Μπαργιώτας:
Μεταφέρονται όλες τις αρμοδιότητες του ΕΟΠΥΥ, μα όλες τις αρμοδιότητες στο
Υπουργείο Υγείας.
Ξανθός: Δεν
ισχύει τίποτα από όλα αυτά. Η συγκρότηση και η λειτουργία του ΕΟΠΥΥ και οι
αρμοδιότητές του έχουν καθοριστεί με το νόμο 3918/11, αυτός δεν έχει αλλάξει
ούτε κατά ένα κόμμα, ή μάλλον αλλάξαμε
ορισμένα πράγματα.
Τα παρακάτω αποτελούν μέρος της
συζήτησης στη Βουλή
για την υγεία και την
αυτονομία του ΕΟΠΥΥ:
Κος ΜΠΑΡΓΙΩΤΑΣ: Το Π.Δ. που αφορά
τον Οργανισμό του Υπουργείου Υγείας στο άρθρο 30 με έκπληξη είδαμε οι
περισσότεροι και έγινε ένα μεγάλο θέμα στον τύπο, ουσιαστικά έτσι όπως είναι
διατυπωμένο, μεταφέρει όλες τις αρμοδιότητες, μα όλες.
ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Η ερώτηση είναι
ότι χάνει την αυτονομία του το ΕΟΠΥΥ.
Κος ΜΠΑΡΓΙΩΤΑΣ: Ναι. Μεταφέρει όλες τις αρμοδιότητες, μα όλες
τις αρμοδιότητες στο Υπουργείο.
Δεν θα τις
διαβάσω, γιατί ο κύριος Βαρεμένος συνηθίζει να είναι εξαιρετικά αυστηρός μαζί
μου όσον αφορά το χρόνο, οπότε θα προσπαθήσω να είμαι τυπικός.
Όμως δεν
υπάρχει καμία εκτελεστική δυνατότητα του ΕΟΠΥΥ, καμία από τις υποχρεώσεις που
προβλέπουν οι δύο προηγούμενοι νόμοι σύστασης του ΕΟΠΥΥ που να μη μεταφέρονται
στο Υπουργείο.
Επαναλαμβάνω.
Αυτή είναι η διατύπωση. Επίσης, η αρμοδιότητα περνάει από τον αναπληρωτή
Υπουργό στον Υπουργό. Θα θεωρήσω ενδεχομένως ότι, για αυτό είσαστε σήμερα εδώ,
θα μας πείτε για αυτό.
Ο ΕΟΠΥΥ
θυμίζω με πολύ λίγα λόγια ότι είναι ένας
αυτόνομος οργανισμός. Η σύλληψή του, ο σχεδιασμός του και η δημιουργία του ήταν
η δημιουργία ενός αυτόνομου οργανισμού ο οποίος αγοράζει υπηρεσίες,
διαχειρίζεται τα χρήματα των ταμείων αυτόνομα, μακριά από την πολιτική εξουσία,
υπό την επίβλεψη της πολιτικής εξουσίας, αλλά όχι από την ίδια, ακριβώς για να
σπάσει ο κύκλος της πελατειακής διαφθοράς, των πελατειακών σχέσεων και ενός
απαράδεκτου καθεστώτος που το ξέρουμε όλοι στο ΙΚΑ και σε άλλα ταμεία, που περιγραφόταν
λίγο πολύ με τη γνωστή έκφραση, Γιάννης κερνάει, Γιάννης πίνει.
Γιατί αυτό
γινότανε παλιά. Έχουμε τα λεφτά, έχω τις υπηρεσίες, κάνω χάρες, κάνω
διευθετήσεις, βολεύω τους γιατρούς μου. Περιορίζω τους ασθενείς και ούτω καθ’
εξής.
Αυτή ήταν η ιδέα.
Ενιαίοι κανόνες, διαφάνεια, αξιολόγηση της ποιότητας και ανεξαρτησία κυρίως.
Ακολούθησε μία απάντηση που μας μπέρδεψε περισσότερο, μία ανακοίνωση του
Υπουργείου, η οποία λέει, ούτε λίγο, ούτε πολύ, ότι δεν καταλάβαμε καλά, το
Προεδρικό Διάταγμα δεν είναι αυτό που καταλάβαμε, και ότι ισχύουν οι νόμοι που
ισχύουν και τα λοιπά και τα λοιπά.
Θα ήθελα
λοιπόν για να κερδίσουμε χρόνο, θα περάσω το γαργαλιστικό της διένεξης για τη
διανομή εξουσίας μεταξύ του Υπουργού και του αναπληρωτή που έχει μόνο παραπολιτική
αξία, γιατί κατά τη γνώμη μου αν θέλετε μπορείτε να το σχολιάσετε. Νομίζω ότι
δεν αφορά ούτε τους πολίτες, ούτε την πολιτική αυτή καθ’ αυτή. Είναι ένα θέμα διαφορετικό. Διευκρινίζει
πάντως η ανακοίνωση ότι η συλλογική πρόταση της πολιτικής ηγεσίας του
Υπουργείου είναι να παραμείνει ως είχε. Άλλο λέει το Προεδρικό Διάταγμα.
Αυτό που με
ενδιαφέρει και θα ήθελα να ακούσω, ποιος είναι ο ρόλος και το μέλλον του ΕΟΠΥΥ
και πως τον αντιλαμβάνεσθε; Ποια είναι τελικά η φιλοσοφία του Υπουργείου; Θέλει
όντως να τον μεταφέρει ή να μεταφέρει όλες τις αρμοδιότητες του ΕΟΠΥΥ, τις
ουσιαστικές αρμοδιότητες στο Υπουργείο ή θέλει να συνεχίσει με τον τρόπο που
είναι ρυθμισμένο;
Υπάρχει
φιλοσοφία; Και ποια είναι αυτή η φιλοσοφία, γιατί έχουμε μπερδευτεί. Εδώ
βλέπουμε ότι ένα Π.Δ. ουσιαστικά προετοιμάζει στην καλύτερη περίπτωση, αν δεν
ολοκληρώνει τη μεταφορά των αρμοδιοτήτων και τον ευνουχισμό ουσιαστικά της
μεταρρύθμισης, όπως είχε γίνει.
Είναι αυτή η
λογική; Γιατί έγινε τόσο αιφνίδια;
ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Θα απαντήσει ο
Υπουργός λοιπόν.
Κος ΜΠΑΡΓΙΩΤΑΣ: Αυτό κύριε
Βαρεμένε, έχετε δίκιο. Απ’ ότι ξέρω αυτό κατέλαβε εξ απήνης και τη διοίκηση του
ΕΟΠΥΥ και τους εργαζόμενους του ΕΟΠΥΥ, σχεδόν τους πάντες.
Θα ήθελα
λοιπόν να μας πείτε για να τελειώσω στο πρώτο γύρο, ακριβώς, τι ακριβώς γίνεται
με αυτήν την κατάσταση και γιατί υπήρξε αυτή η διατύπωση στο Π.Δ. με το νόμο
που υπήρξε.
ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Κύριε Υπουργέ.
Κος ΞΑΝΘΟΣ: Αγαπητέ συνάδελφε,
όντως ευχαριστώ και εγώ από την πλευρά μου για την ερώτηση, γιατί μας δίνει μία
ευκαιρία να ξεκαθαρίσουμε τα πράγματα.
Σας λέω
λοιπόν ευθέως, ότι πολύς λόγος για το
τίποτα. Και δεν είναι τυχαίο, ότι μετά από τις εξηγήσεις που δώσαμε και στη
διοίκηση και στο Σωματείο των εργαζομένων του ΕΟΠΥΥ, δεν υπάρχει καμία
αναπαραγωγή πλέον αυτής της συζήτησης.
Εσείς μόνο
υιοθετήσατε αυτολεξεί ορισμένα δημοσιεύματα, τα οποία μιλούν για
ακρωτηριασμούς, για απαξίωση, για υποβάθμιση, για αλλαγή της φύσης του ΕΟΠΥΥ,
ακόμα και για κατάργηση εργασιακών δικαιωμάτων και θέσεων εργασίας, μιλάτε στην
ερώτηση σας.
Δεν ισχύει
τίποτα από όλα αυτά. Η συγκρότηση και η λειτουργία του ΕΟΠΥΥ και οι
αρμοδιότητές του έχουν καθοριστεί με το νόμο 3918/11, αυτός δεν έχει αλλάξει
ούτε κατά ένα κόμμα , ή μάλλον αλλάξαμε
ορισμένα πράγματα.
Δηλαδή κάναμε πιο δημοκρατική τη διοίκησή του. Και προβλέψαμε την εκπροσώπηση ως τακτικό
μέλος του Δ.Σ. του εκπροσώπου των εργαζομένων, του αιρετού εκπροσώπου των
εργαζομένων του φορέα κάτι το οποίο δεν υπήρχε μέχρι τώρα.
Στο φορέα θυμίζω ότι εκπροσωπούνται όλοι οι κοινωνικοί
εταίροι, εκπροσωπούνται ο Πανελλήνιος Ιατρικός Σύλλογος, εκπροσωπούνται οι
συνταξιούχοι, εκπροσωπούνται οι ασθενείς από την Ομοσπονδία Ατόμων με αναπηρία,
εκπροσωπείται η Γ.Σ.Ε.Β.Ε.Ε. και άλλες εργοδοτικές οργανώσεις κλπ.
Αυτό το οποίο κάναμε, αγαπητέ συνάδελφε, με το προεδρικό
διάταγμα 121 είναι να φτιάξουμε τον Οργανισμό του Υπουργείου Υγείας. Που προφανώς ρυθμίζει και τις σχέσεις του
Υπουργείου με τους εποπτευόμενους φορείς του. Και ο ΕΟΠΥΥ είναι ένας αυτοτελής
αλλά εποπτευόμενος φορέας του Υπουργείου Υγείας.
Και οι τρεις κρίσιμες και βασικές αρμοδιότητες του
Υπουργείου σε σχέση με τον ΕΟΠΥΥ , που ήταν η έγκριση του προϋπολογισμού, η
έγκριση του ενιαίου κανονισμού παροχών υγείας, του ΕΚΠΥ, και η έγκριση του
οργανισμού του ΕΟΠΥΥ υπήρχαν και στο προηγούμενο προεδρικό διάταγμα. Δεν άλλαξε τίποτα.
Αυτό που προστέθηκε είναι ορισμένες αρμοδιότητες που
κακώς κατά την άποψή μας δεν υπήρχαν και στην προηγούμενη εκδοχή του οργανισμού
του Υπουργείου όπως για παράδειγμα τα επιτρεπόμενα όρια δαπανών από συμβεβλημένους ιδιώτες παρόχους
, τα ποσοστά συνταγογράφησης γενοσήμων φαρμάκων, οι κατηγορίες των παροχών που
πρέπει να αποζημιώνονται από τον ΕΟΠΥΥ κλπ. τα οποία φαντάζομαι και εσείς να
συμφωνείτε ότι δεν μπορεί να είναι παρά στοιχείο μιας συνολικής πολιτικής
υγείας και δεν μπορεί αυτόνομα όπως λέτε ο ΕΟΠΥΥ να κάνει πολιτική υγείας.
Εμείς, η αντίληψή μας είναι ότι με την ρύθμιση αυτή την
οποία κάναμε στην ουσία ενισχύεται η πολιτική , οργανωτική και διοικητική
εποπτεία του ΕΟΠΥΥ και αναβαθμίζεται ο ρόλος του. Πριν η εποπτεία του ΕΟΠΥΥ
ήταν στην αρμοδιότητα ενός τμήματος που ανήκε στη Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας
Φροντίδας.
Ο ΕΟΠΥΥ ξέρετε πολύ καλά ότι δεν ασχολείται μόνο με την
πρωτοβάθμια φροντίδα. Έχει και νοσοκομειακή περίθαλψη στην εποπτεία του και
αποκατάσταση και ένα μεγάλο εύρος παροχών που προφανώς δεν περιορίζονται μόνο
στην πρωτοβάθμια φροντίδα.
Εκεί λοιπόν που στην ουσία την εποπτεία την ασκούσε ένα
τμήμα μιας διεύθυνσης τώρα την ασκεί ένα αυτοτελές τμήμα που είναι υπό την
εποπτεία του υπουργού.
Και μην παίζετε τώρα με αυτή την ιστορία ποιος έχει την
αρμοδιότητα. Το ποιος έχει την
αρμοδιότητα της εποπτείας του ΕΟΠΥΥ καθορίζεται κάθε φορά από τον Πρωθυπουργό ο
οποίος κατανέμει τις αρμοδιότητες ανάμεσα στον Υπουργό και στον αναπληρωτή.
Τώρα αυτή την περίοδο τις ασκεί και θα συνεχίσει να τις
ασκεί ο αναπληρωτής Υπουργός. Το είπαμε και το δηλώσαμε από την αρχή. Θέμα
λοιπόν ούτε παραπολιτικό αλλά δυστυχώς ούτε πολιτικό υπάρχει.
Αυτό το οποίο φοβάμαι ότι υπερασπίζεστε είναι τον
αναχρονισμό του προηγούμενου προεδρικού διατάγματος του Οργανισμού του
Υπουργείου όπου πραγματικά το τμήμα που επόπτευε τον ΕΟΠΥΥ ήταν στο ίδιο
επίπεδο με το τμήμα πρόληψης και αγωγής υγείας.
Εμείς λοιπόν αναβαθμίζουμε αυτή τη σχέση επειδή ακριβώς
θεωρούμε και θα πω στη δευτερολογία μου περισσότερα, επειδή θεωρούμε ότι ο
ΕΟΠΥΥ όντως είναι ένας σημαντικότατος φορέας που μπορεί να συνεισφέρει μαζί με
τον κρατικό προϋπολογισμό με τις ασφαλιστικές εισφορές που διαχειρίζεται στην
αναβάθμιση της δημόσιας περίθαλψης στη χώρα.
ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Κύριε Μπαριώτα.
Κύριε Πρόεδρε, τώρα θα ζητήσω ίση μεταχείριση όσον αφορά το χρόνο γιατί πρέπει
να σχολιάσω ορισμένα πράγματα, θα προσπαθήσω να είμαι όσο πιο σύντομος γίνεται.
Χαίρομαι γιατί διευκρινίσατε το βασικό, η αντίληψή σας
είναι αντίληψη κεντρικού έλεγχου των πάντων. Είπατε μόνος σας ότι κατά τη γνώμη
σας έπρεπε και αυτές οι αρμοδιότητες που μπήκαν δεν έμεινε τίποτε άλλο.
Ακόμα και θέματα ηλεκτρονικής συνταγογράφησης και τρόπους
συνταγογράφησης περνάνε στο Υπουργείο.
Ναι, να μην τα ξανά διαβάζω, αλλά είναι εννέα πλέον τα σημεία στα οποία
οι αρμοδιότητες που έχει το Υπουργείο επί του ΕΟΠΥΥ περιλαμβάνουν ακόμα και τη
συνταγογράφηση κύριε Υπουργέ και τον τρόπο με τον οποίο..
Δώστε μου ένα λεπτό.
Εδώ διαφωνούμε. Είναι καλό που διευκρινίσατε τη θέση σας. Επιτρέψτε μου,
δώστε μου ένα λεπτό. Ξέρω πολύ καλά τι
λέω.
Ξέρετε καλά ότι ο ΕΟΠΥΥ δεν είναι ούτε τροϊκανή επιβολή
ούτε τίποτα, είναι μια μεγάλη μεταρρύθμιση η οποία συζητείται από τις αρχές του
2000, έχει να κάνει με ένα στρεβλό σύστημα στην Ελλάδα και μόνο εδώ με άπειρα
ιατρεία το οποίο το κάθε ταμείο είχε το ιατρείο του, πλήρωνε, έκανε, με
τεράστιες διαφορές, τεράστιες στρεβλώσεις και τεράστιες ανισότητες.
Ο ΕΟΠΥΥ, λοιπόν, δημιουργήθηκε ως ανεξάρτητη αρχή
διαχείρισης χρημάτων, τα οποία δεν είναι χρήματα του προϋπολογισμού, αυτό που
παίρνετε σήμερα στο Υπουργείο για να διαχειριστείτε ως πολιτική αρχή κατά το
δοκούν και εσείς σήμερα με ένα άλλο τρόπο, αύριο μεθαύριο μία άλλη Κυβέρνηση με
ένα διαφορετικό, είναι λεφτά των ασφαλισμένων. Είναι το 6% που μπήκε στις
συντάξεις και το οποίο δεν αποδίδεται ακόμα δυστυχώς στον ΕΟΠΥΥ αλλά είναι
χρήματα των ασφαλισμένων, δεν είναι χρήματα του προϋπολογισμού.
Τα παίρνετε λοιπόν στο Υπουργείο. Εδώ έχουμε μία βασική
ένσταση. Πιστεύαμε και πιστεύουμε ότι ο ΕΟΠΥΥ πρέπει να συνεχίσει όπως
σχεδιάστηκε ως ανεξάρτητος αγοραστής υπηρεσιών, το περίφημο μονοψώνιο, το οποίο
έχει την ικανότητα να πιέζει τις τιμές, να ελέγχει την ποιότητα και να διαλέγει
όχι με γυαλιά μυωπίας ιδεολογικά όπως αυτό που σας αρέσει πάρα πολύ να λέτε,
μεροληπτώντας υπέρ του κρατικού, υπέρ
του ιδιωτικού ή υπέρ του ΣΔΙΤ αύριο μεθαύριο, αλλά βάζοντας σταθερά κριτήρια
κόστους απόδοσης κάθε φορά.
Για να γίνει αυτό δεν μπορεί να πνίγεται από το χέρι της
πολιτικής ηγεσίας άρα πρέπει να παραμείνει ανεξάρτητος. Αυτή ήταν η φιλοσοφία.
Υπάρχει μάλιστα ένα μεγάλο debate, μία μεγάλη
αντιπαράθεση και μία μεγάλη κουβέντα, αν έπρεπε να είναι στο Υπουργείο Υγείας ή
αν έπρεπε να φύγει από το Υπουργείο Υγείας και να πάει στο Κοινωνικών
Ασφαλίσεων ακριβώς για να μην υπάρχει αυτή η λογική του Γιάννης κερνάει,
Γιάννης πίνει, ο Υπουργός έχει τα λεφτά, ο Υπουργός κάνει τις υπηρεσίες.
Αυτή είναι η λογική του ΕΟΠΥΥ, έτσι νομοθετήθηκε, έτσι
ξεκίνησε. Έχετε δίκιο εσείς, δεν το ψηφίσατε ποτέ, δεν ψηφίσατε την ίδρυση του
ΕΟΠΥΥ, ουσιαστικά τον υπονομεύσατε και θα πω πώς, η περίφημη ΕΣΑΝ, η
κοστολόγηση των υπηρεσιών έμεινε πίσω
γιατί δεν λειτούργησε ποτέ, την κάνετε όπως το λέμε αυτό το…, δεν ξέρω πώς
λέγεται, το καινούριο, 2,5 χρόνια πίσω, με 2,5 χρόνια καθυστέρηση.
Το θέμα της κοστολόγησης των υπηρεσιών είναι πίσω, έχει να γίνει
κοστολόγηση των νοσηλειών από το 2011, δεν έχει γίνει καμία. Το 2017, σήμερα,
3.500 περίπου εξετάσεις εξακολουθούν να είναι ακοστολόγητες είναι από το 1991
κοστολογημένες με τιμές του 1991.
Όλα αυτά πρέπει να προχωρήσουν. Είναι τιτάνιο το έργο,
δεν λέω ότι μπορούσε να γίνει μέσα σε ένα χρόνο, αλλά η λογική σας είναι
συγκεκριμένα, η λογική σας οδηγεί στην αναβίωση των λογικών του ΙΚΑ στην
πρωτοβάθμια όπου τα χρήματα τα έχει ο πάροχος, την υπηρεσία την έχει ο πάροχος,
και συνήθως ο ασθενής είναι όμηρος μίας λογικής η οποία μπορεί να εξυπηρετεί το
γιατρό, μπορεί να εξυπηρετεί τις πελατειακές σχέσεις και την πολιτική ηγεσία
την εκάστοτε, δεν εξυπηρετεί όμως ούτε την ποιότητα ούτε την απόδοση ούτε τη
σχέση κόστους απόδοσης.
Εξακολουθώ να πιστεύω, λοιπόν, ότι αυτό είναι παρωχημένο,
όχι το προηγούμενο. Εδώ έχουμε μια μεγάλη οπισθοχώρηση σε σχέση με την
ευρωπαϊκή πρακτική, σε σχέση με τις ευρωπαϊκές αντιλήψεις οι οποίες δεν έχουν –
τελειώνω, κύριε Πρόεδρε - ματογυάλια
ιδεολογικά. Αγοράζουν υπηρεσίες από παντού ανάλογα με τη σχέση κόστους απόδοσης
και δεν θεωρούν αξιωματικά τις κρατικές φθηνότερες ή καλύτερες χωρίς να τις
έχουν αξιολογήσει και χωρίς να τις έχουν μετρήσει.
Τελικά τι θα γίνει –και τελειώνω με αυτό 30 δευτερόλεπτα
– βγάλατε ένα προεδρικό διάταγμα που είναι, όσοι ξέρουν ελληνικά καταλαβαίνουν
ότι βρίσκεται σε μία ευθεία αντίθεση με το νόμο του 2011 και του 2014 που
ρυθμίζει τις αρμοδιότητες του ΕΟΠΥΥ. Μπορεί να υπερισχύει ο νόμος, έχετε όμως
αυτή τη στιγμή δύο διαφορετικά νομικά κείμενα τα οποία μπορεί να τα επικαλείται
κάθε φορά η μία υπηρεσία εναντίον της άλλης.
Θα αλλάξει το προεδρικό διάταγμα ή θα αλλάξει ο νόμος;
Είναι σε σαφή αντιπαράθεση όπως και να γίνει.
ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Ωραία,
ερωτηματικό.
Κος ΜΠΑΡΓΙΩΤΗΣ: Και μία τελευταία
πρόταση. Τελικά έχετε φιλοσοφία για το πού θα πάει ο ΕΟΠΥΥ στα επόμενα πέντε
χρόνια; Μπορείτε να μας πείτε με δύο κουβέντες τι θα είναι ο ΕΟΠΥΥ; Μία κρατική
υπηρεσία, ένας κλάδος του Υπουργείου, μία διεύθυνση του Υπουργείου, η οποία θα
διαχειρίζεται λεφτά, επαναλαμβάνω, των ασφαλισμένων εν λευκώ; Ή ένας
ανεξάρτητος…
ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Τελεία, κύριε
Μπαργιώτα. Οι γιατροί έχετε ξεπεράσει τους δικηγόρους.
Κος ΜΠΑΡΓΙΩΤΑΣ: Ε, όχι ακόμα.
Είμαστε δύσκολοι σε αυτό, έχουμε ακόμα. Εκτός από τον κύριο Υπουργό
ενδεχομένως.
Κος ΞΑΝΘΟΣ: Λοιπόν, ακούστε
τώρα, ακούστε. Εγώ συμφωνώ απολύτως ότι
η ίδρυση του ΕΟΠΥΥ το 2011 και η
έναρξη λειτουργίας το 2012 ήταν όντως μία σημαντική αλλαγή στο πεδίο της
ενοποίησης των κλάδων υγείας των ασφαλιστικών ταμείων.
Βεβαίως ξεχνάτε να πείτε ότι ο ΕΟΠΥΥ ξεκίνησε τα πρώτα
του βήματα φορτωνόμενος όλα τα χρέη τα συσσωρευμένα των προηγούμενων
ασφαλιστικών ταμείων.
Ξεκίνησε
δηλαδή με προίκα 2,2 δις χρέη. Αυτό τον είχε ναρκοθετήσει εξ’αρχής και είχε
περιορίσει την παρέμβασή του, τη δυνατότητα παρέμβασής του ως μονοψώνιο .
Η οποία στην ουσία ποτέ δεν ασκήθηκε και μόνο τώρα με τη δική μας
κυβέρνηση, που συγκροτήσαμε και αναβαθμίσαμε τη λειτουργία της Επιτροπής
Διαπραγμάτευσης και έχουμε αρχίσει να διαπραγματευόμαστε και με τη
φαρμακοβιομηχανία, αλλά και με άλλους παρόχους, προσιτότερες τιμές αποζημίωσης,
αρχίζει να παίζει αυτό το ρόλο.
Εμείς λοιπόν
παραλάβαμε ένα φορέα αγαπητέ συνάδελφε, ο οποίος είχε ληξιπρόθεσμες οφειλές και
παρήγαγε συνεχώς χρέη, επειδή ακριβώς αποζημίωνε στο 90% και εκκρεμούσε το 10%
της τελικής εκκαθάρισης.
Αυτό από το
’16 έχει τελειώσει. Ο οργανισμός αυτήν την περίοδο κάνει μία μεγάλη προσπάθεια
συμψηφισμού οφειλών , κλείνει τις
ληξιπρόθεσμες υποχρεώσεις του και δεν θα
παράγει πλέον από το τέλος του χρόνου ληξιπρόθεσμα χρέη.
Και ήδη
έχουμε πετύχει μια σημαντική
κανονικότητα στις πληρωμές. Το ξέρουν πάρα πολύ καλά αυτό οι ιδιώτες
πάροχοι , και οι φαρμακοποιοί και οι υπόλοιποι. Είναι πολύ μεγαλύτερη σε σχέση
με το παρελθόν η κανονικότητα. Σπάνια υπερβαίνει τους 3 με 4 μήνες και φυσικά ο
ΕΟΠΥΥ έχει ενισχυθεί με ανθρώπινο δυναμικό, με πάνω από περίπου 200
εργαζόμενους, που έχουν μεταφερθεί από τον ΕΦΚΑ επειδή ακριβώς τώρα πια ο ΕΟΠΥΥ
ανέλαβε και το ρόλο της εκκαθάρισης των υποβολών που κάνουν οι ασφαλισμένοι
προς τον ΕΟΠΥΥ.
Επίσης έχει
κάνει πολύ σημαντικά βήματα στο κομμάτι της ανακούφισης των πολιτών. Από 1/1/17
έχει κάνει συλλογική σύμβαση με πάρα πολλούς προμηθευτές και αντί να πηγαίνει ο
πολίτης να αγοράζει το υγειονομικό υλικό, τα σκευάσματα διατροφής, τα
επιθέματα, ότι άλλο εν πάση περιπτώσει απαιτεί η νόσος του, από την τσέπη του
και στη συνέχεια να υποβάλει τη δαπάνη για να αποζημιωθεί εκ των υστέρων,
γίνεται απευθείας σύμβαση του ΕΟΠΥΥ με προμηθευτές, με φαρμακεία, και ο πολίτης
δεν επιβαρύνεται από την προπληρωμή. Αυτό είναι πάρα πολύ σημαντική
ανακουφιστική παρέμβαση για την κοινωνία.
Και όσον
αφορά το θέμα της απόδοσης των εισφορών από τον ΕΦΚΑ προς τον ΕΟΠΥΥ, σας
πληροφορώ ότι πέρσι έγινε στο 90% και
φέτος έχουμε συμφωνήσει με την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Εργασίας, ότι θα
αποδοθεί στο 100% , δηλαδή θα φτάσει τα 4,5 περίπου δις η απόδοση των εισφορών
υγείας των ασφαλιστικών ταμείων.
Το ενδιαφέρον
από αυτήν την ιστορία είναι, ότι βεβαίως εσείς έχετε στο μυαλό σας έναν φορέα,
ο οποίος αγοράζει. Δεν διαφωνούμε ότι θα είναι αποκλειστικά αγοραστής, προφανώς
θα είναι αγοραστής. Η διαφορά όμως είναι ότι από αυτά που λέτε, εγώ καταλαβαίνω
ότι θέλετε έναν φορέα ο οποίος θα αγοράζει υπηρεσίες αποκλειστικά από τον
ιδιωτικό τομέα και θα προσανατολίζει
βεβαίως τους πόρους του σ’αυτόν . Ωραία, δεν συμφωνείτε , χαίρομαι που το λέτε.
Αλλά, μέχρι
που αναλάβαμε εμείς, στην πραγματικότητα αυτό έκανε . Απέδιδε ο ΕΟΠΥΥ αγαπητέ
Κώστα, αγαπητέ συνάδελφε περίπου 100 εκατομμύρια ευρώ το χρόνο στα δημόσια
νοσοκομεία, έναντι νοσηλίων των ασφαλισμένων του και εμείς αποδώσαμε το
’16 533 εκατομμύρια ευρώ και φέτος θα
ξεπεράσουμε τα 600 εκατομμύρια ευρώ.
Αυτό λέγεται
μεταφορά, αναπροσανατολισμός δημόσιων πόρων, γιατί οι πόροι της κοινωνικής
ασφάλισης είναι δημόσιοι πόροι, αναπροσανατολισμός τους προς το δημόσιο σύστημα
υγείας και συνέργειά τους με τον κρατικό προϋπολογισμό για να στηριχθεί η
δημόσια περίθαλψη και να αντιμετωπίσουμε το αίτημα της καθολικής και ισότιμης
κάλυψης των πολιτών της χώρας και ιδιαίτερα των ανασφάλιστων ανθρώπων.
Αυτό είναι το
δικό μας πολιτικό σχέδιο, ότι ο ΕΟΠΥΥ δεν είναι άλλο μαγαζί, επιτρέψτε μου τον
όρο. Είναι ένας φορέας που ασκεί πολιτική υγείας. Αγοράζει υπηρεσίες υγείας,
αλλά στα πλαίσια μιας στρατηγικής και μιας πολιτικής που χαράζει η πολιτεία, δηλαδή το Υπουργείο.
ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Μάλιστα.
Κος ΞΑΝΘΟΣ: Και επιτρέψτε μου
κε Πρόεδρε, και αυτός λοιπόν ο φορέας στηρίζεται, αναβαθμίζεται οργανωτικά,
αναβαθμίζεται λειτουργικά, αναβαθμίζεται από την άποψη της μηχανοργάνωσης και
της ηλεκτρονικής του διακυβέρνησης. Αυτό
είναι σε εξέλιξη αυτή την περίοδο.
Γίνεται μια κοσμογονία αυτό τον καιρό όσον αφορά τη
λειτουργία και τη δομή και την οργάνωση του ΕΟΠΥΥ, εκκαθαρίζονται στο 100% οι
δαπάνες μέσα από ένα σύστημα τυχαιοποιημένων ελέγχων που διεξάγονται σε ένα
ποσοστό των δειγμάτων και των υποβολών που γίνονται.
Έχουν γίνει πολύ μεγάλα βήματα και το Υπουργείο Υγείας
προφανώς οφείλει να έχει την απαραίτητη πολιτική εποπτεία σε αυτόν τον
κρίσιμο φορέα.
Άρα λοιπόν το πολιτικό σχέδιο είναι ότι ο ΕΟΠΥΥ , που
είναι ένας φορέας που διαχειρίζεται 5,5 δις ευρώ όταν ο κρατικός προϋπολογισμός
που αφορά τον ευρύτερο τομέα της υγείας είναι 4,5 δις , σύνολο 10 δις. ευρώ
είναι η δημόσια δαπάνη υγείας, και η
δημόσια δαπάνη υγείας οφείλει κατά προτεραιότητα να καλύπτει, να στηρίζει το δημόσιο
σύστημα υγείας γιατί αυτό έχει ανάγκη η κοινωνία σε μια περίοδο φτωχοποίησης ,
ανισοτήτων και αποκλεισμού που υπήρχε μέχρι το νόμο 4368/2016 για τους
ανασφάλιστους.
Αγαπητέ μου συνάδελφε, με όλη πραγματικά την καλή διάθεση
έχω την αίσθηση ότι με τον τρόπο με τον οποίο προσεγγίζετε το θέμα αναπαράγετε
μια ασφαλιστοκεντρική λογική για την
πολιτική υγείας που είναι τελείως αναντίστοιχη με τις ανάγκες μιας χώρας που
έχει 21-22% ανεργία και έχει τεράστιο πρόβλημα στο ασφαλιστικό της σύστημα.
Και είναι μια μάχη χαρακωμάτων πραγματικά αυτή ,
υπερασπίζεστε έναν αναχρονισμό απέναντι σε μια πολιτική ηγεσία και μια
Κυβέρνηση που δίνει μια μάχη σταθεροποίησης, αναβάθμισης και μεταρρύθμισης της
δημόσιας περίθαλψης.
Αυτή είναι η ουσία.
Ούτε ακρωτηριασμός, ούτε συρρίκνωση, ούτε καταστροφολογία νομίζω ότι
αρμόζει σε αυτή την περίπτωση. Πραγματικά κάνω έκκληση να έχετε μια πολύ πιο
ψύχραιμη, πιο σοβαρή και κυρίως μια πιο πολιτική στάση απέναντι σε αυτά τα
πράγματα και όχι να υιοθετείτε παραπολιτικά σενάρια τα οποία κυκλοφορούν στα
διάφορα υγειονομικά sites.
ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Ευχαριστούμε.
Ολοκληρώθηκε η συζήτηση των επίκαιρων ερωτήσεων και με τη συναίνεση του σώματος
λύεται η συνεδρίαση για την Τετάρτη 1η Νοεμβρίου 2017 και ώρα 10:00
με αντικείμενο εργασιών νομοθετική εργασία σύμφωνα με την ημερήσια διάταξη που
σας έχει διανεμηθεί.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Πάσα άποψη εκφράζεται ελευθέρως από το ISTOLOGIO giorgou MOSXOU, αρκεί να μην περιέχει αήθεις χαρακτηρισμούς