την αναστολή των
συμβάσεων εργασίας και την εκ περιτροπής απασχόληση που μειώνει το μισθό κατά 50%.
·
Σε
ότι δε αφορά το χρόνο. Αυτό είναι ίσως το πιο κρίσιμο.
Το «Μένουμε όρθιοι»
είναι ένα πακέτο εμπροσθοβαρές με προφανή στόχο να αντιμετωπίσει τις
αναταράξεις μιας έκτακτης μη δομικής συνθήκης, η οποία αν αφεθεί στην αυθόρμητη
κίνηση της αγοράς και της οικονομίας, θα παράξει τάσεις που στη συνέχεια θα
είναι εξαιρετικά δύσκολο να ανατραπούν.
Αν οι όποιες
παρεμβάσεις δεν είναι εμπροσθοβαρείς αλλά ακολουθήσουν τη λογική «του βλέποντας
και κάνοντας» που επιλέγει σήμερα η κυβέρνηση, όπως εξηγούμε παραπάνω, αφενός οι
συνέπειες θα είναι εξαιρετικά πιο δυσμενείς και αφετέρου η αντιμετώπισή τους θα
είναι πολύ πιο κοστοβόρα από τις προτάσεις μας.
Γιατί επικρίνετε την κυβέρνηση Μητσοτάκη ότι ευρωπαϊκά και άλλα
κράτη έχουν λάβει πολύ πιο αποτελεσματικά μέτρα για την αντιμετώπιση της
πανδημίας;
Διότι αυτό πράγματι
ισχύει. Και τούτο το αποδεικνύουν, μεταξύ πολλών άλλων, τα ακόλουθα δύο
στοιχεία.
1. Το ύψος των μισθών
που καλύπτουν οι παρεμβάσεις της κυβέρνησης ΝΔ σε σχέση τις παρεμβάσεις άλλων
ευρωπαϊκών χωρών. Η κυβέρνηση Μητσοτάκη καλύπτει μόλις 533 ευρώ από το μισθό
των εργαζόμενων όταν στις άλλες ευρωπαϊκές χώρες ισχύουν τα ακόλουθα:
--Γαλλία: το κράτος
πληρώνει το 100% του μισθού
--Σουηδία: το κράτος
πληρώνει το 95% του μισθού
--Ηνωμένο Βασίλειο,
Νορβηγία, Ισπανία: το κράτος πληρώνει το 80% του μισθού
--Δανία, Πορτογαλία:
το κράτος πληρώνει το 75% του μισθού
2. Το ύψος του
συνολικού πακέτου των μέτρων (*) που λαμβάνουν οι άλλες χώρες για την
αντιμετώπιση των επιπτώσεων της πανδημίας. Ο παρακάτω πίνακας είναι ενδεικτικός
των μέτρων αυτών και καταδεικνύει την ανεπάρκεια των μέτρων της κυβέρνησης ΝΔ:
Χώρα
|
Δημοσιονομικά μέτρα
|
Ρευστότητα / εγγυήσεις
|
αναστολή πληρωμών
|
Βέλγιο
|
0,7%
|
0,0%
|
1,2%
|
Δανία
|
2,1%
|
2,9%
|
7,2%
|
Γαλλία
|
1,2%
|
12,5%
|
9,4%
|
Γερμανία
|
4,4%
|
32,2%
|
14,6%
|
Ουγγαρία
|
0,4%
|
0,0%
|
8,3%
|
Ιταλία
|
0,9%
|
7,3%
|
13,0%
|
Ολλανδία
|
1,6%
|
0,4%
|
3,2%
|
Ισπανία
|
0,7%
|
9,1%
|
2,0%
|
Ηνωμένο
Βασίλειο
|
1,4%
|
15,1%
|
1,4%
|
ΗΠΑ
|
5,5%
|
4,1%
|
2,6%
|
Ελλάδα
|
1,1%
|
0,5%
|
2,0%
|
* Όλα τα μέτρα
υπολογίζονται ως ποσοστό του ΑΕΠ του 2019 της κάθε χώρας
Σημειωτέον ότι το
πακέτο μέτρων “Μένουμε όρθιοι» που προτείνει ο
ΣΥΡΙΖΑ περιλαμβάνει μέτρα δημοσιονομικά ύψους 14,3 δις ευρώ ή περίπου
7,1% του ΑΕΠ, μέτρα για εγγυήσεις/ρευστότητα ύψος 12 δις ευρώ ή περίπου 6% του
ΑΕΠ και μέτρα αναβολής πληρωμής φόρων και εισφορών ύψους 8 – 10 δις ευρώ ή 4-5%
του ΑΕΠ.
Ποια είναι η βασική πηγή κάλυψης των δημοσιονομικών μέτρων που
προτείνετε;
Η χώρα μας αυτή τη
στιγμή, όσο και αν ακούγεται οξύμωρο, έχει ένα μεγάλο πλεονέκτημα στην
αντιμετώπιση της κρίσης, σε σχέση με όλες τις υπόλοιπες χώρες. Αυτό το
πλεονέκτημα πρέπει να το αξιοποιήσουμε όσο είναι καιρός. Όσο είναι σε θέση να
μας προστατέψει. Το πλεονέκτημα αυτό είναι το μαξιλάρι ρευστότητας που
δημιουργήσαμε τα προηγούμενα χρόνια. Και που τόσο πολύ μας λοιδορήσανε για
αυτό, οι πολιτικοί μας αντίπαλοι.
Η χρηστή διαχείριση
της κυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ, όχι μόνο μας έβγαλε από τα μνημόνια, αλλά φρόντισε
να δημιουργήσει συνθήκες ασφάλειας σε περίπτωση κρίσης, για να μη ξανακυλήσουμε
ποτέ σε αυτά. Και να που τώρα βρισκόμαστε μπροστά σε μια τέτοια περίπτωση
κρίσης. Σήμερα η Ευρώπη αναστέλλει τους κανόνες του Συμφώνου Σταθερότητας και
επιτρέπει την αύξηση των δαπανών για την αντιμετώπιση της κρίσης του κορωνοϊού.
Αλλά δεν έχουν όλες οι χώρες τη δυνατότητα να δαπανήσουν δίχως νέο δανεισμό.
Δίχως να αυξήσουν το χρέος τους
Η Ελλάδα όμως
βρίσκεται σε πλεονεκτική θέση. Γιατί έχει τη δυνατότητα να προχωρήσει σε
δαπάνες χωρίς να αυξήσει τον εξωτερικό της δανεισμό. Γιατί έχει περίπου 10% του
ΑΕΠ (δηλ. περίπου 20 δισ. ευρώ), σε απόθεμα ασφαλείας, πέραν όσων είναι
κλειδωμένα για τις αποπληρωμές του χρέους της, από όπου μπορεί να αντλήσει για
τις έκτακτες οικονομικές ανάγκες της.
Ένα απόθεμα που μας
επιτρέπει να στηρίξουμε άμεσα την οικονομία και την κοινωνία, με ένα εμπροσθοβαρές
πακέτο, χωρίς να μπούμε σε περιπέτειες με το δημόσιο χρέος μας. Και αυτή τη
δυνατότητα πρέπει να την αξιοποιήσουμε. Θα είναι εγκληματικό να μην το κάνουμε.
Είναι εγκληματικό που δεν το κάνουμε.
Είναι δυνατόν να καλυφθεί από το δημόσιο το συνολικό κόστος των
προτάσεων σας;
Όπως προκύπτει από τα
παραπάνω, έχουμε κοστολογήσει με ακρίβεια όλες τις προτάσεις μας και έχουμε
προτείνει τις πηγές χρηματοδότησής τους. Αυτά συνοψίζονται στον ακόλουθο
πίνακα:
Διαθέσιμοι
πόροι
|
|
|
Άμεσα διαθέσιμοι εθνικοί πόροι
|
Δισ. ευρώ
|
%ΑΕΠ
|
Δημοσιονομικό απόθεμα
|
20
|
10,6%
|
|
20
|
10,6%
|
Άμεσα διαθέσιμοι ευρωπαϊκοί
πόροι
|
|
|
ANFAs SMPs
|
3,5
|
1,9%
|
Ρευστότητα του τραπεζικού
συστήματος από την ΕΚΤ
|
12
|
6,4%
|
Αναπροσανατολισμός ΕΣΠΑ
|
4
|
2,1%
|
|
19,5
|
10,4%
|
Ευρωπαϊκοί πόροι διαθέσιμοι
εντός μηνών
|
|
|
SURE*
|
2
|
1,1%
|
Σύνολο άμεσα διαθέσιμων πόρων
|
41,5
|
22,1%
|
Ευρωπαϊκές εγγυοδοτήσεις
|
|
|
Δανειακό Πρόγραμμα ΕΣΠΑ από
Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ)
|
0,4
|
0,2%
|
Πρόσθετος δανεισμός του
τραπεζικού συστήματος από ΕΤΕπ
|
1,5
|
0,8%
|
Νέο Εγγυοδοτικό πρόγραμμα ΕΤΕπ
|
4
|
2,1%
|
Ενεργοποίηση υφιστάμενων
χρηματοδοτικών εργαλείων
|
3
|
1,6%
|
|
8,9
|
4,7%
|
Σύνολο διαθέσιμων πόρων
|
50,4
|
26,8%
|
Δαπάνες
|
|
|
Δημόσια Υγεία
|
1
|
0,5%
|
Μισθοί
|
7
|
3,7%
|
Δώρο Πάσχα
|
1
|
0,5%
|
Αγροτική παραγωγή
|
0,3
|
0,2%
|
Εποχικά Εργαζόμενοι
|
0,2
|
0,1%
|
Μέτρα κοινωνικής πρόνοιας
|
0,3
|
0,2%
|
Ειδικό επίδομα Κοινωνικής
Αλληλεγγύης
|
1,5
|
0,8%
|
Άμεση ενίσχυση ΜμΕ
|
3
|
1,6%
|
Καθαρή δημοσιονομική παρέμβαση
|
14,3
|
7,6%
|
Εγγυοδοσία/ ρευστότητα
|
12
|
6,4%
|
Σύνολο
|
26,3
|
14 %
|
Ναι, αλλά ο κυβερνητικός εκπρόσωπος σας επικρίνει
αφενός ότι δεν συμπεριλαμβάνετε στις προτάσεις σας το κόστος για την αναστολή
των φορολογικών και ασφαλιστικών υποχρεώσεων και αφετέρου ότι είναι ασαφής ο
χρονικός ορίζοντας των προτάσεών σας. Τι απαντάτε;
Καλέσαμε την κυβέρνηση να εμπλακεί σε μια σοβαρή συζήτηση γύρω από την
ολοκληρωμένη πρόταση που καταθέσαμε. Η πρώτη αντίδραση εκ μέρους του κ. Πέτσα,
παρά τον τόνο ελπίζουμε ότι δείχνει ψήγματα τέτοιας διάθεσης.
Σε σχέση με τις ασφαλιστικές υποχρεώσεις, είναι ξεκάθαρο από την
πρότασή μας ότι δεν μιλάμε για αναστολή αλλά για κάλυψη για όσο διάστημα
κρατάει η κρίση. Άρα δεν υπάρχει ζήτημα κόστους αναστολής τους.
Σε σχέση με τις φορολογικές υποχρεώσεις αλλά και την περαιτέρω
παράταση των ασφαλιστικών εισφορών, ο κ. Πέτσας γνωρίζει πολύ καλά ότι η
αναστολή αυτών δεν οδηγεί σε μείωση δημοσίων εσόδων συνολικά αλλά σε αναστολή
της είσπραξής τους. Αυτό μάλιστα αναφέρεται και στο κείμενο του προγράμματός
μας.
Για αυτό και το ποσό αυτό δεν αθροίζεται ούτε προφανώς στα 12 δις των
εγγυήσεων ούτε όμως στα δημοσιονομικά μέτρα ύψους 14 δις που προτείναμε, καθώς
τα χρήματα αυτά δεν θα είναι με την μορφή απλής διευκόλυνσης πληρωμών, αλλά
καθαρών, μη επιστρεπτέων παροχών του κράτους προς του πολίτες και τις
επιχειρήσεις.
Ακόμη και αν ο κ. Πέτσας και η ΝΔ ήθελαν να τα προσθέσουν
επικαλούμενοι λόγους προσωρινής ρευστότητας, ο κ. Σταϊκούρας αλλά και τα άξια
στελέχη της δημόσιας διοίκησης μπορούν να τους διαβεβαιώσουν ότι αυτή η
ρευστότητα υπάρχει. Άλλωστε μιλάμε για διαθέσιμα άνω των 40 δις ενώ η πρόταση
μας για δημοσιονομική παρέμβαση είναι 14,3 δις.
Στο ζήτημα της διάρκειας η απάντηση είναι πάλι προφανής. Μέχρι τον
Μάιο είναι η κοστολόγηση της κάλυψης των μισθών του ιδιωτικού τομέα. Για κάθε
επιπλέον μήνα που παραμένουν αναγκαστικά κλειστές οι επιχειρήσεις το κόστος
αυξάνει κατά 2,7 δις. Κόστος που θεωρούμε αυτονόητο ότι πρέπει να αναλάβει το
κράτος γιατί σε αντίθετη περίπτωση θα είναι πολλαπλάσιο, τόσο για τους
εργαζόμενους όσο όμως και για την οικονομία συνολικότερα.
Η συνολική δε διάρκεια του προγράμματος είναι τουλάχιστον για 6 μήνες.
Με άλλα λόγια η δέσμη μέτρων που προτείνουμε είναι το ελάχιστο των μέτρων που
πρέπει να ληφθεί για αυτό το διάστημα.
Το λέμε λοιπόν για ακόμη μια φορά. Η χώρα έχει ανάγκη άμεσα ένα εμπροσθοβαρές
πρόγραμμα. Για να μην σταματήσει η κοινωνία και η οικονομία. Γιατί αν γίνει
αυτό θα χρειαστούν πολύ περισσότερα μέτρα για την επανεκκίνηση τους.
Το 1 δισ. ευρώ για την ενίσχυση του δημόσιου συστήματος υγείας
που προτείνετε σε ποιά συγκεκριμένα μέτρα λέτε ότι χρειάζεται να
χρησιμοποιηθεί:
-- 4.000 μόνιμες προσλήψεις γιατρών και λοιπού προσωπικού. Τώρα είναι η ώρα
της επένδυσης στο ΕΣΥ και στη Δημόσια Υγεία.
-- Επαρκή μέσα ατομικής προστασίας των υγειονομικών για την προστασία των
«ανθρώπων της πρώτης γραμμής».
-- Κεντρική διαχείριση των εργαστηριακών ελέγχων για τον κορωνοϊό, ενιαία
κριτήρια για τη διενέργειά τους σε δημόσιο και ιδιωτικό τομέα, ενίσχυση των
δημόσιων εργαστηρίων και των διαθέσιμων διαγνωστικών τεστ και σε όλες τις
περιπτώσεις μηδενική οικονομική συμμετοχή από τον πολίτη.
-- Μεταξύ του «Μένουμε Σπίτι» και του νοσοκομείου, υπάρχει η Πρωτοβάθμια
Φροντίδα Υγείας. Είναι κρίσιμο να ενεργοποιηθούν άμεσα στη μάχη της πανδημίας
τα Κέντρα Υγείας, οι ΤΟΜΥ και τα περιφερειακά ιατρεία. Ο ΕΟΔΥ οφείλει να
διασυνδεθεί με την ΠΦΥ και πρέπει να αξιοποιηθούν άμεσα οι Κινητές Ομάδες
Υγείας (ΚΟΜΥ) για κατ’ οίκον υγειονομική φροντίδα και λήψη δειγμάτων.
-- Ειδική μέριμνα για τις ευάλωτες ομάδες (πρόσφυγες-μετανάστες, Ρομά,
φιλοξενούμενοι σε γηροκομεία, ψυχιατρεία και προνοιακά ιδρύματα, φυλακισμένοι,
άστεγοι, τοξικό-εξαρτημένοι).
Τα 8,5 δισ. ευρώ για άμεση στήριξη εργαζόμενων ποιά μέτρα προτείνετε
να χρηματοδοτήσουν;
Το
κράτος οφείλει να καλύψει για όσο διάστημα διαρκεί η κρίση τον μισθό και το
εισόδημα όλων των εργαζόμενων, μισθωτών, αυτοαπασχολούμενων και ελεύθερων
επαγγελματιών που πλήττονται από την υγειονομική κρίση, διατηρώντας ενεργές
εργασιακές σχέσεις όπως υφίσταντο πριν την έναρξη αυτής. Στην περίπτωση των
μισθωτών του ιδιωτικού τομέα, το κράτος υπεισέρχεται στη θέση του εργοδότη ως
προς όλες τις υποχρεώσεις του για τη διάρκεια της υγειονομικής κρίσης.
To συνολικό ποσό των παροχών του κράτους για 1,7 εκατ. εργαζόμενους και 700
χιλ. αυτοαπασχολούμενους και ελεύθερους επαγγελματίες ανέρχεται σε 1,4 δισ. ευρώ για τον Μάρτιο, 3,8 δισ. ευρώ για τον Απρίλιο και 2,75 δισ. ευρώ για κάθε επιπλέον μήνα.
Πιο
αναλυτικά, τα ελάχιστα απαιτούμενα μέτρα για την εργασία περιλαμβάνουν:
-- Πλήρη
κάλυψη του μισθολογικού κόστους από το κράτος (περίοδος κάλυψης: από την έναρξη
της κρίσης μέχρι και το τέλος Μαΐου με δυνατότητα παράτασης).
-- Πλήρη
καταβολή του δώρου Πάσχα στους εργαζόμενους από το κράτος.
-- Έκτακτο
ειδικό επίδομα για τους ελεύθερους επαγγελματίες και τους αυτοαπασχολούμενους
που πλήττονται από την κρίση, το οποίο θα ισούται με το 1/12 του περσινού
καθαρού εισοδήματός τους, με ελάχιστο τον κατώτατο μισθό και μέγιστο 1000 ευρώ
(περίοδος κάλυψης: από την έναρξη της κρίσης μέχρι και το τέλος Μαΐου με
δυνατότητα παράτασης).
-- Κάλυψη
των ασφαλιστικών εισφορών των εργαζομένων, αυτοαπασχολούμενων και ελεύθερων
επαγγελματιών που πλήττονται (περίοδος κάλυψης: από την έναρξη της κρίσης μέχρι και το
τέλος Μαΐου με δυνατότητα παράτασης).
-- Άμεση
στήριξη των κτηνοτρόφων, ελαιοκαλλιεργητών και παραγωγών κηπευτικών προϊόντων (ύψους
300 εκατ. ευρώ).
--Αναστολή
έκδοσης λογαριασμών για αγροτικό ρεύμα και αρδευτικό νερό.
--Επέκταση
τους επιδόματος ανεργίας σε όλους τους εποχικά εργαζόμενους.
--Γενικευμένη
απαγόρευση απολύσεων.
--Ακύρωση
των απολύσεων που ήδη πραγματοποιήθηκαν τον τελευταίο μήνα.
--Παράταση
ισχύος για έξι μήνες των Συλλογικών Συμβάσεων Εργασίας που ξεκίνησαν να λήγουν
από το Μάρτιο και μέχρι το τέλος της υγειονομικής κρίσης.
--Απαγόρευση
δυσμενούς μετατροπής συμβάσεων (για παράδειγμα, πλήρους σε μερικής).
-- Υποχρέωση
διατήρησης των συμβάσεων εργασίας για έξι μήνες μετά το τέλος της υγειονομικής
κρίσης (μετενέργεια).
--Ρύθμιση
για τον μη συμψηφισμό ημερών μη εργασίας λόγω κορωνοϊού με τις τακτικές άδειες
των εργαζομένων.
--Προστασία
των εργαζομένων σε επιχειρήσεις που συνεχίζουν να λειτουργούν ή και εντείνουν
τη δραστηριότητά τους, όπως τα σουπερμάρκετ και delivery (σε θέματα υγείας και ασφάλειας και ωραρίου).
Γιατί παρουσιάζετε την πρότασή σας «Μένουμε όρθιοι» ως
εάν να πρόκειται για ένα δίλημμα;
Διότι
δυστυχώς εκεί οδηγεί η επιλογή της κυβέρνησης να αντιμετωπίσει τις κοινωνικές
και οικονομικές επιπτώσεις της πανδημίας με τη λογική του «βλέποντας και
κάνοντας», με ανεπαρκή μέτρα ή ακόμη και με μέτρα που οξύνουν την οικονομική
ύφεση όπως είναι εκείνα η κυβέρνηση αποφάσισε για τις εργασιακές σχέσεις.
Επομένως,
σήμερα βρισκόμαστε ως χώρα μπροστά σε ένα δίλημμα:
Είτε μένουμε όρθιοι
με γενναία μέτρα στήριξης της οικονομίας τώρα είτε αύριο, όταν τελειώσει η
πανδημία, αντικρίζουμε συντρίμμια και μπαίνουμε σε νέες περιπέτειες, εθνικές
περιπέτειες, που δυστυχώς πρόσφατα τις βιώσαμε όλοι και γνωρίζουμε πόσο
οδυνηρές είναι.
Σε αυτό
το δίλημμα εμείς απαντάμε: Μένουμε όρθιοι με γενναία μέτρα στήριξης της
οικονομίας τώρα, ακριβώς επειδή έχουμε τη δυνατότητα να το κάνουμε, κυρίως
αξιοποιώντας το μεγάλο μας όπλο, το απόθεμα που έχουμε δημιουργήσει των 37 δις
ευρώ για μια έκτακτη ώρα ανάγκης και αυτή η ώρα είναι τώρα.
Γιατί επικρίνετε την κυβέρνηση για τις παρεμβάσεις της
στα εργασιακά;
Διότι
στο πεδίο των εργασιακών σχέσεων η κυβέρνηση προχωρά με επιλογές που κινούνται
στην ακριβώς αντίθετη κατεύθυνση των όσων είναι αναγκαία, καθώς οι κυβερνητικές
παρεμβάσεις στηρίζονται σε δυο άξονες: τη διευκόλυνση των απολύσεων και τη
συρρίκνωση του εισοδήματος των εργαζομένων, μέσω των μηχανισμών της αναστολής
συμβάσεων εργασίας και της νέας μορφής εκ περιτροπής εργασίας που οδηγεί
αυτόματα σε μειώσεις των μισθών κατά 50%. Οι κεντρικές αυτές επιλογές όχι απλώς
δεν βοηθούν στον περιορισμό των επιπτώσεων της οικονομικής κρίσης, αλλά την
επιτείνουν, καθώς θα παράξουν δίχως αμφιβολία ένα νέο κύμα ανέργων - όπως
εξάλλου δείχνουν ήδη τα δεδομένα του Μαρτίου - αλλά και φτωχοποιημένων
εργαζόμενων χωρίς αγοραστική δύναμη.
Γιατί βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ ζητάνε να συγκληθεί η Επιτροπή
Θεσμών και Διαφάνειας της Βουλής ώστε να συζητηθούν ζητήματα που αφορούν στην
ενημέρωση των πολιτών;
Κατόπιν καταγγελιών και δημοσιευμάτων για χρηματοδότηση ανύπαρκτων
ουσιαστικά ιστοσελίδων και μέσων με πρόσχημα την καμπάνια ενημέρωσης για τον
κορωνοϊό, οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ που είναι μέλη της Επιτροπής Θεσμών και
Διαφάνειας έστειλαν επιστολή στον Πρόεδρο της Βουλής, προκειμένου να συγκληθεί
η Επιτροπή με την παρουσία και του κυβερνητικού εκπροσώπου και να συζητηθούν
ζητήματα που αφορούν στη διάθεση, διαχείριση και διαφάνεια κονδυλίων για την
ενημέρωση των πολιτών.
Δεν πρόκειται μόνο για αυτονόητο κοινοβουλευτικό έλεγχο, αλλά και για
μείζον ζήτημα Δημοκρατίας. Πρέπει να υπάρχει διαφάνεια στην ενίσχυση των Μέσων,
ώστε τα όλα τα κόμματα αλλά και οι φορολογούμενοι να γνωρίζουν ποιος παίρνει
και τι.
Η ενίσχυση των Μέσων που διατηρούν εργαζόμενους και δημοσιογράφους εν
μέσω κρίσης και καθίζησης των διαφημιστικών εσόδων από τα περιοριστικά μέτρα
είναι μία διαδικασία αναγκαία, αν και κατά την άποψη του ΣΥΡΙΖΑ ανεξάρτητη από
την ενημέρωση των πολιτών σε σχέση με τον κορωνοϊό. Αυτό ωστόσο δε μπορεί να
αποτελεί πρόσχημα για τη χρηματοδότηση φιλικών στην κυβέρνηση ανύπαρκτων
ιστοσελίδων και εφημερίδων, σε βάρος τόσο των φορολογουμένων πολιτών όσο και
των ίδιων των Μέσων.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου