Πώς μπορεί να
δικαιολογηθεί το γεγονός της παράτασης της λειτουργίας της Ξερόλακκας για τουλάχιστον 5 χρόνια ακόμη;
Από την ΡΑΠ Πάτρα Ανθρώπινη Πόλη δόθηκε στη δημοσιότητα το παρακάτω σχέδιο
που αφορά τη διαχείριση των απορριμμάτων της πόλης και κάνει προτάσεις για τη λύση
του ζητήματος.
Αναλυτικά είναι το παρακάτω:
«Η Δημοτική Αρχή έφερε εσπευσμένα στο Δ.Σ. της 12/10/2015 σχέδιο για τη
διαχείριση των απορριμμάτων, χωρίς να έχει
συζητηθεί ουσιαστικά στην επιτροπή ποιότητας ζωής δίνοντας, παράλληλα, ελάχιστο χρόνο – που παρατάθηκε μετά από αίτημα
σύσσωμης της αντιπολίτευσης - στη διαβούλευση με τους φορείς και τους πολίτες
της Πάτρας.
Οι λόγοι, θα μπορούσε να φανταστεί κανείς, είναι ότι το θέμα θα έπρεπε να
θεωρηθεί κατεπείγον. Πώς όμως μπορεί να πείσει κανείς ότι ένα από τα πιο
ουσιαστικά και σημαντικά θέματα που αφορούν στο μέλλον των πολιτών του δήμου
μας για τα επόμενα 50 χρόνια δεν χρήζει αναγκαίας και σοβαρής διαβούλευσης με
την κοινωνία; Μήπως, το σχέδιο, παρά την, σε γενικές γραμμές σωστή, φιλοσοφία
του απλά στηρίζεται για όλη τη διάρκεια της θητείας της δημοτικής αρχής
Πελετίδη στη συνέχιση λειτουργίας της τόσο ταλαιπωρημένης – ακόμα και από την
παρούσα δημοτική αρχή - Ξερόλακκα και από εκεί και μετά ας αναλάβει κάποιος
άλλος τις ευθύνες;
Διαφορετικά πώς μπορεί να δικαιολογηθεί το γεγονός της παράτασης της
λειτουργίας της Ξερόλακκας για
τουλάχιστον 5 χρόνια ακόμη με:
1) Το νέο πρόχειρο κύτταρο που ήδη έχει κατασκευαστεί
2) Τον τοίχο στήριξης που επεκτείνει τον ΧΥΤΑ καθ’ ύψος δημιουργώντας
ουσιαστικά νέο κύτταρο
3) Τον σταθμό μεταφόρτωσης που θα λειτουργεί στο ίδιο σημείο ακόμα και αν
σταματήσει να λειτουργεί ως ΧΥΤΑ (παρόλο που για να μετριαστούν οι αντιδράσεις
ορίζεται ως «κινητός»)
4) Τη μονάδα κομποστοποίησης η οποία πιθανότατα θα λειτουργήσει μελλοντικά
και πάλι στην Ξερόλακκα
5) Τη μονάδα ανακύκλωσης που και αυτή θα λειτουργεί στην Ξερόλακκα
6) Την ευχή όπως ο νέος ΠΕΣΔΑ να δημιουργήσει μονάδα επεξεργασίας στερεών
αποβλήτων και ΧΥΤΥ στη θέση Φλόκα και τότε ο δήμος θα στέλνει εκεί, κατά
υπολογισμό, 30.000 τόνους και 15.000 τόνους σε νέο ΧΥΤΑ κάπου αλλού!!
Ο κ. Πελετίδης, προεκλογικά, ισχυριζόταν ότι η Ξερόλακκα θα έπρεπε να έχει
κλείσει «χθες». Ήδη, έχει περάσει ένας χρόνος και προετοιμάζεται η λειτουργία
της για αρκετά χρόνια ακόμα. Ως ΡΑΠ, είχαμε ισχυριστεί ότι η Ξερόλακκα δεν
μπορεί να κλείσει άμεσα. Θα μπορούσε, όμως, με άμεση ενεργοποίηση της δημοτικής
αρχής να οδηγηθούμε σε σαφές χρονοδιάγραμμα παύσης της λειτουργίας της όχι
μεγαλύτερο από μια διετία, χωρίς να φορτωθεί εκ νέου με τεράστια καθ’ ύψος
τοιχία αντιστήριξης (ίδια ακριβώς με το σχέδιο Δημαρά που η παράταξη Πελετίδη
κατήγγειλε και καταψήφισε στο παρελθόν), με ΣΜΑ, με μονάδα κομποστοποίησης και
με μονάδα ανακύκλωσης.
Κάποτε πρέπει να σοβαρευτούμε και να πούμε στους συμπολίτες μας την
αλήθεια. Σίγουρα είμαστε αντίθετοι στα «φαραωνικά» εργοστάσια σύμμεικτων
απορριμμάτων με τις μεγάλες εγγυημένες ποσότητες, τα σίγουρα κέρδη των
επενδυτών με δημόσια κεφάλαια και το χαράτσι στους δημότες.
Σίγουρα πρέπει να κάνουμε προσπάθεια για μεγάλη αύξηση των ανακυκλώσιμων
και μια περιορισμένης κλίμακας κομποστοποίηση των οργανικών.
Σίγουρα πρέπει να φτιαχτούν σταθμοί μεταφόρτωσης και πράσινα σημεία.
Γιατί όμως όλα αυτά θα πρέπει να γίνουν στην Ξερόλακκα και κυρίως γιατί
πρέπει να παραταθεί η λειτουργία της τουλάχιστον μέχρι τη λήξη της θητείας της
σημερινής δημοτικής αρχής;
Γιατί δεν παίρνει ο δήμος καθαρή θέση για το που τελικά θα πηγαίνουν τα
απορρίμματα της Πάτρας; Δεν έχει γίνει διαβούλευση με τους όμορους δήμους και
την περιφέρεια; Θα δούμε πάλι το μπαλάκι να πετιέται από τον έναν στον άλλον
και στο βάθος λειτουργία της Ξερόλακκας στο διηνεκές ή μέχρις ότου σκάσει στα
χέρια κάποιου άλλου;
Ελπίζουμε στον ελάχιστο χρόνο της διαβούλευσης όλα τα παραπάνω ζητήματα να
απαντηθούν και να πάρει η δημοτική αρχή τις ευθύνες της για οριστική λύση του
προβλήματος μέσα στα όρια της θητείας της.
Αυτό που οφείλουμε εμείς από την
πλευρά μας να τονίσουμε είναι ότι με βάση το Εθνικό Σχέδιο Διαχείρισης
Αποβλήτων (ΕΣΔΑ) ο Δήμος Πατρέων πρέπει να αναλάβει τις ευθύνες που του
αναλογούν, ευθύνες που περιγράφονται διεξοδικά τόσο ως προς το σκέλος των
υποχρεώσεων όσο και ως προς το σκέλος των δυνατοτήτων
και της χρηματοδότησης που προβλέπονται.
O νέος εθνικός σχεδιασμός (ΕΣΔΑ) έχει θεσμοθετήσει τον
εθνικό φορέα διαχείρισης αποβλήτων που στηρίζεται στην αξιοποίηση των τοπικών
σχεδίων, υιοθετώντας αρχές αποκεντρωμένης διαχείρισης με έμφαση στην
προδιαλογή, απόρριψης της καύσης ως
βασικού εργαλείου διαχείρισης, ριζικής αναθεώρησης του πλαισίου της
ανακύκλωσης, αντιμετώπισης των εσόδων της ανακύκλωσης ως δημόσιου πόρου,
προάσπισης του δημόσιου χαρακτήρα της διαχείρισης, κ.λ.π.
Αποτελεί, ομολογουμένως, πρόβλημα
ότι ο νέος ΕΣΔΑ παραμένει ακατοχύρωτος νομικά. Τα μέτρα που είναι απαραίτητα
για την υλοποίησή του είναι ακόμη στα χαρτιά και η, απαραίτητη από τον νόμο,
στρατηγική περιβαλλοντική εκτίμηση δεν έχει ξεκινήσει. Η κυβέρνηση έχει την
υποχρέωση να λύσει άμεσα αυτά τα προβλήματα, για να μην επικρέμεται διαρκώς
η πιθανότητα της ακύρωσης του ΕΣΔΑ. Σε αυτή τη διεκδίκηση που αφορά
συνολικά την τοπική αυτοδιοίκηση η δημοτική αρχή θα βρει συμπαραστάτη της τη ΡΑΠ.
Για να αξιοποιηθεί όμως ο νέος ΕΣΔΑ, σήμερα, απαιτείται η δημοτική αρχή να
απαγκιστρωθεί από ιδεοληψίες και προκαταλήψεις και να αντιμετωπίσει το οξύτατο
– όχι μόνο σε τοπικό επίπεδο - πρόβλημα της διαχείρισης των απορριμμάτων με
όρους ρεαλισμού αλλά και περιβαλλοντικής ευαισθησίας.
Το βασικότερο, όμως, είναι ότι η
διαχείριση του συγκεκριμένου ζητήματος απαιτεί σχεδιασμό, συγκεκριμένες
προτάσεις, ανάληψη ευθυνών, καινοτομία, συνεργασίες. Οι πολίτες της Πάτρας δεν
έχουν ανάγκη από αντιπολιτευτικές κορώνες και μικροκομματικές σκοπιμότητες αλλά
από λύσεις τώρα, λύσεις από την παρούσα δημοτική αρχή.
Η κυβέρνηση οφείλει να αναλάβει
τις δικές της ευθύνες και η δημοτική αρχή τις ευθύνες που της αναλογούν.
Για παράδειγμα, η δημοτική αρχή
δεν θέλει ή αδυνατεί να υλοποιήσει ένα δίκαιο και αποδοτικό σύστημα καθορισμού
και είσπραξης τελών αφού έχει τη δυνατότητα να μειώσει μεν, τα τέλη
καθαριότητας από τους πολίτες επιβαρύνοντας δε, τις μεγάλες ρυπογόνες
επιχειρήσεις εφαρμόζοντας τιμολογιακές πολιτικές που στηρίζονται στις αρχές της
«διευρυμένης ευθύνης παραγωγού».
Κατά συνέπεια, το
τοπικό σχέδιο που κατέθεσε η δημοτική αρχή - ακόμα και αν αποδεχτούμε ότι καλύπτει τις ελάχιστες συμβατικές
υποχρεώσεις του Δήμου - δεν αξιοποιεί στο παραμικρό τις δυνατότητες που θεσμοθετεί
και παρέχει η Πολιτεία στους Δήμους».
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Πάσα άποψη εκφράζεται ελευθέρως από το ISTOLOGIO giorgou MOSXOU, αρκεί να μην περιέχει αήθεις χαρακτηρισμούς