Του Παναγιώτη Κουρουμπλή(*)
Υπουργός ΕΣ.Δ.Α.
Υπουργός ΕΣ.Δ.Α.
«Προ των πυλών» το πολυνομοσχέδιο για
την Τοπική Αυτοδιοίκηση και τα ΠΟΛΗ + ΠΟΛΙΤΙΚΗ και epoli.gr φιλοξενούν,
με μία άκρως επίκαιρη, αποκλειστική συνέντευξη, τον καθ’ ύλην αρμόδιο
Υπουργό Εσωτερικών & Διοικητικής Ανασυγκρότησης, κ. Παναγιώτη
Κουρουμπλή.
Ο Υπουργός ΕΣ.Δ.Α., στη συνέντευξή του, αναλύει τις
σημαντικότερες αλλαγές, που “φέρνει” το Πολυνομοσχέδιο, χαρακτηρίζοντας,
μάλιστα, κάποιες απ’ αυτές τις αλλαγές - προβλέψεις «επαναστατικές»,
ενώ απαριθμεί τα σημεία εκείνα, που θα βελτιώσουν τη μορφή και την
εικόνα του Δημοσίου, τεκμηριώνοντας την θέση του πως, «το Δημόσιο μπορεί
να είναι το εργαλείο ουσιαστικής συμβολής στην ανάπτυξη της Χώρας».
Τέλος, ο κ. Κουρουμπλής αναλύει τα σημαντικότερα “κομμάτια” των μέχρι σήμερα “πεπραγμένων” του Υπουργείου, που προΐσταται, πολιτικά, με ιδιαίτερη αναφορά, τόσο στην προσπάθειά του, για οικονομική ενίσχυση των Δήμων, όσο και της κοινωνικής τους προσφοράς, μέσω π.χ. του Προγράμματος «Εναρμόνιση Οικογενειακής και Επαγγελματικής Ζωής».
ΕΡ.: Yπουργέ, Πολυνομοσχέδιο για την Αυτοδιοίκηση. Ποια η στάση των Διοικήσεων των ΚΕΔΕ και ΕΝ.Π.Ε. στην πορεία των διαπραγματεύσεων, από την αρχή έως και σήμερα, λίγο πριν την οριστικοποίηση ενός σημαντικού για την Αυτοδιοίκηση α’ και β’ Βαθμού, νομοσχεδίου; Πώς σχολιάζετε τις αντιδράσεις, έστω μερίδας αιρετών, σε ομολογουμένως, ελάχιστες προβλέψεις αυτού, αν λάβουμε υπόψη τις πολυάριθμες και σημαντικές αλλαγές που προωθεί;
«Ας ξεκινήσουμε από την ουσία. Το νομοσχέδιο αυτό είναι προϊόν του πιο ανοιχτού και ουσιαστικού διαλόγου, που έχει γίνει μεταξύ Κράτους και θεσμικών εταίρων.
Η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Εσωτερικών, είχε και την έμπνευση να το θέσει στην κρίση της Τοπικής Αυτοδιοίκησης και των εργαζομένων, πριν καν το θέσει σε Δημόσια Διαβούλευση.
Η συντριπτική πλειοψηφία των διατάξεών του είναι προϊόν εξαντλητικού και δημιουργικού διαλόγου με τους φορείς.
Η παρέμβασή μας αυτή, αντιμετωπίζει αποτελεσματικά, σύμφωνα και με την ίδιους τους θεσμικούς εταίρους, σοβαρά ζητήματα, που με τη σειρά τους αντιμετωπίζουν στην καθημερινή τους λειτουργία οι δήμοι. Επιτυγχάνει ουσιαστικές αλλαγές και επιλύει πληθώρα μικρών αλλά καθημερινών προβλημάτων, που ταλανίζουν και απορρυθμίζουν την δουλειά των δήμων και δυσκολεύουν την εξυπηρέτηση των δημοτών.
Τώρα…, σχετικά με τις αντιδράσεις στις οποίες αναφέρεστε. Δεν μπορούμε να απομονώσουμε κάποιες επιμέρους αντιδράσεις, που είχαν να κάνουν με το λεγόμενο αντιμίσθιο των αντιδημάρχων και σε μία, μάλιστα, πρόταση, που ήρθε προς το Υπουργείο, από τον ίδιο τον χώρο της Αυτοδιοίκησης και στην κατεύθυνση μιας πιο δίκαιης κατανομής του εν λόγω ποσού-αντιμισθίου».
ΕΡ.: Πιστεύετε ότι όντως διορθώνονται “τρωτά” σημεία παλαιοτέρων αντίστοιχων νομοθετικών πρωτοβουλιών; Αν ναι, ποια σημεία του Ν/Σ, κατά τη γνώμη σας, αποτελούν πραγματικές τομές, παρακαταθήκες για το μέλλον της Αυτοδιοίκησης και των δύο Βαθμών και ενδεχομένως να μην έχουν τύχει της ανάλογης αναγνώρισης;
«Θα πρέπει εδώ, να κάνουμε μία ουσιαστική διευκρίνιση: Άλλο είναι το Πολυνομοσχέδιο για το οποίο μιλάμε τώρα και άλλο η γιγαντιαία νομοθετική μας πρωτοβουλία για την Επαναθεσμοποίηση του Κράτους και την Αναθεώρηση του Θεσμικού Πλαισίου της Τοπικής Αυτοδιοίκησης για την προπαρασκευή της οποίας ήδη εργάζεται 25μελής Επιτροπή εμπειρογνωμόνων και πολιτικών προσώπων και έως το Νοέμβριο θα πρέπει να έχει ολοκληρώσει την υψίστης σημασίας προπαρασκευαστική της εργασία.
Κάποιες από τις αλλαγές που επιχειρεί και επιτυγχάνει αυτό το Πολυνομοσχέδιο, θα τολμούσα να πω, ότι όχι μόνο διορθώνουν τρωτά σημεία, αλλά είναι και είναι επαναστατικές:
- Δημιουργούμε θέση Γενικού Γραμματέα Αποκεντρωμένης Διοίκησης αποκλειστικά για την Περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας-Θράκης, λόγω των περισσοτέρων αναγκών που υπάρχουν στην εν λόγω Περιφέρεια, ως εκ του μεγέθους της.
- Ιδρύεται από το Υπουργείο ΕΣ.Δ.Α. η Αυτοτελής Υπηρεσία Εποπτείας Ο.Τ.Α., που είχε θεσμοθετηθεί με τον «Καλλικράτη», στην έδρα κάθε Περιφέρειας, η οποία υπάγεται απευθείας στον Υπουργό Εσωτερικών και έχει ως προϊστάμενο τον «Ελεγκτή Νομιμότητας». Το όργανο αυτό θα ασκεί τον έλεγχο νομιμότητας των πράξεων των Ο.Τ.Α. και τον πειθαρχικό έλεγχο των αιρετών οργάνων τους. Θα προΐσταται αυτής, αξιοκρατικά, ανώτατος υπάλληλος της Διοίκησης και θα έχει πενταετή θητεία.
Αντιλαμβάνεστε ότι, υλοποιούμε μία ιδέα που τελούσε υπό αδράνεια επί τόσα χρόνια, παρ’ ότι είχε και έχει να προσφέρει πολλά στην ορθή λειτουργία των φορέων της Αυτοδιοίκησης.
- Φέρνουμε όρους ευελιξίας και διευκόλυνσης για τη μετακίνηση προσωπικού, με κριτήρια κενών και αναγκών σε υπηρεσίες και οργανισμούς δήμων, ανακουφίζοντας έτσι δήμους που υπολειτουργούν ή δυσλειτουργούν εξαιτίας της άναρχης και άτακτης κατανομής προσωπικού.
- Αίρουμε γραφειοκρατικά εμπόδια και απλουστεύουμε τις διαδικασίες λειτουργίας των δήμων.
- Διαμορφώνουμε όρους σύστασης θέσης Γενικού Γραμματέα Ο.Τ.Α. Α’ βαθμού.
- Φέρνουμε τη δυνατότητα απόσπασης-μετάταξης υπαλλήλων ΚΕΠ με αναπηρία, ή γονείς συζύγους ή κηδεμόνες ατόμων με αναπηρία.
- Δίνουμε επίδομα επικίνδυνης και ανθυγιεινής εργασίας στο προσωπικό που ασχολείται στην εποπτεία καθαριότητας, σε συνεργεία καθαριότητας και λοιπά.
- Επιλύονται, επίσης, επί μέρους ζητήματα που χρειάζεται χρόνος και χώρος για να απαριθμήσω, αλλά με δεδομένο ότι το νομοσχέδιο θα τεθεί στη Δημόσια Διαβούλευση, ο κάθε πολίτης και φορέας θα μπορεί να πληροφορηθεί και να κάνει τις δικές του παρατηρήσεις».
ΕΡ.: Να έρθουμε σε κάτι επίκαιρο. Προ ημερών, ανακοινώσατε την έγκριση και μάλιστα εμπροσθοβαρή, του 80% των ληξιπρόθεσμων οφειλών των Δήμων προς τρίτους.
«Κύριε Κουφάκη, η πολιτική ηγεσία του ΥΠ.ΕΣ.Δ.Α. έχει αποδείξει περίτρανα ότι δεν είναι των λόγων και των διακηρύξεων. Είναι της ουσίας και των πράξεων. Και σε μια δύσκολη συγκυρία για τη Χώρα, βρίσκει τους τρόπους να κάνει το αυτονόητο, που όμως οι προκάτοχοί μας, που σήμερα είναι στην αντιπολίτευση, δεν κατάφεραν να κάνουν. Σας θυμίζω, λοιπόν, ότι στο τέλος του προηγούμενου χρόνου εξοφλήσαμε μέχρι ενός Ευρώ τους παρακρατηθέντες πόρους των δήμων, δίνοντας τους 203 εκατομμύρια Ευρώ.
Στηρίξαμε οικονομικά τους μικρούς νησιωτικούς και ορεινούς δήμους, που ήταν ξεχασμένοι και οι προκάτοχοί μας τους είχαν στη “ναφθαλίνη”. Δώσαμε 1,9 εκ. € στους νησιωτικούς και 2,5 στους ορεινούς. “Ενέσεις”, που “δίνουν πνοή” στις χειμαζόμενες τοπικές αυτές οικονομίες.
Δεν παραλείψαμε να ενισχύσουμε και τους δήμους οι οποίοι σήκωσαν το βάρος του προσφυγικού και δώσαμε 2,8 εκ. Eυρώ και γι’ αυτούς.
Έτσι και τώρα χάρη και στην συνδρομή και άμεση ανταπόκριση των αρμοδίων οικονομικών Υπουργών Ευκλείδη Τσακαλώτου και Γιώργου Χουλιαράκη, οι δήμοι απολαμβάνουν μίας προνομιακής προτεραιότητας σε ό,τι αφορά το ποσό που τους αντιστοιχεί από το συνολικό ποσό του 1,8 δις €, που η Κυβέρνηση θα διαθέσει για τις ληξιπρόθεσμες οφειλές του Δημοσίου. Έτσι, οι δήμοι θα λάβουν το ποσό των 326 εκατομμυρίων Ευρώ, λαμβάνοντας μάλιστα το 80% αυτού, εμπροσθοβαρώς για το ‘16, τώρα. Κάτι, που αποκαθιστά την εύρυθμη λειτουργία των δήμων που δυσλειτουργούσαν ή και υπολειτουργούσαν και αναζωογονεί την παρακμάζουσα επί χρόνια κοινωνική προσφορά και τον κοινωνικό ρόλο του δήμου.»
ΕΡ.: Υπουργέ, Δημόσιο, τελικά “πληγή” για
την Ελληνική οικονομία ή βασικός πυλώνας ανάπτυξης, όπως σαφώς
υποστηρίζει η Κυβέρνηση; Ποια η “συνεισφορά” του Υπ.Εσ.Δ.Α. προς αυτήν
την κατεύθυνση – θέση της Κυβέρνησης;
«Το Δημόσιο μπορεί να είναι το εργαλείο ουσιαστικής συμβολής στην ανάπτυξη της Χώρας. Από την εποχή του Γεωργίου Ράλλη, το Δημόσιο παρά τις μεγάλες προσπάθειες που έγιναν, παραμένει ο “μεγάλος ασθενής”. Πολυνομία-Γραφειοκρατία-Αλληλοεπικαλύψεις (έλλειψη συντονισμού).
Σαφώς και το Δημόσιο αποτελεί δυνητικά, τον “πυλώνα” ανάπτυξης και ως έτσι θα πρέπει να λογίζεται από όλους τους “πόλους” της δημόσιας ζωής. Γιατί αυτό είναι, που με τις σωστές δομές, με τους κατάλληλους μηχανισμούς και με ενσωματωμένη την φιλοσοφία ενός Κράτους, που δίνει προτεραιότητα στον πολίτη, στον ελεύθερο επαγγελματία, στον επιχειρηματία και φυσικά στον άνεργο, συνιστά τον “βατήρα” για οποιαδήποτε προοπτική οικονομικής ανάπτυξης και προόδου.
Γι’ αυτό, μέσα σε μερικούς μόνο μήνες στο Υπουργείο αυτό, τόσο εμείς, όσο και ο κ. Βερναρδάκης, κάνουμε μία υπερπροσπάθεια να δώσουμε στο Δημόσιο μία νέα οργανωτική δομή, που θα “ροκανίζει” σταθερά τη γραφειοκρατία, θα το καθιστά ευέλικτο, απλοποιημένο και δεν θα “προκαλεί πονοκέφαλο” στον πολίτη και τον δημόσιο υπάλληλο, κατά την καθημερινή του επαφή με αυτό. Μιλάμε για ένα δημόσιο τομέα, που θα είναι το “σπίτι” του πολίτη, του επιχειρηματία, του δημότη και όχι το “ξένο γήπεδο”, η “εχθρική αρένα” όπου ο πολίτης θα δοκιμαστεί για όσο χρόνο βρεθεί μέσα σε μία δημόσια υπηρεσία.
Και για να γίνω πιο συγκεκριμένος: Έχουμε προχωρήσει στο “χτίσιμο” τριών μεγάλων “πυλώνων”, που θα “αναστηλώσουν” στην κυριολεξία το πεπαλαιωμένο, πια, οικοδόμημα του Δημοσίου: Διαλειτουργικότητα, Επαναθεσμοποίηση του Κράτους και Αναθεώρηση του Θεσμικού Πλαισίου της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, Κωδικοποίηση της Νομοθεσίας.
Όταν λέμε Διαλειτουργικότητα του Δημοσίου εννοούμε τη διασύνδεση των φορέων του Δημοσίου, που θα ‘πρεπε να υπάρχει εδώ και πολλά χρόνια και όχι μόνο δεν υπάρχει, αλλά για την δημιουργία της ξοδεύτηκαν όπως πολλάκις έχω πει, 7 δις Ευρώ, χωρίς αποτέλεσμα.
Πρόκειται για την επίτευξη σε πρώτη φάση, της επικοινωνίας των 15 μεγάλων βάσεων δεδομένων δημόσιων φορέων με την πλατφόρμα του ΥΠ.ΕΣ.Δ.Α. Κάτι που θα απλοποιήσει την καθημερινότητα του πολίτη, αφού θα περιορίσει δραστικά την διακίνηση 11 εκ. έγχαρτων εγγράφων και θα επιφέρει την εξοικονόμηση πακτωλού χρημάτων, αλλά και πολλών εργατοωρών.
Σήμερα, ήδη, έχουμε πετύχει να διασυνδέσουμε την πλατφόρμα του Υπουργείου μας, με τη βάση δεδομένων των Υπουργείων Παιδείας και Εξωτερικών.
Είμαστε σε θέση να πούμε, ότι από τον Σεπτέμβρη η διαδικασία εγγραφής των παιδιών στο σχολείο θα είναι αισθητά πιο απλοποιημένη, τόσο για τους γονείς, όσο και για τους εκπαιδευτικούς.
Η Επαναθεσμοποίηση του Κράτους και η Αναθεώρηση του Θεσμικού Πλαισίου της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, όπου επιχειρούμε την ίδρυση ενός Κράτους επιτελικού και αποκεντρωμένου, με αποσαφηνισμένες αρμοδιότητες στον α’ και β’ Βαθμό, είναι η άλλη μεγάλη μεταρρύθμιση που κάνουμε.
Επιχειρούμε μία μορφή πολυεπίπεδης διακυβέρνησης, όπου η μεταφορά αρμοδιοτήτων θα συνοδεύεται και με πολιτικές δημοσιονομικής αποκατάστασης, δηλαδή μεταφορά πόρων, που θα σημάνει, οικονομική αλλά κατ’ επέκταση και διοικητική αυτονομία.
Είναι ένας σύγχρονος “δρόμος” ανάπτυξης της κοινωνικής οικονομίας, η οποία μας ενδιαφέρει ιδιαίτερα, καθώς θα δημιουργήσει την υποδομή για θέσεις εργασίας στους δήμους και θα βοηθήσει την τοπική ανάπτυξη.
Η Κωδικοποίηση της Νομοθεσίας είναι ένα πολύ φιλόδοξο εγχείρημα, το οποίο ήδη, επίσης, έχουμε δρομολογήσει και πολύ σύντομα και εδώ θα έχουμε τα πρώτα αισθητά αποτελέσματα, που θα αποσυμφορήσουν τα δικαστήρια, θα απλοποιήσουν τη δουλειά των δικαστών και θα την κάνουν πιο αποτελεσματική, γρήγορη και κυρίως δίκαιη. Μιλάμε για αποσαφήνιση του νομοθετικού “οπλοστασίου” της Χώρας και πολλά άλλα.
Πιο συγκεκριμένα: Τα κύρια σημεία αυτής γιγάντιας μεταρρύθμισης θα είναι: α) Η επεξεργασία του ισχύοντος νομοθετικού πλαισίου, β) η εκκαθάριση και απλούστευσή του, γ) η ταξινόμηση και οργάνωση ανά θεματική ενότητα, δ) η επικαιροποίηση, ε) η διεύρυνση και ο εκσυγχρονισμός του περιεχομένου του Κώδικα Διοικητικής Διαδικασίας, στ) η ενσωμάτωση πορισμάτων της νομολογίας εθνικών και ευρωπαϊκών Δικαστηρίων.
Θα μου επιτρέψετε, όμως, με την ευκαιρία που μου δίνετε να μιλήσω για το έργο του Υπουργείου Εσωτερικών, να προσθέσω και ένα ακόμα επίτευγμα της δουλειάς μας, ως Κυβέρνηση και ως Υπουργεία Εσωτερικών, Κοινωνικής Αλληλεγγύης και Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού. Τον εκσυγχρονισμό του Προγράμματος «Εναρμόνιση Οικογενειακής και Επαγγελματικής Ζωής», που καθίσταται ευεργετικός για χιλιάδες φτωχές οικογένειες.
Στόχος του σχεδιασμού αυτού είναι να διασφαλίσει ότι, α) όλα τα νοικοκυριά με εισόδημα μικρότερο από το όριο της φτώχειας θα λάβουν σχετική ενίσχυση - voucher για εγγραφή του παιδιού τους σε παιδικό σταθμό, β) όλα τα άτομα με αναπηρία θα λάβουν την σχετική ενίσχυση, γ) θα αυξηθούν οι δυνατότητες επιλογής των γονέων ως προς τους παιδικούς σταθμούς, δ) θα διατηρηθεί ο αριθμός ενισχυόμενων οικογενειών/παιδιών, χωρίς παράλληλα να αλλάζουν τα ηλικιακά όρια με βάση τα οποία τα ωφελούμενα παιδιά εντάσσονται στο πρόγραμμα, ε) θα απλοποιηθούν ριζικά οι διαδικασίες υλοποίησης/πληρωμής και στ) θα διασφαλιστεί η μηνιαία καταβολή των δόσεων.
Επιτυγχάνουμε, επίσης, μια σειρά νέων παρεμβάσεων, που κάνουν το έργο αυτό, ακόμα πιο πλήρες και ακόμα πιο κοινωνικό, απλοποιώντας τις γραφειοκρατικές διαδικασίες, καταργώντας τον περιορισμό σύμφωνα με τον οποίο οι δομές να μπορούν να δεχτούν την ενίσχυση αυτή (voucher), μόνο για το 70% της δυναμικότητάς του, διασφαλίζοντας την μηνιαία καταβολή των δόσεων και καθιερώνοντας την ελεύθερη επιλογή εκ μέρους των γονιών της δομής που θέλουν να πάνε τα παιδιά τους και αρκετά άλλα».
Τέλος, ο κ. Κουρουμπλής αναλύει τα σημαντικότερα “κομμάτια” των μέχρι σήμερα “πεπραγμένων” του Υπουργείου, που προΐσταται, πολιτικά, με ιδιαίτερη αναφορά, τόσο στην προσπάθειά του, για οικονομική ενίσχυση των Δήμων, όσο και της κοινωνικής τους προσφοράς, μέσω π.χ. του Προγράμματος «Εναρμόνιση Οικογενειακής και Επαγγελματικής Ζωής».
ΕΡ.: Yπουργέ, Πολυνομοσχέδιο για την Αυτοδιοίκηση. Ποια η στάση των Διοικήσεων των ΚΕΔΕ και ΕΝ.Π.Ε. στην πορεία των διαπραγματεύσεων, από την αρχή έως και σήμερα, λίγο πριν την οριστικοποίηση ενός σημαντικού για την Αυτοδιοίκηση α’ και β’ Βαθμού, νομοσχεδίου; Πώς σχολιάζετε τις αντιδράσεις, έστω μερίδας αιρετών, σε ομολογουμένως, ελάχιστες προβλέψεις αυτού, αν λάβουμε υπόψη τις πολυάριθμες και σημαντικές αλλαγές που προωθεί;
«Ας ξεκινήσουμε από την ουσία. Το νομοσχέδιο αυτό είναι προϊόν του πιο ανοιχτού και ουσιαστικού διαλόγου, που έχει γίνει μεταξύ Κράτους και θεσμικών εταίρων.
Η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Εσωτερικών, είχε και την έμπνευση να το θέσει στην κρίση της Τοπικής Αυτοδιοίκησης και των εργαζομένων, πριν καν το θέσει σε Δημόσια Διαβούλευση.
Η συντριπτική πλειοψηφία των διατάξεών του είναι προϊόν εξαντλητικού και δημιουργικού διαλόγου με τους φορείς.
Η παρέμβασή μας αυτή, αντιμετωπίζει αποτελεσματικά, σύμφωνα και με την ίδιους τους θεσμικούς εταίρους, σοβαρά ζητήματα, που με τη σειρά τους αντιμετωπίζουν στην καθημερινή τους λειτουργία οι δήμοι. Επιτυγχάνει ουσιαστικές αλλαγές και επιλύει πληθώρα μικρών αλλά καθημερινών προβλημάτων, που ταλανίζουν και απορρυθμίζουν την δουλειά των δήμων και δυσκολεύουν την εξυπηρέτηση των δημοτών.
Τώρα…, σχετικά με τις αντιδράσεις στις οποίες αναφέρεστε. Δεν μπορούμε να απομονώσουμε κάποιες επιμέρους αντιδράσεις, που είχαν να κάνουν με το λεγόμενο αντιμίσθιο των αντιδημάρχων και σε μία, μάλιστα, πρόταση, που ήρθε προς το Υπουργείο, από τον ίδιο τον χώρο της Αυτοδιοίκησης και στην κατεύθυνση μιας πιο δίκαιης κατανομής του εν λόγω ποσού-αντιμισθίου».
ΕΡ.: Πιστεύετε ότι όντως διορθώνονται “τρωτά” σημεία παλαιοτέρων αντίστοιχων νομοθετικών πρωτοβουλιών; Αν ναι, ποια σημεία του Ν/Σ, κατά τη γνώμη σας, αποτελούν πραγματικές τομές, παρακαταθήκες για το μέλλον της Αυτοδιοίκησης και των δύο Βαθμών και ενδεχομένως να μην έχουν τύχει της ανάλογης αναγνώρισης;
«Θα πρέπει εδώ, να κάνουμε μία ουσιαστική διευκρίνιση: Άλλο είναι το Πολυνομοσχέδιο για το οποίο μιλάμε τώρα και άλλο η γιγαντιαία νομοθετική μας πρωτοβουλία για την Επαναθεσμοποίηση του Κράτους και την Αναθεώρηση του Θεσμικού Πλαισίου της Τοπικής Αυτοδιοίκησης για την προπαρασκευή της οποίας ήδη εργάζεται 25μελής Επιτροπή εμπειρογνωμόνων και πολιτικών προσώπων και έως το Νοέμβριο θα πρέπει να έχει ολοκληρώσει την υψίστης σημασίας προπαρασκευαστική της εργασία.
Κάποιες από τις αλλαγές που επιχειρεί και επιτυγχάνει αυτό το Πολυνομοσχέδιο, θα τολμούσα να πω, ότι όχι μόνο διορθώνουν τρωτά σημεία, αλλά είναι και είναι επαναστατικές:
- Δημιουργούμε θέση Γενικού Γραμματέα Αποκεντρωμένης Διοίκησης αποκλειστικά για την Περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας-Θράκης, λόγω των περισσοτέρων αναγκών που υπάρχουν στην εν λόγω Περιφέρεια, ως εκ του μεγέθους της.
- Ιδρύεται από το Υπουργείο ΕΣ.Δ.Α. η Αυτοτελής Υπηρεσία Εποπτείας Ο.Τ.Α., που είχε θεσμοθετηθεί με τον «Καλλικράτη», στην έδρα κάθε Περιφέρειας, η οποία υπάγεται απευθείας στον Υπουργό Εσωτερικών και έχει ως προϊστάμενο τον «Ελεγκτή Νομιμότητας». Το όργανο αυτό θα ασκεί τον έλεγχο νομιμότητας των πράξεων των Ο.Τ.Α. και τον πειθαρχικό έλεγχο των αιρετών οργάνων τους. Θα προΐσταται αυτής, αξιοκρατικά, ανώτατος υπάλληλος της Διοίκησης και θα έχει πενταετή θητεία.
Αντιλαμβάνεστε ότι, υλοποιούμε μία ιδέα που τελούσε υπό αδράνεια επί τόσα χρόνια, παρ’ ότι είχε και έχει να προσφέρει πολλά στην ορθή λειτουργία των φορέων της Αυτοδιοίκησης.
- Φέρνουμε όρους ευελιξίας και διευκόλυνσης για τη μετακίνηση προσωπικού, με κριτήρια κενών και αναγκών σε υπηρεσίες και οργανισμούς δήμων, ανακουφίζοντας έτσι δήμους που υπολειτουργούν ή δυσλειτουργούν εξαιτίας της άναρχης και άτακτης κατανομής προσωπικού.
- Αίρουμε γραφειοκρατικά εμπόδια και απλουστεύουμε τις διαδικασίες λειτουργίας των δήμων.
- Διαμορφώνουμε όρους σύστασης θέσης Γενικού Γραμματέα Ο.Τ.Α. Α’ βαθμού.
- Φέρνουμε τη δυνατότητα απόσπασης-μετάταξης υπαλλήλων ΚΕΠ με αναπηρία, ή γονείς συζύγους ή κηδεμόνες ατόμων με αναπηρία.
- Δίνουμε επίδομα επικίνδυνης και ανθυγιεινής εργασίας στο προσωπικό που ασχολείται στην εποπτεία καθαριότητας, σε συνεργεία καθαριότητας και λοιπά.
- Επιλύονται, επίσης, επί μέρους ζητήματα που χρειάζεται χρόνος και χώρος για να απαριθμήσω, αλλά με δεδομένο ότι το νομοσχέδιο θα τεθεί στη Δημόσια Διαβούλευση, ο κάθε πολίτης και φορέας θα μπορεί να πληροφορηθεί και να κάνει τις δικές του παρατηρήσεις».
«Τα 326 εκ. € ληξιπρόθεσµων
οφειλών, αποκαθιστούν την εύρυθµη λειτουργία Δήµων που υπολειτουργούν
και αναζωογονούν τον κοινωνικό τους ρόλο»
ΕΡ.: Να έρθουμε σε κάτι επίκαιρο. Προ ημερών, ανακοινώσατε την έγκριση και μάλιστα εμπροσθοβαρή, του 80% των ληξιπρόθεσμων οφειλών των Δήμων προς τρίτους.
«Κύριε Κουφάκη, η πολιτική ηγεσία του ΥΠ.ΕΣ.Δ.Α. έχει αποδείξει περίτρανα ότι δεν είναι των λόγων και των διακηρύξεων. Είναι της ουσίας και των πράξεων. Και σε μια δύσκολη συγκυρία για τη Χώρα, βρίσκει τους τρόπους να κάνει το αυτονόητο, που όμως οι προκάτοχοί μας, που σήμερα είναι στην αντιπολίτευση, δεν κατάφεραν να κάνουν. Σας θυμίζω, λοιπόν, ότι στο τέλος του προηγούμενου χρόνου εξοφλήσαμε μέχρι ενός Ευρώ τους παρακρατηθέντες πόρους των δήμων, δίνοντας τους 203 εκατομμύρια Ευρώ.
Στηρίξαμε οικονομικά τους μικρούς νησιωτικούς και ορεινούς δήμους, που ήταν ξεχασμένοι και οι προκάτοχοί μας τους είχαν στη “ναφθαλίνη”. Δώσαμε 1,9 εκ. € στους νησιωτικούς και 2,5 στους ορεινούς. “Ενέσεις”, που “δίνουν πνοή” στις χειμαζόμενες τοπικές αυτές οικονομίες.
Δεν παραλείψαμε να ενισχύσουμε και τους δήμους οι οποίοι σήκωσαν το βάρος του προσφυγικού και δώσαμε 2,8 εκ. Eυρώ και γι’ αυτούς.
Έτσι και τώρα χάρη και στην συνδρομή και άμεση ανταπόκριση των αρμοδίων οικονομικών Υπουργών Ευκλείδη Τσακαλώτου και Γιώργου Χουλιαράκη, οι δήμοι απολαμβάνουν μίας προνομιακής προτεραιότητας σε ό,τι αφορά το ποσό που τους αντιστοιχεί από το συνολικό ποσό του 1,8 δις €, που η Κυβέρνηση θα διαθέσει για τις ληξιπρόθεσμες οφειλές του Δημοσίου. Έτσι, οι δήμοι θα λάβουν το ποσό των 326 εκατομμυρίων Ευρώ, λαμβάνοντας μάλιστα το 80% αυτού, εμπροσθοβαρώς για το ‘16, τώρα. Κάτι, που αποκαθιστά την εύρυθμη λειτουργία των δήμων που δυσλειτουργούσαν ή και υπολειτουργούσαν και αναζωογονεί την παρακμάζουσα επί χρόνια κοινωνική προσφορά και τον κοινωνικό ρόλο του δήμου.»
«Τρεις οι µεγάλοι πυλώνες, που θα
αναστηλώσουν το πεπαλαιωµένο οικοδόµηµα του Δηµοσίου:
Διαλειτουργικότητα, Επαναθεσµοποίηση του Κράτους και Αναθεώρηση του
Θεσµικού Πλαισίου της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, Κωδικοποίηση της
Νοµοθεσίας»
«Το Δημόσιο μπορεί να είναι το εργαλείο ουσιαστικής συμβολής στην ανάπτυξη της Χώρας. Από την εποχή του Γεωργίου Ράλλη, το Δημόσιο παρά τις μεγάλες προσπάθειες που έγιναν, παραμένει ο “μεγάλος ασθενής”. Πολυνομία-Γραφειοκρατία-Αλληλοεπικαλύψεις (έλλειψη συντονισμού).
Σαφώς και το Δημόσιο αποτελεί δυνητικά, τον “πυλώνα” ανάπτυξης και ως έτσι θα πρέπει να λογίζεται από όλους τους “πόλους” της δημόσιας ζωής. Γιατί αυτό είναι, που με τις σωστές δομές, με τους κατάλληλους μηχανισμούς και με ενσωματωμένη την φιλοσοφία ενός Κράτους, που δίνει προτεραιότητα στον πολίτη, στον ελεύθερο επαγγελματία, στον επιχειρηματία και φυσικά στον άνεργο, συνιστά τον “βατήρα” για οποιαδήποτε προοπτική οικονομικής ανάπτυξης και προόδου.
Γι’ αυτό, μέσα σε μερικούς μόνο μήνες στο Υπουργείο αυτό, τόσο εμείς, όσο και ο κ. Βερναρδάκης, κάνουμε μία υπερπροσπάθεια να δώσουμε στο Δημόσιο μία νέα οργανωτική δομή, που θα “ροκανίζει” σταθερά τη γραφειοκρατία, θα το καθιστά ευέλικτο, απλοποιημένο και δεν θα “προκαλεί πονοκέφαλο” στον πολίτη και τον δημόσιο υπάλληλο, κατά την καθημερινή του επαφή με αυτό. Μιλάμε για ένα δημόσιο τομέα, που θα είναι το “σπίτι” του πολίτη, του επιχειρηματία, του δημότη και όχι το “ξένο γήπεδο”, η “εχθρική αρένα” όπου ο πολίτης θα δοκιμαστεί για όσο χρόνο βρεθεί μέσα σε μία δημόσια υπηρεσία.
Και για να γίνω πιο συγκεκριμένος: Έχουμε προχωρήσει στο “χτίσιμο” τριών μεγάλων “πυλώνων”, που θα “αναστηλώσουν” στην κυριολεξία το πεπαλαιωμένο, πια, οικοδόμημα του Δημοσίου: Διαλειτουργικότητα, Επαναθεσμοποίηση του Κράτους και Αναθεώρηση του Θεσμικού Πλαισίου της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, Κωδικοποίηση της Νομοθεσίας.
Όταν λέμε Διαλειτουργικότητα του Δημοσίου εννοούμε τη διασύνδεση των φορέων του Δημοσίου, που θα ‘πρεπε να υπάρχει εδώ και πολλά χρόνια και όχι μόνο δεν υπάρχει, αλλά για την δημιουργία της ξοδεύτηκαν όπως πολλάκις έχω πει, 7 δις Ευρώ, χωρίς αποτέλεσμα.
Πρόκειται για την επίτευξη σε πρώτη φάση, της επικοινωνίας των 15 μεγάλων βάσεων δεδομένων δημόσιων φορέων με την πλατφόρμα του ΥΠ.ΕΣ.Δ.Α. Κάτι που θα απλοποιήσει την καθημερινότητα του πολίτη, αφού θα περιορίσει δραστικά την διακίνηση 11 εκ. έγχαρτων εγγράφων και θα επιφέρει την εξοικονόμηση πακτωλού χρημάτων, αλλά και πολλών εργατοωρών.
Σήμερα, ήδη, έχουμε πετύχει να διασυνδέσουμε την πλατφόρμα του Υπουργείου μας, με τη βάση δεδομένων των Υπουργείων Παιδείας και Εξωτερικών.
Είμαστε σε θέση να πούμε, ότι από τον Σεπτέμβρη η διαδικασία εγγραφής των παιδιών στο σχολείο θα είναι αισθητά πιο απλοποιημένη, τόσο για τους γονείς, όσο και για τους εκπαιδευτικούς.
Η Επαναθεσμοποίηση του Κράτους και η Αναθεώρηση του Θεσμικού Πλαισίου της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, όπου επιχειρούμε την ίδρυση ενός Κράτους επιτελικού και αποκεντρωμένου, με αποσαφηνισμένες αρμοδιότητες στον α’ και β’ Βαθμό, είναι η άλλη μεγάλη μεταρρύθμιση που κάνουμε.
Επιχειρούμε μία μορφή πολυεπίπεδης διακυβέρνησης, όπου η μεταφορά αρμοδιοτήτων θα συνοδεύεται και με πολιτικές δημοσιονομικής αποκατάστασης, δηλαδή μεταφορά πόρων, που θα σημάνει, οικονομική αλλά κατ’ επέκταση και διοικητική αυτονομία.
Είναι ένας σύγχρονος “δρόμος” ανάπτυξης της κοινωνικής οικονομίας, η οποία μας ενδιαφέρει ιδιαίτερα, καθώς θα δημιουργήσει την υποδομή για θέσεις εργασίας στους δήμους και θα βοηθήσει την τοπική ανάπτυξη.
Η Κωδικοποίηση της Νομοθεσίας είναι ένα πολύ φιλόδοξο εγχείρημα, το οποίο ήδη, επίσης, έχουμε δρομολογήσει και πολύ σύντομα και εδώ θα έχουμε τα πρώτα αισθητά αποτελέσματα, που θα αποσυμφορήσουν τα δικαστήρια, θα απλοποιήσουν τη δουλειά των δικαστών και θα την κάνουν πιο αποτελεσματική, γρήγορη και κυρίως δίκαιη. Μιλάμε για αποσαφήνιση του νομοθετικού “οπλοστασίου” της Χώρας και πολλά άλλα.
Πιο συγκεκριμένα: Τα κύρια σημεία αυτής γιγάντιας μεταρρύθμισης θα είναι: α) Η επεξεργασία του ισχύοντος νομοθετικού πλαισίου, β) η εκκαθάριση και απλούστευσή του, γ) η ταξινόμηση και οργάνωση ανά θεματική ενότητα, δ) η επικαιροποίηση, ε) η διεύρυνση και ο εκσυγχρονισμός του περιεχομένου του Κώδικα Διοικητικής Διαδικασίας, στ) η ενσωμάτωση πορισμάτων της νομολογίας εθνικών και ευρωπαϊκών Δικαστηρίων.
Θα μου επιτρέψετε, όμως, με την ευκαιρία που μου δίνετε να μιλήσω για το έργο του Υπουργείου Εσωτερικών, να προσθέσω και ένα ακόμα επίτευγμα της δουλειάς μας, ως Κυβέρνηση και ως Υπουργεία Εσωτερικών, Κοινωνικής Αλληλεγγύης και Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού. Τον εκσυγχρονισμό του Προγράμματος «Εναρμόνιση Οικογενειακής και Επαγγελματικής Ζωής», που καθίσταται ευεργετικός για χιλιάδες φτωχές οικογένειες.
Στόχος του σχεδιασμού αυτού είναι να διασφαλίσει ότι, α) όλα τα νοικοκυριά με εισόδημα μικρότερο από το όριο της φτώχειας θα λάβουν σχετική ενίσχυση - voucher για εγγραφή του παιδιού τους σε παιδικό σταθμό, β) όλα τα άτομα με αναπηρία θα λάβουν την σχετική ενίσχυση, γ) θα αυξηθούν οι δυνατότητες επιλογής των γονέων ως προς τους παιδικούς σταθμούς, δ) θα διατηρηθεί ο αριθμός ενισχυόμενων οικογενειών/παιδιών, χωρίς παράλληλα να αλλάζουν τα ηλικιακά όρια με βάση τα οποία τα ωφελούμενα παιδιά εντάσσονται στο πρόγραμμα, ε) θα απλοποιηθούν ριζικά οι διαδικασίες υλοποίησης/πληρωμής και στ) θα διασφαλιστεί η μηνιαία καταβολή των δόσεων.
Επιτυγχάνουμε, επίσης, μια σειρά νέων παρεμβάσεων, που κάνουν το έργο αυτό, ακόμα πιο πλήρες και ακόμα πιο κοινωνικό, απλοποιώντας τις γραφειοκρατικές διαδικασίες, καταργώντας τον περιορισμό σύμφωνα με τον οποίο οι δομές να μπορούν να δεχτούν την ενίσχυση αυτή (voucher), μόνο για το 70% της δυναμικότητάς του, διασφαλίζοντας την μηνιαία καταβολή των δόσεων και καθιερώνοντας την ελεύθερη επιλογή εκ μέρους των γονιών της δομής που θέλουν να πάνε τα παιδιά τους και αρκετά άλλα».
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Πάσα άποψη εκφράζεται ελευθέρως από το ISTOLOGIO giorgou MOSXOU, αρκεί να μην περιέχει αήθεις χαρακτηρισμούς