Δευτέρα 27 Μαρτίου 2023

1945: Στην Πάτρα υπήρξε φιλοκαλλία του Έσπερου


 

Δημοσίευμα του Νεολόγου της εποχής, προκαλεί θλίψη συγκρίνοντας την αδιαφορία του δημάρχου Πελετίδη σήμερα και του κ. Ψωμά που σκιαμαχεί, ενώ γνώριζε το πέρασμα σε φαν!

Ακούγοντας το πρωί σήμερα στον «Α» Ράδιο τον δήμαρχο Πατρέων Πελετίδη, σε ζωντανή συνέντευξή του στον δημοσιογράφο Δημ. Χωρίτο, απογοητεύτηκα. Ήλπιζα πως θα εύρισκε κάποια  λογική δικαιολογία που να ευσταθεί απέναντι στο γεγονός ότι μετά το ξεπούλημα του κινηματογράφου Έσπερου σε φαν, η Πάτρα ξεμένει από ένα έστω θερινό σινεμά, το τελευταίο εάν δεν κάνω λάθος, ο χώρος του οποίου είχε συνδεθεί άρρηκτα με την πολιτιστική-πολιτική δράση στην πόλη.

Η σοφία του δημάρχου λοιπόν, έσταζε από μεγαλείο. Μην ακούτε τι λένε αυτοί της αντιπολίτευσης, δεν ενδιαφέρονται για τον Έσπερο, μόνον τη θέση του δημάρχου θέλουν και δεν τους καίγεται καρφί. Η ενωμένη αντιπολίτευση έχει άλλα ενδιαφέρεται και πηγαίνοντας προς τις εκλογές θα δείτε κι άλλα πολλά.

Αυτά περίπου δικαιολογήθηκε ο δήμαρχος Πελετίδης, θυμίζοντας την Κυριακή των δημοτικών εκλογών του 1986, όπου ο συγχωρεμένος Άννινος έχασε και σάλεψε από το αναπάντεχο κι άρχισε να καλεί το λαό σε... εξέγερση για να μην περάσει η δημαρχία σε ξένα χέρια!

Απαντώντας ο κ. Πελετίδης στο ερώτημα γιατί δεν αντιδρά ο δήμος, την ώρα που πάει στα χέρια φαν ο χώρος, πολύ περισσότερο που το υπουργείο Πολιτισμού έχει χαρακτηρίσει έργο τέχνης το κτίριο του Έσπερου;  κάτι είπε περί αδυναμίας οικονομικής και όποιος θέλει να βοηθήσει τον δήμο μπορεί να προσφέρει.

Φιλοσοφία ακατάληπτη και μη συμβατή με την δήθεν φιλολαϊκή πολιτική, που επαγγέλλεται ο κ. Πελετίδης, χάριν του λαού!

Όμως 900 χιλ. ευρώ είχε να δώσει για την αγορά του χώρου της κεραμοποιίας στο Ζαβλάνι. Κι ας είχε αμίαντο που θα επιβάρυνε οικονομικά το δήμο επιπλέον! Άλο, εάν δεν ευοδώθηκε αυτή η ασύφ=μφορη αγορά, λόγω αποκάλυψης του ντεσού που έκρυβε!

Διαβάζω από τον Νεολόγο της 15 Ιουνίου 1945:

«Η πολί μας έχει από χθες εις την διάθεσή της την πλέον κομψήν, συγχρονισμένην και δροσόλουστον οθόνην: Τον Έσπερον. Εις τα εγκαίνιά του, τα οποία ετελέσθησαν την 8ην εσπερινήν, παρέστησαν αι αρχαί της πόλεως και εκλεκτή μερίς της κοινωνίας μας. Μετά τον αγιασμόν, ο εκ των ιδιοκτητών κ. Γ. Κάτρης ηυχαρίστησε τους προσκεκλημένους με ολίγα απλά και μεστά λόγια.

Όπως είπεν η φιλοδοξία των είνε το έργον των όπως αποτελέσει μίαν αρχήν γενικωτέρου εξωραϊσμού και προόδου.

Κι ακόμη έκανε αναφορά στους «έγκριτους μηχανικούς κ.κ. Σκλαβούνον και Κωνσταντινίδην, οι οποίοι απέδωσαν (το κτίριο) εις πραγματικότητα, με μίαν μοναδικήν τεχνικήν αρτιότητα, σφραγισμένη με την καλαισθησία και την χάριν ανωτέρου γούστου...».

Νεολόγος 15-6-1945. Αρχείο Μουσείου Τύπου της ΕΣΗΕΠΗΝ
 

Αυτά και πολλά άλλα αναφέρει το δημοσίευμα του Νεολόγου, το οποίο μας μυεί στην φιλοκαλλίαν της αντίληψης των Πατρινών, που κράτησαν επί μισό και πλεον αιώνα  ζωντανό τον Έσπερο με τα καταστήματά του στο ισόγειο, όπου εκεί γράφηκαν ιστορίες νεανικού έρωτος, ιδώματα, λογοδόσματα που οδήγησαν σε γάμους, συμφωνίες εμπορικές και αγοραπωλησίες με όνομα!

Αυτά που αποτελούν μέρος της μνήμης που συγκροτεί η ιστορία του εμπορίου  κάθε περιοχής, αγνοήθηκαν από τον δήμαρχο Πατρέων, που δεν δίνει δεκάρα τσακιστή σε τέτοια ταπεινά λαϊκά κελεύσματα!  

Και τώρα που το ζήτημα κεντρίζει τις μνήμες και σαλεύουν οι αισθήσεις του παρελθόντος, ο επικεφαλής του Σπιράλ κ. Ψωμάς δείχνει μέσω δημοσιεύματος τοπικής εβδομαδιαίας εφημερίδας (Γνώμης) να ξιφουλκεί για τον Έσπερο. Καλό το ενδιαφέρον του, όπως και αυτό της αναζήτησης υποστήριξη στην τοπική ΝΔ και θεμιτό.

Υπάρχει όμως ένα αλλά. Πληροφορίες τον φέρουν πριν δύο χρόνια να συζητά με τον δημοτικό σύμβουλο της παράταξής του, τον κ. Θεόδ. Δούρο (σ.σ.; μην τον μπερδέψουμε με τον κλωστοβιομήχανο) για το ζήτημα του Έσπερου, που τότε ήταν στα χέρια φαν της Γιούρομπανκ!

Ξαφνικά σκιαμαχεί ως Δον Κιχώτης υπέρ του Έσπερου. Γιατί όμως δύο χρόνια τώρα κρυβόταν; Γιατί δεν υπέβαλε μία ερώτηση στο Δημ. Συμβούλιο; Θα ενοχλούσε συμφέροντα; Αν όχι, τότε γιατί; 

Νεολόγος 15-6-1945. Αρχείο Μουσείου Τύπου της ΕΣΗΕΠΗΝ

 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Πάσα άποψη εκφράζεται ελευθέρως από το ISTOLOGIO giorgou MOSXOU, αρκεί να μην περιέχει αήθεις χαρακτηρισμούς