ΑΛΛΑΓΗ EMAIL

Οι φίλοι αναγνώστες μπορεί να στέλνουν τα μηνύματά τους στο εμέηλ στο οποίο θα προτιμούσε ο διαχειριστής να τα λαμβάνει. Παράλληλα επειδή η Maicrosoft μας λογόκρινε και μπλόκαρε το μαιηλ gmosxos1@hotmaihl. com άνοιξε και ισχύει πλέον το εμέηλ gmosxos23.6.1946@gmail.com το οποίο μπορείτε να χρησιμοποιείτε .ΤΗΛ. ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ 6938.315.657 & 2610.273.901

Παρασκευή 8 Ιουλίου 2016

Πριν κλείσει 40 μέρες από το θάνατό του, γενέθλια για τον Σπ. Κρίβα!



«Γεννήθηκα στην Τρίπολη Αρκαδίας στις 8/7/49» γράφει ο ίδιος ο Σπ. Κρίβας στο σημείωμα που ανήρτησε στο διαδίκτυο.


Κλείνει τα 67 χρόνια του σήμερα για ο αείμνηστος Δάσκαλος, που «δεν έβαλε τα προσόντα του στον τόκο», μας θυμίζει η προσωπική του σελίδα στο fb!


Οκτώ Ιουλίου 2016 και πριν συμπληρώσει 40 μέρες από το θάνατό του, σήμερα ο διαδικτυακός τόπος του FB μας θυμίζει πως είναι η ημέρα των γενεθλίων του. Οι μηχανές αναζήτησης στο διαδίκτυο είναι άψυχες, δεν έχουν συναισθήματα. Μπορούν όμως σου υπενθυμίσουν, όπως η προσωπική σελίδα του αείμνηστου Δασκάλου στο fb

Μόνο, που πως να γράψεις ευχές για μακροημέρευση και ευτυχία; Το χαζομηχάνημα σου ανασκάλεψε τη μνήμη και τα δάκτυλά σου στο πληκτρολόγιο απλά «κτυπούν» αυτό το μεγάλο «γιατί» για τον άφατο φίλο.

Αυτό που έφυγε ξαφικά στην Αχερουσία των Αθανάτων, επάνω στην ακμή του παραγωγικού επιστημονικού έργου του.

Ο λόγος για τον καθηγητή του Πανεπιστημίου Πατρών, τον άνθρωπο των επιστημών, Σπύρο Κρίβα. Αυτόν, που ο πρώην Διευθυντής Εκπαίδευσης Αχαΐας, Δημ. Φράγκος, που ήρθε από το Ναύπλιο στην Πάτρα για να εκφωνήσει τον επικήδειο, εντός του Ι.Ν. Αγ. Νικολάου Κ. Συχαινών, την Δευτέρα 27 Ιουνίου 2016, πάνω από το φέρετρο του μεγάλου νεκρού και να αναφέρει πως πρόκειται   «...για έναν άνθρωπο, που δεν έβαλε ποτέ τα προσόντα του "στον τόκο", αλλά εξετέθη, στο όνομα των πεποιθήσεων και των αισθημάτων του»!

Λόγια με σημαίνουσα σημασία, όταν ακούγονται την ύστατη στιγμή του αποχωρισμού του από την ζώσα κοινωνία!  Και που την πλήρη διάστασή τους μπορούν να κατανοήσουν μόνον όσοι τον έζησαν από κοντά.

«Γεννήθηκα στην Τρίπολη Αρκαδίας στις 8/7/49» γράφει ο ίδιος στο σημείωμα που ανήρτησε στο διαδίκτυο.

Είχα την τιμή να γνωρίσω αυτόν τον μεγάλο δάσκαλο, τον Σπ. Κρίβα, που φεύγοντας φρόντισε να μας αφήσει πολύτιμη παρακαταθήκη το σπουδαίο επιστημονικό έργο του, που μόνον σε τίτλους καταλαμβάνει δεκαεπτά δακτυλογραφημένες σελίδες pdf, γραμμένες από τον ίδιο και αναρτημένες στο διαδίκτυο.

Άνθρωπος των γραμμάτων με ιστορική επίγνωση, φρόντισε ο ίδιος να καταγράψει  τον κατάλογο 22 αυτοτελών επιστημονικών εργασιών και δημοσιεύσεών του,  κατάλογο αντικειμένων διδασκαλίας και έρευνας σε προπτυχιακό και μεταπτυχιακό επίπεδο,  συνεργασίες με άλλες επιστημονικές ομάδες και φορείς, εξήντα ένα συμμετοχές σε ερευνητικά και επιμορφωτικά προγράμματα, σεμινάρια, συνέδρια. Ο Σπ. Κρίβας ήταν μέλος επιστημονικών εταιρειών και οργανισμών, τουλάχιστον δεκαοκτώ τον αριθμό.

Τέλος είχε περάσει από την μεγάλη σχολή της ανανεωτικής Αριστεράς, το ΚΚΕ Εσ. στο οποίο παρέμεινε και ακολούθησε στο χώρο του ΣΥΝ, όπου τον γνώρισα από κοντά, μέχρι και τον ΣΥΡΙΖΑ!

Διαβάστε παρακάτω το έργο που μας άφησε, όπως το έγραψε ο ίδιος:

«ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ ΣΗΜΕΙΩΜΑ ΚΑΘΗΓΗΤΗ ΣΠΥΡΟΥ ΚΡΙΒΑ

Γεννήθηκα στην Τρίπολη Αρκαδίας στις 8/7/49. Το 1968 άρχισα τις σπουδές μου στη Φιλοσοφική Σχολή του Πανεπιστημίου Αθηνών, από όπου έλαβα το πτυχίο μου με το βαθμό «Λίαν καλώς» το έτος 1973.
Μετά τη στρατιωτική μου θητεία to 1976 άρχισα μεταπτυχιακές σπουδές στο Πανε-πιστήμιο Iohann Wolfgang Goethe Φραγκφούρτης/Γερμανία .

Αντικείμενα των σπουδών μου ήταν:  

Παιδαγωγική, Παιδαγωγική Ψυχολογία, Φιλοσοφία της Εκπαί-δευσης, Συμβουλευτική Ψυχολογία, Συμβουλευτική της Σταδιοδρομίας, Κοινωνιολο-γία της εκπαίδευσης, Μεθοδολογία των Κοινωνικών Επιστημών.
Από το 1981-1985 υποτροφία του ΙΚΥ συνέχισα τις σπουδές μου στο ίδιο πανεπισ-τήμιο, από όπου έλαβα: α. ΜΑ στις Επιστήμες της Αγωγής και β. Τον τίτλο του διδάκτορα στις Επιστήμες της Αγωγής με ειδίκευση στο Σχολικό –Επαγγελματικό Προσανατολισμό και τη Συμβουλευτική, την Επικοινωνία και τη Έρευνα των ανθρωπίνων Συστημάτων.
Από το έτος 1989 που εκλέχτηκα λέκτορας στο Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Πατρών μέχρι σήμερα στράφηκα συστηματικότερα σε θέματα Επαγγελματικής Ανάπτυξης, Επαγγελματικού προσανατολισμού και Συμβουλευτικής για την Σταδιοδρομία.

Αντικείμενα διδασκαλίας και έρευνας σε προπτυχιακό και μεταπτυχιακό επίπεδο είναι: 

1. Ανάπτυξη και συμβουλευτική της σταδιοδρομίας, 2.Οι συστημικές προσεγγίσεις στην εκπαίδευση, 3. Συστημική παιδαγωγική και Συμβουλευτική, 4. Συμπεριληπτική εκπαίδευση ( inclusive education) , 5. Πολυπολιτισμική συμβουλευτική, 6. Επαγγελματική ανάπτυξη και επαγγελματισμός των εκπαιδευτικών. Στα ερευνητικά μου ενδιαφέροντα συμπεριλήφθηκαν και θέματα Περιβαλλοντικής Αγωγής με το σκεπτικό ότι ζητήματα βιώσιμης ανάπτυξης του περιβάλλοντος μέσα από τη διέγερση της οικολογικής συνείδησης των πολιτών ως μελ-λοντικών εργαζομένων και επαγγελματιών σχετίζονται άμεσα με την ανάπτυξη και συμβουλευτική για τη Σταδιοδρομία. Τα θέματα αυτά αποτελούν αντικείμενα διδασ-καλίας σε προπτυχιακό και μεταπτυχιακό επίπεδο, έρευνας και επιμόρφωσης εκπαι-δευτικών και άλλων πληθυσμιακών ομάδων.
Από το 1990 διευθύνω την Μονάδα Συμβουλευτικής και Προσανατολισμού, η οποία πλέον λειτουργεί στο πλαίσιο του Εργαστηρίου Ανάπτυξης και Συμβουλευτικής για τη Σταδιοδρομία και την ερευνητική ομάδα για την Οικολογική-Συστημική Παιδαγωγική και Συμβουλευτική. Συνεργάτες μου στις διδακτικές και ερευνητικές μου δραστηριότητες είναι ομάδα πέντε ειδικευμένων επιστήμονες (Παιδαγωγοί με ειδίκευση στις καινοτομίες στο σχολικό χώρο και στην επικοινωνία, ψυχολόγοι με ειδίκευση στις διανθρώπινες σχέσεις και τη Συμβουλευτική για τη Σταδιοδρομία) και ασχολείται με τα παρακάτω επιμέρους αντικείμενα:
α. Με την έρευνα σε θέματα περιβαλλοντικής αγωγής και οικολογικής παιδείας ,τα οποία ενδιαφέρουν κυρίως τους χώρους αγωγής και εκπαίδευσης.
β. Με την έρευνα σχετικά με τη διαμόρφωση και εγκαθίδρυση της οικολογικής συνείδησης,
γ. Με παραγωγή υλικού για τον επαγγελματικό προσανατολισμό και τη συμβουλευτική για τη σταδιοδρομία και την περιβαλλοντική αγωγή.
δ. Με την επιμόρφωση διαφόρων ομάδων σε θέματα αγωγής για τη σταδιοδρομία και περιβαλλοντικής αγωγής
ε. Με την έρευνα σε θέματα επαγγελματικού προσανατολισμού και συμβουλευτικής για τη σταδιοδρομία.  
στ. Με την επιμόρφωση εκπαιδευτικών αλλά και άλλων πληθυσμιακών ομάδων σε θέματα επικοινωνίας και σχέσεων στην οικογένεια, το σχολείο και τον εργασιακό χώρο κυρίως ως κοινωνικά συστήματα..
Το εργαστήριο και η ομάδα μετέχουν σε διεθνή ερευνητικά προγράμματα και δίκτυα και συνεργάζεται με άλλες ερευνητικές ομάδες στο εσωτερικό και το εξωτερι-κό σε σχετικά με το αντικείμενο της ομάδας θέματα.
Από το 1997, με διακοπή στο χρονικό διάστημα 1999-2003, ίδρυσα και διευθύνω με απόφαση της Συγκλήτου του Παν. Πατρών το Γραφείο Διασύνδεσης/Επαγγελματικής Πληροφόρησης και Συμβουλευτικής φοιτητών/τριών και αποφοίτων.

I. MEΛΟΣ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΩΝ ΕΤΑΙΡΕΙΩΝ ΚΑΙ ΟΡΓΑΝΙΣΜΩΝ 

1. Μέλος της ΕΛ.Ε.ΣΥ.Π (Ελληνική Εταιρεία Συμβουλευτικής και Προσανατο-λισμού, της οποίας υπήρξε συχνά αντιπρόεδρος και μέλος Δ.Σ.). Μέλος του ΔΣ για την τριετία 2002-2205. Nεοεκλεγείς αντιπρόεδρος της εταιρείας για την περίοδο 2013-2015.
2. Μέλος του εκτελεστικού γραφείου της FEDORΑ (Federation europeen dori-entation academique) για τα έτη 1997-2000 και 2000-2003.
3. Μέλος της Παιδαγωγικής Εταιρείας Ελλάδας, της οποίας υπήρξε για δύο περι-όδους μέλος του Δ.Σ.
4. Μέλος του Weltbund fuer Erneurung der Erziehung (Διεθνής Σύνδεσμος για την Ανανέωση της Αγωγής.
5. Μέλος της Gesellschaft zur Förderung pädagogischer Forschung.
6. Μέλος της NAAEE ( North American Association for Environmental Education.
7. Μέλος της ATEE (Association for Teacher Education in Europe, Workgroup 17: Environmental Education.
8. Μέλος της ΠΕΕΚΠΕ (Πανελλήνια Ένωση Εκπαιδευτικών για την Περιβαλλοντική Εκπαίδευση.
9. Μέλος του MER (Mediteterranean Education Network), Director: R. Sultana, University of Malta.
10. Μέλος της Ελληνικής Εταιρείας για την προστασία του Περιβάλλοντος και της Πολιτιστικής Κληρονομιάς.
11. Mέλος της American Counseling Association.
12. Mέλος της .(I.A.E.V.G. International Association for Educational and Vocational Guidance.
13. Μέλος της Internationale ErichFromm Gesellschaft.
14. Εξωτερικός ( προσκαλούμενος) συνεργάτης του ΕΚΕΠ ( Εθνικό Κέντρο Ε-παγγελματικού Προσανατολισμού).
15. Εξωτερικός (προσκαλούμενος) συνεργάτης του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου σε θέματα αξιολόγησης διδακτικού υλικού Σχολικού Επαγγελματικού Προσανα-τολισμού.
16. Μέλος οργανωτικής και επιστημονικής επιτροπής συχνά σε ελληνικά ή διεθνή συνέδρια της ΕΛΕΣΥΠ.
17. Αντιπρόεδρος της Ελληνικής Εταιρείας Συμβουλευτικής και Προσανατολισμού ( εκλογή: Δεκέμβριος 2011)
18. Μέλος του κλάδου Συμβουλευτικής Ψυχολογία της ΕΛΨΕ ( Ελληνική Ψυχολογική Εταιρεία).


ΙΙ. ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ ΜΕ ΑΛΛΕΣ ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΕΣ ΟΜΑΔΕΣ ΚΑΙ ΦΟΡΕΙΣ 


1. Ομάδα Εργαστηρίου Γεωγραφίας και Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης του Παι-δαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης του Πανεπ. Ιωαννίνων ( Α-ναπλ. Καθηγ. Αποστ. Κατσίκης ). 
2. Συνεργασία με το Ελληνικό Ινστιτούτο Συστημικής Αναπαράστασης της Οι-κογένειας Bert Hellinger., Δντής Δρ. Δημ. Σταυρόπουλος, Ψυχ-Κοιν.
3. Fachbereich 12: Sachunterricht und Umwelterziehung ( Τμήμα πολιτικής και περιβαλλοντικής Αγωγής) der Freien Universität Berlin, (Καθηγ. J. Liepe).
4. Pädagogische Hochschule Ludwigsburg, ( Καθηγ. Η-G Seybold).
5. Fakultät für Pädagogik der Universität Bielefeld, Fachbereich Berufsentwichkung ( Τμήμα Επαγγελματικής Ανάπτυξης) (Καθηγ. Hans-Uwe Otto).
6. Εθνικό Κέντρο Προσανατολισμού (ΕΚΕΠ, Εξωτερικός Συνεργάτης).
7. Paedagogische Universitaet Graz
8. Member of the International Editorial Board of the “ Journal of Coumsellogy”, published by the university of Lower Silesia, Poland.


IΙΙ . ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ ΣΕ ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΑ ΚΑΙ ΕΠΙΜΟΡΦΩΤΙΚΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ- ΣΕΜΙΝΑΡΙΑ - ΣΥΝΕΔΡΙΑ 

1. Συμμετοχή ως επιστημονικού υπεύθυνου για τον ελληνικό χώρο διεθνούς κοινωνικοψυχολογικής έρευνας διαπολιτισμικού χαρακτήρα (cross-cultural research) με θέμα : “ Οι ιδέες των παιδιών” ( Επιστημ. Υπεύθυνος : Prof. Gisela Oestreich, Fachbereich Pädagogische Psychologie, Johann Wolfgang Universität, Frankfurt/Μ, 1985.
2. Συμμετοχή στο Αθηναϊκό Συμπόσιο για τη Διεργασία στην ομάδα, Αθήνα, 1988.
3. Συμμετοχή στο Πανευρωπαϊκό Συνέδριο για τη Εποπτεία στη Συμβουλευ-τική Εργασία), Gesamthochschule Kassel/Deutschland, 1985.
4. Ερευνητικό πρόγραμμα: Επαγγελματοποίηση των Δασκάλων και εκπαιδε-υτικές καινοτομίες ( Συνεργασία με το Πανεπ. Μάλτας, Prof. C.J. Farrugia,) 1986.
5. Συμμετοχή σε επιμορφωτικά προγράμματα Σχεσιοδυναμικής Παιδ/κης και Συμβ/κης για εκπαιδευτικούς Αβαθμιας και Δβαθμιας Εκπαίδευσης ( Ε-πιστ. Υπεύθυνος καθ. Αλ. Κοσμόπουλος, 1986-1987.
6. Συμμετοχή ως εισηγητής στις επιμορφωτικές συναντήσεις νεοδιόριστων καθηγητών στο Κέντρο Ενημερωτικών Συναντήσεων Κονίτσης, 1987
7. 4ο Διεθνές Συνέδριο της Παιδαγωγικής Εταιρείας Ελλάδας , Αθήνα, 1989
8. ΕRASMUS- COMMET- TEMPUS Conference, Πάτρα 1990
9. Ερευνητικό και Επιμορφωτικό Πρόγραμμα: Καινοτομίες και επαγγελμα-τισμός των Δασκάλων, (Innovationen und Professionalisierung der Lehrer, Συνεργασία με το Πανεπ. Potsdam, Καθηγ. Uwe Wyschkon), 1994.
10. Συμμετοχή στο Συμπόσιο « Δημιουργικότητα και Πολιτιστική Ταυτότητα στην Εκπαίδευση», Αρχαία Ολυμπία, 1991.
11. Συμμετοχή στο Europaeische Paedagogische Symposium (EPSO) στο Ba-den/ Austria, 7.8.91.
12. Συμμετοχή σε βιωματικό μαραθώνιο της προσωποκεντρικής Θεραπείας και Συμβουλευτικής με τη Nataly Rogers ( Συντονιστής Καθηγ. Αλ. Κοσ-μόπουλος).
13. Συμμετοχή ως επιστημονικός συνεργάτης και αξιολογητής στο ερευνητικό πρόγραμμα με θέμα: « Οι νέοι κατά τη μετάβαση από το σχολείο στο ε-πάγγελμα: Ικανοποίηση από την εργασία- αυτοαντίληψη- πολιτικός προσανατολισμός». Το πρόγραμμα χρηματοδοτήθηκε από το ΥΠΕΠΘ, 1992.
14. Συμμετοχή ως εκπροσώπου της ΕΛΕΣΥΠ ( Ελληνική Εταιρεία Συμβουλε-υτικής και Προσανατολισμού) στην ερευνητική επιτροπή της ευρωπαϊκής εταιρείας Euroorientation για την εκτέλεση του ερευνητικού προγράμμα-τος “ Staff training for the Educational and Vocational Guidance” ( Petra II Program), 1992.
15. Συμμετοχή στην ομάδα εργασίας της FEDORA για τη δημιουργία και αξιολόγηση ευρωπαϊκού γλωσσολογίου για το Σχολικό και Επαγγελματικό Προσανατολισμό, Karlsruhe/Germany, 1992.
16. Συμμετοχή ως εκπροσώπου της Ελλάδας στο επιστημονικό εργαστήριο στο πλαίσιο του προγράμματος PETRA II GUIDANCE, Αθήνα, 1992.
17. Οργάνωση διεθνούς σεμιναρίου σε συνεργασία με το CEDE/Italy (Coop-erative Insignias did Initiative Democratic= Συνεργασία Εκπαιδευτικών της εναλλακτικής Δράσης Democratic) στο πλαίσιο του ευρωπαϊκού προγράμματος: Evaluation and perspectives of the environmental educa-tion in Europe. Θέμα του σεμιναρίου ήταν: «Η οικολογική παιδεία και α-γωγή στη μόρφωση και επιμόρφωση των δασκάλων: Είναι δυνατή η δια-μόρφωση ενός ευρωπαϊκού μοντέλου ; », Πάτρα, 1993.
18. Συμμετοχή στο Ειδικό ερευνητικό και επιμορφωτικό συνέδριο με θέμα « Η εκπαίδευση των δασκάλων στα πλαίσιο τριβών ανατολικών και δυτικών ευρωπαϊκών παραδόσεων ( Fachtagung mit dem Thema: Lehrerbildung im Spannungsfeld Ost und westeuropaeioscher Traditionen), Potsdam, 1994.
19. Συμμετοχή στο Διεθνές Συνέδριο Συμβουλευτικής- Προσανατολισμού της ΕΛΕΣΥΠ, Αθήνα, 1994.
20. Συμμετοχή σε μαραθώνιο της προσωπoκεντρικής – μη κατευθυντικής θε-ραπείας/συμβουλευτικής με τον καθηγ. M. Lobrot.
21. Συμμετοχή ως επιστημονικός συνεργάτης και αξιολογητής από πλευράς Ελλάδας στη σύνθεση του European Handbook for Guidance Counselors και στο Report on Testing of Pilot Edition on the Handbook, Published by Commission of the European Communities, NE Task Force Human Re-sources, Education, Training and Youth, 1993.
22. Εκτέλεση ερευνητικού και επιμορφωτικού προγράμματος με θέμα: “ Oικολογικοποίηση των σχολικών εγχειριδίων και της σχολικής πρακτικής.” ( Χρηματοδότηση: Γεν. Γραμματεία Ν. Γενιάς, Αθήνα, 1994. Από το πρόγραμμα αυτό προήλθε σχετικό εκπαιδευτικό υλικό, που εστάλη ως παραδοτέο στη Γραμματεία Ν. Γενιάς, αλλά και ομότιτλο εγχειρίδιο, που χρησιμοποιείται και ως πανεπιστημιακό σύγγραμμα μετά από έγκριση του Τομέα Παιδαγωγικής του Παν. Πατρών.
23. Οργάνωση Επιστημονικής Ημερίδας με θέμα: « Η εσωτερική μεταρρύθμι-ση του σχολείου και η περιβαλλοντική αγωγή- Όρια, δυνατότητες, προοπ-τικές». Πάτρα, 1994.
24. Επιστημονικός υπεύθυνος και αξιολογητής του εκπαιδευτικού προγράμ-ματος με τίτλο « Οικολογική Παιδεία στο Δημοτικό Σχολείο». Χρηματο-δότηση: ΥΠΕΠΘ,1994.

25. Ερευνητικό Πρόγραμμα: « Οικολογική παιδεία στο δημοτικό σχολείο: Θεωρητικό υπόβαθρο και ενδεικτική πρακτική σχετικού μοντέλου (Χρηματοδότηση: ΥΠΕΠΘ.)
26. Συμμετοχή στο ερευνητικό και επιμορφωτικό πρόγραμμα εκπαιδευτικών: The ecological system in the Mediterranean area. A transnational project for the training of trainers in environmental education. Countries involved: Italy (CIDI), France, Greece, Spain.Διαμόρφωση Handbook με εκπαιδευ-τικό υλικό και διδακτική μεθοδολογία στο θέμα: «Πάτρα, μια μεσογειακή μεγαλούπολη», 1996.
27. Εκτέλεση ερευνητικού/ εκπαιδευτικού προγράμματος με τίτλο: « Η περι-βαλλοντική συνείδηση στον ελληνικό χώρο. Χρηματοδότηση: Γ-ΓΕΤ/ΥΠΕΡ, Αθήνα, 1996.
28. Συμμετοχή στο Subnetwerk 12 ( ATEE), 1996.
29. Οργάνωση επιστημονικής ημερίδας στο Πανεπιστήμιο Πατρών με θέμα : « Η κατάσταση του πλανήτη», Πάτρα, 1996.
30. Συμμετοχή στην οργανωτική και επιστημονική επιτροπή του Συνεδρίου του Πανεπιστημίου Πατρών με θέμα: « Περιβάλλον-Πολιτισμός-Ανάπτυξη», Πάτρα, 1996.
31. Συμμετοχή στο διεθνές συνέδριο “ Hochschulabsolventen fuer den europaeischen Arbeitsmarkt- eine Herausforderung fuer die Universitaeten ( Aπόφοιτοι πανεπιστημίου για την ευρωπαϊκή αγορά εργασίας), Rostock, 1996.
32. Συμμετοχή σε εκπαιδευτικό πρόγραμμα: Initial Teacher education materi-als for teaching and learning about the green house and the ozone layer. (Erasmus ICP –94 ) -4012/05). Επιστημονικός υπεύθυνοι: Β. Κουλαϊδής- T. Brosnan, 1997.
33. .“ The Project Grundtvig Improving guidance methods - N° 101358-CP-1-2002-1-IT-GRUNDTVIG-G1. The project is a European project based on research and experience of new methodologies within guidance. Coordina-tor for this project was ORIENTAMENTO LAVORO Onlus – Laura Mazzolari. I participated in this project as external evaluator. , 2002
Responsible of the contract: ORIENTAMENTO LAVORO Onlus – Laura
Μazollari
34. Συμμετοχή σε επιμορφωτικό πρόγραμμα του ΠΕΚ ( Περιφερειακό Επι-μορφωτικό Κέντρο) Πατρών με τίτλο “ Επιμόρφωση Εκπαιδευτικών της Δβαμιας Εκπαίδευσης στο ΣΕΠ-Συμβουλευτική, 1996-97.
35. Συμμετοχή ( όλης της ομάδας) σε (4) επιμορφωτικά σεμινάρια τρίμηνης διάρκειας, που οργανώθηκαν είτε από την ίδια την ομάδα (Πάτρα) είτε από φορείς (Σύμβουλοι Εκπ/σης, Ο.Τ.Α.: Δήμος Ν. Οίου Αργολίδος στην περιβαλλοντική αγωγή.)
36. Επιστημονικός υπεύθυνος του επιμορφωτικού προγράμματος για εκπαιδε-υτικούς της Αβαθμιας και της Δβάθμιας εκπαίδευσης σε θέματα διατήρη-σης της ενέργειας και χρήση των ήπιων μορφών ενέργειας σε συνεργασία με το Κ.Α.Π.Ε.,1997.
37. Συμμετοχή στην εκπαίδευση και επιμόρφωση των Συμβούλων των Γραφε-ίων Διασύνδεσης των ΑΕΙ και ΤΕΙ της Ελλάδος.
38. Συμμετοχή στην ερευνητική ομάδα για το θέμα « Social competence in teacher education” του ευρωπαϊκού προγράμματος COMPARE-TE-Network (Coordination of Multilateral Project, Action Research, and Expertise in Teacher Education, Essen, 1997.
39. Ανάληψη και εκτέλεση ευρωπαϊκού επιμορφωτικού και ερευνητικού προγράμματος με τίτλο “DEDALUS” ( Ref-No 96/778/3040/GV/B4/MM). Συμμετέχοντες: Δήμος Πατρέων (Πρόγραμμα: Υγιείς πόλεις), Πανεπ. Siegen/Germany, CIDI DI Genova/Italy, Dublin Healthy Cities Pro-ject/Ireland,1995-99. Στα πλαίσια του προγράμματος παράχθηκε διδακτικό υλικό και Handbook .
40. Συμμετοχή ως μέλος της επιστημονικής επιτροπής κατόπιν πρόσκλησης στο Διεθνές Παιδαγωγικό Συνέδριο “ ExpoEducation” ( θέμα: Teaching methods-techniques), που διοργανώθηκε από την CUM ( Community of the Mediterranean Universities) και το πανεπιστήμιο του Bari/Italy, 1997.
41. Συμμετοχή στη Διεθνή Διάσκεψη “ Περιβάλλον και Κοινωνία: Εκπαίδευ-ση και Ευαισθητοποίηση των Πολιτών για την Αειφορία”, Θεσσαλονίκη, 1997.
42. Ανάθεση από ΥΠΕΠΘ (ΕΠΕΑΕΚ) ως επιστημονικού υπεύθυνου και αξιολογητή του έργου με τίτλο “Ερευνητικά Προγράμματα και Μελέτες Εφαρμoγής του Σχολικού Επαγγελματικού Προσανατολισμού”.
43. Επιστημονική ευθύνη (ορισμός του Αναπλ. Καθηγ. Σπ. Κρίβα από το ΥΠΕΠΘ) για το πρόγραμμα επιμόρφωσης εκπαιδευτικών της Δβαθμιας εκπ/σης στο ΣΕΠ και τη Συμβουλευτική ( 520 ώρες).
44. Συμμετοχή σε πρόγραμμα ανάπτυξης ικανοτήτων διαχείρισης του άγχους για τελειοφοίτους λυκείου, που οργανώθηκε από το Εθν. Ίδρυμα Νεότητας 1999.
45. Υλοποίηση μελέτης για τη συγκρότηση « Μοντέλου οργάνωσης των δραστηριοτήτων της Διεύθυνσης Επαγγελματικού Προσανατολισμού του ΟΑΕΔ, 1998. (Ανάθεση από τον ΟΑΕΔ).
46. Συμμετοχή ως επιστημονικός υπεύθυνος και αξιολογητής για την ΝΔ Ελ-λάδα του πανελλήνιου προγράμματος « Ενδοσχολική Επιμόρφωση» (Ε-πιστημ. Υπεύθυνος καθ. Π. Ξωχέλλης ).
47. Συμμετοχή στην Ομάδα Εργασίας Α12 (Συμβουλευτική και Επαγγελματι-κός Προσανατολισμός μαθητών) για την κατάρτιση Συμπληρώματος Προγραμ-ματισμού του Β’ ΕΠΕΑΕΚ- Γ’ ΚΠΣ, Επιτροπή Συντονισμού Α ( Συντονιστής ο καθηγητ. Μιχ. Κασσωτάκης), Αθήνα, 2000
48. Διοργάνωση Ημερίδας στο Πανεπιστήμιο Πατρών με θέμα: “ Story line: Ιστοριογραμμή. 11-12 Μαίου 2000
49. Μεθοδολογικές προσεγγίσεις και τεχνικές στα προγράμματα Π.Ε. ( Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης, Επιμορφωτικό Σεμινάριο) (2000), Θερινό Σχολείο Κερκίνης Σερρών
50. Συμμετοχή - παρακολούθηση εντατικού προγραμμάμματος 40 ωρών με θέμα: Familientherapeutischen Intensivkurs fuer Fortgeschrittene” [μεταφ. Σπ.Κρίβας : « Εντατικό πρόγραμμα Οικογενειακής θεραπείας για προχω-ρημένους (θεραπευτές)»], Heidelberg, Internationale Gesellschaft fuer systemische Therapie .
51. Επιλογή μετά από κρίση από το ΕΚΕΠ ως μέλους της επιστημονικής ερε-υνητικής ομάδας για την εκπόνηση μελέτης με θέμα « Πιστοποίηση της επάρκειας προσόντων στελεχών και φορέων επαγγελματικού προσανατο-λισμού»
52. Ανάθεση από το ΙΔΕΚΕ (μέσω συμβάσεως) από 22.2.2002- 31.7.2003 έργου ως θεματικού υπεύθυνου και αξιολογητή για τη θεματική ενότητα “ Συμβουλευτική Σταδιοδρομίας” στα Σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας.
53. Συμμετοχή σε τρία εκπαιδευτικά-θεραπευτικά σεμινάρια οικογενειακής θεραπείας του Ελληνικού Ινστιτούτου Συστημικής Αναπαράστασης Bert Hellinger (Επιστημ. Υπεύθυνος Δρ. Δημ. Σταυρόπουλος)
54. Συμμετοχή στα Workshops on Systemic Constellations: “ Love and Des-tiny” facilitated by Bert Hellinger , Σεπτέμβριος 2002.
55. Συμμετοχή στο Διεθνές Συνέδριο της AIOSP στην Πολωνία με θέμα: “ Counselor- Profession, Passion, Calling? Σεπτέμβριος 2003.
56. Συμμετοχή στο βιωματικό σεμινάριο με τίτλο : “ Συστημική Αναπαράσ-ταση: Εμπλοκές και Λύσεις σε Ανθρώπινα Συστήματα”, Εργαστήριο Διερεύνησης Ανθρωπίνων Συστημάτων, Αθήνα, 8.6.2003.
57. Συμμετοχή ως εκπροσώπου της ΕΛ.Ε.ΣΥ.Π. σε ομάδα εργασίας για την εκπόνηση μνημονίου σχετικά με το θέμα “Lifelong Guidance” στο πλαίσιο των δραστηριοτήτων της European Commissions Expert Group on Life-long Guidance, 2003.
58. Συμμετοχή ως επιστημονικός υπεύθυνος και αξιολογητής τρέχοντος ετη-σίου προγράμματος χρηματοδοτούμενο από την Ένωση Ελλήνων Φυσι-κών με θέμα: Επιμόρφωση Εκπαιδευτικών στη Διαπολιτισμική Εκπαίδευ-ση
59. Συμμετοχή στην επιστημονική Ημερίδα με θέμα: « Σώμα υγιές σε νου Υ-γιή», που διοργάνωσε το Εργαστήριο Διερεύνησης Ανθρωπίνων Σχέσεων, Αθήνα 2003.
60. Συμμετοχή σε εκπαιδευτικό πρόγραμμα του Ινστιτούτου Συστημικής Α-ναπαράστασης Bert Hellinger, 2005 .
61. Ανάθεση κατόπιν εθνικού διαγωνισμού του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου (ΠΙ) του ΥΠΕΠΘ ερευνητικής μελέτης χρηματοδοτούμενης από 2ο ΕΠΕ-ΑΚ- Γ ΚΠΣ, Υποέργο 3) με τίτλο : Διερεύνηση των προσδοκιών των γονέων από την εφαρμογή του Σχολ. Επαγ. Προσανατολισμού στην Εκπαίδευση (η μελέτη εξεδόθη ως βιβλίο), Αθήνα, 2007

IV. ΚATAΛΟΓΟΣ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΩΝ ΕΡΓΑΣΙΩΝ - ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΩΝ 

Αυτοτελείς εργασίες 

1. Schul- und berufsbezogene Beratung aus der Sicht der griechischen Sekundarlehrer. Empirische Untersuchung (1985) Διδακτορική Διατριβή, Παν. Φρανκφούρτης.
2. O Σχολικός και Επαγγελματικός Προσανατολισμός ως Παιδαγωγική πράξη (1986), στο: «Παιδαγωγική Επιθεώρηση», τ. 5,.
3. Ο Σχολικός- Εκπαιδευτικός και Επαγγελματικός Προσανατολισμός στην Ομοσπονδιακή Δημ. της Γερμανίας (1986) στο: «Επιθεωρ. Συμβουλευτικής και Προ-σανατολισμού», τ.1,
4. Schul- und berufsbezogene Beratung aus der Sicht der griechischen Sekundarlehrer (1986) in: “ Psychologie in Erziehung und Unterricht”, τ. 4. (Με κριτές)
5. Η εξειδίκευση και επιμόρφωση των φιλολόγων: προσέγγιση των προβλημάτων και διερεύνηση των απόψεων των φιλολόγων υπό το πρίσμα της εμπειρικής έ-ρευνας (1989), στο: « Νέα παιδεία», τ. 51,
6. Η συνεισφορά των θεωριών της επαγγελματικής εκλογής στη συμβουλευτική πρακτική κατά τη διάρκεια εκλογής επαγγέλματος (1987),στο: «Σύγχρονη Εκ-παίδευση», τ. 33-34,.
7. Η επικοινωνία δασκάλων-γονέων: Πραγματικότητες και δυνατότητες (1987), στο: «Συνάντηση», τ. 15,
8. Οκτώ λήμματα σχετικά μα Συμβουλευτική και Προσανατολισμό στην «Παιδα-γωγική- Ψυχολογική Εγκυκλοπαίδεια», Αθήνα, εκδ. Ελληνικά Γράμματα.
9. Γενική θεώρηση της εκπαίδευσης λειτουργών Συμβουλευτικής- Προσανατο-λισμού σε ευρωπαϊκές και μη χώρες (1989), στο: «Επιθεώρηση Συμβουλευτικής- Προσανατολισμού», τ. 10-11,.
10. Οι δυνατότητες και τα όρια του θεσμού « Συμβουλευτική- προσανατολισμός» σε σχέση με τον τρόπο επιλογής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση (1990), στο: « Επιθεώρηση Συμβουλευτικής- Προσανατολισμού», τ. 14-15,.
11. Η αναγκαιότητα της συμβολής των κοινωνικών Επιστημών στη διαμόρφωση της οικολογικής παιδείας. Παράδειγμα ιστορία (1992), στο: «Νεοελληνική Παι-δεία», τ.8,.
12. Ο λειτουργός Συμβουλευτικής-προσανατολισμού και η διεθνής εμπειρία, στο: « Επιθεώρηση Συμβουλευτικής-Προσανατολισμού, τ. 30-31, 1994.
13. Ο ΣΕΠ διεθνώς και στη χώρα μας: Προβλήματα και λύσεις (1995) στο: «Επί. Συμβουλευτικής και Προσανατολισμού», τ. 33-34.
14. Η πλανητική διάσταση ως σύγχρονη παιδαγωγική απαίτηση (1995), στο « Νέα Οικολογία», τ. 2,
15. Ο ρόλος του εκπαιδευτικού στην αποτελεσματική εφαρμογή της περιβαλλοντικής αγωγής στο σχολείο και στη διέγερση της περιβαλλοντικής συνείδησης των μαθη τών (1996), στο: « Πρακτικά συμποσίου της Ένωσης Ελλήνων Χημικών: Χημεία-περιβάλλον: Προβλήματα- Προοπτικές»,. (Με κριτές)
16. Η δικτυακή επικοινωνία και σκέψη, στο: « Εκπαιδευτική κοινότητα», τ. 35, 1996.
17. Η μετέωρη «αθωότητα» της περιβαλλοντικής αγωγής (1996), στο: « Νέα Οικο-λογία», τ. 144,
18. Η περιβαλλοντική αγωγή και η περιβαλλοντική συμπεριφορά (1997) στο: Παιδαγωγική Επιθεώρηση», τ. 3,. ( Με κριτές)
19. Frauen auf den griechischen Universitäten: Die Barriere des Berufsanstiegs stehen weiter: Eine empirische Untersuchung zum Karriereverlauf griechischer Hochschullehrerinnen, στο: “Νeue Praxis”, τ. 4.,1997 ( Με κριτές)
20. Alltagsökologie griechischer Universitätsstudenten: Vorstellungen und Einstellungen angeheder Lehrer zu Umwelt und Umwelterziehung. Eine empirische Annaerhrung στο:”Zeitschrift für internationalen erziehungs- und sozialwissenschaftliche Forschung”, (DIPF). (Με κριτές).
21. Οι αξίες ως κινητήριες δυνάμεις για τη λήψη αποφάσεων και τη δράση: Προσ-πάθεια συγκρότησης ενός πλαισίου επιδράσεων και λειτουργιών των αξιών μέ-σα από βιβλιογραφική διερεύνηση με αναφορά στην επαγγελματική και περι-βαλλοντική συμπεριφορά, (1998), στο: Επιστημονική Επετηρίδα «ΑΡΕΘΑΣ» του Π.Τ.Δ.Ε. Πανεπιστημίου Πατρών, τ. 1,. ( Με κριτές).
22. Από την ικανότητα για προσδοκία στην πίστη στην προσδοκία της πραγμάτω-σης: Η σημασία της προσδοκίας για αυτεπάρκεια στην επαγγελματική εκλογή (1997),, στο: «Επιθ. Συμβουλευτικής και Προσανατολισμού», τ. 40-41 ( Με κριτές)

23. Αξίες και ανάπτυξη για τη σταδιοδρομία μέσω της Διαπολιτισμικής Συμβουλε-υτικής: Η συγκρότηση ενός μοντέλου (1999) Πρακτικά Πανελλήνιου Συνεδρίου της ΕΛΕΣΥΠ, στο: Επιθεώρηση ΕΛΕΣΥΠ, τ. 50-51, , σσ. 58-65. ( Με κριτές)
24. Η σχολική τάξη ως περίπλοκο σύστημα (2001): Μια οικοσυστημική προσέγγιση. Επετηρ. Π.Τ.Δ.Ε. “ΑΡΕΘΑΣ”, τ. 2. ( Με κριτές)
25. Η αντίληψη των εμποδίων από εφήβους (μαθητές και μαθήτριες) διαφορετικών πολιτισμών σχετικά με την επαγγελματική ανάπτυξη ως στοιχείο ανισότητας και η ανάγκη αντιμετώπισης αυτής από τη Συμβουλευτική για τη Σταδιοδρομία, πρακτικά Πανελλήνιου Συνεδρίου της ΕΛΕΣΥΠ, στο: Επιθεώρηση ΕΛΕΣΥΠ, 2001, τ.58-59, σσ. 59-74.( Με κριτές)
26. Η περιβαλλοντική αγωγή ως μοχλός εκπαιδευτικής μεταρρύθμισης, στο: Παιδα-γωγική και Εκπαίδευση- Τιμητικός τόμος για τα 65 χρόνια του Καθηγ. Παν. Ξωχέλλη (2001), Θεσσαλονίκη, Εκδ. Κυριακίδη
27. Ökologische Kontext, soziale Politik und Berufs- bzw. Karriereberatung: Eine notwendige Interdependenz,, στο: Παιδαγωγικός Λόγος, (Με κριτές).
28. The effects of the media on teenagers in Greece with regard to forming views and opinions about vocations and vocational choice: an Empirical study. στο: Ιnternational Journal for Educational and Vocational Guidance, 2003.

Κεφάλαια σε βιβλία 

1. Kriwas, S.(2001) Griechenland: Entwicklung und Perspektiven einer Umwelt-bildungspolitik, in: Schleicher, K.& Fihlo,W.(Hrsg): Europäische und nationale und Um- weltbildung im Vergleich, Münster, Verlag Waxmann.
2. Kriwas, S. (1996) Anmerkungen zu dem Ziel Lernende durch Chemieunterricht auf einen verantwotungsvollen Umgang mit sich und der sie umgehenden Lebenswelt vorzubereiten, στο Scharf, V. & Frank, C.& Kriwas, K.): “Unterricht- Studium-Fortbildung:Umwelt und Aufklärung, Universität Siegen, Βd ΙΙ.Η εργα-σία εκδόθηκε σε τόμο, ο οποίος αφιερώθηκε τιμητικά από το Πανεπιστήμιο του Siegen στο Σπ. Κρίβα ( Με κριτές)
3. Kriwas, S. (2002) Beratungsansprüche bzw. – Möglichkeiten in einer Kranken-hausschule, in: Barth/Goetze/Theodoropoulos/Kriwas ( Hrsg.): Leiden im Spannungsfeld zwischen Medizin und Pädagogik. Eine Pilot-Studie über Krankenschule, , Esslingen a. N./Patra.
4. Κριβας, Σ. (2003) Οι διεθνείς εξελίξεις στο χώρο της εργασίας και τα συστήματα σχολικού και επαγγελματικού προσανατολισμού στις χώρες της Ε.Ε. στο : Κασ-σωτάκης ,Μ. (Επιμ.): Συμβουλευτική και Επαγγελματικός Προσανατολισμός: Θε-ωρία και Πράξη, Εκδ. Gutenberg,
5. Κρίβας, Σ. (2006), Συμβουλευτική για τη Σταδιοδρομία των Γυναικών, στο: Μαλικιώαη-Λοίζου, Μ & Σιδηροπούλου-Δημακάκου, Δ. & Κλεφτάρας, Γ.: Η συμβουλευτική Ψυχολογία στις Γυναίκες , Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα

Συλλογικές εργασίες 

1. Κρίβας, Σ.& Χάντζιου, Ε. (1989): Διαφορές μεταξύ των φύλων ως προς τα επαγ-γελματικά κίνητρα και την επαγγελματική συμπεριφορά, στο: « Σύγχρονη Εκπαί-δευση», τ. 46.
2. Kriwas, S & Zografou, A.: Die Jugendlichen im Uebergang von der Schulpflicht in die Arbeit bzw. in den tertiären Bildungsbereich: Arbeitszufriedenheit, Selbstakzeptanz, politische Orientierung, στο: “Soziale Arbeit”,τ. 7, 1992.( Με κριτές)
3. Scharf, V. & Frank, C & Kriwas, S. (1996): Die Hypothese der Affektlogik von L. Ciompi, στο: «Chimica didactica», τ. 2,. ( Με κριτές)
4. Κρίβας, Σ.& Παπάς, Γ. (1997) : Ο Εκπαιδευτικός και Επαγγελματικός Προσανα-τολισμός σήμερα, στο: Εργασία, τ. 11.
5 Κρίβας, Σ., Φράγκος, Δ., Κωστόπουλος Γ., Γιαννάρου, Γ.(1998): Οι επιδράσεις των απεικονίσεων από την τηλεόραση της εργασίας και της οικογενειακής ζωής και τα στερεότυπα των φύλων, πρακτικά επιστημονικής ημερίδας της ΕΛΕΣΥΠ, , στο: Επιθεώρηση ΕΛΕΣΥΠ, τ. 44-45, σσ.69-80 (Με κριτές).
6 Σολωμού, Α. & Κρίβας, Σ. (2000): Η αναγκαιότητα της αυτοδιερεύνησης της προσωπικής ανάπτυξης και της βιωματικής άσκησης των συμβούλων στην εφαρμογή των τεχνικών και των λειτουργιών της Συμβουλευτικής, Πρακτικά επιστημονικής ημερίδας της ΕΛΕΣΥΠ, στο: Επιθεώρηση ΕΛΕΣΥΠ, τ.54-55 , σσ. 61-69. ( Με κριτές)
7 Βοζίκη, Δ.& Κρίβας, Σ. (2001) : Η επαγγελματική ικανοποίηση των βρεφονηπιο-κόμων, στο: Επιθεώρηση ΕΛΕΣΥΠ, τ. 56-57, , σσ.72-85. ( Με κριτές)
8 Κρίβας, Σ. Βελισσάριος Α, Φραγκούλης Σ. (2002): Πρώιμος επαγγελματικός προσανατολισμός των μαθητών της στοιχειώδους και μέσης εκπαίδευσης όπως αυτός απορρέει από τα νομοσχέδια Ευταξία., Πρακτικά 2ου Διεθνούς Συνεδρίου του ΠΤΔΕ/ Εργαστήριο Ιστορικού Αρχείου Νεοελληνικής και Διεθνούς Εκπαίδευσης, Πάτρα ( Με κριτές)
9 Jecchinis, C/ Kriwas, S/ Papas, G (2003). A New Arrey of Challenges for Career Counselors, εισήγηση αποδεκτή από την επιστημονική επιτροπή του Διεθνούς Συνεδρίου της IAEVG ( International Association for Educational and Vocational Guidance), Bern. (Με κριτές) ..
11 Κατσιγιάννη, Ε.& Κρίβας, Σ. (2203). Στάσεις Γονέων και Δασκάλων απέναντι στην Επαγγελματική Αποκατάσταση των ΑΜΕΑ: Προτάσεις Συμ-βουλευτικής, στο: Επιθεώρηση ΕΛΕΣΥΠ, (Mε κριτές).
12 Κατσιγιάννη, Ε & Κρίβας, Σ. ( 2003). Στάσεις γονέων και δασκάλων απέναντι στην κοινωνική ένταξη ατόμων με ειδικές ανάγκες: Προτάσεις Συμβουλευτικής. Πανελλήνιο Συνέδριο Ψυχολογικής Έρευνας της Ελληνικής Ψυχολογικής Εταιρείας ( Με κριτές), Ρόδος.
13 Κρίβας, Σ./ Μίχαλου, Α. (2006), Τι σκέπτονται τα παιδιά για τη Σταδιοδρομία το-υς; Διερεύνηση της διαμόρφωσης των φιλοδοξιών και των προσδοκιών των μα-θητών/τριων του δημοτικού σχολείου, 5ο Πανελλήνιο Συνέδριο της Παιδ. Εταιρε-ίας Ελλάδας με θέμα: Ελληνική Παιδαγωγική και Εκπαιδευτική Έρευνα ( (Με κριτές)

V. ΕΙΣΗΣΓΗΣΕΙΣ ΣΕ ΣΥΝΕΔΡΙΑ - ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΑ ΣΥΜΠΟΣΙΑ – ΕΠΙΣ-ΤΗΜΟΝΙΚΕΣ ΗΜΕΡΙΔΕΣ

1. Schul- und berufsbezogene Beratung aus der Sicht griechischer Sekundarlehrer (1985, ( περίληψη της διδακτορικής διατριβής, η οποία έγινε δεκτή ως εργασία), Διεθνές συνέδριο AIOSP, Dubrovnik,.( Με κριτές)
2. Η αναγκαιότητα μιας νέας αντίληψης για τους σκοπούς της αγωγής στην εκπαίδευση, (1990). Συμπόσιο Φιλοσοφίας της Παιδείας του Π.Τ.Ν. Παν. Πατρών, 1992.
3. Προσόντα και δεξιότητες του μελλοντικού δάσκαλου (1990), Πανελλήνιο Συμπό-σιο του Π.Τ.Δ.Ε. Αλεξανδρούπολης, ( Με κριτές)
4. Η συμβουλευτική στην τριτοβάθμια εκπαίδευση: Ανάγκες-προβλήματα-προοπτικές, (1992), Επιστημονικό Συμπόσιο των τομέων Ψυχολογίας και Παιδαγωγικής της Φιλοσ. Σχολής του Παν. Αθηνών, ( Με κριτές)
5. Οικολογική Παιδεία: Η συνεισφορά σ’ αυτή των ουμανιστικών-κοινωνικών επιστημών, (1992), Συνέδριο των Παιδαγωγικών Τμημάτων του Πάνελ. Θεσσαλίας.( Με κριτές)
6. Environmental Education in Greece (1994), Διεθνές Συνέδριο της Akademie Frankenwarte και του Πανεπ. Wuerzburg μετά από πρόσκληση του πανεπιστημίου. (Με κριτές, πρακτικά συνεδρίου)
7. Environmental Education in Greece: Reality-problems-perspectives (1993), Διε-θνές Συνέδριο του Παν. Barcelona, ( Με κριτές, πρακτικά Συνεδρίου)
8. Συναισθηματικές, ηθικές και γνωστικές επόψεις της περιβαλλοντικής συνείδησης σε παιδιά και εφήβους. Πιλοτική ερευνητική προσέγγιση, (1994) Διεθνές Επιστημ. Συμπόσιο του Π.Τ.Δ.Ε. Παν. Θεσσαλονίκης, ( Με κριτές)
9. Umwelterziehung aus der Sicht griechischer Lehrer (1994), Διεθνές Συνέδριο ΑΤΕΕ, Prag,. (Με κριτές, πρακτικά συνεδρίου)
10. Educational perspectives and challenges to the educational systems under the social and economical changes and the environmental crisis (1994) 1ο Διεθνές Σεμινάριο του CUM και του Παν. Bari, ( Με κριτές, πρακτικά συνεδρίου)
11. Περιβαλλοντική αγωγή στο αναλυτικό πρόγραμμα του Νηπιαγωγείου (1994), Παν. Συνέδριο Π.Τ.Ν. Παν. Ιωαννίνων, ( Με κριτές, πρακτικά συνεδρίου)
12. Η παιδαγωγική ως θεωρία και πράξη υπό την οπτική γωνία της αναζήτησης και διαμόρφωσης μιας παιδείας ευρωπαϊκής (1995), Ζ Διεθνές Συνέδριο Παιδ. Εταιρ. Ελλάδας, ( Με κριτές, πρακτικά συνεδρίου)
13. Future Workschop: A methodological conception and didactic method applied in initial teachers training. Example: Environmental Education, (1996). 2ο Διεθνές Σεμινάριο του CUM και του Παν.Bari, ( Με κριτές, πρακτικά συνεδρίου)
14. (59) Interpretation patterns concerning the environmental education among greak teachers at the elementary school level, (1996), Διεθνές Συνέδριο ΑΤΕΕ, Glas-gow,. ( Με κριτές)
15. Ο ρόλος του εκπαιδευτικού στην αποτελεσματική εφαρμογή της περιβαλλοντικής αγωγής και στη διέγερση της οικολογικής συνείδησης των μαθητών (1996) Πρακτι-κά Συμποσίου της Ένωσης Ελλήνων Χημικών, Λουτράκι,. Συμμετοχή ως εκ-πρόσωπος του Πανεπιστημίου Πατρών. Με κριτές).
16. The influence of age and type of job on gender difference in pay expectations: An empirical research referred to the situation in Greece (1999), Proceedings of the International Conference on Career Guidance, Bled, Slovenia,. ( Με κριτές, πρακτικά συνεδρίου)
17. Η Περιβαλλοντική Αγωγή ως μοχλός εκπαιδευτικής μεταρρύθμισης: Προβλημα-τισμοί σχετικά με τις δυνατότητες της Π.Α. και τις απαιτήσεις από αυτή (1999), Πρακτικά 1ου Πανελλήνιου συνεδρίου ΠΕΕΚΠΕ, Αθήνα, ,σσ.25-27. ( Με κριτές, πρακτικά συνεδρίου)
18. Η έννοια της οικολογικής συνείδησης και η σχεση της με την πολιτισμική πραγμα-τικότητα (1996) Πρακτικά Πανελλήνιου συνεδρίου «Περιβάλλον-Ανά-πτυξη- Πο-λιτισμός», Πανεπιστήμιο Πατρών, ( Συλλογική εργασία με Μ. Ντόλκα).( Με κρι-τές, πρακτικά συνεδρίου)
19. Η σημασία των επιδράσεων των βιωματικών εμπειριών (life experiences), που διαμορφώνουν φιλική προς το περιβάλλον συμπεριφορά ατόμων εμπλεκομένων στην περιβαλλοντική αγωγή: Εμπειρική προσέγγιση (1999) Πρακτικά Η Πανελλή-νιου Συνεδρίου της Παιδ. Εταιρείας Ελλάδας. ( Με κριτές ) (Συλλογική εργασία με Καραγιάννη, Π. και Φραγκούλη, Σ.).
20. Conceptual and practical implications of the systemic-constructivist model for the training of career counselors, (2000) International Conference of FEDORA, Ed-inburgh,. ( Με κριτές, πρακτικά συνεδρίου)
21. Η επίδραση των αντιλήψεων και των προτιμήσεων των δασκάλων για διάφορους περιβαλλοντικούς χώρους στη διδασκαλία περιβαλλοντικών θεμάτων: Μια εμπει-ρική έρευνα σε δάσκαλους της Αβάθμιας εκπαίδευσης (2000). Πρακτικά Διεθνούς Συνεδρίου « Περιβαλλοντική Εκπαίδευση στο πλαίσιο της εκπαίδευσης του 21ου αι. Προοπτικές και δυνατότητες». Οργάνωση: Π.Τ.Δ.Ε. Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, Λάρισσα, σσ. 229-237. ( Με κριτές, πρακτικά συνεδρίου)
22. Η ανάπτυξη της επαγγελματικής ταυτότητας νέων μέσα από μια κοινωνία της «επικινδυνότητας» και της γνώσης: Διαπιστώσεις μέσα από μια συγκριτική περι-διάβαση της σχετικής ερευνητικής βιβλιογραφίας (2000), Πρακτικά 2ου Πανελλή-νιου Συνεδρίου Παιδαγωγικής και Εκπαιδευτικής Έρευνας, Παιδ. Εταιρεία Ελλά-δος, Αθήνα. ( Με κριτές)
23. Η διαφοροποίηση της αντίληψης για τη σταδιοδρομία στα πλαίσια της παγκοσμιο-ποίησης: Από την «αντικειμενική», ιεραρχική δομή στη διαμορφούμενη υποκειμενι-κά δια βίου διαδικασία (2001) Διεθνές Συνέδριο ΕΚΕΠ ( Εθν. Κέντρο Επαγ. Προσανατολισμού),. ( Με κριτές, πρακτικά συνεδρίου)
24. Το «υφαντό» των διηγήσεων: Ένα μοντέλο-εργαλείο με χρήση συμβολικών, αλ-ληγορικών λέξεων και φράσεων (metaphors) στη συμβουλευτική παρέμβαση με παιδιά (2001), Πρακτικά Διεθνούς Συνεδρίου του ΠΤΝ Παν. Κρήτης,. ( Με κριτές, πρακτικά συνεδρίου)
25. Οι αντιλήψεις των νέων για το μέλλον του πλανήτη: Εμπειρική διερεύνηση του άγχους των νέων σχετικά με την κατάσταση του περιβάλλοντος. Συνέπειες για την υλοποίηση της Περιβαλλοντικής Αγωγής (2001), Πρακτικά Πανελλήν. Συνεδ-ρίου του Π.Τ.Ν. Πανεπ. Πατρών. ( Με κριτές, πρακτικά συνεδρίου. )
26. Νέες ικανότητες για τη μετάβαση των νέων από το σχολείο στο χώρο της εργα-σίας στα πλαίσια των σύγχρονων κοινωνικοοικονομικών εξελίξεων: Μια πρόκληση για την αγωγή και την εκπαίδευση (2002), Πρακτικά 10ου Διεθνούς Συνεδρίου της Παιδαγωγικής Εταιρείας Ελλάδος, Ναύπλιο, ( Με κριτές)
27. Συμβουλευτική και Επαγγελματικός Προσανατολισμός, δύο όψεις ενός θεσμού στην υπηρεσία της ανάπτυξης του ανθρώπινου δυναμικού (2002), Πρακτικά επισ-τημονικής Ημερίδας του ΕΚΕΠ, Ιωάννινα, ( Με κριτές, παρά την εκπεφρασμένη πρόθεση το ΕΚΕΠ δεν προέβη στα πρακτικά του συνεδρίου).
28. Από τη γραμμική διαδικασία επιλογής επαγγέλματος στην ολιστική θεώρηση για την ανάπτυξη και τη συμβουλευτική για τη σταδιοδρομία: Η συγκρότηση ενός ολιστικού μοντέλου (2002), Πανελλήνιο Συνέδριο ΕΛ.Ε.ΣΥ.Π., ( Με κριτές) Αθήνα.
29. H Συμβουλευτική για τη Σταδιοδρομία στις γυναίκες: Κριτική προσέγγιση των (προ)-υποθέσεων ανάπτυξης, των διαμορφούμενων αντιλήψεων και των ασκούμενων συμβουλευτικών παρεμβάσεων υπό οικοσυστημική προσέγγιση (2003) Εισήγηση στο 1ο Πανελλήνιο Συνέδριο Συμβουλευτικής Ψυχολογίας, Αθήνα ( Με κριτές)
30. Η Συμβουλευτική ως επιστημονικός κλάδος στο πλαίσιο της εξέλιξης της Παιδαγωγικής Επιστήμης ( 2002), Εισήγηση στο Πανελλήνιο Συνέδριο του Παιδαγωγικού Τμήματος Αλεξανδρούπολης, Δημοκρίτειο Παν. Θράκης ( Με κριτές)
31. Οι προκλήσεις της εποχής μας στην εκπαίδευση και ο ρόλος του Επαγγελματικού Προσανατολισμού, Πρακτικά Επιστημονικής Ημερίδας ΕΚΕΠ, Ιωάννινα, Ιούνιος 2006
32. Κρίβας, Σ.(2006). Προκλήσεις για τη Συμβουλευτική σταδιοδρομίας στις συνεχώς διαφοροποιούμενες κοινωνικοοικονομικές προκλήσεις , Επιθεώρηση Συμβουλευτικής Προσανατολισμού , 44-51
33. Κρίβας, Σ. & Μίχαλου, Α (2009) Οι υπηρεσίες Προσανατολισμού- Συμβ ουλε-υτικής στο Χώρο της Τυπικής Εκπαίδευσης στην Ελλάδα: Ζητήματα αξιολόγησης, Επιθ. Συμβουλευτικής Προσανατολισμού, 86-87, 173-195.
34.Κρίβας,Σ., Μπρούζος, Α., Μίχαλου, Α., Ντόκα, Αγλ., (2010), Διερεύνηση Προσ-δοκιών των Γονέων από την Εφαρμογή του ΣΕΠ στην Εκπαίδευση
35. .The career counseling services (KESYP1, GRASEP) in the typical education in Greece: Research on evaluation issues, Εισήγηση στο συνέδριο AIOSP, Finland, 2008, ( Με κριτές)
36.The social constructionism and constructivism in career counseling intervention: basic theoretical points and practical implications, (2009). Εισήγηση ( κατόπιν πρόσκλησης) σε επιστημονικό-επιμορφωτικό Συμπόσιο στο Πανεπιστήμιο Wrocklau, Poland
37Workshop: Model: Solution-focused strategies for career counseling interventions, (2009) ( κατόπιν πρόσκλησης) σε επιστημονικό – επιμορφωτικό Συμπόσιο στο Πανεπιστήμιο Wrocklau, Poland
38.Narrative approach in Education and Counseling: Theoretical considerationprac-tical application, (2010) Εισήγηση ( κατόπιν πρόσκλησης) σε επιστημονικό-επιμορφωτικό Συμπόσιο στο Πανεπιστήμιο Gora, Poland
39. Kρίβας, Σ. ( 2010). Η αφηγηματική προσέγγιση στη συμβουλευτική για τη σταδι οδρομία: Δυνατότητες, όρια – πρακτικές προοπτικές, Πανελλήνιο Συνέδριο ΕΛΕ-ΣΥΠ
40 .Κρίβας,Σ. (2011). Η Συμβολή του κονστρουκτιβισμού ( constructivism) και του κοινωνικού κονστρουκτιονισμού ( social constructionism) στη Συμβουλευτική για τη Σταδιδρομία:
41. Pomonis, G., Kriwas, S.( 2012) Career Implications of Student Elementary Educa tion Teachers’Learning Styles and Critical Thinking Skills, Jourrnal of teachers education ( submitted)
42. Kriwas, S (2012). I am finishing the school and then? Greek students’ of second-ary level narratives of the construct of their career, International Conference of IAEVG ( International Association for Educational and Vocational Guidance), Mannheim, Germany

VI. ΒΙΒΛΙΑ - ΜΟΝΟΓΡΑΦΙΕΣ - ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΥΛΙΚΟ - ΜΕΛΕΤΕΣ 

1. Oικολογικοποίηση των σχολικών εγχειριδίων και της σχολικής πρακτικής: Ανάπτυ-ξη και εφαρμογή μοντέλου περιβαλλοντικής αγωγής στο δημοτικό σχολείο, (1996), Πάτρα, Αχαϊκές Εκδόσεις,.
2. Παιδαγωγική Επιστήμη: Βασική θεματική, Αθήνα, Εκδ. Gutenberg, 1995 (1η έκ-δοση).
3. Παραγωγή εγχειριδίου διδακτικού υλικού με θέμα « Τα οικολογικά προβλήματα της Πάτρας» στο πλαίσιο του ευρωπαικού προγράμματος: « The ecological sys-tem in the Mediterranean area. A transnational project for the training of trainers in environmental education> Coordinator: CIID/ Italy. Participants: Italy, Greece, Ireland, Germany.
4. Περιβαλλοντική Αγωγή: Εγχειρίδιο για εκπαιδευτικούς, Πάτρα 2000. { Το εγχειρί-διο προήλθε από συνεργασία με το Εργαστήριο Οικολογίας Φυτών και Διαχείρισης Οικοσυστημάτων (επιστ. Υπεύθ. Καθηγ. Θ. Γεωργιάδης), στα πλαίσια του « Επι-μόρφωση Εκπαιδευτικών στην Περιβαλλοντική Αγωγή» ΥΠΕΠΘ/ΕΠΕΑΕΚ}.
5. Παραγωγή διδακτικού υλικού με τίτλο: “Developing innovative environmental ed-ucation programs in schools concerning the alternative energy sources: Basic ma-terials for teachersστο πλαίσιο του ευρωποαικού ερευνητικού και επιμορφωτι-κού προγράμματος DEDALUS, 1999.
6. Οδηγός για δασκάλους: Προγραμμα Περιβαλλοντικής Αγωγής : Εξοικονόμηση ε-νέργειας και χρήση ανανεώσιμων πηγών ενέργειας (1999). Πάτρα.
7. Το φύλο και οι επαγγελματικές επιλογές: Εκπαίδευση λειτουργών Συμβουλευτικής- Προσανατολισμού, ΙΕΚΕΠ, ( Ινστ. Εκπ/κου & Επαγ/κου Προσαν/μου), Αθήνα, 2000 (Χρηματοδότηση: LEONARDO DA VINCI, Γ.Γ. Ν. Γενιάς.).
8. Παραγωγή διδακτικού υλικού για τρεις βιότοπους ( Στροφυλιά, Λευκάδα, Ζάκυνθος) (1999). Στο πλαίσιο του προγράμματος « Επιμόρφωση εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης στην Π.Α.», Πάτρα
9. Παιδαγωγική Επιστήμη: Βασική θεματική, Αθήνα, Εκδ. Gutenberg, 2002, έκδοση 3η επηυξ.και βελτιωμένη.
10. Μελέτη: Διαμόρφωση Μοντέλου Οργάνωσης και δραστηριοτήτωντης Διεύθυνσης Επαγγελματικού Προσανατολισμού του Ο.Α.Ε.Δ. (2000) , Αθήνα
11. Barth,V. & Kriwas. S. & Theodoropoulos, I. ( 2003). Leiden im Spannungsfeld zwiscehn Medizin una Paedagogik: Eine Pilotstudie ueber kranke Schule,Esslingen a.N.
12. Πυργιωτάκης, Ι. & Κρίβας, Σ. & Μπρούζος, Α. (2007. Συσχετισμός Οικογενειακο-ύ-κοινωνικού-πολιτισμικού περιβάλλοντος στη σχολική επίδοση του παιδιού. Τόμος για την επιμόρφωση εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης. Εκδ. ΟΕΚΕΠ.
13. Fine, S.& Glasser, P.( 2008) ( Κρίβας, Σπ.: Επισ. επιμέλεια – προσαρμογή και ε-ποπτεία μετάφρασης: Η επιβοηθητική συνέντευξη κατά την πρώτη συνεδρία, Σειρά: Συμβουλευτική-Προσανατολισμός, Εκδ. Gutenberg.
14 

VII. ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΚΕΣ ΑΝΑΦΟΡΕΣ ΣΤΟ ΕΡΓΟ ΤΟΥ ΥΠΟΨΗΦΙΟΥ
( Ενδεικτικές) 

1. Weerdt, D,A. (1985) “ School Counselor at work”. Research paper- Outlines and Assumptions.
2. Vretakou, B. (1987). Schulische Berufsorientierung in Griechenland. Dissertation im Fachbereich Gesellschafts- und Planungswissenschaften der Technischen Universität Berlin.
3. Βρεττάκου, Β. (1989). Η Εργασιακή εμπειρία ως στοιχείο του Σχολικού- Επαγ-γελματικού Προσανατολισμού: Είναι εφικτή η ένταξη στο πρόγραμμα του Γυμ-νασίου;., στο: Εκπαίδευση και Επάγγελμα, τ. 2..
4. Ζαννή-Τελιοπούλου, Κ. (1989). Εκπαίδευση των στελεχών Συμβουλευτικής- Προσανατολισμού: Εμπειρίες από το εξωτερικό. Επιθεώρηση ΕΛΕΣΥΠ, τ. 1.
5. Demetropoulos, E. (1989). The role of home climate and the parent behavior in educational and career decisions of adolescents. Educational and Vocational Guidance/AIOSP, v. 49.
6. Βρεττάκου, Β. (1990). Ο Σχολικός – Επαγγελματικός Προσανατολισμός στην Ελ-λάδα, Εκδ. Παπαζήση.
7. Brouzos, A.(1990). Schulberatung in Griechenland. Eine Untersuchung ueber Beratungsbeduerfnisse von Schuelern der Lyzeen. Diss., J. W. Goethe Universität Frankfurt/M, Nomos Verlag.
8. Brouzos, A. (1991). Beratungsbeduerfnisse griechischer Schüler, in: Psychologie in Erziehung und Unterricht, H. 2.
9. Χαριστού, Μ. (1991). Σχολικός- Εκπαιδευτικός και Επαγγελματικός Προσανατο-λισμός στη Μ. Βρεττανία. Επιθεώρηση ΕΛΕΣΥΠ, τ. 16-17.
10. Kασσωτάκης, Μ.,& Σιδηροπούλου, Δ. (1992). Ο Προσανατολισμός των ελληνίδων μαθητριών προς τη Μέση Τεχνική Εκπαίδευση. Εκπαίδευση και Επάγγελμα, τ. 2-3..
11. Papavassiliou-Alexiou, I. (1992): Berufswahlvorbereitung für Jugendliche in der Bundesrepublik Deutschland and in Griechenland: Ein Vergleich, Dissertation, Peter Lang Verlag.
12. Demetropoulos, E.(1993). Berufsbildungberatung in Griechenland. Vergangenheit, Gegenwart und Zukunft. Psychologie in Erziehung und Unterricht, H. 40.
13. Ραβάνης, Κ. (1995). Από τη Γενική Διδακτική στη Διδακτική των Φυσικών Επισ-τημών. Παιδαγωγική συνέχεια και επιστημολογική ασυνέχεια, στο: Ματσαγγού-ρας, Η. (Εκδ.). Η Εξέλιξη της Διδακτικής.
14. Χρηστίδου, B. (1997). Μελέτη των αντιλήψεων των μαθητών του Δημοτικού Σχολείου για τη μείωση του όζοντος και το φαινόμενο του θερμοκηπίου. Διδακ-τορική Διατριβή στο Π.Τ.Δ.Ε. Παν. Πατρών.
15. Δημητρόπουλος, Ε. (1998). Συμβουλευτική για τη σταδιοδρομία. Εκδ. Γρηγόρη. Αναφορά στις εργασίες μου αριθμός:
16. Δημητρόπουλος, Ε. ( 1998). Συμβουλευτική και Συμβουλευτική Ψυχολογία, Εκδ. Γρηγόρη.
17. Στογιαννίδου, Α.,& Ακριτίδου, Μ. (1998). Οι Διαστάσεις του ενδιαφέροντος και της αυτοπεποίθησης ως παράμετροι επαγγελματικών προτιμήσεων. Επιθεώρηση ΕΛΕΣΥΠ, τ. 46-47.
18. Τσαλίκη, Ε., & Τσελφές, Β., (1999). Παράγοντες που επηρεάζουν την απόφαση για Περιβαλλοντική Δράση. Εξέταση μιας χαρακτηριστικής περίπτωσης. Ανακοί-νωση στο 1ο Πανελλην. Συνέδριο για την Περιβαλ. Εκπ/ση.
19. Πυργιωτάκης, Ι., (1999). Εισαγωγή στην Παιδαγωγική Επιστήμη, Εκδ. Ελληνικά Γράμματα.
20. Mατσαγγούρας, Η. (2000). Στρατηγικές διδασκαλίας, Εκδ.Gutenberg.
21. Xατζηδήμου, Δ.(2000). Εισαγωγή στην Παιδαγωγική, Εκδ. Κυριακίδη.  
22. Kατσίκης, Α. (2000). Περιβαλλοντική Εκπαίδευση: Διαπιστώσεις και διαμορφού-μενοι προσανατολισμοί. Πρακτικά Διεθνούς Συνεδρίου με θέμα: « Περιβαλλοντι-κή Εκπαίδευση στο Πλαίσιο της Εκπαίδευσης του 21ου Αιώνα. Προοπτικές και Δυνατότητες.  23. Γεωργόπουλος, Α. (2000). Η Περιβαλλοντική Εκπαίδευση μπροστά στον 21ο αι-ώνα. Πρακτικά Διεθνούς Συνεδρίου με θέμα: « Περιβαλλοντική Εκπαίδευση στο Πλαίσιο της Εκπαίδευσης του 21ου Αιώνα….». 24. Φραγκούλης, Ι. (2000). Δυνατότητες επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών στην Πε-ριβαλλοντική Εκπαίδευση στο Πλαίσιο του Θεσμού της Ανοικτής και εξ Αποσ-τάσεως Εκπαίδευσης. Πρακτικά Διεθνούς Συνεδρίου με θέμα: “ Περιβαλλοντική Εκπαίδευση στο Πλαίσιο της Εκπαίδευσης του 20ου Αιώνα.


25. Καραγιάννης, Π. κ.α. (2000). Διερεύνηση της περιβαλλοντικής συνείδησης σε έλληνες και αλλοδαπούς μαθητές/τριες Ε΄και ΣΤ΄ Τάξης Α/θμιας Εκπαίδευσης του Ν. Αχαίας. Πρακτικά Διεθνούς Συνεδρίου με θέμα: « Περιβαλλοντική Εκπαί-δευση στο Πλαίσιο της Εκπαίδευσης του 20ου Αιώνα….».
26. Δασκολιά Μ. (2000). Οι επιμορφωτικές ανάγκες των εκπαιδευτικών στην περι-βαλλοντική εκπαίδευση. Διδακτορική Διατριβή στη Φιλοσοφική σχολή του Παν. Αθηνών.

Δεν υπάρχουν σχόλια: