Πέμπτη 27 Απριλίου 2023

Ινστιτούτο Φιλοσοφικών Ερευνών

                                 www.philosophical-research.org         

                                   Απόστολος Πιερρής

             ΣΕΜΙΝΑΡΙΑ

ΙΣΤΟΡΙΚΟΦΙΛΟΣΟΦΙΚΟΥ  ΛΟΓΟΥ

                  ΚΥΚΛΟΣ  ΛΕ΄

                      Ι. 

               Συναντήσεις Πατρών

                              17η

                     27 Απριλίου 2023

               ΙΙ.

                 Χωρολογική Συνάντηση

                    Θηβών, Βοιωτίας

                 28 Απριλίου – 1 Μαΐου             

Ι.                Συναντήσεις Πατρών

                               17η

 

 

  

Πέμπτη 27 Απριλίου, 8.30 μ.μ., στο Μέγαρο Λόγου και Τέχνης, Αίθουσα Διαλέξεων, 2ος όροφος, Πλατεία Γεωργίου Α΄.

 

                             ***

Διαπραγματευόμαστε  επίμονα και υπομονετικά δυο θεμελιώδη ζητήματα αποκαλυπτικής σημασίας.

 

Το πρώτο. Γιατί ηττήθηκε «παραλόγως» η Αθήνα στον Πελοποννησιακό Πόλεμο, γιατί το Θαύμα του Χρυσού Αιώνα κατέληξε σε τραγωδία;  Γιατί απέτυχε παταγωδώς η εμβληματική Επιτυχία;

 

Συνδέσαμε το Αθηναϊκό πρόβλημα με την γενική και διαχρονική αποτυχία του Ελληνισμού στην οργάνωση της μέριμνας του χρόνου, στην αποτελεσματική διαχείριση των αναγκών της ύπαρξης στον χρόνο και κατά τους τρεις πυλώνες της. Επιδείξαμε ακόμη την μεταμόρφωση των αναγκών του χρόνου σε παιδιά κάλλους, την μετουσίωση του μόχθου της χρονικής μέριμνας σε εορτή αιωνιότητας.

 

Και το δεύτερο πρόβλημα, καίριο για την συνοχή του Ελληνισμού. Ποια είναι η σχέση ή η ασχεσία μεταξύ του Κλασσικού και της Ορθοδοξίας; (Του αυθεντικού Κλασσικού με την Δωρική ουσία του, όχι οποιουδήποτε Ευρωπαϊκού Κλασσικισμού. Και της Ορθοδοξίας, όχι οποιουδήποτε Χριστιανισμού. – Προσοχή γιατί όλα τα υποτιθέμενα προβλήματα του πολιτισμικού Ελληνισμού είναι απλά προβλήματα του Νεοελληνικού Ευρωπαϊσμού). Ποια αποκεκαλυμμένη ιερή μαγεία συνάπτει Απόλλωνα και Χριστό στην μορφή εκείνη του ανθρωπομορφισμού του θεού και του θεομορφισμού του ανθρώπου που κάνει τον Υιό του Θεού να συμπίπτει με τον Υιό του Ανθρώπου, όχι μόνο στον Θεάνθρωπο αλλά και σε κάθε σωσμένο Άνθρωπο, ελέυθερο από την δουλεία στον Άρχοντα του Κόσμου τούτου; 

 

Η αποκάλυψή μας συνίσταται στο ότι τα δύο ερωτήματα έχουν, αν διατυπωθούν σωστά, την ίδια απάντηση. Αυτό που έκανε την Αθήνα να αποτύχει και τον Ελληνισμό να αδιαφορεί για την αποτυχία της μεγαλομέριμνας στον χρόνο εν γένει, είναι ακριβώς αυτό που συνέχει το Κλασσικό και το Ορθόδοξο σε μια ενότητα, σαν δύο όψεις του αυτού πράγματος.

 

Θα συνεχίσουμε την έρευνα και αυτήν την φορά, για να ανάψει το φως από την πολλή τριβή. Λειαίνουμε το κάτοπτρό μας για να καταυγασθεί από το φως του Όντος.

 

Θα αρχίσω εκεί που σταμάτησα χωρίς να τελειώσω την προηγούμενη Πέμπτη. Την εμβάθυνση στο μήνυμα του πνευματικού Ευαγγελίου και στη Πρώτη Επιστολή του Ιωάννη. Και θα επανέλθω στον Πίνδαρο. Και ανάλογα με τα ιστορικά μας θέματα.

 

Τίτλους ενθυμηματικούς αφήνω τους δύο τελευταίους:

 

 

Αιών και Χρόνος, Κάλλος και Ανάγκη, Θεός και Μοίρα

                       Ο Ελληνισμός στον Χρόνο:

    Πραγματικότητα της Ιδέας και Ιδέα της Πραγματικότητας

και

                    Εαρινές Ιεροτελεστίες

              Ο Έρως, το Πάθος και το Τέλος του Ανθού

  Από τον Ευαγγελισμό στην Φρικτή Θυσία και την Ανάσταση

 

Προσθέτω, ως περιληπτική θεματολογία και αντίστοιχο τίτλο από τα Σπαρτιατικά: 

 

                            Απόλλων και Χριστός

                     Ελληνισμός και Ορθοδοξία.

            Απολλώνιο Φως, Διονυσιακά Μυστήρια

                    και το Πνευματικό Ευαγγέλιο.           

                    Κλασσική και Βυζαντινή Τέχνη

ΙΙ.

 

ΙΝΣΤΙΤΟΥΤΟ ΦΙΛΟΣΟΦΙΚΩΝ ΕΡΕΥΝΩΝ

[www.philosophical-research.org]

 

 

                            ΣΕΜΙΝΑΡΙΑ

       ΙΣΤΟΡΙΚΟΦΙΛΟΣΟΦΙΚΟΥ ΛΟΓΟΥ

                 ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ Λ. ΠΙΕΡΡΗΣ

                       

                           ΠΕΡΙΟΔΟΣ 2022 - 2023

                

               Χωρολογική Συνάντηση

                   28 Απριλίου – 1 Μαΐου 2023

                    Θήβαι - Βοιωτία

 (έδρα στις «Ελικωνιάδες Μούσες», στον Ελικώνα)

 

Την πρώτη μας χωρολογική επίσκεψη θα κάνουμε φέτος στην Βοιωτία και τις Θήβες. Θα εξερευνήσουμε τον χώρο και το πνεύμα του επί τόπου το τριήμερο της Πρωτομαγιάς. Είναι μια περιοχή εξαιρετικά πυκνή σε πολιτισμική και ιστορική σημασία. Η απλότητα και διαύγεια της πολιτισμικής φυσιογνωμίας της Αιτωλίας αντικαθίσταται εδώ από μια εξαιρετικά σύνθετη πολυδιάρθρωση, που είναι πάντως, όπως αναμένουμε οι γνώστες, εξ ίσου επιφανής και εξόχως αποκαλυπτική.  

Η Βοιωτία είναι πολυδιάστατη εθνοφυλετικά και θρησκειολογικά, αλλά με καθοριστική κυριαρχία του Απολλώνιου βιώματος: ο πρωθήβης Άναξ είναι πανταχού παρών στον χώρο.  (Από αυτήν την άποψη θα την συγκρίνουμε και αντιπαραβάλλουμε προς την γειτονική Αττική και τα τρία Πελοποννησιακά εστιακά πολιτικά κέντρα, Λακωνία, Αργολίδα, Παρρασία / Αρκαδία). Ο Έφορος την θεωρούσε γεωγραφικά και παραγωγικά κεντρικό πεδίο του Ελληνισμού. Δεσπόζουσα είναι και η μυθολογική της παρουσία. Οι δε τροπές της Ελληνικής ιστορίας συμβαίνουν εδώ. Αμύνθηκε και στην επέκταση βόρειων επιρροών προς νότο, στην Στερεά και την Πελοπόννησο (ενάντια στους Θεσσαλούς το πρώτο μισό του 6ου αιώνα, και κατά των Μακεδόνων στο δεύτερο τρίτο του 4ου ).

Αξονικό κέντρο του Βοιωτικού χώρου είναι οι Θήβες. Θα ερευνήσουμε το πεπρωμένο τους αλλά και την δυσκολία τους να λειτουργήσουν ως εστία του πεδίου. Αποκαλυπτικής σημασίας είναι το νευραλγικό ερώτημα που θα διαπραγματευθούμε, γιατί οι Θήβες νίκησαν τον μεγάλο νικητή του διπολικού αγώνα κατά των Αθηνών, την Σπάρτη, τριάντα χρόνια μετά τον θρίαμβό της. Έστησαν την τρίτη ελληνική ηγεμονία (Αρχή),  και πάραυτα έπεσαν. Γιατί;

 

                             *

 

[Μετά το Πρόγραμμα επισυνάπτω για ευκολία αναφοράς τρία παλαιότερα σχετικά κείμενά μου, ένα στοιχειακό και τα άλλα πνευματικό. Συμβουλευθείτε επίσης τις εξής μελέτες μου στον ιστότοπο του Ινστιτούτου, τμήμα Research Projects, κατηγορία «Δωρικές Μελέτες»:

α/   Βοιωτική Γλυπτική κατά τον 7ο και τον 6ο Αιώνα π.Χ.

β/   Ο Χαρακτήρας της Δωρικής Ταυτότητας του Ελληνισμού, V, Το Απολλώνιο Βίωμα του Κούρου. Δωριείς και Κουρήτες στην Στερεά Ελλάδα.

γ/  Ο Χαρακτήρας κλπ., ΧΙΙΙ, Περί Δωρίδος Β΄, … Ερινεόν ηνεμόεντα: το Πνεύμα των Ορέων – Οικήσεις και Μετοικήσεις, Μονές και Πρόοδοι .]

 

                               *      

 

Εστία μας στις χωρολογικές αναζητήσεις θα είναι αρμοζόντως οι «Ελικωνιάδες Μούσες», ψηλά στην πλαγιά του Ελικώνα.

Εποπτεύουμε την Κοιλάδα των Μουσών παρά την Άσκρα του Ησίοδου, και εισπνέουμε (όπως εκείνος βόσκοντας τα κοπάδια του στις ίδιες πλαγιές) την αύρα της. Ο Ησίοδος με την αύρα έγινε «κάτοχος» εκ των Μουσών.

Εμείς;

 

ΣΥΝΟΠΤΙΚΟ ΒΑΣΙΚΟ

             ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ

 

Παρασκευή 28η Απριλίου                          

Προσέγγιση Θηβών από Ελευσίνα – Οινόη – Πάνακτον - Ερυθρές

1.30 μ.μ.        Πλαταιές

3 μ.μ.       Λεύκτρα.

4 μ.μ.          Εύτρησις

8 μ.μ.         Σεμινάριο Ι

                        (α) Μινύες, Καδμείοι, Βοιωτοί

                    Ο Τόπος και η Εθνολογική Συγκρότηση της Αρχαίας  Βοιωτίας.

                        (β)                     Οι Μάχες της Βοιωτίας

                            Κερησσός, Πλαταιές, Κορώνεια, Λεύκτρα, Χαιρώνεια

                                      Το Νόημα της Ελληνικής Ιστορίας

                      

10 μ.μ.         Δείπνο 

 

                                 

 

Σάββατο 29η Απριλίου

10  π.μ.        Θήβαι, Αρχαιολογικό Μουσείο

12.30 μ.μ.     «Ανάκτορο Κάδμου» - Ηλέκτραι Πύλαι –

                       Λόφος και    Ποταμός Ισμήνιος,

                      Ναός Απόλλωνος Ισμηνίου –

                       Πηγή του Άρεος – Δίρκη - Θαλαμωτοί Τάφοι Μεγάλου

                                              Καστελλιού –

                       Αμφείον

 

2.30 μ.μ.            Καβείριον

                        

3.45 μ.μ.        Θεσπιαί – Άσκρη, Κερησσός – Κοιλάδα των Μουσών

 

8 μ.μ.           Σεμινάριο ΙΙ

                            (α)  Η Θηβαϊκή Ταυτότητα: Κούροι και Πίνδαρος

                                    (Μυθολογία, Θρησκειολογία, Γλυπτική, Μορφή Βίου)

                            (β)  Έρως: Λατρεία και Δύναμη

                                       (Ορφικά και Δωρικά)

                             (γ)  Έρως, Μούσες, Απόλλων:

                                     Η Ομηρική και η Ησιόδεια Επική Παράδοση

                                     (Ιωνικός και Δωρικός Ποιητικός Ρυθμός)

                            (δ)  Επική Βοιωτική Μυθολογία

                                      εκτός Ησιόδου και Ησιοδείων:

                               Μινυάς, Θηβαΐς, Οιδιποδεία.

                            (ε)  Οι Μεγάλοι Θεοί Κάβειροι και Ο Μέγας Κούρος

                                     ( Φοινικικά και Δωρικά)

 

10 μ.μ.  Δείπνο    

Κυριακή  30η Απριλίου

9.30  π.μ.       Ιερόν Ογχηστίου Ποσειδώνος και Σφιγγός Όρος – Αλίαρτος -

                       Τιλφούσιον, Τιλφούσα και Απόλλων Τιλφούσιος –

                       Αλαλκομεναί – Κορώνεια –

 

11.30 π.μ.     Χαιρώνεια, Αρχαιολογικό Μουσείο και χώρος.

 

1.30 μ.μ.      Ορχομενός

                        Θολωτός τάφος, Ακρόπολη, Θέατρο, Ιερό των Χαρίτων

                       και Κρήνη Ακιδαλία,

                       Τεγύρα, (Άβαι)

4 μ.μ.        Λαφύστιον Όρος και Λεβάδεια:

                       Τροφώνιον και Ναός Βασιλέως Διός

 

8 μ.μ.              Σεμινάριο ΙΙΙ

                        (α) Αθηνά Ιτωνία, Αθηνά Αλαλκομενηίς και Αθηνά Όγγα

                        (β)  Ποσειδών και Δήμητρα Ερινύς

                        (γ)  Η Διακόσμηση της Οροφής του Ταφικού Δωματίου στον

                                Θολωτό Τάφο του Ορχομενού και η Ζωφόρος από το

                                 «Ανάκτορο του Κάδμου» στην Θήβα: Μυκηναϊκές και

                                                      Μινωικές Επιρροές 

                        (δ)  Ο Απόλλων στην Βοιωτία: Προέλευση και Φύση της

                                  Λατρείας

                        (ε)   Σχέσεις Θηβών και Σπάρτης

                                Ο Απολλώνειος Άξονας Κουρήτων Αιτωλίας –

                                  Δωριέων – Βοιωτών – Κουρήτων Ευβοέων      

              

10 μ.μ.             Δείπνο

  Δευτέρα 1η Μαΐου

 

10.30 π.μ.           Γλίσας – Ύπατον Όρος – Αόνιον Πεδίον

                          Λιθαρές                          

                          Ακραίφνιον

                          Ιερόν Πτώου Απόλλωνος

2 μ.μ.       «Μυκηναϊκό» Κάστρο του Γλα

Επιστροφή

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Πάσα άποψη εκφράζεται ελευθέρως από το ISTOLOGIO giorgou MOSXOU, αρκεί να μην περιέχει αήθεις χαρακτηρισμούς