Υπάρχουν περιθώρια βελτιώσεων στο ασφαλιστικό


Ανοιχτή στον διάλογο με τους αγρότες δηλώνει σε όλους τους τόνους η κυβέρνηση, ενώ σε σχέση με το ασφαλιστικό αφενός δίνει λεπτομερείς διευκρινήσεις για τις ρυθμίσεις που προωθούνται, αφετέρου αφήνει περιθώρια αλλαγών και διορθώσεων, στη βάση των αρχών της κοινωνικής δικαιοσύνης και της ισονομίας.

Τα ανωτέρω επισήμαναν σε κοινή συνέντευξη Τύπου οι υπουργοί Εργασίας Γ. Κατρούγκαλος, Αγροτικής Ανάπτυξης Β. Αποστόλου, ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών Τρ. Αλεξιάδης, υπό τον συντονισμό της κυβερνητικής εκπροσώπου Ολ. Γεροβασίλη.

Ο Γ. Κατρούγκαλος ξεκαθάρισε ότι είμαστε έτοιμοι να κάνουμε διορθώσεις σε θέματα που δημιουργούν μεγάλη πίεση, ενδεχομένως και ανεπιεική άδικα αποτελέσματα, φτάνει να μην υποχωρούμε από τη βασική αρχή της κοινωνικής δικαιοσύνης και της ισονομίας: "ίδιοι κανόνες για όλους". 

Τόνισε ότι για τη μεταβατικότητα των ρυθμίσεων υπάρχει διάθεση για περαιτέρω συζήτηση αλλά και να τεθεί το θέμα στους θεσμούς, ακόμα και να εξεταστεί ενδεχόμενη παράταση της μεταβατικότητας. Σημείωσε δε ότι προτάσεις που μπορούν να δίνουν κάποια έμφαση στην ιδιαιτερότητα των αγροτών που είναι χαμηλότερο το εισόδημά τους "είμαστε διατεθειμένοι να τις δεχτούμε", ενώ για τον ΟΓΑ τόνισε: "Εμείς τον σεβόμαστε και θέλουμε να τον διατηρήσουμε για όλες τις μη συνταξιοδοτικές του αρμοδιότητες".

Ανέφερε ότι η βασική σύνταξη του αγρότη το 2015 ήταν 172,8 ευρώ και σύμφωνα με τον ισχύοντα νόμο, συνεχώς μειώνεται, δηλαδή το 2016 θα είναι 158 ευρώ και το 2027 θα καταργηθεί τελείως, ενώ με το νέο πλαίσιο οι αγρότες θα παίρνουν εθνική σύνταξη 384 ευρώ και ό,τι μαζεύουν από τις ασφαλιστικές τους εισφορές, κανόνας που δεν μπορούμε να εφαρμόσουμε απότομα. Εξήγησε δε την ανάγκη για τη βιωσιμότητα του ασφαλιστικού, καθώς σήμερα τα έσοδα του ΟΓΑ προέρχονται κατά 90,6% (3,3 δισ.) από τον κρατικό προϋπολογισμό, και κατά 9,4% (340 εκατ.) από τις εισφορές των αγροτών.

Ξεκαθάρισε ότι η επιβάρυνση των ασφαλιστικών εισφορών των αγροτών την περίοδο 2015-2017 στην 3η ασφαλιστική κλάση διαμορφώνεται σε 954,12 ευρώ /ετησίως το 2015, το 2017 θα φτάσει στην κατώτατη ασφαλιστική κλάση σε 1.083,65 ευρώ/ετησίως, δηλαδή η διαφορά 2015-2017 ανέρχεται σε απώλεια 129,53 ευρώ/έτος. Στην 4η ασφαλιστική κλάση η επιβάρυνση το 2015 φτάνει σε 1.096 ευρώ/ετησίως ενώ το 2017 στην κατώτατη ασφαλιστική κλάση θα διαμορφωθεί σε 1.057,56 ευρώ/ετησίως, δηλαδή εδώ θα υπάρχει κέρδος, ύψους 38,44 ευρώ/έτος. Βέβαια, το ποσοστό το 2017 είναι 14%, που κλιμακούμενο θα φτάσει σε 17% και 20%.

Σημείωσε ότι το 88% των αγροτών δηλώνει εισόδημα κάτω από 5.000 ευρώ και το μέσο αγροτικό εισόδημα χωρίς τις επιχορηγήσεις είναι γύρω στις 2.500 ευρώ, "γι' αυτό βάλαμε ως ελάχιστη ασφαλιστική κλάση 80% λιγότερα από αυτά που κερδίζει ο ανειδίκευτος εργάτης, ήτοι 586 ευρώ/μήνα".

Επίσης αναφέρθηκε στην εισαγωγή του τεκμηρίου για κατώτατη ασφαλιστική υποχρέωση των συζύγων και τέκνων έως 25 ετών των επικεφαλής οικογενειακών, αγροτικών εκμεταλλεύσεων, καθώς και στη συνδυασμένη εφαρμογή των άρθρων 70-71 του Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος που προβλέπει ότι αν πέσουν τα καθαρά έσοδα ελεύθερου επαγγελματία-αγρότη πάνω από 25%, μπορεί να μην πληρώσει προκαταβολή για την επόμενη χρονιά.

"Θέλουμε μια ουσιαστική και ειλικρινή συζήτηση με τους αγρότες" κατέληξε και δήλωσε χαρακτηριστικά ότι είναι λογικό οι αγρότες να ανησυχούν, "μαυρίλα, πέντε χρόνια Μνημόνια και απώλεια εισοδήματος", όμως "ο φόβος δηλητηριάζει και ποτίζει και αυτόν θέλουμε να αντιμετωπίσουμε τώρα στο μυαλό των αγροτών".
 

Το αφορολόγητο των επιδοτήσεων

Ιδιαίτερη σημασία έχει η αναφορά του Β. Αποστόλου ότι 2,2 δισ. ευρώ ετησίως από τα 2,6 δισ. των κοινοτικών ενισχύσεων των αγροτών είναι εκτός φορολογητέας ύλης -στη βάση του ορίου των 12.000 ευρώ του αφορολόγητου που θεσπίστηκε το καλοκαίρι του 2015-, δηλαδή εκτός του εισοδήματος που υπολογίζονται οι ασφαλιστικές εισφορές. Γι' αυτό, πρόσθεσε, το 88% των αγροτών έχει εισόδημα κάτω από 5.000 ευρώ, ενώ το μέσο εισόδημα ανέρχεται σε 2.500 ευρώ, κι "αυτό θα υπολογιστεί στη συγκεκριμένη ρύθμιση". Ο Γ. Κατρούγκαλος συμφωνώντας σημείωσε ότι βάσει του άρθρου 54 του νομοσχεδίου, οι εισφορές ορίζονται με βάση το καθαρό φορολογητέο εισόδημα από την ασκούμενη αγροτική δραστηριότητα.
 

Φορολογικό

Από την πλευρά του, ο Τρ. Αλεξιάδης κατέστησε σαφές ότι σε θέματα φορολογίας αυτή την εποχή δεν έχουμε αλλαγές και κάλεσε σε διάλογο "οποιονδήποτε καλόπιστο που πραγματικά θέλει να κάνει διάλογο". Τόνισε δε: "Δεν έρχεται ούτε φορολογική καταιγίδα, ούτε χαράτσια, ούτε οτιδήποτε άλλο για τους αγρότες, κοιτάμε να κάνουμε το σύστημα πιο δίκαιο και αναλογικό" και τελικά, τα επόμενα χρόνια, μια μεγάλη κατηγορία αγροτών θα ελαφρυνθεί φορολογικά. Ξεκαθάρισε με κάθε τρόπο ότι δεν υπάρχει αυτή τη στιγμή επεξεργασία νομοσχεδίου ή οποιοσδήποτε σχεδιασμός, "δεν έχουμε κάτι τέτοιο και δεν περιλαμβάνονται και στα προαπαιτούμενα της επόμενης αξιολόγησης απ' ό,τι φαίνεται".

Σημείωσε πάντως ότι υπάρχει σύγχυση στα ζητήματα φορολογίας σε σχέση με αυτά που ακούγονται από εκπροσώπους των αγροτών ως προς το τι ίσχυε μέχρι τη συμφωνία και τι έγινε μετά. Για τους αγρότες, συμπλήρωσε, οι δύο αλλαγές αφορούν μόνο τη σταδιακή κατάργηση του ΕΦΚ στο πετρέλαιο και τη σταδιακή εξομοίωση των εισοδημάτων τους σε σχέση με τη φορολογία εισοδήματος με τη μετακίνηση από το 13% στο 20% και στο 26% έως το φορολογικό έτος 2017. 

"Επεξεργαζόμαστε τις αλλαγές που θα γίνουν το επόμενο διάστημα", πρόσθεσε, δηλαδή τον ακριβή προσδιορισμό της έννοιας του αγρότη και την προστασία του αγροτικού εισοδήματος. Ανέφερε δε ότι ο μέσος φόρος εισοδήματος κάθε αγρότη είναι 350 ευρώ, όταν για τον μέσο φορολογούμενο είναι 945 ευρώ, κάτι που πρέπει να αλλάξει, καθώς δεν είναι όλοι οι αγρότες στην ίδια κατάσταση. Κάποιοι, πρόσθεσε, πρέπει να ενισχυθούν έως και να απαλλαγούν από οποιαδήποτε φορολογική υποχρέωση, ενώ κάποιοι πληρώνουν λιγότερα από τη φορολογική δυνατότητα που έχουν. Αποσαφήνισε δε ότι οι ασφαλιστικές εισφορές αφαιρούνται από τα έσοδα για να βγει το εισόδημα το οποίο θα φορολογηθεί.
 

Αγροτική Ανάπτυξη

Ο Β. Αποστόλου κάλεσε τους αγρότες "να δούμε μαζί την επόμενη μέρα" και ξεκαθάρισε ότι βρέθηκε στην Περιφέρεια "γιατί έχουμε μπροστά μας την εφαρμογή του Προγράμματος Αγροτικής Ανάπτυξης (ΠΑΑ) με πόρους άνω των 6 δισ." και υπάρχει ανάγκη να οργανωθούν οι αγρότες καθώς τώρα ουσιαστικά δεν υπάρχει θεσμική τους εκπροσώπηση (νομοσχέδιο για συνεταιρισμούς), κάτι που είναι αναγκαίο για την υλοποίηση του ΠΑΑ - δύο θέματα για τα οποία "χάνουμε χρόνους και πρέπει να τρέξουμε".

Ζήτησε επίσης να ξεκαθαριστούν οι "γκρίζες ζώνες" της αδήλωτης αγροτικής παραγωγής, τηρώντας βιβλία εσόδων-εξόδων -με κάλυψη σχετικών δαπανών μέσω του ΠΑΑ (μέτρο για τους γεωργικούς συμβούλους)- και της αδήλωτης εργασίας με καθιέρωση του εργοσήμου ως μέσου πληρωμής των εργασιών στον αγροτικό χώρο. Επιπλέον, αναφέρθηκε στη σημασία του ΟΓΑ αλλά και στον προσδιορισμό του ενεργού αγρότη (από 35% του εισοδήματος να πάει γύρω στο 50%), χωρίς να παραγνωρίζεται η σημασία των ετεροεπαγγελματιών στην περιφέρεια, ενώ επανεξετάζεται η λειτουργία του ΕΛΓΑ για κάλυψη όλης της αγροτικής παραγωγής.

Τόνισε, τέλος, ότι "είναι μονόδρομος ο διάλογος" και επανέλαβε ότι οι επιπτώσεις είναι διαχειρίσιμες και δεν θα είναι τίποτα μπροστά στα καινούργια δεδομένα που θα επιτρέψουν πραγματικά διορθωτικές παρεμβάσεις.


Αντιγόνη Ζούντα