Το πρόβλημα που βιώνει το ελληνικό λιανεμπόριο στα χρόνια της ύφεσης είναι τεράστιο. Τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ δείχνουν ότι τον Αύγουστο, τελευταίο μήνα για τον οποίο υπάρχουν διαθέσιμα στοιχεία, ο τζίρος στη λιανική αγορά μειώθηκε κατά 3,1% σε ετήσια βάση και κατά 1,8% σε μηνιαία. Ο δε προϋπολογισμός εκτιμά ότι και το 2016 θα κλείσει με μείωση της ιδιωτικής κατανάλωσης, σε ποσοστό 0,6%, ενώ στη διάρκεια της κρίσης έκλεισαν περίπου 245.000 επιχειρήσεις και υποβαθμίστηκε δραματικά η αγοραστική δύναμη των Ελλήνων.
Έτσι, ήταν εύλογο να αναζητήσει το λιανεμπόριο διεξόδους με τις οποίες όσο το δυνατόν περισσότεροι καταναλωτές με μικρή ή μεγαλύτερη οικονομική ευχέρεια θα ανασύρουν ρευστό από τα σεντούκια και τα στρώματα για να πέσει χρήμα στην αγορά. Χρήμα που θα συντηρήσει θέσεις απασχόλησης, θα ενισχύσει την ανάπτυξη και θα φορολογηθεί για να ενισχύσει τα δημόσια οικονομικά.
Στο πλαίσιο της αναζήτησης λύσεων αναλήφθηκαν από συλλόγους και επιμελητήρια πρωτοβουλίες τύπου “Λευκή νύχτα” και άλλες, σε διάφορες πόλεις της χώρας. Η τελευταία πρωτοβουλία που αναλήφθηκε από επιχειρήσεις είναι η σημερινή “Black Friday”. Το να προδικάζει κάποιος την επιτυχία ή όχι ενός νεοεισαγόμενου θεσμού είναι ένα ζήτημα. Προκύπτουν όμως και πλείστα όσα ακόμη ζητήματα.
Ένα θέμα είναι η επιλογή της ημερομηνίας. Η “Black Friday” ξεκίνησε το 1932 στις ΗΠΑ και συμπίπτει με την επομένη της τέταρτης Πέμπτης του Νοεμβρίου, της ημέρας του Thanksgiving, οπότε οι καταναλωτές διαπνέονται από ένα αίσθημα εορταστικής ευφορίας που υποβοηθά την κατανάλωση.
Και απευθύνεται σε πολίτες οικονομιών με μεγαλύτερη ταμειακή ευχέρεια. Αντίθετα, στην Ελλάδα οι εργαζόμενοι και οι συνταξιούχοι θα πληρωθούν στη συντριπτική πλειονότητά τους την ερχόμενη εβδομάδα και πολύ μεγάλο τμήμα του πληθυσμού έχει ήδη από τις 25 του μηνός ξεμείνει από χρήματα. Άρα, μάλλον ατυχής η επιλογή της ημερομηνίας.
Ένα άλλο θέμα είναι τα αντικοινωνικά φαινόμενα που παρατηρούνται σε άλλες χώρες. Από το 2006 έχουν σκοτωθεί 7 άτομα και έχουν τραυματιστεί δεκάδες, με αποκορύφωμα τον 34χρονο εργάτη της Wal-Mart που έχασε το 2008 την ζωή του όταν ποδοπατήθηκε από περίπου 200 καταναλωτές.
Ακόμη, υπάρχει το προηγούμενο όπου η μανία των καταναλωτών ξεσπά στους εργαζόμενους που υφίστανται εντατικοποιημένο φόρτο εργασίας, χωρίς να λαμβάνουν το ανάλογο αντίτιμο.
Και, βέβαια, τίθεται το ζήτημα επιβίωσης των χιλιάδων μικρών επιχειρήσεων που αδυνατούν να αντεπεξέλθουν στον ανταγωνισμό των πολυκαταστημάτων.
Η επιβίωση και ανάπτυξη της αγοράς χρήζουν σταθερών λύσεων προερχόμενων από την αγορά, την κυβέρνηση και τη συμπεριφορά των καταναλωτών. Κυρίως όμως είναι απαραίτητη πλέον η λύση στο χρέος, ώστε με την ένταξη των ομολόγων στο πρόγραμμα ποσοτικής χαλάρωσης της ΕΚΤ και τη διοχέτευση ρευστότητας να τονωθεί η οικονομία.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου