Πέμπτη 19 Μαρτίου 2020

Κύκλοι του ΣΥΡΙΖΑ απαντούν για τον Κορονοϊό




Πώς κρίνετε να μέτρα που ανακοίνωσε η κυβέρνηση για τη στήριξη εργαζόμενων και επιχειρήσεων; ερωτήθηκαν κύκλοι του ΣΥΡΘΖΑ οι οποίοι απαντούν τα παρακάτω:

Η ανακοίνωση των οικονομικών μέτρων της κυβέρνησης αποτελεί ένα πρώτο και αυτονόητο βήμα, το οποίο όμως είναι και ανεπαρκές και αμφίβολης αποτελεσματικότητας. Η κυβέρνηση δυστυχώς δεν αντιλαμβάνεται το μέγεθος της ύφεσης στην οποία βυθίζεται η οικονομία, την επερχόμενη έκρηξη της ανεργίας και τις κοινωνικές διαστάσεις μίας νέας κρίσης που έχει ήδη κάνει την εμφάνισή της.

Πιο συγκεκριμένα: 


1)Το ποσό των 800 ευρώ για 1.5 μήνα είναι εξαιρετικά χαμηλό. Είναι κάτω από τον κατώτατο μισθό και δεν επαρκεί για την κάλυψη των εργαζομένων. Απαιτείται πλήρης καταβολή μισθών και πλήρης κάλυψη του μισθολογικού κόστους των επιχειρήσεων από το κράτος.

2) Χιλιάδες εργαζόμενοι μένουν εκτός του επιδόματος αφού απασχολούνται σε επιχειρήσεις που δεν έχουν κλείσει αλλά υπολειτουργούν. Απαιτούνται οριζόντια μέτρα που θα καλύψουν όλους τους κλάδους της οικονομίας.

3) Για τους ελεύθερους επαγγελματίες και επιχειρηματίες πρέπει να υπάρξει ειδικό επίδομα, το οποίο θα ισούται με το 1/12 του περυσινού καθαρού εισοδήματός τους, με ελάχιστο τον κατώτατο μισθό και μέγιστο ένα πλαφόν που θα ορίσει η κυβέρνηση.

4) Τα κίνητρα και οι παραινέσεις για αποφυγή απολύσεων δεν επαρκούν. Ποιος ξενοδόχος ή επιχειρηματίας πείθεται να μην απολύσει όταν κατακρημνίζεται ο τζίρος του;
- Απαιτείται γενικευμένη απαγόρευση απολύσεων, αλλιώς θα οδηγηθούμε σε έκρηξη της ανεργίας.
- Απαιτείται επιπλέον ακύρωση των απολύσεων που ήδη πραγματοποιήθηκαν τον τελευταίο μήνα καθώς και απαγόρευση δυσμενούς μετατροπής συμβάσεων (για παράδειγμα, πλήρους σε μερικής). 

5) Απαιτείται ρύθμιση για τον μη συμψηφισμό ημερών μη εργασίας λόγω κορονοϊού με τις τακτικές άδειες εργαζομένων.

6) Πρέπει να προστατευθούν οι εργαζόμενοι των επιχειρήσεων των οποίων τα ωράρια έχουν επεκταθεί (πχ σούπερ μάρκετ). Αντιθέτως έχει ανασταλεί η δήλωση των υπερωριών τους, γεγονός που οδηγεί σε πλήρη εξουθένωση των εργαζομένων χωρίς προστασία.

7) Είναι αναγκαίο να δοθεί έκτακτο επίδομα για τα χαμηλά εισοδήματα με στόχο την κάλυψη έκτακτων αναγκών.

8) Απαιτείται αναστολή των πλειστηριασμών της πρώτης κατοικίας για την οποία δεν υπήρξε καμία μέριμνα.

9) Πρέπει, τέλος, άμεσα να υπάρξει παρέμβαση της κυβέρνησης προκειμένου οι τράπεζες να παγώσουν την καταβολή δόσεων κεφαλαίου (χρεωλύσια) και για τα φυσικά πρόσωπα που μέχρι πριν την κρίση ήταν συνεπείς. Ειδάλλως θα βρεθούμε μπροστά σε έκρηξη νέων κόκκινων δανείων και μαζικούς πλειστηριασμούς πρώτης κατοικίας.

Όλα τα παραπάνω συνιστούν απολύτως αναγκαίες παρεμβάσεις για τη στήριξη επιχειρήσεων, εργαζομένων και νοικοκυριών. Η κυβέρνηση δεν μπορεί να υποτιμά την κλίμακα και το βαθμό μετάδοσης των προβλημάτων στο σύνολο της οικονομίας. Με τις σημερινές της ανακοινώσεις δίνει λιγότερα από όσα μπορεί, χωρίς κανείς να την εμποδίζει να δώσει όσα απαιτούνται. Οφείλει να προχωρήσει άμεσα σε επιπρόσθετα οριζόντια μέτρα στήριξης των επιχειρήσεων και των εργαζομένων, χωρίς να σκέφτεται το δημοσιονομικό κόστος.

Άλλωστε η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ έχει φροντίσει για αυτό, δημιουργώντας το μαξιλάρι ασφαλείας, ώστε τώρα να μπορούμε να δαπανήσουμε ό,τι χρειαστεί πριν να είναι αργά για την οικονομία αλλά και συνολικά για την ελληνική κοινωνία. Χωρίς να σκεφτόμαστε τους περιορισμούς, διότι αν χρειαστεί, υπάρχουν τα 35 δισ που αφήσαμε ως παρακαταθήκη για μια δύσκολη στιγμή. Και αν δεν είναι αυτή η δύσκολη στιγμή, άραγε ποια είναι...


Πώς σχολιάζετε την απόφαση του κ. Μητσοτάκη να απαγορεύσει τις θρησκευτικές συναθροίσεις;

Αναρωτιόμαστε γιατί έπρεπε να περάσουν δέκα μέρες με χιλιάδες πιστούς να συνωστίζονται και να μεταλαμβάνουν στις εκκλησίες ενώ η χώρα βρίσκεται στη δίνη της πανδημίας για να πράξει ο πρωθυπουργός το αυτονόητο. 

Τελικά με πολύ μεγάλη καθυστέρηση, ο κ. Μητσοτάκης επιτέλους ανακοίνωσε αυτό που είχε ζητήσει ο ΣΥΡΙΖΑ από την πρώτη στιγμή, αυτό που επέβαλε η κοινή λογική, αυτό που απαιτούσε η επιστημονική κοινότητα.

Ελπίζουμε ειλικρινά ότι αυτή η πολυήμερη αργοπορία, καθαρά για λόγους μικροκομματικού υπολογισμού και εσωκομματικών ισορροπιών, να μην έχει καταστροφικές επιπτώσεις στη μεγάλη μάχη που δίνει η ελληνική κοινωνία ενάντια στην εξάπλωση του κορωνοϊού.


Γιατί ζητάτε κρατική παρέμβαση ώστε να διασφαλιστεί η επάρκεια σε είδη πρώτης ανάγκης για την ανάσχεση της εξάπλωσης του κορωνοϊού; Τι παρέμβαση ζητάτε;  

Ζητάμε κρατική παρέμβαση διότι στην έκτακτη κατάσταση που βρίσκεται η χώρα, είναι απολύτως αναγκαία η εξάντληση όλων των μέσων για την εξασφάλιση ειδών πρώτης ανάγκης (μάσκες, οινόπνευμα, αντισηπτικά κ.λπ.) για όλους τους πολίτες στον αγώνα ανάσχεσης της εξάπλωσης του κορωνοϊού. Θα συνιστούσε ασυγχώρητη αμέλεια να περιμένουμε από την αγορά να «αυτορυθμιστεί».

Αυτό που λέμε ειδικότερα είναι ότι η Πολιτεία οφείλει:

·        Να αναλάβει κεντρικά την εισαγωγή, διάθεση, τιμολόγηση και γενικά τη διαχείριση των παραπάνω ειδών πρώτης ανάγκης, χωρίς κατ' ανάγκη να θέσει περιορισμούς στην ιδιωτική εισαγωγή αν αυτό δεν κριθεί αναγκαίο.

·        Να πάρει άμεσα όλα τα αναγκαία μέτρα για την εγχώρια παραγωγή εκείνων των ειδών πρώτης ανάγκης από την παραπάνω κατηγορία, τα οποία μπορούν να παραχθούν στη χώρα, είτε από ιδιώτες είτε από το δημόσιο.

·        Να εξασφαλίσει τη διάθεση των παραπάνω ειδών σε φαρμακεία, σε συγκεκριμένες χαμηλές τιμές (διατίμηση) και με σύστημα αναλογικής διάθεσης (δελτίο) για όλες τις οικογένειες και τους πολίτες (για παράδειγμα, με βάση το ΑΜΚΑ).

·        Να απαγορευτεί άμεσα και για προσωρινό (ή όσο χρειαστεί) διάστημα η εξαγωγή των παραπάνω ειδών πρώτης ανάγκης.
Τα ημίμετρα που έχουν ληφθεί ως σήμερα από το υπουργείο Ανάπτυξης δεν επιλύουν το πρόβλημα. Το δημόσιο οφείλει να εγγυηθεί την παροχή των ειδών πρώτης ανάγκης για την προστασία από τον κορωνοϊό σε όλους.


Πώς σχολιάζετε τις αποφάσεις του Eurogroup για την αντιμετώπιση των οικονομικών επιπτώσεων της πανδημίας του κορωνοϊού;

Οι αποφάσεις του Eurogroup μας δημιουργούν ανησυχία για τους ακόλουθους λόγους:

·        Το 1% του ΑΕΠ είναι πολύ μικρό, πολύ λιγότερο από ότι χρειάζεται όπως τονίζουν και μεγάλες, διεθνείς οικονομικές εφημερίδες, όπως οι Financial Times

·        Δεν βοηθάει η προσέγγιση “Θα αφήσουμε τα πράγματα να εξελιχθούν και θα κάνουμε κάτι αν χρειαστεί.” Αντίθετα, χρειάζεται να δράσουμε πριν μας προλάβουν οι εξελίξεις.

·        Ήταν η στιγμή να ζητήσουμε ως χώρα μείωση του στόχου για πρωτογενές πλεόνασμα από το 3,5 στο 2% του ΑΕΠ και σε αυτόν τον στόχο να μην μετράνε οι δαπάνες που θα γίνουνε σε σχέση με τον ιό. Αυτό θα μας εξασφάλιζε σχεδόν 5 δις για να στηρίξουμε άμεσα το δημόσιο σύστημα υγείας και την οικονομία μας.

·        Έχουμε επιπλέον και το μαξιλάρι ρευστότητας των 35+ δις ευρώ που τόσο χλευάστηκε και τώρα αποδεικνύεται απαραίτητο.

Τα παραπάνω θα μας επέτρεπαν:

·           Να κάνουμε περισσότερα για τους εργαζόμενους, όπως για παράδειγμα να καλυφθεί από το κράτος ολόκληρος ο μισθός των εργαζόμενων για όσο χρειάζεται, αντί να υπάρχει ένα μικρό επίδομα στους εργαζόμενους των κλειστών επιχειρήσεων όπως σχεδιάζει η κυβέρνηση.

·           Να κάνουμε περισσότερα για την ρευστότητα.

·           Να δώσουμε ένα έκτακτο επίδομα στους ανθρώπους που χρειάζεται να κάνουν αγορές τώρα και δεν έχουν την οικονομική δυνατότητα.

Η σοφή διαχείριση αυτή τη στιγμή είναι να αφήσουμε το πλεόνασμα να μειωθεί και να κάνουμε τις δημόσιες δαπάνες που χρειάζονται. Και αν δημιουργηθεί πρόβλημα στα δημοσιονομικά έχουμε το μαξιλάρι που μας δίνει ασφάλεια. Διότι τώρα είναι η ώρα που πρέπει να ξοδέψουμε πολλά, να στηρίξουμε το σύστημα υγείας, τις ευάλωτες ομάδες,  τους εργαζόμενους και τις επιχειρήσεις που πλήττονται. Αντίθετα, αν αποφασιστεί να ξοδευτούν λίγα τώρα, η ύφεση θα είναι βαθιά και θα προκαλέσει κρίση και η κρίση δράμα. Είναι κεφαλαιώδους σημασίας, όταν περάσει ο ιός και σταθούμε ξανά όλοι και όλες όρθιοι, να μην έχουμε εργαζόμενους και οικογένειές με μεγάλη οικονομική αδυναμία, που δεν θα μπορούν να καταναλώσουν και άρα θα επεκταθεί η οικονομική κρίση. 

Επομένως, τι ακριβώς προτείνετε;

Έπειτα από τηλεδιάσκεψη που οργάνωσε ο Αλ. Τσίπρας με τα αρμόδια στελέχη του ΣΥΡΙΖΑ, στην οποία εξετάστηκε διεξοδικά η απόφαση του Eurogroup και κρίθηκε πολύ κατώτερη των περιστάσεων για τις προκλήσεις και τους κινδύνους που αντιμετωπίζει η ελληνική οικονομία από την πανδημία, καταλήξαμε στο συμπέρασμα ότι είναι ακόμη πιο επιτακτική η ανάγκη η κυβέρνηση να λάβει υπόψη της και να υλοποιήσει τις προτάσεις που κατέθεσε ο Αλ. Τσίπρας στον κ. Μητστοτάκη κατά την πρόσφατη επικοινωνία τους. (Βλέπε επόμενη ερώτηση).

Τι συζητήθηκε κατά την επικοινωνία του Αλ. Τσίπρα με τον κ. Μητσοτάκη;  

Έκανε σχετική δήλωση ο Αλ. Τσίπρας μετά την επικοινωνία. Η δήλωση είναι η ακόλουθη:

Ζήτησα να επικοινωνήσω με τον κ. Μητσοτάκη γιατί θεωρώ ότι η χώρα βιώνει μια πρωτοφανή κρίση που απειλεί τόσο τη δημόσια υγεία όσο και τη συνοχή της κοινωνίας. Συνεπώς τώρα δεν είναι η ώρα της αντιπαράθεσης, αλλά η ώρα της ευθύνης.

Θέλησα λοιπόν να του μεταφέρω ότι τα στελέχη και τα μέλη του ΣΥΡΙΖΑ είναι εδώ για να βοηθήσουν την Πολιτεία και κυρίως τους αρμόδιους φορείς, το υπουργείο υγείας, τα νοσοκομεία μας, τους γιατρούς και τους νοσηλευτές μας, να ανταπεξέλθουν σε αυτή τη μεγάλη πρόκληση.

Ταυτόχρονα, όμως, του κατέθεσα και μια σειρά από προτάσεις που θεωρούμε ότι έχουν επείγοντα χαρακτήρα.

Οι ιδεολογικές διαφορές μας με τον κ. Μητσοτάκη είναι γνωστές. Η σημαντικότερη εξ αυτών ίσως είναι η διαφωνία μας για τον ρόλο του κοινωνικού κράτους και του Δημόσιου Συστήματος Υγείας σε μια κοινωνία. Σήμερα ωστόσο μπροστά στον φόβο για την απώλεια της ζωής, όλοι στρεφόμαστε στο Δημόσιο Σύστημα Υγείας. Κανείς δεν μπορεί να παραβλέψει πού θα ήμασταν σήμερα αν δεν είχαμε αποκρούσει τις ακραίες λογικές των μνημονίων που ήθελαν 2,5 εκ. ανασφάλιστους έξω από τα δημόσια νοσοκομεία, είσοδο με πέντε ευρώ σε όλους τους ασθενείς, περαιτέρω συρρίκνωση του ιατρικού και νοσηλευτικού προσωπικού, καθώς και κλείσιμο ολόκληρων νοσηλευτικών μονάδων προς όφελος των ιδιωτικών νοσηλευτηρίων.

Και κανείς δεν μπορεί να αγνοήσει πως αν η Ελλάδα σώθηκε μια φορά με την καθαρή έξοδο από τα μνημόνια που καταφέραμε το καλοκαίρι του '18, μετά από 8 ολόκληρα χρόνια ακραίας λιτότητας, σήμερα μπορεί να σωθεί και για δεύτερη φορά, χάρη στην επιλογή να δημιουργήσουμε το μαξιλάρι ασφαλείας των 35 δισ. ευρώ. Αυτό το μαξιλάρι μπορεί να αποτελέσει τη σανίδα σωτηρίας της ελληνικής οικονομίας και κοινωνίας. Κάλεσα λοιπόν τον πρωθυπουργό να μη διστάσει να αξιοποιήσει τώρα αυτή τη σημαντική παρακαταθήκη που με αίσθηση ευθύνης παραδώσαμε, προκειμένου να αντιμετωπίσουμε τη μεγάλη αυτή κρίση της επιδημίας που απειλεί την ελληνική κοινωνία.

Του πρότεινα να διεκδικήσει τη μείωση των στόχων από εφέτος κατά 1,5% του ΑΕΠ, δηλαδή για 3 περίπου δισ. Και ταυτόχρονα να ζητήσει, δαπάνες τουλάχιστον 1% του ΑΕΠ, δηλαδή 2 δισ., να μη συνυπολογιστούν στους δημοσιονομικούς στόχους. Δηλαδή, συνολικά, τουλάχιστον 5 δισ. να χρηματοδοτήσουν την αντιμετώπιση της κρίσης.

Και, ανεξαρτήτως της όποιας απόφασης ληφθεί στο Γιούρογκρουπ, του ζήτησα να μη διστάσει να αξιοποιήσει μέρος από το απόθεμα των 35 δισ. για τις ανάγκες που θα προκύψουν.

Πρώτα από όλα, για την ενίσχυση του δημόσιου συστήματος υγείας με την  προμήθεια του αναγκαίου εξοπλισμού. Το άνοιγμα νέων κλινών ΜΕΘ, αλλά και την άμεση προκήρυξη των 4.000 μόνιμων θέσεων ιατρικού και νοσηλευτικού προσωπικού που εκκρεμούν. Γιατί η άμεση προτεραιότητά μας τώρα είναι να αντέξει το Εθνικό Σύστημα Υγείας. Να προχωρήσει επίσης στην παράταση όλων των συμβάσεων των επικουρικών γιατρών, στη μονιμοποίηση όσων έχουν προσληφθεί ως επικουρικό λοιπό προσωπικό καθώς και όσων έχουν προσληφθεί μέσω προγραμμάτων του ΟΑΕΔ, προκειμένου να ενταχθούν όλοι άμεσα στο σύστημα.

Αλλά, πέρα από την ενίσχυση της Δημόσιας υγείας, οφείλουμε να αντιμετωπίσουμε και τις οικονομικές συνέπειες της κρίσης.

--Του ζήτησα λοιπόν να μη διστάσει να εκπονήσει ένα εξαιρετικά γενναίο πρόγραμμα παροχής ρευστότητας στην πραγματική οικονομία.
--Να προχωρήσει άμεσα στην κάλυψη από το δημόσιο του συνόλου του μισθολογικού και ασφαλιστικού κόστους για τις επιχειρήσεις που με απόφαση της πολιτείας πρέπει να κλείσουν. Για όσο χρειαστεί οι μισθοί των εργαζομένων πρέπει να καταβληθούν στο ακέραιο και να μην υπάρξουν απολύσεις.
--Ταυτόχρονα να καταβάλει έκτακτο επίδομα στα χαμηλά εισοδήματα για την κάλυψη των έκτακτων αναγκών.
--Να ενισχύσει τον ΟΑΕΔ ώστε να διευρυνθούν τα κριτήρια του επιδόματος ανεργίας και να καλυφθούν άμεσα οι εποχικά εργαζόμενοι.
--Αλλά να προχωρήσει και σε έκτακτο επίδομα σε όλους τους ελεύθερους επαγγελματίες, ταυτόχρονα με την αναστολή πληρωμών όλων των φορολογικών υποχρεώσεων για όσο διάστημα οι επιχειρήσεις παραμένουν κλειστές. 
--Τέλος του ζήτησα να παρέμβει στις τράπεζες ώστε να ανασταλούν για όσο διαρκεί η κρίση οι δόσεις  στεγαστικών και επιχειρηματικών δανείων  και φυσικά να επεκταθεί η προστασία της πρώτης κατοικίας. 

Τούτες τις ώρες όλοι οφείλουμε να γίνουμε μια γροθιά για να αντιμετωπίσουμε την κρίση. Χειροκροτούμε με όλη τη δύναμη της ψυχής μας τους ανθρώπους που θέτουν τη ζωή τους σε κίνδυνο για να ζήσουμε οι υπόλοιποι. Αλλά όσοι έχουμε θέση ευθύνης δεν αρκεί να χειροκροτούμε. Οφείλουμε και να πάρουμε αποφάσεις για να τους στηρίζουμε έμπρακτα. Τόσο αυτούς όσο και καθέναν και καθεμιά που θα έχει απώλειες από την κρίση.

Ας γίνει η κρίση αυτή η αφορμή να βγάλουμε τον καλύτερο εαυτό μας. Αυτόν της αλληλεγγύης και της ανθρωπιάς. Και ας είναι η αιτία να συνειδητοποιήσουμε την αξία της δημόσιας παρέμβασης στην οικονομία. Αλλά και την ανεκτίμητη για ώρες σαν αυτή αξία της ενίσχυσης της Δημόσιας υγείας και του κοινωνικού κράτους.

Ποιο είναι το ζήτημα για τους εργαζόμενους με υποκείμενα νοσήματα που θέσατε;

Στα έκτακτα μέτρα που έχουν ληφθεί για την αντιμετώπιση των επιπτώσεων του κορωνοϊού δεν υπάρχει σαφής πρόβλεψη για τους εργαζόμενους με υποκείμενα νοσήματα (π.χ. διαβήτης, καρδιοπάθειες κλπ), οι οποίοι προφανώς εντάσσονται στις ευπαθείς ομάδες. Καμία σχετική πρόβλεψη δεν υπάρχει στις ΠΝΠ, πάρα μόνο για τους καρκινοπαθείς εργαζόμενους στον ευρύτερο δημόσιο τομέα, με αποτέλεσμα ένας εργαζόμενος με υποκείμενο νόσημα να παραμένει στην εργασία του διακινδυνεύοντας πρωτίστως τη δίκη του υγεία. Συμβαίνει λοιπόν το παράδοξο, ενώ πάρα πολλοί υγιείς πολίτες μένουν στο σπίτι για να μην διακινδυνεύσουν την υγεία των πολιτών ευπαθών ομάδων, οι τελευταίοι να μην μπορούν να μείνουν στο σπίτι και να προστατευθούν.

Καλούμε άμεσα την κυβέρνηση να καλύψει με σαφή νομοθετική ρύθμιση τους εργαζόμενους με υποκείμενα νοσήματα. Η σχετική εγκύκλιος που έχει εκδοθεί από το υπουργείο Εργασίας δεν επιλύει το πρόβλημα, δεν δημιουργεί ασφάλεια ούτε στους εργαζόμενους ούτε στους εργοδότες.

Ποιο είναι το κεντρικό μήνυμα της νέας παρέμβασης του ΣΥΡΙΖΑ για την κρίση που προκαλεί η πανδημία του κορωνοϊού;

Ο ΣΥΡΙΖΑ- Προοδευτική Συμμαχία, με αίσθηση ευθύνης απέναντι στην ελληνική κοινωνία, αυτή τη δύσκολη ώρα «βάζει πλάτη» ώστε όλοι μαζί να νικήσουμε την επιδημία και τις επιπτώσεις της.

Είμαστε έτοιμοι να συνεισφέρουμε με τα στελέχη μας όπου χρειαστεί αλλά και να αξιοποιήσουμε όλες τις διεθνείς μας επαφές προς αυτή την κατεύθυνση. 

Τώρα είναι ώρα ευθύνης.

Η χώρα και ο λαός μας βρίσκεται σε μια εξαιρετικά δύσκολη όσο και πρωτοφανή κατάσταση, όπως άλλωστε και το μεγαλύτερο μέρος του πλανήτη, μπροστά στην έξαρση της πανδημίας του κορωνοϊού.

Τούτες τις ώρες αυτό που προέχει είναι η ανθρώπινη ζωή.  Γι’ αυτό θεωρούμε κρίσιμο να επαναφέρουμε το σύνολο των προτάσεών μας για την άμεση ενίσχυση με ιατρικό και επικουρικό προσωπικό του Εθνικού Συστήματος Υγείας.

Ταυτόχρονα, όμως, πρέπει να αντιμετωπίσουμε έγκαιρα και αποτελεσματικά και τις οικονομικές συνέπειες του κορωνοϊού, που πλήττουν ήδη τη συντριπτική πλειοψηφία των επιχειρήσεων και των εργαζομένων.

Και αν για τον κορωνοϊό το φάρμακο αποτελεί ακόμη ζητούμενο για την παγκόσμια επιστημονική κοινότητα, για την οικονομία το φάρμακο δεν είναι άγνωστο: Απαιτείται άμεση χαλάρωση των δημοσιονομικών περιορισμών και γενναία δημόσια παρέμβαση.

Όπως παραδέχτηκε σήμερα και ο κυβερνητικός εκπρόσωπος, το ταμειακό μαξιλάρι μας δίνει ένα πολύ σημαντικό πλεονέκτημα. Ας το αξιοποιήσουμε.

Πρέπει να δράσουμε τώρα, αύριο θα είναι πολύ αργά. Οφείλουμε να περιορίσουμε τόσο την εξάπλωση του ιού όσο και τις οικονομικές επιπτώσεις του.


Πώς σχολιάζετε την απόφαση της κυβέρνησης να προσληφθούν εκτάκτως 2000 νοσηλευτές και λοιπό προσωπικό στις δημόσιες δομές υγείας; 

Με καθυστέρηση αρκετών ημερών από την εμφάνιση κρουσμάτων κορωνοϊού και στη χώρα μας, το υπουργείο Υγείας ανακοίνωσε 2000 προσλήψεις συμβασιούχων νοσηλευτών και λοιπού προσωπικού στα νοσοκομεία, Κέντρα Υγείας και ΕΚΑΒ.

Είναι θετικό ότι αυτή η πολύ κρίσιμη «ένεση»  ανθρώπινου δυναμικού  στο ΕΣΥ θα έχει διετή διάρκεια (και όχι 4μηνη όπως αρχικά είχε δηλωθεί) και ότι θα γίνει μέσα από την ηλεκτρονική πλατφόρμα και τις λίστες για το επικουρικό προσωπικό όλων των κατηγοριών που είχαν συγκροτηθεί ανά Υγειονομική Περιφέρεια. 

Είναι αρνητικό όμως το γεγονός ότι το υπουργείο Υγείας δεν έχει ακόμα προκηρύξει τις 1500 μόνιμες θέσεις νοσηλευτών-λοιπού προσωπικού, που είχαν πάρει έγκριση από το ΓΛΚ πριν τις εκλογές και αφορούσαν το 2019.  Και φυσικά δεν υπάρχει καμιά δέσμευση από την κυβέρνηση ότι θα δρομολογηθούν οι επιπλέον 2500 προσλήψεις γιατρών και άλλων εργαζομένων στο ΕΣΥ, που είχαν σχεδιαστεί για το 2020 με βάση τον κανόνα 1:1(προσλήψεις/αποχωρήσεις στο Δημόσιο) από την προηγούμενη κυβέρνηση . 

Η πρώτη και επιβεβλημένη αυτή κίνηση ενίσχυσης του ΕΣΥ με 2000 συμβασιούχους θα μείνει κενό γράμμα αν δεν συνοδευτεί με σχέδιο προκήρυξης μόνιμων θέσεων και μάλιστα με ενισχυμένη μοριοδότηση προϋπηρεσίας, έτσι ώστε να έχουν ένα σοβαρό  κίνητρο προσέλευσης οι νοσηλευτές και οι υπόλοιπες κατηγορίες επαγγελματιών υγείας για να συνδράμουν στη λειτουργία του ΕΣΥ σ’ αυτή τη δύσκολη φάση. 

Σε κάθε περίπτωση, θεωρούμε ότι οι προσλήψεις αυτές πρέπει  να έχουν στόχο κυρίως τη λειτουργική υποστήριξη των ΜΕΘ (για την ενεργοποίηση όλων των κλειστών κλινών εντατικής νοσηλείας στο ΕΣΥ), των ΤΕΠ (Τμημάτων Επειγόντων Περιστατικών) και συγκεκριμένων δομών Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας ( ΠΦΥ), ιδιαίτερα στα αστικά κέντρα. Αυτά τα Κέντρα Υγείας  μπορούν να παίξουν ρόλο «δομών ΠΦΥ αναφοράς» για την έξω-νοσοκομειακή διαχείριση περιστατικών με κορωνοϊό που δεν απαιτούν νοσηλευτική φροντίδα, αποσυμφορώντας και «προστατεύοντας»  τα νοσοκομεία . 

Ο ΣΥΡΙΖΑ θα συνεχίσει με υπευθυνότητα  να παρακολουθεί και να ελέγχει  την υλοποίηση των αναγκαίων μέτρων θωράκισης του ΕΣΥ και των δεσμεύσεων της κυβέρνησης, με στόχο τη θετική συμβολή στην αποτελεσματικότερη διαχείριση αυτής της νέας διασυνοριακής απειλής για τη Δημόσια Υγεία.

Ποια είναι τα συμπεράσματά σας, μέχρι στιγμής, από την πανδημία του κορωνοϊού;

Θα έχουμε την ευκαιρία να συζητήσουμε νηφάλια όταν περάσει η κρίση της πανδημίας και οι επιπτώσεις της, και πρέπει να το κάνουμε αυτό σε εθνικό, ευρωπαϊκό και διεθνές επίπεδο. Ωστόσο, εκείνο που εμείς επισημαίνουμε σε αυτή τη φάση είναι ότι η πανδημία του κορωνοϊού αποδεικνύει, ακόμη μία φορά, δύο πράγματα. Αφενός, το πόσο ιδεοληπτικό είναι το δόγμα του οικονομικού νεοφιλελευθερισμού, που θεοποιεί τις αγορές και τα περιμένει όλα από αυτές. Και, αφετέρου, πόσο ανεύθυνο, επικίνδυνο και ανορθολογικό είναι να υπονομεύονται τα δημόσια συστήματα υγείας χάριν της λιτότητας, όπως ήταν η κυρίαρχη πολιτική στην Ευρώπη αλλά και αλλού τα προηγούμενα χρόνια.

Σήμερα, νιώθουμε δικαιωμένοι για την πολιτική επιλογή που κάναμε ως κυβέρνηση στον χώρο της υγείας. Να θέσουμε ως προτεραιότητα την αποκατάσταση του ετοιμόρροπου δημόσιου συστήματος υγείας που παραλάβαμε από την κυβέρνηση Σαμαρά – Βενιζέλου το 2015 και να επιδιώξουμε με κάθε τρόπο την ενίσχυσή του. Κι αυτό, παρά τις αντίξοες δημοσιονομικές συνθήκες που επίσης μας κληροδότησε η προηγούμενη κυβέρνηση.

--Νιώθουμε δικαιωμένοι διότι ακυρώσαμε τις 7.500+ διαθεσιμότητες και χιλιάδες απολύσεις νοσηλευτικού και ιατρικού προσωπικού που είχε δρομολογήσει ο ίδιος ο κ. Μητσοτάκης ως αρμόδιος υπουργός. Αντ’ αυτών, ενισχύσαμε το δημόσιο σύστημα υγείας με χιλιάδες μέλη προσωπικού ενώ, όταν καταφέραμε να βγούμε από τα μνημόνια και τους περιορισμούς τους, δρομολογήσαμε επιπλέον 10.000 προσλήψεις για τα επόμενα 4 χρόνια, μεταξύ των οποίων και 1.500 προσλήψεις για το 2019, οι οποίες ακόμη εκκρεμούν, και 2.500 για το 2020.

--Νιώθουμε δικαιωμένοι, διότι διασφαλίσαμε την πρόσβαση όλων των πολιτών στο δημόσιο σύστημα υγείας, ακυρώνοντας τον αποκλεισμό για 2 εκατομμύρια ανασφάλιστους πολίτες που είχε επιβάλλει η προηγούμενη κυβέρνηση καθώς και κάμποσα εκατομμύρια που είχαν χρεωθεί οι πολίτες μέσω της εφορίας για τη νοσηλεία τους.

--Νιώθουμε δικαιωμένοι που, ενώ παραλάβαμε τον ΕΟΠΥΥ που χρωστούσε περίπου 2 δις σε ιδιώτες παρόχους υγείας και απέδιδε μόνο 100 εκατομμύρια ευρώ τον χρόνο στα δημόσια νοσοκομεία, καταφέραμε να τον νοικοκυρέψουμε παραδίδοντάς τον με ληξιπρόθεσμα χρέη λιγότερο από 300 εκ., να αποπληρώνει κανονικά τους παρόχους και κυρίως να έχει εξαπλασιάσει τη χρηματοδότηση του ΕΣΥ (νοσοκομεία, Κέντρα Υγείας).

--Νιώθουμε δικαιωμένοι που καταφέραμε να διασφαλίσουμε τους πόρους για να ανανεώσουμε κατά 50% τον στόλο του ΕΚΑΒ (300 νέα ασθενοφόρα) αλλά και να περιθωριοποιήσουμε τα διάφορα συμφέροντα που επί χρόνια ναρκοθετούσαν την ολοκλήρωση των συναφών διαγωνισμών.

--Νιώθουμε δικαιωμένοι που, στη θέση του πλήρως αποδιαρθρωμένου συστήματος Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας που παραλάβαμε, καταφέραμε να σχεδιάσουμε και να αρχίσουμε να υλοποιούμε ένα σύγχρονο και αποτελεσματικό δημόσιο σύστημα ΠΦΥ παραδίδοντας 125 Τοπικές Μονάδες Υγείας (ΤΟΜΥ). Σε αυτές, μόνο επί των ημερών μας, είχαν απευθυνθεί πάνω από 1 εκ. πολίτες με το 78% από αυτούς να αντιμετωπίζει το πρόβλημα υγείας στις τοπικές μονάδες και μόνο το 22% να χρειάζεται να παραπεμφθεί σε νοσοκομείο. Ενώ σχεδιάζαμε και τη δημιουργία κινητών μονάδων ΠΦΥ που θα επισκέπτονταν τις δυσπρόσιτες περιοχές.

--Νιώθουμε δικαιωμένοι που διασφαλίσαμε τη λειτουργία 120 επιπλέον ΜΕΘ σε σχέση με αυτές που παραλάβαμε.

-- Νιώθουμε δικαιωμένοι για την πληθώρα θεσμικών παρεμβάσεων, όπως π.χ. την πολιτική για το φάρμακο, το νέο σύστημα για τις προμήθειες υγείας, την εξυγίανση του ΚΕΕΛΠΝΟ και τον μετασχηματισμό του στον ΕΟΔΥ, την κατάργηση των ακριβοπληρωμένων συμβάσεων με ιδιώτες για την καθαριότητα στα νοσοκομεία. Και πολλά άλλα που θωράκισαν το σύστημα από  την κακοδιαχείριση, τη διασπάθιση δημόσιου χρήματος και τη διαφθορά, τα οποία στερούσαν πολύτιμους πόρους από το δημόσιο σύστημα υγείας.  

Νιώθουμε όμως δικαιωμένοι και για τη στρατηγική επιλογή μας να βγάλουμε τη χώρα από τα μνημόνια και μάλιστα με καθαρή έξοδο (και όχι όπως πρότειναν κι επεδίωκαν ο κ. Στουρνάρας και άλλοι, μέσω πιστοληπτικής γραμμής που προϋποθέτει νέο μνημόνιο) και με τη δημιουργία επαρκούς μαξιλαριού ρευστότητας. Κάτι που, σε συνδυασμό με την ελάφρυνση χρέους που είχαμε διεκδικήσει και πετύχει (αντίθετα από τους Σαμαρά – Βενιζέλο που διεκδικούσαν πιστοποιητικά βιωσιμότητας ενός χρέους που όλος ο κόσμος γνώριζε ότι ήταν μη βιώσιμο), μας επιτρέπει σήμερα να μπορούμε να λάβουμε τα απαραίτητα μέτρα για να αντιμετωπίσουμε την πανδημία του κορωνοϊού και τις επιπτώσεις της, μέτρα για την παραπέρα ενίσχυση του δημόσιου συστήματος υγείας και μέτρα για να αντιμετωπιστούν οι οικονομικές επιπτώσεις της πανδημίας.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Πάσα άποψη εκφράζεται ελευθέρως από το ISTOLOGIO giorgou MOSXOU, αρκεί να μην περιέχει αήθεις χαρακτηρισμούς