Η ΑΜΚ της ΔΕΗ χωρίς συμμετοχή του Δημοσίου αποτελεί απώλεια περιουσίας και εσόδων για το Ελληνικό Δημόσιο
1] Γιατί είναι έγκλημα η Αύξηση Μετοχικού Κεφαλαίου της ΔΕΗ και η μειοψηφική θέση του Δημοσίου στη μετοχική της σύνθεση;
Η απώλεια της πλειοψηφίας της μετοχικής σύνθεσης της ΔΕΗ είναι έγκλημα, γιατί η ελληνική πολιτεία θα χάσει την πλειοψηφία στον πυλώνα του ενεργειακού μας συστήματος, που είναι απαραίτητος για τη μετάβαση στην κλιματική ουδετερότητα και σε καθαρές μορφές ενέργειας, όπως είναι επίσης απαραίτητος για τη στήριξη της ελληνικής οικονομίας και παραγωγικής βάσης, και για τη στήριξη της κοινωνίας και των ευάλωτων κοινωνικών ομάδων. Η βιωσιμότητα της ελληνικής οικονομίας και της ελληνικής κοινωνίας εξαρτάται από τη ΔΕΗ και τα ενεργειακά δίκτυα.
Η ΑΜΚ της ΔΕΗ χωρίς συμμετοχή του Δημοσίου αποτελεί απώλεια περιουσίας και εσόδων για το Ελληνικό Δημόσιο. Το δημόσιο και οι πολίτες μέσα σε είκοσι μέρες θα χάσουν ένα σημαντικό κομμάτι της περιουσίας τους, χωρίς να ρωτηθούν, χωρίς να συζητηθεί στη Βουλή, και μάλιστα μέσα σε μια περίοδο ακρίβειας, όταν βασικά αγαθά και ειδικότερα το ρεύμα πλήττονται από υπέρογκες αυξήσεις.
[2] Ποιες είναι οι επιπτώσεις της απώλειας της πλειοψηφίας του Δημοσίου στην ΔΕΗ;
Η ΝΔ ισχυρίζεται ότι «μόνο τυπικά» θα χάσει το Δημόσιο την πλειοψηφία της ΔΕΗ. Αυτό αποτελεί τουλάχιστον εμπαιγμό. Με δεδομένη την απώλεια πλειοψηφίας, η ΔΕΗ χάνει το δημόσιο χαρακτήρα της, παύει να επιτελεί τον κοινωνικό και αναπτυξιακό της ρόλο και οι αποφάσεις (επί τιμολογίων, επί εμπορικής πολιτικής, επί επενδυτικών προτεραιοτήτων) θα λαμβάνονται με μειοψηφική θέση της πολιτείας και άρα με βάση την μεγιστοποίηση της κερδοφορίας της ΔΕΗ, και όχι με βάση τα οφέλη ή τις επιπτώσεις για το κοινωνικό σύνολο και την οικονομική δραστηριότητα της χώρας. Θα είναι πλέον ευάλωτη σε πιθανό σχέδιο επιθετικής εξαγοράς.
Δεν είμαστε αντίθετοι στην κερδοφορία της ΔΕΗ, είμαστε αντίθετοι όταν αυτή γίνεται εις βάρος του κοινωνικού συνόλου και της ελληνικής παραγωγής και οικονομίας, όπως συμβαίνει τα τελευταία 2 χρόνια με την πολιτική που ακολουθεί η ΝΔ.
[3] Είναι φυσιολογική/λογική η απόφαση για Αύξηση Μετοχικού Κεφαλαίου χωρίς τη συμμετοχή του Δημοσίου;
Σύμφωνα με δηλώσεις της ίδιας της διοίκησης της ΔΕΗ, η εταιρεία εμφανίζει κερδοφορία και υλοποιεί φιλόδοξο επενδυτικό πλάνο. Τα λειτουργικά κέρδη την περίοδο 2021-2026 υπολογίζονται από τη διοίκηση της ΔΕΗ σε 7,7 δισεκατομμύρια ευρώ, ενώ θα κατανέμει και μέρισμα στους μετόχους της (ξεκινώντας από τη χρήση 2023). Ποιος ιδιοκτήτης πουλά την εταιρεία του όταν αυτή εμφανίζει κέρδη, και ποια κυβέρνηση, τη στιγμή ακριβώς που οφείλει να στηρίξει την ελληνική οικονομία και κοινωνία απέναντι σε ένα μεγάλο κύμα ανατιμήσεων και ακρίβειας, ειδικά στην ενέργεια, χάνει τον έλεγχο της μεγαλύτερης ενεργειακής εταιρείας στην Ελλάδα;
[4] Πώς πιστεύετε ότι θα μπορούσε να χρηματοδοτηθεί το επενδυτικό σχέδιο της ΔΕΗ;
Σύμφωνα με δηλώσεις από την ίδια τη ΔΕΗ, η εταιρεία παρουσιάζει λειτουργικά κέρδη που κυμαίνονται τώρα στο επίπεδο των 900 εκατ. ευρώ προβλέπεται να αυξηθούν σε 1,3 δισ. ευρώ το 2024 και 1,7 δισ. ευρώ το 2026. Συνεπώς (και σύμφωνα με την ίδια την επιχείρηση) τα λειτουργικά της κέρδη καλύπτουν ένα μεγάλο μέρος της χρηματοδότησης του επενδυτικού σχεδίου. Άλλη πηγή χρηματοδότησης μπορεί να είναι ο ομολογιακός δανεισμός. Η εταιρεία για τα 750 εκατ. ευρώ της ΑΜΚ (δηλαδή ποσό ίσο προς το 8,7% των 8,6 δισ. ευρώ, που κοστολογείται το επενδυτικό της σχέδιο) θα μπορούσε επίσης να χρηματοδοτηθεί από το Ταμείο Ανάκαμψης.
Ωστόσο, σημαντικά ερωτηματικά συνοδεύουν και το ίδιο το επενδυτικό πλάνο της ΔΕΗ: υπενθυμίζουμε ότι η ΔΕΗ ακόμη δεν έχει ανακοινώσει τις αποφάσεις της για τη λιγνιτική μονάδα της Πτολεμαϊδας V, η οποία έχει στοιχίσει 1,5 δισ. ευρώ, δεν έχει αρχίσει να λειτουργεί, και πρόκειται να κλείσει ως λιγνιτική το 2024/2025 για να μετατραπεί σε μονάδα φυσικού αερίου. Ωστόσο, η απόφαση αυτή δεν φαίνεται να είναι τελική ή βιώσιμη (δικαιώματα εκπομπών ρύπων, τιμές φυσικού αερίου, χρονικός ορίζοντας πλήρους απανθρακοποίησης ηλεκτροπαραγωγής) ενώ από όλες τις πηγές προκύπτει ότι η χονδρεμπορική τιμή ενέργειας από λιγνίτη είναι πολύ χαμηλότερη από αυτή του φυσικού αερίου, το οποίο προβλέπεται να είναι το καύσιμο της Πτολεμαϊδας 5. Αν τέτοιου επιπέδου είναι και το υπόλοιπο επενδυτικό σχέδιο Στάσση, κρατάμε σοβαρές επιφυλάξεις, λαμβάνοντας υπόψη και την προχειρότητα με την οποία παρουσιάστηκε στο ΔΣ της ΔΕΗ.
[5] Δεν είναι επιτυχία της κυβέρνησης η ιδιωτικοποίηση των ενεργειακών δικτύων;
Η καταστροφική επιλογή της κυβέρνησης για εκχώρηση της ΔΕΗ γίνεται σε συνέχεια της ιδιωτικοποίησης του 49% του Διαχειριστή του Δικτύου Διανομής, θυγατρικής της ΔΕΗ (ΔΕΔΔΗΕ), και του 100% της ΔΕΠΑ Υποδομών, των δικτύων φυσικού αερίου, αλλά και σε συνέχεια της εκχώρησης της πλειοψηφίας στο ΔΣ των ΕΛΠΕ. Οι κυβερνώντες εκχωρούν όλα τα «εργαλεία» άσκησης ενεργειακής πολιτικής και θέτουν σε κίνδυνο την οικονομία και την κοινωνική συνοχή στην Ελλάδα. Διπλό το λάθος εφόσον παραχωρούν φυσικά μονοπώλια σε ιδιώτες.
Ο δημόσιος έλεγχος στη ΔΕΗ και στα ενεργειακά δίκτυα είναι διπλά αναγκαίος σε περίοδο ενεργειακής κρίσης και ακρίβειας και στη βάση της μετάβασης στην περίοδο της κλιματικής ουδετερότητας. Και αυτό γιατί μόνο η πολιτεία, το δημόσιο, οφείλει και μπορεί να σχεδιάσει, να υλοποιήσει και εγγυηθεί ότι αυτή η μετάβαση θα υλοποιηθεί με δίκαιο και δημοκρατικό τρόπο, χωρίς να αυξηθούν και ενταθούν οι ανισότητες, με βιώσιμη κοινωνία και οικονομία και με προστασία των ευάλωτων κοινωνικών ομάδων.
[6] Συνδέoνται τα πεπραγμένα της κυβέρνησης Μητσοτάκη στην ενέργεια με την έκρηξη ακρίβειας;
Η ιδιωτικοποίηση των ενεργειακών δικτύων και της ΔΕΗ συνδέεται με το πρόβλημα της ακρίβειας στην ενέργεια. Από τους πρώτους μήνες της διακυβέρνησης ΝΔ, οι καταναλωτές επιβαρύνθηκαν με κόστος (500 εκατομμύρια ήταν το κόστος των αυξήσεων Χατζηδάκη το Σεπτέμβριο του 2019) για να υλοποιηθεί το σχέδιο της ΝΔ που ήταν να πουλήσει όλες τις ενεργειακές υποδομές και τη ΔΕΗ. Αυτή ήταν η «σωτηρία» που υποσχόταν το φθινόπωρο του 2019.
Επιπλέον, η ιδιωτικοποίηση ΔΕΗ, ΔΕΔΔΗΕ και ΔΕΠΑ Υποδομών θα οδηγήσει σε ακόμα μεγαλύτερες αυξήσεις και αστάθεια την ενεργειακή αγορά εφόσον οι χρεώσεις θα διαμορφώνονται με κριτήριο το κέρδος από ιδιώτες που θα κατέχουν φυσικά μονοπώλια και δεν θα υπάρχουν εργαλεία παρέμβασης του κράτους με στόχο την στήριξη της εθνικής οικονομίας και της κοινωνίας.
Η ΝΔ αύξησε κατά περίπου 20% τα τιμολόγια της ΔΕΗ, τον Σεπτέμβριο του 2019. Με αυτή την επιλογή οι καταναλωτές δεν επωφελήθηκαν από τη μείωση του ΦΠΑ στην ενέργεια από 13% σε 6% της κυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ, ενώ είχε ως αποτέλεσμα νέο έλλειμμα του Ειδικού Λογαριασμού για τις ΑΠΕ, γεγονός που οδήγησε σε νέα χαράτσια για τους καταναλωτές, στο πετρέλαιο κίνησης, αλλά και στις ΑΠΕ.
Το Νοέμβριο του 2020 είχαμε νέο κόστος εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ, με «παιχνίδια» στην αγορά εξισορρόπησης, λόγω της εκκίνησης του Χρηματιστηρίου Ενέργειας χωρίς επαρκή εποπτεία. Είχαν προηγηθεί, μεγάλο μέρος του 2020, φαινόμενα κερδοσκοπίας στην αγορά ηλεκτρικής ενέργειας, με συμμετοχή και της ΔΕΗ. Σε εκείνη την περίοδο η ΔΕΗ πουλούσε στη λιανική έως και τετραπλάσια της τιμής της χονδρικής (Απρίλιος 2020).
Όσον αφορά τις αυξήσεις της τελευταίας περιόδου (μετά τον Ιούλιο του 2021), είναι άγνωστος ο τελικός «λογαριασμός», ο οποίος θα μεγαλώσει εάν συντελεστεί το έγκλημα εκχώρησης της ΔΕΗ. [Ήδη η ρήτρα αναπροσαρμογής της ΔΕΗ για τις καταναλώσεις των μηνών Αυγούστου, Σεπτεμβρίου, Οκτωβρίου αυξάνεται ανά μήνα κατά 15-25% και έχει ξεπεράσει την τιμή της λιανικής της ΔΕΗ (δηλαδή τα 110 ευρώ τη MWh)].
Τα παραπάνω δεν οφείλονται μόνο στην παγκόσμια αύξηση των τιμών καυσίμων και δικαιωμάτων εκπομπών, όπως προσπαθεί η ΝΔ να παρουσιάσει. Ακόμη και σήμερα, η αγορά ηλεκτρικής ενέργειας παραμένει αρρύθμιστη, ενώ ο κ. Χατζηδάκης υποσχόταν το Σεπτέμβριο του 2020 ότι «ο ανταγωνισμός θα λύσει όλα τα προβλήματα».
[7] Πως αξιολογείται τα μέτρα για την επιδότηση λογαριασμών ρεύματος της κυβέρνησης;
Η κυβέρνηση Μητσοτάκη αφού τροφοδότησε την ακρίβεια με αυξήσεις από το 2019, αφού επέτρεψε αισχροκέρδεια και χειραγώγηση των τιμών με συμμετοχή και της ΔΕΗ, αφού άφησε αρρύθμιστη την αγορά ενέργειας κατέφυγε σε μια πρόχειρη και αποσπασματική εξαγγελία στην ΔΕΘ από τον κ. Μητσοτάκη για κάλυψη του 80% των αυξήσεων στους λογαριασμούς ρεύματος σε ΟΛΟΥΣ τους καταναλωτές.
Μετά από ένα μήνα, το μόνο μέτρο που έχει εξαγγελθεί είναι η επιδότηση 9 ευρώ το μήνα στους λογαριασμούς χαμηλής τάσης, το οποίο όμως έχει παραπεμφθεί σε Κοινή Υπουργική Απόφαση που δεν έχει ακόμη εκδοθεί και φυσικά δεν καλύπτει το 80% των αυξήσεων. Σήμερα κανένα μέτρο δεν εφαρμόζεται, ενώ η κυβέρνηση απέρριψε την τροπολογία ΣΥΡΙΖΑ ΠΣ για τη μείωση του ΕΦΚ στα καύσιμα στο ελάχιστο δυνατό.
Επιπλέον, από αυτή την ισχνή επιδότηση, δεν καλύπτονται καθόλου οι αγροτικές και βιοτεχνικές εκμεταλλεύσεις/ καταναλώσεις, οι φορείς της αυτοδιοίκησης, οι επαγγελματίες κλπ. Ως αποτέλεσμα θα έχουμε ένα ντόμινο αυξήσεων σε βασικά αγαθά (νερό, ψωμί, γεωργικά και κτηνοτροφικά προϊόντα, κλπ) ενώ τίθεται θέμα βιωσιμότητας των μικρομεσαίων επιχειρήσεων, των αγροτών, ακόμα και των ΔΕΥΑ.
[8] Ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ έχει διαφορές με τη ΝΔ στην ενεργειακή στρατηγική;
Η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ εν μέσω κρίσης και μνημονίων κατάφερε οι λογαριασμοί ηλεκτρικού ρεύματος να μην αυξηθούν ούτε κατά ένα ευρώ αλλά να μειωθούν μεσοσταθμικά κατά 12%. Είχε κατορθώσει επίσης να κρατήσει τους ενεργειακούς φορείς υπό δημόσιο έλεγχο και να πετύχει μείωση της ενεργειακής φτώχειας. Επιλογή της κυβέρνησης τότε ήταν να στηρίξει τα νοικοκυριά και τις επιχειρήσεις, κάτι που δεν εφαρμόζεται σήμερα.
Η κυβέρνηση Μητσοτάκη χωρίς μνημόνιο έχει ξεπουλήσει όλους τους ενεργειακούς φορείς, προκαλεί αυξήσεις και αισχροκέρδεια στην αγορά ενέργειας ενώ κάνει τη ΔΕΗ-ΔΕΔΔΗΕ μαγαζάκι για να βολεύονται γαλάζια παιδιά με χρυσές αμοιβές.
[9] Γιατί ο ΣΥΡΙΖΑ ΠΣ διαφωνεί με την πώληση του 49% του ΔΕΔΔΗΕ
Το δίκτυο διανομής είναι βασική πηγή της κερδοφορίας της ΔΕΗ και σημαντικός κρίκος στην αλυσίδα του ηλεκτρισμού. Όχι μόνο γιατί φτάνει στην τελευταία γωνιά της χώρας, αλλά και γιατί σε αυτό θα στηριχθεί η πράσινη ανάπτυξη, η αποκέντρωση των έργων ενέργειας και η σύνδεση των έργων ΑΠΕ, η ενεργός συμμετοχή των καταναλωτών, η διαχείριση της ηλεκτρικής ενέργειας, η μεταφορά δεδομένων με τεράστιες ταχύτητες και αξιοπιστία μέσω της τεχνολογίας του 5G.
Όλα αυτά θα αποφέρουν τεράστια κέρδη στο μέλλον και καθιστούν ταυτόχρονα τον ΔΕΔΔΗΕ φορέα στρατηγικής σημασίας για τη χώρα. Έτσι, η διαφήμιση του «μοσχοπουλήματος» του 49% από τη ΝΔ συνιστά τουλάχιστον πολιτική εξαπάτηση.
Τόσο η ΔΕΗ, όσο και ο ΔΕΔΔΗΕ οφείλουν να προχωρήσουν σε μεγάλα επενδυτικά σχέδια πολλών δισ. ευρώ τα επόμενα χρόνια. Τα projects και των δύο μπορούν να ενταχθούν στις χρηματοδοτήσεις του Ταμείου Ανάκαμψης, να βασιστούν στη λειτουργική κερδοφορία της ΔΕΗ που διαφημίζει η κυβέρνηση ΝΔ (7,7 δισεκατομμύρια μέχρι το 2026), στην πιθανή συμμετοχή του ΕΦΚΑ στο μετοχικό κεφάλαιο του ΔΕΔΔΗΕ, κλπ. Η ΔΕΗ-ΔΕΔΔΗΕ μπορεί να αντλήσει σήμερα κεφάλαια με εξαιρετικά ευνοϊκούς όρους καθώς έχει σταθερά έσοδα και ο καθώς ΔΕΔΔΗΕ αποτελεί φυσικό μονοπώλιο.
Όμως και στη περίπτωση του ΔΕΔΔΗΕ αλλά κυρίως στην περίπτωση της ΔΕΗ η ΝΔ προχωρά σε μια στοχευμένη καμπάνια απαξίωσης των δημόσιων περιουσιακών στοιχείων πριν την εκχώρησή τους.
Το fund που έχει επιλεγεί δεν είναι εταιρεία με τεχνογνωσία και εμπειρία στη διαχείριση δικτύων, η ιδιωτικοποίηση δεν έχει επενδυτικό χαρακτήρα αφού δε δεσμεύεται για επενδύσεις, ούτε για παραμονή άνω της 5ετίας. Έχει ως μοναδικό στόχο την κερδοφορία/κερδοσκοπία (υπάρχει όρος στη σύμβαση ότι θα παίρνει 85 εκατομμύρια ευρώ το χρόνο κέρδη, ακόμα και αν ο ΔΕΔΔΗΕ έχει ζημία) ενώ, το συγκεκριμένο fund έχει αρνητική προϊστορία με επενδύσεις στις οποίες έχει εμπλακεί παγκοσμίως.
[10] Τι πέτυχε η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ 2015-2019 στη ΔΕΗ;
Επί κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ, ακυρώθηκε ο σχεδιασμός της συγκυβέρνησης Σαμαρά- Βενιζέλου για τεμαχισμό και πώληση των πλέον κερδοφόρων μονάδων της ΔΕΗ, των υδροηλεκτρικών (νόμος για μικρή ΔΕΗ) και η ιδιωτικοποίηση του 66% του ΑΔΜΗΕ, τον οποίο κρατήσαμε υπό δημόσιο έλεγχο. Αν δεν είχε ακυρωθεί ο νόμος της Μικρής ΔΕΗ, σήμερα η Επιχείρηση δεν θα είχε υδροηλεκτρικούς σταθμούς ισχύος 930 MW που της αποφέρουν ετησίως περίπου 100 εκατ. ευρώ.
Επί κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ ο δανεισμός της ΔΕΗ περιορίστηκε πάνω από 1 δισ. ευρώ, τα τιμολόγια ρεύματος δεν αυξήθηκαν ούτε κατά ένα ευρώ την περίοδο 2015-2019 αλλά, οι τιμές του ρεύματος μειώθηκαν κατά 12% μεσοσταθμικά, και η ενεργειακή φτώχεια άρχισε να υποχωρεί. Σύμφωνα με ανάλυση του Οργανισμού Συνεργασίας Ρυθμιστικών Αρχών Ενέργειας (ACER) και του Συμβουλίου Ρυθμιστικών Αρχών Συνεργασίας Ρυθμιστικών Αρχών Ενέργειας (CEER) που δημοσιοποιήθηκε στα τέλη του 2014, η Ελλάδα ήταν την περίοδο 2008-2013 πρωταθλήτρια αυξήσεων στην ΕΕ στα οικιακά τιμολόγια (μέσος ετήσιος ρυθμός 10%) και δεύτερη στις αυξήσεις στη βιομηχανία (μέσος ετήσιος ρυθμός 7%).
Η ρευστότητα της επιχείρησης ενισχύθηκε με την αποπληρωμή παλαιών οφειλών του Δημοσίου και δρομολογήθηκε ένα φιλόδοξο πρόγραμμα επενδύσεων σε ΑΠΕ που διασφάλιζε την αναπτυξιακή προοπτική της εταιρείας.
[11] Τι πρωτοβουλίες πήρε ο ΣΥΡΙΖΑ για την ενεργειακή μετάβαση; Υποστηρίζει την πράσινη ενέργεια;
Την περίοδο της διακυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ εκπονήθηκε, για πρώτη φορά, Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα (2018), όπου προέβλεπε τη μείωση της συμμετοχής όλων των ορυκτών καυσίμων στην ηλεκτροπαραγωγή (και λιγνίτης και φυσικό αέριο), προωθούσε την πλήρη απανθρακοποίηση των νησιών.
Στον τομέα των ΑΠΕ η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ προχώρησε σε μεγάλες τομές και μεταρρυθμίσεις, στις ανταγωνιστικές διαδικασίες για τις ΑΠΕ που μείωσαν και το κόστος, στη θεσμική πρωτοβουλία-τομή για τις Ενεργειακές Κοινότητες, στην κάλυψη του ελλείματος που κληρονόμησε από τη συγκυβέρνηση ΝΔ-ΠΑΣΟΚ, ύψους 800 εκατ. Ευρώ, στον Ειδικό Λογαριασμό για τις ΑΠΕ τον οποίο κατέστησε πλεονασματικό και στη διαμόρφωση πλαισίου ασφάλειας δικαίου για τους επενδυτές και τους πολίτες με τη θεσμική οργάνωση της αγοράς ενέργειας, την εκκίνηση της διαδικασίας εκπόνησης Ειδικού Χωροταξικού Πλαισίου για τις ΑΠΕ, καθώς και την εκπόνηση Ειδικών Περιβαλλοντικών Μελετών για την προστασία των περιοχών Natura 2000.
[12] Ισχύει η κατηγορία της ΝΔ προς τον ΣΥΡΙΖΑ ότι η κυβέρνηση Τσίπρα έφτασε τη ΔΕΗ το 2018 να έχει ζημιές € 900 εκατ;
Η αναφορά σε ζημίες άνω των 900 εκατ. ευρώ για τη ΔΕΗ είναι παραπλανητική ως προς την τότε εικόνα της Επιχείρησης, καθώς τα αποτελέσματα του 2018 περιλάμβαναν εφάπαξ λογιστικές εγγραφές, που δεν επηρέαζαν τη ρευστότητα της επιχείρησης ούτε υποδήλωναν οτιδήποτε για την πορεία της. Συγκεκριμένα:
i. Προβλεπόταν λογιστική απομείωση της αξίας των παγίων της ΔΕΗ, λόγω της τότε σχεδιαζόμενης απόσχισης των λιγνιτικών μονάδων σε Μελίτη και Μεγαλόπολη (243 εκατ. ευρώ)
ii. Υπήρχε πρόβλεψη έναντι των μελλοντικών αποζημιώσεων των συνταξιοδοτούμενων εργαζομένων (164 εκατ. ευρώ)
iii. Υπήρχε πρόβλεψη 109,5 εκατ. ευρώ έναντι τόκων που διεκδικούσε ο ΑΔΜΗΕ από τη ΔΕΗ αλλά η τελευταία δεν έχει εισπράξει – το θέμα εκκρεμεί στα δικαστήρια
Άρα ουσιαστικά οι ζημίες ήταν μικρότερες των 400 εκατ. ευρώ, ενώ θα πρέπει ακόμα να προστεθούν έσοδα άνω των 120 εκατ. ευρώ, που δεν εγράφησαν αλλά αντιστοιχούσαν στη χρήση του 2018 (επιστροφή περί των 100 εκατ. ευρώ μετά την κατάργηση του ΠΧΕΦΕΛ και απόδοση περί τα 20 εκατ. ευρώ για ΥΚΩ), περιορίζοντας τις ζημίες στο επίπεδο των 275 εκατ. ευρώ. Επιπλέον, μια προσεκτική ανάγνωση των αποτελεσμάτων αναδεικνύει παράγοντες που είτε είναι εξωγενείς (π.χ. αύξηση επιβάρυνσης για δικαιώματα CO2) είτε δεν θα επαναλαμβάνονταν τα επόμενα χρόνια (π.χ. κατάργηση ΝΟΜΕ). Τα λειτουργικά αποτελέσματα (EBITDA) της ΔΕΗ για το 2018 είχαν θετικό πρόσημο (κέρδη 260 εκατ. ευρώ).
Η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ και η διοίκηση της ΔΕΗ επέλεξαν εκείνη την περίοδο να μην μετακυλήσουν τις επιπτώσεις των εξωγενών παραγόντων στα νοικοκυριά και τις επιχειρήσεις σε πλήρη αντίθεση με αυτό που κάνει σήμερα η κυβέρνηση Μητσοτάκη.
[13] Γιατί η μετοχή της ΔΕΗ ήταν χαμηλά το 2019 και τώρα αυξήθηκε, όπως σας καταλογίζει η ΝΔ;
Η ΔΕΗ δεν πρέπει να λειτουργεί σαν άλλη μία ιδιωτική εταιρεία που επιδιώκει την κερδοσκοπία αλλά ως πυλώνας του ενεργειακού μας συστήματος και βραχίονας της ανάπτυξης, στηρίζοντας τις παραγωγικές δυνάμεις της Ελλάδας, αλλά και της κοινωνίας, διασφαλίζοντας την πρόσβαση των νοικοκυριών στο αγαθό του ηλεκτρισμού σε προσιτές τιμές.
Αυτή η στρατηγική είναι στον αντίποδα της πολιτικής της ΝΔ που θέτει ως προτεραιότητα τα καλά αποτελέσματα στον χρηματιστηριακό δείκτη της ΔΕΗ και φορτώνει παράλληλα τους καταναλωτές με υπέρογκο κόστος και ανασφάλεια.
Είναι επίσης υποκριτικό η ΝΔ να μιλάει για τη χρηματιστηριακή αξία της ΔΕΗ, όταν σήμερα υπάρχουν σοβαρές καταγγελίες για συνεχή και ανεξήγητη υποχώρηση της μετοχής της ΔΕΗ για 9 μέρες, μετά την πώληση του 49% του ΔΕΔΔΗΕ, έως την ανακοίνωση της Αύξησης Μετοχικού Κεφαλαίου (ΑΜΚ) της ΔΕΗ ΑΜΚ, εις βάρος των μικρομετόχων και του δημοσίου, με πολύ μεγάλο ποσοστό διακινούμενων μετοχών. Ο ΣΥΡΙΖΑ ΠΣ έχει ζητήσει την παρέμβαση της Επιτροπής Κεφαλαιογοράς για να ερευνηθούν οι καταγγελίες που κυκλοφορούν σε μέσα ενημέρωσης, μέχρι και για περίπτωση εσωτερικής πληροφόρησης ενώ έχει ήδη κινηθεί ο Οικονομικός Εισαγγελέας.
Είναι γεγονός ότι στο χρηματιστήριο υπάρχουν συνεχείς διακυμάνσεις στις τιμές των μετοχών και πολλές φορές οι διακυμάνσεις αυτές δεν σχετίζονται με την οικονομική κατάσταση και τις προοπτικές των εταιρειών.
[14] Τι απαντάτε στην κριτική ότι η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ έφερε τη ΔΕΗ ένα βήμα πριν την οικονομική κατάρρευση. Δεν αντιμετωπίζει οικονομικά προβλήματα η εταιρεία;
Συνιστά θρασύτητα να μας κατηγορούν τα κόμματα εκείνα που δημιούργησαν στη ΔΕΗ τα οξύτατα προβλήματα που αντιμετώπιζε όταν την παραλάβαμε από την κυβέρνηση Σαμαρά-Βενιζέλου.
Τα προβλήματα ρευστότητας στη ΔΕΗ και η αύξηση των ανείσπρακτων λογαριασμών οφείλονται στην επιβολή του χαρατσιού (ΕΕΤΗΔΕ), στην αύξηση του κόστους ηλεκτρικής ενέργειας ως 60% την περίοδο 2008-2015 και στη μείωση του εισοδήματος των νοικοκυριών την περίοδο των δύο πρώτων Μνημονίων.
Πολλά από αυτά τα εργαλεία που είχαμε δρομολογήσει για τη ρευστότητα της ΔΕΗ δεν υλοποίησε η νέα διοίκηση της ΝΔ η οποία περιορίστηκε στις αυξήσεις και όχι στην ανάκαμψη της οικονομίας και τον περιορισμό της ενεργειακής φτώχειας.
Η ΝΔ φρόντισε να αυξήσεις τις διοικητικές δαπάνες και το κόστος διαφήμισης και φυσικά να κάνει τη ΔΕΗ και το ΔΕΔΔΗΕ μαγαζάκια για επώαση και διορισμό γαλάζιων παιδιών με υπέρογκες αμοιβές (τριπλάσιοι διευθυντές στη ΔΕΗ, εξαπλάσια αμοιβή προέδρου στη ΔΕΗ).
[15] Τι απαντάτε στο επιχείρημα της ΝΔ ότι οι ορκωτοί ελεγκτές της Ernst & Young προειδοποιούσαν για ‘ουσιώδη αβεβαιότητα’ συνέχισης της δραστηριότητας της ΔΕΗ;
Η αναφορά της Ernst & Young σε ‘ουσιώδη αβεβαιότητα’ σχετιζόταν με την ύπαρξη εξωγενών παραγόντων, όπως η πορεία των τιμών των δικαιωμάτων CΟ2, ο ρυθμός αποκλιμάκωσης του μεριδίου της ΔΕΗ στην κατανάλωση και παράλληλης εξάλειψης των ΝΟΜΕ. Οι παράγοντες αυτοί επηρεάζουν τη μεσοπρόθεσμη πορεία της Εταιρείας, ενώ σε βραχυπρόθεσμη βάση, τόσο η ΕΥ όσο και ο οίκος Standard & Poor’s σε αξιολογήσεις τους το 2018 και 2019, δεν εντόπιζαν οποιοδήποτε ζήτημα ρευστότητας (πολύ περισσότερο βιωσιμότητας).
[16] Γιατί η ΝΔ σας ασκεί τόσο δριμεία κριτική αναφορικά με τη ΔΕΗ;
Για να δικαιολογήσει το σχέδιό της για ιδιωτικοποίηση και ξεπούλημα της ΔΕΗ, μετά την εκχώρηση του 49% του ΔΕΔΔΗΕ σε ένα fund. Η απαξίωση των δημόσιων φορέων για να εκχωρηθούν είναι συνήθης πρακτική. Θυμίζουμε ότι ο κ. Χατζηδάκης αφού πρώτα απαξίωσε πλήρως μετά πώλησε την Ολυμπιακή.
[17] Ο ΣΥΡΙΖΑ έφερε τις ΝΟΜΕ που «έβαζαν μέσα» τη ΔΕΗ στη διακυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ;
Η συγκυβέρνηση ΝΔ-ΠΑΣΟΚ είχε δεσμεύσει τη χώρα μας για την εφαρμογή των ΝΟΜΕ και της «Μικρής ΔΕΗ». Η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ κατάφερε να ακυρώσει το καταστροφικό πλάνο της «Μικρής ΔΕΗ» και διαπραγματεύτηκε, ώστε τα ΝΟΜΕ να καταργηθούν μέσα στο 2019.
Το ότι τα ΝΟΜΕ σχεδιάστηκαν επί κυβέρνησης Σαμαρά-Βενιζέλου αποδεικνύεται από τα έγγραφα που αναφέρονται παρακάτω:
-Επιστολή του τότε Υφυπουργού ΠΕΚΑ, Μάκη Παπαγεωργίου, στις 22 Ιανουαρίου του 2014, προς τη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας όπου ζητάει κατευθύνσεις και ρυθμίσεις, ώστε το σύστημα των δημοπρασιών ΝΟΜΕ να έχει τεθεί σε εφαρμογή έως τον Σεπτέμβριο του 2014.
-Την 4η αξιολόγηση του 2ου Μνημονίου (Απρίλιος 2014), σελίδα 60, παράγραφος 111, στις «βασικές δράσεις προτεραιότητας για τους επόμενους μήνες» αναφέρονται η εισαγωγή δημοπρασιών ΝΟΜΕ και η νομοθέτηση της «Μικρής ΔΕΗ» (introduction of NOME-type auctions of part of the incumbent PPC baseload capacity, the adoption of the legislation for the privatization of part of the PPC capacity ("Small PPC")».
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου