Το σχέδιο για τις οικονομικές σχέσεις «ενισχύει τον εξορθολογισμό των σχέσεων Πολιτείας -
Εκκλησίας, εξασφαλίζει τους κληρικούς και προτείνει ένα νοικοκύρεμα των
οικονομικών» σημείωσε ο υπουργός Παιδείας Κώστας Γαβρόγλου κατά την
παράδοση του σχεδίου στην Επιτροπή Διαλόγου της Εκκλησίας και
χαρακτήρισε «εξαιρετικά δημιουργική και εποικοδομητική» τη συζήτηση που
είχε με τα μέλη της Επιτροπής.
«Αποσαφηνίστηκαν πολλά και σημαντικά πράγματα και άρα έχουμε πάει ένα βήμα παραπέρα» πρόσθεσε, ενώ ο πρόεδρος της Επιτροπής Διαλόγου μητροπολίτης Ναυπάκτου Ιερόθεος μίλησε για «ειλικρινή» συζήτηση.
Απορρίπτοντας την πρόταση,
ο αντιπρόεδρος του Συνδέσμου, πατήρ Γεώργιος Βαμβακίδης, δήλωσε στον
ΕΡΤ ότι εμμένουν στην αρχική τους θέση και στη θέση της Ιεράς Συνόδου
της Ιεραρχίας, η οποία είναι δεσμευτική για όλη την Εκκλησία.
Αυτά αν και το σχέδιο προβλέπει ότι παραμένουν αμετάβλητα το υπηρεσιακό καθεστώς και η μονιμότητα των ιερέων, το ύψος των αποδοχών τους, που θα συνεχίσει να καθορίζεται από το ενιαίο μισθολόγιο, όπως κι ο τρόπος καταβολής των αποδοχών αυτών μέσω της Ενιαίας Αρχής Πληρωμής.
Σύμφωνα με το σχέδιο, το Δημόσιο, αναγνωρίζοντας τις υποχρεώσεις του από τη συμφωνία, θα καταβάλλει στο ταμείο μισθοδοσίας δαπάνη μισθοδοσίας που θα είναι αντίστοιχη με αυτήν που καταβάλλεται σήμερα, ενώ η Εκκλησία θα έχει τη δυνατότητα να αυξήσει τον αριθμό των κληρικών καταβάλλοντας τη μισθοδοσία τους με δικές της δαπάνες. Η καταβολή της μισθοδοσίας θα πραγματοποιείται μέσω της Ενιαίας Αρχής Πληρωμής, ενώ οι λογαριασμοί θα ελέγχονται ετησίως από το Ελεγκτικό Συνέδριο.
Το υπηρεσιακό, εργασιακό, μισθολογικό και ασφαλιστικό καθεστώς και το σύνολο των εργασιακών, ασφαλιστικών, συνταξιοδοτικών και άλλων δικαιωμάτων των ιερέων και του προσωπικού των Μητροπόλεων διασφαλίζεται, ενώ καταρτίζεται ενιαίο μητρώο κληρικών και λαϊκών υπαλλήλων της Εκκλησίας της Ελλάδος και «διασφαλίζεται η σημερινή ιδιότητά τους ως λειτουργών Νομικών Προσώπων Δημοσίου Δικαίου, καθώς και η μονιμότητά τους».
Όσον αφορά το ταμείο αξιοποίησης εκκλησιαστικής περιουσίας, αυτό θα έχει μορφή ανώνυμης εταιρείας που θα διαχειρίζεται και θα αξιοποιεί τη μετά το 1952 αμφισβητούμενη περιουσία μεταξύ Εκκλησίας και Δημοσίου, ενώ δεν θα έχει εξουσία διάθεσης αυτών των περιουσιακών στοιχείων. Η Εκκλησία θα μπορεί επίσης να διαθέσει περιουσιακά της στοιχεία στο ταμείο.
Η καταγραφή των διαμφισβητούμενων περιουσιακών στοιχείων θα γίνει από ειδική επιτροπή. Το ταμείο θα διοικείται από πενταμελές Διοικητικό Συμβούλιο, με δύο μέλη να υποδεικνύονται από το Δημόσιο και δύο από την Εκκλησία, ενώ ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος υποδεικνύονται από κοινού. Τα έσοδα του ταμείου θα διατίθενται κατά το ήμισυ σε Εκκλησία και Δημόσιο.
Πάσα στους κληρικούς για άρνηση των παραπάνω έδωσε από χθες ο Ευ. Βενιζέλος, που έσπευσε να διαφωνήσει με το Σχέδιο, ο οποίος από το βήμα της Ολομέλειας της Βουλής, υποστήριξε ότι η συμφωνία «έχει έναν και μόνο σκοπό: να δημιουργήσει την ψευδή εντύπωση ότι κενώνονται 10.000 θέσεις για προσλήψεις στο Δημόσιο»!
Έτσι παίρνοντας την πάσα ο Ιερός Σύνδεσμός Κληρικών Ελλάδος, υποστήριξε δε ότι «δεν υπάρχει κάποια διαφοροποίηση από την κυβέρνηση, απλώς μας χρυσώνουν το χάπι με κάποιες αλλαγές στην ορολογία. Είναι αβέβαιο το μέλλον. Αν θέλουν να μας κατοχυρώσουν, όπως λένε, γιατί μας αλλάζουν τελείως τη μορφή της μισθοδοσίας, με την οποία μισθοδοτείται όλο το Δημόσιο, και μας βάζουν σε έναν άλλον φορέα;»
«Αποσαφηνίστηκαν πολλά και σημαντικά πράγματα και άρα έχουμε πάει ένα βήμα παραπέρα» πρόσθεσε, ενώ ο πρόεδρος της Επιτροπής Διαλόγου μητροπολίτης Ναυπάκτου Ιερόθεος μίλησε για «ειλικρινή» συζήτηση.
Αυτά χθες διότι από σήμερα προλειαίνεται το έδαφος για αρνητική απόφαση της Εκκλησίας στην σύνοδο της Τρίτης, που θα κληθεί να πάρει την τελική απόφαση.
Ήδη εμφανίζεται ανικανοποίητος
ο Ιερός Σύνδεσμός Κληρικών Ελλάδος, που θεωρεί ότι δεν καλύπτεται από τη
νέα πρόταση για συμφωνία μεταξύ Εκκλησίας και Κράτους, αν και οι μισθοί
τους θα συνεχίσουν να καταβάλλονται από την Ενιαία Αρχή Πληρωμών και η
συμφωνία θα κυρωθεί με νόμο από τη Βουλή.
Αυτά αν και το σχέδιο προβλέπει ότι παραμένουν αμετάβλητα το υπηρεσιακό καθεστώς και η μονιμότητα των ιερέων, το ύψος των αποδοχών τους, που θα συνεχίσει να καθορίζεται από το ενιαίο μισθολόγιο, όπως κι ο τρόπος καταβολής των αποδοχών αυτών μέσω της Ενιαίας Αρχής Πληρωμής.
Σύμφωνα με το σχέδιο, το Δημόσιο, αναγνωρίζοντας τις υποχρεώσεις του από τη συμφωνία, θα καταβάλλει στο ταμείο μισθοδοσίας δαπάνη μισθοδοσίας που θα είναι αντίστοιχη με αυτήν που καταβάλλεται σήμερα, ενώ η Εκκλησία θα έχει τη δυνατότητα να αυξήσει τον αριθμό των κληρικών καταβάλλοντας τη μισθοδοσία τους με δικές της δαπάνες. Η καταβολή της μισθοδοσίας θα πραγματοποιείται μέσω της Ενιαίας Αρχής Πληρωμής, ενώ οι λογαριασμοί θα ελέγχονται ετησίως από το Ελεγκτικό Συνέδριο.
Το υπηρεσιακό, εργασιακό, μισθολογικό και ασφαλιστικό καθεστώς και το σύνολο των εργασιακών, ασφαλιστικών, συνταξιοδοτικών και άλλων δικαιωμάτων των ιερέων και του προσωπικού των Μητροπόλεων διασφαλίζεται, ενώ καταρτίζεται ενιαίο μητρώο κληρικών και λαϊκών υπαλλήλων της Εκκλησίας της Ελλάδος και «διασφαλίζεται η σημερινή ιδιότητά τους ως λειτουργών Νομικών Προσώπων Δημοσίου Δικαίου, καθώς και η μονιμότητά τους».
Όσον αφορά το ταμείο αξιοποίησης εκκλησιαστικής περιουσίας, αυτό θα έχει μορφή ανώνυμης εταιρείας που θα διαχειρίζεται και θα αξιοποιεί τη μετά το 1952 αμφισβητούμενη περιουσία μεταξύ Εκκλησίας και Δημοσίου, ενώ δεν θα έχει εξουσία διάθεσης αυτών των περιουσιακών στοιχείων. Η Εκκλησία θα μπορεί επίσης να διαθέσει περιουσιακά της στοιχεία στο ταμείο.
Η καταγραφή των διαμφισβητούμενων περιουσιακών στοιχείων θα γίνει από ειδική επιτροπή. Το ταμείο θα διοικείται από πενταμελές Διοικητικό Συμβούλιο, με δύο μέλη να υποδεικνύονται από το Δημόσιο και δύο από την Εκκλησία, ενώ ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος υποδεικνύονται από κοινού. Τα έσοδα του ταμείου θα διατίθενται κατά το ήμισυ σε Εκκλησία και Δημόσιο.
Πάσα στους κληρικούς για άρνηση των παραπάνω έδωσε από χθες ο Ευ. Βενιζέλος, που έσπευσε να διαφωνήσει με το Σχέδιο, ο οποίος από το βήμα της Ολομέλειας της Βουλής, υποστήριξε ότι η συμφωνία «έχει έναν και μόνο σκοπό: να δημιουργήσει την ψευδή εντύπωση ότι κενώνονται 10.000 θέσεις για προσλήψεις στο Δημόσιο»!
Έτσι παίρνοντας την πάσα ο Ιερός Σύνδεσμός Κληρικών Ελλάδος, υποστήριξε δε ότι «δεν υπάρχει κάποια διαφοροποίηση από την κυβέρνηση, απλώς μας χρυσώνουν το χάπι με κάποιες αλλαγές στην ορολογία. Είναι αβέβαιο το μέλλον. Αν θέλουν να μας κατοχυρώσουν, όπως λένε, γιατί μας αλλάζουν τελείως τη μορφή της μισθοδοσίας, με την οποία μισθοδοτείται όλο το Δημόσιο, και μας βάζουν σε έναν άλλον φορέα;»
Την ερχόμενη Τρίτη, πάντως, θα υπάρξει νέα συνάντηση μεταξύ των εκπροσώπων της Εκκλησίας και της Πολιτείας, ώστε να συζητηθούν οι προτάσεις και παρατηρήσεις που θα υπάρξουν από πλευράς Εκκλησίας, για την τελική αναμόρφωση του σχεδίου.
Μεταξύ άλλων στο Σχέδιο προτείνονται τα παρακάτω:
- Παραμένει αμετάβλητο και δεν θίγονται το υπηρεσιακό καθεστώς και η μονιμότητα, όπως ισχύει σήμερα, των κληρικών ως θρησκευτικών λειτουργών και υπαλλήλων ΝΠΔΔ.
- Παραμένει αμετάβλητο και δεν θίγεται το ύψος των αποδοχών των κληρικών, το οποίο εξακολουθεί να καθορίζεται από το ενιαίο μισθολόγιο, όπως εκάστοτε ισχύει και ακολουθεί τις αυξήσεις των δημοσίων υπαλλήλων.
- Παραμένει αμετάβλητος και δεν θίγεται ο τρόπος και ο χρόνος καταβολής των αποδοχών των κληρικών, η οποία θα εξακολουθήσει να ενεργείται από την Ενιαία Αρχή Πληρωμής.
- Ιδρύεται Ταμείο Μισθοδοσίας της Εκκλησίας της Ελλάδος, στο οποίο θα καταβάλλεται ετησίως από το κράτος, σε αναγνώριση υποχρέωσης που θα απορρέει από κυρωθείσα με νόμο Συμφωνία, η δαπάνη μισθοδοσίας του αριθμού των σήμερα μισθοδοτούμενων κληρικών. Τα σχετικά ποσά δεσμεύονται, υπό τον αυστηρό έλεγχο του Ελεγκτικού Συνεδρίου, κατ' αποκλειστικότητα για τη μισθοδοσία του κλήρου, η οποία θα ενεργείται διά της Ενιαίας Αρχής Πληρωμής.
- Όπως έχει, ήδη, νομοθετηθεί, συνιστάται Μητρώο Κληρικών και Λαϊκών Υπαλλήλων της Εκκλησίας της Ελλάδος, στο οποίο εγγράφεται το σύνολο όσων μισθοδοτούνται με πόρους του Ταμείου Μισθοδοσίας και υπέρ των οποίων κατοχυρώνονται όλα τα δικαιώματα που σήμερα απολαμβάνουν οι κληρικοί (υπαγωγή στο ενιαίο μισθολόγιο, καταβολή μισθού από την Ενιαία Αρχή Πληρωμής κ.λπ.).
- Το σημαντικότερο είναι ότι, για πρώτη φορά, όλα τα παραπάνω κατοχυρώνονται με νόμο που δεν επιτρέπει τη μονομερή ανατροπή τους από την Πολιτεία. Με το υφιστάμενο καθεστώς, τόσο η μισθοδοσία όσο και το υπηρεσιακό καθεστώς και τα δικαιώματα των κληρικών βρίσκονται σε επισφάλεια, καθόσον έχουν παραχωρηθεί με κοινό νόμο, δηλαδή, επαφίενται μονομερώς στη βούληση της Πολιτείας και, ανά πάσα στιγμή, μπορούν να μεταβληθούν προς το δυσμενέστερο με νεότερο νόμο.
Τέλος, με το Ταμείο Αξιοποίησης Εκκλησιαστικής Περιουσίας προκύπτουν σημαντικά οικονομικά οφέλη, τόσο για το Δημόσιο όσο και για την Εκκλησία της Ελλάδος, από την αξιοποίηση περιουσίας διαμφισβητούμενης και, άρα, μέχρι σήμερα αδρανούς και λιμνάζουσας.

Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου