Η εφημερίδα «Πελοπόννησος της Δευτέρας» στο σημερινό της φύλλο, για το βιβλίο «Η Πάτρα στην Κατοχή και στην Αντίσταση»!
Με ένα εξαιρετικό αφιέρωμα στην 4η έκδοση του βιβλίου «Η Πάτρα στην Κατοχή και στην Αντίσταση» κυκλοφόρησε σήμερα η εφημερίδα «Πελοπόννησος της Δευτέρας», φιλοξενώντας τον απαγχονισμό πατριωτών, ένα από τα 49 κεφάλαια, του Βιβλίου που σημειωτέον περιέχει πολλά νέα στοιχεία, ντοκουμέντα, στις 698 σελίδες του, ήτοι 300 σελίδες επιπλέον από την αρχική Α΄ έκδοση, καθώς και με 140 φωτογραφίες. Και παρουσιάζεται στην Αγορά Αργύρη, την Πέμπτη 8 Δεκεμβρίου 2022, ώρα 6.30 μμ, από τους Πατρινούς πανεπιστημιακούς ιστορικούς Σία Αναγνωστοπούλου και Παντελή Κυπριανό.
Στο αφιέρωμα που υπογράφει ο Δ/ντής σύνταξης Κωνστ. Μάγνης, η εφημερίδα γράφει:
> Γερµανοί και δωσίλογοι φωτογράφιζαν ή χλεύαζαν τους απαγχονισµένους αντιστασιακούς που είχαν εκτεθεί για παραδειγµατισµό στα Ψηλαλώνια.
Ο απαγχονισµός: Την 4η έκδοση έφτασε το πολύτιµο έργο του ακούραστου ερευνητή και χρονικογράφου Γιώργου Μόσχου «Η Πάτρα στην Κατοχή και στην Αντίσταση» που γίνεται επίκαιρο, µέρες ∆εκεµβρίου. Αντιγράφουµε απόσπασµα ενός από τα κεφάλαιά του.
Μέρες Δεκεμβρίου του 1944, η ένοπλη Αντίσταση της κατοχικής περιόδου παγιδεύεται σε μια αναμέτρηση- προθάλαμο του Εμφυλίου, Συμπίπτει η επέτειος με μια βάρια έκδοση που βγαίνει συμπληρωμένη στα βιβλιοπωλεία: «Η Πάτρα στην Κατοχή και στην Αντίσταση», Γιώργος Μόσχος, εκδόσεις GOTSIS.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ ΚΩΝ. ΜΑΓΝΗΣ
Το έργο του Γ. Μόσχου, του ακούραστου μελετητή και αναβιωτή της αντιστασιακής εποχής, αποτελεί εξονυχιστική συλλογή και καταγραφή μαρτυριών, ντοκουμέντων, εξιστορήσεων, που συγκροτούν μια δραματική αλλά και επική τοιχογραφία της συγκλονιστικής περιόδου που εμφανώς έχει σημαδέψει δια βίου την προσωπική του συνείδηση. Ταυτόχρονα αποτελεί βαρυσήμαντο τοπικό κοινωνικό χρονικό, μέσω του οποίου συναντάται ένα ατέλειωτο ποτάμι από πρόσωπα, στις περιπέτειες και το είδος της εμπλοκής καθενός στα γεγονότα. Με κάποιο τρόπο, ο Μόσχος, δεν αναβιώνει απλά την εποχή, αλλά απονέµει και δικαιοσύνη, κάτι που φαίνεται πως είναι στις προθέσεις του. Από τις εκατοντάδες σελίδες της έκδοσης επιλέγουµε δύο αφηγήσεις για τους απαγχονισµένους αντιστασιακούς που οι δυνάµεις Κατοχής είχαν εκθέσει στα Ψηλαλώνια «προς παραδειγµατισµό», συνταράσσοντας µε την ωµότητα αυτή το δηµόσιο αίσθηµα αλλά και σφραγίζοντας παιδικές αναµνήσεις τραυµατικά, όπως έτυχε να διαπιστώσουµε όσοι γεννηθήκαµε από παιδιά της κατοχικής περιόδου τα χρόνια που επακολούθησαν.
«Ο ΕΠΟΝΙΤΗΣ ΠΑΥΛΟΣ ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ ΓΙΑ ΤΗ ∆ΙΑΤΑΞΗ ΤΩΝ ΚΡΕΜΑΣΜΕΝΩΝ ΣΤΑ ΨΗΛΑΛΩΝΙΑ
Σύµφωνα µε αφήγηση στον γράφοντα, στις 16 Μαΐου 2012 του Παύλου Μαρινάκη ΕΠΟΝίτη της οργάνωσης Υψηλών Αλωνίων, συνταξιούχος δικηγόρος αείµνηστος σήµερα, ο οποίος την ηµέρα της 9 Μαΐου 1944, µαζί µε τον επίσης αείµνηστο Περιφερειακό Γραµµατέα του ΚΚΕ Πέτρο Βέργο και τον Γραµµατέα της Συνοικίας Ξενοφώντα Σταυρουλόπουλο, γύρισαν γύρω από την πλατεία Υψηλών Αλωνίων, αρκετές φορές για να ενηµερωθούν, είδαν έναν Ιταλό στρατιώτη πάνω σε συµβατικό φορτηγό που πλησίαζε τους απαγχονισµένους και τους φωτογράφιζε. Η δε διάταξή τους ήταν, κυκλικά της πλατείας, ως εξής: ‘’Ένας στη γωνία, 7-8 µέτρα ανατολικά από το υπάρχον µνηµείο. Αυτός ήταν ο Κ. Γρί- βας. Πιο δίπλα ένας εκεί που τότε ήταν η είσοδος του θε- ρινού κινηµατογράφου ‘’Ζενίθ’’. Ένας παραπέρα µεταξύ των οδών Ερενστρώλε και Καρατζα. Τρεις µαζί στο ίδιο πεύκο εκεί που συµβάλλονται οι οδοί Σισίνη και Καρατζά, µάλιστα ο ένας, είχε πυροβο- ληθεί στο κεφάλι στην προ- σπάθειά του να αρπάξει το αυτόµατο του ταγµατασφαλίτη Χρ. Τζούρου, ενώ οι δύο από τους τρεις που ήσαν κρεµα- σµένοι στο ίδιο πεύκο πλάτη µε πλάτη αποτέλεσαν φόντο για να φωτογραφηθούν, απα- θανατίζοντας το... κατόρθωµά τους, ένας Γερµανός και τρεις ταγµατασφαλίτες. Παρα- κάτω, στη συµβολή της οδού Καρατζά µε την Αθ. ∆ιάκου, απέναντι σήµερα από το πε- ρίπτερο υπήρχαν άλλοι δύο κρεµασµένοι σε δύο δένδρα. Αυτοί ήσαν ο X. Χωµενίδης και ένας ακόµη. Απέναντι, εκεί που αρχίζει ο κατήφορος της Αθ. ∆ιάκου προς την οδό Γούναρη, άλλοι δύο κρεµασµένοι από µια µουριά. Αυτοί ήταν ο Κώστας Κακός, και ο Τάκης-∆ηµήτρης Πετρίδης, που είχε πυροβοληθεί στα πόδια όταν προσπάθησε να δραπετεύσει. Τέλος ένας ακόµη ήταν κρεµασµένος εκεί που αρχίζει η οδός Τεµπονέρα (πρώην Βύρωνος) αρχοντικό της οικογένειας Μενούνου, το οποίο ήταν και το αρχηγείο του δι-οικητή του 2ου ευζωνικού Συντάγµατος του Ν. Κουρκουλάκου’’.
Αυτός ήταν ο ράπτης Μιλτ. Μαστρογιαννόπουλος.
Κοριτσάκι τότε, λιποθύµησα
ΚΑΤΙΝΑ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΥ: ΜΑΚΑΒΡΙΟ ΘΕΑΜΑ, ΠΟΥ ΜΕ ΑΚΟΛΟΥΘΕΙ
Η αείµνηστη Κατίνα Αντωνοπούλου, 7 ετών τότε, διηγείται στις 12 ∆ε- κεµβρίου 2013, τα όσα θυµάται: «Κάτι είχαµε ακούσει ότι έγινε εκεί στα Ψηλαλώνια. Ο αδελφός µου µάλλον ήξερε καλά. Πηγαίναµε κάθε µέρα, µε τον αδελφό µου τον Κίµωνα µε το σιφερτάσι για να πάρουµε συσσίτιο για την οικογένεια, κάτω από τα Ψηλαλώνια. Οπως πηγαίναµε ώρα 10 το πρωί, από την οδό Καλαβρύτων κατεβαίνοντας, ο αδελφός µου µού είπε και στρίψαµε την οδό Σισίνη. Ανεβαίνοντας αντικρίσαµε τρεις κρεµασµένους γύρω γύρω στο δέντρο σα σφαχτά.
«Μπροστά τους ήταν στηµένο ένα τραπέζι και πάνω του τοποθετη- µένη µία ζυγαριά και ένα χασαπόχαρτο κρεµασµένο από το τραπέζι που έγραφε «10 η οκά», θυµάµαι ένα µεγάλο 10, που ήταν γραµµένο επάνω του. Ο ταγµατασφαλίτης που ήταν εκεί φώναζε στους διερχό- µενους: “∆έκα η οκά, ελάτε να πάρετε. Ο κόσµος που περνούσε και τον άκουγε, τον έβλεπε και έφτυνε. Εγώ κοριτσάκι τότε, λιποθύµησα από το θέαµα που αντίκρισα. Με σήκωσαν µετά, όταν συνήλθα. Με πήρε ο αδελφός µου και προχωρήσαµε. Ηταν ένα µακάβριο θέαµα, που µε ακολουθεί έως σήµερα. Εκ των υστέρων, έµαθα οτι εκείνος ο τσολιάς που φώναζε τότε ‘’δέκα η οκά’’ ήταν ο Παΐζης, που στο τέλος κατάντησε ανάπηρος να σπρώχνει κάρο (σ.σ.: χειρόκαρο) και να που- λάει ποτήρια και πιάτα για να ζήσει. Οπως προχωρούσαµε περάσαµε από την Αθ. ∆ιάκου. Εκεί, µε την άκρη του µατιού µου, όπως στρίβαµε για να κατέβουµε στην Κανάρη, είδα ότι ησαν κι άλλοι κρεµασµένοι. Κι ενας σωριασµένος στο έδαφος. Μετά έµαθα οτι τον ελεγαν Κακό». Ο αδελφός της Κατίνας Αντωνοπούλου, Κίµωνας Κοµµατάς, 10 χρόνων τότε, δεν ξεχνά τη διακωµώδηση νεκρών που έκαναν οι ταγµατασφαλίτες.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου