Πέμπτη 6 Νοεμβρίου 2014

Στήριξη υπό προϋποθέσεις από την ΡΑΠ Πάτρας στην δημοτική Αρχή για τα απορρίμματα των Πατρινών

 Φωτογραφία αρχείου της 27-1-12. Κ. Σπαρτινός (αριστερά), Θωμάς Μπιζάς, Ν. Χουντής, Μπάμπης Μπιλίνης σε συνέντευξή τους του τότε μικρού ΣΥΡΙΖΑ πριν την  ημερίδα για τα απορρίμματα.


Η στροφή προς σύστημα διαχείρισης που θα στηρίζεται σε ανακύκλωση, διαλογή στην πηγή, κομποστοποίηση, μείωση του όγκου τους κτλ , συμπίπτει με τη δικής μας πρότασης


«Η στήριξη της δημοτικής αρχής από τη μεριά μας σε αυτό το θέμα είναι δεδομένη, εφόσον θα παραμένει στη λογική της χθεσινής απόφασης. Στήριξη πολιτική αλλά και τεχνοκρατική, εάν τη θεωρεί χρήσιμη. Επίσης είμαστε διατεθειμένοι να συμβάλουμε στην ενημέρωση των συμπολιτών μας, τόσο ως ΡΑΠ όσο και ως μέλη του Δημοτικού Συμβουλίου, εφόσον θα οργανωθεί κάτι σχετικό από τη δημοτική αρχή, πράγμα που το προτείνουμε».

Κι ακόμη: «Η απόρριψη της λύσης του εργοστασίου επεξεργασίας σύμμεικτων απορριμμάτων και η στροφή προς ένα σύστημα διαχείρισης που θα στηρίζεται σε ανακύκλωση, διαλογή στην πηγή, κομποστοποίηση, κτλ και δραστική μείωση του όγκου τους, συμπίπτει με τον πυρήνα της δικής μας πρότασης».

Μετά παραπάνω, που θέτουν την προϋπόθεση της συνεννόησης στο ζήτημα των απορριμμάτων, όπως ανέφερε χθες στο Δημοτικό Συμβούλιο ο επικεφαλής της Κ. Σπαρτινός, η ΡΑΠ ΠΑΤΡΑ ΑΝΘΡΩΠΙΝΗ ΠΟΛΗ αναφέρει τα παρακάτω σε ενημερωτικό δελτίο που εξέδωσε.

Αναλυτικότερα:

«Ο νέος, ριζικά διαφορετικός σχεδιασμός για τη διαχείριση των απορριμμάτων που προτάθηκε από τη δημοτική αρχή είναι σε σωστή κατεύθυνση. Η απόρριψη της λύσης του εργοστασίου επεξεργασίας σύμμεικτων απορριμμάτων και η στροφή προς ένα σύστημα διαχείρισης που θα στηρίζεται σε ανακύκλωση, διαλογή στην πηγή, κομποστοποίηση, κτλ και δραστική μείωση του όγκου τους, συμπίπτει με τον πυρήνα της δικής μας πρότασης. 

Η διάθεση των 25 εκ. της κρατικής συμμετοχής που προορίζονταν για το εργοστάσιο, μπορεί – στην υπηρεσία ενός άλλου σχεδιασμού – να δώσει λύση οικονομικά και περιβαλλοντικά σωστή.
Σε αυτή τη λογική, η ΡΑΠ-Πάτρα Ανθρώπινη Πόλη έδωσε μια επί της αρχής θετική ψήφο, η οποία αφορούσε κατά βάση στα παραπάνω 2 σημεία, παρόλο που είχε κάποιες επιφυλάξεις σε επιμέρους ζητήματα της πρότασης, τα οποία αναπτύξαμε στην τοποθέτησή μας. Για τον λόγο αυτό, σε όλες τις φάσεις υλοποίησης του νέου σχεδιασμού που θα ακολουθήσουν, θα τοποθετούμαστε στα ειδικότερα θέματα. Η θετική μας ψήφος δεν σημαίνει εν λευκώ εξουσιοδότηση για όλη τη συνέχεια.

Πιστεύουμε ότι δεν χρειάζεται να αναπτύξουμε αναλυτικά τη θέση μας για το ζήτημα, καθώς την είχαμε διευκρινίσει σε λεπτομέρειες κατά την προεκλογική περίοδο. Συνοπτικά μόνον θα υπενθυμίσουμε: η υλοποίηση του εργοστασίου μέσω ΣΔΙΤ και η σχετική σύμβαση που θα ακολουθούσε με τον ιδιώτη, αποτελούν αντικίνητρο για μια σωστή διαχείριση που θα στοχεύει στη συνεχή μείωση των προς επεξεργασία απορριμμάτων. Ο ιδιώτης θα στόχευε στην όσο το δυνατόν παραλαβή στο εργοστάσιο του μεγαλύτερου όγκου απορριμμάτων και θα δέσμευε για το λόγο αυτό το Δήμο με ρήτρες που θα διασφάλιζαν την συνεχή και σταθερή κερδοφορία του. 

Αποτέλεσμα: σίγουρα κέρδη για αυτόν σε βάρος του Δήμου και των δημοτών, με κατακόρυφη αύξηση των ανταποδοτικών τελών και χρήση τεχνολογιών περιβαλλοντικά ζημιογόνων (όσο μάλιστα θα χρησιμοποιούνταν φθηνότερες τεχνολογίες, τόσο πιο επιβλαβείς αυτές θα ήσαν για το περιβάλλον και την υγιεινή των κατοίκων). 

Επισημαίνουμε και πάλι την ανάγκη νέου περιφερειακού σχεδιασμού, ιδιαίτερα τώρα που στην αιρετή περιφερειακή αρχή ανατέθηκε από την αποκεντρωμένη διοίκηση η σχετική ευθύνη. Κάτω από το νέο περιφερειακό σχεδιασμό θα πρέπει να αναπτυχθούν  επιμέρους τοπικά σχέδια διαχείρισης. Να επισημάνουμε σχετικά με το θέμα του περιφερειακού σχεδιασμού και το εξής: Ο ΧΥΤΥ του Φλόκα  αναφέρεται συχνά (εσκεμμένα ή από άγνοια) ότι είναι «του εργοστασίου», πράγμα που δεν έχει καμία βάση. Δεν είναι ούτε του εργοστασίου, ούτε της Πάτρας, ούτε της Δυτ. Αχαΐας. Είναι του περιφερειακού σχεδιασμού.

Η δική μας πρόταση περιλαμβάνει την ανάπτυξη 50 – 100 σημείων ανακύκλωσης σε γειτονιές της πόλης. Παράλληλα προβλέπει την ενεργοποίηση των συμβουλίων δημοτικών και τοπικών κοινοτήτων, πολιτιστικών συλλόγων, σχολείων  (εκπαιδευτικοί – γονείς), συλλογικών φορέων (π.χ. εμπορικός σύλλογος, εμποροϋπάλληλοι). Πρέπει επίσης να εξεταστεί σοβαρά η παροχή κινήτρων για ανακύκλωση ανά γειτονιά (π.χ. με διαφοροποίηση των τελών καθαριότητας).

Στο πλαίσιο του νέου σχεδιασμού, πρέπει να αναθεωρηθεί η σύμβαση του Δήμου με την ΕΕΑΑ, με στόχο να υπάρξουν ουσιαστικά οφέλη στο Δήμο από τη διαχείριση της ανακύκλωσης, με βάση ότι η ανακύκλωση επιδοτείται με 50€/τόνο. Ο δήμος θα μπορούσε και να συμπράξει – αν το κρίνει σκόπιμο –  με φορείς (κοινωνικής οικονομίας, συνεταιριστικούς ή και ιδιωτικούς) προς αυτή την κατεύθυνση. 

Ένας άλλος μύθος που πρέπει να διαλυθεί: ότι οι χρηματοδοτήσεις στον τομέα της διαχείρισης των απορριμμάτων μπορεί να δίδονται μόνο σε ιδιώτες, μέσω ΣΔΙΤ ή με άλλο τρόπο. Στη Θήβα  και στα Χανιά λειτουργούν διαδημοτικοί φορείς που έχουν πάρει απευθείας χρηματοδότηση και όχι μέσω ΣΔΙΤ. Δεν προτείνουμε υποχρεωτικά αντιγραφή υπάρχοντος μοντέλου, μπορούμε όμως να κάνουμε χρήση της εμπειρίας τους.

ΓΙΑ ΤΗΝ ΞΕΡΟΛΑΚΑ

Εμείς ποτέ δεν είπαμε (ούτε προεκλογικά, ούτε στη συνέχεια) ότι η Ξερόλακα θα μπορούσε να κλείσει άμεσα. Δεν κοροϊδέψαμε τους κατοίκους της περιοχής, δεν επιζητήσαμε εύκολες ψήφους. Η σημερινή δημοτική αρχή είχε ως μειοψηφία του Δημοτικού Συμβουλίου υποπέσει σε αυτό το δημοφιλές «αμάρτημα». Σήμερα έχει ευθύνη να εξηγήσει πειστικά στους κατοίκους την αλλαγή της θέσης της.

 Προεκλογικά είχαμε πει ότι χρειαζόμαστε 1-2 χρόνια λειτουργίας της με σταδιακή μείωση του όγκου των απορριμμάτων που θάβονται εκεί, με την προϋπόθεση ότι η όποια νέα δημοτική αρχή θα ξεκίναγε αμέσως την υλοποίηση ενός νέου σχεδιασμού. Θεωρούμε ότι σήμερα μπορούμε να ξεκινήσει η οριστική λύση του προβλήματος. Είναι βέβαια αναγκαίο να ακούσουμε ένα σαφέστερο χρονοδιάγραμμα από μέρους της δημοτικής αρχής, παρόλο που συμφωνούμε με την εκτίμησή της ότι ο προηγούμενος σχεδιασμός με το εργοστάσιο σύμμεικτων απορριμμάτων, θα έκλεινε την Ξερόλακα σε μεγαλύτερο χρονικό διάστημα.

Τα προτεινόμενα έργα (αντιστήριξη υπερβάλλοντος ύψους, διαχείριση στραγγισμάτων και βιοαερίου) πρέπει να γίνουν, ακόμα κι αν σταμάταγε η εκεί αποκομιδή των απορριμμάτων από αύριο. Προτείνουμε για το έργο της αντιστήριξης να διερευνηθεί η εφαρμογή τεχνικής λύσης που δεν θα δημιουργεί προβλήματα κατά την αποκατάσταση του χώρου μετά το οριστικό κλείσιμο της Ξερόλακας.

ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΙΚΑ

Η στήριξη της δημοτικής αρχής από τη μεριά μας σε αυτό το θέμα είναι δεδομένη, εφόσον θα παραμένει στη λογική της χθεσινής απόφασης. Στήριξη πολιτική αλλά και τεχνοκρατική, εάν τη θεωρεί χρήσιμη. Επίσης είμαστε διατεθειμένοι να συμβάλουμε στην ενημέρωση των συμπολιτών μας, τόσο ως ΡΑΠ όσο και ως μέλη του Δημοτικού Συμβουλίου, εφόσον θα οργανωθεί κάτι σχετικό από τη δημοτική αρχή, πράγμα που το προτείνουμε.

Πιστεύουμε ότι μπορούμε να σχεδιάσουμε όλοι μαζί και να υλοποιήσουμε ένα σύγχρονο, οικονομικό, περιβαλλοντικά φιλικό αλλά και ουσιαστικά αναπτυξιακό μοντέλο διαχείρισης απορριμμάτων. Θα χρειαστεί κινητοποίηση και ενημέρωση της κοινωνίας και προσέγγιση του προβλήματος χωρίς ιδεολογισμούς, δογματισμούς, επικοινωνιακούς χειρισμούς και μικροκομματικές σκοπιμότητες».

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Πάσα άποψη εκφράζεται ελευθέρως από το ISTOLOGIO giorgou MOSXOU, αρκεί να μην περιέχει αήθεις χαρακτηρισμούς