ΑΛΛΑΓΗ EMAIL

Οι φίλοι αναγνώστες μπορεί να στέλνουν τα μηνύματά τους στο εμέηλ στο οποίο θα προτιμούσε ο διαχειριστής να τα λαμβάνει. Παράλληλα επειδή η Maicrosoft μας λογόκρινε και μπλόκαρε το μαιηλ gmosxos1@hotmaihl. com άνοιξε και ισχύει πλέον το εμέηλ gmosxos23.6.1946@gmail.com το οποίο μπορείτε να χρησιμοποιείτε .ΤΗΛ. ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ 6938.315.657 & 2610.273.901

Παρασκευή 28 Μαΐου 2021

Ακρόπολη: Τα αρχαία μνημεία ως ντεκόρ ντεφιλέ

 ΑΚΡΟΠΟΛΗ


Ακόμα ένα αγκάθι στο ήδη πληγωμένο σώμα της Ακρόπολης προστέθηκε τα χαράματα της Τετάρτης με την ομόφωνη γνωμοδότηση του ΚΑΣ για τη φωτογράφηση της συλλογής Cruise 2022 του οίκου Dior. Τα μέλη του Συμβουλίου έδωσαν επίσης το πράσινο φως για τη φωτογράφηση της συγκεκριμένης συλλογής και στο Ηρώδειο, στην Αρχαία Αγορά, στον ναό του Ποσειδώνα στο Σούνιο και στον ναό του Δία στη Νεμέα, ενώ για τις ανάγκες τής διεθνούς διαφημιστικής καμπάνιας του οίκου θα πραγματοποιηθούν και βιντεοσκοπήσεις και αεροφωτογραφήσεις των μνημείων. Σήμερα αναμένεται να εξετάσει το Κεντρικό Συμβούλιο Νεωτέρων Μνημείων το αίτημα για την παραχώρηση του Καλλιμάρμαρου ώστε να πραγματοποιηθεί η επίδειξη μόδας της συγκεκριμένης συλλογής στις 17 Ιουνίου.

Σ’ αυτή τη νέα αντίληψη για τη διαχείριση και τη χρήση των μνημείων μας, τα μοντέλα του οίκου δεν θα βιντεοσκοπηθούν στον Βράχο για να μην δοθεί η εντύπωση, σύμφωνα με το σκεπτικό που διαρρέεται, ότι η Ακρόπολη μπορεί να γίνει «πασαρέλα». Τα μοντέλα του οίκου δεν θα βιντεοσκοπηθούν στον Βράχο, αλλά στη δυτική του πλευρά, από την πύλη Μπελέ προς το Ηρώδειο. Βέβαια, βιντεοσκοπήσεις θα γίνουν σε όλα τα υπόλοιπα μνημεία. Αλήθεια, ο ναός του Ποσειδώνα στο Σούνιο ή η Αρχαία Αγορά δεν κινδυνεύουν να θεωρηθούν «πασαρέλα»;

Ο διάβολος και οι λεπτομέρειες

Εν πάση περιπτώσει, πολλά είναι τα κενά ενημέρωσης που προκύπτουν από τη χθεσινή συνεδρίαση, δεδομένου ότι ούτε οι δημοσιογράφοι μπορούν να παρακολουθήσουν το ΚΑΣ λόγω των μέτρων προστασίας για την Covid, ενώ όλες οι δραστηριότητες έχουν ανοίξει, και επιπλέον διότι για πρώτη φορά το υπουργείο Πολιτισμού δεν κάνει επίσημη ενημέρωση, αλλά προβαίνει σε παροχή αποκλειστικής ενημέρωσης και πληροφοριών σε επιλεγμένα ΜΜΕ πριν ακόμα συζητηθούν στο ΚΑΣ.  Έχει ενδιαφέρον, κατ’ αρχάς, να μάθουμε ποιες ακριβώς ημέρες του Ιουνίου θα πραγματοποιηθούν οι φωτογραφήσεις, βιντεοσκοπήσεις και ενδεχομένως αεροφωτογραφήσεις των μνημείων. Επίσης, να δημοσιοποιηθούν οι όροι που έχουν τεθεί κατά τη συνεδρίαση. Απομένει επίσης να μάθουμε αν το Ελληνικό Δημόσιο θα έχει επιπλέον έσοδα από αυτή τη δραστηριότητα ή χαριστικά γίνεται όλη η φασαρία και αν θα εισπράξει τα νόμιμα τέλη. Διαρρέεται επίσης ότι οι φωτογραφήσεις θα διαρκέσουν ένα εικοσιτετράωρο ανά αρχαιολογικό χώρο, απασχολώντας περί τα 100 - 150 άτομα. Θα κλείσουν δηλαδή για το κοινό η Ακρόπολη και τα υπόλοιπα πέντε μνημεία τις ημέρες των φωτογραφήσεων και των βιντεοσκοπήσεων; Το κύριο και βασικό ερώτημα ωστόσο παραμένει και είναι σαφές: Γιατί γίνεται όλο αυτό;

Το μόνο βέβαιο πάντως είναι ότι πρόκειται για επετειακή φωτογράφηση, για τα 70 χρόνια από την φωτογράφηση του 1951, όταν ο γνωστός οίκος παρουσίασε τη συλλογή του με φόντο τον Παρθενώνα και το Ερέχθειο. Σύμφωνα με το αίτημα που κατέθεσαν οι εταιρείες Eight E.E. και QOS IKE που εκπροσωπούν τον οίκο Dior (δυστυχώς, κι αυτό από διαρροές το μάθαμε), η συλλογή που θα φωτογραφηθεί στα αρχαία μνημεία «είναι εμπνευσμένη από τον ελληνικό πολιτισμό, τις προγονικές τέχνες, την τεχνογνωσία, την ελληνική μυθολογία αλλά και το διαρκές αποτύπωμα της ελληνικής παράδοσης και δημιουργίας στη συλλογική μνήμη της Ευρώπης». Οι δε φωτογραφήσεις και βιντεοσκοπήσεις θα πλαισιώσουν την επίδειξη μόδας στο Καλλιμάρμαρο στις 17 Ιουνίου.

Από τη φωτογράφιση του 1951, τότε που ο Ζαν - Πιέρ Πεντρατσινί φωτογράφιζε για λογαριασμό του περιοδικού Paris Match τα μοντέλα του Dior μπροστά από τον Παρθενώνα, με τη μισή Ελλάδα να στενάζει στα βράχια του «νέου Παρθενώνα»

Ο πολιτισμός ως διαφημιστικό προϊόν

Το σύνολο των συγκεκριμένων δράσεων διαφημίζεται ως προβολή των μνημείων μας για την επανεκκίνηση του ελληνικού τουρισμού. Το ίδιο το υπουργείο Τουρισμού σε χθεσινή του ανακοίνωση αναφέρει επί λέξη ότι «το γεγονός αυτό, δεδομένου ότι θα τύχει διεθνούς παρουσίασης από μεγάλα ΜΜΕ, θα συμβάλει στην προβολή της Ελλάδας στο εξωτερικό και στην ενίσχυση του τουρισμού». Αυτό που μάλλον διαφεύγει στην ηγεσία του υπουργείου Τουρισμού είναι ότι τα μνημεία μας είναι αυτόφωτα και ονομαστά σε όλο τον πλανήτη. Αν κάτι χρειάζονται από μας και τους επιγόνους μας, είναι σεβασμός. Και, διάολε, κάποια μνημεία, όπως η Ακρόπολη, δεν χωρούν στο κουστούμι της εμπορικής διαπραγμάτευσης. Ποιος άραγε περιμένει να μάθει την Ακρόπολη και τον Παρθενώνα μέσα από ένα ντεφιλέ; Είναι μνημείο Παγκόσμιας Κληρονομιάς και θαυμαστό τεκμήριο του ανθρώπινου πολιτισμού, ξακουστό σε όλη την οικουμένη.  Όσο για τον ελληνικό τουρισμό, μάλλον θα διαφημιστεί καλύτερα αν η κυβέρνηση ακολουθήσει ένα οργανωμένο σχέδιο για την Covid στην τρέχουσα τουριστική περίοδο.

Το επιχείρημα επίσης που διαρρέεται επίσης είναι ότι η φωτογράφηση θα βοηθήσει στην προβολή των εργασιών που έχουν γίνει τα τελευταία 70 χρόνια στην Ακρόπολη. Ωραία θα θαυμάζει ο κόσμος πίσω από τα μανίκια του Dior την πρόοδο των αναστηλώσεων. Και με δεδομένη την κυβερνητική υπερηφάνεια για τις νέες διαστρώσεις (οπλισμένο σκυρόδεμα), θεωρούμε βέβαιο ότι θα τις αναδείξει η φωτογράφηση!

Επιστροφή λοιπόν στη μετεμφυλιακή Ελλάδα του 1951, τότε που ο Ζαν - Πιέρ Πεντρατσινί φωτογράφιζε για λογαριασμό του περιοδικού Paris Match τα μοντέλα του Dior στον Βράχο μπροστά από τον Παρθενώνα με τη μισή Ελλάδα να στενάζει στα βράχια του «νέου Παρθενώνα».

Το όχι του ΚΑΣ το 2017

«Τσιμεντωμένη» και «λουστραρισμένη» η Ακρόπολη, έτσι όπως τη θέλει τώρα η αισθητική της κυβέρνησης, παραδίδεται στον βωμό ενός νεοαποικιακού αφηγήματος που αντιλαμβάνεται τα εμβληματικά-ταυτοτικά μνημεία του τόπου ως ντεκόρ για ντεφιλέ.

Για την Ιστορία, θυμίζουμε ότι ανάλογο αίτημα του οίκου Gucci το 2017 είχε απορριφθεί από το ΚΑΣ. Τουλάχιστον δύο μέλη του συμβουλίου είχαν ψηφίσει και τότε ομόφωνα όπως και τώρα! Το δε επιχείρημα ότι το 2017 θα γινόταν πασαρέλα, ενώ το 2021 γίνεται απλή φωτογράφηση είναι προσχηματικό καθώς και στις δύο περιπτώσεις πρόκειται για προώθηση εμπορικού οίκου μόδας με φόντο τα κορυφαία μνημεία που «δι’ αυτά πολεμήσαμεν» διακόσια χρόνια πριν.

η - Έντυπη έκδοση ΑΥΓΗΣ

Δεν υπάρχουν σχόλια: