Ο Έλληνας Κώστας Σαραντίδης, (Νγκουιέν Βαν Λαπ), που πολέμησε στο πλευρό των Βιετμίνχ την περίοδο της Γαλλικής αποικιοκρατίας
"Εκεί που παζαρεύαμε με έναν πιτσιρικά έρχεται ένας στρατιωτικός του γαλλικού στρατού, δίνει μια του πιτσιρικά και του πετάγονται οι καρύδες...θυμήθηκα και τι μας κάνανε οι Γερμανοί.,, έπιασα μια συζήτηση με μια κοπέλα και κατάλαβα ότι γίνεται επανάσταση....κι έτσι, έπιασα σύνδεσμο..μου βγάλανε το όνομα Νγκουιέν Βαν Λαπ και μπήκαμε στις γραμμές του αντάρτικου".
Σαν χθες, 24 Ιουνίου 2021, πεθαίνει ο Κώστας Σαραντίδης, (Νγκουιέν Βαν Λαπ),που πολέμησε στο πλευρό των Βιετμίνχ την περίοδο της Γαλλικής αποικιοκρατίας.
Γεννήθηκε το 1927, στη Θεσσαλονίκη, από γονείς πρόσφυγες της Μικράς Ασίας. Με επτά αδέρφια και εκτός σχολείου την περίοδο της γερμανικής κατοχής, αναγκάστηκε από μικρός να βγει στο μεροκάματο.
Συνελήφθη από ταγματασφαλίτες και 22/9/43 εστάλη στη Γερμανία για καταναγκαστικά έργα.
Στη Γιουγκοσλαβία, κατάφερε να δραπετεύσει και έμεινε ασύλληπτος, μέχρι το τέλος του πολέμου.
Μόλις τελειώνει ο πόλεμος, προσπαθεί να γυρίσει στην Ελλάδα: "Πήγαμε στην ελληνική πρεσβεία να ζητήσουμε να έρθουμε στην Ελλάδα, αλλά ο πρέσβης μας είπε ότι στην Ελλάδα υπάρχει εμφύλιος. Εγώ ξαφνιάστηκα, τι είναι εμφύλιος δεν ήξερα. Πολιτικά δεν είχα ιδέα, τίποτα. Κι εφόσον είδαμε ότι δεν γίνεται τίποτα, βρήκαμε τον Στέφανο τον Γκανά ντυμένο Λεγεωνάριο, ο οποίος μας "ψώνισε". Κι έτσι πήγαμε κι εμείς στη Λεγεώνα, για να επιβιώσουμε, τον Αύγουστο του '45".
Το 1945, εντάσσεται στη Γαλλική Λεγεώνα των Ξένων και τον Φλεβάρη του 1946 φτάνει στη Σαϊγκόν της τότε Ινδοκίνας:
"Τον Φλεβάρη του '46 φτάσαμε στη Σαϊγκόν, τη λεγόμενη Χο Τσι Μιν. Φτάνοντας εκεί, είδαμε τα πράγμα διαφορετικά απ' αυτά που μας λέγανε στη διαδρομή...αντιληφθήκαμε αμέσως περί τίνος πρόκειται.
Θυμάμαι ήταν κάτι παιδάκια που πουλάγανε καρύδες. Εκεί που παζαρεύαμε με έναν πιτσιρικά έρχεται ένας στρατιωτικός του γαλλικού στρατού, δίνει μια του πιτσιρικά και του πετάγονται οι καρύδες.
Ξαφνιάστηκα. Διαμαρτυρήθηκα. Λέω "τι έγινε;". Μου λέει ο στρατιωτικός, αύριο θα κάνεις και συ τα ίδια.
Από τότε άρχισε το μυαλό μου να σκέφτεται, κάτι δεν πάει καλά. Θυμήθηκα και τι μας κάνανε οι Γερμανοί. Τη νύχτα δεν μπορούσα πλέον να κοιμηθώ. Ωσπου έπιασα μια συζήτηση με μια κοπέλα και κατάλαβα ότι γίνεται επανάσταση....
..κι έτσι, έπιασα σύνδεσμο, αφού ήξερα πλέον περί τίνος πρόκειται, και αποφάσισα στις 4/4/46 να λιποτακτήσω από τη Λεγεώνα..επειτα, με δοκιμάσανε και αφού πέρασα τη δοκιμασία, από εκείνη τη στιγμή μου βγάλανε το όνομα Νγκουιέν Βαν Λαπ και μπήκα στις γραμμές του αντάρτικου".
Το 1949, έγινε μέλος του ΚΚ Βιετνάμ. Πολέμησε για πολλά χρόνια στη ζούγκλα στο πλευρό του Βιετναμέζικου λαού έως τη συντριβή των Γάλλων και την ανεξαρτησία του Βιετνάμ.
Στη συνέχεια,έζησε στο Βόρειο Βιετνάμ έως το 1965, οπότε και επέστρεψε στην Ελλάδα.
Θα βρει δουλειά στην Πεσινέ, όπου θα δουλέψει ως οδηγός για 18 χρόνια μέχρι τη σύνταξή του και θα συμβάλει στην ίδρυση του σωματείου στην επιχείρηση.
Το 2010. λαμβάνει τη Βιετναμέζικη υπηκοότητα και το 2013 ονομάζεται Ηρωας των Λαϊκών Ενόπλων Δυνάμεων του Βιετνάμ.
Είχε στη συλλογή του αρκετούς τιμητικούς τίτλους, με πιο πρόσφατο αυτόν για τη συμπλήρωση των 70 χρόνων ως μέλος του Κομμουνιστικού Κόμματος Βιετνάμ.
Πέθανε 24 Ιουνίου 2021, σε ηλικία 94 ετών.
Η ζωή και δράση του "Βιέτ Κώστα", του ήρωα του λαού του Βιετνάμ, Nguyen Van Lap, αποτελούν ξεχωριστό παράδειγμα διεθνισμού και αγώνα ενάντια στον Ιμπεριαλισμό.
__________
ΥΓ: Το όνομα Νγουιέν Βαν Λαπ – Nguyễn Văn Lập σημαίνει κατά λέξη: Επιθυμία – Μόρφωση – Δημιουργία.

Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου