![]() |
|
ΚΑΝΕΤΕ κλικ στον σύνδεσμο: https://www.youtube.com/watch?v=6zA-EqRoJoM |
Ομιλία Νίκου Ανδρουλάκη, Προέδρου ΠΑΣΟΚ-Κινήματος Αλλαγής στην Ολομέλεια της Βουλής
Κύριε Πρόεδρε,
Κυρίες και κύριοι βουλευτές,
Ο τρόπος με τον οποίο μια κυβέρνηση νομοθετεί για την Τοπική Αυτοδιοίκηση, αποκαλύπτει το πώς αντιλαμβάνεται την ίδια την εξουσία και τη λειτουργία του κράτους, αλλά και της δημοκρατίας.
Το είδαμε σε πολλές περιπτώσεις αυτά τα επτά χρόνια διακυβέρνησης της Νέας Δημοκρατίας. Στο Ταμείο Ανάκαμψης, όπου δεν έγινε καμία διαβούλευση, -καμία συζήτηση με την Αυτοδιοίκηση, με τις τοπικές κοινωνίες-, για τις προτεραιότητες των πιο σημαντικών έργων που έπρεπε να χρηματοδοτηθούν.
Ένα κλειστό σύστημα εξουσίας, αυτό το οποίο έχουν βαφτίσει ως «επιτελικό κράτος», λειτουργεί χωρίς κανένα όριο. Όλα αποφασίζονται εκεί και όλοι οι υπόλοιποι πρέπει να το υπηρετούν. Αυτό για να επιτευχθεί, πρέπει στο κράτος να μειώνεται η δύναμη κάθε θεσμικού αντίβαρού. Να μην υπάρχει διαφάνεια. Να υπάρχει πελατειακή εξάρτηση, ακόμη και στα θέματα της Αυτοδιοίκησης.
Γι’ αυτό βλέπουμε όλη αυτή η διαδικασία να δημιουργεί τεράστιες αδυναμίες στη λειτουργία της Αυτοδιοίκησης και του κράτους και στο τέλος να βλέπουμε αδιαφάνεια, διαφθορά, αναξιοκρατία και σκάνδαλα που βγαίνουν στην επικαιρότητα.
Εμείς, λοιπόν, τι θέλουμε; Θέλουμε μία Αυτοδιοίκηση σε ομηρία; Μια Αυτοδιοίκηση που στα δύσκολα θα αναλαμβάνει ευθύνες που έπρεπε να αναλάβει το κεντρικό κράτος;
Τι λέτε; Η ευθύνη στους δήμους και η εξουσία σε εσάς; Αυτό είναι μη βιώσιμο και μακριά από τα ευρωπαϊκά χαρακτηριστικά.
Δεν είναι, λοιπόν, αυτά μόνο λέξεις. Είναι και στοιχεία. Όταν η χώρα μας είναι στις τελευταίες θέσεις της Ένωσης σε ζητήματα δημοσιονομικής αποκέντρωσης. Όταν, με βάση τα στοιχεία του ΟΟΣΑ, ανάμεσα σε 153 χώρες η Ελλάδα παραμένει στην ουρά της κατάταξης. Δεν είναι λόγια, όταν περισσότερες από 21.500 αρμοδιότητες εξακολουθούν να παραμένουν συγκεντρωμένες στο κεντρικό κράτος. Και έπειτα αναρωτιέστε γιατί οι πολίτες αισθάνονται ότι οι αποφάσεις που λαμβάνονται δεν τους αφορούν, ότι δεν τους ακούει κανείς. Και όταν σήμερα μιλάμε για μια χώρα που έχει καταρρεύσει δημογραφικά όλη η ελληνική περιφέρεια. Τώρα ήταν η ώρα των μεγάλων τομών για να δώσουμε λόγο στις τοπικές κοινωνίες και να στηρίξουμε την Αυτοδιοίκηση που είναι ο πυλώνας της περιφερειακής ανάπτυξης σε μια χώρα με τόσο ιδιαίτερο γεωγραφικό ανάγλυφο, όπως είναι η Ελλάδα με πλούσια ορεινότητα και νησιωτικότητα. Εσάς, όμως, τίποτα από όλα αυτά δεν σας συγκινεί. Ζητάτε από τους δήμους να ανταποκριθούν στις ανάγκες του 2026, με προσωπικό που αντιστοιχεί στο 2012, και με αρμοδιότητες που συνεχώς αυξάνονται, αλλά χωρίς να υπάρχει προσωπικό και πόροι.
Εμείς κάναμε ακριβώς το αντίθετο. Μια άλλη αντίληψη για τη δημοκρατία. Γιατί είναι πυρήνας της δημοκρατίας αυτά τα ζητήματα.
Αιρετή Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση.
«Καποδίστριας».
«Καλλικράτης».
Περισσότερες αρμοδιότητες.
Περισσότεροι πόροι.
Μεγαλύτερη δημοκρατική νομιμοποίηση.
Άρα, όλες μας οι νομοθετικές πρωτοβουλίες που έδωσαν αξία, ρόλο στην Αυτοδιοίκηση, ήταν στην απέναντι όχθη από αυτά που κάνετε τα τελευταία χρόνια. Τους λίγους, αυτούς υπηρετείτε. Αυτούς στηρίζετε. Και έτσι εκφράζεται και κάθε νομοθετική σας πρωτοβουλία.
Δείτε το παράδειγμα των πολεοδομιών. Τι κάνατε; Δεν ενισχύετε με προσωπικό την Αυτοδιοίκηση, δεν δίνετε πόρους και τεχνική υποστήριξη, παίρνετε τις πολεοδομίες από τους Δήμους, για να τις δώσετε πού; Στους Γενικούς σας Γραμματείς; Δεν είδαμε τι έγινε; Δεν τα είδαμε τα αποτελέσματα; Τα ακούσατε; Τα άκουσε μαζί με εμάς και όλος ο ελληνικός λαός. Και εδώ εκτεταμένη διαφθορά.
Άρα, το πρόβλημά σας δεν είναι να αντιμετωπίσετε τη γραφειοκρατία, να έχουν καλύτερες υπηρεσίες οι πολίτες με διαφάνεια και να καταπολεμήσετε τη διαφθορά. Αλλά να ελέγχετε τη διαφθορά οι ίδιοι. Αυτό είναι το στοίχημα. Όχι η καταπολέμηση της διαφθοράς. Αλλά να κρατάτε τα ηνία της διαφθοράς.
Θέτω και το θέμα των Γενικών Γραμματέων. Ελπίζω η πρωτοβουλία που πήρατε για την ηλεκτρονική ψήφο να μην έχει την τύχη άλλων πρωτοβουλιών. Όπως αυτά που είδαμε από άλλους Γενικούς Γραμματείς του ΥΠ.ΕΣ., τον πρώην Γραμματέα Αποδήμων της Νέας Δημοκρατίας, την κα. Ασημακοπούλου, που καταδικάστηκαν. Και λέτε «και τι έγινε;». Δεν έγινε τίποτα όταν κρίθηκαν ένοχοι για διαρροή προσωπικών δεδομένων 25.000 ανθρώπων; Δεν έγινε τίποτα, μπροστά βέβαια στη σύγκριση με άλλα σκάνδαλα; Αυτό λέτε; Αυτά είναι πολύ σημαντικά θέματα για την εμπιστοσύνη των πολιτών στο κράτος, στην Αυτοδιοίκηση.
Ο Κώδικας, λοιπόν, που φέρνετε σήμερα έχει τέσσερα σημεία που διαφωνούμε κάθετα.
Πρώτον, αποδυναμώνει τη δημοκρατική νομιμοποίηση.
Πού αλλού στον κόσμο υπάρχει τέτοιο εκλογικό σύστημα; Ένα περίπλοκο εκλογικό σύστημα. Εγώ με όσους ανθρώπους συζητώ δεν έχει κανείς καταλάβει τι είδους εκλογικό σύστημα είναι αυτό. Μα, η επιτυχία ενός εκλογικού συστήματος είναι η μεγαλύτερη δημοκρατία, η ποιοτικότερη δημοκρατία, να είναι κατανοητό, εύχρηστο. Τίποτε από όλα αυτά. Πού αλλού εφαρμόζεται;
Και η απάντηση σας είναι: «και αλλού στην Ευρώπη έχουμε εκλογές αυτοδιοίκησης μίας Κυριακής». Ναι, τέτοιο σύστημα δεν έχουν. Μην τα μπερδεύετε.
Γιατί το κάνετε; Για να ελέγξετε τα εσωτερικά σας ζητήματα. Δηλαδή, νομοθετείτε όχι βάσει της καλύτερης δημοκρατίας και της πιο ισχυρής αυτοδιοίκησης, αλλά του πώς θα αντιμετωπίσετε τους εσωτερικούς σας κραδασμούς. Μα, δεν μας ενδιαφέρουν αυτά. Ούτε την Ελλάδα ενδιαφέρουν αυτά τα μικροκομματικά σας παιχνίδια.
Η Δημοκρατία δεν λειτουργεί, κύριε Υπουργέ, με μαθηματικές πατέντες. Δεν λειτουργεί με αλγόριθμους που ελάχιστοι καταλαβαίνουν.
Η Δημοκρατία χρειάζεται καθαρή λαϊκή εντολή.
Και δεσμεύομαι ότι, επειδή μεσολαβούν εθνικές εκλογές, το ΠΑΣΟΚ με τη στήριξη του λαού ως κυβέρνηση, δεν θα επιτρέψει να εφαρμοστεί αυτός ο κατάπτυστος εκλογικός νόμος.
Δεύτερον, συγκεντρώνετε ακόμη περισσότερη εξουσία στα μονοπρόσωπα όργανα.
Ενισχύετε τον δήμαρχο και τον περιφερειάρχη, αλλά όχι το περιφερειακό συμβούλιο. Πάλι στον πυρήνα της Δημοκρατίας. Από τη μια πλευρά, η Δημοτική Επιτροπή μετατρέπεται ουσιαστικά σε μια μικρή κυβέρνηση του δήμου. Από την άλλη πλευρά, το Δημοτικό Συμβούλιο, το κατεξοχήν δημοκρατικό και αντιπροσωπευτικό όργανο, υποβαθμίζεται. Τι είδους λογική είναι αυτή; Πάλι περισσότερη εξουσία στους λίγους; Λιγότερα θεσμικά αντίβαρα; Λιγότερη διαφάνεια; Αυτό θα κάνει την Αυτοδιοίκηση περισσότερο εξαρτημένη ή περισσότερο ελεύθερη και δυνατή;
Τρίτον, εγκαταλείπετε τις τοπικές κοινότητες.
Πρέπει να καταλάβετε ότι έχει καταρρεύσει η ελληνική περιφέρεια. Δεν είμαστε ούτε στο 2000, ούτε στο 2010. Γιατί ακούω επιχειρήματα προ δεκαπενταετίας. Είναι αλλού δημογραφικά, κύριε Λιβάνιε, σήμερα η Ελλάδα. Όταν νομοθετείς, βλέπεις στο παρόν και το μέλλον. Δεν επιχειρηματολογείς για το παρελθόν. Ιδιαίτερα σε στοιχεία που έχουν αλλάξει ραγδαία εις βάρος της περιφέρειας. Δεν πρέπει, λοιπόν, οι τοπικές κοινωνίες να έχουν διακοσμητικό ρόλο.
Οι τοπικές κοινωνίες πρέπει να είναι εισηγητές, να διαβουλεύονται. Αυτό σημαίνει μια Ελλάδα για όλους. Σήμερα τι έχουμε; Χωριά που ερημώνουν, ορεινές περιοχές χωρίς πληθυσμό και εμείς λέμε «σας αφαιρούμε κάθε δυνατότητα». Όχι. Πρέπει να αλλάξετε φιλοσοφία σε αυτό το ζήτημα.
Tέταρτον, δεν διασφαλίζετε πραγματική οικονομική αυτοτέλεια.
Το έχουμε πει πολλές φορές. Κι εδώ είμαστε πολύ πίσω. Δίνετε νέες αρμοδιότητες στους δήμους αλλά χωρίς τους αντίστοιχους πόρους.
Τι τους λέτε; «Προσφέρετε υπηρεσίες, χωρίς λεφτά». Πώς θα το πετύχουν; Άρα, θέλετε ισχυρή αυτοδιοίκηση ή αυτοδιοίκηση-σάκο του μποξ της εκάστοτε κυβέρνησης; Μάλλον το δεύτερο θέλετε.
Στον νέο Κώδικα, δεν υπάρχει καμία εγγύηση ότι οι διαθέσιμοι πόροι θα επαρκούν για το πραγματικό κόστος των νέων αρμοδιοτήτων, τις αυξημένες ανάγκες πολιτικής προστασίας – που κλιμακώνονται οι ανάγκες αυτές- και τις πιέσεις ορεινών, νησιωτικών και απομακρυσμένων δήμων.
Τα χρήματα δεν φτάνουν. Τι θα συμβεί σε αυτή την περίπτωση;
Ή περιορίζονται οι υπηρεσίες για τους πολίτες.
Ή αυξάνονται τα δημοτικά τέλη.
Ή επινοούνται νέες επιβαρύνσεις.
Αυτή δεν είναι οικονομική αυτοτέλεια. Είναι ένας μόνιμος πολιτικός μηχανισμός, που κρατά σε ομηρία την Αυτοδιοίκηση από το κεντρικό κράτος. Αυτό τελικά θέλετε. Τους θέλετε μακρύ σας χέρι. Μακρύ χέρι του Μαξίμου θέλετε τον κάθε δήμαρχο και το κάθε δημοτικό συμβούλιο και όχι αυτόνομους πυρήνες δημοκρατίας και προσφοράς στις τοπικές κοινωνίες.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
Αν ενώσουμε αυτές τις τέσσερις επιλογές της Νέας Δημοκρατίας, αποκαλύπτεται η πραγματική φιλοσοφία της.
Αλλοιώνουν τη δημοκρατική εντολή.
Συγκεντρώνετε την εξουσία ακόμη περισσότερο σε λίγους.
Υποβαθμίζετε για άλλη μία φορά, με προσβλητικό τρόπο, τις τοπικές κοινωνίες. Και διατηρείτε την Τοπική Αυτοδιοίκηση σε απόλυτη εξάρτηση από το εκάστοτε Μέγαρο Μαξίμου. Αυτό δεν είναι αποκέντρωση. Αποκέντρωση είναι άλλα πράγματα. Γι’ αυτό έχουμε άλλο όραμα για την Αυτοδιοίκηση.
Εμείς πιστεύουμε σε μια Ελλάδα που απελευθερώνει δυνάμεις. Σε δήμους και περιφέρειες που μπορούν να σχεδιάζουν το μέλλον τους με σταθερούς πόρους και ξεκάθαρες αρμοδιότητες. Σε μια Αυτοδιοίκηση που πρωταγωνιστεί και όχι που είναι κομπάρσος.
Η δική μας πρόταση είναι ολοκληρωμένη.
Πρώτον, ξεκάθαρες αρμοδιότητες ανάμεσα στο κράτος, στις περιφέρειες και στους δήμους. Να τελειώσει το χάος των αλληλοεπικαλύψεων.
Δεύτερον, πραγματική οικονομική αυτοτέλεια. Με σταθερούς πόρους. Με πιλοτική απόδοση του ΕΝΦΙΑ στην Αυτοδιοίκηση. Με ενεργοποίηση τοπικών εσόδων. Με διαφάνεια και αντικειμενικούς κανόνες χρηματοδότησης.
Τρίτον, καμία νέα αρμοδιότητα χωρίς την αντίστοιχη χρηματοδότηση και το αναγκαίο προσωπικό. Δεν μπορεί το κράτος να μεταθέτει ευθύνες και να κρατά τα μέσα για τον εαυτό του.
Τέταρτον, μια ισχυρή Αυτοδιοίκηση που θα μπορεί να στηρίξει την κοινωνία. Με ισχυρές κοινωνικές υπηρεσίες. Με δημοτικές ενεργειακές κοινότητες, όπως αυτές που υπάρχουν σε εκατοντάδες δήμους όλης της Ευρώπης και εσείς αφαιρέσατε το δικαίωμα από την Τοπική Αυτοδιοίκηση να κάνει δίκαιη πράσινη μετάβαση χαμηλού κόστους και αντιμετώπιση ενεργειακής φτώχειας. Γιατί; Για τις μπίζνες της εγχώριας ολιγαρχίας. Αυτή ήταν η επιλογή σας.
Και βέβαια ένα πραγματικό Ταμείο Περιφερειακής Ανθεκτικότητας για αντιπλημμυρικά έργα, για αντιπυρική προστασία, για πρόληψη των φυσικών καταστροφών. Πώς θα διαχειριστούν όλοι αυτοί οι άνθρωποι στις τοπικές κοινωνίες την κλιματική κρίση; Τις κρίσεις που προκύπτουν από μια νέα κλιματική πραγματικότητα; Βλέπουμε τι γίνεται σε όλη την Ελλάδα και όχι πια μόνο το καλοκαίρι. Και τους υπόλοιπους μήνες. Πώς τους στηρίζετε σε αυτόν τον κρίσιμο τομέα;
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
Η Ελλάδα δεν μπορεί να αντιμετωπίσει το πρώτο και κυρίαρχο εθνικό ζήτημα, το δημογραφικό, χωρίς περιφερειακή ανάπτυξη. Αυτή είναι η γεωγραφία της χώρας. Και περιφερειακή ανάπτυξη χωρίς Αυτοδιοίκηση δεν υπάρχει, χωρίς ισχυρή Αυτοδιοίκηση.
Δεν μπορούμε να πετύχουμε τίποτα χωρίς αυτόν τον πυλώνα της δημοκρατίας. Δεν μπορούμε να μειώσουμε τις περιφερειακές ανισότητες. Δεν μπορεί όλες οι κρίσιμες αποφάσεις να παίρνονται στην Αθήνα.
Η χώρα χρειάζεται γενναία μεταρρύθμιση και γενναία αποκέντρωση. Αλλιώς οι ορεινοί όγκοι και πολλά νησιά τους χειμερινούς μήνες θα βιώσουν την απόλυτη εγκατάλειψη. Γι’ αυτό λοιπόν πρέπει να πούμε ξεκάθαρα ότι σε αυτό το θέμα τα διλήμματα είναι καθαρά.
Στις επόμενες εθνικές εκλογές, ο ελληνικός λαός έχει δύο επιλογές, ριζικά διαφορετικές:
Από τη μία, είναι η αντίληψη της Νέας Δημοκρατίας που μεταφράζεται με τη λειτουργία του επιτελικού κράτους. Ένα κράτος που συγκεντρώνει όλες τις εξουσίες, που παράγει διαφθορά, ατιμωρησία, αναξιοκρατία. Ένα κράτος με τα ίδια χαρακτηριστικά που έφεραν την Ελλάδα στα μνημόνια. Ρουσφέτι, ρουσφέτι, ρουσφέτι.
Και από την άλλη, είναι μια άλλη αντίληψη που θέλει τη δημοκρατική αποκέντρωση. Αυτή την αντίληψη που εκπροσωπεί το ΠΑΣΟΚ που θέλει να εμπιστευτούμε την Αυτοδιοίκηση, να εμπιστευτούμε τις τοπικές κοινωνίες, να έχουμε ισχυρό κράτος δικαίου, διαφάνεια, έλεγχο εγχώριο και ευρωπαϊκών πόρων. Προτεραιοποίηση έργων συζητώντας με αυτούς και όχι με τις κατασκευαστικές και τους ολιγάρχες. Με αυτούς. Αυτοί γνωρίζουν τα προβλήματά τους καλύτερα από αυτούς που έχουν προτεραιότητα τις μπίζνες.
Αυτές λοιπόν οι αντιλήψεις θα συγκρουστούν στις επόμενες εθνικές εκλογές.
Η πρώτη αντίληψη, η δική σας καταρρακώνει τις δημιουργικές δυνάμεις της χώρας, ιδιαίτερα στην ελληνική περιφέρεια. Η δεύτερη αντίληψη, η δική μας, δίνει τη δύναμη σε αυτές τις δημιουργικές δυνάμεις να παράγουν με αξιοπρέπεια στον τόπο τους, μαζί με τα παιδιά τους και μαζί με τις οικογένειές τους.
Σε αυτή την επιλογή θα κριθεί το μέλλον της Ελλάδας.
Γι’ αυτό λοιπόν η πολιτική αλλαγή σημαίνει και καλύτερη δημοκρατία
και ισχυρή Τοπική Αυτοδιοίκηση και πραγματική περιφερειακή ανάπτυξη σε
κάθε γωνιά της Ελλάδας.

Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου