Φωτογραφία Αρχείου. |
Του ΓΙΩΡΓΟΥ ΔΗΜ. ΜΟΣΧΟΥ
Με
διθυράμβους ανακοινώθηκε την π. Τετάρτη
ότι ορίστηκε διαπραγματευτής για την εκκίνηση των τεσσάρων αυτοκινητοδρόμων που
βαλτώνουν εδώ και δύο χρόνια. Η χρηματοδότηση των αυτοκινητοδρόμων Ελευσίνα -
Πάτρα - Πύργος, Ιόνια Οδός, Ε65 και Μαλιακός – Κλειδί, όπως είναι γνωστό έχει
σταματήσει από το 2010, μετά τη διακοπή της δανειοδότησης από τις τράπεζες.
Σύμφωνα με τον σχεδιασμό του Υπουργείου, σημαντικό ρόλο μπορεί να διαδραματίσει
η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων και το νέο χρηματοδοτικό εργαλείο (Ταμείο
Εγγυοδοσίας έργων υποδομών), το οποίο θα χρηματοδοτηθεί από πόρους των
διαρθρωτικών ταμείων και με τη συνεισφορά της δανειοδότησης από την ΕΤΕπ. Στις
προθέσεις του υπουργείου ο διαπραγματευτής, που εν προκειμένω το όνομά του
ανακοινώθηκε, έως τα τέλη Σεπτεμβρίου να
καταφέρει μια κατ’ αρχήν κατάληξη των διαπραγματεύσεων, ώστε από τον νέο χρόνο
να ξεκινήσουν τα έργα.
Κι επειδή, όταν ακούμε για έργα αυτοκινητοδρόμων ο
νους μας πηγαίνει στην εθνική… σκοτώστρα, μεταξύ Κορίνθου-Πατρών, που δύο
χρόνια τώρα όσοι καταφέρνουμε να την διασχίζουμε αβλαβείς ανακηρυσσόμαστε ατύπως από τους υπόλοιπους οδηγούς ως
πρωταθλητές τύπου περίπου Μάριο Πετόσκι ή Άλεν Προς, κατανοητό είναι ότι
βγάλαμε επιφώνημα ανακούφισης.
Τώρα να πω ότι αυτή την επανεκκίνηση την έχουμε
ακούσει κάμποσες φορές στο παρελθόν, θα χαρακτηριστώ Θωμάς, αλλά δυστυχώς αυτό
είναι. Κι ας μην κακοφανεί σε όποιους εύπιστους. Ας δούνε στο παρελθόν τις όσες
εξαγγελίες και ας κλείσουμε το θέμα.
Εθνικός
δρόμος Κόρινθος-Πάτρα-Πύργος-Τσακώνα
ίσον VINCI. Είναι η
γαλλική εταιρεία που με γαλατική ευγένεια και υπερβολή τελείωσε τάχιστα
το έργο της γέφυρας Ρίου-Αντιρρίου, για να περάσει η Ολυμπιακή Φλόγα των Αγώνων
του 2004 και φυσικά να αρχίσει νωρίτερα
την είσπραξη διοδίων.
Αυτή η… κακή συνήθεια της έμεινε και μόλις ανέλαβε
την κατασκευή του δρόμου Κόρινθος-Τσακώνα απεδείχθη μοιραία για το ελληνικό δημόσιο
και τους οδηγούς.
Η σύμβαση αυτή λοιπόν,
σχεδιάστηκε το 2007 επί υπουργίας Σουφλιά της ΝΔ και ψηφίστηκε κι από την
κυβέρνηση Παπανδρέου, που στο μεταξύ ανέλαβε αργότερα. Ο γ.γ. του υπουργείου
-επί Σουφλιά- είναι στέλεχος της «Ολυμπίας Οδού», η οποία έχει αναλάβει την
κατασκευή, συντήρηση του δρόμου και είσπραξη των διοδίων. Η σύμβαση προέβλεπε
πως μέσα σε ένα χρόνο θα έχουν ολοκληρωθεί οι απαλλοτριώσεις, κάτι που ήταν
ανέφικτο εξ αρχής και άνοιγε την πόρτα σε αποζημιώσεις των εργολάβων από την πρώτη
στιγμή. Το κόστος κατασκευής του έργου ανέρχονταν σε 2 δις 177.000.000 ευρώ κι
από αυτά η συμβολή της Κοινοπραξίας ήταν στο 7%, το 32% από τις εισπράξεις
διοδίων, 20% από την επιδότηση του Ελληνικού Κράτους και Ε.Ε και το υπόλοιπο
41% από Τραπεζικά δάνεια. Η σύμβαση του 2007 ομολογεί ότι ο αυτοκινητόδρομος θα
έχει ουσιαστικά αποσβεστεί ως το 2022 και επί 15 χρόνια το Δημόσιο- εν γνώσει
του- τον παραχωρεί στους ιδιώτες, οι οποίοι θα έχουν την ευθύνη της συντήρησης
και θα καταθέτουν στα κρατικά ταμεία έως και το 93% των εσόδων από τα διόδια.
Σε σχέση με την σύμβαση του Ε65 που το κόστος είναι 1 δις 600 εκ. και
προβλέπεται πως μετά την ολοκλήρωση του, αν δεν επιτευχθεί η απαιτούμενη
κυκλοφορία οχημάτων, το κράτος θα καταβάλει 1 δις 500 εκ. (!!!!!) εδώ όλο το ρίσκο
το αναλαμβάνουν τράπεζες και εργολάβοι.
Με βάση το σχετικό ΦΕΚ (αρ. φύλλου 279 της 20/12/2007), στην ενότητα 7.3
περί Χρηματοδότησης του Έργου με Δάνεια αναφέρεται ρητά πως «...ο
παραχωρησιούχος θα είναι υπεύθυνος να διασφαλίζει ότι θα υπάρχει ανά πάσα
στιγμή χρηματοδότηση διαθέσιμη για την πλήρη και προσήκουσα εκτέλεση του
έργου». Δηλαδή, οι κατασκευαστές είναι υποχρεωμένοι να βάλουν τα χρήματα για
την συνέχιση του έργου και δεν είναι καθόλου νόμιμοι όταν το σταματούν.
Τα έσοδα, σύμφωνα με τον Γιάννη Μαγκριώτη, -σημειώνω ότι είναι ο υφυπουργός που ήταν στην θέση του και γνωρίζει για το έργο, εφ’ όλων των υπουργών που πέρασαν από το Δημ. Εργων Ρέππας, Ραγκούσης, Βορίδης- (αρ. πρωτ. 410/414 της 22/9/2010), έφθαναν με επίσημη ενημέρωση, μέχρι τον Ιούλιο του 2010 τα 150 εκατ. ευρώ. Ποσό, που πλέον υπολογίζεται πως ξεπερνάει τα 200 εκατ. ευρώ. Την ίδια περίοδο το Δημόσιο έχει διαθέσει ήδη τα 244 από τα 550 εκατ. ευρώ, που του αναλογούν, τη στιγμή που μέσω ιδίων κεφαλαίων έχουν καλυφθεί περί τα 80 εκατ. ευρώ. Πρακτικά σε 28 μήνες από τότε η κοινοπραξία έπρεπε να εμφανίζει έσοδα περίπου 100-110 εκατ. ευρώ, που σημαίνει πως έχουν και κέρδος. Δεδομένου δε ότι οι εργασίες μπορεί να διακόπηκαν, αλλά η είσπραξη διοδίων συνεχίζεται κανονικά, κανονικότατα, όπως και το… δούλεμα των χρηστών του δρόμου.
Τα έσοδα, σύμφωνα με τον Γιάννη Μαγκριώτη, -σημειώνω ότι είναι ο υφυπουργός που ήταν στην θέση του και γνωρίζει για το έργο, εφ’ όλων των υπουργών που πέρασαν από το Δημ. Εργων Ρέππας, Ραγκούσης, Βορίδης- (αρ. πρωτ. 410/414 της 22/9/2010), έφθαναν με επίσημη ενημέρωση, μέχρι τον Ιούλιο του 2010 τα 150 εκατ. ευρώ. Ποσό, που πλέον υπολογίζεται πως ξεπερνάει τα 200 εκατ. ευρώ. Την ίδια περίοδο το Δημόσιο έχει διαθέσει ήδη τα 244 από τα 550 εκατ. ευρώ, που του αναλογούν, τη στιγμή που μέσω ιδίων κεφαλαίων έχουν καλυφθεί περί τα 80 εκατ. ευρώ. Πρακτικά σε 28 μήνες από τότε η κοινοπραξία έπρεπε να εμφανίζει έσοδα περίπου 100-110 εκατ. ευρώ, που σημαίνει πως έχουν και κέρδος. Δεδομένου δε ότι οι εργασίες μπορεί να διακόπηκαν, αλλά η είσπραξη διοδίων συνεχίζεται κανονικά, κανονικότατα, όπως και το… δούλεμα των χρηστών του δρόμου.
Οι δε τράπεζες που θα χρηματοδοτούσαν το έργο μέχρι
περατώσεως ήσαν 14 ξένες και 11 ελληνικές. Για την δε εταιρεία της Ιονίας Οδού
και τα διόδια που θα εισέπραττε ως ανταμοιβή, σύμφωνα με την σύμβαση στο άρθρο
18.2.4., μετά την τέταρτη αποκλειστική προθεσμία 32 μηνών, από την ημερομηνία
έναρξης παραχώρησης, δηλαδή μετά την 4η Απριλίου του 2011 με βάσει το άρθρο
24.2.3.(e), «παύει η πληρωμή διοδίων τελών
στα μη ολοκληρωμένα τμήματα του τμήματος Α/Κ Τριπόλεως – Πάτρα (Ν.Ε.Ο)». Αυτό
φυσικά δεν έγινε και ως αποτέλεσμα είχε την προσφυγή του δημ. συμβούλου Πατρέων
Δημ. Αϊβαλή και του Δικηγορικού Συλλόγου
Πάτρας.
Το δε δημόσιο, και στην περίπτωση
των ασφαλιστικών μέτρων Αϊβαλή και σε αυτά του Δικηγορικού Συλλόγου Πάτρας,
εμφανίστηκε συντασσόμενο απόλυτα με την πλευρά των εργολάβων και τα βασικά
επιχειρήματα του ήταν: α) κανείς τους, (Αϊβαλής και ΔΣΠ) δεν έχει έννομο
συμφέρον και β) αν δεν τα εισπράττουν οι εργολάβοι, θα τα εισπράττει το
κράτος(…..), πάντως διόδια θα εισπράττονταν!
Μάλιστα στην απόφαση για απόρριψη
των ασφαλιστικών μέτρων Αϊβαλή έπαιξε ρόλο η υποτιθέμενη «παράταση» που δόθηκε
στους εργολάβους από τον «ανεξάρτητο» μηχανικό. Φαιδρότερο όλων η θέση του τότε
υπουργείου για παράταση ως το 2012 και η θέση των εργολάβων για παράταση ως το
2013.
Τώρα για το τι εστί «ανεξάρτητος μηχανικός» ας το
αφήσουμε. Είναι σκάνδαλο με μπόλικη μπόχα, που σχετικά έχει μιλήσει το σωματείο
εργαζομένων της VINCI και ο πρόεδρος Θόδ. Τσελέπης.
Και τα
ερωτήματα: Πόσο έργο
έχουν κατασκευάσει; Είναι ισοσκελισμένο με τα χρήματα που έχουν πάρει οι
εταιρείες, δεδομένου ότι ακόμη εισπράττονται διόδια από το 2008 που καταργήθηκε
ο δημόσιος εισπρακτικός μηχανισμός, αλλά έργο δεν βλέπουμε!
Η κυβέρνηση γιατί εμπλέκεται αφού συμβαλλόμενοι
είναι οι Τράπεζες και οι εργολάβοι και δεν έχει αρπάξει από το αυτί όποιους από
τους δύο φταίνε; Το πρόβλημα των απαλλοτριώσεων έχει λυθεί, το μερίδιο του
κράτους έχει κατατεθεί, άρα ο υπόχρεος δεν είναι το κράτος. Πόσα ακόμη πρέπει
να καταβάλλουν οι φορολογούμενοι για να ευδοκήσουν οι κύριοι της VINCI και των
Τραπεζών να ξεκουμπιστούν;
Και το σπουδαιότερο. Ποιοι θα τους κουνήσουν το
δάκτυλο; Αυτοί που αδρανούν επί δύο χρόνια, μπροστά στην καραμπινάτη παρανομία
ή το αριστερό τους δεκανίκι, που σημεία και τέρατα συμβαίνουν αλλά δεν μιλά;
Διορίστηκε την π. Πέμπτη Γραμμ. του ΥΔΤ ο Αθ.
Ανδρεουλάκος, βασιλικός επίτροπος επί χούντας, διώκτης της Δημοκρατικής Άμυνας,
στη δίκη της οποίας κατηγορούμενος ήταν και ο αγωνιστής Π. Ζάννας, θείος του
Αντ. Σαμαρά. Ε, άμα είσαι τόσο ανοσοποιημένος σε ένα τεράστιο θέμα, που αφορά
την Δημοκρατία, πως θα έχεις το πολιτικό θάρρος να αντισταθείς σε πιέσεις
οικονομικών συμφερόντων;
(Δημοσιεύεται σήμερα στον
ΡΕΠΟΡΤΕΡ Πάτρας)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Πάσα άποψη εκφράζεται ελευθέρως από το ISTOLOGIO giorgou MOSXOU, αρκεί να μην περιέχει αήθεις χαρακτηρισμούς