Η "χαμηλοβλεπούσα" του Λιβάνου που αποδείχτηκε αρπακτικό σε βάρος των Ελλήνων φορολογουμένων, με την συμφωνία Βενιζέλου και Παπακωνσταντίνου. |
Ιδιαίτερη σημασία αποδίδεται στην
εκτελεστική συμφωνία Παπακωνσταντίνου - Βενιζέλου με Σάφα, αλλά και τη συμφωνία
Βενιζέλου - Σάφα
Ρεπορτάζ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΣΙΜΟΣ
(από avgi.gr)
Την πρόταση
για σύσταση εξεταστικής επιτροπής σχετικά με την κατασκευή υποβρυχίων από τα
Ελληνικά Ναυπηγεία Α.Ε. κατέθεσε σύσσωμη η Κοινοβουλευτική Ομάδα του
ΣΥΡΙΖΑ, με επικεφαλής τον πρόεδρο του κόμματος, Αλέξη Τσίπρα, με σκοπό να
διερευνηθούν οι ευθύνες κυβερνητικών αξιωματούχων που εμπλέκονται στην υπόθεση,
πέρα από τον ήδη καταδικασθέντα Άκη Τσοχατζόπουλο.
Ο ΣΥΡΙΖΑ χαρακτηρίζει
επιζήμιες για τα ελληνικά συμφέροντα και τις δύο συμβάσεις (2000, 2010) που
είχαν υπογραφεί μεταξύ της ελληνικής κυβέρνησης και τους Γερμανούς
κατασκευαστές και υπογραμμίζει ότι η συγκεκριμένη υπόθεση έχει ζημιώσει το
Ελληνικό Δημόσιο με ένα ποσό που ανέρχεται στα 2,5 δισ. ευρώ περίπου,
χαρακτηρίζοντάς την "διαρκές οικονομικό και πολιτικό σκάνδαλο".
Κομβικό
σημείο στην πρόταση για την εξεταστική θεωρείται η εκτελεστική συμφωνία που
υπογράφτηκε στις 30 Σεπτεμβρίου του 2010 από τον τότε υπουργό Οικονομικών Γ.
Παπακωνσταντίνου, τον Ευ. Βενιζέλο, τότε υπουργό Εθνικής Άμυνας, και τον
Ισκαντάρ Σάφα, επικεφαλής της Abu Dhabi Mar LLC, στο πλαίσιο του νόμου
3885/2010 που είχε ψηφιστεί μία μέρα νωρίτερα από τη Βουλή με τις ψήφους των
βουλευτών του ΠΑΣΟΚ και του ΛΑΟΣ. Ιδιαίτερη επίσης σημασία αποδίδει ο ΣΥΡΙΖΑ
στη συμφωνία που πέρασε στις 27 Οκτωβρίου του 2010, με πρωτοβουλία του Ευ.
Βενιζέλου, η οποία ενέκρινε τη μεταβίβαση των ΕΝΑΕ στην εταιρεία Privinvest του
Ι. Σάφα. Μάλιστα, η σχετική τροπολογία είχε προστεθεί σε νομοσχέδιο με θέμα
"Ηλεκτρονική καταχώριση και εκτέλεση ιατρικών συνταγών και παραπεμπτικών
ιατρικών πράξεων"!
Υπενθυμίζεται
ότι, με βάση τις συμφωνίες, κατασκευαστές των υποβρυχίων, και από το 2001 ιδιοκτήτες
των ναυπηγείων, ήταν οι γερμανικές HDW και Ferrostaal, ενώ, από το 2005 τα
ναυπηγεία περνούν στον έλεγχο και την πλήρη ιδιοκτησία της ThyssenKrupp, η
οποία εξαγόρασε την HDW και απέκτησε το σύνολο του πακέτου της Ferrostall. Η
υπόθεση περιλαμβάνει ένα υποβρύχιο το οποίο κατασκευάστηκε μεν, αλλά
διαπιστώθηκε ένα σοβαρό πρόβλημα ευστάθειας, τρία που δεν παραδόθηκαν ποτέ (!)
και πολλά ακόμη.
Φορολογούμενοι και εργαζόμενοι τα θύματα
της υπόθεσης
"Το
κόστος, το οποίο κλήθηκε να πληρώσει ο φορολογούμενος", υπογραμμίζει ο
ΣΥΡΙΖΑ, "για την κατάσταση αυτή δεν είναι καθόλου αμελητέο: από το
πρόγραμμα ναυπήγησης των υποβρυχίων του Π.Ν. η γερμανική Howaldtswerke-Deutsche
Werft (εφεξής HDW) αρχικά και στη συνέχεια ο -'επενδυτής' της
Κυβέρνησης Παπανδρέου- κ. Ισκαντάρ Σάφα εισέπραξαν περίπου 2,5 δισ. ευρώ κατά
το χρονικό διάστημα 2000 - 2011. Μετά από 11 χρόνια και 2,5 δισ. ευρώ, το
Ελληνικό Δημόσιο βλέπει τα υποβρύχια του Π.Ν. να σαπίζουν, την παραγωγική δραστηριότητα
των ναυπηγείων να εκμηδενίζεται, τους 'επενδυτές' να εξαφανίζονται,
ενθυλακώνοντας τεράστια ποσά, και τους εργαζόμενους καταδικασμένους στην
ανέχεια".
Από τον Τσοχατζόπουλο...
Η αφετηρία
της υπόθεσης τοποθετείται στον Μάρτιο του 1998, με τις αποφάσεις του ΚΥΣΕΑ για
την υπογραφή των συμβάσεων 012Β/00 και 021Β/02 μεταξύ των Ελληνικών Ναυπηγείων
και της Γενικής Διεύθυνσης Εξοπλισμών, οι οποίες είχαν υπογραφτεί από τον τότε
υπουργό Εθνικής Άμυνας Άκη Τσοχατζόπουλο. Η πρόταση υπενθυμίζει ότι "οι
συμβάσεις αυτές προέβλεπαν η μεν πρώτη την προμήθεια τριών (3) υποβρυχίων τύπου
214 με δικαίωμα προαίρεσης (option) για ένα (1) ακόμη, εκ των οποίων το πρώτο
(1ο) (Παπανικολής) προβλέφθηκε να ναυπηγηθεί στην Γερμανία (Κίελο) και τα
υπόλοιπα 3 (Πιπίνος - Ματρώζος - Κατσώνης) στον Σκαραμαγκά, η δε δεύτερη τον
εκσυγχρονισμό τριών (3) υποβρυχίων τύπου 209 με δικαίωμα προαίρεσης για ακόμη
ένα (1). Πρέπει δε να σημειωθεί ότι η πρώτη σύμβαση δεν προέβλεπε την προμήθεια
τορπιλών βαρέος τύπου για τα νέα υποβρύχια του Π.Ν.!".
Αδιερεύνητες οι γερμανικές ευθύνες
"Τα όσα
συνέβησαν κατά τη διάρκεια ισχύος των συμφωνιών μεταξύ των Γερμανών
κατασκευαστών και ιδιοκτητών των ναυπηγείων και της ελληνικής κυβέρνησης",
υπενθυμίζει ο ΣΥΡΙΖΑ, "ερευνώνται ήδη από την ελληνική Δικαιοσύνη, η οποία
με την απόφασή της τον Οκτώβριο του 2013 επέβαλε στον υπεύθυνο για την υπογραφή
των συμβάσεων, υπουργό κ. Άκη Τσοχατζόπουλο, τους συγγενείς και τους συνεργάτες
του, πολυετείς ποινές κάθειρξης σε πρώτο βαθμό για ξέπλυμα μαύρου χρήματος που
έλαβαν από τους Γερμανούς κατασκευαστές των υποβρυχίων, αλλά και προξενηθείσες
στο Ελληνικό Δημόσιο ζημίες πολλών εκατομμυρίων ευρώ.
Μια ακόμη
δίκη θα διεξαχθεί με κατηγορουμένους από το ΥΠΕΘΑ και τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά
για την ίδια υπόθεση. Αναπάντητο, όμως, παραμένει το ερώτημα γιατί δεν
διώχθηκαν και οι Γερμανοί συνεργοί του πρώην Υπουργού. Σε κάθε περίπτωση
ερευνητέα είναι όλα τα γεγονότα που σχετίζονται με την κατάρτιση και υλοποίηση
των ανωτέρω συμβάσεων και προετοίμασαν το έδαφος για την καταστροφική εκτελεστική
συμφωνία του 2010".
... Στον Βενιζέλο και τον
Παπακωνσταντίνου
Παρά το ότι
στις 30 Σεπτεμβρίου του 2006 το υπουργείο Εθνικής Άμυνας είχε αρνηθεί να
παραλάβει το υποβρύχιο "Παπανικολής", καθώς διαπιστώθηκε σοβαρό
πρόβλημα ευστάθειας του σκάφους, οι ελληνικές κυβερνήσεις συνέχισαν στην
ίδια... γραμμή πλεύσης. Κομβικο σημείο στην υπόθεση δεν είναι άλλο από τον
περίφημο νόμο Βενιζέλου - Παπακωνσταντίνου.
Αναλυτικότερα ο ΣΥΡΙΖΑ υπενθυμίζει
ότι, "μετά από την καταγγελία των συμβάσεων 012Β/00 και 021Β/02 από τη
γερμανική HDW στις 21.9.2009 ακολούθησε σειρά διερευνητικών επαφών και
διαπραγματεύσεων και στη συνέχεια η αρμόδια υποεπιτροπή της Βουλής με
πλειοψηφία που σχηματίστηκε από τους βουλευτές του ΠΑΣΟΚ και του ΛΑΟΣ ενέκρινε
την υπογραφή συμφωνίας - πλαισίου μεταξύ της Ελληνικής Δημοκρατίας και των
εταιρειών ThyssenKrupp Marine Systems AG, Howaldtswerke Deutsche Werft GmbH
(HDW), Abu Dhabi MAR LLC και ΕΝΑΕ η οποία υπεγράφη στις 18 Μαρτίου του 2010. Το
νομοσχέδιο για την κύρωση της κύριας σύμβασης έφερε τις υπογραφές των κ.
Γιώργου Παπακωνσταντίνου, Ευάγγελου Βενιζέλου, Χάρη Παμπούκη, Λούκας Κατσέλη,
Μιχάλη Χρυσοχοΐδη και Παναγιώτη Μπεγλίτη".
Ωστόσο, το
παραπάνω νομοσχέδιο λαμβάνει συγκεκριμένη μορφή με την εκτελεστική συμφωνία η
οποία "ενσωματώθηκε 'σε σχέδιο' σε νόμο που εισήχθη στην Ολομέλεια της
Βουλής και υπερψηφίστηκε μόνο από το ΠΑΣΟΚ και τον ΛΑΟΣ. Ο σχετικός Νόμος
3885/2010 δημοσιεύθηκε στο ΦΕΚ στις 29.9.2010. Η εκτελεστική συμφωνία υπεγράφη
τελικά στις 30 Σεπτεμβρίου του 2010 από τον τότε υπουργό Οικονομικών κ. Γιώργο
Παπακωνσταντίνου, τον κ. Ευάγγελο Βενιζέλο, τότε υπουργό Εθνικής Άμυνας και τον
κύριο Σάφα".
Η συμφωνία
περιλαμβάνει τα παρακάτω:
"α) Στο πλαίσιο του προγράμματος
Αρχιμήδης συμφωνήθηκε να παραληφθεί το υποβρύχιο Παπανικολής με το κλείσιμο της
Συμφωνίας και τα υπόλοιπα τρία (3) υποβρύχια να παραληφθούν μετά την ολοκλήρωση
των απαραίτητων εργασιών και δοκιμών.
β) Στο πλαίσιο του προγράμματος
Neptune II συμφωνήθηκε η ολοκλήρωση των εργασιών εκσυγχρονισμού στο υποβρύχιο
Ωκεανός και η παραγγελία δυο (2) νέων υποβρυχίων τύπου 214, αντί του
εκσυγχρονισμού δυο (2) υποβρυχίων τύπου 209.
γ) Το Ελληνικό Δημόσιο αποδέχθηκε να
καταβάλει 117 εκατ. ευρώ στην HDW για πρόσθετα υλικά (excess materials) τα
οποία η γερμανική εταιρεία ισχυρίστηκε ότι είχαν αγοραστεί πριν από την
Εκτελεστική Συμφωνία για τον εκσυγχρονισμό των υποβρυχίων τύπου 209, που τελικά
δεν έγινε εξαιτίας της Συμφωνίας αυτής.
Ο
Παπανικολής παραδόθηκε στις 27 Οκτωβρίου 2010".
Το "δώρο" στους Γερμανούς
Με τον Νόμο
3885/2010, τονίζει ο ΣΥΡΙΖΑ, "το Ελληνικό Δημόσιο παραιτήθηκε από
οποιαδήποτε απαίτησή του σε βάρος των Γερμανών, αποδέχθηκε ως αληθή τα
αποτελέσματα των δοκιμών του Παπανικολή που διεξήχθησαν το 2008, επέστρεψε στην
HDW τις εγγυητικές επιστολές καλής εκτέλεσης της κύριας σύμβασης και καθιέρωσε
έναν μηχανισμό επιβολής κυρώσεων, που είναι ουσιωδώς διαφορετικός από τα
ισχύοντα στο εθνικό και κοινοτικό δίκαιο δημοσίων συμβάσεων".
Με "πρωτοβουλία" Βενιζέλου, τα
ναυπηγεία παραχωρούνται σε εταιρεία με μετοχικό κεφάλαιο 25.000 ευρω!
"Τεράστια,
όμως, ερωτήματα εγείρει και η προσθήκη που κατατέθηκε σε νομοσχέδιο του
υπουργείου Υγείας (ήδη Νόμος 3892/2010) με πρωτοβουλία του τότε υπουργού
Εθνικής Άμυνας κ. Ε. Βενιζέλου", επισημαίνει το κείμενο για την πρόταση
περί σύστασης της εξεταστικής επιτροπής, "σύμφωνα με την οποία εγκρίνεται
η μεταβίβαση των ΕΝΑΕ στην εταιρεία Privinvest με ιδιοκτήτη τον κ. Ισκαντάρ
Σάφα, ο οποίος έκτοτε είναι αποκλειστικός κύριος των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά.
Τελικώς, οι διθύραμβοι της κυβέρνησης του ΠΑΣΟΚ και του κ. Ευάγγελου Βενιζέλου
για τη μεγάλη επένδυση στα ναυπηγεία κατέληξαν σε έναν ενδιάμεσο και μια
εταιρεία με μετοχικό κεφάλαιο 25.000 ευρώ (!!!) και με μηδενική δυνατότητα
μεταφοράς τεχνογνωσίας".
Τα Ελληνικά Ναυπηγεία υπό κατάρρευση
"Κατά
την υπογραφή της εκτελεστικής συμφωνίας οι πληρωμές που έγιναν από το Ελληνικό
Δημόσιο, σύμφωνα με τα διαθέσιμα στοιχεία, φτάνουν στα 357.700.000 ευρώ, ενώ
μετά την εκτελεστική συμφωνία καταβλήθηκαν 362.750.000 ευρώ", σημειώνει ο
ΣΥΡΙΖΑ. Και προσθέτει: "Ως εκ τούτου προκύπτει ότι η εκτελεστική συμφωνία
έχει στοιχίσει μέχρι στιγμής στο Ελληνικό Δημόσιο 720.450.000 ευρώ, ενώ το
υπολειπόμενο τίμημα είναι 1.321.000.000 ευρώ".
Στο πλαίσιο αυτό τονίζεται
ότι "τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά ουσιαστικά ουδέποτε λειτούργησαν μετά τη
μεταβίβασή τους στην Privinvest, συμφερόντων Ισκαντάρ Σάφα, ενώ από τον Μάιο
του 2012 λειτούργησαν με το προσωπικό απασχολούμενο εκ περιτροπής μία μέρα την
εβδομάδα και από 1/10/2013 έχουν διακόψει οριστικά κάθε λειτουργία,
εγκαταλειφθέντα οριστικά από τον πρώην ιδιοκτήτη τους, και το προσωπικό
παραμένει απλήρωτο για παραπάνω από 18 μήνες".
Με ποια κριτήρια;
"Μέχρι
και σήμερα δεν έχει καταστεί γνωστό ποια ήταν τα κριτήρια επιλογής του κ.
Ισκαντάρ Σάφα, με ποιούς άλλους υποψήφιους αγοραστές συγκρίθηκε, ποια μεθοδολογία
ακολουθήθηκε για τη σύγκρισή του με αυτούς και σε ποια τελικά σημεία
αποδείχθηκε συμφερότερος για το Ελληνικό Δημόσιο. Για τον λόγο αυτόν είναι
αναγκαίο να εξεταστεί η ευθύνη όλων των συναρμόδιων υπουργών" υπογραμμίζει
ο ΣΥΡΙΖΑ.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου