Πέμπτη 29 Νοεμβρίου 2012

ΣΥΡΙΖΑ: Tα Πανεπιστήμια δεν είναι πελάτες του φαύλου πολιτικού συστήματος

Το Πανεπιστήμιο Πάτρας (φωτογραφία) θα πρέπει να ενισχυθεί, με ακαδημαϊκά πάντα κριτήρια, και όχι να συρρικνωθεί με βάση πελατειακές πολιτικές και αντιλήψεις.


«Με το σχέδιο «Αθηνά», δήθεν να προτείνουν τον ορθολογικό επανασχεδιασμό της οργάνωσης και της χωροταξικής διάρθρωσης της ανώτατης εκπαίδευσης»


ΤΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΠΑΤΡΑΣ αναμφίβολα διαθέτει μια σειρά πλεονεκτήματα: υψηλού επιπέδου ακαδημαϊκή λειτουργία, ισόρροπη ανάπτυξη και διεπιστημονική συνεργασία, επαρκείς κτιριακές και υλικοτεχνικές υποδομές (βιβλιοθήκες, εστίες) και τοπικό φοιτητικό πληθυσμό, καθώς η μεγάλη πλειοψηφία των φοιτητών του προέρχεται από την ευρύτερη περιοχή της Αχαΐας και της Δυτικής Ελλάδας.
Τα παραπάνω τονίζονται σε ανακοίνωση του ΣΥΡΙΖΑ που επιτίθεται κατά της κυβέρνησης και της πολιτικής διάλυσης που ακολουθεί στον τομέα των ΑΕΙ. Στην ανακοίνωση ιδιαίτερα επισημαίνονται τα παρακάτω:
«Δεν υπάρχει καμία αμφιβολία ότι η πολιτική των κομμάτων ΝΔ-ΠΑΣΟΚ, είναι κυρίως υπεύθυνη για τη σημερινή κατάσταση της ανώτατης εκπαίδευσης και για τον χωροταξικό σχεδιασμό της χωρίς ακαδημαϊκά και κοινωνικά κριτήρια. Η υποτιθέμενη «αξιοποίηση» των κοινοτικών κονδυλίων οδήγησε μέσα από ένα πλέγμα πελατειακών σχέσεων ημετέρων (είτε μελών της πανεπιστημιακής κοινότητας είτε τοπικών πολιτικών-κομματικών και οικονομικών παραγόντων) στον χωρικό κατακερματισμό ορισμένων πανεπιστημιακών ιδρυμάτων, στη διάσπαση τμημάτων και στη δημιουργία τμημάτων με ασαφές γνωστικό επιστημονικό αντικείμενο και ανύπαρκτα επαγγελματικά δικαιώματα.
Οι ίδιοι οι υπεύθυνοι του προβλήματος, αφού «επέλυσαν» τα υπόλοιπα οικονομικά και κοινωνικά προβλήματα, έρχονται σήμερα, μέσα από το σχέδιο «Αθηνά», δήθεν να προτείνουν τον ορθολογικό επανασχεδιασμό της οργάνωσης και της χωροταξικής διάρθρωσης της ανώτατης εκπαίδευσης. Προφανώς δεν επιχειρούν να επιλύσουν τίποτα, καθώς όπως έχουν ήδη αποδείξει περίτρανα, το τελευταίο που διαθέτουν είναι τα ακαδημαϊκά κριτήρια και κίνητρα. Στόχος τους, η συρρίκνωση της δημόσιας ακαδημαϊκής και δωρεάν παιδείας. Κινούνται είτε με στενά δημοσιονομικά κριτήρια (έχοντας ήδη νομοθετήσει τις περικοπές στον προϋπολογισμό) είτε με κριτήρια εκχώρησης μέρους της δημόσιας ανώτατης παιδείας σε επιχειρηματίες-στυγνούς πωλητές εκπαίδευσης.

Κατάργηση άρθρου 16. Η κυβέρνηση της εσωτερικής τρόικας έχει ανοίξει διάπλατα το δρόμο για την πλήρη κατοχύρωση των «μαγαζιών» στην ανώτατη εκπαίδευση, καταργώντας ουσιαστικά το άρθρο 16 του Συντάγματος. Η κατοχύρωση αυτή επιβάλλεται ξεκάθαρα αφενός με την αναγνώριση επαγγελματικών δικαιωμάτων τριτοβάθμιας εκπαίδευσης στα ΙΕΚ-«Κολέγια», αφετέρου με την «παραχώρηση» δικαιώματος διδασκαλίας στα «ιδιωτικά πανεπιστήμια» σε μέλη ΔΕΠ. Είναι σαφές ότι και οι δυο αυτές ρυθμίσεις αποβλέπουν στην αναβάθμιση των ιδιωτικών εκπαιδευτηρίων στην εκπαιδευτική «αγορά». Με την πρώτη ρύθμιση τα ΙΕΚ-«Κολέγια» αναβαθμίζονται άμεσα ως ισότιμοι φορείς επαγγελματικών δικαιωμάτων, με τα δημόσια τριτοβάθμια ιδρύματα, ενώ με τη δεύτερη, αναβαθμίζονται έμμεσα, μέσα από το «λούστρο» κυρίως επώνυμων καθηγητών που θα προστρέξουν για την αύξηση των εισοδημάτων τους, ιδιαίτερα μετά την θεαματική μείωση των μισθών των μελών ΔΕΠ.

Σχέδιο «Αθηνά». Υπό συνθήκες συνεχιζόμενης φτωχοποίησης της πλειοψηφίας των ελληνικών οικογενειών και της διάλυσης του κοινωνικού ιστού, οι εξελίξεις αυτές θέτουν σε άμεσο κίνδυνο επιβίωσης τα περιφερειακά πανεπιστημιακά ιδρύματα και τμήματα, ιδιαίτερα στα γνωστικά αντικείμενα που δεν απαιτούν υψηλού κόστους υποδομές και ταυτόχρονα είναι ελκυστικά στην αγορά εκπαιδευτικών υπηρεσιών. Το σχέδιο «Αθηνά» είτε θα κλείσει άμεσα, ακαδημαϊκά τμήματα με στενά δημοσιονομικά κριτήρια, είτε θα οδηγήσει σε σταδιακή υποβάθμιση κάποια άλλα, μεταφέροντάς τα σε μικρότερες πόλεις, όπου όχι μόνο δεν υπάρχουν οι ακαδημαϊκές προϋποθέσεις λειτουργίας τους, αλλά επίσης δεν υφίστανται τα κρίσιμα μεγέθη εγχώριου φοιτητικού πληθυσμού, που να εξασφαλίζει την μεσοπρόθεσμη έστω επιβίωσή τους, καθώς η αγορά εκπαιδευτικών υπηρεσιών θα τα κλείσει σε σύντομο χρονικό διάστημα. Στη δεύτερη αυτή περίπτωση εντάσσεται η φημολογία για μεταφορά τμημάτων του Πανεπιστημίου Πατρών στο νεοσύστατο και διάσπαρτο Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου.

Πανεπιστήμιο Πάτρας. Το Πανεπιστήμιο Πάτρας αναμφίβολα διαθέτει μια σειρά πλεονεκτήματα: υψηλού επιπέδου ακαδημαϊκή λειτουργία, ισόρροπη ανάπτυξη και διεπιστημονική συνεργασία, επαρκείς κτιριακές και υλικοτεχνικές υποδομές (βιβλιοθήκες, εστίες) και τοπικό φοιτητικό πληθυσμό, καθώς η μεγάλη πλειοψηφία των φοιτητών του προέρχεται από την ευρύτερη περιοχή της Αχαΐας και της Δυτικής Ελλάδας. Τα πλεονεκτήματα αυτά του επιτρέπουν όχι μόνο να μην κινδυνεύει από τον ανταγωνισμό των ιδιωτικών εκπαιδευτηρίων, αλλά και να συμβάλλει θετικά στον περιορισμό των δυσμενών επιπτώσεων της πολιτικής των μνημονίων στην ευρύτερη περιοχή. Κατά συνέπεια το Πανεπιστήμιο Πάτρας θα πρέπει να ενισχυθεί, με ακαδημαϊκά πάντα κριτήρια, και όχι να συρρικνωθεί με βάση πελατειακές πολιτικές και αντιλήψεις, που αποτελούν τα μοναδικά κριτήρια των σημερινών κυβερνώντων.
Βασικό λόγο για οποιαδήποτε χωροταξική ανακατανομή των υπαρκτών ΑΕΙ και ΤΕΙ της χώρας, πρέπει να έχουν οι αντίστοιχες πανεπιστημιακές κοινότητες με ακαδημαϊκά κριτήρια».

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Πάσα άποψη εκφράζεται ελευθέρως από το ISTOLOGIO giorgou MOSXOU, αρκεί να μην περιέχει αήθεις χαρακτηρισμούς