Αποσύρθηκαν και θα κατατεθούν εκ
νέου σε επόμενο νομοσχέδιο, μετά από νομοτεχνικές βελτιώσεις και θετικές τροποποιήσεις
στις προβλέψεις τους
Τι ζητήθηκε
από τους δανειστές κατά το κλείσιμο της συμφωνίας για την
αξιολόγηση:
1) η θεσμοθέτηση της ανταπεργίας (λοκ αουτ),
2) η επί τα χείρω αλλαγή στο χρόνο
προειδοποίησης για την κήρυξη της απεργίας,
3) η θεσμοθέτηση γενικής ρήτρας απόλυσης των
συνδικαλιστικών στελεχών αλλά και
4) η συρρίκνωση του χρόνου των
συνδικαλιστικών αδειών.
Τι
πήραν οι δανειστές:
Η μόνη αλλαγή που συμφωνήθηκε αφορά τον
κανόνα της απαρτίας στη λήψη απόφασης για απεργία από τα πρωτοβάθμια επιχειρησιακά
σωματεία. Αυτή τη στιγμή, το ισχύον πλαίσιο προβλέπει ότι για τη λήψη απόφασης
για απεργία στα επιχειρησιακά σωματεία πρέπει να παρίσταται στη γενική
συνέλευση το 1/3 των οικονομικά τακτοποιημένων μελών.
Συμφωνήθηκε το 1/3 να γίνει ½.
Παρακάτω
δημοσιεύονται οι τροπολογίες του Υπουργείου Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και
Κοινωνικής Αλληλεγγύης σχετικά με:
- το
ποσοστό της απαρτίας για συζήτηση και λήψη απόφασης κήρυξης απεργίας στις
γενικές συνελεύσεις πρωτοβάθμιων επιχειρησιακών σωματείων,
- την
αποζημίωση για εργατικά ατυχήματα με ευθύνη του εργοδότη,
- τον
προγραμματισμό και την παροχή εργασίας του προσωπικού των ΚΤΕΛ,
αποσύρθηκαν
και θα κατατεθούν εκ νέου σε επόμενο νομοσχέδιο, μετά από νομοτεχνικές
βελτιώσεις και θετικές τροποποιήσεις στις προβλέψεις τους. Με την εκ νέου
κατάθεση των τροπολογιών θα δοθεί ο χρόνος για ευχερέστερη συζήτηση του
περιεχομένου τους στο Κοινοβούλιο, ώστε να μην υπάρχουν προσχηματικές ενστάσεις
επί της διαδικασίας από τα κόμματα της αντιπολίτευσης.
Τι
προβλέπουν:
Απεργία
Στο πλαίσιο της δεύτερης αξιολόγησης αποκρούστηκαν πολλές
απαιτήσεις των θεσμών σε ζητήματα του συνδικαλιστικού νόμου όπως η θεσμοθέτηση
της ανταπεργίας (λοκ αουτ), η επί τα χείρω αλλαγή στο χρόνο προειδοποίησης για
την κήρυξη της απεργίας, η θεσμοθέτηση γενικής ρήτρας απόλυσης των
συνδικαλιστικών στελεχών αλλά και η συρρίκνωση του χρόνου των συνδικαλιστικών
αδειών. Η μόνη αλλαγή που συμφωνήθηκε αφορά τον κανόνα της απαρτίας στη λήψη
απόφασης για απεργία από τα πρωτοβάθμια επιχειρησιακά σωματεία. Αυτή τη
στιγμή, το ισχύον πλαίσιο προβλέπει ότι για τη λήψη απόφασης για απεργία στα
επιχειρησιακά σωματεία πρέπει να παρίσταται στη γενική συνέλευση το 1/3 των
οικονομικά τακτοποιημένων μελών.
Συμφωνήθηκε το 1/3 να γίνει ½. Καμία αλλαγή δεν επέρχεται στα πρωτοβάθμια
σωματεία ευρύτερης περιφέρειας (π.χ. Αττικής) ή πανελλαδικής εμβέλειας, καθώς
και στις δευτεροβάθμιες και στην τριτοβάθμια συνδικαλιστική οργάνωση. Σε αυτές
τις περιπτώσεις η απόφαση για απεργία λαμβάνεται από το διοικητικό συμβούλιο.
Με αυτή την περιορισμένη αλλαγή κλείνει οριστικά το
ζήτημα του συνδικαλιστικού νόμου και φεύγει από το
τραπέζι των διαπραγματεύσεων και των συζητήσεων με τους θεσμούς.
Εργατικό ατύχημα
Σε περίπτωση εργατικού
ατυχήματος, και όταν ο εργαζόμενος υπάγεται στην ασφάλιση του τ. ΙΚΑ, ο κανόνας
είναι η απαλλαγή του εργοδότη από την ευθύνη καταβολής αποζημίωσης και η
ανάληψη της σχετικής ευθύνης από τον ασφαλιστικό φορέα.
Αντίθετα, εάν το εργατικό
ατύχημα οφείλεται σε δόλο του εργοδότη, τότε ο εργοδότης υποχρεούται να
καταβάλει αφενός τη δαπάνη του ασφαλιστικού φορέα από τις χορηγούμενες
προς τον παθόντα ασφαλιστικές παροχές και αφετέρου, στον ίδιο τον
παθόντα, τη διαφορά ανάμεσα στις παροχές που αυτός λαμβάνει από τον ασφαλιστικό
του φορέα και την πλήρη αποζημίωση που δικαιούται κατά τις κοινές
διατάξεις του ΑΚ.
Ως προς την ευθύνη του
δόλιου εργοδότη και την έκταση αυτής έχουν προκληθεί σοβαρές ερμηνευτικές
αμφισβητήσεις με αποτέλεσμα να υιοθετούνται ερμηνευτικές εκδοχές, που, κατ’
αποτέλεσμα οδηγούν σε περιορισμό των δικαιωμάτων των εργαζομένων και σε
αναιτιολόγητη οικονομική επιβάρυνση του ΕΦΚΑ (τ. ΙΚΑ).
Ειδικότερα, τίθεται το
ζήτημα εάν ο εργοδότης ευθύνεται μόνο στην περίπτωση που ο δόλος του καλύπτει
και το αποτέλεσμα του εργατικού ατυχήματος (μόνο, δηλαδή, εφόσον ο εργοδότης
θέλησε ή αποδέχθηκε και την ίδια τη βλάβη του εργαζομένου) ή εάν ευθύνεται και
στην περίπτωση που το εργατικό ατύχημα συνδέεται αιτιωδώς με δόλια παραβίαση
από τον εργοδότη των διατάξεων για την υγεία και την ασφάλεια στην εργασία.
Με την προτεινόμενη ρύθμιση
αίρεται η σχετική ερμηνευτική αμφισβήτηση και αποσαφηνίζεται ότι ο εργοδότης
ευθύνεται όταν επέδειξε δόλο είτε ως προς την παραβίαση της κείμενης
νομοθεσίας περί ασφάλειας και υγείας στην εργασία είτε ως προς αυτό
καθεαυτό το αποτέλεσμα του εργατικού ατυχήματος
ΚΤΕΛ
Υπό το ισχύον καθεστώς, ο
κλάδος των οδηγών ΚΤΕΛ και Τουριστικών Λεωφορείων εξαιρείται από την υποχρέωση
ανάρτησης πίνακα εβδομαδιαίων αναπαύσεων του προσωπικού κίνησης, των ημερήσιων
στοιχείων προσωπικού και δρομολογίων και υπερωριών ηλεκτρονικά στο Πληροφοριακό
Σύστημα του ΣΕΠΕ.
Ειδικότερα, οι συγκεκριμένοι
κλάδοι υποχρεούνται μόνο σε τήρηση α) αθεώρητου βιβλίου υπερωριών, β) απλού
μηνιαίου πίνακα εβδομαδιαίων αναπαύσεων του προσωπικού κίνησης και γ) αθεώρητου
ημερήσιου βιβλίου εργασίας προσωπικού και δρομολογίων για κάθε λεωφορείο.
Η αδικαιολόγητη αυτή
εξαίρεση έχει οδηγήσει σε πολλαπλά φαινόμενα αυθαιρεσιών και καταστρατήγησης
των δικαιωμάτων των εργαζομένων, καθώς τα αρμόδια ελεγκτικά όργανα δεν είναι σε
θέση να επιτελέσουν αποτελεσματικά το έργο τους.
Με την προτεινόμενη διάταξη,
εισάγεται η υποχρεωτική ηλεκτρονική καταχώρηση στο πληροφοριακό σύστημα του
Υπουργείου Εργασίας όλων των ανωτέρω στοιχείων, όπως ισχύει για το σύνολο των
εργοδοτών.
Άλλωστε, τα πληροφοριακά
συστήματα του Υπουργείου Εργασίας έχουν πλέον διαδεδομένη και διαρκώς
ευκολότερη χρήση, ώστε να μη δικαιολογείται ούτε για το λόγο αυτό η εξαίρεση
του συγκεκριμένου κλάδου από τον κανόνα.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου