Παρασκευή 29 Μαΐου 2020

Για το «Μένουμε Όρθιοι ΙΙ» του ΣΥΡΙΖΑ



Δώδεκα ερωτήσεις και ισάξιες απαντήσεις από κύκλους του ΣΥΡΙΖΑ

1.   Έχετε λεφτόδεντρα;


 Η ΝΔ αντί να εμπλακεί σε μια πραγματική συζήτηση για όσα πρέπει να γίνουν για να στηριχθεί η κοινωνία και η οικονομία μιλάει για λεφτόδεντρα.

Την ίδια στιγμή λέει ότι παίρνει μέτρα 24 δις


Προφανώς δεν γίνεται όταν εμείς λέμε 13 δις να έχουμε βρει λεφτόδεντρα και όταν λέει η ΝΔ λέει 24 δις να είναι σοβαρή.

Τι συμβαίνει;

Απλώς η ΝΔ δεν έχει πάρει 24δις μέτρα.

·        Τα μέτρα που έχει πάρει και αναγγείλει και τα οποία δεν προκαλούν χρέη στους πολίτες είναι 8,5 δις.

6,4 δις τα προηγούμενα και 2,1δις αυτά που ανακοίνωσε την προηγούμενη εβδομάδα

·        Σε αυτά προσθέτει 2 δις της επιστρεπτέας προκαταβολής (που είναι δάνειο) καθώς και τις εγγυήσεις και τις αναστολές 3,1 δις. Φτάνει έτσι σχεδόν τα 14 δις.

·        Από εκεί και πέρα προσθέτει την «αναμενόμενη θετική επίδραση των μέτρων»(!) στα μέτρα που θα πάρει. Όμως είναι άλλο τα μέτρα που παίρνεις και άλλο η θετική επίδραση που αναμένεις από αυτά. Σε κάθε περίπτωση, αυτά τα 2 δεν προστίθενται.

Σημαντικό κομμάτι των μέτρων που παίρνει λοιπόν η ΝΔ, απλώς μεταθέτουν τις υποχρεώσεις πολιτών και επιχειρήσεων για το μέλλον. Μάλλον πιστεύει ότι οι πολίτες και οι επιχειρήσεις έχουν λεφτόδεντρα  και με έναν μαγικό τρόπο θα βρούνε χρήματα να αποπληρώσουν τις υποχρεώσεις τους σε δεύτερο χρόνο.



Ταμειακά διαθέσιμα

Όπως παραδέχτηκε ο κ. Σταϊκούρας πρόσφατα στη βουλή
·        εμείς του παραδώσαμε 43 δις ταμειακά διαθέσιμα,
·        εκ των οποίων, στις 31/3 εξακολουθούσαν να υπάρχουν τα 36 δις.
·        Και 26/5 μας ενημέρωσε ότι τα ταμειακά διαθέσιμα είναι πλέον 32 δις
11 δις δηλαδή κάτω από όσο τα παρέλαβε- άρα κάποια χρησιμότητα είχαν τελικά

Από αυτά
·        εξαιρούμε τα 15,7 δις που είναι για την ασφάλεια στην αποπληρωμή του χρέους μας αλλά και τα 3,2 δις που είναι τα τοκοχρεολύσια του Ιουλίου. Μένουν λοιπόν περίπου 13,7 δις όπως μας ενημέρωσε και η ΝΔ επίσημα. 

(Τα ταμειακά που αναφέρονταν στο πρόγραμμα ήταν πράγματι τα 36 δις που ήταν η τελευταία ενημέρωση από την κυβέρνηση. Όμως επειδή γνωρίζαμε ότι αυτά είχαν ενδεχομένως μειωθεί, φροντίσαμε -όπως αποδεικνύεται – το πρόγραμμα να είναι υλοποιήσιμο και με λιγότερους πόρους.)

ΕΣΠΑ

Μπορούμε να προσθέσουμε και χρήματα από τον αναπροσανατολισμό των ΕΣΠΑ χάριν και της ευελιξίας που παρέχεται. Αυτό μας δίνει την δυνατότητα για 6,5-7,5 δις επιπλέον.

Σε κάθε περίπτωση η ΝΔ παραδέχεται ότι μπορούν να αξιοποιηθούν 4,5 δις από τα ΕΣΠΑ.

Έκδοση νέων τίτλων

Με βάση τον υπάρχοντα σχεδιασμό, ο ΟΔΔΗΧ ήδη προσανατολίζεται στην έκδοση νέων τίτλων. Αυτά τα χρήματα προφανώς θα προστεθούν στα ταμειακά διαθέσιμα.
·        Χωρίς να υπολογίζουμε την δυνατότητα αύξησης εντόκων γραμματίων.
·        Η ΝΔ δεν αμφισβήτησε ότι μπορούν να εξασφαλιστούν έτσι 4,5 δις

Ευρωπαϊκοί πόροι                           

Σε όσα είπαμε πρέπει να προστεθούν και οι πόροι από Ευρωπαϊκά εργαλεία όπως το SURE
·        Η ΝΔ δεν αμφισβήτησε ότι μπορούν να εξασφαλιστούν έτσι 1,5 δις

Όλα αυτά, με βάση τους πιο συντηρητικούς υπολογισμούς που και η ΝΔ παραδέχεται, αθροίζουν σε περίπου 24,2 δις (13,7+4,5+4,5+1,5=24,2 δις).

                                                                                                                                                

3.   Ναι αλλά δεν υπολογίζετε αναστολές φόρων και μειώσεις εσόδων.


Λάθος. Όπως είδαμε, ο συνολικός διαθέσιμος χώρος είναι  τουλάχιστον 24,2 δις (χωρίς να υπολογίζουμε τα 15,7 που είναι για ασφάλεια στο χρέος) και λαμβάνοντας τις πιο συντηρητικές προβλέψεις που αποδέχεται και η κυβέρνηση.

Η ΝΔ μας ενημέρωσε ότι η πρόβλεψή της για μειώσεις εσόδων είναι 4-5 δις. Είναι προφανές ότι ένα γενναίο πακέτο στήριξης θα σήμαινε μικρότερες μειώσεις εσόδων (αφού μέρος των χρημάτων που θα κατευθυνόταν στην πραγματική οικονομία θα επέστρεφε στα δημόσια ταμεία) αλλά ας πάρουμε την πιο συντηρητική εκδοχή την οποία αποδέχεται και η ΝΔ. Σύμφωνα με αυτή, θα χρειαστούν 4-5 δις για να αναπληρώσουν τις μειώσεις εσόδων.

Οι αναστολές φόρων και εισφορών υπολογίζονται στα 3,5 δις. Αν και πάλι ένα γενναίο πακέτο στήριξης θα σήμαινε ότι και αυτό το ποσό θα ήταν μικρότερο.

Άρα, ακόμη και με τις παραδοχές της ΝΔ, η συνολική μείωση των εσόδων ανέρχεται σε 7,5-8,5 δις ευρώ.

·       Αυτό σημαίνει ότι αν από τα 24,2 δις που η ΝΔ παραδέχεται ότι μπορούν να αξιοποιηθούν, αφαιρέσουμε 7,5-8,5 δις, που είναι οι ανάγκες που θα προκύψουν λόγω των μειωμένων  εσόδων, υπάρχει χώρος για δαπάνες τουλάχιστον 15,7-16,7 δις ευρώ με τους πιο συντηρητικούς υπολογισμούς (24,2 μείον 7,5 με 8,5).

·       Αρά το πρόγραμμα του ΣΥΡΙΖΑ που προβλέπει μέτρα 13,4 δις ευρώ είναι απόλυτα εφαρμόσιμο.

Μάλιστα, αν εφαρμοστεί το πρόγραμμά μας, καθώς θα εισρεύσει χρήμα στην πραγματική οικονομία, τόσο η μείωση εσόδων όσο και οι αναγκαίες αναστολές θα είναι σαφώς μικρότερες.

Παρόλα αυτά το πρόγραμμά μας αποδεικνύεται ότι είναι  εφικτό ακόμη και αν πραγματωθεί το πιο αρνητικό σενάριο.


4.   Με το πρόγραμμά σας δεν κινδυνεύουμε να μπούμε σε μνημόνια;



Σε μνημόνιο μπαίνουν οι χώρες που χάνουν την πρόσβαση στις αγορές. Ως ΣΥΡΙΖΑ, θωρακίσαμε τη χώρα με το «μαξιλάρι». Όμως, η κυβέρνηση αρνείται να το χρησιμοποιήσει με τον σωστό τρόπο, βάζοντας τη χώρα σε περιπέτειες. Έτσι ο κίνδυνος μνημονίου είναι κάθε άλλο παρά αμελητέος. Ο καλύτερος τρόπος να αποφευχθεί το μνημόνιο είναι να μην εκτροχιαστεί ο λόγος Χρέος/ΑΕΠ. Αυτό, το πρόγραμμά μας το επιτυγχάνει αφενός συγκρατώντας τον αριθμητή (καθώς οι δαπάνες από τα ταμειακά διαθέσιμα δεν αυξάνουν το χρέος) και αφετέρου συγκρατώντας την πτώση του παρονομαστή δηλαδή την ύφεση.

Να αντιστρέψουμε όμως λίγο το ερώτημα;

Το να κλείσουν χιλιάδες επιχειρήσεις, να διαλυθούν οι εργασιακές σχέσεις, να έχουμε ξανά μια ανθρωπιστική κρίση, δεν είναι ουσιαστικά μνημόνιο; Τα μνημόνια ήταν μέτρα που επέβαλαν οι δανειστές γιατί είχαν μια ατζέντα. Αυτή την ατζέντα νομοθετεί η κυβέρνηση τώρα! Σε όλους τους τομείς: εργασιακά, οικονομία, περιβάλλον, οι πολιτικές που ακολουθούνται είναι συνέχεια της περιόδου 2010-2014. Μνημονιακές θα είναι και οι συνέπειες αυτών των μέτρων – και στην οικονομία και στην κοινωνία και στην αύξηση του χρέους ως ποσοστό του ΑΕΠ. Βέβαια, η συνεπακόλουθη πτώση του εισοδήματος είναι δυστυχώς πολύ πιθανό να οδηγήσει και στα κανονικά μνημόνια, τα οποία βιώσαμε τα προηγούμενα χρόνια, όπου τα μέτρα αυτά επιβάλλονταν και η χώρα είχε απωλέσει κρίσιμους βαθμούς ελευθερίας.

Φυσικά τα όσα ανακοίνωσε η κομισιόν είναι ένας ακόμα λόγος για να έχουμε τώρα ένα εμπροσθοβαρές πακέτο όπως προτείνει ο ΣΥΡΙΖΑ, ως γέφυρα στο ταμείο ανάκαμψης αν τελικά περάσει από τη σύνοδο κορυφής.


5.   Τι λέτε για Πρόγραμμα Ανάκαμψης της Commission


Η πρόταση της Commission για το Ταμείο Ανάκαμψης της Ευρωπαϊκής οικονομίας είναι αδιαμφισβήτητα μια θετική εξέλιξη. Μελετώντας την, διαπιστώνουμε τις προτεραιότητες και τους στόχους της Επιτροπής σε βάθος χρόνου, τόσο για την αντιμετώπιση της τρέχουσας κρίσης όσο και για τις προκλήσεις του μέλλοντος. Υπάρχουν σημεία που χρήζουν διευκρινίσεων, όπως για παράδειγμα ενδεχόμενες αιρεσιμότητες για την προώθηση (συγκεκριμένων;) μεταρρυθμίσεων που θα εμπεριέχονται στη διαδικασία του Ευρωπαϊκού Εξαμήνου (Semester). Στα θετικά σημεία συγκαταλέγεται η αύξηση των ίδιων πόρων του ευρωπαϊκού προϋπολογισμού (MFF), ότι έχει και επιχορηγήσεις πέραν των δανείων και ότι υπάρχει και το στοιχείο της αμοιβαιοποίησης. Οι διαπραγματεύσεις του επόμενου διαστήματος θα είναι σκληρές, καθώς ορισμένες χώρες έχουν ήδη εκφράσει τις αντιρρήσεις τους, ενώ για το MFF απαιτείται ομοφωνία. Η επόμενη Σύνοδος Κορυφής (Ιούνιος) αναμένεται με εξαιρετικό ενδιαφέρον.

Σε κάθε περίπτωση, το γεγονός ότι η Ευρώπη φαίνεται διατεθειμένη να δώσει ένα γενναίο πακέτο ενισχύει την άποψη μας για την ανάγκη να στηριχθεί τώρα η ελληνική οικονομία και θα έπρεπε να μειώνει τους φόβους της κυβέρνησης να το πράξει. Εκτός και αν ο φόβος είναι πρόφαση και η άρνηση της κυβέρνησης συνιστά πολιτική επιλογή.



6.   Αφού είναι έτσι η κυβέρνηση γιατί δεν υιοθετεί το πρόγραμμά σας;


Υπάρχουν οι ακόλουθες πιθανότητες: Ή θεωρεί ότι δεν γίνεται ή θεωρεί ότι δεν πρέπει να γίνει. Είδαμε παραπάνω ότι το πρόγραμμα είναι απόλυτα κοστολογημένο και εφαρμόσιμο. Άρα η κυβέρνηση δεν το επιλέγει γιατί έχει διαφορετικό σχέδιο. Είναι προφανές ότι στο σχέδιο της περιλαμβάνεται η απορρύθμιση της εργασίας και η καταστροφή χιλιάδων επιχειρήσεων για να πριμοδοτηθούν άλλες. Με απλά λόγια, η κυβέρνηση βλέπει και αυτή την κρίση ως ευκαιρία. Σε αυτό είμαστε απέναντι.


7.   Πώς κρίνετε τις αντιδράσεις της κυβέρνησης στην πρότασή σας.


Οι αντιδράσεις της κυβέρνησης στο σχέδιό μας Μένουμε Όρθιοι είναι μουδιασμένες. Αρνείται να εμπλακεί, δυστυχώς, σε έναν ουσιαστικό διάλογο.

Ο κ. Πέτσας περιορίστηκε ξανά στην γενικόλογη και αποδεδειγμένα πλέον λανθασμένη  τοποθέτηση της ΝΔ ότι οι προτάσεις διακυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ θα φέρουν τα μνημόνια και την οικονομική καταστροφή, χωρίς φυσικά να στηρίζει την τοποθέτησή του σε συγκεκριμένα στοιχεία.

Ο κ. Σταϊκούρας, προσπαθώντας να αποδημήσει την πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ ως προς το κατά πόσο είναι εφικτή, κατάφερε το ακριβώς αντίθετο. Κατάφερε να αποδείξει ότι η πρόταση μας είναι εφικτή ακόμη και παρά το γεγονός ότι από τα 43 δις που άφησε ο ΣΥΡΙΖΑ τα 11 έχουν ήδη αναλωθεί.

Το αφήγημα της ΝΔ που στηρίχθηκε στην υποτιθέμενη αφαίμαξη της μεσαίας τάξης από τον ΣΥΡΙΖΑ αποδομείται. Ο κόσμος που είναι και αισθάνεται μεσαία τάξη βλέπει τα εισοδήματά του να μειώνονται, τις προοπτικές του να καταρρέουν, και την ΝΔ να λέει αδιάφορα ότι έχουμε καπιταλισμό και είναι φυσικό οι πιο δυνατοί να επιβιώνουν. Είναι απορίας άξιο γιατί η ΝΔ θεωρεί ότι θα καταστραφούν επιχειρήσεις με το πρόγραμμα του ΣΥΡΙΖΑ που δίνει περισσότερα και σε μισθοδοσία και σε άμεση ενίσχυση, και όχι με τη ΝΔ που δίνει λιγότερα και στα δύο.

Βλέπουμε μια κυβέρνηση που αρνείται πεισματικά να κάνει επεκτατική πολιτική μέσω γενναίων δαπανών και συνεχίζει να εστιάζει μόνο σε φοροαπαλλαγές. Μόνο που και αυτές - πιο εμφατικά πλέον- κατευθύνονται σε αυτούς που έχουν κέρδη, δηλαδή στους ισχυρούς, όπως ήταν άλλωστε εξαρχής το σχέδιο.

Η κυβέρνηση αντί να προσπαθεί αποτυχημένα να αποδείξει ότι το πρόγραμμα του ΣΥΡΙΖΑ δεν βγαίνει θα ήταν πολύ πιο χρήσιμη αν εμπλεκόταν σε μια συζήτηση μέτρο προς μέτρο.

Γιατί διαφωνεί με την μη επιστρεπτέα ενίσχυση στις επιχειρήσεις;

Γιατί διαφωνεί με τα μέτρα στήριξης της εργασίας που προτείνουμε;

Γιατί διαφωνεί με το εισόδημα έκτακτης ανάγκης;

Γιατί διαφωνεί με τα πακέτα για τουρισμό και αγρότες;


8.   Και τι ακριβώς προτείνετε;



Μέτρα
Δικαιούχοι / Ωφελούμενοι
Συνολικό κόστος
ΥΓΕΙΑ
Ενίσχυση και αναβάθμιση του ΕΣΥ
Το σύνολο των πολιτών της χώρας
500 εκ*
Ανάπτυξη της Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας
Ανάπτυξη ενός διευρυμένου δικτύου κοινοτικών υπηρεσιών Ψυχικής Υγείας και Κινητών Μονάδων Ψυχικής Υγείας
Μισθολογική αναβάθμιση των γιατρών και του υπόλοιπου προσωπικού του ΕΣΥ
«Θωράκιση» των Υπηρεσιών Δημόσιας Υγείας με δημιουργία μόνιμου μηχανισμού  επιδημιολογικής επιτήρησης της πανδημίας και κάθε  επιδημικής  έξαρσης που απειλεί  τη Δημόσια Υγεία
ΕΡΓΑΣΙΑ
Στις επιχειρήσεις που συνεχίζεται η αναστολή λειτουργίας τους:
Πλήρης κάλυψη του μισθολογικού και μη-μισθολογικού κόστους από το κράτος
1,7 εκ εργαζόμενοι σε επιχειρήσεις που επηρεάστηκαν αρνητικά από την πανδημία
3,7 δισ.

Στις επιχειρήσεις της εστίασης, του τουρισμού και των μεταφορών:
επιδότηση 100% των ασφαλιστικών εισφορών και 40% των μισθών, με υποχρέωση καταβολής του υπόλοιπου 60% του μισθού από την επιχείρηση
Στις υπόλοιπες πληττόμενες επιχειρήσεις: επιδότηση 40% των μισθών και ασφαλιστικών εισφορών, με υποχρέωση καταβολής του υπόλοιπου 60% από την επιχείρηση.

ΕΙΣΟΔΗΜΑ ΕΚΤΑΚΤΗΣ ΑΝΑΓΚΗΣ
Βασίζεται στις ανάγκες ολόκληρου του νοικοκυριού: 400€ για το πρώτο ενήλικο μέλος, 200€ για κάθε πρόσθετο ενήλικο μέλος και 100€ για κάθε παιδί.
4 εκ ωφελούμενοι – 1,9 εκ νοικοκυριά που τουλάχιστον  ένα μέλος τους ανήκει στις παρακάτω ομάδες:
Άνεργοι (επιδοτούμενοι και μη)
Επισφαλώς εργαζόμενοι (με εργόσημο, μπλοκάκι, εποχικοί κλπ)
Αγρότες
ΑΜΕΑ
Καλλιτέχνες
Πληττόμενοι ελεύθεροι επαγγελματίες και αυτοαπασχολούμενοι

3,5 δισ.
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ
Μη-επιστρεπτέα ενίσχυση
Επιχειρήσεις
3 δισ.
Μόνιμη μείωση της προκαταβολής φόρου στο 50%
1,5δισ.
ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ-ΕΣΤΙΑΣΗ
Πρόγραμμα εσωτερικού τουρισμού, επέκταση μεταφορικού ισοδυνάμου και αναστολή για φέτος του τέλους διαμονής
Τουριστικές επιχειρήσεις και επιχειρήσεις στην εστίαση
700 εκ
Μείωση του ΦΠΑ στην εστίαση στο 6%
230 εκ
ΑΓΡΟΤΙΚΟ
Δράσεις για τον αγροτικό τομέα
Αγρότες
300 εκ

ΣΥΝΟΛΟ

13,43δισ


Σε αυτά πρέπει να προστεθούν και η ενίσχυση της ρευστότητας των επιχειρήσεων με 12 δις μέσω της Αναπτυξιακής Τράπεζας, των εμπορικών τραπεζών και άλλων χρηματοδοτικών εργαλείων που περιγράφονται στο πρόγραμμα.

9.   Ποια η λογική των μέτρων; Πως Σχεδιάστηκαν;


Η βασική λογική των μέτρων είναι να μην μείνει κανένας και καμία απέξω. Είδατε και τα παραδείγματα. Το πρόγραμμα σχεδιάστηκε ως εξής:

Πρώτα είδαμε ποιοι είναι οι διαθέσιμοι πόροι. Αφήσαμε μέρος αυτών εκτός, για ασφάλεια.

Μετά, και με βάση τις συναντήσεις που είχαμε με εργαζόμενους και παράγοντες της αγοράς, μελετήσαμε τις πραγματικές ανάγκες και στοχεύσαμε τα μέτρα με βάση αυτές.

 

10.               Μπορείτε να εξειδικεύσετε το εισόδημα έκτακτης ανάγκης


Η λογική του είναι η εξής: Αντί για ένα μέτρο που υπάρχουν κριτήρια για να ενταχθείς, είναι ένα μέτρο που το default είναι να είσαι δικαιούχος εκτός αν αποδεδειγμένα το εισόδημα σου δεν υπέστη καμία αρνητική μεταβολή.

Αντίστοιχες πολιτικές αρχίζουν να εφαρμόζονται και σε άλλες χώρες του ευρωπαϊκού Νότου, προσπαθώντας ταυτόχρονα να αποφύγουν η εμβάθυνση της ύφεσης να μετατρέψει την οικονομική κρίση σε κρίση χρέους, πράγμα που θα προσέδιδε στην πρώτη περισσότερο μόνιμα χαρακτηριστικά.

Το εισόδημα έκτακτης ανάγκης που προτείνει ο ΣΥΡΙΖΑ καλύπτει 1.900.000 νοικοκυριά στα οποία συμμετέχουν άνεργοι, επισφαλώς εργαζόμενοι (εργαζόμενοι με μπλοκάκι, με εργόσημο και με συμβάσεις ορισμένου χρόνου), εποχικοί εργαζόμενοι, ιδίως στον τομέα του τουρισμού, αγρότες, πληττόμενοι ελεύθεροι επαγγελματίες και αυτοαπασχολούμενοι, δημιουργοί, καλλιτέχνες και εργαζόμενοι στον τομέα του πολιτισμού, ΑΜΕΑ. Όπως είναι φανερό, το μέτρο αυτό υποστηρίζει και τμήματα της μεσαίας τάξης που υπέστησαν ραγδαία απώλεια εισοδήματος λόγω της πανδημίας.

Ο σχεδιασμός του έκτακτου αυτού εισοδήματος βασίζεται στις ανάγκες ολόκληρου του νοικοκυριού δίνοντας 400€ για το πρώτο ενήλικο μέλος του νοικοκυριού, 200€ για κάθε πρόσθετο ενήλικο μέλος και 100€ για κάθε παιδί. Οι ήδη επιδοτούμενοι από τον ΟΑΕΔ άνεργοι δικαιούνται το ποσό που προκύπτει για το νοικοκυριό, αφού αφαιρεθεί το επίδομα ανεργίας που ήδη λαμβάνουν. Το έκτακτο εισόδημα που προτείνει ο ΣΥΡΙΖΑ είναι αφορολόγητο και ακατάσχετο.

Σκοπός του εισοδήματος έκτακτης ανάγκης είναι να δώσει στη δοκιμαζόμενη μερίδα της κοινωνίας την δυνατότητα αξιοπρεπούς διαβίωσης έτσι ώστε να μείνει οικονομικά και κοινωνικά ενεργή, ικανή να συμβάλει στην συλλογική προσπάθεια για ανάκαμψη. Παράλληλα, στηρίζει την κατανάλωση και τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις.

Το επίδομα αφορά σχεδόν 4 εκ άτομα, έχει διάρκεια 4 μήνες και το κόστος του αναμένεται να ανέλθει στα 3,5 δις ευρώ.


11.               Μπορείτε να εξειδικεύσετε τα μέτρα για την εργασία;

Πυρήνας της πρότασής μας είναι η καταβολή των μισθών των εργαζομένων στο 100%, η μη αρνητική μεταβολή των σχέσεων εργασίας και αυτονόητα η διατήρηση των θέσεων εργασίας. Η πρότασή μας διακρίνει τρεις κατηγορίες επιχειρήσεων, οι οποίες επιδοτούνται σε διαφορετικό ύψος από το κράτος, πάντα όμως υπό την υποχρέωση της καταβολής μισθών στο 100% και της μη μεταβολής των σχέσεων εργασίας.

Ειδικότερα:
·        Για τις επιχειρήσεις που συνεχίζουν να βρίσκονται σε αναστολή λειτουργίας, προτείνουμε 100% κάλυψη του μισθολογικού και μη-μισθολογικού κόστους από το κράτος.
·        Για τις πληττόμενες επιχειρήσεις στους κλάδους της εστίασης, του τουρισμού και των μεταφορών, επιδότηση 100% των ασφαλιστικών εισφορών και 40% των μισθών από το κράτος, με υποχρέωση καταβολής του υπόλοιπου 60% του μισθολογικού κόστους από την επιχείρηση.
·        Για τις υπόλοιπες πληττόμενες επιχειρήσεις που αρχίζουν να επαναλειτουργούν προτείνουμε επιδότηση 40% μισθών και ασφαλιστικών εισφορών από το κράτος, με υποχρέωση καταβολής του υπόλοιπου 60% του μισθολογικού και μη μισθολογικού κόστους από την επιχείρηση.

Η πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ συνδυάζει την πλήρη προστασία των εργαζομένων με μεγαλύτερη ελάφρυνση για τις επιχειρήσεις, σε σχέση με τη ΝΔ.
Συγκεκριμένα, αν πάρουμε για παράδειγμα έναν εργαζόμενο με καθαρό μισθό (προ φόρου) τα 1000€ βλέπουμε ότι μια επιχείρηση πληρώνει:


ΣΥΡΙΖΑ – επιχείρηση εστίασης, τουρισμού, μεταφορών
ΣΥΡΙΖΑ – λοιπές πληττόμενες επιχειρήσεις
ΝΔ
Μισθός
600€
600€
500€
Εισφορές
0
280€
468€
Σύνολο
600€
880€
968€

Αντίστοιχα ο εργαζόμενος λαμβάνει:


ΣΥΡΙΖΑ – επιχείρηση εστίασης, τουρισμού, μεταφορών
ΣΥΡΙΖΑ – λοιπές πληττόμενες επιχειρήσεις
ΝΔ
Καθαρός Μισθός (προ φόρου)
1000€
1000
800€

Κόστος 3.7 δισ. – Διάρκεια: μέχρι τον Σεπτέμβρη


12.               Μπορείτε να εξειδικεύσετε τα μέτρα στήριξης των επιχειρήσεων;


Αφενός έχουμε την μείωση προκαταβολής φόρου. Το μέτρο είναι μόνιμο (δεν αφορά δηλαδή μόνο το 2020) και αφορά όλους ανεξαιρέτως τους υπόχρεους καταβολής προκαταβολής φόρου.  Το μέτρο αυτό ήταν και στο προεκλογικό μας πρόγραμμα αλλά τώρα είναι επιβεβλημένο.

Κόστος 1,5 δις

Αφετέρου έχουμε την μη Επιστρεπτέα Ενίσχυση ύψους 3 δισ. ευρώ
Το ποσό δίνεται άπαξ σε έμμεσα ή άμεσα πληττόμενους αυτοαπασχολούμενους και επιχειρήσεις και το κόστος του είναι 3 δις. Η ενίσχυση αυτή είναι μη επιστρεπτέα, δεν συνιστά δηλαδή δάνειο με προϋπόθεση την διατήρηση του συνόλου των εργαζομένων για 6 μήνες καθώς και των όρων εργασίας τους.

Η λογική του μέτρου είναι να ενισχυθούν οι επιχειρήσεις με βάση το μέγεθός τους με έμφαση στις μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις. Ο αριθμός των εργαζομένων επιλέγεται ως προσεγγιστικός του μεγέθους της επιχείρησης , μια επιλογή που παράλληλα προστατεύει την απασχόληση.

Άμεση ενίσχυση για τις πληττόμενες επιχειρήσεις, στο ύψος των 2.000 ευρώ ανά εργαζόμενο.

Η ελάχιστη ενίσχυση ανά επιχείρηση διαμορφώνεται στις 2.000 ευρώ (ατομική επιχείρηση) και η μέγιστη στις 100.000 ευρώ.

Στο μέτρο εμπίπτουν και αυτοαπασχολούμενοι με έδρα άλλη από την οικία τους.


Κόστος 3 δις εκ ευρώ  -  Διάρκεια: Άπαξ

Ταυτόχρονα υπάρχουν τα μέτρα ενίσχυσης της ρευστότητας όπως οι μικροπιστώσεις και οι κρατικές εγγυήσεις.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Πάσα άποψη εκφράζεται ελευθέρως από το ISTOLOGIO giorgou MOSXOU, αρκεί να μην περιέχει αήθεις χαρακτηρισμούς