Αγνοήθηκαν οι όροι προστασίας με την περιβαλλοντική αδειοδότηση εγκατάστασης σταθμών ΑΠΕ στα όρια της ΠΕ Έβρου εντός της ευρύτερης περιοχής του προστατευόμενου Δάσους της Δαδιάς!
Με αφορμή την διαδικασία αδειοδότησης αιολικών σταθμών, αρμοδιότητας της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Μ-Θ, μεταξύ άλλων στην ευρύτερη περιοχή του προστατευόμενου (πρώην;) δάσους της Δαδιάς, από την Ομοσπονδία Συλλόγων Εργαζομένων Αποκεντρωμένων Διοικήσεων Ελλάδας (ΟΣΕΑΔΕ), επισημαίνονται τα εξής:
«α. Η ανάπτυξη των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας (ΑΠΕ) στη χώρα μας, ξεκίνησε από το 1994 ( ν. 2244/94 – κυβέρνηση ΠΑΣΟΚ) και αξιοποιήθηκε ως όχημα για την διευκόλυνση της ιδιωτικοποίησης της τότε δημόσιας ΔΕΗ.
β. Η σκανδαλώδης παράδοση των ΑΠΕ στους επιχειρηματικούς ομίλους μεθοδεύτηκε με την υποχρέωση της δημόσιας τότε ΔΕΗ, να χρηματοδοτήσει και να συνεταιριστεί υποχρεωτικά με ιδιώτες, προκειμένου να επιδοτηθεί με τους όρους του προγράμματος ΕΠΑΝ της Ευρωπαϊκής Ένωσης και στην συνέχεια με τον αποκλεισμό της ΔΕΗ από τις σχετικές χρηματοδοτήσεις!
γ. Ήδη με τον ν. 2941/01 (κυβέρνηση ΠΑΣΟΚ) οι ιδιωτικές επιχειρήσεις ΑΠΕ χαρακτηρίστηκαν ως «κοινής ωφέλειας» με όλα τα σχετικά προνόμια (χωροθέτηση, χρηματοδότηση, δυνατότητα απαλλοτρίωσης κ.λ.π.).
δ. Με το Ειδικό Χωροταξικό για τις ΑΠΕ (ΦΕΚ Β’ 2464/03.12.2008 – κυβέρνηση ΝΔ) άνοιξε ο δρόμος για την εγκατάσταση ΑΠΕ πρακτικά σχεδόν παντού, ακόμα και σε προστατευόμενες περιοχές, με την προκάλυψη προσχηματικών περιβαλλοντικών αδειοδοτήσεων.
ε. Με τον νόμο 3851/10 ( κυβέρνηση ΠΑΣΟΚ ) επιβλήθηκε η υπερίσχυση του Ειδικού Χωροταξικού για τις ΑΠΕ έναντι τυχόν οποιασδήποτε άλλης ρύθμισης αυστηρότερου χαρακτήρα και επανήλθαν σε ισχύ άδειες που είχαν ανακληθεί για περιβαλλοντικούς λόγους.
στ. Με τον ν. 4512/18 (κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ) ιδρύθηκε το λεγόμενο «Χρηματιστήριο Ενέργειας» που οδήγησε στην εκτόξευση των τιμών ηλεκτρικού ρεύματος (αύξηση τιμής χονδρικής κατά 50% στο πρώτο εξάμηνο λειτουργίας του ( α΄ εξάμηνο 2021 – κυβέρνηση ΝΔ). Είναι προφανές ότι η εκτόξευση των τιμών του ρεύματος αποτελεί πρόσθετο κίνητρο κερδοσκοπίας και ασυδοσίας, όταν ειδικά οι ΑΠΕ, ως «καύσιμο» χρησιμοποιούν δωρεάν αέρα ή φως… Ήδη με τον ν. 4014/11 – (κυβέρνηση ΠΑΣΟΚ), είχε ανοίξει ο δρόμος για τις κατά παραγγελία εγκρίσεις / ελέγχους περιβαλλοντικών μελετών από ιδιώτες και την υποκατάσταση των περιβαλλοντικών μελετών με… αυτοδεσμεύσεις (Πρότυπες Περιβαλλοντικές Δεσμεύσεις - ΠΠΔ) που αναλαμβάνουν οι ίδιοι οι επιχειρηματικοί όμιλοι….
ζ. Ο πρόσφατος νόμος για τις εγκαταστάσεις ΑΠΕ (ν.4951/22- κυβέρνηση ΝΔ) πέραν των άλλων διευκολύνσεων προς τους επιχειρηματικούς ομίλους, προβλέπει έλεγχο νομιμότητας για την χρήση της γης των συνοδών έργων (δρόμοι πρόσβασης και ηλεκτρική διασύνδεση) ΜΕΤΑ την εκτέλεση των σχετικών έργων (!!!).
η. Η ασύδοτη δράση των επιχειρηματικών ομίλων ενέργειας, σαφώς ενισχύθηκε και από αποφάσεις δικαστηρίων (πχ. 2499/12 ΣΤΕ - Ολομέλεια) με την οποία θεωρήθηκε σύμφωνη με το Σύνταγμα η χωροθέτηση ΑΠΕ εντός αναδασωτέων εκτάσεων πριν καν ολοκληρωθεί η αναδάσωση, η απόφαση 2579/18 του Ε’ Τμήματος ΣτΕ, η απόφαση 113/13 του ΝΣΚ κ.α όλες πάντα, με πρόφαση το δημόσιο συμφέρον που υπηρετούν οι ιδιωτικές επενδύσεις ΑΠΕ.
θ. Η επίκληση των οδηγιών της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την προστασία του περιβάλλοντος από ορισμένους, αποδεικνύει μόνο άγνοια, αφέλεια ή και σκοπιμότητα, καθώς η σχετική νομοθεσία της Ε.Ε. έχει τον χαρακτήρα κατευθύνσεων και προθέσεων, ενώ σε καμία περίπτωση δεν εμποδίζει τους νομοθετικούς ελιγμούς (υπέρ των επιχειρηματικών συμφερόντων) των κρατών μελών. Αντίστοιχα το Ειδικό Χωροταξικό για τις ΑΠΕ που έχει εγκριθεί το 2008, δεν έχει ακόμα αναθεωρηθεί- επικαιροποιηθεί, όπως ήταν υποχρέωση της χώρας, με αποτέλεσμα να παραπέμπεται στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο η Ελλάδα για περιβαλλοντικές παραβάσεις. Επισημαίνεται ότι το αρχικό Ειδικό Χωροταξικό του 2008 δεν είχε ούτε καν Στρατηγική Περιβαλλοντική Εκτίμηση, όπως είναι προϋπόθεση για τα ανάλογα Χωροταξικά Σχέδια.
ι. Όσο αφορά τις αδειοδοτήσεις στην Δαδιά, παρά το γεγονός ότι η Ορνιθολογική Εταιρεία ισχυρίζεται ότι αφορούσαν στις καμένες εκτάσεις της καταστροφικής πυρκαγιάς στη ΖΕΠ «Νότιο Δασικό Σύμπλεγμα Έβρου», οι επισημάνσεις αυτές αγνοήθηκαν. Ταυτόχρονα, αναδείχθηκε ότι παρακάμφθηκαν από το ΥΠΕΝ οι γνωμοδοτήσεις του ΟΦΥΠΕΚΑ (Οργανισμός Φυσικού Περιβάλλοντος και Κλιματικής Αλλαγής), που παρά τις τεκμηριωμένες αντιρρήσεις, αυτές δεν λαμβάνονται υπόψη στην διοικητική διαδικασία από το ΥΠΕΝ.
κ. Όσοι καταφέρονται γενικά κατά των υπηρεσιών που εμπλέκονται στην αδειοδότηση των ΑΠΕ, δεν πρέπει να ξεχνούν ότι οι συνάδελφοι, ως δημόσιοι λειτουργοί, είναι υποχρεωμένοι να εφαρμόζουν συγκεκριμένη νομοθεσία (αυτή που έχουν ψηφίσει οι κυβερνητικές πλειοψηφίες) και δεν λειτουργούν …αυτοβούλως.
Συμπερασματικά, η τεχνολογία των ΑΠΕ, όπως και κάθε τεχνολογία, δεν ευθύνεται για το πώς αυτή χρησιμοποιείται. Η περιβαλλοντική καταστροφή και η ενεργειακή φτώχεια, οφείλονται πρώτιστα στην επιχειρηματική δράση που θυσιάζει τα πάντα για την θωράκιση και αύξηση της κερδοφορίας της και στην πολιτική που θεωρεί και αντιμετωπίζει την ενέργεια, όχι ως κοινωνικό αγαθό αλλά ως εμπόρευμα. Όπως έχει αποδειχθεί, η τεράστια κερδοφορία των επιχειρηματικών ομίλων που λυμαίνονται την παραγωγή και την εμπορεία ενέργειας, αξιοποιώντας την ψευδεπίγραφη πολιτική της λεγόμενης «πράσινης ανάπτυξης», μπορεί να εξασφαλίσει κάθε νομοθετική ρύθμιση που απαιτείται για την απρόσκοπτη ανάπτυξη κερδών σε βάρος και των λαϊκών αναγκών και του περιβάλλοντος.
Η ορθολογική αξιοποίηση των ΑΠΕ, αξιοποίηση που σταθμίζει τις ενεργειακές ανάγκες του λαού, της κοινωνίας, με την προστασία του περιβάλλοντος και όχι με κριτήριο την κερδοφορία των ομίλων, περνάει αποκλειστικά μέσα από την διαχείριση της ενέργειας ως κοινωνικό αγαθό. Σε αυτή την κατεύθυνση και με αυτούς τους στόχους οφείλει να συνεισφέρει το συνεπές συνδικαλιστικό κίνημα, ως οργανωμένο τμήμα του λαϊκού κινήματος στη χώρα μας, συμβάλλοντας στην διαμόρφωση των αναγκαίων και απαραιτήτων προϋποθέσεων».
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Πάσα άποψη εκφράζεται ελευθέρως από το ISTOLOGIO giorgou MOSXOU, αρκεί να μην περιέχει αήθεις χαρακτηρισμούς