Για την ολοκλήρωση της 3ης αξιολόγησης (σημεία από την ενημέρωση των
πολιτικών συντακτών από τον Δ. Τζανακόπουλο)
Η έγκαιρη
ολοκλήρωση της τεχνικής συμφωνίας και μάλιστα χωρίς πρόσθετα μέτρα αποτελεί
αναμφισβήτητα μια επιτυχία για την ελληνική κυβέρνηση.
Το γεγονός ότι για πρώτη
φορά μετά από μια εφταετία δεν χρειάζεται η νομοθέτηση νέων δημοσιονομικών
μέτρων σημαίνει ότι η δημοσιονομική προσαρμογή που προέβλεπε η συμφωνία του
2015 έχει ολοκληρωθεί και η Ελλάδα βαδίζει με ασφάλεια στην έξοδο από το
πρόγραμμα τον Αύγουστο του 2018. Το
σύνολο του διεθνούς Τύπου αναγνωρίζει πλέον ότι η Ελλάδα θα ολοκληρώσει με
επιτυχία το τρίτο πρόγραμμα και θα ανακτήσει την οικονομική και πολιτική της
κυριαρχία βγαίνοντας από το πλαίσιο της μνημονιακής επιτροπείας το ερχόμενο
καλοκαίρι. Αυτή η εξέλιξη έχει προκαλέσει αναταραχή και πανικό σε συγκεκριμένους επιχειρηματικούς
και εκδοτικούς κύκλους που καθοδηγούν πλέον και την αξιωματική αντιπολίτευση
και καθορίζουν την αντιπολιτευτική τακτική της.
Για το περιεχόμενο της συμφωνίας με τους θεσμούς (από τον Δ. Τζανακόπουλο)
Υπουργείο
Εργασίας:
1. Διασφαλίστηκαν οι συντάξεις χηρείας, με κατώτατο
πλαφόν στο ύψος της εθνικής σύνταξης, δηλαδή τα 384 ευρώ. Συμφωνήθηκε να
θεσμοθετηθεί προνόμιο υπέρ εργατικών απαιτήσεων, οι οποίες θα ικανοποιούνται πριν από οποιονδήποτε άλλο
πιστωτή κατά τη διαδικασία αναγκαστικής εκτέλεσης ή πτώχευσης της επιχείρησης. Το προνόμιο θα αφορά σε οφειλόμενους μισθούς
έως έξι μηνών και το ανώτατο ποσό ικανοποίησης για κάθε μήνα οφειλόμενου μισθού
θα είναι 2,75 φορές επί τον κατώτατο μισθό.
2. Αύξηση του προϋπολογισμού για τα οικογενειακά
επιδόματα κατά 260.000.000 ευρώ, αυξάνοντας το συνολικό ποσό από τα σημερινά
650.000.000 ευρώ σε 910.000.000 ευρώ, δηλαδή μια αύξηση του κοινωνικού
προϋπολογισμού του ύψους του 40%. Παράλληλα,
διευρύνονται οι εισοδηματικές κλίμακες για τα πλέον αδύναμα στρώματα, πράγμα
που σημαίνει ότι οι οικογένειες με 1 και 2 παιδιά, δηλαδή 682.000 οικογένειες
σε σύνολο περίπου 804.000, θα λάβουν οικογενειακά επιδόματα αυξημένα από 57%
έως και 110%.
3. Επιπλέον 40 εκατομμύρια θα
διατεθούν για την παροχή σχολικών γευμάτων ενώ ακόμα 15 εκατομμύρια θα
κατευθυνθούν για την επέκταση των βρεφονηπιακών σταθμών.
Υπουργείο
Παιδείας: Προβλέπεται ότι δεν θα υπάρξει καμία αύξηση διδακτικού
ωραρίου των εκπαιδευτικών και θα συνεχίσει να εφαρμόζεται κανονικά, ο
νόμος 1566 του 1985. Παράλληλα, διαφυλάχθηκε ότι δεν θα υπάρξει καμία αύξηση
του εργασιακού χρόνου των εκπαιδευτικών.
Υπουργείο
Υγείας: Επιτεύχθηκε μια προωθητική συμφωνία αναφορικά με τον συμψηφισμό χρεών του
ΕΟΠΥΥ με αντίστοιχα χρέη των παρόχων προς αυτόν για την περίοδο 2012-2015.
Ενώ το ίδιο συνέβη και για το πρόγραμμα συμψηφισμού που αφορά την είσπραξη του
clawback από το 2017 και μετά με τρόπο θετικό τόσο για τον ΕΟΠΥΥ όσο και για
τους παρόχους. Ο ΕΟΠΥΥ θα μπει στο 2018
με σχεδόν μηδενικά ληξιπρόθεσμα. Επίσης, συμφωνήθηκε η επαναρύθμιση του
ωραρίου λειτουργίας των φαρμακείων, που είχε προκαλέσει προβλήματα στην
πρόσβαση των ασθενών στο φάρμακο. Θεσπίζονται, μεταξύ άλλων, το υποχρεωτικό
ελάχιστο ωράριο λειτουργίας φαρμακείου καθώς και η υποχρεωτική συμμετοχή όλων
των φαρμακείων σε διημερεύσεις και διανυκτερεύσεις.
Υπουργείο
Διοικητικής Μεταρρύθμισης: Από τα
κυριότερα που συμφωνήθηκαν, είναι η ρητή
εξαίρεση από την εφαρμογή του κανόνα προσλήψεων-αποχωρήσεων, το λεγόμενο 1 προς
4, για την ενίσχυση δύο πολύ σημαντικών κλάδων. Ο ένας αφορά τους συμβασιούχους
στην καθαριότητα, ο άλλος είναι αυτός των Πυροσβεστών Πενταετούς Θητείας,
περίπου 2.000 εργαζόμενοι, για τους οποίους θα λάβει τέλος το άδικο καθεστώς
της εργασιακής ανασφάλειας.
Υπουργείο
Ενέργειας- ΔΕΗ: Η ΔΕΗ διατηρεί τον αδιαμφισβήτητο δημόσιο και
κοινωνικό χαρακτήρα της, παραμένει ο βασικός πυλώνας της αγοράς ενέργειας υπό
το νέο θεσμικό περιβάλλον, και που είναι πλήρως εναρμονισμένο με το κοινοτικό
δίκαιο. Σε αντίθεση με τους σχεδιασμούς της προηγούμενης κυβέρνησης για τη
«μικρή ΔΕΗ», συμφωνήθηκε μια παρέμβαση πλήρως συμβατή τόσο με την απόφαση του
Ευρωδικαστηρίου, όσο και με τον στρατηγικό σχεδιασμό της Επιχείρησης. Η
παραγωγική βάση της ΔΕΗ μένει ανέπαφη, με μοναδική εξαίρεση ένα τμήμα των
λιγνιτικών μονάδων, στο οποίο, έτσι κι αλλιώς, θα πρέπει σταδιακά να υπάρξει
αποεπένδυση, στο πλαίσιο του στρατηγικού σχεδίου της Επιχείρησης για στροφή προς
τις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας. Και φυσικά, η παρούσα συμφωνία δεν αφορά
πώληση υδροηλεκτρικών μονάδων, αλλά ούτε και μονάδων φυσικού αερίου.
Για την προστασία της πρώτης κατοικίας (από τον Δ.
Τζανακόπουλο)
Υπενθυμίζουμε
τόσο στο συγκρότημα όσο και στη Νέα Δημοκρατία για άλλη μια φορά ότι με βάση το
ισχύον νομικό πλαίσιο προστατεύεται πλήρως η πρώτη κατοικία των υπερχρεωμένων
λαϊκών νοικοκυριών για οφειλές μέχρι 200.000 ευρώ και για αξίες ακινήτου μέχρι
280.000 ευρώ. Από αυτή τη ρύθμιση καλύπτεται κάτι παραπάνω από το 70% του
συνόλου των ακινήτων πρώτης κατοικίας ενώ την ίδια στιγμή δίνεται και η
δυνατότητα ρύθμισης των σχετικών οφειλών. Επίσης για τους εμπόρους έχει ήδη
νομοθετηθεί και υλοποιείται στην πράξη ο εξωδικαστικός συμβιβασμός για επιχειρήσεις με οφειλές άνω των 20.000
ευρώ. Η δέσμευση της
κυβέρνησης είναι σαφής και συγκεκριμένη. Καμία λαϊκή κατοικία δεν πρόκειται να εκπληστειριαστεί. Κανένα υπερχρεωμένο
νοικοκυριό δεν κινδυνεύει να χάσει το σπίτι του. Αυτοί που κινδυνεύουν είναι οι
μεγαλοοφειλέτες που έπαιρναν αφειδώς δάνεια τα οποία δεν είχαν την δυνατότητα ή
ίσως δεν ήθελαν να αποπληρώσουν καθώς προτιμούσαν να φυγαδεύουν τα χρήματα τους
στο εξωτερικό. Σε ό,τι αφορά τη βούληση των τραπεζών να μην
προχωρήσουν σε πλειστηριασμούς κατοικιών κάτω των 300.000 ευρώ, το συγκεκριμένο
ζήτημα αφορά κατά κύριο λόγο τις τράπεζες, οι οποίες έχουν και τους δικούς τους
λόγους να μην θέλουν να προχωρήσουν σε τέτοιου τύπου πλειστηριασμούς.
Για τη ρύθμιση του χρέους (από τον Δ. Τζανακόπουλο)
Στο Eurogroup
του Ιουνίου του 2017 συμφωνήθηκε ότι θα υπάρχει ένα ταβάνι ως προς τις
ακαθάριστες χρηματοδοτικές ανάγκες του ελληνικού δημοσίου από το 2018 και μετά,
το οποίο ορίστηκε στο 15%. Άρα, δεν θα υπάρξει καμία χρηματοδοτική ανάγκη για την Ελληνική Δημοκρατία
άνω ακριβώς αυτού του ποσοστού. Για να επιτευχθεί αυτό χρειάζεται η
συγκεκριμενοποίηση και ο προσδιορισμός μεσοπρόθεσμων μέτρων που θα στοχεύουν
και θα οδηγούν στο μαθηματικό αποτέλεσμα τού να μην έχουμε χρηματοδοτικές
ανάγκες άνω του 15%. Αυτός ο προσδιορισμός θα γίνει κατά τη διάρκεια των
τελικών διαπραγματεύσεων για την έξοδο από το πρόγραμμα. Αυτό
αποτελεί μία συμφωνία, η οποία ισχύει και δεσμεύει όλα τα μέρη. Οποιοδήποτε
άλλο χρονοδιάγραμμα κείται εκτός των συμπεφωνημένων.
Για τα βραχυπρόθεσμα μέτρα ρύθμισης του χρέους (σημεία από τις δηλώσεις του
Ευκ. Τσακαλώτου)
Ο επικεφαλής
του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Σταθερότητας, Κλάους Ρέγκλινγκ, ανακοίνωσε το αποτέλεσμα
των βραχυπρόθεσμων μέτρων για το χρέος και έκανε σαφές ότι ήταν καλύτερο από το αναμενόμενο, καθώς η
μείωση του λόγου χρέους/ΑΕΠ μέχρι το 2060 θα φτάσει στο 25% αντί για 20% το
οποίο ο ίδιος ανέμενε αρχικά.
Για τα πλεονάσματα (από τον Δ. Τζανακόπουλο)
Η συμφωνία του 2015, την οποία υπέγραψε η ελληνική
κυβέρνηση και την οποία σήμερα υλοποιεί, προέβλεπε 3,5% πρωτογενή πλεονάσματα
για το μεσοπρόθεσμο διάστημα. Η
αρχική θέση της γερμανικής κυβέρνησης ήταν ότι αυτό το 3,5% θα έπρεπε να ισχύει
για περίπου 10 χρόνια. Στο πλαίσιο της διαπραγμάτευσης για την ολοκλήρωση της
δεύτερης αξιολόγησης καταφέραμε να συγκεκριμενοποιήσουμε αυτήν τη γενική ρήτρα,
και να ορίσουμε ως χρονικό ορίζοντα της εφαρμογής του 3,5% πρωτογενών
πλεονασμάτων την πενταετία. Είναι μία θετική εξέλιξη, καθώς απομειώνει
την ένταση της δημοσιονομικής προσαρμογής, αλλά και της επίτευξης πολύ υψηλών
πρωτογενών πλεονασμάτων, τα οποία η ελληνική κυβέρνηση ποτέ δεν αρνήθηκε ότι
είναι εξαιρετικά δύσκολα και είναι πολύ πιθανόν να περιορίζουν την αναπτυξιακή
δυναμική. Δεν νομίζω ότι υπάρχει καμία
περίπτωση να επιστρέψουμε σε καταστάσεις ύφεσης. Για τρία συνεχόμενα τρίμηνα
είχαμε ανάπτυξη το 2017, πράγμα το οποίο είχε να συμβεί από το 2006. Άρα,
έχουμε ένα αναπτυξιακό μομέντουμ.
Για τις τροπολογίες του Υπουργείου Εργασίας
1. Από τον Δ. Τζανακόπουλο
Η κυβέρνηση έχει προθεσμία να νομοθετήσει μέχρι
περίπου τις 10-12 Ιανουαρίου. Μέχρι εκείνη την ημερομηνία θα έχει κατατεθεί και
η σχετική ρύθμιση. Στο πλαίσιο μιας
διαπραγμάτευσης με τους θεσμούς έγιναν οι απαραίτητες σταθμίσεις από τη
μεριά της ελληνικής κυβέρνησης. Το βασικό ζήτημα είναι να επανέλθει το πλαίσιο προστασίας
και εγγύησης των συλλογικών
διαπραγματεύσεων και σε αυτήν την κατεύθυνση δουλεύουμε, καθώς ο διακηρυγμένος
στόχος αυτής της κυβέρνησης είναι να περάσουμε σε ένα καθεστώς βιώσιμης και
δίκαιης ανάπτυξης, με αξιοπρεπείς σχέσεις εργασίας. Σε
αυτήν τη στρατηγική μας επιλογή εντάσσεται και η εξαιρετικά σκληρή και επίπονη
δουλειά, η οποία γίνεται στο πλαίσιο του Σώματος Επιθεώρησης Εργασίας. Από εκεί και πέρα, στο πλαίσιο του
προγράμματος προσαρμογής υπάρχουν και συγκεκριμένα ζητήματα, τα οποία η
κυβέρνηση είναι υποχρεωμένη να υλοποιήσει, για να μπορέσουμε να απενταχθούμε
από το πρόγραμμα προσαρμογής τον Αύγουστο του 2018.
2. Από το Σημείωμα του Υπουργείου Εργασίας
Οι τροπολογίες αποσύρθηκαν και θα
κατατεθούν εκ νέου σε επόμενο νομοσχέδιο, μετά από νομοτεχνικές βελτιώσεις και
θετικές τροποποιήσεις στις προβλέψεις τους. Με την εκ νέου κατάθεση των
τροπολογιών θα δοθεί ο χρόνος για ευχερέστερη συζήτηση του περιεχομένου τους
στο Κοινοβούλιο, ώστε να μην υπάρχουν προσχηματικές ενστάσεις επί της
διαδικασίας από τα κόμματα της αντιπολίτευσης.
Σχετικά με την τροπολογία για τις
απεργίες: Στο πλαίσιο
της δεύτερης αξιολόγησης αποκρούστηκαν πολλές απαιτήσεις των θεσμών σε ζητήματα
του συνδικαλιστικού νόμου όπως η θεσμοθέτηση της ανταπεργίας (λοκ αουτ), η επι
τα χείρω αλλαγή στο χρόνο προειδοποίησης για την κήρυξη της απεργίας, η
θεσμοθέτηση γενικής ρήτρας απόλυσης των συνδικαλιστικών στελεχών αλλά και η
συρρίκνωση του χρόνου των συνδικαλιστικών αδειών. Η μόνη αλλαγή που
συμφωνήθηκε αφορά τον κανόνα της απαρτίας στη λήψη απόφασης για απεργία από τα πρωτοβάθμια επιχειρησιακά σωματεία.
Αυτή τη στιγμή, το ισχύον πλαίσιο προβλέπει ότι για τη λήψη απόφασης για
απεργία στα επιχειρησιακά σωματεία πρέπει να παρίσταται στη γενική συνέλευση το
1/3 των οικονομικά τακτοποιημένων μελών. Συμφωνήθηκε το 1/3 να γίνει ½. Καμία
αλλαγή δεν επέρχεται στα πρωτοβάθμια σωματεία ευρύτερης περιφέρειας (π.χ.
Αττικής) ή πανελλαδικής εμβέλειας, καθώς και στις δευτεροβάθμιες και στην
τριτοβάθμια συνδικαλιστική οργάνωση. Σε αυτές τις
περιπτώσεις η απόφαση για απεργία λαμβάνεται από το διοικητικό συμβούλιο.
Για
τους συμβασιούχους καθαριότητας και φύλαξης (άτυπη ενημέρωση Υπουργείου
Διοικητικής Ανασυγκρότησης)
Με τη
σημερινή κατάθεση τροπολογίας επιλύθηκε το ζήτημα της μη καταβολής
δεδουλευμένων στο προσωπικό καθαριότητας και φύλαξης που υπηρετούσε βάσει
συμβάσεων, που είχαν παραταθεί, σε Υπουργεία, εποπτευόμενους φορείς και
ανεξάρτητες αρχές. Παράλληλα, με την παραπάνω νομοθετική ρύθμιση δίνεται η
δυνατότητα στους φορείς που εκδίδουν μέχρι την 31η Ιανουαρίου 2018 προκήρυξη για
πρόσληψη προσωπικού, να μπορούν να απασχολούν το προσωπικό που υπηρετούσε στους
τομείς της καθαριότητας και φύλαξης κατά την 30.6.2017, με σχέση εργασίας ιδιωτικού
δικαίου ορισμένου χρόνου διάρκειας έως δεκαοκτώ μηνών (αντί οκτώ),
απαλλάσσοντας τους φορείς και το ΑΣΕΠ από ένα επαναλαμβανόμενο γραφειοκρατικό
και δημοσιονομικό κόστος.
Για την επίσκεψη Ερντογάν (από τον
Δ. Τζανακόπουλο)
Θα
θέσουμε, στην ατζέντα των επαφών, όλα τα σημαντικά ζητήματα που απασχολούν τις
δύο χώρες. Θα συζητηθεί η κατάσταση στο
Αιγαίο, το Προσφυγικό-Μεταναστευτικό, οι
οικονομικές σχέσεις, σε σχέση με το εμπόριο, τις μεταφορές, την ενέργεια. Αυτό
το οποίο προσδοκούμε, είναι μια ουσιαστική αναβάθμιση των σχέσεων μας με την
Τουρκία, καθώς κάτι τέτοιο σε μία περίοδο ευρύτερης αποσταθεροποίησης στην
περιοχή θα παίξει καταλυτικό ρόλο και για την οικονομική ανάπτυξη, αλλά και για
τη βελτίωση των ειδικών σχέσεων, τόσο της Ελλάδας με την Τουρκία όσο και της
Τουρκίας με την Ευρωπαϊκή Ένωση. Ο Τούρκος Πρόεδρος, πράγματι, θα επισκεφθεί τη Θράκη. Εμείς δεν
αντιμετωπίζουμε με φοβικότητα τη συγκεκριμένη επίσκεψη. Αντιθέτως, θεωρούμε
ότι, στο πλαίσιο άσκησης των θρησκευτικών του πιστεύω θα επισκεφθεί μία
περιοχή, η οποία κατοικείται και από ομόδοξούς του. Είναι μία εύλογη επίσκεψη,
αλλά υπενθυμίζουμε ότι η ελληνική
κυβέρνηση έχει πει ότι η Συνθήκη της
Λοζάνης εξακολουθεί να ισχύει και να δεσμεύει όλους όσοι την έχουν
υπογράψει.
Ενισχύσεις 1,6 εκατ. ευρώ σε Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης
Ο Πάνος
Σκουρλέτης, ενέκρινε έκτακτες οικονομικές ενισχύσεις και επιχορηγήσεις
συνολικού ύψους 1.679.574,00 ευρώ σε Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης και στις
δομές τους, που αφορούν την επιδιόρθωση ζημιών και την εξόφληση ληξιπρόθεσμων
υποχρεώσεων.
Χρηματοδότηση 3,4 εκατ. ευρώ για αποκατάσταση 8 σχολείων της Λέσβου
Τη
χρηματοδότηση των εργασιών αποκατάστασης 8 σχολικών μονάδων στην Λέσβο, οι
οποίες υπέστησαν σημαντικές βλάβες από τον σεισμό της 12ης Ιουνίου
2017,υπέγραψε ο Αλέξης Χαρίτσης. Οι πόροι προέρχονται από το εθνικό σκέλος του
Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων και για την υλοποίηση των απαραίτητων εργασιών
στα 8 σχολικά κτίρια θα διατεθούν συνολικά 3,4 εκατ. ευρώ. Πρόκειται για τα
δημοτικά σχολεία Πολυχνίτου, Πλαγιάς, 1ο Πλωμαρίου και Μεγαλοχωρίου, τα
νηπιαγωγεία Πολυχνίτου, Μεγαλοχωρίου και Τρυγώνας και το ΕΠΑΛ Πλωμαρίου.
Για το
νομοσχέδιο του Υπουργείου Ψηφιακής Πολιτικής για τη χρήση του
συστήματος δορυφόρων HELLAS SAT (από την ομιλία του Ν. Παππά)
Είναι
σημαντικά τα οφέλη που θα προκύψουν από την τροποποίηση της σύμβασης. Ήδη έχει
συσταθεί Επιτροπή Παρακολούθησης για τα ανταλλάγματα και ακολουθείται το
χρονοδιάγραμμα. Υπάρχουν ειδικές
εγγυήσεις για τη διασφάλιση των συμφερόντων του δημοσίου σε απρόβλεπτες
καταστάσεις. Οι προηγούμενες κυβερνήσεις είχαν αφήσει αυτή την ιστορία να πάει
στα βράχια αν και η χώρα είχε ανάγκη από δορυφορικές υπηρεσίες. Τα
συμφέροντα της χώρας τώρα διασφαλίζονται πλήρως, και ήταν πολύ χρήσιμη η
υπογραφή της σύμβασης, αυτό που ήταν λάθος, ήταν η πώληση του δορυφόρου μαζί με
την πώληση του ΟΤΕ, στην ιδεολογία ενός ακραίου φιλελευθερισμού.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Πάσα άποψη εκφράζεται ελευθέρως από το ISTOLOGIO giorgou MOSXOU, αρκεί να μην περιέχει αήθεις χαρακτηρισμούς