Από αριστερά: Βασ. Λαδάς, Δημ. Δασκαλόπουλος, 'Αννα Αφεντουλίδου, Αλέξης Ζήρας, Γιώργος Συμπάρδης. |
Παρουσιάστηκαν χθες βράδυ στο θεατράκι της Φιλαρμονικής Εταιρίας Πατρών, από διαλεκτές προσωπικότητες των ελληνικών Γραμμάτων
Ύμνος προς την πατραϊκή ποίηση αποτέλεσε η χθεσινή παρουσίαση της συλλογής των ποιημάτων του Βασίλη Λαδά (σ.σ.: Λαδά και όχι Αρφάνη πια, μετά από 47 χρόνια) που διατρέχει μισό αιώνα από την πρώτη δημόσια εμφάνισή του στον ποιητικό χώρο της Πάτρας, κατά το έτος 1973, της νεανικής του ηλικίας, των 27 ετών.
Απολογισμός ζωής μέσα από στίχους, λέξεις και ποιήματα για τον λογοτέχνη, ποιητή, δοκιμιογράφο και φυσικά διαλεκτό νομικό της πόλης, αναγκαία ενασχόληση για τον αναγκαίο βιοπορισμό του!
Με συνεχείς αναφορές του στα κοινωνικά δρώμενα, με αναφορές στους πρόσφυγες της δεκαετία 2010, καυτηριάζοντας την συντηρητική στάση αυτοδιοικητικού άρχοντα και της εκπροσώπου Συλλόγου της οδού Ευρώτα, που δυστυχώς χαρακτήριζαν την εποχή. Αλλά και με παραπομπές σε ότι συμβαίνει στον κόσμο τα τελευταία 50 χρόνια με βομβαρδισμούς που παράγουν γκουέρνικες, που πολύ χαρακτηριστικά καταθέτει στον τόμο που παρουσιάστηκε χθες υπό τον τίτλο «Τα Ποιήματα», στην φιλόξενη αίθουσα της Φιλαρμονικής Εταιρείας, τέθηκαν κατά καιρούς στην αιχμή της γραφίδας του Βασίλη Λαδά και να τώρα που βγαίνουν στις προθήκες μέσα από δύο εκατοντάδες ποιημάτων, που φιλοξενούνται στις 280 σελίδες του καλοστημένου και ευκολοδιάβαστου βιβλίου, σχεδιασμένου από τον Διαμαντή Καράβολα, και τις πατραϊκές εκδόσεις ΦΑΡΦΟΥΛΑΣ.
Η συνολική έκδοση της ποίησης του Βασ. Λαδά, από 1973 έως 2023, από τον οίκο Φαρφουλάς, που παρουσιάστηκε χθες Τρίτη 14 Μαΐου 2024, στο θεατράκι της Φιλαρμονικής Εταιρίας Πατρών επί της Ρήγα Φεραίου 7, έδωσε την ευκαιρία να μιλήσουν για το έργο του ποιητή οι παρακάτω προσωπικότητες του χώρου των ελληνικών Γραμμάτων, ήτοι:
Η Άννα Αφεντουλίδου, ποιήτρια, κριτικός, που καταχειροκροτήθηκε για την παρουσίαση εκ μέρους της.
Ο Δημήτρης Δασκαλόπουλος, ποιητής και βιβλιογράφος, που αποκάλυψε πως πρωτοσυνάντησε τον Βασ. Λαδά και γνωρίστηκε έ`1κτοτε μαζί του, στην Αλεξάνδρεια, τόπο γέννησης του μεγάλου Αλεξανδρινού ποιητή Καβάφη και
Ο Αλέξης Ζήρας, κριτικός λογοτεχνίας, γραμματολόγος.
Αλλά και να διαβάσει ποιήματα επιλεγμένα από τον τόμο ο συγγραφέας Γιώργος Συμπάρδης, με την εκπληκτικά ζεστή φωνή του.
Το κοινό συνεπαρμένο από τις ομιλίες που αποτέλεσαν ωδή στο έργο του Βασίλη Λαδά, επηρεασμένο από το άρωμα της Γραφής του Αλεξανδρινού των Γραμμάτων, ξεσπούσε σε χειροκροτήματα ακούγοντας τους παρουσιαστές, που το μύησαν στην γλαφυρή γραφή του ποιητή. .
Και η παρουσίαση έκλεισε με ανάγνωση ποιημάτων του Βασίλη Λαδά από Πατρινούς ποιητές, λογοτέχνες.
Τέλος αξίζει να σημειώσουμε τα παρακάτω:
Η πρώτη ποιητική συλλογή του Βασίλη Λαδά «Ο Γιάννης και η Μαρία», δύο τυπογραφικά, κυκλοφόρησε τον Γενάρη του 1973. Το ερωτικό ζευγάρι στα χρόνια της Χούντας. Ο Γιάννης γράφει στον φυλακισμένο αντιστασιακό φίλο του Λευτέρη υποσχόμενος συνεχώς ότι θα τον επισκεφθεί. Η συλλογή κυκλοφόρησε με το ψευδώνυμο Βασίλης Αρφάνης, όπως και οι επόμενες συλλογές.
«Το ραντεβού» (1984), «Βράδυ στο σπίτι» (1986), «Το νεκρό παιδί» (1990), «Διπλή πόλη» (1996), «Παραβολή» (2001), «Απόκρεω» (2004).
Στο μακρύ αυτό διάστημα πολλές φορές, σε απαγγελίες ποιημάτων, συνέβαινε το παράδοξο να καλούν τον Βασίλη Λαδά να διαβάσει ποιήματα του... Βασίλη Αρφάνη. Το παιχνίδι με το Αρφάνης και ο διχασμός έπρεπε να τελειώσει. Τα «Δείπνα» (2011), και το «Λεύκωμα» (2020), κυκλοφόρησαν με το πραγματικό του όνομα. Με την έκδοση του συνόλου των ποιημάτων αποκαθίσταται πλήρως η “φιλολογική” τάξη.
Μέχρι και την «Παραβολή», το ερωτικό ζευγάρι κυκλοφορεί στις ποιητικές του συλλογές. Μαζεμένο στην ύπαρξή του, ανάμεσα σε ανθρώπους που δεν έχουν δύναμη να αποκτήσουν τα πολλά και δεν αρκούνται στα λίγα. Το μέσα κυριαρχεί. Από την «Παραβολή» αρχίζει να προβάλλει το έξω. Οι άλλοι, ο κόσμος, οι αντιθέσεις. Στο «Απόκρεω» (που βέβαια δεν έχει σχέση με το νάιλον καρναβάλι της γενέθλιας πόλης) κυριαρχεί το έξω, όπως και στις δύο επόμενες συλλογές και στα «Έξι μετέωρα ποιήματα» (2023), που περιλαμβάνονται στην έκδοση, χωρίς να έχουν στεγασθεί σε άλλη συλλογή.
Ο Βασίλης Λαδάς γεννήθηκε το 1946 στην Πάτρα, όπου ζει. Σπούδασε νομικά στη Θεσσαλονίκη. Εκτός των ποιημάτων του έχει εκδώσει τα πεζά: «Η πόλη και ο μύθος» (2002), «Ρίον-Αντίρριον» (Το Δόντι, 2004), «Ασώματη κεφαλή» (Πατάκης, 2007), «Μουσαφεράτ: Οι χίλιες και μια νύχτες ενός καταυλισμού προσφύγων» (Futura, 2008), «Παιχνίδια κρίκετ» (Γαβριηλίδης, 2012, Κρατικό Βραβείο), «Αφρικανική σκόνη» (Γαβριηλίδης, 2015), «Στην ηλικία του Αβραάμ, χρονικό της ιστορίας της Κινηματογραφικής Λέσχης Πατρών», 1978-2017 (Αχαϊκές Εκδόσεις, 2017), «Το πλοίο του Κ.Π.Καβάφη» (Μανδραγόρας, 2021), «Ποδηλάτες» (ΚΨΜ, 2022).
Στο ΔΗΠΕΘΕ Αγρινίου παραστάθηκε το 2005 η θεατρική διασκευή του έργου του «Ρίον-Αντίρριον», ως συμπαραγωγή με το ΔΗΠΕΘΕ Πάτρας. Από το Ιόνιο Θέατρο, το 2006, παρουσιάστηκε το έργο του «Ανήθικη ποίηση», μια ανθολόγηση ποιημάτων και πεζών για τις πόρνες, τα πορνεία και τους πελάτες τους.
Κριτικές του για την Πολιτική την Τέχνη και τον Πολιτισμό έχουν δημοσιευθεί σε περιοδικά και εφημερίδες.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου