Των μεγάλων δασικών πυρκαγιών και υποβάθμιση
της Δασικής Υπηρεσίας από τις επιλογές της κυβέρνησης, τονίζουν 26 βουλευτές της αξιωματικλής αντιπολίτευσης
Πέντε ερωτησεις για την μεγάλη πυρκαγιά στην Αττικλή που άρχισε από τον Βαρνάβα και έφθασε μέχρι την συνοικία της Αθήνας υπέβαλαν 26 βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ. Ρωτούν τα παρακάτω:
- Γιατί καθυστέρησε τόσο πολύ η έκδοση της ΚΥΑ (29 Ιουλίου), με αποτέλεσμα να χαθεί ουσιαστικά το μεγαλύτερο μέρος της φετινής αντιπυρικής περιόδου; Ενεργοποιήθηκαν οι «Υποστηρικτικές Ομάδες» στην καταστροφική πυρκαγιά της ΒΑ Αττικής;
- Γιατί μέχρι σήμερα δεν έχουν εκδοθεί οι σχετικές αποφάσεις συγκρότησης των ομάδων αυτών εκ μέρους των οικείων Επιθεωρήσεων Εφαρμογής Δασικής Πολιτικής; Ποιοι είναι οι λόγοι καθυστέρησης;
- Γιατί η εφαρμοστική ΚΥΑ για τις «Υποστηρικτικές Ομάδες Διαχείρισης Δασικών Πυρκαγιών μεγάλης έκτασης» όχι μόνο δεν αποσαφηνίζει και δεν ενισχύει το σχετικό πλαίσιο, αλλά αντίθετα οδηγεί στην αδρανοποίησή τους;
- Ισχύει ότι η ΚΥΑ εξαναγκάζει στην πράξη τις «Υποστηρικτικές Ομάδες» να ασκούν τα καθήκοντά τους από την έδρα τους, σε μεγάλη απόσταση από τα πεδία των πυρκαγιών και, επομένως, μόνο μέσω των πληροφοριών που θα λαμβάνουν από το Πυροσβεστικό Σώμα;
- Θα εξετάσουν την αναθεώρηση του «δόγματος» δασοπυρόσβεσης,
προς την κατεύθυνση της μεγαλύτερης εμπλοκής της Δασικής Υπηρεσίας στην
αντιμετώπιση των δασικών πυρκαγιών; Ποια μέτρα θα λάβουν για την
ενίσχυσή της με προσωπικό και εξοπλισμό;
ΕΡΩΤΗΣΗ
Προς τους κ.κ. Υπουργούς:
- Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας
- Περιβάλλοντος και Ενέργειας
Θέμα: «Ανέτοιμος ο μηχανισμός αντιμετώπισης των μεγάλων δασικών πυρκαγιών και υποβάθμιση της Δασικής Υπηρεσίας από τις επιλογές της κυβέρνησης»
Στο άρθρο 35 του νόμου 5057/2023(Α΄ 206) περί «Αναδιάρθρωσης Πολιτικής Προστασίας κ.λπ.» περιγράφεται το πλαίσιο συνεργασίας του Πυροσβεστικού Σώματος με τη Δασική Υπηρεσία για τη διαχείριση πυρκαγιών μεγάλης έκτασης, ενώ προβλέπεται και η σύσταση των «Υποστηρικτικών Ομάδων Διαχείρισης Δασικών Πυρκαγιών μεγάλης έκτασης». Οι ομάδες αυτές συγκροτούνται από «επιστημονικό και ειδικευμένο προσωπικό των Δασικών Υπηρεσιών» (παρ. 2), και καθήκον τους είναι «η αποτύπωση της περιμέτρου της πυρκαγιάς […], με ταυτόχρονη καταγραφή και αποτύπωση των πυροσβεστικών μέσων που επιχειρούν στην περίμετρό της, η εκτίμηση της τρέχουσας και αναμενόμενης συμπεριφοράς της με αναφορά στη μορφολογία του εδάφους, την καύσιμη δασική ύλη, τις επικρατούσες και προβλεπόμενες καιρικές συνθήκες και η διατύπωση προτάσεων προς τον εκάστοτε συντονιστή του πυροσβεστικού έργου» (παρ. 3). Επιπλέον, προβλέπεται (παρ. 2) ότι η «ενεργοποίηση και η μετάβαση της χωρικά αρμόδιας Υποστηρικτικής Ομάδας στον τόπο όπου εξελίσσεται μια μεγάλη πυρκαγιά πραγματοποιούνται μετά από σχετικό αίτημα του εκάστοτε επικεφαλής αξιωματικού του Πυροσβεστικού Σώματος προς τον προϊστάμενο της οικείας Δασικής Υπηρεσίας».
Η ΚΥΑ για την σύσταση των υποστηρικτών αυτών ομάδων διαχείρισης δασικών πυρκαγιών μεγάλης έκτασης υπογράφηκε από τους αρμόδιους υπουργούς με μεγάλη καθυστέρηση στις 29 Ιουλίου (η Κοινή Υπουργική Απόφαση υπ’ Αριθμ. ΥΠΕΝ/Δ ΠΔ/82627/5676), γεγονός που αποδεικνύει την έλλειψη οργάνωσης και προετοιμασίας της κυβέρνησης. Μέχρι σήμερα δεν έχει προχωρήσει η σύσταση των «Υποστηρικτικών Ομάδων», διά της έκδοσης των σχετικών αποφάσεων από τις οικείες Επιθεωρήσεις Εφαρμογής Δασικής Πολιτικής, ειδικά για τις περιοχές που βρίσκονται στην Α’ ζώνη επικινδυνότητας σύμφωνα με τις διατάξεις του ΠΔ 575/1980, με αποτέλεσμα κατά τις πρόσφατες μεγάλες πυρκαγιές να μην έχουν ενεργοποιηθεί. Η μεγάλη καθυστέρηση της πολιτικής ηγεσίας των υπουργείων Κλιματικής Κρίσης και Περιβάλλοντος και Ενέργειας στέρησε από την χώρα μας ακόμη ένα εργαλείο που θα μπορούσε να αποβεί κρίσιμο για την αντιμετώπιση των πυρκαγιών.
Εκτός όμως από το γεγονός ότι στην πράξη δεν ενεργοποιήθηκαν οι υποστηρικτικές μονάδες, μεγάλο προβληματισμό έχει προκαλέσει και το περιεχόμενο της σχετικής ΚΥΑ, καθώς η δυνατότητα εμπλοκής των «Υποστηρικτικών Ομάδων» της Δασικής Υπηρεσίας ουσιαστικά αδρανοποιείται από την προαναφερθείσα εφαρμοστική ΚΥΑ, όπου επισημαίνεται ότι αυτές «σε καμία περίπτωση δεν υπεισέρχονται σε θέματα καταστολής», ενώ δεν αναφέρεται τίποτε για «μετάβαση» του προσωπικού τους στον τόπο της πυρκαγιάς.
Το γεγονός αυτό έρχεται σε αντίθεση με την υπ’ αρ. 181752/2052/07.05.2019 ΚΥΑ των Υπουργών Προστασίας του Πολίτη και Περιβάλλοντος και Ενέργειας της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ για τη «Ρύθμιση θεμάτων συνεργασίας μεταξύ Πυροσβεστικού Σώματος και Δασικής Υπηρεσίας σε κεντρικό και περιφερειακό επίπεδο», που προβλέπει ρητά ότι «Όταν στην οικεία Πυροσβεστική Υπηρεσία περιέλθει η πληροφορία για την έναρξη δασικής πυρκαγιάς, και κρίνεται από αυτήν ως κρίσιμο περιστατικό ενημερώνεται αμέσως η οικεία Δασική Υπηρεσία για την επιτόπια συνδρομή της με αρμόδιο εκπρόσωπό της και τη συνεργασία του με τον επικεφαλής των δυνάμεων καταστολής, προς την κατεύθυνση της αποτελεσματικής αντιμετώπισής της» και ότι «Όταν βρίσκονται σε εξέλιξη περισσότερα του ενός συμβάντα δασικών πυρκαγιών, για την ιεράρχηση της κρισιμότητάς τους σε ότι αφορά την προστασία του φυσικού περιβάλλοντος και ιδιαίτερα των εν γένει δασικών οικοσυστημάτων, ζητείται υποχρεωτικά και η γνώμη του εν λόγω Δασικού υπαλλήλου» (άρθρα 2 και 3 της ΚΥΑ).
Όπως αναφέρεται, μάλιστα, σε σχετικό δημοσίευμα, έμπειροι δασολόγοι και στελέχη της Δασικής Υπηρεσίας χαρακτηρίζουν τη συγκεκριμένη ΚΥΑ ως το τελευταίο χτύπημα με στόχο τον πλήρη αποκλεισμό της Δασικής Υπηρεσίας από τον μηχανισμό αντιμετώπισης των δασικών πυρκαγιών.
Συμπερασματικά:
Επειδή η ΚΥΑ δημοσιεύτηκε με μεγάλη καθυστέρηση και μήνες μετά την έναρξη της αντιπυρικής περιόδου,
επειδή η υποβάθμιση της Δασικής Υπηρεσίας συνεχίζεται, ενώ, όπως αποδεικνύεται και από τις καταστροφικές φετινές πυρκαγιές σε Αττική, Ρέθυμνο, Σέρρες κ.α., το νέο «δόγμα» δασοπυρόσβεσης δεν αποδίδει τα αναμενόμενα,
επειδή ηκυβέρνηση αγνόησετο πόρισμα της «Επιτροπής Goldammer», το οποίο πρότεινε τη δημιουργία του «Οργανισμού Διαχείρισης Πυρκαγιών Δασών και Υπαίθρου» (ΟΔΙΠΥ), αλλά και ενός «Δασικού Σώματος» (ΔΑΣΩ) –μολονότι ο κ. Μητσοτάκης είχε δηλώσει το 2019 ότι «αποτελεί το προσχέδιο για τα βήματα που πρέπει να ακολουθήσουμε»–, ενώ αδιαφορεί και για τις επισημάνσεις της «Πανελλήνιας Ένωσης Δασολόγων Δημοσίων Υπαλλήλων» (ΠΕΔΔΥ) και της «Ένωσης Ελλήνων Δασοπόνων Δ.Υ.» (ΕΕΔΔΥ),
επειδή το φθινόπωρο του 2023, ύστερα από ένα ακόμη καταστροφικό καλοκαίρι, ο Υπουργός Περιβάλλοντος είχε υποσχεθεί 1.200 προσλήψεις στη Δασική Υπηρεσία, και
επειδή η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ παρέδωσε τη δημόσια πολιτική πρόληψης δασικών πυρκαγιών το 2019 η οποία δεν αξιοποιήθηκε ούτε προχώρησαν οι προσλήψεις στις δασικές υπηρεσίες που είχαν προγραμματιστεί,
Ερωτώνται οι αρμόδιοι κ.κ. Υπουργοί:
- Γιατί καθυστέρησε τόσο πολύ η έκδοση της ΚΥΑ (29 Ιουλίου), με αποτέλεσμα να χαθεί ουσιαστικά το μεγαλύτερο μέρος της φετινής αντιπυρικής περιόδου; Ενεργοποιήθηκαν οι «Υποστηρικτικές Ομάδες» στην καταστροφική πυρκαγιά της ΒΑ Αττικής;
- Γιατί μέχρι σήμερα δεν έχουν εκδοθεί οι σχετικές αποφάσεις συγκρότησης των ομάδων αυτών εκ μέρους των οικείων Επιθεωρήσεων Εφαρμογής Δασικής Πολιτικής; Ποιοι είναι οι λόγοι καθυστέρησης;
- Γιατί η εφαρμοστική ΚΥΑ για τις «Υποστηρικτικές Ομάδες Διαχείρισης Δασικών Πυρκαγιών μεγάλης έκτασης» όχι μόνο δεν αποσαφηνίζει και δεν ενισχύει το σχετικό πλαίσιο, αλλά αντίθετα οδηγεί στην αδρανοποίησή τους;
- Ισχύει ότι η ΚΥΑ εξαναγκάζει στην πράξη τις «Υποστηρικτικές Ομάδες» να ασκούν τα καθήκοντά τους από την έδρα τους, σε μεγάλη απόσταση από τα πεδία των πυρκαγιών και, επομένως, μόνο μέσω των πληροφοριών που θα λαμβάνουν από το Πυροσβεστικό Σώμα;
- Θα εξετάσουν την αναθεώρηση του «δόγματος» δασοπυρόσβεσης, προς την κατεύθυνση της μεγαλύτερης εμπλοκής της Δασικής Υπηρεσίας στην αντιμετώπιση των δασικών πυρκαγιών; Ποια μέτρα θα λάβουν για την ενίσχυσή της με προσωπικό και εξοπλισμό;
Οι Ερωτώντες Βουλευτές και οι Ερωτώσες Βουλεύτριες
Κεδίκογλου Συμεών
Ζαμπάρας Μιλτιάδης (Μίλτος)
Αποστολάκης Ευάγγελος
Αυλωνίτης Αλέξανδρος-Χρήστος
Βέττα Καλλιόπη
Γαβρήλος Γεώργιος
Γεροβασίλη Όλγα
Γιαννούλης Χρήστος
Θρασκιά Ουρανία (Ράνια)
Καλαματιανός Διονύσιος
Καραμέρος Γεώργιος
Κασιμάτη Νίνα
Κόκκαλης Βασίλης
Κοντοτόλη Μαρίνα
Μάλαμα Κυριακή
Μαμουλάκης Χαράλαμπος (Χάρης)
Μεϊκόπουλος Αλέξανδρος
Μπάρκας Κωνσταντίνος
Νοτοπούλου Αικατερίνη
Ξανθόπουλος Θεόφιλος
Παναγιωτόπουλος Ανδρέας
Παπαηλιού Γεώργιος
Παππάς Πέτρος
Πούλου Γιώτα
Σαρακιώτης Ιωάννης
Ψυχογιός Γεώργιος
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Πάσα άποψη εκφράζεται ελευθέρως από το ISTOLOGIO giorgou MOSXOU, αρκεί να μην περιέχει αήθεις χαρακτηρισμούς