Δευτέρα 28 Ιανουαρίου 2013

Κουράκης: Ο ΣΥΡΙΖΑ εγγυάται τη μισθοδοσία των κληρικών

Τάσος Κουράκης, βουλευτής Θεσσαλονίκης.


ΕΝΑΣ ΠΙΘΑΝΟΣ ΦΟΡΟΣ ΓΙΑ ΤΗΝ καταβολή των μισθών στους κληρικούς θα είναι εθελοντικός, θα αφαιρείται αναλογικά από άλλες πτυχές του σημερινού συστήματος φορολόγησης και θα αποτελεί προσωπικό δεδομένο, δηλώνει στο tvxs.gr ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ Τάσος Κουράκης, μετά τις αντιδράσεις τις οποίες προκάλεσε η θέση του για τον περιβόητο «χριστιανικό φόρο».
Ο ίδιος εισηγείται τη δημιουργία περιουσιολογίου της εκκλησίας και την παράλληλη επανεξέταση όλων των φοροαπαλλαγών της. Σε κάθε περίπτωση, διαμηνύει ότι ο ΣΥΡΙΖΑ δεν θα θέσει σε κίνδυνο τη μισθοδοσία των κληρικών.

Η συνέντευξη του βουλευτή που ακολουθεί, εδόθη στον δημοσιογράφο Βασίλη Κωστούλα.

Σε πρόσφατο συνέδριο στη Θεσσαλονίκη, με θέμα: Εκκλησία και Αριστερά, διατυπώσατε μία πρόταση η οποία προκάλεσε πολιτικές και άλλες αντιδράσεις. Μπορείτε να την επαναλάβετε;

Αυτό που καταρχήν είπα στην εκδήλωση είναι ότι ο ΣΥΡΙΖΑ επιδιώκει το διαχωρισμό κράτους και εκκλησίας και πως στο πλαίσιο αυτής της συζήτησης αμοιβαίας εμπιστοσύνης των δύο πλευρών, η οποία θα είναι εξαντλητική χωρίς να επιφυλάσσει τον παραμικρό αιφνιδιασμό, θα πρέπει να εξεταστεί και το ζήτημα της κατάργησης της καταβολής της μισθοδοσίας των ιερέων από το κράτος. Αυτό το θέμα έχει πάρα πολλές πλευρές. Προφανώς, σχετίζεται με την αποτίμηση της εκκλησιαστικής περιουσίας από μία κοινή επιτροπή ανάμεσα στην πολιτεία και την εκκλησία, προκειμένου να αποσαφηνιστεί το περιεχόμενο της εκκλησιαστικής περιουσίας (κτήματα, αστικά ακίνητα, μοναστηριακή περιουσία). Μετά απ’ όλη αυτήν τη συζήτηση και την αντίστοιχη συμφωνία, θα γνωρίζουμε ποια ακριβώς είναι η περιουσία της εκκλησίας. Αυτή η περιουσία θα πρέπει να εξασφαλίζει τη μισθοδοσία του κλήρου και τη συνέχιση του φιλανθρωπικού έργου της εκκλησίας.

Και αν κριθεί ότι χρειάζονται επιπλέον πόροι για τη μισθοδοσία των κληρικών;

Σε αυτήν την περίπτωση λοιπόν είπα ότι θα πρέπει να εξεταστεί ενδεχομένως αυτό που ισχύει σε άλλες χώρες της Ευρώπης: Γερμανία, Ιταλία, Γαλλία, Ισπανία, και Ιρλανδία, όπου οι ιερείς δεν μισθοδοτούνται από την πολιτεία αλλά με τα έσοδα από έναν εκκλησιαστικό φόρο (παρεμπιπτόντως, στη Γερμανία αυτός ο φόρος ανέρχεται σε μόλις 0,9 τοις χιλίοις). Στην πραγματικότητα, πρόκειται για μία εθελοντική προσφορά από τους πιστούς, η οποία χορηγείται μέσω του κράτους στην εκκλησία, ώστε να χρηματοδοτείται η μισθοδοσία των ιερέων.

Πρόκειται δηλαδή για έναν εθελοντικό επιπρόσθετο φόρο;

Όχι. Επειδή έχει καλλιεργηθεί αυτή η εντύπωση, κυρίως από τη μεριά της ΝΔ, θα πρέπει να διαβεβαιώσω ότι δεν πρόκειται για μία πρόσθετη φορολόγηση των πολιτών, ούτε φυσικά για διωγμό των πιστών. Και αυτό διότι αυτήν τη στιγμή, ούτως ή άλλως, οι φορολογούμενοι παρέχουν αυτά τα χρήματα στην εκκλησία.

Εννοείτε ότι επωμίζονται ήδη το βάρος της μισθοδοσίας των κληρικών μέσω της πρόβλεψης στον κρατικό προϋπολογισμό.

Ασφαλώς. Οι πολίτες ούτως ή άλλως φορολογούνται γι’ αυτό. Εγώ διατύπωσα απλώς μία σκέψη για το πώς μπορεί να αλλάξει ο τρόπος είσπραξης αυτού του φόρου, αναλόγως των θρησκευτικών πεποιθήσεων των πολιτών. Αυτό σημαίνει ότι κάποιοι θα μπορούν να συναινέσουν στη συνεισφορά προς τη μισθοδοσία του κλήρου και κάποιοι άλλοι θα μπορούν να απαλλαγούν από αυτήν τη φορολόγηση. Ή ενδεχομένως αυτό το ποσό που δίνουν σήμερα να προοριστεί για άλλες ανάγκες του κοινωνικού συνόλου. Σε κάθε περίπτωση, το είπα κι εγώ στη δευτερολογία μου, το είπε και ο γραμματέας του ΣΥΝ Δημήτρης Βίτσας, ο ΣΥΡΙΖΑ εγγυάται απολύτως τη μισθοδοσία του κλήρου και σε καμία περίπτωση η όποια απόφαση δεν μπορεί να ληφθεί αιφνιδιαστικά, χωρίς την προηγούμενη συναίνεση ανάμεσα στις εμπλεκόμενες πλευρές. Ήδη άλλωστε την πρόταση την οποία έθεσα προς συζήτηση έχει διατυπώσει παλιότερα ο σημερινός υπουργός Οικονομικών Γιάννης Στουρνάρας. Μπορεί να ανατρέξει κανείς στο σχετικό βίντεο.

Πάντως, το υπουργείο Οικονομικών εξέδωσε ανακοίνωση σύμφωνα με την οποία ο τότε γενικός διευθυντής του ΙΟΒΕ έφερε τη συγκεκριμένη πρόταση ως παράδειγμα, χωρίς να την υιοθετήσει.

Πολύ ωραία, κανένα πρόβλημα. Το ζήτημα είναι ότι η ΝΔ, η οποία κατά τα άλλα επικαλείται το ευρωπαϊκό κεκτημένο, αντιδρά λυσσαλέα απέναντι σε κάθε νεωτερική πρόταση η οποία προέρχεται από την Ευρώπη και στοχεύει στη διεύρυνση των ελευθεριών και των δικαιωμάτων των πολιτών, πράγμα που προκαλεί έκπληξη.

Μία από τις παραμέτρους τις οποίες θέτει (και) η ΝΔ είναι ότι στο παρελθόν ο ΣΥΡΙΖΑ έχει ταχθεί κατά της αναγραφής του θρησκεύματος στις ταυτότητες και σήμερα συζητά την προοπτική επιβολής ειδικού φόρου σε όσους δηλώνουν Χριστιανοί Ορθόδοξοι.

Οι ευρωπαϊκές χώρες οι οποίες είναι τόσο ευαίσθητες στην προστασία των προσωπικών δεδομένων, προφανώς, έχουν βρει τεχνικούς τρόπους ώστε να δηλώνεται η προτίμηση του πιστού ο οποίος θέλει να φορολογηθεί και συγχρόνως να διαφυλάσσεται αυτό το προσωπικό στοιχείο. Έτσι μπορεί να γίνει και στην Ελλάδα. Μπορεί να βρεθεί τρόπος. Δεν συγκρίνεται αυτό με την αναγραφή του θρησκεύματος πάνω στην ταυτότητα. Σε κάθε περίπτωση, όλα αυτά αποτελούν σκέψεις για το πώς μπορούμε να προχωρήσουμε σε μία αλλαγή του τρόπου καταβολής της μισθοδοσίας στον κλήρο και να προωθήσουμε γενικότερα τη συζήτηση – την οποία ανοίγουν και οι ιεράρχες – περί διαχωρισμού κράτους και εκκλησίας.

Μέχρι στιγμής η εκκλησία δεν έχει προβεί σε κάποια επίσημη αντίδραση. Στη Θεσσαλονίκη πώς αντέδρασε το ακροατήριο αφού διατυπώσατε την πρόταση;

Υπήρξαν μόνο φοβίες ότι μπορεί να θεσμοθετηθεί ένας επιπλέον φόρος. Διαβεβαιώνω λοιπόν ξανά σε όλους τους τόνους ότι ο ΣΥΡΙΖΑ δεν είναι καθόλου διατεθειμένος να προσθέσει ακόμη ένα φόρο στους πολίτες για να εξασφαλίσει τη μισθοδοσία των κληρικών. Αυτό μπορεί να γίνει είτε από την ίδια την εκκλησία, είτε με τον τρόπο τον οποίο ανέφερα προηγουμένως.


Βεβαίως, προαπαιτούμενη για τη δεύτερη εκδοχή είναι η επαρκής συμμετοχή των φορολογούμενων.



Πράγματι, αλλά σε κάθε περίπτωση δεν θα διακινδυνευτεί η μισθοδοσία των κληρικών. Η πρόταση την οποία διατυπώνω αποτελεί προσωπική μου σκέψη  για τις δυνατότητες εξεύρεσης χρημάτων με στόχο να διασφαλίζεται η μισθοδοσία του κλήρου. Είναι μία σκέψη η οποία συζητείται στο κόμμα μας. Πολλοί την ασπάζονται, άλλοι όχι. Σίγουρα, οποιαδήποτε απόφαση πρέπει να είναι αποτέλεσμα ενός εξαντλητικού διαλόγου αμοιβαίας εμπιστοσύνης ανάμεσα στα ενδιαφερόμενα μέρη.

Τι σκέψεις κάνετε αναφορικά με τη φορολόγηση της εκκλησίας;

Υπάρχουν πάρα πολλές φοροαπαλλαγές οι οποίες οφείλουν να επανεξεταστούν από την αρχή. Επιπλέον, πρέπει να τεθεί και το ζήτημα του «πόθεν έσχες» για τη διοίκηση της εκκλησίας και όλους όσοι σχετίζονται με τη διαχείριση δημοσίου χρήματος εν γένει.

Πάντως, η εκκλησία φορολογείται και σήμερα για τις εμπορικές χρήσεις των ακινήτων της. Οι ναοί είναι αυτοί που δεν φορολογούνται.

Πράγματι. Ωστόσο, έχουν παρατηρηθεί κραυγαλέες περιπτώσεις φοροδιαφυγής, καθώς πάρα πολλές πράξεις χαρακτηρίζονται ως δωρεές και αποφεύγουν τη φορολόγηση. Χρειάζεται μία δίκαιη φορολογική πολιτική και ένα περιουσιολόγιο ώστε να αποσαφηνιστούν τα κτήματα τα οποία είναι αμφισβητούμενα και με βάση αυτές τις δύο παραμέτρους να ασκηθεί μία φορολογική πολιτική αντίστοιχη εκείνης που ισχύει για όλους τους πολίτες. Ξέρετε, στο συνέδριο συζητήθηκαν διάφορα θέματα, όπως για παράδειγμα ότι η μισθοδοσία του κλήρου εξασφαλίζεται από τα κτήματα που έδωσε η εκκλησία κατά καιρούς στο ελληνικό Δημόσιο. Εδώ για παράδειγμα υπάρχει και μία άλλη άποψη, η οποία ανήκει στον καθηγητή Κουμάντο και προσωπικά την υιοθετώ: Πάρα πολλοί Χριστιανοί στην εποχή της Τουρκοκρατίας έδιναν τα χρήματά τους στην εκκλησία επειδή με αυτόν τον τρόπο δεν φορολογούνταν. Επομένως, η εκκλησία ήταν ένας διαχειριστής και όχι ιδιοκτήτης αυτής της περιουσίας. Μετά την απελευθέρωση όμως εμφανίστηκε να κατέχει το 25% της ελληνικής επικράτειας. Αυτό ήταν πλασματικό, δεν αποτελούσε ουσιαστική ιδιοκτησία. Αυτά τα θέματα μπορούν να λυθούν μέσα από έναν ειλικρινή διάλογο ανάμεσα στα ενδιαφερόμενα μέρη. Σε κάθε περίπτωση, υπάρχει μία λεπτή ισορροπία ανάμεσα στο φιλανθρωπικό έργο και τις υποχρεώσεις της εκκλησίας απέναντι στο κράτος η οποία οφείλει να διαφυλαχθεί.

(Πηγή: tvxs.gr)

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Πάσα άποψη εκφράζεται ελευθέρως από το ISTOLOGIO giorgou MOSXOU, αρκεί να μην περιέχει αήθεις χαρακτηρισμούς