Δευτέρα 24 Ιανουαρίου 2022

Ο ΕΦΚΑ οδηγείται στον δρόμο της κατάρρευσης

 


Με το νέο νομοσχέδιο  “εκσυγχρονισμού” του Οργανισμού η κυβέρνηση θέλει να προχωρήσει ακόμα περισσότερο  την διάλυση του κοινωνικού κράτους, την  κομματικοποίηση της δημόσιας διοίκησης και την λεηλάτηση της δημόσιας περιουσίας!

 

«Με το νέο νομοσχέδιο υπό τον τίτλο, «Εκσυγχρονισμός του Ηλεκτρονικού Εθνικού Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης» η κυβέρνηση προχωράει, στην ολοκληρωτική διάλυση της δημόσιας κοινωνικής ασφάλισης.

Η απαξίωση και ο ακρωτηριασμός του e-ΕΦΚΑ, δεν είναι κεραυνός εν αιθρία. Από την ανάληψη της διακυβέρνησης από την ΝΔ, τον Ιούλιο του 2019, ξεκίνησε η υποβάθμιση των υπηρεσιών του φορέα, που σε σύντομο χρονικό διάστημα, έφτασε να αποτελεί το ''μαύρο πρόβατο'' των δομών του δημοσίου, ξεπερνώντας σε ποιότητα παροχής υπηρεσιών προς του πολίτες, ακόμα και τις εφορίες».

Τα παραπάνω τονίζουν υψηλόβαθμα στελέχη του ΣΥΡΙΖΑ, που απασχολούνται με την απόδοση των συντάξεων στους εξερχομένους της εργασίας στην απομαχία.

Και επισημαίνουν:

«Οι συνταξιοδοτικές εκκρεμότητες εκτοξεύτηκαν, τα πληροφοριακά συστήματα κατέρρευσαν και οι υπάλληλοι του e-ΕΦΚΑ βίωσαν και βιώνουν στο πετσί τους την απαξίωση, την στοχοποίηση και τον εξευτελισμό, ως στελέχη της δημόσιας διοίκησης.

Η περίοδος της πανδημίας  αξιοποιήθηκε από την κυβέρνηση της ΝΔ, για να επέλθουν δομικές αλλαγές στο Συστημα Κοινωνικής Ασφάλισης (ΣΚΑ), στην κατεύθυνση της διάλυσης της δημόσιας κοινωνικής ασφάλισης. Τέτοια ήταν η παραχώρηση της έκδοσης των συντάξεων σε ιδιώτες, που ψηφίστηκε πριν από ένα χρόνο καθώς και η  παράδοση  της επικουρικής ασφάλισης στα ιδιωτικά συμφέροντα με την εισαγωγή του κεφαλαιοποιητικού συστήματος,  που ξεκίνησε να εφαρμόζεται πριν από μερικές ημέρες (ν.4826/2021).

Με το νέο νομοσχέδιο  “εκσυγχρονισμού” του ΕΦΚΑ η κυβέρνηση θέλει να προχωρήσει ακόμα περισσότερο  στο δρόμο της διάλυσης του κοινωνικού κράτους, της  κομματικοποίησης της δημόσιας διοίκησης και της λεηλάτησης της δημόσιας περιουσίας.

 

Οι βασικότερες ρυθμίσεις του νομοσχεδίου προβλέπουν τα εξής:

1.Οι γενικοί διευθυντές και οι διευθυντές του e-ΕΦΚΑ δύνανται να επιλέγονται με τριετή θητεία, όχι μόνο από το Δημόσιο, αλλά και από τον ιδιωτικό τομέα (άρθρο 3).

Είναι η πρώτη φορά που παρακάμπτεται η υφιστάμενη δημόσια διοίκηση για την επιλογή στελεχών, σε τόσο νευραλγικές θέσεις. Τα στελέχη του δημοσίου με χρόνια προϋπηρεσία και περγαμηνές θα παραμερίζονται με ευκολία για να προσληφθούν οι «ημέτεροι» με διάτρητες διαδικασίες επιλογής. Οι προκηρύξεις θα διενεργούνται όχι από τον ΑΣΕΠ αλλά με την «σύμπραξη» του ΑΣΕΠ, ενώ είναι χαρακτηριστικό ότι, η διαδικασία επιλογής θα περιλαμβάνει και την «γνωστή» συνέντευξη.

Τα κριτήρια επιλογής φυσικά θα είναι σε πολλές περιπτώσεις φωτογραφικά, αφού θα καθορίζονται με απόφαση του ΔΣ του ΕΦΚΑ στο οποίο ως γνωστόν ο εκάστοτε διορισμένος από την κυβέρνηση Διοικητής, έχει την σχετική πλειοψηφία. Επίσης εντύπωση προκαλεί το γεγονός ότι, οι υπό επιλογή γενικοί διευθυντές και διευθυντές αρκεί να έχουν ένα απλό “Lower” για να μπορούν να προσληφθούν.

Η «αριστεία» σε όλο της το μεγαλείο. Η κυβέρνηση έρχεται να ακυρώσει δικό της νόμο, που προβλέπει συγκεκριμένη διαδικασία, για τα επιτελικά στελέχη του δημοσίου, που ψηφίστηκε μόλις πριν 1,5 χρόνο (για την επιλογή στελεχών της δημόσιας διοίκησης).

Η παράκαμψη της διαδικασίας επιλογής διευθυντικών στελεχών και η συμμετοχή ιδιωτών είναι κατάφορα αντισυνταγματική, ουδεμία σχέση έχει με τις αρχές της διαφάνειας και της αξιοκρατίας και μοιραία προκαλεί σύγκρουση συμφερόντων. Παράλληλα, πρόκειται για ξεκάθαρη «μομφή» και απαξιωτική συμπεριφορά, κατά των υφιστάμενων στελεχών του ΕΦΚΑ, που υπονοείται ότι, είναι ανεπαρκή. Το χειρότερο όμως είναι ότι, δημιουργείται προηγούμενο, για όλο το Δημόσιο.

Οι γνωστοί κομματικά εκλεκτοί «άριστοι» με πτυχία ή χωρίς, θα κατακλείσουν τις επιτελικές θέσεις με τριετείς συμβάσεις, που  θα δεσμεύουν και την επόμενη κυβέρνηση. Φυσικά οι αμοιβές των ιδιωτών θα ανέρχονται σε πολλές χιλιάδες ευρώ (παρακάμπτοντας το Ενιαίο Μισθολόγιο), ενώ θα προβλέπονται και bonus εφόσον πιάσουν συγκεκριμένους στόχους. Τα γαλάζια golden boys ετοιμάζονται να κάνουν ρεσάλτο για να διαλύσουν την καρδιά του κοινωνικού κράτους.

 

2. Καθιερώνεται πριμ παραγωγικότητας και για τους υπαλλήλους που πιάνουν στόχους (ελέγχους, έκδοση συνταξιοδοτικών αποφάσεων, ψηφιοποίηση κλπ) (άρθρο 4).   

Το ποσό αυτό θα αποτελεί κίνητρο για τους υπαλλήλους ώστε να είναι πιο παραγωγικοί. Αφενός η ρύθμιση ισχύει ήδη και αφετέρου η κυβέρνηση με αντίστοιχες διατάξεις έχει κακό προηγούμενο.

Είναι γνωστό ότι με έναν χρόνο καθυστέρηση, στα μέσα Δεκεμβρίου του 2021, κατέβαλλε ο ΕΦΚΑ το μπόνους του 2020 σε 470 εισηγητές και υπάλληλους του ΕΦΚΑ, επί συνόλου 746, οι οποίοι «αρίστευσαν» πιάνοντας το στόχο για την ταχύτερη έκδοση, των εκκρεμών συντάξεων.

Ο ίδιος ο Υπουργός Εργασίας, κ.Χατζηδάκης, αποδεικνύεται ότι, είναι ο πλέον αφερέγγυος στην καταβολή του σχετικού πριμ. 

 

3.Αυξάνονται οι θέσεις μετακλητών που έχει ο Διοικητής και οι Υποδιοικητές του ΕΦΚΑ (άρθρο 5).

Ο λόγος  της αύξησης των μετακλητών θέσεων, δεν θεμελιώνεται πουθενά. Πρόκειται για γνωστά «βολέματα ημετέρων» του επιτελικού κράτους της ΝΔ, που έχουν κατακλύσει το δημόσιο. Άλλωστε αφού αποσπώνται σημαντικές υπηρεσίες του ΕΦΚΑ (πχ υπηρεσία ακινήτων κλπ) για ποιο λόγο να αυξάνονται οι μετακλητοί; 

 

4.Θεσπίζεται fast track διαδικασία απευθείας αναθέσεων, κατά παρέκκλιση της νομοθεσίας, που υπάρχει, για τις δημόσιες συμβάσεις (άρθρο 6).

Η κυβέρνηση ισχυρίζεται ότι το σύστημα προμηθειών γίνεται πιο ευέλικτο και ότι με τον τρόπο αυτό ο φορέας θα εξασφαλίζει αναλώσιμα (μελάνια, εκτυπωτές κλπ) πιο γρήγορα. Η αλήθεια όμως είναι  πως ο ΕΦΚΑ διαχειρίζεται προμήθειες πολλών εκατομμυρίων  ευρώ (πληροφοριακά συστήματα, λογισμικά κλπ) για τα οποία η διαφάνεια και η λογοδοσία θα έπρεπε να είναι το ζητούμενο.

Ο κίνδυνος για σκανδαλώδεις αναθέσεις και διασπάθιση δημοσίου χρήματος είναι παραπάνω από ορατός. Το άρθρο μάλιστα καταλαμβάνει τις διαδικασίες ανάθεσης που εκκινούν από την έγκριση του Κανονισμού Προμηθειών, από τον φορέα και έως πέντε (5) έτη από την έγκριση αυτή. Πρόκειται δηλαδή για έγκλημα μακράς διαρκείας.

 

5. Συστήνεται υπηρεσία «κεφαλο-κυνηγών» στον ΕΦΚΑ (Μονάδα Εσωτερικού Ελέγχου) και ειδικές πειθαρχικές διατάξεις (άρθρα 7-9).

Η κυβέρνηση επιμένει να αποκρύπτει τις βαριές πολιτικές ευθύνες για την «κατάντια» του ΕΦΚΑ και να τις φορτώνει στους υπαλλήλους.

Όσα προβλέπονται με το νομοσχέδιο αυτό στον ΕΦΚΑ αποτυπώνουν τη στρατηγική της κυβέρνησης της ΝΔ και θα αποτελέσουν «πιλότο» για όλο το δημόσιο τομέα. Η κυβέρνηση ετοιμάζει «τυφλά» δικαστήρια, τα οποία θα υφίστανται οι υπάλληλοι σαν πρόβατα επί σφαγή, χαμένοι στις χρόνιες, παθογένειες των υπηρεσιών τους.

Το γεγονός ότι, επικεφαλής των πειθαρχικών ελέγχων τίθεται δικαστικός, καθόλου δεν θα βοηθήσει τις διαδικασίες, καθότι ο φορέας έχει σύνθετα προβλήματα, που τα αγνοεί παντελώς, η τακτική  δικαιοσύνη. Από τα  νέα πειθαρχικά συμβούλια θα απουσιάζουν οι εκπρόσωποι των εργαζομένων του ΕΦΚΑ ώστε να μην υπάρχει κανείς να υπερασπιστεί τους αβοήθητους υπαλλήλους, που με δικά τους έξοδα θα καλούνται να «αποδείξουν ότι δεν είναι ελέφαντες».  

Η πειθαρχική διαδικασία γίνεται πιο σύντομη και πιο πιεστική για όσους δεν πιάσουν τους στόχους.

 

6. Επιχειρείται το μεγάλο ξεπούλημα της ακίνητης περιουσίας του ΕΦΚΑ (άρθρα 10-19 που καταλαμβάνουν και το μεγαλύτερο τμήμα του νομοσχέδιου που τέθηκε σε διαβούλευση).

Μιας περιουσίας, που ανέρχεται σε 400 ακίνητα και κοστολογείται στο 1 δις ευρώ. Η σύσταση εταιρίας ειδικού σκοπού (Εταιρία Αξιοποίησης Ακίνητης Περιουσίας e-ΕΦΚΑ) και η λειτουργιά της με ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια, εγκυμονεί τεράστιους κινδύνους, για το δημόσιο συμφέρον.

Είναι χαρακτηριστικό ότι σήμερα ο ΕΦΚΑ διαθέτει αρμόδια Διεύθυνση Αξιοποίησης Ακινήτων που υπάγεται στην στενή οργανωτική του δομή, διοικούμενη από υπηρεσιακά στελέχη που λογοδοτούν για τις πράξεις και τις παραλείψεις τους. Η απόσχιση της υπηρεσίας, προφανώς έχει στόχο, την ανάθεση της διοίκησης, σε «εξωτερικά» στελέχη, που θα κλείνουν τις δουλειές πιο «γρήγορα» και κυρίως δεν θα δεσμεύονται, από την πειθαρχική διαδικασία, που είναι ιδιαίτερα αυστηρή και την ιεραρχία. Είναι εξόφθαλμο ότι, γνωστά ιδιωτικά συμφέροντα, που θέλει να εξυπηρετήσει η κυβέρνηση, έχουν βάλει στο μάτι τα ακίνητα-φιλέτα του ΕΦΚΑ.

Η κυβέρνηση λειτουργεί για άλλη μια φορά, ως μεσάζων. Το μοντέλο εταιρικής διακυβέρνησης της νέας εταιρίας είναι αντιγραφή από το αντίστοιχο του ΤΕΚΑ (Ταμείο Επικουρικής Κεφαλαιοποιητικής Ασφάλισης) που στόχο έχει να «επενδύει» τις εισφορές των εργαζομένων στα χρηματιστήρια.

Τα αυξημένα εργαλεία  “διαφάνειας και ελέγχου” που προβλέπονται, είναι «στάχτη στα μάτια» καθώς τα σκάνδαλα ακόμα και σε χώρες που αποτελούν πρότυπα εταιρικής διακυβέρνησης, αποδεικνύουν ότι τα golden boys συχνά «κάμπτουν» τους κανόνες, με τις  γνωστές συνέπειες,  για τους ασφαλισμένους και  τους συνταξιούχους. 

 

7. Μεταφέρονται κρίσιμες αρμοδιότητες από το ΔΣ του ΕΦΚΑ στον διορισμένο Διοικητή, ενώ παύουν τα εκπαιδευτικά προγράμματα για την επιμόρφωση των υπαλλήλων και η παραχώρηση των κλειστών κτιρίων του φορέα για πολιτιστικές και κοινωφελείς δραστηριότητες (άρθρο 22).

 

Ø Ο ΣΥΡΙΖΑ - ΠΣ θα παλέψει με όλες του τις δυνάμεις,  στην κοινωνία και στη Βουλή προκειμένου να καταψηφιστεί αυτό το αντικοινωνικό νομοσχέδιο που επιχειρεί να ιδιωτικοποιήσει τον ΕΦΚΑ, να επαναφέρει το πελατειακό κράτος τη δεξιάς, να τρομοκρατήσει του υπαλλήλους και τελικά να οδηγήσει στο ξεπούλημα της δημόσιας περιουσίας του ΕΦΚΑ.

 

Ø Δεσμευόμαστε για την κατάργηση  των απαράδεκτων διατάξεων του νομοσχεδίου.

 

Ø  Δεσμευόμαστε για ένα σύγχρονο λειτουργικό ΕΦΚΑ στην υπηρεσία του πολίτη, για ένα  δίκαιο και βιώσιμο δημόσιο σύστημα κοινωνικής ασφάλισης.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Πάσα άποψη εκφράζεται ελευθέρως από το ISTOLOGIO giorgou MOSXOU, αρκεί να μην περιέχει αήθεις χαρακτηρισμούς