12 Μαρτίου 1967, ο Καρνάβαλος για τελευταία φορά περνά από την πλατεία Βουδ, επόμενη χρονιά η χούντα αφήνει το ιδεολογικό της στίγμα!
Ακόμη οι φωτογραφικές μηχανές στην Ελλάδα παρέμεναν στις φωτογραφίσεις τύπου νουά. Το έγχρωμο φιλμ δεν είχε περάσει ακόμη τα σύνορα της χώρας. Κι έτσι παρέμενε εν ενεργεία το ασπρόμαυρο με όλη την ομορφιά της παλαιότητάς του. !967 Πατρινό καρναβάλι, 12 Μαρτίου, εορτή της Τυροφάγου, τελευταία Κυριακή των καρναβαλικών εκδηλώσεων. Οι πολύχρωμες και πολυ-ποίκιλλες μπούλες, με την διαφορετική καρναβαλική αμφίεση τους, φανέρωνε την αυθόρμητη συμμετοχή στο Πατρινό καρναβάλι, ακολουθώντας τα άρματα κι αυτό ήταν το οξυγόνο της λαϊκότητας του θεσμού.
Ο Πατρινολάτρης Νίκος Μενύχτας, που το πατρικό ήταν (τώρα στη θέση του είναι πολυκατοικία) στην συμβολή της πλ. Βουδ με την οδό Ηλείας, σηκώνει τον φωτογραφικό φακό του και απαθανατίζει τη διέλευση του άρματος του Βασιλιά Καρνάβαλου, λόγω του ότι πίσω του, στο βάθος διακρίνεται το πατρικό του σπίτι.
Η φωτογραφία όμως έχει και μία πτυχή ακόμη από την καρναβαλική Ιστορία της
Πάτρας. Είναι η τελευταία φορά που περνά ο Καρνάβαλος από την πλ. Βουδ, για να
ανέβει την Ηλείας προς την πλ. Ομόνοιας, ερχόμενος από τον Άγ. Ανδρέα, με κατεύθυνση
την Γεωργίου Ολυμπίου, προς πλ. Βούδ κι από εκεί, μέσω της οδού Ηλείας, προς
την πλ. Ομόνοιας για να κατέβει την λεωφόρο Γούναρη, να στρίψει δεξιά προς την άνοδο της Αγ. Γεωργίου (25ης Μαρτίου) παραπλεύρως του ΙΝ Παντανάσσης, όπου και η ομώνυμη πλατεία. Να σταματήσουν τα άρματα στον περίγυρο της πλατείας Αγίου Γεωργίου και μόλις βραδιάζει να κατέβουν την οδό προς τον ΙΝ Αγίου Νικολάου κι από κεί πέρνοντας την ομώνυμη οδό να κατευθυνθεί προς την παραλία, για καύση στο Μόλο.
Εναλλακτικά τα επόμενα χρόνια η διαδρομή από την Ομόνοια ,μέσω λεωφόρου Γούναρη έστριβε δεξιά επί της οδού Αγ. Ανδρέου, μέχρι το τέρμα της και κατέβαινε στην Όθωνος-Αμαλίας για να καεί στο Μόλο της Πάτρας εν μέσω φαντασμαγορικής ατμόσφαιρας, που δημιουργούσε η καύση των πυροτεχνημάτων!
Στις 12 Μαρτίου 1967, ο Καρνάβαλος για τελευταία φορά περνά από την πλατεία
Βουδ, ενάμισι μήνα μετά η χούντα των επίορκων αξιωματικών επιβάλει το
πραξικόπημά της και μαζί του την λογοκρισία σε όλα τα επίπεδα του Πολιτισμού κι
ακόμη για να γίνει διακριτός ο ρόλος του χουντικού δημάρχου, στην επόμενη χρονιά
αφήνει το στίγμα του, αλλάζοντας την διαδρομή της καρναβαλικής παρέλασης, αλλά
και την εν γένει καρναβαλική χρειά με την επιβολή των βλαχομπαρόκ εικόνων, που
βρίσκονται μακριά από το πηγαίο λαϊκό και πολιτικό χιούμορ. Διότι αυτό ήταν το Καρναβάλι. Ο αρχαίος Αριστοφάνης της εποχής μας, που σατίριζε τα πάντα, όσα γίνονταν στην εποχή του.
Η ιδεολογική ''καταχνιά'' της χούντας με τα νησιά της εξορίας να δέχονται εκατοντάδες εξόριστους δημοκρατικούς πολίτες. με το ΕΑΤ-ΕΣΑ και την αστυνομική Ασφάλεια Πατρών (στην Κανακάρη) Αθηνών και μεγάλων πόλεων να βασανίζουν δημοκράτες που καταγγέλθηκαν ότι επέκριναν την επιβολή του φασιστικού τέρατος, ή αποπειράθηκαν να το ανατρέψουν, με τα στρατοδικεία να στέλνουν ασταμάτητα τον δημοκρατικό κόσμο στις φυλακές και με την... ρομφαία του απατηλού τρίπτυχου Πατρίς, Θρησκεία, Οικογένεια να γίνεται κυρίαρχη ιδεολογία, πως να αποτυπωθεί σε καρναβαλικό άρμα σάτιρα γι αυτά;
Πως να σατιριστεί η στάση του ανώτερου ιερατείου της ελλαδικής Εκκλησίας, που ευλογούσε κάθε τόσο την ανομία των πραξικοπηματιών;
Ποιος να σατιρίσει τον Πατακό με το μυστρί του στο χέρι, τον δημόσιο υπάλληλο- τοποτηρητή επιβολής της χουντικής προπαγάνδας και ιερωμένον που τους καθαγίαζε, όταν αυτή ήταν η εικόνα που εξέπεμπαν, την στιγμή που ο αρχιεπίσκοπος Καμάρα στην Λατινική Αμερική στηλίτευε την αιμοσταγή δικτατορία του Πινοσέτ στη Χιλή ή την Αργεντινή;
Ποιος να ασκήσει κριτική στους εκπροσώπους των θεσμών, που είχαν γίνει υποτελείς της χούντας;
Όλα τα 'σκιαζε η φοβέρα!
Αυτά τα ολίγα για να γνωρίζουμε ότι και η Τέχνη των καρναβαλικών δρώμενων δεν ήταν πάντα μία απλή ευχάριστη διασκέδαση!
Χρόνια Πολλά και του Χρόνου πάλι, να απολαύσουμε το Πατρινό Καρναβάλι, με την ειρηνική και δημιουργική έκφρασή του!
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου