22 Σεπτεμβρίου 2017, στη λουτρόπολη Θέρμα Ικαρίας. Η λήψη γίνεται από το
καΐκι του καπετάν Σταύρου, ενός 70χρονου θαλασσόλυκου, που επί 50
χρόνια στη γραμμή, και σχεδόν επί 24ώρου βάσεως καθημερινά εκτελεί το
δρομολόγιο Αγιος Κήρυκος - Θέρμα, πασχίζοντας να διατηρήσει την
παραδοσιακή συγκοινωνία και μεταφορά εμπορευμάτων, κόντρα στο ΙΧ που
έχει κατακλύσει το χωριό Θέρμα, αλλά και την πρωτεύουσα Άγ. Κήρυκος.
Μα και η γραμμή της συγοινωνίας από ξηράς, που πραγματοποιείται τακτικά με ένα παλαιό ιδιωτικό λεωφορείο και με τα καμιά δεκαριά ταξί, ήρθε πριν χρόνια να αφαιρέσει μεταφορικό έργο από αυτό της θάλασσας. Αν και οι παραθεριστές και λουόμενοι δείχνουν να προτιμούν τα μεταφορικά μέσα της ξηράς, εν τούτοις δεν παύει να αποτελεί μία γοητευτική εμπειρία το ταξιδάκι των δέκα λεπτών στη θαλάσσια γραμμή.
Κι αυτό ενώ στο πλάι σου κατά τη διάρκεια του ταξιδιού προβάλλουν επιβλητικά τα βράχια της ακτής, έτοιμα λες να βουτήξουν στα καταγάλανα νερά, που τα σχίζει η πλώρη του παλιού καϊκιού, το οποίο πάνω από μισό αιώνα αντιστέκεται στον φθοροποιό χρόνο και στην επέλαση του κιτς νεωτερισμού!
Υπήρξε εποχή που αυτός ο τύπος μεταφοράς αποτελούσε την μοναδική και σύντομη συγκοινωνία, ιδίως το καλοκαίρι που συνέρρεαν οι λουόμενοι από κάθε γωνιά του κόσμου. Παράλληλα παρέμενε ανοικτό το μονοπάτι, στα εκατό μέτρα πάνω από την ακτή, όπου αποτελεί μοναδική εμπειρία για όσους έχουν τη διάθεση να απολαύσουν την ικαριώτικη φύση. Ακόμη και σήμερα δεν λείπουν οι ζηλωτές του.
Και κάτι ακόμη, που ίσως έχει τη σημασία του, να το γνωρίζουμε. Στα χρόνια του Εμφυλίου, το νησί της Ικαρίας αποτέλεσε τοπο εξορίας για πάνω από 20 χιλιάδες αριστερούς. Το Σεπτέμβρη του 1947 ο υπ. Εσωτερικών Ναπολέων Ζέρβας της κυβέρνησης των Φιλελευθέρων, στο πλαίσιο του ελέγχου των κινήσεων των κομμουνιστών και με προτροπή των Αμερικανών επικυριάρχων διέταξε τη σύλληψη χιλιάδων αριστερών από όλη την Ελλάδα και την μεταφορά τους στα ξερονήσια του Αιγαίου. Αυτά πριν 70 χρονια, όταν ο Εμφύλιος μαίνονταν και ακόμη η έκβασή του δεν είχε καθοριστεί... Στην Αχαΐα έκλεισε την εφημερίδα του ΕΑΜ «Ελεύθερη Αχαΐα» και έστειλε εξορία σχεδόν όλο το προσωπικό της στο νησί αυτό.
Μα και η γραμμή της συγοινωνίας από ξηράς, που πραγματοποιείται τακτικά με ένα παλαιό ιδιωτικό λεωφορείο και με τα καμιά δεκαριά ταξί, ήρθε πριν χρόνια να αφαιρέσει μεταφορικό έργο από αυτό της θάλασσας. Αν και οι παραθεριστές και λουόμενοι δείχνουν να προτιμούν τα μεταφορικά μέσα της ξηράς, εν τούτοις δεν παύει να αποτελεί μία γοητευτική εμπειρία το ταξιδάκι των δέκα λεπτών στη θαλάσσια γραμμή.
Κι αυτό ενώ στο πλάι σου κατά τη διάρκεια του ταξιδιού προβάλλουν επιβλητικά τα βράχια της ακτής, έτοιμα λες να βουτήξουν στα καταγάλανα νερά, που τα σχίζει η πλώρη του παλιού καϊκιού, το οποίο πάνω από μισό αιώνα αντιστέκεται στον φθοροποιό χρόνο και στην επέλαση του κιτς νεωτερισμού!
Υπήρξε εποχή που αυτός ο τύπος μεταφοράς αποτελούσε την μοναδική και σύντομη συγκοινωνία, ιδίως το καλοκαίρι που συνέρρεαν οι λουόμενοι από κάθε γωνιά του κόσμου. Παράλληλα παρέμενε ανοικτό το μονοπάτι, στα εκατό μέτρα πάνω από την ακτή, όπου αποτελεί μοναδική εμπειρία για όσους έχουν τη διάθεση να απολαύσουν την ικαριώτικη φύση. Ακόμη και σήμερα δεν λείπουν οι ζηλωτές του.
Και κάτι ακόμη, που ίσως έχει τη σημασία του, να το γνωρίζουμε. Στα χρόνια του Εμφυλίου, το νησί της Ικαρίας αποτέλεσε τοπο εξορίας για πάνω από 20 χιλιάδες αριστερούς. Το Σεπτέμβρη του 1947 ο υπ. Εσωτερικών Ναπολέων Ζέρβας της κυβέρνησης των Φιλελευθέρων, στο πλαίσιο του ελέγχου των κινήσεων των κομμουνιστών και με προτροπή των Αμερικανών επικυριάρχων διέταξε τη σύλληψη χιλιάδων αριστερών από όλη την Ελλάδα και την μεταφορά τους στα ξερονήσια του Αιγαίου. Αυτά πριν 70 χρονια, όταν ο Εμφύλιος μαίνονταν και ακόμη η έκβασή του δεν είχε καθοριστεί... Στην Αχαΐα έκλεισε την εφημερίδα του ΕΑΜ «Ελεύθερη Αχαΐα» και έστειλε εξορία σχεδόν όλο το προσωπικό της στο νησί αυτό.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου