ΑΛΛΑΓΗ EMAIL

Οι φίλοι αναγνώστες μπορεί να στέλνουν τα μηνύματά τους στο εμέηλ στο οποίο θα προτιμούσε ο διαχειριστής να τα λαμβάνει. Παράλληλα επειδή η Maicrosoft μας λογόκρινε και μπλόκαρε το μαιηλ gmosxos1@hotmaihl. com άνοιξε και ισχύει πλέον το εμέηλ gmosxos23.6.1946@gmail.com το οποίο μπορείτε να χρησιμοποιείτε .ΤΗΛ. ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ 6938.315.657 & 2610.273.901

Τετάρτη 18 Απριλίου 2018

ΙΝΣΤΙΤΟΥΤΟ ΦΙΛΟΣΟΦΙΚΩΝ ΕΡΕΥΝΩΝ


www.philosophical-research.org

ΣΕΜΙΝΑΡΙΑ ΙΣΤΟΡΙΚΟΦΙΛΟΣΟΦΙΚΟΥ ΛΟΓΟΥ
ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ Λ. ΠΙΕΡΡΗΣ
ΠΕΡΙΟΔΟΣ 2017- 2018

ΣΥΝΑΝΤΗΣΕΙΣ ΠΑΤΡΩΝ (17η)
Πέμπτη, 19 Απριλίου 2018

ΧΩΡΟΛΟΓΙΚΕΣ ΚΑΙ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΕΣ ΣΥΝΑΝΤΗΣΕΙΣ
Ελευσίνα Παρασκευή 20 – Κυριακή 22 Απριλίου

Ι
ΣΥΝΑΝΤΗΣΕΙΣ ΠΑΤΡΩΝ
Κύκλος ΛΑ’
Κοσμοϊστορικές Έρευνες στον Ομφαλό της Γης.
Ελληνισμός, Ευρώπη και η «καθ’ ημάς» Ανατολή:
Συγκριτικές Μελέτες Τριών Πολιτισμών

Αυτήν την Πέμπτη συνεχίζουμε την ανάπτυξη της γενικής πολιτισμικής
θεωρίας (της ≪Μεταπολιτισμικής≫) που αρχίσαμε στην προηγούμενη
συνάντησή μας σχετικά με την συγκριτική μελέτη των τριών κόσμων τους ωοποίους μελετάμε στον φετινό Κύκλο.
Θα αρχίσω ολοκληρώνοντας και συνοψίζοντας τις ερευνητικές γραμμές που ακολούθησα στο προηγούμενο σεμινάριο.
Το Νυν συνιστά μια προνομιούχο κατάσταση του γίγνεσθαι. Ως εικών της αιωνιότητας συνέχει παρελθόν, παρόν και μέλλον σε μια ενότητα παρέχοντας Είναι στο Φαίνεσθαι και θεμελιώνοντας το Γίγνεσθαι στο Είναι. Παρελθόν και Μέλλον αποτελούν δομές του Νυν, και η ειδική φύση των δομών αυτών διαφοροποιεί την ουσία των τριών πολιτισμών.
Ο Τελεολογικός χαρακτήρας των δομών του Παρόντος δίνει το αρχαιοελληνικό κλασσικό, ο Εσχατολογικός ορίζει το Ευρωπαϊκό πεδίο, ενώ η σύμπτωση τελεολογικού και εσχατολογικού βιώματος ταιριάζει στον πολιτισμό της καθ’ ημάς Ανατολής.
Η Χαρά του Είναι όπως αποκαλύπτεται στο Κάλλος του φαίνεσθαι και γίγνεσθαι προσδιορίζει το κλασσικό, η σφραγίζουσα την πραγματικότητα Βούληση σηματοδοτεί το ευρωπαϊκό, αλλά η λυτρωτική Ησυχία πάνω στην ταραχή της Μοίρας εκφράζει το θεμελιώδες βίωμα του οικείου γεωπολιτικού μας χώρου.
Και πάλι ο Έρως του Καλού και η Αιδώς του ατελούς διατρανώνονται στο αρχαιοελληνικό, η Κυριότης επί των πραγμάτων και ο Νόμος εφ’ ημών μαρτυρούν το ευρωπαϊκό, η δε Αγάπη και ο Οικτιρμός πλημυρίζουν την καθ’ ημάς Ανατολή ως θεμελιώδη βιώματα ύπαρξης και σωτηρίας.
Από τις οντολογικές δομές του Νυν, ως εικόνος Αιωνιότητος, που συνιστούν την χρονικότητα ως διάρκεια με αναφορά προς τα τέλη, τα έσχατα ή την συναίρεση τελών και εσχάτων, - και από τις συμπαρομαρτούσες υπαρξιακές δομές του Νυν που συνθέτουν το ανθρώπινο Dasein περί άξονα δυναμικό τον Έρωτα του τελεσφόρου Κάλλους, ή δραστικό το έμπρακτο Αποτέλεσμα, ή ησυχαστικό την αναχωρητική θεία Χάρι, - θα μεταβώ στην ανάλυση μιας άλλης διάστασης δομών του Νυν, στην θεμελίωση του βασικού Γεγονότος της κοσμικής ύπαρξης, της βασικής πρότασης κάθε λόγου: τι είναι αυτό που είναι.
Ο θεματικός τίτλος προσανατολίζει για τα διαπραγματευθησόμενα:
Το Είναι, το Ελληνικό Κατηγορούμενο και το Ευρωπαϊκό Υποκείμενο: προς μια Μεταφυσική Γραμματολογία των Πολιτισμών.
***
Η ομιλία θα γίνει την Πέμπτη 19 Απριλίου 8.30 το βράδυ στην Αίθουσα Διαλέξεων του Μεγάρου Λόγου και Τέχνης (2ος όροφος, Πλατεία Γεωργίου Α’).
Η είσοδος είναι ελεύθερη.
Μετά την ομιλία θα υπάρξει χρόνος για συζήτηση.
***
ΙΙ
ΧΩΡΟΛΟΓΙΚΕΣ ΚΑΙ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΕΣ ΣΥΝΑΝΤΗΣΕΙΣ
Ελευσίνα. Τα Ελευσίνια Μυστήρια στο Απολλώνιο Πνεύμα της Ολύμπιας Θρησκευτικότητας
Παρασκευή 20 Απριλίου,
7.30 – 9.30 μμ
Σεμινάριο Ι
Τα Μυστήρια της Χθονός: Μήτηρ και Κόρη Γεωργία και Σωτηρία. Ο Περιοδικός Ρυθμός του Γίγνεσθαι. 10 μμ
Δείπνο
*
Σάββατο 21 Απριλίου
9.30 πμ - 2.30 μμ
Αρχαιολογικός Χώρος και Αρχαιολογικό Μουσείο Ελευσίνας 3.30 – 4 μμ Η Ρωμαϊκή Γέφυρα του Ελευσινιακού Κηφισού στην Ιερά Οδό
7.30 – 9.30 μμ
Σεμινάριο ΙΙ
Τα Μυστήρια του Φωτός: Μήτηρ και Κούρος Κάλλος και Λύτρωση. Τα Ορφικά. Διόνυσος και Απόλλων.
10 μμ
Δείπνο
*
Κυριακή 22 Απριλίου
10 πμ – 12.30 μμ
Αρχαιολογικό Μουσείο Πειραιώς (Τα χάλκινα αγάλματα: η Μορφή της θεότητας από το 500-330 πΧ)
1.30 – 6.30 μμ
Μουσείο Ακρόπολης Περιοδική Έκθεση «Η Ελευσίνα και τα Μεγάλα Μυστήρια»
*
Χρήσιμες συλλογές πηγών περιλαμβάνονται στα: Giorgio Colli, La Sapienza Greca, Vol. I, pp. 91 – 115 (Eleusinia).
Paolo Scarpi, Le Religioni dei Misteri, Vol. I, pp. 3 – 219 (Eleusi).
Τα Ελευσίνια Μυστήρια έχω διαπραγματευθεί αναλυτικά και συνθετικά στον πρώτο τόμο του έργου μου Apostolos L. Pierris, The Emergence of Reason from the Spirit of Mystery, An Inquiry into the Origin and Nature of Ancient Greek Rationality, Vol. I, Religion and Mystery, 2006. Το δεύτερο μέρος του τόμου (pp. 239-508) είναι αφιερωμένο στα Ελευσίνια, Part Two, The Logic of Mystery, ΑΡΡΗΤΑ ΙΕΡΑ, An Inquiry into the Sacred Symbolism of Ancient Mysteries.
Βασική μελέτη αρχαιολογική και ιστορική παραμένει, Ferdinand Noack, Eleusis, Die Baugeschichtliche Entwicklung des Heiligtums, 1927, Textband und Tafeln.
Χρήσιμο εγχειρίδιο, George E. Mylonas, Eleusis and the Eleusinian Mysteries,1961.
Ευαίσθητη και σεβάσμια παλαιότερη παρουσίαση, Paul Foucart, Les Mystθres d’ Ιleusis, 1914.
Ιδιοσυγκρατική, αλλά πλήρης για την σχετική θρησκευτικότητα της Μεγάλης Ελλάδας, η μελέτη Gunther Zuntz, Persephone, Three Essays on Religion and Thought in Magna Grecia, 1971.
Δείτε επίσης,
Annette Kledt, Die Entfόhrung Kores, Studien zur athenisch-eleusinischen demeterreligion, 2004.
Gerda Schwartz, Triptolemos, Ikonographie einer Agrar- und Mysteriengottheit,1987.
Kevin Clinton, Myth and Cult, The Iconography of the Eleusinian Mysteries, 1992.
Οι αρχαίες επιγραφές της Ελευσίνας έχουν συλλεχθεί και εκδοθεί συστηματικά προσφατώτερα Kevin Clinton, Eleusis, The Inscriptions on Stone, Documents of the Sanctuary of the Two Goddesses and Public Documents of the Deme, Text and Plates, 2005.
Βασική σχολιασμένη χωριστή έκδοση του Ομηρικού Ύμνου εις Δήμητρα, N. J. Richardson, The Homeric Hymn to Demeter, 1974. – Σοβαρή φιλολογικά και ερμηνευτικά προσέγγιση παρέχει η παλαιότερη συνολική έκδοση των Ομηρικών Ύμνων με σχόλια, T. W. Allen, W. R. Halliday and E. E. Sikes, The Homeric Hymns, 1936.
Ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα συνέργεια θρησκειολογικής φιλολογίας και ψυχανάλυσης για το θέμα παρουσιάζει το κοινό κατά πρόθεση έργο (με χωριστές αρμοδιότητες) των C. G. Jung και C. Kerenyi. Τυπώθηκε πρώτα το 1941 στην Γερμανία, Ολλανδία και Ελβετία υπό τον τίτλο Einfόhrung in das Wesen der Mythologie. Επανεκδόθηκε το 1951 στην Ζυρίχη.
Μεταφράστηκε στα Αγγλικά και εκδόθηκε στην Bollingen Series το 1947, το 1959 και, αναθεωρημένο, το 1963 με τον τίτλο Essays on a Science of Mythology, The Myth of the Divine Child and the Mysteries of Eleusis.
Ο Kerenyi έγραψε και ειδική μελέτη Eleusis: Archetypal Image of Mother and Daughter, 1967].

Δεν υπάρχουν σχόλια: